Pokud jde o movitosti, řekl bych toto: na stroje a strojní
zařízení, inventář a nářadí
provozní je preliminováno 10,052.100 Kčs,
na stroje a strojní zařízení, inventář
a nářadí výrobních odvětví
je preliminováno 38,707.000 Kčs, na stroje a strojní
zařízení, inventář a nářadí
silniční motorové dopravy (provozní)
je preliminováno 2,007.800 Kčs, na stroje a strojní
zařízení, inventář a nářadí
pro výrobní odvětví silniční
motorové dopravy je preliminováno 3,263.900 Kčs,
celkem částka 54,030.800 Kčs.
V rozpočtu na obnovu preliminováno na uvedené
movitosti: na stroje a strojní zařízení,
inventář a nářadí provozní
6,223.900 Kčs, na stroje a strojní zařízení,
inventář a nářadí výrobních
odvětví 25,864.600 Kčs, na stroje a strojní
zařízení, inventář i nářadí
lanových drah 150.000 Kčs, na stroje a strojní
zařízení, inventář a nářadí
silniční motorové dopravy 259.700 Kčs,
na stroje a strojní zařízení, inventář
a nářadí výrobních odvětví
silniční motorové dopravy 1,280.300, celkem
částka 33,778.500 Kčs.
Celkem činí rozpočtová částka
na stroje a strojní zařízení, na investice
a obnovu 80,809.300 Kčs. V rozpočtu na rok 1937
činila táž potřeba částku
17,383.700 Kč, t. j. v letošním roce je o více
než 70 mil. Kčs vyšší. Tato čísla
ukazují, za jakých obtíží a s
jakými nevyhovujícími a nedostatečnými
technickými zařízeními se dnes v době
hesla "doprava na prvém místě"
pracuje v železničních automobilních
dílnách a správkárnách.
Státní rozpočet vykazuje u položky ministerstva
dopravy schodek 1.070,023.300 Kčs, kterážto
částka je výsledkem nesprávné
bilance, jež nevystihuje skutečný stav a nepodává
pravdivý přehled o hospodaření tohoto
státního podniku. Každému občanu
je známo, že na př. československé
státní dráhy poskytují značné
slevy při přepravě cestujících
a zboží, ale v rozpočtu ministerstva dopravy
postrádáme číselné vyjádření
všech úkonů a slev, poskytovaných státním
úřadům, institucím, různým
korporacím a jednotlivým osobám - vojenské
převozy, zavedení zvláštních
vlaků pro představitele cizích států,
repatriační převozy a j. Tato okolnost působí
na širokou veřejnost dojmem, jako by československé
státní dráhy byly málo výkonné,
nerentabilní a velkým zatížením
státní pokladny. Ve skutečnosti však
jsou jedním z nejvýkonnějších
státních podniků a jsou podnikem aktivním.
To bylo prokázáno již v letech po první
světové válce, kdy rozpočet československých
státních drah vykazoval slibný přebytek.
Ten však ministerstvo financí rychle odstranilo vysokými
sazbami přepravní daně, železnicím
vyměřené. Stalo se tak z důvodů
politických, aby nedostatečně placení
zaměstnanci se nedožadovali úpravy svých
platů s poukazem na stoupající výkon.
Tato tendence ze setrvačnosti vydržela až do
dnešních dnů. Dnešním tak podstatně
změněným poměrům v našem
státním hospodářství, jež
vyžaduje naprosto jasného přehledu o hospodářské
situaci, je nevyhnutelně třeba přizpůsobit
až dosud obvyklé způsoby sestavování
rozpočtu.
Bylo by proto třeba, aby všechny poskytované
slevy za výkony československých státních
drah byly vykazovány ve vysvětlivkách k přepravním
těžbám, a to jak celkovou částkou,
tak i rozčleněním jednotlivých slev.
Je nutno poukázati též na to, že v některých
zaměstnaneckých sektorech došlo k určitým
úpravám platových a personálních
poměrů a že bývalým režimem
těžce postižení železniční
zaměstnanci se dožadují přiměřené
úpravy personálních poměrů
podaným návrhem na novelisaci vládního
nařízení ze dne 15. března 1927, čís.
15 Sb. K oprávněným požadavkům
železničářů bude nutno přihlížeti
a proto je třeba na to pamatovati. Rovněž je
třeba, aby bylo pamatováno na nutnou úpravu
služebních příplatků, cestovného
a jiných služebních náhrad, jejichž
sazby neodpovídají dnešním zvýšeným
životním nákladům, které stouply
podle indexu u dělnických rodin v Praze o 220 %,
jak bylo uveřejněno Státním statistickým
úřadem ve Statistickém zpravodaji čís.
3 v měsíci březnu 1946. V tomto poměru
měla by býti zvýšena i v rozpočtu
příslušná položka osobních
nákladů.
Při tom mají býti personální
poměry železničních zaměstnanců
upraveny podle zásad stanovených platovým
zákonem číslo 3 z roku 1926 se zřetelem
na ustanovení normativních výnosů,
vydaných před vydáním citovaného
vládního nařízení, které
upravily personální poměry u československých
státních drah se zřetelem na zvláštní
povahu železniční služby, t. j. mají
býti zrušeny platové stupnice železničních
gážistů mimo služební třídy
a nahrazeny úředníky třetí
a čtvrté služební třídy,
dále pak místo dosavadních pěti platových
stupnic železničních podúředníků
a zřízenců mají býti zřízeny
jen tři platové stupnice. I když na toto vše
není pamatováno v rozpočtu, možno očekávati
úspory věcné a personální a
z těchto úspor budou moci býti hrazeny
výlohy s tím spojené.
Druhým dalším důležitým
sektorem je služba pošt. Má-li se správně
hodnotit činnost československé pošty,
dlužno upozorniti na její funkce v našem hospodářském
životě. Jak železnice, tak i pošta jest
ukazovatelem konsolidačního procesu našeho
státu. Ihned v porevolučních dnech se postavila
plně do služeb mladé republiky. Dík
obětavosti a vlasteneckému nadšení poštovních
zaměstnanců a iniciativnímu zásahu
závodních rad byl poštovní provoz v
krátké době obnoven nejen ve vnitrozemí,
ale i v pohraničí. Při dosažených
úspěších má poštovní
správa ještě dosti nesplněných
úkolů.
Především je třeba, aby se i poštovní
správa zapojila na celostátní plánování
a přebudování našeho hospodářského
života, neboť vývoj pošty je těsně
spjat s celkovým vývojem hospodářským.
Na prvé místo bych postavil plánovitou telefonisaci
celého území státu, neboť telefon
jest nervem moderního hospodářského
života a mnohdy zachráncem velikých hodnot
a lidských životů, když jde o rychlé
zprostředkování zpráv a přivolání
pomoci. Našemu venkovu dlužíme v tom směru
velmi mnoho. Jak v Praze, ve větších městech,
tak i v městech ostatních čekají desetitisíce
uchazečů na zařízení telefonické
stanice. Je to nejen značná újma finanční,
ale i velká ztráta národohospodářská.
Technický pokrok telefonisace vyžaduje co největší
automatisace telefonních ústředen. Je zahanbující,
že tak významná města jako Plzeň,
České Budějovice nebo dokonce i Zlín
a mnohá jiná postrádají dosud automatické
telefonní ústředny a spojení se děje
primitivním způsobem manuálním, který
není ani rychlý, ani hospodárný. Nový
život předpokládá nové a široké
použití telekomunikačních prostředků
a zařízení.
Nemalé úkoly musí poštovní správa
zvládnout i v oboru plánování budov.
Pošta byla a dosud je pověstná svými
zanedbanými úřadovnami, zvláště
na venkově. Též prašpatné ubytovací
poměry se projevují již u služeben druhého
stupně, ba i u samého ministerstva. V porevolučních
dnech byla výjimečná příležitost
zajistit si pro tak důležitý podnik vhodné
administrativní budovy. V obstarávání
provozních místností nebyla pošta nikdy
na výši. Tereziánské pojetí funkce
pošty vedlo k placení mnohamilionových částek
nájemného ze soukromých budov. Stavby zbytečně
luxusních ojedinělých budov v době
první republiky prokázaly stejné nepochopení
potřeb moderního podniku.
Přes těžkou situaci v našem stavebním
hospodářství, která je charakterisována
naprostým nedostatkem stavebních hmot i kvalifikovaných
pracovních sil, nemůže poštovní
správa založiti ruce v klín. I zde se musí
nastoupiti nové cesty a voliti nové methody v opatřování
účelných vlastních provozovacích
budov moderní konstrukce, sériově budovaných
a cenově dostupných. Výstavba vlastních
provozních místností nejen v Praze, ale zejména
v našem vnitrozemí není jen otázkou
hospodářskou, nýbrž také sociální.
Vždyť špatné pracovní prostředí
je v přímém rozporu se zásadami racionalisace
provozu, podrývá zdraví zaměstnanců
a dělá z nich předčasné invalidy.
Důstojné umístění poštovních
úřadů je v zájmu celé naší
veřejnosti. Při trvajícím nedostatku
vhodných místností dlužno budovat vlastní,
sériově stavěné poštovní
provozovny a tak se zbavit nehospodárných soukromých
zájmů.
Při zřizování nových ředitelství
pošt v Ústí n. L., Plzni a Táboře
by nebylo účelné ani ekonomické, aby
každé z těchto nově narozených
ředitelství prodělávalo staré
bolesti a nemoci. Mám na mysli především
to, že by bylo hospodárné společné
funkce centralisovati při jedné služebně.
Není dobře možné, aby na př.
na projektu jedné telefonní trati pracovalo několik
telegrafních stavebních úřadů
a několik ředitelství pošt nebo aby
se projektovalo na různých podkladech. Žádoucí
decentralisace správy se musí projevit ve zvýšení
kompetence a ovšem i odpovědnosti podřízených
úřadů a služeben. Nový duch musí
zavládnout i v administrativě. Je nutno se oprostit
od zastaralých předpisů a při tvoření
nových norem třeba dbáti skutečných
potřeb podniků, to znamená těsnější
kontakt s provozem a demokratisaci správy.
Při této příležitosti chtěl
bych poukázati na benevolenci poštovní správy
k některým podnikatelům poštovních
jízd, na př. v Praze k panu Václavu Špačkovi,
kterému platí poštovní správa
přes 9 mil. Kčs ročně za obstarávání
dopravy ve Velké Praze. Zaměstnanci tohoto pojezdného
úřadu proti vůli některých
vedoucích úředníků poštovní
správy si vynutili převzetí úřadu
poštovní správou. Tím, že poštovní
správa převezme pojezdný úřad
do svého majetku, ušetří po odečtení
náhrady za inventář tohoto úřadu
již v prvním roce na 2 mil. Kčs a v dalších
letech přes 5 mil. Kčs ročně. To je
jeden z příkladů, kde poštovní
správa může odstranit dřívější
nehospodárný systém, který podporoval
bezpracné zisky soukromých podnikatelů.
Poštovní správa přichází
o značné částky také tím,
že nevydala služební známky, jimiž
by zabránila zneužívání paušalisovaného
poštovného.
Ve věcech personálních je skutečností,
že práce, zvláště nižších
kategorií poštovních zaměstnanců,
nikdy nebyla a není dosud spravedlivě ohodnocena.
(Potlesk.) To, co bylo vykonáno, nestačí.
Je třeba, aby se i zde pomýšlelo na nápravu.
Chtěl bych se ještě zmínit o špatném
ošacení a obutí poštovních zaměstnanců,
kteří za každého počasí
musí pracovat pod širým nebem na překladištích,
na telekomunikačních vedeních a při
doručovacích pochůzkách. Uvědomíme-li
si, že denně vykonají tito zaměstnanci
několik set tisíc kilometrů cesty, musíme
žasnout nad tím, v jak chatrném oblečení
a obutí tyto obtíže překonávají.
Čekají dosud na příděl oděvu.
Bezvýsledně se také domáhají
většího přídělu vhodné
obuvi. Stejně je tomu tak i při opatřování
gumových obručí na jízdní kola,
která jsou vhodným pomocníkem venkovských
poštovních doručovatelů. Jeví
se tu velké nedostatky, kterými trpí nejen
zaměstnanci, ale i celkový provoz.
Všichni musíme mít zájem na zrychlení
poštovní dopravy. Tempo života se zrychluje,
čas se nepočítá na hodiny, ale na
minuty. Čas i v našem novém životě
znamená, když ne zrovna peníze, tedy rozhodně
nové peníze. (Potlesk.)
Ke konci chci poukázati na nové demokratické
metody, jak získat zaměstnance pro větší
součinnost a jak využíti jejich iniciativy.
Týká se to nejen pošty, ale i všech státních
i veřejných podniků, kde je ještě
jedna zakopaná hřivna, a té není až
dosud využito a je opomíjena: je to tvůrčí
iniciativa zaměstnaneckých mas. Je na odpovědných
činitelích, aby dovedli vyvolat a podchytit tyto
tvůrčí síly nejen ve směru
větší racionalisace, ale i ve směru
většího zájmu o pracovní proces.
Je to totiž jediná bezpečná cesta vedoucí
k trvalému zlepšení pracovní morálky
a ke zvýšení pracovního výkonu
ve prospěch celého národního kolektiva.
Třetím takovým problémem, kterým
se musíme zabývat a který také náleží
do resortu ministerstva dopravy, je veřejná správa
technická. Ač se právem volá po utvoření
samostatného ministerstva nebo ústředního
úřadu pro služby technické, nebylo dosud
o zřízení takového úřadu
rozhodnuto, třebaže úkoly našeho stavebnictví
jsou veliké. Bude nutno opravit nebo znovu postavit budovy
a zařízení poškozená nebo zničená
válkou a zběsilostí zkomírajícího
nacistického režimu. Bude nutno stavět nové
budovy obytné a veřejné, budovat nová
komunikační zařízení, odpovídající
dnešní moderní době a potřebám
naší republiky a celého národa.
Zabýváme-li se na jedné straně tím,
co, kde a jak stavět, uvědomíme-li si velikost
našich úkolů v tomto směru, musíme
se na druhé straně se vší vážností
zabývat otázkou, jak tyto úkoly zdolat.
V popředí stojí, myslím, tyto nejdůležitější
problémy: stavební materiál, pracovní
síly jak ve výrobě stavebních hmot,
tak ve stavebnictví samém, zlepšení
pracovní morálky a zvýšení výkonu
a konečně zmírnění ziskuchtivosti
podnikatelů. Před válkou jsme měli
k disposici více než 1/4 mil.
zaměstnanců ve stavebních oborech. Dnešní
statistika vykazuje, že tyto obory nezískaly ani 20
% pracovních sil z tohoto počtu. Dále chybí
řada pracovních sil v různých jiných
odvětvích. Jaké jsou příčiny
toho? Myslím, že hlavní příčiny
jsou tyto:
1. Stavební a cihlářští dělníci
a dělníci z vápenek a cementáren,
kteří byli za války nasazeni do různých
válečných podniků, hlavně zbrojařských,
se dosud z valné části nevrátili ke
svému původnímu zaměstnání.
2. Po celých 6 let nebylo ve stavebnictví téměř
vůbec učňů, takže tu zůstává
mezera 6 ročníků stavebního dorostu.
3. Část stavebních dělníků
přestárla, mnozí zemřeli doma, nebo
byli umořeni v nacistických koncentračních
táborech či kriminálech, nebo padli v boji
s okupanty, či jinak přišli o život.
4. Velký počet stavebních a cihlářských
dělníků osídlil zemědělské
usedlosti po Němcích v pohraničí.
5. Mnoho venkovských stavebních dělníků,
kteří v předválečných
letech měli menší hospodářstvíčko
a při tom chodili do práce na stavby, do cihelen
atd., přešli nyní při provádění
pozemkové reformy do zemědělského
hospodářství a jsou tak ztraceni pro stavebnictví
nebo jiné obory, které pracovaly sice sezónně,
ale se stavebnictvím přímo souvisely.
6. Mnoho mladých dělníků z těchto
oborů odešlo do státních nebo jiných
veřejných služeb.
7. Konečně odsunem Němců odchází
velký počet dělníků, kteří
pracovali na stavbách a ve výrobnách stavebních
hmot.
Máme-li zdolat úkoly ve stavebnictví - a
my je v zájmu národa a státu zdolat musíme
- je nutná řada opatření. Do cihelen,
vápenek, na stavby musí býti vráceni
dělníci, kteří byli za války
z těchto zaměstnání odčerpáni.
Do cihelen a ostatních výroben stavebních
hmot a na stavby je nutno převést pracovní
síly z těch oborů, kde jich v průmyslových
odvětvích je nadbytek a kde provoz těchto
průmyslových podniků je nehospodárný,
dále pak je nutno získati nový dorost, učně,
zracionalisovati a zmechanisovati vlastní provoz na stavbách
a v závodech, kde jsou stavební hmoty vyráběny.
Ovšem důležité bude, aby byla provedena
vhodná úprava mezd, aby správná mzdová
politika podnítila výkonnost dělníků.
K tomu je třeba, aby byly pro stavební dělnictvo
a dělnictvo ve výrobě stavebních hmot
vytvořeny takové podmínky, aby práce
v těchto oborech byla pro dělníky zárukou
slušné existence, radostí, a nikoliv steskem.
Všechny tyto veliké úkoly nebylo by možné
zvládnout bez aktivní pomoci závodních
rad a odborových organisací. Nelze již vládnout
jen za pomoci úřednického aparátu.
Všechny síly lidu, všech lidových orgánů
správy musí býti soustředěny
a jen tak bude lze provésti rozpočet jako hospodářský
plán. Jenom tak bude lze vybudovat nový stát,
který bude hospodářsky aktivní, stát,
který bude mít zaručenu hospodářskou
prosperitu. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Dalším
řečníkem je pan posl. Pavlán.
Uděluji mu slovo.
Posl. Pavlán: Paní a pánové!
V naší republice jest jeden kraj, v němž
se právem vyslovuje staré pořekadlo "Pán
Bůh vysoko a císař daleko". Je to onen
kraj, který byl vlastně obětován za
celou republiku, neboť tam byl definitivně zlomen
poslední organisovaný odpor německých
armád. Je to naše Slezsko a Ostravsko, které
bylo vždy opomíjeno a které bylo válkou
tak těžce poškozeno, že jen s největším
vypětím všech sil budou moci tyto křivdy
býti odčiněny. Má-li býti válkou
poškozeným krajům účinně
pomoženo, je nutno zdůraznit, že se tak může
stát jen tenkráte, jestliže budou urychleně
znovu budovány komunikační spoje, ať
silniční či železniční.
Vzhledem k těmto okolnostem chci k rozpočtu ministerstva
dopravy přičiniti několik poznámek.
Úvěry a náklady na udržování
stavby a přestavby silnic, jakož i mostů pro
území Slezska zdály by se úměrnými
jen za předpokladu, že stavby silnic a mostů
v zemi Slezské a na Ostravsku jsou relativně v takovém
stupni výstavby jako v Čechách a na Moravě.
Uvážíme-li však, že ani nejdůležitější
silniční tepna v oblasti slezské expositury,
která probíhá od Javorníků
pod Jablunkovský průsmyk, nemá, vyjma dlážděné
průtahy, ve větších městech těžké
vozovky, které by zdolaly vysoké požadavky
těžké dálkové dopravy, je zřejmé,
jak nedostatečně opět bylo do rozpočtu
zařaděnými úvěry na Slezsko
pamatováno. Pravím opět, protože od
doby ztráty slezské samosprávy zhoršil
se stav slezských silnic, zvláště nestátních,
v důsledku soustavného opomíjení okrajového
slezského území. Podpory udělované
ze silničního fondu byly děleny nerovnoměrně,
takže na příklad z příspěvků,
udělených z tohoto fondu pro zemi Moravsko-slezskou,
připadlo na oblast expositury jen 14 %, zatím co
plocha a počet obyvatelstva činí 28 %, tedy
dvakrát více. Některé okresy nedostaly
dokonce z fondu příspěvek vůbec.