Místopředseda Tymeš (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníkovi,
jímž je pan posl. dr Bernard.
Posl. dr Bernard: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Rozprava o obou navržených osnovách byla již
tak obšírná a podrobná, že se omezím
pouze na dvě otázky, o nichž se domnívám,
že zasluhují, aby byly zdůrazněny.
Za prvé bychom si měli dobře uvědomiti,
že přijímáním těchto dvou
zákonů, stejně tak jako zákona o stálých
seznamech voličských a všemi ostatními
kroky, kterými připravujeme volby, budujeme u nás
demokratický systém, myslím, v mnohém
směru dokonalejší a lepší, než
byl náš dřívější
systém. Připomínám to jen z toho důvodu,
poněvadž chci poukázati na hlasy těch,
kteří se nám snaží ustavičně
dokázat, že náš dnešní systém
není dostatečně demokratický, anebo
že dokonce naše nová politika hospodářská
a sociální je s principy demokracie v rozporu. Není
tomu tak a skutečnost sama, že my dnes připravujeme
demokratické volby a že Prozatímní Národní
shromáždění usnese všechny zákony,
které pro přípravu demokratických
voleb jsou nutné, a dokonce takové zákony,
které zaručují demokratický charakter
našich voleb ještě ve větší
míře, než naše volební řády
dřívější - a to z toho důvodu,
že zachovávají nejen všechna ustanovení
dřívějších volebních řádů
o všeobecnosti voleb, o jejich tajnosti, nýbrž
že rozšiřují dokonce volební právo
i na mládež a na příslušníky
armády - to samo o sobě stačí, abychom
mohli mluvit o tom, že naše volby, které připravujeme,
budou při nejmenším stejně demokratické,
jako bývaly všechny volby v dřívějších
dobách.
My se ovšem neomezujeme na to, abychom naši demokracii
budovali jenom na poli politickém, my jsme přikročili
také k dalekosáhlým opatřením
na poli hospodářském a sociálním,
která právě spolu s těmito zákony
volebními vytvářejí demokratický
systém mnohem vyššího typu, nežli
byl dřívější.
Věc nelze dělat tak, jak se často stává,
jako by snad na jedné straně zde bylo úsilí
o demokracii, o zachování všech demokratických
svobod, a na druhé straně úsilí o
pokrok sociální a hospodářský.
Nán obě tyto stránky jednoho úkolu
splývají v jedno a můžeme dnes prohlásit,
že i Prozatímní Národní shromáždění
je si obou těchto stránek dobře vědomo
a vyplnilo svůj úkol právě s obou
těchto stránek: schválilo nejen dekrety presidenta
republiky, mezi nimiž je i dekret o znárodnění
průmyslu a bank, ale schválilo a schválí
ještě také zákony, které zajistí
demokratické volby, jež můžeme považovat
za hlavní, i když ne jediný znak demokratického
vládního systému.
Za druhé bych se chtěl ještě vrátit
k otázce bílých lístků. Nečiním
tak proto, že bych se domníval, že by tato otázka
zasluhovala tak velké pozornosti, které jí
tento sbor věnoval, nýbrž jen proto, abych
rozptýlil některé pochybnosti o stanovisku
čs. soc. demokracie k této otázce. Vycházíme
z toho, že těch voličů, kteří
odevzdají prázdné lístky, bude poměrně
malý počet. Domníváme se, že
politická i kulturní úroveň našeho
lidu je tak vysoká, že dovoluje každému,
aby našel své místo, aby se zařadil
do politické strany, která mu vyhovuje ať svým
programem nebo svou prací pro republiku. (Potlesk.)
Ale na druhé straně se domníváme,
že by nemělo být v intencích žádné
strany ucházet se právě o hlasy tohoto malého
počtu lidí, kteří se dosud nezařadili
a o nichž můžeme předpokládat,
že zaujali ostře oposiční postoj proti
celkové politice Národní fronty a proti celému
našemu novému systému politickému a
hospodářskému. Mluvčí těchto
stran mluví o demokracii, ačkoliv jim ve skutečnosti
jde právě o hlasy těchto lidí, a své
odmítavé stanovisko k vládnímu návrhu
se snaží opřít právě o
zdánlivě demokraticko argumenty. Věc se rozhodně
nemá tak, že by snad zavedení bílých
lístků demokracii podstatně přispělo,
ale v žádném případě není
tomu tak, že by demokratický charakter voleb vyžadoval,
aby byly bílé lístky odstraněny. Naopak.
Rozhodně není s hlediska demokracie žádoucí,
aby se snad politická konstelace změnila právě
pro malý počet hlasů těch, kteří
snad odevzdají bílé lístky, budou-li
zavedeny.
Někteří řečníci si stěžovali,
že hlasování voličů, kteří
odevzdají prázdné lístky, bude vlastně
aktem demonstrace a že nevyvolá žádné
politické účinky. To je správné
a my jsme toho názoru, že není vůbec
třeba, aby nějaké politické účinky
vyvolaly, bude-li jich tak málo. Bude rozhodně lépe,
když tento malý počet voličů
svými hlasy žádných politických
účinků nevyvolá, než kdyby měl
dokonce měnit politickou konstelaci a rozhodoval o vzájemném
poměru politických stran. Bude-li však proti
našemu očekávání těchto
hlasů více - jak o tom zde mluvil dr Bunža
- dokonce 30 nebo 40 %, potom se, dámy a pánové,
skutečně obávám, že tato politická
skutečnost bude mít své účinky,
potom bychom opravdu mohli mluvit pomalu o politické krisi.
Domnívám se, že tomu nezabráníme
ani zavedením bílých lístků
ani jejich odstraněním. Kdyby tomu tak skutečně
bylo, takový politický tlak, takovou skrytou oposici
bychom přece cítili už dnes a museli bychom
dát hlavy dohromady a poradit se, jak takové politické
krisi zabránit.
Dále se zde mluvilo také o tom, že zavedení
bílých lístků bude příznivě
přijato za hranicemi. Souhlasím s těmi pány,
kteří zde řekli, že to není rozhodující.
Když rozhodujeme o našich vnitřních záležitostech,
nebudeme se ptát, co tomu řekne cizina, ale na druhé
straně: bude-li odevzdán jen velmi malý počet
prázdných lístků, jak předpokládáme,
bude tím zároveň zcela jasně prokázáno,
že dřívější politické
strany, agrární, Národní sjednocení,
ľudová strana a ostatní, ztratily už půdu
pod nohama, že náš politický život
jich už nepotřebuje a že zejména naše
veřejnost ve své drtivé většině
nestojí o jejich obnovení. A to je, myslím,
potvrzení politické skutečnosti tak významné,
že i jen z tohoto pouhého důvodu by stály
bílé lístky za to, aby byly zavedeny.
Ze všech těchto důvodů i z těch,
o nichž se zmínil kol. Sedlák, doporučuje
klub poslanců soc. demokracie přijetí vládního
návrhu o bílých lístcích. Ale
na druhé straně bychom chtěli zdůraznit,
že tato otázka, i když se stala předmětem
sporu mezi stranami Národní fronty, by neměla
ohrozit jejich spolupráci příští
ani po volbách, ani ještě před volbami.
My jsme přesvědčeni, že i po tomto nedorozumění
se strany Národní fronty opět sejdou k nejužší
spolupráci a že ani tato otázka nevyvolá
žádných vnitropolitických obtíží,
jak by se snad na první pohled zdálo. Litujeme jen,
že také ostatní strany nedospěly k stejnému
stanovisku v otázce bílých lístků,
a musíme se o nich, bohužel, domnívat, že
se právě chtějí ucházet o hlasy
těch, kteří se ještě nezařadili,
jinými slovy, že chtějí svou politickou
sílu budovat na rozpacích a na oposičním
postoji malého počtu naší veřejnosti
a našeho voličstva. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníkovi,
jímž je pan posl. Koucký.
Posl. Koucký: Paní a pánové!
Osnovu zákona o volbě ústavodárného
Národního shromáždění
předkládá ústavně-právní
výbor ve znění, které se v různých
odstavcích sice poněkud liší od původního
vládního návrhu, které však je
v celku výrazem dohody zástupců všech
stran Národní fronty ve výboru. Ovšem
až na dva body, z nichž jeden je tak závažný,
že do značné míry určuje celkový
ráz a demokratičnost našich voleb.
Jde o bílé, nebo podle znění zákona
o prázdné hlasovací lístky. V této
otázce ani ve vládě, ani v ústavně-právním
výboru nebylo možno přes obšírnou
diskusi dosáhnout dohody a nakonec rozhodlo hlasování.
A přece pro rozhodnutí jak vlády, tak výboru,
byť ne jednomyslné, kterým se vedle kandidátních
listin jednotlivých stran zavádějí
také prázdné hlasovací lístky,
mluví tolik důvodů, že lze plným
právem očekávat, že se i plénum
sněmovny pro ně vysloví.
V květnových volbách po prvé odpoví
všechen náš lid nejen na otázku, jak se
osvědčily jednotlivé strany Národní
fronty, jaký kus práce udělaly při
stavbě naší nové státní
budovy, jak vůbec dovedly chytit věci za správný
konec, ale také, a to je třeba zdůraznit,
na otázku, jak se osvědčila sama Národní
fronta, jak životaschopná a jak pevně v našem
národě již zakotvená je její
idea, do jaké míry souhlasí národ
s cestou, kterou všechny složky Národní
fronty svorně nastoupily, podepsavše a plníce
košický vládní program. Je nepochybné,
že ti, kdož řídili osudy národa
po osvobození, za nejtěžších měsíců
obrovského přerodu celého našeho života,
mají plné právo položit lidu tuto otázku
tak, aby odpověď na ni byla pokud možno přesná
a jednoznačná, zvláště shodujeme-li
se v tom, že Národní fronta má i po
volbách zůstat nositelkou politického vývoje
naší vlasti. A na druhé straně, odvolává-li
se režim Národní fronty na podporu nejširších
vrstev národa, na to, že její program byl uskutečňován
jednotnou vůlí zdrcující většiny
našeho lidu, není možné, aby jako režim
demokratický upřel lidu právo vyslovit se
o oprávněnosti tohoto mínění,
aby našemu lidu jako dnes skutečně svrchovanému
nositeli veškeré moci upíral právo zaujmout
stanovisko k myšlence Národní fronty, k myšlence
v československé politice tak nové a tak
převratné. Bylo by znakem slabosti a nejistoty naší
Národní fronty, kdyby se bála dát
lidu možnost vyslovit se pro nebo proti, znakem slabosti
a nejistoty ničím neodůvodněné.
Nepochybujeme ani v nejmenším o tom, že Národní
fronta Čechů a Slováků si tuto zkoušku
může nejen bez obav dovolit, ale že z ní
vyjde ještě silnější a vnitřně
pevnější, že právě její
vítězství v této zkoušce bude
nejkladnějším přínosem našich
voleb. Proto především se komunistická
strana Československa plně staví za požadavek,
aby každému k volbě oprávněnému
občanu bylo umožněno vyslovit se svobodně
pro myšlenku Národní fronty tím, že
odevzdá svůj hlas některé z politických
stran Národní fronty, a proti ní odevzdáním
prázdného hlasovacího lístku.
Všechny strany Národní fronty se dohodly na
tom, že nebudou připuštěny kandidátky
žádných jiných politických skupin
než právě stran Národní fronty.
Jaká by však byla naše demokracie, jakými
bychom byli demokraty, kdybychom z toho vyvozovali závěr,
že všechny hlasy musí býti odevzdány
našim stranám, a trvali na tuhé volební
povinnosti a žádali odstranění bílých
lístků? Hledá-li se někde totalita,
hledá-li se někde obdoba k hitlerovskému
Ja oder Nein, pak je právě v tomto principu. Komunisté
jako důslední demokraté se otevřeně
a ostře staví proti všem pokusům prosadit
u nás podobný princip a vytvořit podobnou
atmosféru. A především jako důslední
demokraté prosazujeme proto zavedení prázdných
hlasovacích lístků.
Některé listy spustily zejména v posledních
dnech tak trochu nedůstojný povyk proti prázdným
hlasovacím lístkům. Zdálo by se skoro,
jako by jejich strany byly zavedením prázdných
hlasovacích lístků snad nějak připravovány
o hlasy svých přívrženců, jako
by jím snad i socialistické hlasy přicházely
v niveč. Není snad třeba dokazovat, že
takové obavy a myšlenky jsou liché, že
z práva voličů, volit podle svého
přesvědčení kteroukoliv ze stran Národní
fronty, nemohou prázdné lístky nic ubrat
a nic neubírají.
Ovšem, je dobře právě tady připomenout,
že podle předloženého znění
vlád. návrhu zákona o volebním řádu
budeme mít volební povinnost, a s tohoto hlediska
věc vypadá trochu jinak. Naprosto spravedlivý
a demokratický požadavek, aby volič, nesouhlasí-li
se žádnou ze stran, které předložily
kandidátky, mohl se vyslovit proti nim odevzdáním
prázdného hlasovacího lístku, přivádí
najednou některé osvědčené
demokraty na pokraj zuřivosti. Tane jim stále na
mysli velmi ušlechtilý ideál: Každý
musí volit, proč by tedy nevolil nás, i když
s námi třeba nesouhlasí anebo o nás
nic neví. A teď najednou máme na krku bílé
lístky a možnost "získávat"
hlasy se nám tenčí. Vždyť oni ty
lidi přímo provokují, aby odevzdali prázdné
lístky, těch neplatných hlasů nebo
prázdných obálek by na to nebylo třeba.
A začíná se hned protiofensiva, že prý
komunisté záměrně znemožňují
části národa, aby se vřadila do některé
ze stran Národní fronty, aby jimi mohla být
vychovávána a politicky uvědomována
k socialismu a demokracii. Tedy zase výmysl, prázdný
a vypočítaný nevím na koho. Nikdo
přece nemůže bránit žádnému
plnoprávnému občanu naší republiky,
aby se zařadil do kterékoliv povolené organisace,
aby se politicky vychoval nebo dal vychovávat a aby podle
toho i volil. Ovšem smysl této argumentace je příliš
zřejmý a Svobodné slovo jej dalo v pátek
najevo způsobem, který jen znovu svědčí
o tom, že s dodržováním zásad nutných
pro spolupráci stran Národní fronty si tam
hlavu nelámou: bílé lístky budou "nesporně
odevzdány konservativními voliči protikomunistickými"
a protože nebudou brány za základ pro vypočtení
volebního čísla, budou z nich mít
prospěch prý i komunisté a ne jenom národní
socialisté, jak by tomu zřejmě podle Svobodného
slova při volební povinnosti bez prázdných
lístků mělo být.
A další ostře protikomunistický článek
na thema "Bílé lístky" v nedělním
Svobodném slově tuto koncepci neslučitelnou
se zásadami Národní fronty dotvrzuje. Svobodné
slovo také systematicky opakuje tvrzení, jako by
prý komunisté prosazovali požadavek, aby se
bílé lístky nějak rozdělovaly
mezi strany Národní fronty, a jako by národně
socialističtí poslanci prosazení tohoto požadavku
znemožnili. Jde zase o naprosto nepravdivý a nesmyslný
výmysl. Žádný z komunistických
poslanců, ani náš tisk, ani nikdo jiný
nikdy takový požadavek nevyslovil a nemohl vyslovit.
Stejně rozhodně odmítá naše strana
tvrzení, jakoby zavedení prázdných
hlasovacích lístků bylo prvním krokem
k prosazování komunistického požadavku
jednotné kandidátní listiny. Také
toto tvrzení je naprostým výmyslem a dalším
příkladem toho, jak neodpovědně Svobodné
slovo mystifikuje své čtenáře a rozvrací
Národní frontu. Nemyslím, že by tento
způsob nazírání na otázku prázdných
hlasovacích lístků sdílela se Svobodným
slovem většina národních socialistů.
Nevěřím, že by se našel demokrat
a socialista, který by spekuloval na to, aby posice jeho
strany byla posílena hlasy nepřátel Národní
fronty, "prchalovců, tisovských zrádců,
trockistů a protikomunistických konservatistů",
chci-li používat termínů Svobodného
slova, které se těmito spekulacemi obírá.
(Potlesk.) Jsem přesvědčen, že
objektivní a stranicky nezaujatý postoj i národních
socialistů k tomuto způsobu psaní Svobodného
slova se projeví také v jejich stanovisku k věci
bílých lístků samých.
Dalším důležitým momentem našich
květnových voleb, ovšem zase momentem, který
se může projevit teprve tehdy, budou-li zavedeny prázdné
hlasovací lístky, bude možnost odhadnout správně
posice naší reakce, všech těch, jimž
je výstavba naší republiky v duchu lidově
demokracie a socialismu při nejmenším lhostejná,
i těch, kteří se k ní staví
vysloveně nepřátelsky, neboť "bude
sečteno, kolik je v tomto národě socialistů
a jakých odstínů, kolik demokratů
a kolik skutečné reakce, která se nepochybně
projeví o volbách t. zv. bílými lístky",
jak tvrdí samo Svobodné slovo.
O existenci reakce u nás není již pochybností,
našlo se přece dost případů až
příliš konkrétních, aby zmlkli
i ti nejúpornější hlasatelé její
naprosté neškodnosti a slabosti. Nikdo si snad také
nedělá iluse o tom, že nepřipustíme-li
k volbám zrádce a kolaboranty, vyloučíme
z hlasovacího práva všechny reakcionáře
a nepřátele republiky. Nesporné je, že
k volebním urnám se jich dostane mnoho a že
volební lístek sabotéra nebo trestu stěží
uklouzlého kolaboranta bude platit právě
tolik jako volební lístek partyzána nebo
stachanovce. A teď jde o to, co by udělali se svými
hlasy ti, kterým naše lidová demokracie nevoní:
mají je dát některé straně
Národní fronty, anebo mají odevzdat prázdný
hlasovací lístek, který nepřipadne
žádné politické straně?
Zde bych rád připomenul velmi závažná
slova, která o naší reakci řekl náměstek
předsedy vlády Klement Gottwald: "Pokud
naše reakce účinkuje v podpolí, pokud
je representována takovými Prchaly za hranicemi
a jeho stoupenci zde, pokud se tajně schází
po bytech, sem a tam nějaký leták vydají,
anebo tu menší nebo větší sabotáž
organisují, potud tato reakce není ani tak nebezpečná
a vážná. Nebezpečnou a vážnou
se stává reakce tehdy, když se jí podaří
protlačit se do legálních posic, do vládních
stran, do různých legálních organisací
hospodářských a zájmových a
na různá odpovědná místa. Nebezpečnou
se stává hlavně tím, že právě
touto cestou, přes tyto kanály ohrožuje jednotu
národa, jednotu Národní fronty, jednotu té
síly, které republika děkuje za svůj
dosavadní progresivní vývoj. (Potlesk.)
S naší strany je nutno, abychom udělali všechno,
aby se do Národní fronty nemohly vloudit žádné
reakční živly a aby se jim nepodařilo
Národní frontu rozbít."
Z této beze sporu jasné a přesné analysy
politické situace reakce vyplývá pro každého
stoupence Národní fronty a skutečného
demokrata naprosto jednoznačné stanovisko k otázce
prázdných hlasovacích lístků.
Požadavek, aby i hlasy reakce musely být odevzdány
na kandidátky stran Národní fronty, je záměrným
zavlékáním reakcionářů
do řad Národní fronty, je přímým
podkopem Národní fronty. Jeho prosazení by
znamenalo vážné ohrožení Národní
fronty a naší lidové demokracie. Zavedení
prázdných hlasovacích lístků
toto nebezpečí aspoň z větší
části paralysuje, i když jsme si dobře
vědomi, že zdaleka ne úplně. A byla-li
snad někde vyslovena pochybnost, že toto opatření
je právě s hlediska nutnosti politicky isolovat
reakci nedokonalé, jsme přesvědčeni,
že je cestou pro všechny strany Národní
fronty dnes nejschůdnější a politicky
nejúnosnější. Proto jsme přišli
s požadavkem prázdných hlasovacích lístků.
Žádný jiný nebo dokonce lepší
návrh, jak nadhozené problémy řešit,
nikdo nepředložil.
Byla také diskutována otázka, jaká
politická práva budou vlastně mít
ti, kdož odevzdají prázdné lístky.
V témže listě jsme jednou mohli číst
názor, že se zavedením prázdných
lístků favorisují prchalovci, jindy zase,
že z nich naopak činíme bezprávné
ubožáky.