Končím těchto několik připomínek
s tím, že... (Hlasy: Žádný Feierabend!)
Zcela správně! Je třeba namítnout,
že by nám - když v logickém řetězu
mají u nás voliti také odpůrcové
budovatelů republiky - nezbylo nic jiného, než
na své kandidátky postaviti desperáty, zastupující
právě tyto nespokojence. (Potlesk poslanců
stran komunistických a čs. strany soc. dem.)
Když se podíváme kriticky na některé
připravené kandidátky politických
stran, maně se nám loudí na mysl, že
si snad někdo opravdu vyhledává kandidáty,
kteří by byli věrným zrcadlem jeho
voličů.
Bude tedy jen v zájmu čistoty našeho politického
života, když se budeme opírat o osoby, které
si naší důvěry zasluhují, když
si tyto lidi necháme veřejně spočítat,
když se jich všichni společně zřekneme
a když se kladnou prací tak, jak zde o tom bylo hovořeno,
postaráme o to, bude-li tentokrát pět procent
nespokojenců s vládní politikou, aby jich
v příštích volbách nebylo ani
jedno procento. (Potlesk komunistických a soc. dem.
poslanců.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. dr
Burian. Uděluji mu slovo.
Posl. dr Burian: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Dovolte mi, abych do debaty o otázce bílých
lístků vnesl zase trochu klidného tónu.
Ustanovení o prázdných hlasovacích
lístcích je v našem právním řádu
novinkou. Důvodová zpráva tak, jak byla vytištěna
k vládnímu návrhu, byla v této otázce
velmi skoupá. Ona se totiž omezila na sdělení,
že osobám, které by nesouhlasily s programem
žádné strany Národní fronty,
se umožňuje zúčastniti se voleb nikoliv
odevzdáním hlasovacího lístku některé
z kandidujících stran, nýbrž tak zv.
bílého lístku. Já nemohu souhlasiti
s odůvodněním, že tímto způsobem
bychom umožnili účast na volbě.
Za volbu totiž se přece nemůže považovati
každý akt jen proto, že se odehrává
ve volební síni, nýbrž jenom takový
projev, se kterým právní řád
spojuje ten důsledek, který má právě
volba splniti. Tímto důsledkem nemůže
ovšem býti nic jiného než výběr
určitých fysických osob, aby zastávaly
určité, právním řádem
jim vymezené funkce.
Za výkon volebního práva dá se totiž
považovati jen takový projev, který v konečném
výsledku může vésti k povolání
do určité veřejné funkce. Nemůže
býti pochyby, že prázdný lístek,
který se jenom neprávem nazývá prázdným
hlasovacím lístkem, nemůže nikdy splnit
vlastní smysl volebního aktu, neboť nemůže
býti podkladem pro určení, které fysické
osoby a tím také které politické směry
jimi zastupované mají býti povolány
k výkonu moci zákonodárné. Jestliže
však hlasovacímu lístku sama vládní
osnova béře tento základní účelový
znak, tedy, prosím, co nám z něho zbývá?
Pak nám z něho zbývá pouhý
demonstrační projev, pak tady nemáme výkon
nějakého volebního práva, nýbrž
projev demonstrační.
Mám za to, že volební řízení,
k němuž přistupujeme po prvé po osvobození,
nemá býti kaleno něčím, co
nelze považovati za výkon volby, nýbrž
nejvýše za projev demonstrační. Když
máme instituci stran Národní fronty a máme
tu snad nějaké osoby, které se nezapojily
do Národní fronty, požadavek demokracie velí,
aby tyto osoby měly možnost projevit nějak
tento svůj nesouhlas. Tedy jakýsi snad demokratický
ventil pro ty nespokojence. Ale mám za to, že ani
takto nás tato instituce nemůže uspokojit.
Prázdný lístek nám totiž ani
v tomto směru nedá žádné spolehlivé
odpovědi. Prázdný lístek může
odevzdat stejně volič nesouhlasící
s programem Národní fronty jako volič, který
není informován, volič, který podlehne
nějaké neodpovědné agitaci, nebo konečně
volič, který je veden nezjistitelnými, čistě
osobními motivy. Bílý lístek tím,
že je lístkem bílým, nemůže
nic říci a může živit jen dohady.
Je nám jasné, že politické rozvrstvení
v demokracii podléhá zákonům vývoje,
avšak vážné důvody naší
bezpečnosti a právě bezpečnosti naší
demokracie nás vedou k tomu, abychom byli ostražitými
v době, kdy se nově rodí naše demokracie,
a nepřipustili neomezenou volnost při podávání
kandidátních listin.
Bylo jednotným názorem ústavně právního
výboru, že právo podati kandidátní
listinu má příslušeti jen politickým
stranám Národní fronty, jež nesou celou
tíhu odpovědnosti za konečnou konsolidaci
našeho státu.
Je jasné, že s hlediska ryzí demokracie lze
proti tomuto omezení volnosti podávat kandidátní
listiny a tím volně tvořiti nové politické
strany, vznášeti teoretické námitky,
avšak jde-li nám o zabezpečení podstaty
demokracie, nesmíme se bát, jak to krásně
napsal universitní profesor Weyr, hájiti někdy
demokracii proti ní samé.
Jestliže však jsme z důvodů opravdu vážných
nuceni setrvat při tomto omezení volnosti podávat
kandidátní listiny, nesmíme si vypomáhat
tím, že bychom jako náhražku demokracie
zaváděli instituci, která podle své
povahy není výkonem práva volebního,
nýbrž pouhým demonstračním aktem,
s nímž volební řád nespojuje
žádných dalších důsledků.
My ovšem nemůžeme nikoho nutit, aby projevil
souhlas s programem Národní fronty a aby odevzdal
hlas pro některou ze stran Národní fronty.
Ale prosím, volební řád i bez instituce
bílých lístků ponechává
těmto nespokojencům možnost, aby odevzdáním
prázdné obálky, vsunutím dvou hlasovacích
lístků do obálky odevzdali hlas neplatný,
to znamená vyjádřili své negativní
stanovisko k politickému vývoji v našem státě.
Abychom však pro tuto čistou negaci zaváděli
dvojí formu vyjadřovací, to považuji
při nejmenším za zbytečné.
Pokud jde o politický dosah věci, mám za
to, že určité nebezpečí může
vězeti v tom, že prázdně lístky
mohou býti odevzdány skutečně, jak
jsem již uvedl, z různých důvodů.
Může to být politická neinformovanost,
může to být agitace, která si představuje
třeba, že také odevzdáním bílých
lístků mohou býti v budoucnosti vyvolány
důsledky politické, mohou to býti čistě
osobní důvody, rozmrzelost někoho, třebas
by neměl zásadně negativního postoje,
a tu bychom vlastně na škodu věci samé
vyvolávali skreslenou představu o počtu občanů,
kteří nesouhlasí s programem Národní
fronty.
Prosím, paní a pánové, nemohu se ubránit
dojmu jisté nelogičnosti v tom, když tady pan
posl. Sedlák prohlásil, že všechny
strany Národní fronty budou jistě pracovat,
aby voličové neodevzdávali prázdné
hlasovací lístky; proč tedy zavádíme
instituci, proti které v praksi sami budeme bojovat? (Potlesk.)
Já se v této věci skutečně
chci omeziti na vývody, které se týkají
volebního aktu, a tu nemohu než vrátit se k
tomu, čím jsem začal. Volební akt
jest jen takový projev, který ve své konečné
fázi může povolat někoho k nějaké
funkci. Co není k tomu způsobilé, není
projev volby, je to pouze projev demonstrační, a
volební řízení není k tomu,
aby někdo mohl projevovat demonstraci. (Potlesk.)
Proto ačkoliv jinak souhlasíme s ustanoveními
volebního řádu - a skutečně
mohu s povděkem konstatovat, že tu byla vykonána
veliká práce se strany ústavně-právního
výboru - v této otázce bez jakéhokoliv
zbytečného snad rozčilování
klidně konstatuji, že v otázce bílých
lístků zaujmeme stanovisko opačné,
než má vládní návrh, a budeme
hlasovat pro pozměňovací návrh, aby
tato instituce byla zrušena. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečíkem
je pan posl. dr Dolanský, jemuž uděluji
slovo.
Posl. dr Dolanský: Vážená sněmovno,
paní a pánové!
Vládním návrhem ústavního zákona
o ústavodárném Národním shromáždění
přikročuje vláda Národní fronty
k tomu, aby splnila jeden z mála ještě zbývajících
bodů košického programu, který v článku
1 stanoví, že vláda a Prozatímní
Národní shromáždění připraví
a provede všeobecné, tajné a přímé
volby do ústavodárného shromáždění,
které vypracuje novou ústavu republiky a položí
její budoucnost na pevný ústavní základ.
My čeští komunisté budeme hlasovat pro
tento vládní návrh ve znění,
jak se na něm usnesl ústavně-právní
výbor. Jestliže vládní návrh
hned v prvním článku ustanovuje, že
ústavodárnému Národnímu shromáždění
přísluší, aby dalo Československé
republice novou ústavu, rozumíme tomu tak, že
nemůže jíti o nějakou pouhou reformu
nebo novelisaci staré ústavy, nýbrž
o ústavu opravdu novou, která jednak zakotví
a kodifikuje vymoženosti naší národní
a demokratické revoluce, a za druhé vytvoří
základnu, aby se republika v tomto progresivním
duchu mohla klidně a zdárně vyvíjet.
Neboť jako již je dnes jiná, lepší,
demokratičtější a sociálnější
republika, kterou budujeme, na rozdíl od oné předmnichovské,
tak docela jinou, lepší a dokonalejší
i ve smyslu lidovosti i pokroku musí být naše
nová ústava. Bude tedy především
zapotřebí, aby v nové československé
ústavě byla plně vyjádřena
demokratisace naší státní a veřejné
správy a aby v ní byla plně zakotvena soustava
národních výborů jakožto orgánů
opravdu lidové správy. Půjde zejména
o to, aby práva a povinnosti národních výborů
nejen nebyly zúženy, nýbrž naopak rozšířeny
a aby celá veřejná správa byla odbyrokratisována,
zmodernisována a zdecentralisována. Toho podle našeho
mínění bude dosaženo zejména,
přejdeme-li od zemského zřízení
k zřízení župnímu, přeneseme-li
pravomoc zemských výborů na výbory
župní, neboť tak přiblížíme
tyto správní orgány obcím a okresům,
spojíme je úže s lidem a umožníme
jejich větší kontrolu se strany lidu.
Druhá vymoženost naší národní
revoluce, kterou bude třeba v nové ústavě
jasně vyjádřiti a zakotviti, je nový
poměr mezi oběma bratrskými národy,
Čechy a Slováky. Uznání národní
svébytnosti Slováků a naprostá rovnoprávnost
obou těchto sobě nejbližších slovanských
národů, tak jak to bylo vyjádřeno
v košickém programu i v dohodě pražské,
musí být v nové ústavě zajištěna
mimo jakoukoliv pochybnost. Mimo jiné bude zejména
třeba uskutečniti příslib, o němž
mluví čl. 6 košického programu, aby
při ústavním řešení poměru
národa slovenského a českého byly
konstituovány slovenské orgány moci zákonodárné,
vládní a výkonné tak, jako je má
dnes slovenský národ ve Slovenské národní
radě a ve sboru povereníků. (Potlesk.)
Při této příležitosti chci jasně
zdůrazniti, že dosavadní úprava tohoto
poměru zůstane jistě po celé funkční
období ústavodárného shromáždění
nezměněna a že zejména zůstane
nedotčena působnost Slovenské národní
rady a sboru povereníků.
Náš poměr k Němcům a Maďarům,
který řeší naše národní
revoluce cestou odsunu a částečně
- pokud jde o Maďary - cestou výměny obyvatelstva,
bude nad veškeru pochybnost vyjádřen v ústavě
tím, že Československá republika bude
prohlášena za národní stát Čechů
a Slováků. Tento výsledek naší
národní revoluce vyloučí z nové
ústavy jako zbytečná všeliká
ustanovení o právech národních menšin.
Hluboké a dalekosáhlé změny v hospodářské
a sociální struktuře naší republiky
musí najít v nové ústavě výraz
v tom, že budou zejména pevně zakotveny a kodifikovány
historické zestátňovací a znárodňovací
dekrety. Hluboké sociální změny a
přechod moci do rukou lidu bude třeba v nové
ústavě vyjádřiti také v oblasti
občanských práv a svobod, zejména
pokud jde o otázku práva na práci, ochranu
národního zdraví, mateřství,
národního pojištění a pod.
Nemyslíte, paní a pánové, že
by bylo s prospěchem pro národ i pro stát,
kdybychom právě na těchto postulátech
našeho nového státního zřízení
založili celou naši volební kampaň, nebylo
by s prospěchem, kdybychom právě na tyto
věci nám všem přece společné
soustředili ve volební kampani pozornost celého
národa? Neprospělo by upevnění jednoty
národa a naší Národní fronty,
kterou chceme i po volbách udržet, kdybychom tyto
základní principy naší budoucí
ústavy, na nichž jsme se v košickém programu
přece všichni dohodli a které jsme společné
uskutečňovali, kdybychom je také ve volební
kampani skutečně propagovali a zpopularisovali?
Nebyla by v tomto duchu vedená volební kampaň
novou vzpruhou pro rozmach tvůrčích sil pro
výstavbu republiky? Nejsme my všichni povinni tváří
v tvář onomu velikému vlastenectví
našich horníků, kováků, železničářů,
rolníků, inteligence povznést kampaň
voleb do ústavodárného shromáždění
na tuto vyšší politickou úroveň?
A když soutěž, tož soutěž v
práci, soutěž ve výstavbě republiky,
která poctivé demokraty nejen nerozdvojí,
ale naopak ještě sblíží a provede
nejbezpečnější rozhraničení
mezi demokratickými, státotvornými a konstruktivními
silami, soustředěnými v Národní
frontě, a shlukem reakčníků, rozvratníků
a desperátů. (Potlesk.)
Nestačí ovšem jen formálně podepsat
dohodu, že povedeme všichni volební kampaň
v duchu košického programu, nýbrž je třeba
v denní praksi, v každodenní politice podávat
důkazy, že tato slova jsou myšlena upřímně,
že tu není postranních úmyslů,
směřujících spíše k bourání
nebo k zúžení vymožeností. Naše
nedůvěra k některým politickým
činitelům vyvěrá právě
z toho, že v tisku a v řečích útočí
proti těm, kdož už v praxi prosazují principy
košického programu nebo kdož jsou upřímně
pro očistu veřejného života, nebo že
se setkáme s útoky proti naší nové
národní bezpečnosti, jejíž zákroky
proti Němcům a zrádcům jsou nazývány
gestapismem, nebo že se docela nevěcně zlehčuje
hnutí národní soutěže a pomoc
dělníků rolníkům se označuje
jako nekalá soutěž. Upadnout do těchto
starých způsobů předmnichovského
konkurenčního hašteření, to je
to, proti čemu se bráníme a co pokládáme
za nedůstojné onoho svazku dělníků,
rolníků, živnostníků a inteligence,
jenž je representován Národní frontou.
Budeme tvořiti novou ústavu a základy nového
prvního řádu republiky s pohledem upřeným
nikoliv zpět, nýbrž vpřed, k dalším
vymoženostem a úspěchům naší
národní revoluce. Proto odmítáme a
odmítneme vždy s veškerou rozhodností
všechny pokusy, které by chtěly pod záminkou
první kontinuity zvrátit u nás vývoj
do starých předmnichovských kolejí.
(Potlesk.) Mezi mnichovskou republikou a dnešní,
kterou budujeme, je spojovacím článkem naše
národní a demokratická revoluce, která
znamená kvalitativní změnu předmnichovské
demokracie v demokracii lidovou. (Potlesk.) Podstata této
kvalitativní změny pak záleží
v tom, že moc přechází z rukou tenké
sociální vrstvy velkokapitalistů do rukou
lidu.
Jestliže se dnes vůbec můžeme dovolávat
kontinuity, jestliže se v mezinárodních vztazích
můžeme dovolávat toho, že dnešní
republika je pokračovatelkou oné předmnichovské,
pak to není zásluhou velkoburžoasní
vrstvy, která v předmnichovské republice
na sebe strhla všechnu hospodářskou a politickou
moc a která republiku a národ přivedla na
pokraj vyhlazení, ale je to zásluhou lidu, jenž
se ve svém nejhlubším přesvědčení
nikdy národní svobody a státní samostatnosti
nevzdal a který od prvního dne okupace svým
odbojem se postavil po bok pokrokovým silám světa
a s nimi národ i republiku zachránil. (Potlesk.)
To nikterak neznamená, že bychom první republiku
odmítali, nýbrž naopak, pokládáme
ji za historický pokrok, za velikou vymoženost, za
dosažení státní samostatnosti a osvobození
českého a slovenského národa ze jha
rakousko-uherské monarchie. Přejímáme
také všechny vymoženosti, které lid, setřásaje
okovy rakouské nesvobody, vyzdvihl na svůj štít.
Stejně tak přejímáme ony hodnoty,
jež jsou ztělesněny ve velikých představitelích
českého a slovenského národa, jichž
dějinný význam a velikost záleží
právě v tom, že vyjadřovali potřeby
své doby. Co však odmítáme a kritisujeme.
je režim, který v republice nastolila velkoburžoasie,
a politika, kterou po 20 let provozovala. Lid se v osudových
chvílích národa a republiky s tímto
režimem navždy rozešel a svou národní
a demokratickou revolucí si dal nový řád.
A je naším úkolem a bude úkolem ústavodárného
shromáždění, abychom tomu dali právní
výraz. Naproti tomu právě všichni ti,
kdož se snaží jakýmkoliv způsobem
narušit vymoženosti naší národní
a demokratické revoluce, porušují onu kontinuitu
našich slavných národních tradic, demokracie,
pokroku a humanity. V duchu těchto tradic chceme tvořit
také naši novou ústavu, stejně jako
jsme už až dosud svým vlastním svérázným,
specificky českým a slovenským způsobem
budovali naši republiku.
Jsme přesvědčeni, že tvoříce
novou ústavu republiky jsme s to vytvořit dílo
při nejmenším tak dobré, jako je dosavadní
výstavba republiky, udržíme-li jednotu lidu,
jednotu národa a s ní dosavadní pokrokový
kurs. Proto v jednom budeme vždy krajně nesmlouvaví:
Budeme neústupně trvat na tom, aby z účasti
na politickém životě byly i nadále vyloučeny
ony síly, které v osudových chvílích
republiky tak hanebně zkrachovaly. Nezavíráme
oči před faktem, že, přestože tyto
reakční síly byly u nás z legálního
života vytlačeny, nejsou ještě vyhlazeny.
A nepřipustíme, aby se mohly pod jakoukoliv záminkou
opětně uplatňovat v politickém životě,
mařit dílo výstavby a rozvracet jednotu národa.
(Potlesk.) Ani tehdy to nedopustíme, kdyby se snažily
pod falešnou vlajkou svůj reakční kontraband
propašovat do výsostných vod Národní
fronty. (Potlesk.) Naopak učiníme vše
- a jistě v souhlase se zdrcující většinou
národa - aby v procesu výstavby našeho hospodářského,
sociálního, jakož i právního
řádu byly tyto reakční síly,
včetně jejich materiální základny
i jejich ideologie, odklizeny definitivně tam, kam patří,
na smetiště dějin, a aby se staly bezcennou
starožitností dobrou k tomu, aby nám a dorůstající
generaci i budoucím pokolením pro výstrahu
a poučení dokumentovaly, jakou zhoubou je pro národ
sociální vrstva, jejíž úzké,
omezené zájmy se dostanou do rozporu se zájmy
národa. (Potlesk.)