Polemisovat je tedy skutečně těžké.
Nad slunce jasného fakta, že se připuštěním
bílých lístků nikomu nebere právo,
aby odevzdal svůj platný hlas kterékoli politické
straně, si dotčení pánové jaksi
nevšímají.
Namítá se dále, že otázka možnosti
hlasovat proti Národní frontě je již
vlastně řešena tím, že volič
může odevzdati prázdnou obálku nebo
více kandidátek do jedné obálky. Tento
argument je zase jen projevem nedůslednosti. Když
se už voliči staví tak výslovně
před oči možnost hlasovat proti vládě,
proč by to tedy měl dělat způsobem,
který by se mohl vykládat jako opominutí
nebo nedbalé plnění voličských
povinností? Proč nepřipustit prázdný
hlasovací lístek, jehož odevzdání
nenechá nikoho na pochybách o tom, že jde o
politické rozhodnutí voličovo?
Tvrdí se také, že by snad bílých
lístků mohlo být odevzdáno příliš
mnoho, že by z toho mohla vzniknout nebezpečná
protistátní demonstrace, která by prý
z neznámých důvodů skutečně
znamenala hlubokou trhlinu v naší Národní
frontě. Opakuji znovu, že obavy, že bychom tak
snad umožnili organisování reakce, které
by mohlo mít dalekosáhlé politické
důsledky, je jen projevem nedůvěry k životnosti
myšlenky Národní fronty a důkazem vlastní
slabosti. Kdo zná smýšlení našeho
lidu, nezapochyboval ani na okamžik o tom, že si naše
Národní fronta tuto zkoušku klidně může
dovolit a že z ní vyjde ne oslabena, ale taková,
jaká skutečně je: silná a vítězná.
Slabá by byla tehdy, když by, nejsouc si jista tím,
že všech 100 % voličů je jejími
stoupenci, dokazovala urbi et orbi svoji stoprocentnost tím,
že by jednoduše nedovolila nikomu hlasovat pro nic jiného
než pro strany Národní fronty. Naprosto jasně
se může síla myšlenky Národní
fronty projevit teprve tehdy, bude-li dána možnost
vyslovit se svobodně pro ni nebo proti ní, a mandáty
budou mezi jednotlivé politické strany rozděleny
spravedlivě zase jen tehdy, budou-li jim přiděleny
podle počtu hlasů pro každou jednotlivou stranu
vědomě a svobodně odevzdaných. A v
tom je další důležitý přínos
systému prázdných lístků pro
sílu a vnitřní jednotu Národní
fronty i v budoucnosti po volbách. Při jeho zavedení
budou moci všechny strany daleko větším
právem tvrdit, že hlasy jim odevzdané jsou
hlasy jejich skutečných stoupenců a přívrženců.
Tak se předejde mnohým srážkám
a trpkostem, k nimž by došlo v případě,
že by všechny reakční hlasy byly nekontrolovatelně
pohlceny řadami Národní fronty. Jsem také
přesvědčen, že tato okolnost bude hrát
velmi důležitou úlohu již před
volební kampaní a že již tady zavedení
prázdných hlasovacích lístků
podstatně přispěje k vedení volební
kampaně ve slušném a solidaritě všech
složek Národní fronty odpovídajícím
duchu. I s hlediska důslednosti naší demokracie
i s hlediska udržení a posílení Národní
fronty je požadavek zavedení prázdných
hlasovacích lístků naprosto positivní
a plně oprávněný.
Dovolte mi, abych nakonec znovu stručně shrnul všechny
důvody, které přesvědčivě
mluví pro zavedení prázdných hlasovacích
lístků. (Předsednictví převzala
místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Bude jimi prohloubena demokratičnost našich voleb
a rozšířena svobodná možnost volného
rozhodnutí každého voliče. Prokáže
se jasně a definitivně síla naší
národní a státní jednoty a nosnost
myšlenky Národní fronty, protože zdrcující
většina našeho lidu se nepochybně vysloví
pro ni. Národní fronta se dále vnitřně
upevní, protože bude přesně znát
oporu, kterou má ve svých skutečných
přívržencích a v širokých
lidových masách. Mandáty budou spravedlivě
rozděleny mezi politické strany, protože hlasy
pro ně odevzdané bude pak možno daleko větším
právem považovat za hlasy jejich přívrženců,
a ne za hlasy reakcionářů a nepřátel
Národní fronty. Reakce bude politicky isolována,
bude možno daleko přesněji určit její
posice a na základě toho daleko úspěšněji
jak proti ní bojovati, tak i včleňovati její
složky, které se národu ještě definitivně
neodcizily, do konstruktivní práce na výstavbě
naší vlasti. Zároveň bude znesnadněn
příliv rozkladných reakčních
elementů do Národní fronty, znemožněno
její vnitřní oslabení a tak zabezpečen
jeden ze základních předpokladů dalšího
úspěšného budování Československé
republiky ve smyslu lidové demokracie a pokroku. (Potlesk.)
Z těchto důvodů se plně stavíme
za zavedení prázdných hlasovacích
lístků a žádáme, aby příslušné
odstavce předlohy, jak byly ve výborech schváleny,
schválilo i plénum Prozatímního Národního
shromáždění. Věřím,
že každý, jemuž je myšlenka Národní
fronty a demokracie dražší než pochybné
volební spekulace na hlasy reakce, bude hlasovati pro (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dalším řečníkem
je pan posl. Deči, jemuž dávám
slovo.
Posl. Deči: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Při projednávání osnov zákonů
o ústavodárném Národním shromáždění
a o volbě do ústavodárného Národního
shromáždění jsme zde dnes slyšeli
tolik pěkných řečí, že
by vlastně dohoda byla velmi snadná, kdyby k ní
byla chuť. Slyšeli jsme zde ovšem také výstřelky
a někdy i takové menší napadání.
Musíme si uvědomit, že tyto zákony jsou
důležitým mezníkem v našem státě.
Vždyť nejde o nic menšího než o volbu
do ústavodárného Národního
shromáždění. Byli jsme svědky,
že vývoj u nás nešel takovým tempem
jako v jiných státech, že jsme zůstali
s volbami trošku pozadu. U nás jsme si zvolili ze
začátku takový lehký delegační
systém, který v žádném případě
nevyhovuje. Není to snad zásadní chyba, že
jsme k tomu sáhli, ale dnes, když přikročujeme
k definitivnímu stanovení, jak se volby mají
provádět, má se v každém případě
pamatovat na to, abychom obstáli nejenom před svými
voliči, nýbrž abychom obstáli také
na světovém foru.
Mnoho a mnoho se hovoří o nastávajících
volbách, dokonce, ačkoli volby ještě
nebyly provedeny, se již ví, která strana v
Československé republice je nejsilnější.
Slyšeli jsme to oficiálně u příležitosti
VIII. sjezdu komunistické strany. Vycházíme
z předpokladu, že nejdůležitějším
činitelem při volbách bude pan volič.
A tento pan volič bude 26. května rozhodovat. Musíme
si také uvědomit, že chceme všechno dělat
demokraticky, máme nejlepší snahu, abychom
všechno demokraticky dělali, ale myslím,že
právě otázka bílých lístků
není tak zcela demokratickou vymožeností. (Posl.
Harus: Za tím bílým lístkem také
stojí pan volič! - Hlas z lavic komunistické
strany Slovenska: A prečo je to strašák?)
Já si vám to, pane kolego, dovolím objasnit
dále.
Nyní se setkáváme s tím, že budou
vázané kandidátní listiny, že
zde bude právo volit jenom čtyři registrované
politické strany, které se zaregistrují do
30. dubna. A jelikož jsme státem - je to naše
přednost - který si v mnohých případech
potrpí na kuriosity, vidíme, že u nás
opětně dochází ke kuriositě,
poněvadž voliči čtyř politických
stran budou mít možnost volit své kandidáty,
ale budou také mít možnost odevzdat prázdný
hlasovací lístek.
Vycházíme z předpokladu, že tu musí
být lidé, volící někoho a program,
a ne lidé, kteří by volili nic a byli tím
vlastně proti všem. Není totiž dost jasně
vymezeno, proti čemu budeme dávat najevo nesouhlas
bílým hlasovacím lístkem. Mohl by
to být projev nesouhlasu s naším presidentem,
s naší vládou, s činností parlamentu,
s poměrem Čechů a Slováků,
s košickým vládním programem, se zestátněním,
se zahraniční politikou, event. s celkovým
režimem, ale také by volič, odevzdávající
bílý hlasovací lístek, mohl tím
dávat najevo nesouhlas s politikou eventuálně
jedné politické strany.
Naši lidé jsou hluboce založeni a vždycky,
když se jim něco předkládá, se
táží: proč? Tak také dneska na
veřejných schůzích i ve veřejnosti
se setkáváme s touto otázkou. A lidé
se táží, proč má býti
bílý hlasovací lístek. Je to mentalita
českého člověka. Víme, že
naši partyzáni a zahraniční vojáci
také se tázali, proč bojují, a měli
zájem o to, proč bojují. A ti docela jasně
věděli, že bojují o samostatnost Československé
republiky.
A je také potřeba říci, proč
se dává u nás voličům bílý
hlasovací lístek. (Hlas z lavic komunistických
poslanců: Abychom věděli, pane kolego, kolik
je Nespokojených!) Tímto se to v žádném
případě, vážený pane kolego,
nedovíte. (Potlesk.) Ono by také mohlo býti,
že bychom dali voliči kromě bílého
lístku ještě lístek žlutý,
dali bychom mu lístek růžový, event.
bychom mu také mohli dát lístek zelený
a tak bychom mohli změřit sílu reakce a věděli
bychom, kdo je mluvčím té reakce. (Potlesk.)
Mohlo by se také stát, že potom bychom otevřeli
na Pankráci brány a řekli bychom: pojďte
vládnout, byli jste zvoleni. (Potlesk poslanců
čs. strany národně-socialistické.
Výkřiky poslanců komunistické strany
Československa.) Musíme si to uvědomit
v každém případě; zde se totiž
vyskytl také takový šalamounský návrh,
že by měly být bílé hlasovací
lístky a že by se potom nynější
politické strany měly o ně dělit.
(Výkřik z lavic poslanců komunistické
strany Československa: To nebyl návrh!) Ony
totiž v každém případě se
o tyto bílé lístky politické strany
dělit budou. Tím, že u nás bude nějaké
procento bílých hlasovacích lístků,
sníží se volební číslo.
Ale demokratické by bylo, kdyby na bílé lístky
se snížil patřičně počet
mandátů poslaneckých. (Potlesk poslanců
čs. strany nár. socialistické.)
Bylo zde mluveno o desperátech. Význam slova desperát
je totiž dalekosáhlý. Je to pojem, který
si může každý vykládat po svém.
Byli jsme svědky, že měl na význam slova
desperát jiný náhled řečník
lidovecký, měl na něj jiný náhled
řečník sociálně-demokratický,
a jelikož já jsem národní socialista,
tak si to slovo desperát také vykládám
po svém. Tím vším se má totiž
napadat strana a tu se docela jasně projevuje, že
snad českoslovenští národní socialisté
by měli být tou stranou, která má
zájem o hlasy reakce. (Výkřiky z lavic
komunistických poslanců: To také má!)
Pánové, já vás ubezpečuji,
že nemůžeme mít a nemáme zájem
o tyto hlasy, poněvadž lidé, kteří
by se mohli nazývat desperáty, a lidé, kteří
snad by projevovali něco jiného nežli příslušnost
k politické straně, a lidu, kteří
nejsou tak na 100 %, jsou už dávno příslušníky
jiné politické strany než strany národně-socialistické.
(Potlesk. - Veselost.) My bychom si také představovali
a chtěli bychom, aby skutečné desperátství
zmizelo u nás z veřejného života, aby
desperátství zmizelo ze závodů, aby
každý zaměstnanec a dělník mohl
svobodným způsobem projevit své politické
přesvědčení, bez obavy, že bude
za to nějak šikanován, event. persekvován.
(Potlesk.) Tito lidé ze závodů jsou
dnes již jasně rozhodnuti a jsme přesvědčeni
že nebudou dávat bílé hlasovací
lístky, ale že posoudí činnost politických
stran, jak se vyvíjela od 5. května, a že svůj
souhlas dají hlasovacími lístky, na nichž
budou otištěni kandidáti. Pevně věřím
v uvědomění našich voličů.
Nemůžeme si dovolit před světovou veřejností,
aby se na nás dívala jako na stát, který
má ve svých řadách mnoho nespokojenců.
Bude mírová konference a my musíme před
světem vypadat jako stát, který je jednotný,
celistvý a musíme ukázat, že reakčních
živlů u nás nemáme. (Potlesk. - Výkřiky
komunistických poslanců.) Zcela správně,
pánové, jen si pokřičte. (Potlesk.
- Výkřiky z lavic komunistických poslanců:
Dejte to do Svobodného slova!) Ono to Svobodné
slovo je trnem v oku mnohým pánům. U nás
totiž převládá přesvědčení,
že se může politická strana napadat a
že se nesmí vyskytnout politická strana, která
by se chtěla hájit. (Potlesk.)
Jestliže to vezmeme ještě s jiné stránky,
se stránky nedávno projednávaného
státního rozpočtu, vidíme, že
jsme státem, který je pasivním 26 miliardami.
Zřídíme si event. úspornou parlamentní
komisi a tu myslím, že 7 milionů bílých
lístků bude stát také nějaké
peníze a že bychom si to mohli docela klidně
ušetřit. (Potlesk. - Veselost.) O tom, že
by se dalo šetřit ještě také jinde,
se prozatím nebudu zmiňovat. (Potlesk. - Veselost.)
Náš pan president se jistě těší
úctě všeho československého lidu.
Nesmírně si ho vážíme jako geniálního
státníka a politika; a náš pan president
24. prosince m. r., tedy na Štědrý den, to
znamená v době, kdy každý z nás
je tak "na měkko", kdy se stáváme
lidmi a kdy dovedeme odpouštět, řekl docela
jasně, že je potřebí, aby se vedl slušný
předvolební boj, abychom vystupovali v předvolebním
boji slušně, a řekl ještě další
závažnou věc, že si nepřeje, aby
se v předvolebním zápase argumentovalo Sovětským
svazem, poněvadž spojenecká smlouva se Sovětským
svazem je mravním závazkem každého československého
občana. (Potlesk.)
Jménem strany, jejímž jsem mluvčím,
docela závazně prohlašuji - ono se nám
říká strana slušných lidi - že
do voleb jako strana slušných lidí půjdeme,
slušný předvolební boj povedeme a jsme
přesvědčeni o tom, že vyspělí,
uvědomělí voliči Československé
republiky nebudou odevzdávat bílé hlasovací
lístky, nýbrž že posoudí práci
politických stran. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dalším řečníkem
je pan posl. Kazimour. Dávám mu slovo.
Posl. Kazimour (Uvítán potleskem):
Vážená sněmovno!
Přiblížilo se období, kdy občané
naší země budou volit do ústavodárného
Národního shromáždění.
Jaká bude nová ústava, jaké bude uspořádání
našeho života, to závisí na tom, jaké
bude Národní shromáždění,
a to zase závisí na tom, kdo bude voličem.
Náš nový stát, jehož základy
jsou zkropeny krví mnoha hrdinů, nemůže
sejít s cesty boje proti fašismu a reakci, nechce-li
vést národ do nové katastrofy mnichovské.
Proto tolik záleží na tom, aby nerozhodovali
ti, kdo bojovali proti ideám, na nichž je náš
stát budován, proto tolik záleží
na volebním řádu, který určí
způsob volby tak, aby byl co nejspravedlivější.
Lidová republika může být z větší
části spokojena s předlohou ústavně-právního
výboru. Dříve byly volby měřítkem
sil mezi skupinami, jež nebyly vesměs spjaty s lidem,
a dávaly jen možnost upevnění posic
jedné z vládnoucích skupin; dnešní
volby dají možnost upevniti postavení lidu.
Zákon o volbě do ústavodárného
Národního shromáždění
je pokrokem proti starému volebnímu řádu
především proto, že rozšiřuje
volební právo na voliče od 18 let. Všechna
mládež uvítala tuto zásadu košického
vládního programu jako uznání zásluh
o výstavbu mladého státu. Všechna mládež
bude také pevně stát za Národní
frontou. Předložený zákon je velkým
krokem vpřed také proto, že po prvé
zrovnoprávňuje vojáky a členy Sboru
národní bezpečnosti s ostatními občany.
Jak to odporovalo demokracii a parlamentarismu, když za první
republiky výkvět národa, stráž
jeho práva svobod, byl ve svých politických
právech omezován! Byly to pozůstatky středověku,
když se mocní tohoto světa dívali na
armádu stále ještě jako na žoldnéřské
vojsko, které nemá myslet, ale za žold se bít.
A tvrdá porážka hitlerovské žoldnéřské
armády je výstrahou, že armáda bez politických
práv a bez uvědomění je neschopna
splnit své úkoly. Proto je samozřejmé,
že lidová republika dává své
armádě plné politické vzdělání,
mravní uvědomění a všechna politická
práva.
Je dále velikým pokrokem, že je odstraněna
stará volební geometrie, kdy byly určité
vrstvy, určité kraje favorisovány na úkor
ostatních, kdy agrární poslanci v zemědělských
krajích potřebovali mnohem méně hlasů
k svému zvolení než poslanci v krajích
průmyslových.
Spravedlivé rozvržení mandátů
po celém území republiky podle počtu
zapsaných voličů je správně
doplněno tím, že je zrušeno ustanovení
o stálém pobytu, a zavedením voličského
průkazu je umožněno všem sezónním
dělníkům, všem, kteří
jdou budovat naše pohraničí, volit v místě,
kde toho času bydlí. Tím tentokrát
nebudou z rozhodování vyřazeni ti, kdo prací
svých rukou budují obětavě náš
průmysl a obdělávají pole daleko od
svých rodin.
Rozvržení mandátů mezi Čechy
a Slováky podle počtu zapsaných voličů
je správné a spravedlivé. Dávám
však na uváženou, zda je zdravý separatismus
regionální nebo oblastní, a právě
jako Čech neváhám říci, že
Slováci se mohou cítit dotčeni vytvořením
jiných než národních celků, a
to tím více, že v zákoně o ústavodárném
Národním shromáždění ani
v důvodové zprávě k němu, ba
ani v resoluci není potvrzena skutečnost existence
Slovenské národní rady, kterou musí
už jednou každý Čech vzíti na vědomí.
Chyby a zkušenosti dvaceti let jej k tomu měly vychovat
a přivést. Tragických omylů se již
český národ nehodlá dopustit po druhé.
Nenajde se autority dosti veliké k tomu, aby Čechy
a Slováky přivedla k roztržce.
Je také kladným přínosem zákona,
že odstraňuje volební soud. O správnosti
voleb nemá rozhodovat byrokratický orgán,
který až dosud byl vždy závislý
na reakčních vlivech, jak nás o tom naposled
přesvědčilo Řecko. Orgány mimo
lidovou správu jsou vždy nebezpečím
pro demokracii a národ.
Uvedl jsem hlavní klady navrhovaného zákona.
Návrh však má jeden velký nedostatek,
který je vážným nedostatkem proto, že
se jedná o prvé volby po válce, která
byla zkouškou národa. Z vládního návrhu
byl totiž vyškrtnut § 8, to znamená, že
v tomto bodě jdeme krok zpět. Dříve,
bylo-li ve volební místnosti prokázáno,
že volič není v den volby státním
občanem, nesměl býti připuštěn
k volbě. Původně navržený §
8 dává tuto možnost i proti těm, kdo
jsou vyloučeni z práva voliti nebo u nichž
byla vyslovena příslušným orgánem
překážka výkonu práva volebního,
ale nebyla z jakýchkoli příčin dosud
poznamenána, a to v případě, byl-li
o tom předložen úřední doklad.
Bylo argumentováno dvěma směry: Co je to
úřední doklad a jak je možné,
že volební výbor má takové právo.
Pro každého, kdo je pro skutečnou čistotu
voleb, kdo nechce, aby hlasovací lístky, vhozené
do urny poctivýma čistýma rukama, byly pošpiněny
lístky, jež tam vhodí kolaboranti, je ta věc
jasná, neboť úředním dokladem
je výrok trestní komise okresního národního
výboru nebo výrok stále komise okresního
národního výboru o překážce
výkonu práva volebního, nebo výrok
lidového soudu.
A že orgán z lidu, volební výbor, má
právo a je schopen rozhodnouti podle směrnic zákona,
je jasné a pro každého občana republiky
samozřejmé. Vždyť lid už takto řídí
své osudy v naší zemi rok. Ale jako i v jiných
případech, spekuluje se na hlasy kolaborantů.
A to je tím povážlivější,
že očista u nás dosud není provedena,
je zpomalována, bržděna. Kolaboranti jsou omýváni.
Je zřejmé, že někdo se uchází
o hlasy kolaborantů a tím se jim také zavazuje.