Při inkameraci okresních silnic byla v celé
oblasti Slezska převzata jediná silnice Opava-Hlučín-Moravská
Ostrava v délce pouhých 28 km při celkové
délce nestátních silnic až 1700 km.
Při převzetí nestátních silnic
do státní správy podle zemských předloh
z r. 1906 bylo z 1660 km převzatých silnic země
Moravskoslezské v oblasti expositury převzato jen
180 km, tedy jen 11 %. Relativně má slezská
oblast asi 15 % úhrnné délky silnic v zemi
Moravskoslezské a je tedy zřejmo, že silniční
síť je poměrně hustá a vzhledem
k čilé silniční dopravě značně
namáhaná. Jediná státní silnice,
opatřená těžkou vozovkou, vedoucí
z Brna do Českého Těšína, má
význam pro dálkovou dopravu do Polska, nikoliv však
pro komunikační ruch ostravského centra.
Nedostatečnost silničního spojení
ostravského centra s Moravou projevila se obzvláště
kriticky po roce 1938, kdy po okupaci pohraničního
území se ocitl ostravský kraj bez silničního
spojení s Moravou. Je třeba pamatovati na Moravskou
Ostravu jako na důležitou křižovatku silniční,
která nutně potřebuje připojení
nejen na výše uvedenou dálkovou silnici Brno-Český
Těšín, ale také na průjezdní
centrum do Polska, ať už směrem východním
nebo severním. Je proto spravedlivé, aby obnova
slezských silnic byla přednostně podporována,
tím spíše, že valná část
oblasti byla válkou značně poškozena.
Rovněž tak válečné škody
na silnicích a mostech jsou značné. Tuto
přednostní podporu lze požadovati, i kdyby
měla způsobiti snížení příslušných
rozpočtových úvěrů ostatních
území republiky. Bylo by to jen částečné
odčinění starých křivd.
Totéž lze říci, pokud jde o stavby vodohospodářské.
Zdá se snad nepravděpodobné, že Moravská
Ostrava, toto důležité průmyslové
a co do velikosti třetí město republiky,
není dosud ochráněna před zátopami
velkých vod. A tu je třeba se zmíniti také
o naprostém nedostatku průmyslové vody, jakož
i o nedokončené kanalisaci města Mor. Ostravy,
jež je bez čisticí a filtrační
stanice.
K nebezpečí záplavami velkých vod
přispívají ještě zvláštní
poměry povrchu, klesajícího v důsledku
uhelného rubání. Drancování
dolů za okupace poklesy povrchů ještě
značně urychlilo. Zvážíme-li,
že nemáme pro úpravy kterékoliv řeky
v naší oblasti vypracován dosud ani generální
plán, je zřejmo, jak tu byla naše oblast soustavně
opomíjena. A přece vodní hospodářství
je základem nejen pro osídlení, nýbrž
i pro rozvoj těžkého průmyslu. Naše
oblast trpí již dnes nedostatkem vody pitné,
i užitkové, i když snad naše řeky
jsou dosti vodnaté. Je proto nanejvýš potřebné,
postarati se o vyrovnání průtoků v
řekách a o získání dostatečně
velkých prostorů pro zachycení vody údolními
přehradami. Vodohospodářský fond pro
stavbu přehrad měl v programu na léta 1934
až 1939 preliminovanou částku 60 mil. Kčs
pro výstavbu přehrad v našem povodí.
I když stavby přehrad v ostatních územích
republiky byly z největší části
splněny, nebylo ve Slezsku v tom směru podniknuto
nic. A při tom je nesporné, že přehrady
postavené v Čechách a na Moravě neměly
zdaleka takový národohospodářský
význam, jako by měla na př. pro zásobování
užitkovou a pitnou vodou přehrada na Moravici u Krušberka.
Při tom raději pomlčím o stavbě
přehrady na Ostravici u Šanců, na kterou je
v rozpočtu pamatováno ohromující částkou
- 50.000 Kčs. Bývalý odborový přednosta
hospodářského odboru ministerstva dopravy
inž. Bartovský o tom napsal, že pro budování
přehrad byly často rozhodující jen
místní či politické zájmy.
Jako zástupce tohoto opomíjeného kraje upozorňuji
na tyto okolnosti a žádám zjednání
nápravy. Má-li již naše oblast to neštěstí,
že vyšla z války poměrně rozvrácena
a sama nemůže zdolati úkoly, z nichž by
měl prospěch celý stát, je třeba
jí vydatně v těchto přípravných
pracích pomoci. Je nutno rozšířit přípravy
pro budoucí činnost tak, aby Slezsko mohlo pak snadno
dohnati v dnešní době ostatní šťastnější
území republiky. Nutno také pamatovat na
projekční a předběžné
studijní práce k vybudování přípojů
na vodní cesty našich sousedů, zvláště
na plavební cestu oderskou a viselskou.
V oboru staveb železničních je rovněž
nedostatečně pamatováno na náš
kraj. Je přímo výsměchem sociálnímu
cítění způsob dopravy dělníků
z Pobeskydí do průmyslového centra Ostravy.
Trať dlouhá 35 km je překonávána
v přeplněných vlacích za více
než 1 hod. Trať Opava-Hlučín-Moravská
Ostrava je nedokončená. Končí slepě
3 km před Ostravou. Kapitolou úplně zvláštní
je ostravské nádraží. Toto třetí
město republiky, tento nejprůmyslovější
kraj, má naprosto nevyhovující nádraží
bez dvoran a čekáren, bez podchodů atd.,
ale za to s dřevěným provisorním mostem,
aby cestující s těžkými zavazadly
museli po vystoupení z vlaku podniknouti krkolomnou cestu
k východu, ovšem bez ochrany před deštěm
a nepohodou. Dále schází vůbec objízdná
dráha kol Moravské Ostravy, která by spojovala
nejdůležitější průmyslová
místa s pracovním centrem a umožňovala
dělníkům nejrychlejší dopravu
do práce. Autobusové spojení je jen nedostatečnou
náhradou. Vždyť široké ostravské
okolí je jediným dodavatelem pracovních sil
pro ostravský průmysl.
To je jen maličký výsek z celkové
potřeby našeho kraje. Mohl bych ciferně na
základě rozpočtu správy státních
podniků, § 5 ČSD, prokázati, jak macešsky
je na náš kraj pamatováno. Pomíjím
to, chci však upozornit ještě na jednu cifru.
V oboru vodohospodářských staveb je pamatováno
na přípravné práce na Odře
v oblasti Moravské Ostravy částkou 10.000
Kčs z celkové cifry 70,200.000 Kčs, které
jsou preliminovány pro práce ředitelství
pro stavbu vodních cest. Tato částka postačí
tak zrovna na vyslání jediné komise. Rovněž
je nutno se zamyslet nad částkou 61.000 Kčs
na ukončení údolní přehrady
na Horní Bečvě. V úvodu jsem se zmínil
o důležitosti zásobování Ostravy
vodou, jakož i o důležitosti a mezinárodním
významu staveb údolních přehrad pro
zásobování vodou usplavněné
Odry, resp. Odersko-dunajského průplavu. Na tuto
nesmírně vážnou a důležitou
záležitost pamatuje rozpočet přípravnými
pracemi na Ostravici u Šanců částkou,
kterou vám mohu jen velice nesměle přednésti,
t. j. Kčs 50.000. - Nad tím je nutno se zamysliti.
Dožaduji se právem, aby celé naší
oblasti byla věnována zvýšená
pozornost, neboť nejenom my, ale celá republika dnes
vidí, co znamená Ostravsko pro hospodářskou
výstavbu republiky. Nesmí se také zapomínat
na naše chudé Valašsko, které je střediskem
turistiky a rekreace prací unavených průmyslových
dělníků a obyvatelů měst, zatím
co obyvatelstvo valašských okresů trpí
často sociálními nemocemi, které vyvěrají
z chudoby tohoto kraje. Je zapotřebí, aby při
celkovém plánování bylo pamatováno
na Valašsko průmyslem, který se tam může
dostatečně rozvíjet, a přispěti
tak k zvýšení celkové životní
úrovně tamějšího obyvatelstva.
Je nutno také ukončiti elektrisaci všech zapadlých
horských vesniček, aby ti, kdož tam žijí,
rovněž pociťovali, že se na nikoho v naší
republice nezapomíná, a aby i oni mohli užívati
všech vymožeností moderní techniky.
Rovněž na poli kulturním je nutno věnovati
Slezsku a Ostravsku více pozornosti. Jen letmo připomínám
starý požadavek Slezanů, zřízení
slezské university, jejiž nutnost je opodstatněna
a kteréhožto požadavku se nikdy nevzdáme.
Vím, že všechny kraje republiky mají své
potřeby a požadavky, je však nutno při
jejich plnění vždy přihlížeti
k hospodářské důležitosti kraje
a podle toho zaříditi další postup.
Nezapomínejte, že na Ostravsku leží ono
bohatství, kterého má býti užito
k prospěchu celého státu, a že má-li
náš kraj a jeho průmyslové i zemědělské
dělnictvo přispěti vydatnou hřivnou
k hospodářské výstavbě republiky,
nesmí nikdy poznati pocit, že se na něj zapomíná.
(Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Uděluji
slovo dalšímu řečníku, jímž
je pan posl. inž. Styk.
Posl. inž. Styk: Slávna poslanecká snemovňa!
Parlamentné rokovanie o štátnom finančnom
pláne býva vždy príležitosťou,
pri ktorej sa zhodnocujú výsledky hospodárskej
politiky štátu; jej programy a úmysly do budúcnosti
bývajú zas predmetom podnetnej kritiky. Rozpočet,
ktorý predložila vláda Dočasnému
Národnému shromaždeniu, vyvolal veľkú
pozornosť už počas rokovaní rozpočtového
výboru. Táto skutočnosť je prirodzená.
Veď posledný rozpočet predmníchovskej
republiky, ktorý obsahoval i podstatne zvýšené
výdavky spojené s prípravou obrany štátu,
činil v svojej riadnej a mimoriadnej časti zhruba
len 131/2 miliárd korún, zatiaľ
čo rozpočet na rok 1946 pri zmenšenom území,
pri počte obyvateľstva ešte silnejšie zredukovanom
a pri výrobných zdrojoch ešte vždy do
istej miery ochromených, počíta so 64 miliardami
korún. Minister financií, resp. vláda bude
mať nesnadnú úlohu zaopatriť na peňažnom
trhu krytie pre 26 miliárd korún výdavkov
za predpokladu, že sú rozpočtové príjmy
odhadnuté reálne. Úloha ministra financií
resp. vlády, spojená so zaopatrovaním tejto,
na naše pomery obrovskej sumy, bude iste mimoriadne veľká,
ale nepomerne väčšie bude musieť byť
vypätie všetkých síl nášho
výrobného hospodárstva, ak chceme, aby minister
financií pri plnení tejto svojej úlohy mal
aspoň priemerný úspech.
Pravda, pri dôkladnom uvážení reálnosti
rozpočtu, ktorý leží na laviciach parlamentu,
nepostačí skúmať jeho výdavky
iba s hľadiska ich finančnej únosnosti. Pomery
nás nútia, aby sme jeho reálnosť skúmali
aj pod zorným uhlom technických možností,
ktoré stoja k dispozícii pre efektívne uskutočnenie
preliminovaných výdavkov; nezdá sa, že
by rozpočet v svetle týchto skúmaní
obstál. Veď, ak predpokladáme, že asi
tri štvrtiny výdavkov preliminovaných v rámci
mimoriadneho rozpočtu majú povahu investičnú,
znamená to, že roku 1946 chceme preinvestovať
okolo 20 miliárd korún. Prakticky to znamená,
že za túto sumu chceme opraviť alebo postaviť
železnice, železničný park a iné
zariadenia, cesty, mosty, elektráreňské diela,
prístavy, plavebné zariadenia, plavidlá rozličných
druhov, chceme opravovať a stavať budovy atď.,
atď. Toto všetko chceme za takú vysokú
sumu vtedy, keď nás súčasne budú
zamestnávať obrovské úlohy spojené
s vysťahovaním skoro 3 miliónov Nemcov a s
výmenou veľkého počtu Maďarov za
Slovákov z Maďarska príp. z iných štátov.
Toto všetko chceme uskutočniť pri pracovnej morálke,
o ktorej sme všetci iste jednotne presvedčení,
že nie je uspokojivá, že nedosahuje ešte
ani zďaleka takej úrovne, na akú sme boli zvyklí
v časoch predvojnových. Toto všetko chceme
uskutočniť v čase, keď doprava nebude
môcť dosiahnuť ani zďaleka takého
rozsahu, na aký sme boli zvyklí pred Mníchovom,
a keď rozsah a kvalita rozličných technických
zariadení, potrebných na uskutočnenie preliminovaných
investícií, nedosahuje ani zďaleka mierových
predstáv. Je to prapodivné, ale zdá sa, že
si môžeme otvorene a priamo povedať, že rozpočet,
ktorý leží pred nami, predstavuje iba plán
jednostranný, plán, ktorý vyčísluje
síce finančné potreby, ale v ktorom nedošlo
ku kritickému zhodnoteniu technických a sociálnych
možností, ktoré nám stoja k dispozícii.
Takto teda je pravdepodobné, že úloha vlády,
resp. ministra financií nebude vo skutočnosti tak
nesnadná, ako by sa to zdalo podľa výšky
úverových operácií, ktorú rozpočet
predpokladá.
Za takýchto okolností je, pravda, veľmi dôležité,
aby sa pre uskutočňovanie rozpočtu určil
zavčasu investičný plán podľa
reálnych možností a podľa stupňa
národohospodárskej odôvodnenosti, resp. naliehavosti
predvídaných investícií. Keby sa to
nestalo, hrozí nebezpečie, že sa pomocou technických
prostriedkov, ktoré stoja k dispozícii, splnia menej
dôležité účely, zatiaľ čo
prípadne aj úlohy životne dôležité
zostanú nevykonané.
V tejto súvislosti je potrebné poukázať
na niektoré významné potreby technickej výstavby
Slovenska. Mnoho sa o nej píše, hádam ešte
viac hovorí. Nie som presvedčený, že
sa tak deje vždy s potrebnou znalosťou vecí a
s nutným rozhľadom. Naše dopravné spoje,
či už železničné, alebo cestné,
prešly obdobím povojnovej rekonštrukcie. I keď
sa v tomto ohľade vykonalo mnoho v čase pomerne veľmi
krátkom, nemožno sa s terajším stavom
uspokojiť. Rekonštruované objekty predstavujú
provizória, ktorých životnosť je pomerne
malá. Je preto absolútne nutné nahradzovať
ich plánovite, ale urýchlene objektami trvalými.
Súčasne treba vyvinúť všetko úsilie
cieľom úplnej rekonštrukcie rozličných
železničných dopravných zariadení
i železničného parku.
No na Slovensku niemenej významnou je úloha znovuvýstavby
rozrumených dedín a miest. Desaťtisíce
verného a usilovného obyvateľstva, ktoré
muselo stráviť až dve zimy často v podmienkach
ľudsky nedôstojných, nemožno nechať
v rovnakej situácii aj v zime 1946/1947. Priznajme si,
že pomoc, ktorú sme im doteraz poskytovali, bola charakterizovaná
značnou bezplánovistosťou. To znamená,
že mnohé výdavky, ktoré sme urobili
v prospech týchto trpiacich, neboly urobené tak
účelne, ako by to stav hospodárstva nášho
štátu nutne vyžadoval. Čím viacej
provizórií a čím menej plánovite
robenej definitívnej výstavby, tým väčší
je náklad na konečnú rekonštrukciu a
tým viac utrpenia zažijú tí, ktorých
sa to týka. Je povážlivé, keď uvážime,
že ešte vždy nie sme tak ďaleko v prípravách
tejto vážnej a zodpovednej práce, že by
sme sa už opovážili povedať, či a
v akom rozsahu majú byť vybudované dediny alebo
mestečká, ktoré frontové operácie
zničily úplne alebo do veľkej miery, aká
časť obyvateľov týchto obcí má
zostať na pôvodnom mieste a akú treba presťahovať
do obcí vhodnejšie položených a opustených
Nemcami alebo Maďarmi. Je predsa jasné, že by
nebolo rozumné budovať obce v pôvodnom rozsahu
aj vtedy, keď ich obyvateľstvo nemôže v nich
alebo na ich okolí nájsť dostatočnú
obživu. Vieme veľmi dobre, že najviacej sú
postihnuté práve také kraje Slovenska, ktoré
najmä s hľadiska poľnohospodárskeho majú
veľmi slabé predpoklady pre udržanie na slušnej
spoločenskej úrovni takého počtu obyvateľstva,
aký tam bol doteraz. Plánovať a uskutočňovať
výstavbu týchto obcí, kým táto
zásadná otázka nie je rozhodnutá,
treba považovať za málo rozmyslené a za
sociálne riskantné.
Ďalším problémom zásadnej dôležitosti
je otázka financovania výstavby týchto obcí.
Je smutné, že dodnes ani len približne nevieme,
akých peňažných nákladov si celá
táto veľká úloha vyžiada. Chýba
nám teda nielen plán sociálny, ale aj finančný,
ba dokonca i technický. Môžeme teda povedať,
že tu, kde by sa vyžadovalo najplánovitejšieho
pokračovania, sa o pláne ešte iba hovorí,
a to tiež dosť bezplánovite. Už je čas,
aby vojnou materiálne postihnutí občania
konečne vedeli, kto im spôsobené škody
nahradí, do akej miery, no, najmä je nutné
povedať tým, čo stratili strechu zponad hlavy,
odkiaľ dostanú na znovuvýstavbu peniaze a za
akých podmienok. Zdá sa byť jasné, že
keby sme rozriešili týchto niekoľko zásadných
otázok a ostatné ponechali súkromnej iniciatíve
poškodených jednotlivcov, prípadne obcí
a okresov, dosiahli by sme cieľa rýchlejšie a
účelnejšie, ako keď iniciatívu
budeme do všetkých dôsledkov viazať na
úradné rozhodnutia.
Ďalšou významnou úlohou, ktorú
nám prichodí plniť a ktorej národohospodárska
naliehavosť je mimoriadne veľká, je budovanie
zdrojov elektrickej energie. Viem, že táto úloha
je v Čechách relatívne rovnako naliehavá
ako na Slovensku. Ani jedna, ani druhá časť
republiky nedisponuje dnes takými zdrojmi elektrickej energie,
aké by vyžadovala súčasná potreba.
No na Slovensku je tento problém predsa len pálčivejší,
pretože treba počítať, že tu potreba
elektrickej energie bude rásť relatívne pomerne
rýchlejšie ako v západnej časti republiky.
A my musíme dokázať v čase čo
najkratšom nielen dohoniť súčasnú
potrebu, ale aj vytvoriť dostatočné rezervy
pre potrebu budúcu. Počítame, že nám
na Slovensku bude chýbať v roku 1946 40 až 60
mil. kWh.
Keď po skončení revolúcie v Sovietskom
sväze začali uvažovať o hospodárskej
výstavbe štátu, shodli sa v tom, že prvou
úlohou musí byť zaistiť výrobu
dostatočného množstva elektrickej energie.
Podobne tomu bolo v Spojených štátoch severoamerických
v r. 1939. Terajší stav týchto vecí
na Slovensku stavia nás pred rovnakú úlohu.
Darmo budeme hovoriť o budovaní nových alebo
o rozširovaní už jestvujúcich priemyselných
podnikov, márne budeme dokazovať nutnosť mechanizácie
nášho poľného hospodárstva, darmo
budeme hlásať potrebu racionalizácie celej
našej výroby. Ak všetky tieto zariadenia nebudeme
môcť oživiť elektrickou energiou, ak nebudeme
mať dosť prúdu na roztočenie inštalovaných
kolies, nepodarí sa nám stvoriť ani nové,
ani lepšie zárobkové príležitosti.
(Potlesk.) Je čas, aby sme si uvedomili, že
industrializácia Slovenska nie je možná bez
ďalšej výstavby elektrárenských
diel. Musíme vynaložiť všetky naše
sily, aby sme urýchlene v čase čo najkratšom
uskutočnili plány, ktoré sú už
technicky pripravené, aby sme všetkými prostriedkami
odstraňovali prekážky. Musíme určiť
krátke lehoty na uskutočnenie týchto plánov
a urýchlene pripraviť plány na ďalšie
diela. Nesmieme dopustiť, aby u nás elektrizácia
kuľhala za hospodárskym vývinom, ale musíme
sa postarať, aby ho viedla. V tomto smere treba poukázať
najmä na rozrobené práce na rieke Váhu
a na oravskej prehrade. Nemôže nám byť
jedno, kedy sa tieto práce dokončia. Musíme
skúmať príčiny ich pomalého tempa,
musíme dokázať ukončiť ich o mnoho
rýchlejšie, než sa to zamýšľa
dnes. To dokážeme len vtedy, keď si uvedomíme,
že výstavba týchto diel je predpokladom výstavby
priemyselných podnikov. Je smutné, že i v roku
1946 budú musieť stáť i také továreňské
kolesá, ktoré sú už dávno inštalované,
a to len preto, že nebudeme mať pre ne elektrický
prúd. Opakujem: elektrický prúd je kľúčom
rozmachu hospodárskeho života na Slovensku. Toto platí
vo zvýšenej miere o východnom Slovensku. Preto
nie je možné, aby pri ďalšom plánovaní
výstavby, najmä vodných elektrárenských
diel, zabúdalo sa opätovne na túto najvýchodnejšiu
časť republiky. Výstavbu vodných diel
treba organicky začleniť do rekonštrukcie poškodených
krajov a riešiť i doriešiť ju súčasne.
V súvislosti s kapitolou Ministerstva resp. Povereníctva
dopravy a verejných prác treba poukázať
ešte na ďalšie okolnosti. Povedal som už,
že je otázka, či máme splnené
technické predpoklady pre investovanie tak vysokých
súm, aké preliminujeme v rozpočte. Táto
skutočnosť nám prikazuje, aby sme aspoň
na Slovensku, kde je pracovných rúk dosť, venovali
pozornosť takým prácam, ktoré možno
vykonať bez osobitných technických zariadení
a ktoré vykazujú najmenšiu potrebu továreňských
výrobkov. Sem patria predovšetkým práce
zemné, či sa už týkajú stavby
železníc, ciest, regulácie riek alebo meliorácie
pôdy. Tu treba zvlášť vyzdvihnúť
potreby cudzineckého ruchu, ktorému prikladám
rovnakú dôležitosť ako industrializácii.
Turistických ciest, ktoré by otváraly a približovaly
naše prírodné krásy, máme nedostatok.
Pracovné ruky a organizácia môžu tu vykázať
tohto roku i bez zvláštnych technických prostriedkov
značné úspechy. Máme preliminované
značné sumy na výstavbu turistických
chát. Je otázka, či sa nám ich podarí
použiť na tento cieľ, ale nemôže byť
sporným, že môžeme k nim a medzi nimi budovať
komunikácie. I táto problematika ukazuje, že
potrebujeme priemyslený investičný plán
ak chceme v rozpočte na r. 1946 vidieť naozaj reálny
program.