Posl. dr Kellner: Vážená sněmovno,
paní a pánové!
Pokládám si za čest, že mohu užíti
výsostného práva člena zákonodárného
sboru a zaujmouti stanovisko k prvnímu rozpočtu
nové, svobodné Československé republiky.
Přiznejme si, že vyhlášené jednotlivé
výdajové i příjmové kapitoly
a rozpočet jako celek vyvolaly v lidu, z něhož
pochází všechna moc v tomto státě,
stísněnost. Prostým příslušníkům
národa se zatočila hlava nad závratností
čísel, která dohromady tvoří
onen rámec hospodářského života,
která vcelku jsou nadřazenou veličinou vznášející
se, určující a zasahující jako
kategorický imperativ neúprosně do života
každého i toho nejmenšího jedince našeho
národa.
Doznejme si pokorně, že proti letům předválečným
jsme nerozhojnili zdroje napájející státní
pokladnu, ani jsme nerozšířili státní
území, že jsme pouze, ať přinuceni
okolnostmi, či nikoli, rozmnožili vydání
státu téměř k hranici občanské
neúnosnosti.
Cestu z této situace nutno spatřovati v tvorbě
nových kapitálů. Žádný
stát nemůže žíti bez kapitálových
reserv nebo bez sil, které tyto reservy tvořily
a tvoří. Blahobyt nové republiky je závislý
na silách, které zaručovaly hospodářskou
prosperitu našich zemí v letech předválečných.
Garanty této prosperity jsou vysoce výkonný
průmysl a zabezpečené zemědělství.
Z těchto zdrojů musí býti napájen
a umocňován život naší nové
lidové republiky. Tento vzácný pramen života
nového státu nesmí být ohrožen
nebo odveden do písčitých trativodů
sobeckých zájmů. Proto musí být
učiněno vše, aby byl zaveden pořádek,
obnoven výkon a tak zajištěna rentabilita v
průmyslovém podnikání na jedné
straně - a na druhé straně stojíme
před povinností, nezbytně zaručit
našemu zemědělství klid, tak nutný
pro jeho práci a tak žádoucí pro stát.
To jsou všeobecné podmínky našeho zemědělství,
které připravuje svá pole, aby vydala velkou
a žádoucí sklizeň. Pro zemědělství
v pohraničí je příkazem, co nejdříve
skončit všechna provisoria pozemkové držby,
všechna měnící se národní
správcovství rychle odstranit a dát půdu
rychle a trvale do vlastnictví co největšímu
počtu zemědělských rodin. Strom naší
svobody potřebuje, aby jeho kořeny byly zdravé,
aby z živné půdy mohly načerpat k růstu
a květu národa sil, z nichž se státy
vypínají k významu a věčnosti.
Slavná sněmovno! Naše republika za svého
trvání vytvořila na cestě za sociálním
pokrokem tři velké zákony, které překonají
krátký život naší generace. Odvážili
jsme se první k velkým sociálním činům.
Uzákonili jsme pozemkovou reformu, provedli sociální
pojištění, tedy zákony, které
se teprve nyní objevují jako návrhy v evropských
parlamentech, a konečně jsme učinili čin
stejné velikosti a významu: znárodnili jsme
průmysl. Doufejme, že také tento velký
zákon přinese státu a národu všechno,
co měli na mysli jeho navrhovatelé. Chci se proto
ve své řeči zabývat především
rozpočtovou kapitolou ministerstva průmyslu.
Tak jako je jisté, že celý státní
rozpočet je ve svých výdajích příliš
vysoký a pro náš další hospodářský
a sociální vývoj národa i státu
skoro nebezpečný, je i rozpočet ministerstva
průmyslu předimensován. Počítá
se v něm s výdaji 109,500.000 Kčs, z čehož
na osobní výdaje připadá 51,3 mil.
Kčs, na výdaje věcné 58,2 mil. Kčs.
K této částce musíme ovšem připočítat
výdaje slovenské, t. j. výdaje Povereníctva
priemyslu a obchodu v celkové výši 35,6 mil.
Kčs, z čehož opět osobní výdaje
činí 24,4 mil. Kčs a výdaje věcné
15,2 mil. Kčs. Proti uvedeným výdajům
stojí příjmy v celkové výši
jen 65,1 mil. Kčs. Je ovšem pravda, že výdaje
tohoto ministerstva nesmíme v rámci předloženého
státního rozpočtu posuzovat isolovaně,
nýbrž společně s ostatními ministerstvy,
ve které se rozštěpilo ministerstvo průmyslu,
obchodu a živností prvé republiky. Pak dojdeme
k zajímavému zjištění, že
totiž součet osobních výdajů
dnešního ministerstva průmyslu, vnitřního
obchodu a zahraničního obchodu stoupl o 2.080 %,
věcné výdaje o 1.400 % proti r. 1938. Zde
budiž připomenuto, že rozpočet na r. 1938
byl již sestavován se zřetelem na ohrožení
státu. Zatím ovšem není patrno, zda
a jakým způsobem vzroste agenda tohoto ministerstva
v souvislosti s dekrety pana presidenta č. 100/1945 Sb.
o znárodnění dolů a některých
průmyslových podniků a č. 109/1945
Sb. o řízení výroby. Kontrola řízené
výroby a národních podniků má
stát v zemích českých 5,5 mil. Kčs,
na Slovensku vyčíslena není. Naopak však
je vykázána částka 6,5 mil. Kčs
jako příjmy kontroly řízené
výroby a národních podniků, aniž
je blíže vysvětleno, v čem tyto příjmy
mají záležet. Obávám se, že
výdajová položka je stanovena příliš
nízko, kdežto položka příjmová
naopak příliš vysoko. Přímo macešsky
je odbyt patentní úřad, na který se
priliminuje 13,1 mil. Kčs toliko v zemích českých,
a patentní soud, na který se preliminuje na osobních
výdajích 40.000 Kčs, opět jen v zemích
českých.
Po formální stránce je zajímavé,
že rozpočtové schema ministerstva průmyslu
a povereníctva priemyslu a obchodu není vhodné
a že bylo na Slovensku patrně převzato rozpočtové
schema ministerstva priemyslu a obchodu t. zv. slovenského
štátu. Zvláštní pozornosti zasluhuje,
že mezi výdaji povereníctva priemyslu a obchodu
nacházíme částku 100.000 Kčs
jako řádné věcné výdaje
národní správy podniků, dále
položku 65.000 Kčs jako věcné výdaje
řádné na rekonstrukci a plánování
průmyslových podniků, aniž v rozpočtu
ministerstva průmyslu najdeme příslušnou
protipoložku.
Při tom důvodová zpráva k rozpočtu
ministerstva průmyslu se vyslovuje velmi podrobně
o tomto plánování a prohlašuje se v
ní, že v r. 1946 bude záměrně
sledována jednotná linie v plánovité
výstavbě jednotlivých průmyslových
odvětví se zřetelem k celostátnímu
hospodářskému plánu.
Dále bych se chtěl dotknouti ještě jedné
z nejzávažnějších kapitol státního
rozpočtu, totiž státního dluhu, které
se ani při debatách v rozpočtovém
výboru nedostalo náležitého povšimnutí.
Mělo být poukázáno na následující
skutečnost: Náš státní dluh z
doby po osvobození, tedy od 9. V. 1945, vzrostl o 6.400
mil. Kčs. Naproti tomu zahraniční dluh, sjednaný
za války, totiž dluh sjednaný naší
vládou v čele s Msgr. Janem Šrámkem,
vzrostl od r. 1939 do r. 1945, tedy za dobu 6 let, toliko o 2.204
miliony Kčs. Je to jen asi jedna třetina dluhu doby
po osvobození, který narostl na jmenovanou částku
o něco málo více než za 6 měsíců.
Je nutno si povšimnouti, že náš zahraniční
odboj, tedy náš válečný rozpočet
za 6 let, je pro historii zaznamenán částkou
asi 2 miliardy, kdežto naše mírová spotřeba
kapitálu činí za dobu něco přes
6 měsíců téměř 61/2
miliardy Kčs. Tento způsob správy je nebezpečný
pro lid i pro stát, neboť tvorba dluhu předhání
tvůrčí výsledky celého národa.
Neméně zajímavý je v našem státním
rozpočtu daňový přínos, a to
s hlediska sociálního. Sečteme-li očekávaný
výnos daně z obratu a předpokládaný
výnos nepřímých daní, dojdeme
k částce 9.761 mil. Kčs. Je to tedy mnohem
více nežli se očekává od výnosu
daní přímých, který se preliminuje
částkou 9.154 mil. Kčs. To znamená,
že těžiště daňového
výnosu se přesunuje od daní přímých
na daně nepřímé, což je zjev
sociálně naprosto nezdravý. Daně přímé
jsou totiž daně postihující přímo
náš žaludek a vykazující vlastně
opačnou progresi. A žaludky máme přece
všichni stejné, chudí i bohatí. Chudák
je ovšem postižen daleko tísnivěji. Již
erfurtský program sociální demokracie z konce
minulého století, který konečně
platí dodnes v celém světě, se vyslovuje
proti zvyšování nepřímých
daní na úkor daní přímých,
tedy právě tak jako později i Engels. Je
tedy náš daňový systém v hrubém
rozporu s Marxovou doktrinou, jehož jsou dvě naše
strany tak nadšenými vyznavačkami.
Dovolte mi poznámku: Nepřekvapilo, když vyloženě
kapitalistické státy rozvrhovaly svá břemena
na nejnižší vrstvy lidové, ale je podivuhodné,
když kapitalistickou soustavu daňovou přebírá
stát, který se prohlašuje za socialistický.
V očekávaném daňovém výnosu
má dále všeobecná daň výdělková
vynésti 600 mil. Kčs. Těchto 600 milionů
jest ovšem jenom výnos státního podílu
na této dani, poněvadž ke všeobecné
dani výdělkové přistupují ještě
samosprávné přirážky, které
ve státním rozpočtu zachyceny nejsou a které
zpravidla činí nejméně 500 % této
daně. Vynese tedy všeobecná daň výdělková
i s přirážkami 3600 milionů Kčs,
t. j. zhruba asi 3/4 celého výnosu
daně důchodové. Z tohoto zjevu a ze skutečnosti,
že soukromí podnikatelé, podléhající
právě všeobecné daně výdělkové,
platí nad to ještě daň důchodovou,
je patrno, jak tato skupina drobných a středních
podnikatelů je daňově přetížena.
Toto daňové přetížení
je ve dvojím směru, jednak ve srovnání
se zaměstnanci, kteří platí toliko
daň důchodovou, jednak ve srovnání
s daňovým zatížením podniků
právnických osob. Sem spadají znárodněné
podniky, akciové společnosti, společnosti
s ručením omezeným a zejména družstva.
Zvláštní daň výdělková,
kterou platí podniky právnických osob, má
totiž vynésti toliko 800 milionů Kčs,
v nichž je zahrnut i podíl samosprávných
svazků. Z toho plyne, že celé podnikání
znárodněné, družstevní i anonymní,
pokud ještě zůstalo, zaplatí do státní
pokladny ani ne jednu čtvrtinu toho, co je naloženo
na bedra malých a středních podniků.
Je si proto přáti více úcty, vážnosti
a vděčnosti k tomuto stavu, který takto dává
své dny i noci na pospas státní pokladně.
Velmi zajímavý je i mimořádný
rozpočet, a to část, pojednávající
o státních příjmech. Jako aktivní
položka je zde totiž uveden očekávaný
výnos z Fondu národní obnovy částkou
1 miliardy Kčs. Pokud je mi známo, byl zabavený
majetek Němců, Maďarů, zrádců
a kolaborantů odhadován na 180 miliard Kčs.
Kde se tedy ztratilo nebo se má ztratit oněch zbývajících
179 miliard? Mají se snad někomu za pomyslné
zásluhy věnovat, nebo už je snad tato majetková
hodnota tak rozkradena nezištnými kolonisátory
pohraničí, že si již netroufáme
zachránit více? To přece jen není
možné. Vždyť jen hodnota nemovitostí,
to je domů a pozemků, musí činit daleko,
daleko více. Pak snad by mohl zbytek posloužit nějakému
tajnému účelu, anebo konečně
je to ta záhadná rozpočtová diplomacie,
jak se o ní zmínil p. posl. Zápotocký?
- Nebo snad stát nemíní doopravdy dát
pozemky v pohraničí co nejdříve do
vlastnictví? S půdou se nesmí spekulovat!
V mimořádném rozpočtu zjišťuji
dále položku 3 a půl miliardy Kčs na
straně příjmů. Touto položkou
je preliminován příjem z dodávek potravin
a surovin od UNRRY. Při včerejší vzácné
návštěvě bývalého presidenta
Spojených států severoamerických Hoovera,
jehož jsme přivítali a pozdravili, dovolte
mi, abych promluvil poněkud podrobněji o této
kapitole. V souvislosti s touto položkou pokládám
za svou národní a občanskou povinnost poděkovati
především Spojeným národům
za to, že nám v této nejtěžší
době, kdy jsme postaveni před ohromný úkol
napraviti rozvrácené hospodářství,
pomáhají takovým způsobem, který
nemá obdoby v dějinách. (Potlesk.)
Hodnoty těchto darů pro náš stát
a národ nás zavazují k nesmírné
vděčnosti. Dovolte mi proto, abych vzdal Spojeným
národům za toto porozumění pro válečné
těžkosti celé Evropy, ale zejména naše,
upřímný a hluboký dík. (Potlesk.)
Jsem si vědom, že preliminovaná částka
je odhadnuta ministerstvem financí opatrně. Rozumím
této opatrnosti a jsem za ni ministerstvu financí
vděčen.
Pokládám za nutné poděkovati také
všem úředním místům, která
vycházejí vstříc mezinárodní
delegaci UNRRA u nás, pečující o to,
aby dodávky od UNRRY byly distribuovány mezi lid
spravedlivě a za únosných cen, a musím
poděkovati také za to, že tato mezinárodní
misse pečuje o to, aby náš obchod soukromý,
velký i malý, nebyl z distribuce vylučován.
Akce mezinárodní pomoci UNRRA nebyla pohříchu
dosud ani naším tiskem, ani naším parlamentem
dostatečně oceněna. Snažme se proto
splatiti tento náš velký morální
dluh, který máme u Spojených národů
a u mezinárodní organisace UNRRA, alespoň
tím, že za tuto velkou hmotnou i morální
pomoc vděčně děkujeme. Zdůrazňuji,
že nám UNRRA nepřináší do
naší vyhladovělé země jenom potraviny
a suroviny, nýbrž že nám dává
též možnost počítati v tomto roce
s rozpočtovým příjmem prozatím
31/2 miliardy Kčs; a já jsem
přesvědčen, že toho bude daleko více.
Uvědomme si, že bez této značné
pomoci by náš rozpočet, zacílený
na skutečnou hospodářskou obnovu a náhradu
velkých hospodářských škod, nebyl
v takové míře možný. Dobrá
vůle a hluboký hospodářský
smysl tohoto opatření zavazuje nás, slavná
sněmovno, k tomu, abychom dbali, aby tohoto velkého
daru bylo účelně hospodářsky
využito. Zdůrazňujeme, že hodnota této
pomoci je především povahy mravní. Vážíme
si nesmírně radostné skutečnosti,
že velká demokracie americká i Anglie se svými
dominiemi prokazují živoucí zájem o
mladé bojující síly demokracie československé.
Za tuto přízeň lidu Spojených národů
jsme povinni říditi se intencemi dárců
a tuto pomoc zapsati do svých srdcí.
V intencích dárců zajisté není
a nebylo, rozhazovati získané kapitály bezúčelně,
nýbrž investovati je ve prospěch hospodářské
obnovy našeho státu a jeho pracujícího
lidu. Slavné sněmovně je známo, že
nejsme ještě z nejhoršího venku, že
nás čekají ještě zlé doby.
Smíme proto vysloviti skromnou naději a víru,
že nás Spojené národy a mezinárodní
organisace UNRRA, jakož i demokratické síly
světa neopustí v této výstavbě
naší země.
Citelně dále postrádáme jak v řádném,
tak i v mimořádném rozpočtu položky,
kterými by bylo pamatováno na to, co je naším
společným přáním všeho
českého lidu, to jest víra, neotřesitelná
víra, že země urvané koruně svatováclavské
budou zase vráceny pod její svrchovanost. Jde tu
o Ratibořsko, Kladsko, o Horní a Dolní Lužici,
Vitorazsko a celou obnaženou hranici jižní Moravy,
která by měla býti rozšířena
o všecky českým lidem obsazené kraje
Moravského pole až po Děvín. Předpokládám,
že vláda vynaloží všecko, aby tyto
kraje byly získány. Dobrý hospodář,
který se zabývá takovými plány,
musí také preliminovati náklad, který
bude se splněním těchto tužeb spojen.
Proč žádáme Ratibořsko, Horní
a Dolní Lužici, Kladsko, je známo, ale proč
musíme žádati přivtělení
Moravského pole k našim zemím, je otázka
historická, strategická a hospodářská.
Bezpečnost republiky spočívá ve splnění
tohoto požadavku. Moravské pole je prosáklé
českou krví a je všem známo, že
v roce 1938 byl zde plánován hlavní nacistický
útok právě pro snadnost terénu a pro
možnost rozpolcení státu, útok proti
celistvosti a svobodě Československé republiky.
Proto my, kteří na jižní Moravě
žijeme a pracujeme, musíme tento požadavek národu
připomenout ve chvíli, kdy se domníváme,
že je nejvhodnější doba pro uplatnění
po staletí se opakujícího spravedlivého
volání, aby naši pokrevní bratři,
usedlí na druhé straně hranic, byli s námi
pod jednou střechou ve svobodném státě.
(Potlesk.)
Pan ministr dr. Šrobár ve svém výkladu
k mimořádnému rozpočtu prohlásil,
že schodek mimořádného rozpočtu
ve výši 18.670 mil. musí býti kryt úvěrem,
při čemž poukázal na to, že potřebný
úvěr si těžko opatříme
doma a že budeme tudíž odkázáni
na úvěr zahraniční. Jsem přesvědčen,
že získat potřebný úvěr
doma je vyloučeno a to prostě proto, že zde
nejsou vklady, a vklady zde nejsou proto, že dosavadní
vládní opatření směřovala
až dosud spíše k tomu, aby spořivost byla
podlomena, než aby občany lákala k šetření
a ukládání.
Jednu položku, a to aktivní položku, jsem však
v našem státním rozpočtu marně
hledal, výnos národních podniků. Mají
snad zůstat národní podniky po celý
rok pasivní, či má snad jejich výnos
sloužit spíše nějakému záhadnému
účelu, anebo je to opět ta tajuplná
rozpočtová diplomacie?
Pan ministr Laušman prohlásil při debatě
v rozpočtovém výboru, že náš
národní průmysl prosperuje a že budeme
výsledky některých závodů překvapeni.
Dávám mu plně za pravdu. Jsem sám
přesvědčen, že náš znárodněný
průmysl má jisté výsledky. Nežli
však budu pokračovat, dovolte mi, paní a pánové,
abych zde na tomto místě se vší vážností
připomenul projev našeho presidenta-Obnovitele, dr
Eduarda Beneše, který učinil při
příležitosti znárodnění
našeho klíčového průmyslu, bank
a dolů na Václavském náměstí
dne 26. října 1945 před sochou našeho
patrona země České, sv. Václava. Tento
projev byl, je a zůstane mementem nám všem.
Ano, znárodněný průmysl má
nyní určité výsledky, protože
pracuje téměř jen pro domácí
trh a za podstatně zvýšených výrobních
cen. Pokud se exportuje, je to hlavně na jihovýchod,
kde ceny nejsou rozhodujícím činitelem a
kde je i objektivně cenová hladina vyšší
než u nás. Vývoz na západ naráží
právě na cenové potíže, i když
poptávka po našich výrobcích je veliká.
Prosperita našeho národního průmyslu
je tudíž pouhým optickým klamem. Nesnadná
situace nastane, jakmile vzhledem k nepatrné domácí
kupní síle, která je diktována oběhem
peněz a nedostatečně zvýšenými
platy, protože životní úroveň musela
samozřejmě po válce klesnouti, dojde k nasycení
domácího trhu. Tento případ již
nastal na př. u hřebíků, kde velmi
výkonná továrna v Hlubúčku
u Olomouce musela omezit výrobu, protože výrobní
ceny jsou pro vývoz vysoké a domácí
spotřeba hřebíků je již saturována.
Budeme-li chtít vyvážet, musíme jíti
bezpodmínečně s výrobními cenami
dolů.
Je všeobecně známo, že jsme přistoupili
k t. zv. brettonwoodské dohodě, která nás
váže ve dvou směrech. Předně
nesmíme snížit kurs naší měny
více než o 10 %. S tím ovšem nevyjdeme,
protože jak již se ze zkušenosti našich exportérů
ukázalo, byl kurs dolaru stanoven příliš
nízko a správný kurs by měl býti
80, možná i 100 Kčs. Tak na př. stojí
1 kg kruponu v Jižní Americe podle našich cen
necelých 50 Kčs, u nás však přes
100 Kčs. Dále jsme podle jmenované konvence
vázáni t. zv. dumpingovou klausulí, to znamená,
že nesmíme naše výrobky vyvážet
levněji než za cenu, za kterou jsou u nás prodávány.
Námitky, že kurs dolaru 50 Kčs je pro nás
výhodným, protože budeme po řadu let
více dovážeti než vyvážeti,
neobstojí, ježto takováto politika by předpokládala
buď zahraniční úvěry, které
ve větším rozsahu sotva dostaneme, nebo neviditelné
vývozy, na př. cizinecký ruch, služby
do ciziny, jako na př. dopravnictví, což ovšem
v našem státě nelze dosti dobře předpokládati.
Nemůžeme také počítati s většími
poukazy našich vystěhovalců z ciziny, které
by snad mohly zlepšiti naši platovou bilanci a tím
umožniti trvalejší převahu dovozu. Velkou
brzdou našeho průmyslu je dále skutečnost,
že dosud máme jen nedokonalý přístup
ke světovým surovinám a že velká
většina těchto surovin může býti
dodána jen za dolary, kterých má ovšem
naše Národní banka nedostatek. Ani na rozdělování
surovin nemáme dosud dosti vlivu. Nejsme na př.
členy Combine Boardu pro surové kůže.
Důsledkem toho bylo, že podle amerických zpráv
při listopadovém rozdělování
surových kůží dostaly hověziny
Belgie, Dánsko, Francie, Italie, Holandsko, Norsko, Švédsko
a dokonce i fašistické Španělsko, ale
ČSR vyšla naprázdno. Velké potíže
v dodávkách tříslových výtažků
vedly před časem k zastavení provozu našich
koželužen. Synthetický kaučuk dovážíme
dosud z Ruskem obsazené části Německa,
koncem tohoto roku má však býti podle zpráv
závod ve Schkoppau likvidován a pak pravděpodobně
budeme opět odkázáni na západní
země.