Aktivní a pasivní právo volební do
ústavodárného Národního shromáždění
budou míti podle §§ 2 a 3 vládního
návrh u státní občané Československé
republiky jen české, slovenské a jiné
slovanské národnosti. Je to vlastně samozřejmý
důsledek předmnichovských a pomnichovských
událostí v našem státě. Nemohou
se přece v naší republice, vykoupené
krví a nevýslovným utrpením našeho
národa, stát plnoprávnými občany
s nejvýsostnějším občanským
právem volebním ti, kteří byli od
věků nejúhlavnějšími nepřáteli
našeho národa. (Potlesk.) Nemohou se plnoprávnými
občany státi ti, kteří byli oddanými
spolupracovníky Adolfa Hitlera a s ním také
krutými nepřáteli našeho národa.
Nejen Hitlerovou vinou, ale i vinou celého německého
národa se svět vykoupal v lidské krvi a v
lidských slzách. A v revoluci, která přišla
po krvavé lázni a nesmírném utrpení
národů, se nezrodila nová Hitlerova Evropa
s Herrenvolken a porobenými národy, nýbrž
se zrodil nový svět a na něm a s ním
i nová republika, nový svět s rovnoprávnými
národy a také s rovnoprávnými občany
ve všech zemích.
Revoluce, paní a pánové, se zpravidla dostavují
po každé válce a procházejí obyčejně
státy poraženými. Poslední válka,
ve které byli národové všech pěti
dílů světa a která byla nejstrašnější
válkou světovou, přivodila revoluci, která
jde celým světem, i státy vítěznými.
A myšlenkové revoluci a revolučním změnám
politickým, národním, sociálním
i hospodářským se dnes neubrání
žádný stát. Symptomy toho jsou po celém
světě. Světová revoluce ještě
neskončila a jde také naším státem.
Revoluci dělá zpravidla lid proti své vládě
a proti hlavě svého státu. Takové
revoluce také zpravidla bývají krvavé.
I my jsme měli své krvavé národní
revoluce. Byly krvavé vždycky, když je náš
národ vedl proti vládě cizáků.
Naše husitské války i válka třicetiletá
byly našimi národními revolucemi krvavými.
Naši národní revoluci po 9. květnu 1945
a naše osvobození dělal a státnicky
moudře řídil sám president republiky
dr Edvard Beneš se svou revoluční, lidovou
vládou. Je proto konstruktivní a neteče v
ní krev. Dekrety presidenta republiky, které se
28. března 1946 staly zákony, jsou skutečně
revoluční, převratné, protože
od základu mění ve prospěch našeho
lidu národnostní, politické, sociální
i hospodářské záležitosti našeho
státu.
Náš národ je neskonale vděčen
svému presidentovi a našim velkým vítězným
spojencům za to, že jako vykonavatelé dějinné
spravedlnosti rozhodli o osudu nesnášenlivé
německé a maďarské menšiny v Československu.
Se souhlasem Velkých Tří odejdou z naší
republiky téměř všichni Němci
a Maďaři a zůstanou v ní plnoprávnými
občany jen Slované. Budeme mít republiku
národní: Čechů a Slováků.
Němci po věky byli našimi zlými sousedy
a krutými nepřáteli a nikdy nepřestali
usilovat s pomocí sudetských Němců
o naše porobení a vyhubení. I nejvznešenějších
ideí všelidských, ba i samého učení
Kristova zneužívali k zotročení sousedních
národů slovanských a některé
kmeny slovanské v germánské "svaté
říši národa německého"
úplně zanikly. Zániku se po staletí
dosud brání bratři v Lužici. Historie
národů nám říká, že
Němci vyvolali řadu imperialistických válek,
z nichž poslední dvě byly skutečně
světové. Němci jsou od přírody
imperialisty. Měli sice také své velké
myslitele a reformátory náboženské i
politické, měli před 400 lety i velkého
náboženského reformátora Martina Luthera
a v minulém století velké politické
filosofy Marxe a Engelse, apoštoly socialismu a tvůrce
vědeckého dialektického materialismu. Měli
však také Nietzscheho s jeho učením
o nadlidství.
Po nich pak přišel primitiv Adolf Hitler a svým
zrůdným nacismem, který volal po světovládě
Nietscheova Herrenvolku a otroctví ostatních národů,
utlumil a zahubil v duši svého národa vše
ušlechtilé, čím se kulturní národové
mohou honositi. Z vůle lidu se stal vůdcem a diktátorem
německého národa, nejbestiálnějším
diktátorem, protože byl zosobněním imperialistických
německých tužeb.
Žijí proto v osudném klamu ti, kdož věří
v převýchovu Němců. Jejich národní
povaha je nezměnitelná. Při vší
kultuře své a světové zůstávají
stále Tacitovými Teutony.
Sudetští Němci se účastnili každého
našeho útisku. Spolu usilovali o zničení
Československé republiky a byli asistenty Hitlerovými
při persekuci našeho národa, v níž
nejkrutějším způsobem byly umučeny
desetitisíce nejlepších mužů a
žen našeho národa všech stavů, studentů,
ba i dětí. Mezi nimi bylo 62 našich vysokoškolských
profesorů. Habsburský monarcha, Ferdinand Ukrutný,
šéf exekuce na Staroměstském náměstí,
který mezi 27 českými pány dal popraviti
také mistra Jesenia, byl proti tyranovi Adolfu Hitlerovi
učiněným lidumilem.
Sudetským Němcům a celému německému
národu nemůžeme odpustiti jejich zvěrstva,
dokonaná i zamýšlená, o kterých
denně slyšíme z Norinberka a Pankráce.
Nemohou jim odpustiti ani ti, kteří se denně
modlí: "A odpusť nám naše viny, jakož
i my odpouštíme našim vinníkům".
Kdo by jim chtěl odpustit a zapomenout, bral by na sebe
vinu, že uvede svět v nové a ještě
hrůznější krveprolití.
Němci z naší republiky odcházejí
a odejdou. Odbavujeme je slovansky a československy velkomyslně
a s větším taktem, než jsou přijímáni
čistou rasou třetí říše.
Starostlivá cizina a křesťanský svět
měly by srovnati transfer našich Němců
s Hitlerovými transporty smrti, při kterých
silnice a železniční tratě vroubeny
byly mrtvolami vyhublých, zbídačených,
utýraných nebo zmrzlých politických
vězňů porobených evropských
národů. Je nám líto, že proti
porobování evropských národů
a nacistickým bestiálnostem nikdo z dnešních
starostlivých nikdy neprotestoval!
Rád konstatuji, že letošní ženevské
konference světových církví neúčastnila
se ani církev československá ani českobratrská
církev evangelická. Ve vedení Světové
rady protestantských církví nemají
zastoupení církve slovanských národů.
Obě naše národní církve se s
resolucí Světové rady církví
o transferu Němců neztotožňují.
Ústřední rada církve československé
proti resoluci protestovala telegraficky. Synodní rada
českobratrské církve evangelické zaslala
Radě světových církví memorandum
a do velké Britannie i Spojených států
vysílá svého představitele dr Josefa
Křenka, aby jejich protestantské církve pravdivě
informoval o náboženských i politických
poměrech naší republiky.
Naše ústavní listina z 29. února 1920
říká: "Příslušník
cizího státu nemůže býti zároveň
příslušníkem Československé
republiky." Podle platných zákonů a
předpisů o nabytí občanského
práva a státního občanství
měli by vlastně všichni Němci, kteří
u nás chtějí zůstati a žádají
o vrácení našeho státního občanství,
připojiti ke své žádosti písemné
prohlášení Adolfa Hitlera, že je jako
své státní příslušníky
ze svazku III. říše propouští.
Měli by si ho k podpisu takového prohlášení
vyhledati.
Němcům nemáme co vraceti, protože jsme
jim nic, ani státní občanství, nebrali.
Oni se ho svým voláním do celého světa:
"Ein volk, ein Reich, em Fährer" a svým
barbarsky nepřátelským chováním
zbavili sami. Vrácení našeho státního
občanství Němcům a Maďarům
a Volksdeutschům není nejnaléhavějším
státním úkolem, který bychom musili
řešiti ihned. Mohli a měli jsme jim státní
občanství nanejvýše přislíbit.
Oni pak před jeho udělením měli svým
chováním a životem během delší
doby, nejméně 10 let, kterých je třeba
k nabytí domovského práva, dříve
prokázati, že si naší šlechetnosti
a našeho státního občanství zaslouží.
A, paní a pánové, skutečnost je zatím
jiná. Němečtí t. zv. antifašisté,
k nimž jsme jistě byli zvláště
ohleduplní, projevují nám zatím své
pokání a svoji vděčnost za naše
šlechetné chování se k nim tím,
že nám jejich tlupy zákeřně do
týla střílejí věrné,
obětavé služebníky Československé
republiky. Zastřelení službu konajícího
mladého respicienta finanční stráže
Oldřicha Novotného z velkého Šenova
u Šluknova dne 5. t. m. je toho důkazem. Naší
vládě a nám všem budiž tento brutální
čin německých antifašistů novým
poučením a výstrahou. Nejsme Teutoni, abychom
za tento nový zločin našich Němců
v Šluknově a Hanšpachu, v jejichž blízkosti
se zločin stal, vraždili jako Frank v Lidicích.
Ale povinností naší vlády a nás
všech je zločince přísně trestati
a věrné služebníky republiky před
zločinnými Němci chránit.
Mladému, republice věrnému služebníku
a hrdinovi patří naše vroucí pietní
vzpomínka a za věrné služby republice
a našemu národu jemu i poctivě sloužící
finanční stráži náš srdečný
dík.
Pouhým příslibem, nikoliv však vrácením
státního občanství, byl by zůstal
nedotčen § 9 naší ústavní
listiny, který říká: "Právo
voliti do sněmovny poslanecké mají všichni
státní občané Československé
republiky bez rozdílu pohlaví." A §§
3 a 4 vládního návrhu ústavního
zákona, tisk 312, byly by pak určily jen novou věkovou
hranici aktivního a pasivního práva.
Naše politicky vyspělá a soudná veřejnost
pozastavuje se kriticky, jak už zde bylo řečeno,
nad nedůsledností a nelogičností zákona
o volbě do ústavodárného Národního
shromáždění. Nedůslednost vidí
především v tom, že vláda a některé
politické strany Národní fronty, které
se v Košicích před rokem jednomyslně
dohodly nejen na pracovním programu, ale i na uspořádání
politických poměrů ve státě,
§ 27 návrhu zákona dávají vlastně
souhlas k nové, dokonce tajné illegální
straně prázdných lístků.
Zavedení bílých kandidátních
listin je zdánlivě demokratické. Jsme pro
absolutní zachování všech ústavních
svobod. Není však nedemokratické, bráníme-li
se vzniku takových politických stran, které
se staly útočištěm živlů
zkompromitovaných, uražených a nedemokratických.
Máme své smutné a draze zaplacené
zkušenosti s některými t. zv. demokraty. Je
proto nejen právem, ale i povinností vlády
i parlamentu demokracii jako nejpřirozenější
a nejspravedlivější formu vládní
od samého počátku našeho obrození
bránit před zhoubnou činností živlů
nedemokratických.
Bylo také splněno přání a volání
našich spoluobčanů po zjednodušení
politických poměrů. I v zjednodušených
politických poměrech máme v naší
republice více politických stran než ve velkých
příkladně demokratických státech
západních: dvakrát tolik co v Anglii a dokonce
čtyřikrát tolik co ve Spojených státech.
A protože, paní a pánové, všecky
naše politické strany Národní fronty
mají býti stranami ideovými a národními,
mají v nich občané bohatší výběr
než v západních demokraciích.
V projednávaném volebním řádu
v § 14 se praví, že kandidátní
listiny pro volbu do ústavodárného Národního
shromáždění mohou podati jen politické
strany, vyvíjející v den 30. dubna 1946 činnost
v dotčené zemi.
Přes to však podle § 27 projednávaného
volebního řádu vláda sama má
dáti voličům ještě pátou,
bílou kandidátní listinu. Jsou tedy bílé
kandidátní listiny, které mají negovati
náš politický život a volby, kandidátními
listinami vládními.
Nelogičnost vidí naši soudní občané
v tom, že § 11 ukládá občanům
povinnost volby, a bílé kandidátní
listiny podle § 27 občany vlastně zbavují
této povinnosti. Nejsou volbou, jsou negací, jsou
německým "nein". Užívání
bílých lístků nebo podobných
opatření volebních má své odůvodnění
ve státech, kde měli politické volby s jednotnou
kandidátní listinou. V ostatních státech,
kde je soustava politických stran a kde politické
strany předkládaly občanům své
samostatné kandidátní listiny tak, jak tomu
bude i u nás, není třeba podobných
volebních opatření, protože užívání
bílých kandidátek není ani demokratické,
ani účelné. Bílé kandidátní
listiny mají býti tedy naší československou
zvláštností. Jsme proti jakékoliv totalitě
a proto i proti nacistickému "nein", které
se má zavésti bílými kandidátními
listinami při našich parlamentních volbách
26. května t. r.
Zdá se mně skoro zbytečnou dnešní
mobilisace poslanců, protože nepochybuji o tom, že
naši občané při volbách do ústavodárného
Národního shromáždění
prokázali by nepoužíváním bílých
kandidátek nejen našim politikům, ale celému
světu svoji vysokou politickou vyspělost a rozvahu.
Souhlasím se soudr. Sedlákem, že i při
volbách se má šetřiti. Jsme proto proti
bílým kandidátkám jako zbytečným
také z úsporných důvodů. Odstavec
3, § 30, který určuje neplatnost hlasovacích
lístků, dává občanům-voličům
možnost projeviti svůj nesouhlas s činností
existujících politických stran Národní
fronty tím způsobem, že do obálek mohou
vkládati několik kandidátních listin
různých stran nebo je mohou odevzdati prázdné.
Takové hlasování je neplatné, je také
negací a protestem proti nynějšímu vládnímu
režimu.
Poslanecký klub čs. strany nár. socialistické
bude proto hlasovati proti vládnímu návrhu
na zavedení bílých kandidátních
listin a bude hlasovati pro pozměňovací návrh
br. posl. dr Buriana a druhů. Jsme pro poměrné
zastoupení s jednoduchým počítáním
mandátového nebo volebního čísla.
Nemůžeme se však nadchnouti pro vysokou volební
matematiku, jejímž účelem je politického
odpůrce záměrným, ale při tom
zákonným způsobem oslabit.
Dámy a pánové, v politickém životě
musí býti rovnost a čestnost. Souhlasíme
s menšími volebními kraji, které umožňují
ustavičný styk poslanců s voliči a
přímo mikroskopické pozorování
práce a života našich poslanců. Nemůžeme
však souhlasit s některými průvodními
zjevy volebních příprav, které nemohou
být ke cti státu, v němž demokracii
nazýváme stále demokracií lidovou.
Nám i soudné veřejnosti zdá se nelogickým
a nepochopitelným, že v době, kdy hledáme
a honíme po republice v našem národě
kolaboranty a tak zv. reakcionáře, abychom je ještě
včas před 26. květnem zbavili státní
spolehlivosti a občanského volebního práva,
dostávají nepřátele našeho národa,
Němci a "volksdeutsche", blahovolně antifašistické
osvědčení a státní příslušnost.
Souhlasím také se soudr. Sedlákem
v tom, že nemůžeme připustit, aby političtí
desperáti volili s politickými stranami a aby se
účastnili politického života. Jenom
však musím říci, že jsme byli stranou,
která se zrodila z psychologické potřeby
a z touhy našeho národa, že jsme byli od svého
zrodu stranou národní, která se nikdy nepotřísnila
přítomností hlasů cizinců.
My také nejsme stranou, která by i v této
době bývala počítala s hlasy německých
antifašistů. My jsme osvědčení
antifašistům nevydávali. (Potlesk poslanců
čs. strany nár. socialistické.)
Jsme pro absolutní čistotu našeho veřejno
a politického života, jsme však rozhodně
proti tomu, aby snahy našeho veřejného a politického
života byly záměrně zneužívány
k politické persekuci v našem národě.
Chceme-li býti skutečně národem Masarykovým,
jak to stále všichni říkáme,
musíme se v politickém životě vrátit
k jeho humanitní demokracii, k demokracii naplněné
láskou jednoho ke druhému, a nikoliv k demokracii
naplněné politickou nenávistí. (Potlesk.)
Připomínám slova z nástupní
řeči třetího presidenta Spojených
států Thomase Jeffersona z roku 1801, která
zůstávají velkou a svatou pravdou i po 150
letech: "Obecnou zásadou je i bdělá
péče o práva lidových voleb, neboť
tyto zajišťují mírnou a spolehlivou nápravu
zlořádů, jež jinak porube meč
revoluce, není-li o prostředky pokojně postaráno."
živelnou zásadou republiky podle něho je i
"naprostý souhlas s rozhodnutím většiny,
z kterého není odvolání než k
násilí, živelné to zásadě
a pokrvenci despotismu".
A nakonec mi, paní a pánové, dovolte, abych
k tomu, co jsem od 28. října m. r. viděl
a slyšel v této památné budově,
se kterou se budeme v krátké době loučiti,
řekl také několik dobře míněných
slov.
President republiky dr E. Beneš je námi a celým
naším národem zbožňován
pro svoji osvobozeneckou a budovatelskou práci, pro svoji
revoluční činnost, pro svoji lásku
k národu a svůj vřelý poměr
k demokracii. Má vděčnost svého národa
a úctu domova i ciziny. Naše vláda získala
si sympatie svého národa svou revoluční
prací domácí i zahraniční,
svou výkonností i štědrostí.
Je první šťastnou československou vládou,
která nemá oposice. Naše Národní
shromáždění, jehož činnost
je viditelná a stále kontrolovatelná, musí
míti ušlechtilou ctižádost, aby každé
jeho sezení stalo se národu velkou politickou událostí.
Musí míti ctižádost dostati se také
do srdcí svých spoluobčanů. Jsme před
stěhováním. Sněmovnu nedělá
budova, ale duch v ní. Mám úctu nejen k hlavě
státu, ale i k své vládě a její
práci. vedle povinné a pilné práce
výsostným a nedotknutelným právem
poslanců je nejen svoboda myšlení a projevů,
ale i dotazů a kritiky. Toto právo musí být
respektováno nejen poslanci, ale i členy vlády.
(Potlesk.) Jsme přece československým
parlamentem, nikoliv Reichstagem, kde se jen zpívalo a
zdvihaly pravice.
Ministři i poslanci mají býti vzory občanských
ctností. Mohou být událostmi vzrušeni,
mohou jimi býti i roztrpčeni, ale nikdy se nesmějí
nechat v jednání unésti hněvem nebo
dokonce nenávistí osobní a politickou. (Potlesk)
Národní shromáždění nemůže
nikomu imponovat ani hlukem, ani prázdnotou. Musí
veřejnosti a světu imponovat schopností,
pracovitostí a rozvážností, taktem,
noblesností, osobní a politickou snášenlivostí,
porozuměním pro potřeby lidí, hospodárností
i pilnou presencí tak, aby mělo svou vznešenou
tradici. Takovou tradici, paní a pánové,
abychom skutečně po každé mohli začít
svou řeč slovy: Slavná sněmovno! (Potlesk.)