Životní podmínkou našeho hospodářského
života jest, abychom naše národní podniky
zorganisovali tak, aby byly alespoň nejméně
tak výkonné, jako byly za soukromé správy.
Nestačí jen říkat, že naše
výroba musí být racionalisována, normalisována,
specialisována a stabilisována, musíme se
skutečně a urychleně do toho dát a
s vykasanými rukávy se chopit práce. Výkonnost
ovšem též nezlepšíme tím,
že budeme psát a mluvit: roztočíme kola,
ať již s hudbou nebo bez hudby, plánujeme, reorganisujeme,
jedeme a budujeme. Sem tam se nějaký ten stachanovský
výkon vyskytne, ale to je opravdu málo.
Velmi závažným předpokladem prosperity
našeho znárodněného průmyslu
je otázka plánování a rekonstrukce.
Tu je nezbytně zapotřebí, aby příslušný
odbor ministerstva průmyslu navázal přímo
na jednotlivé podniky, přihlížel k jejich
struktuře a nedělal plán pro plán.
V poslední době se v příslušných
kruzích velmi často přetřásá
otázka horizontálních, či vertikálních
koncernů znárodněného průmyslu.
Podle mého soudu přímočará
snaha o tvoření horizontálních koncernů
není správná. V předválečném
životě jsme mohli pozorovati, že hospodářský
úspěch měly spíše koncerny vertikální.
Úspěch koncernů horizontálních
- zájmových kartelů - spočíval
spíše v cenovém diktátu, který
vnutily domácímu odběrateli. Vývoz,
pokud jej prováděly, byl většinou ztrátový,
jak je toho typickým příkladem předválečný
cukrovarnický kartel, který vyvážel
za podvýrobní ceny. Poukazuji na to, že ani
v SSSR se nepropaguje výlučně způsob
horizontálních koncernů. Je tam naopak velmi
mnoho závodů - kombinátů - které
jsou typicky vertikálními koncerny. Jako příklad
uvádím Jaroslavský kombinát, jenž
vyrábí pneumatiky a jiné gumové zboží,
při tom si však vyrábí zároveň
saze, textilní kordy do pneumatik, synthetický kaučuk
a celou řadu jiných výrobků. V našem
státě považuji za správné, aby
bylo o tvoření horizontálních nebo
vertikálních koncernů uvažováno
bez jakéhokoliv předchozího zaujetí,
od případu k případu, prostě
podle systému účelnosti. Podle mého
názoru není prozatím účelem
znárodněného průmyslu v ČSR,
aby jen plánoval, organisoval a trhal vžité
hospodářské souvislosti. Prvním úkolem
jest, abychom zahájili práci, přivedli znárodněné
podniky na vysoký stupeň výrobnosti při
nejnižších výrobních nákladech,
a teprve až se osvědčí, mohli bychom
přistoupiti k přeskupování jednotlivých
výrobních skupin podle předem podrobně
uváženého a zkušenostmi podloženého
plánu. (Potlesk.)
Dále je mou povinností, abych upozornil, že
organisace znárodněného průmyslu postupuje
příliš pomalu. Hned v začátku
je třeba hlasitě volat, aby při organisaci
znárodněného průmyslu neochromovaly
se pružné, výkonné a z dřívějška
existující podnikové centrály byrokratismem,
který by v zápětí přinesl umrtvení
iniciativy a ohrožení výroby. Dosud po stránce
organisační byl znárodněný
průmysl rozdělen do 11 skupin a jmenováni
generální ředitelé, jejich náměstkové
a představenstvo těchto skupin. Je nezbytně
nutné v zájmu uklidnění a vyjasnění
situace v jednotlivých národních podnicích
a v zájmu zabránění nežádoucím
a závodu škodlivým politickým pletichám,
aby byli urychleně jmenováni též ředitelé
těchto národních podniků, dále
jejich náměstkové, a aby byla zákonem
předepsaným způsobem sestavena představenstva.
Při tom znovu zdůrazňuji, aby na vedoucí
místa byly jmenovány jen osoby s odbornou kvalifikací
a nikoli podle politické legitimace. (Potlesk.)
Všechny strany tento požadavek nesčíslněkrát
opakovaly a zdůrazňovaly, bohužel zůstalo
jen při slovech a praxe je zcela opačná.
Pokud jde o čs. Stranu lidovou, varovali jsme se každého
politického tlaku, i když se ostatní strany
touto zásadou mnohdy neřídily. Bylo nám
jasné, že nesmí jíti o politické
posice, nýbrž o nejodpovědnější,
bezvýhradnou službu státu, a nikoliv o službu
a podřízenost sekretariátům stran.
Nežádáme též na svých příslušnících,
pokud se na ně při stranické hladovosti vůbec
dostalo odpovědných míst, aby vykazovali
náborovou činnost nebo dokonce aby vykonávali
existenční nátlak na své podřízené,
nýbrž spokojili jsme se raději s členy
pro stranu neužitečnými, jen když bude
na těchto místech slouženo průmyslu
a tím republice se vší odpovědností
a odborností. (Potlesk.)
Dovolte mi ještě poznamenat, že právě
v průmyslovém podnikání se musíme
bez ohledu na líbivost držet reality a - jak se říká
- chodit po zemi. Odpovědní činitelé
budou už muset jednou říci lidu plnou a čistou
pravdu. (Potlesk.) Jsme národ chudý a německými
hyenami úplně ožebračený. Nejsme
bohatí na přírodní bohatství,
kromě našeho černého zlata, nemáme
moře ani zámořských kolonií
a protektorátů, které by na nás pracovaly
a nás živily; máme jen své ruce a inteligentní
mozky, máme jen práci, a ta je naším
jediným a trvalým kapitálem. Tuto práci
jsme v podobě výrobků kdysi vyváželi
a za ni dováželi hodnoty, kterýchž jsme
postrádali; ta tvořila naše bohatství
a náš blahobyt a jedině ta nás může
opět pozvednout k vyšší životní
úrovni.
Nakonec znovu připomínám ona varovná
slova našeho presidenta, jehož si tolik vážíme
a ctíme, jehož slov jsme vždy dbali a jehož
životní zkušenosti budeme i v budoucnu respektovat.
Dejme se proto s opravdovou chutí do práce s dvojnásobným
úsilím, a až jednou nám bude dopřáno
si oddechnout, jistě s pocitem uspokojení, s hrdostí
a opravdovou radostí si řekneme: Dobrá věc
se podařila. (Potlesk.)
Podpredseda Gottier (zvoní): Ďalším
rečníkom je pán posl. Brukner, ktorému
udeľujem slovo.
Posl. Brukner: Slavná sněmovno, dámy
a pánové!
Dobré hospodaření ve státě
je vždycky státnickou zkouškou a v tomto roce
bude zvlášť nejdůležitější
prací pro zvýšení důvěry
širokých vrstev národa v dobrou budoucnost
našeho státu. Se zvláštním zájmem
sleduje hospodaření ve státě každý
poplatník, ať je to dělník, ať
je to živnostník, ať je to obchodník,
ať je to rolník, a zvláště střední
stavy chtějí míti jistotu, tak potřebnou
pro každé podnikání, jistotu, že
výsledek jejich snažení nebude nadměrně
pohlcován, takže zatížení veřejnými
dávkami a daněmi stalo by se neúnosným
břemenem.
Živnosti a obchody v době okupace byly silně
poškozeny a čekaly na osvobození od útlaku
a násilí. Rády proto přinesou oběti
pro obnovu našeho chudého, ale milého státu.
Situace státních příjmů ztížena
je tím, že poklesla základna daňová.
Četl jsem v novinách, že největší
chybou našeho rozpočtu je, že nepočítá
s výnosem znárodněných podniků.
Ale ať již je tak nebo tak, situace je taková,
že znárodněný průmysl je zatím
ztrátový a nebude možno počítati,
že přinese úhrady pro státní
výdaje v tomto rozpočtu. Proto zvýšená
břemena budou muset být převalována
na střední stav. Při dnešní oslabené
základně v živnostech a obchodech, při
nedostatku pracovních sil, nedostatku zboží
a hotových peněz, poklesu pracovní morálky
bude i základna pro daně slabá a je nebezpečí,
abychom se znovu nedostali do té situace, jaká byla
již svého času v první republice, kde
daňové nedoplatky pohybovaly se na výši
několika miliard Kčs a ubíjely každé
podnikání.
Při tom je ještě právě předložený
návrh zákona o dávkách z majetku a
přírůstku na majetku velkým nebezpečím
zvláště pro starší živnostníky
a obchodníky, že to, co si připravovali pro
stáří, bude jim vzato. Sami přispívali
za svoje zaměstnance placením pojišťovacích
dávek pro nemoc a stáří a pro ně
zbývá úděl stáří
velmi těžký a obtížný.
Slavná sněmovno, pro stav živnostenský
připravuje se mnoho změn, zvláště
v organisaci a plánování. Nebráníme
se změnám, které si vynucují nové
směry, ale chceme, aby byly spravedlivé a demokratické.
Jde v zásadě o to, aby samospráva řemesel
a obchodu nebyla okleštěna, ale v duchu košického
programu upravena tak, aby o svých zájmech rozhodovaly
svobodně vlastní organisace. Tyto organisace musí
být takové, aby dovolily svým členům
plně se vyžít, uplatnit iniciativně,
podílet se na správě, výchově
a kulturním povznesení svých stavů.
Nesmí to být systém a soustava okoukané
od okupantů a spočívající na
diktátu shora. Od prvních dnů lidové
demokratické republiky těší se příslušníci
řemesel marně, kdy dojde k odčinění
bezpráví spáchaného okupanty tím,
že zrušením jejich zemských jednot byla
jim odňata samospráva jejich záležitostí
a kdy prakticky byli vyřazeni z účasti na
práci pro povznesení svého stavu. Přes
to, že od převratu již uplynulo přes 11
měsíců, stále se mluví o reorganisaci,
ale výsledek není zatím žádný.
Trvá stále stav vytvořený bývalým
režimem okupantů a výměry bývalého
ministerstva hospodářství a práce.
Tento stav již podle vládního programu má
být pokládán za zrušený. Byla
provedena centralisace, která se odůvodňovala
tím, že jde o mimořádné opatření
vyvolané potřebami války, o uspoření
pracovních sil, při čemž ušetřené
pracovní síly měly býti zařazeny
do válečného průmyslu. Odůvodňovalo
se to i zlevněním agendy, a to vše prý
jen ve prospěch řemesla. Skutečnost však
je jiná. Důvodem k centralisaci těchto samosprávných
organisací byl úmysl nacistických vlád
v bývalém protektorátě využíti
silné menšiny, aby plně ovládly tak
důležité organisace.
Že Němci neprovedli tyto násilné změny
v organisaci řemesel z důvodů prospívajících
řemeslu, nýbrž toliko z důvodů
čistě politických, vyplývá
také z toho, že v říši nebyla organisace
řemesla zcentralisována, nýbrž založena
ještě na větší decentralisaci,
než byla dříve u nás. Kromě složek,
odpovídajících našim společenstvům,
měli též organisace krajské a župní
a teprve pak centrální. Jejich organisační
složky, odpovídající našim zemským
jednotám, fungovaly a měly svou pravomoc, vztahující
se ještě na daleko menší území,
než byla u nás. Němci měli jistě
pro tuto tak širokou decentralisaci své důvody
a hlavní důvod byl, že tuto decentralisaci
řemeslo potřebuje. Tento fakt sám odhaluje
podvod, spáchaný na našem řemesle. Přílišná
centralisace je na újmu a ne ve prospěch řemesla.
Při obnovení našich historických hranic
zbývá nám ještě větší
území a tím těžkopádnost
centralisace volá ještě rozhodněji o
rychlou nápravu a o nejširší decentralisaci,
aby se předešlo škodám pro jednotlivé
sektory řemesla. Řemeslník musí mít
svou organisaci, která mu poradí, poučí
ho, a kterou má takřka na dosah ruky. Jen tak je
možno přivést řemeslo k pokroku a zvýšit
celkovou úroveň této tak důležité
složky národa, zvýšit také jeho
výnos a přispět tak k úhradě
státních položek. To je další kardinální
důvod pro nejširší decentralisaci řemesla.
Řemeslnická organisace musí sloužit
řemeslu a proto musí být stavěna podle
potřeby řemesla. Není myslitelné,
aby řemeslo bylo násilně vtěsnáno
do nepřirozených organisačních forem.
Organisace nemůže být sama sobě účelem
a musí být taková, jak toho vyžaduje
potřeba řemesla, neboť jen tak je možný
pokrok v řemesle a nebude brzděn jeho vývoj.
Chceme demokracii, spravedlnost, a ne stranickou zaujatost. S
politováním připomínám, že
v Hospodářské radě, která je
poradním sborem pro vládu, nemá živnostenský
stav vůbec zastoupení. Potom ovšem přichází
taková opatření, která jsou v živnostech
neúnosná, budí nechuť k práci
a k podnikání - a práci přece naše
republika nyní tak potřebuje.
Slavná sněmovno, bez soukromé iniciativy
a bez soukromého podnikání budeme státem
chudým a těžko se nám bude žít.
To je osvědčená zásada, kterou žádný
nový řád nesmí pomíjet, protože
základy této zásady spočívají
v lidské přirozenosti.
Stav živnostenský a obchodní nikdy od státu
nežádal výsad a nechce jich ani dnes. Stačí
mu, bude-li mu měřeno spravedlivě, a pak
přinese rád každou únosnou oběť.
Budeme mít trojí druh podnikání. Bude-li
zmíněná zásada plněna, bude
každé podnikání postaveno na základ
úplné rovnosti a spravedlnosti. Rádi budeme
soutěžit v poctivé práci.
Nedělejme u nás tolik rozdílů mezi
zaměstnanci a zaměstnavateli. Vede-li se dobře
dělníkům, úředníkům
nebo zemědělcům, dává každý
z nich tím, že více kupuje, zaměstnání
živnostníkům a obchodníkům. Každý
člen živnostenského a obchodního stavu
je tedy zaměstnancem těchto tříd.
Spojenými silami, spojeným přemýšlením
musíme všichni překonat překážky
a pracovat pro blaho a lepší poměry v našem
svobodném státě. (Potlesk.)
Podpredseda Gottier (zvoní): Ďalším
rečníkom je p. posl. Strechaj, ktorému
udeľujem slovo.
Posl. Strechaj: Slávna snemovňa!
Finančný zákon a rozpočet budú
pred dejinami a budúcimi generáciami najvýraznejšou
argumentáciou bratského spolunažívania
Slovákov a Čechov pod egidou jednotnej a nedeliteľnej
Československej republiky. A s tohoto hľadiska my
komunisti musíme sa dívať na klady i nedostatky
návrhu s dobromyseľným poukázaním
na chyby, aby nás budúce generácie nesúdily,
že sme záujmy ľudu z ktorého vôle
sme sem vyslaní, nehájili a nebránili. Pritom
však nesmieme zabúdať, že to boly práve
hospodárske záujmy a rozpočtové krivdy
v predmníchovskej republike, ktoré značnú
časť slovenského ľudu vohnali do tábora
ľudákov a dali najmocnejší materiál
agitačný proti vtedajšej štátnej
politike a tým samozrejme aj proti republike.
V záujme spokojného a bratského spolunažívania
oboch našich slovanských národov v tejto republike
a v záujme oživenia hospodárskeho života
na Slovensku je treba, aby štátny rozpočet
bol vždy tak sostavený, aby ani teraz, ani nikdy v
budúcnosti reakcia a nepriateľské živly
na Slovensku nemohly využiť rozpočtu k dokazovaniu,
že Slovensko je zase hospodársky ukracované.
Slovenskom prešla vojna s neúprosnou skazou a ničením.
Od novembra 1943 sa začaly už na Slovensku sabotážne
akcie, zvlášť však na východnom Slovensku,
v pohraničných pásmach. Neskoršie v
lete 1944 na strednom a západnom Slovensku atď. Cieľ
týchto sabotážnych akcií bol preťať
zásobovacie a prísunové tepny nemeckých
vojsk rozmiestených v Karpatoch. V auguste 1944 vypuklo
slovenské národné povstanie, slávna
a veľká epopeja slovenského ľudu. Dvojmesačné
boje slovenských povstalcov a partizánov boly draho
zaplatené: Slovenský ľud pre oslobodenie obetoval
tisíce slovenských životov a stovky vypálených
dedín a miest. Tieto sabotážne akcie a partizánske
boje trvaly sústavne až do oslobodenia Slovenska a
republiky, teda až do 5. mája 1945, kedy bolo uzavreté
prímerie. A táto obeť slovenského ľudu
má sa odzrkadlovať i v návrhu finančného
zákona na rok 1946.
Vychádzajúc z týchto predpokladov chcem zhodnotiť
rozpočet v tých kapitolách, ktoré
sú najzávažnejšie a hospodársky
najdôležitejšie.
Ministerstvo dopravy a Povereníctvo dopravy: Veru najbolestnejšou
kapitolou sú naše železnice a cesty. Slovensko
v tomto sektore bolo veľmi ožobráčené
a prejde mnoho rokov, kým sa z toho spamätá.
Veď neostalo jedinej nepoškodenej trati, veľmi
málo celých mostov, nerozbitých vodární
a železničných staníc, nehovoriac pritom
ani o signalizačných a bezpečnostných
opatreniach. Ale aj na cestách nenechali nám ustupujúci
Nemci mosty a iné zariadenia. V dôvodovej zpráve
však márne hľadám dáta o tejto
ničivej skaze ustupujúcich fašistických
vojsk. Za zeme české sú tam uvedené
podrobné dáta o spôsobených škodách,
ale nie je tak za Slovensko. My, ktorí sme prešli
Slovenskom od Sniny, Medzilaboriec, Čopu, Moldavy, údolím
Váhu, Hronu a Nitry, vieme, aké škody na slovenských
cestách a železniciach boly spôsobené,
a i dnes viac ako po roku na trati Medzilaborce-Humenné
sú len jednometrové kusy koľajníc. A
pýcha slovenských železníc, trať
Prešov-Kapušany-Strážske je ešte dnes
nepouživateľná.
V dôvodovej zpráve márne som hľadal zprávu
o prípravách na vybudovanie železničného
spojenia Vranov-Stropkov-Svidník, o ktorom sa už hodne
povravelo i popísalo. V záujme zpriemyselnenia a
industrializácie je žiadúce nielen opravenie
železničných tratí, ale i rozšírenie
železničnej siete, jej zhustenie a sprístupnenie
odľahlých krajov, které ostávajú
následkom zlých dopravných spojov od sveta
odrezané. A preto, vychádzajúc z týchto
dôvodov, žiadam, aby sa na zbudovanie železničného
spojenia stredného Zemplína s horným, teda
Vranov-Stropkov a Stropkov-Svidník, pamätalo, lebo
tento kraj, ako i ostatné časti východného
Slovenska, prispel značnou hrivnou k tomu, že dnes
môžeme sami a slobodne o svojom osude rozhodovať.
Áno, z týchto krajov sa regrútovali tí
statoční 16-18 roční chlapci, ktorí
bojovali so zbraňou v ruke proti nemeckým hordám
od Karpat až po Prahu. Neodškriepiteľným
faktom ostáva i to, že Nemci, ustupujúc zo
Slovenska na západ, najmä do Čiech, presunovali
rušne, osobné i nákladné vagóny
a všetok materiál, takže Slovensko po oslobodení
ostalo takmer úplne bez týchto životne prepotrebných
dopravných prostriedkov a niektoré kraje sa až
dnes spojujú, lebo mosty a tunely boly tak dôkladne
zničené a rozbité, že ich oprava potrvá
roky a provizória nepostačujú.
Čo sa týka ciest, je stav ešte žalostnejší.
V predmníchovskej republike bolo Slovensko ukracované,
čo ľudáci tak dobre využili na agitačné
ciele, a síce kým v Čechách a na Morave
boly cesty prevažne štátne, teda dotované
z cestného fondu, na Slovensku sme mali mimo ciest štátnych
- hlavná tepna Bratislava-Mukačevo - cesty krajinské
a značný počet ciest vicinálnych,
ktoré musely udržovať krajiny a obce. Stačí
nám vziať len mapu ciest našej republiky a máme
pred sebou jasný obraz, zvlášť pokiaľ
sa týka Slovenska. Pre tento žalostný stav
ciest u nás nemohol sa dobre uplatniť cestovný
ruch, i keď sme mali všetky predpoklady k tomu, lebo
mnohé kraje pre zlé cesty neboly sprístupnené.
V dôvodovej správe sa hovorí o zničení
1.062 cestných objektov, ktorá číslica
podľa môjho skromného odhadu nevyčerpáva
skutkovú podstatu, a myslím, že to je len číslo
uvedené z hlavných ciest a nebudú v ňom
pojaté cesty obecné a vicinálne, o ktoré
sa žiadna cestná správa doteraz nestarala.
A práve na týchto posledných je najviac škôd
a mnohé obce sú týmto citeľne poškodzované.
Obecné cestné objekty štátne úrady
nechcú pojať do rekonštrukcií, ani vicinálne,
ako napríklad most na vicinálnej ceste Lisková-Liptovské
Sliače, o čom som sa sám presvedčil.
Za komunistickú stranu Slovenska vyhlasujem, že sme
za revíziu ciest na Slovensku a za pojatie všetkých
krajinských, bývalých župných
a vicinálnych ciest, spojujúcich najmenej dve obce,
do siete štátnych ciest, a to už počnúc
rokom 1946, ako i za to, aby zničené objekty boly
znova vystavené v rámci rekonštrukčných
prác.