Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji Prozatímní Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
pátého odstavce pořadu, jímž
je:
5. Zpráva výboru obchodu o vládním
návrhu zákona (tisk 205) o právních
předpisech pro statistiku zahraničního obchodu
na území republiky Československé
a o přechodném zrušení povinnosti předkládati
při statistickém hlášení dovozu
osvědčení o výrobním původu
zboží (tisk 340).
Zpravodajem je p. posl. Soukup. Dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. Soukup: Dovolte mi, paní a pánové,
abych jako zpravodaj výboru obchodu doprovodil vládní
návrh o právních předpisech pro statistiku
zahraničního obchodu na území republiky
Československé a o přechodném zrušení
povinnosti předkládati při statistickém
hlášení dovozu osvědčení
o výrobním původu zboží několika
poznámkami.
Statistika zahraničního obchodu musí být
vždy upravena zákonem, poněvadž tato statistika
ukládá obyvatelům státu různé
povinnosti. Ukládá především
podávati správně o včas příslušná
hlášení o dovozu, vývozu a průvozu
zboží podle všech znaků řečenou
statistikou zjišťovaných, dále podávati
na dotaz Státního úřadu statistického
vysvětlení a toto dokládati po př.
předložením účtů a konečně
vybíráním v jednotlivých případech
dovozu, vývozu a průvozu zboží statistický
poplatek na krytí výdajů této statistiky.
V Československu platil až do doby nesvobody zákon
ze dne 13. července 1922, čís. 235 Sb., o
nové úpravě statistiky zahraničního
obchodu, kterýžto zákon byl proveden řadou
vládních nařízení, a to ze
dne 9. listopadu 1922, čís. 328 Sb., ze dne 25.
října 1923, čís. 220 Sb., ze dne 29.
srpna 1924, čís. 188 Sb., a ze dne 5. prosince 1930,
čís. 176 Sb., a vyhláškou předsedy
vlády ze dne 10. prosince 1931, čís. 197
Sb. Podle těchto právních norem zjišťovala
naše statistika zahraničního obchodu druh zboží
podle téměř 3.000 položek statistického
seznamu zboží na podkladě celního sazebníku,
množství zboží, a to zásadně
podle takové jednotky, zač se zboží
v obchodě nakupuje, hodnotu zboží, a to franco
československá hranice, na podkladě individuálních
hlášení dovozců a vývozců
a konečně při dovozu zemi původu a
při vývozu zemi určení. U země
původu se zjišťovala jednak povinně země
zásilky, t. j. země, z níž zboží
bylo odesláno s přímým určením
do Československa, a vedle toho, pokud dovozce tuto zemi
znal, i země výrobní, t. j. země skutečného
výrobního původu zboží.
Československá statistika zahraničního
obchodu, kterou prováděl jednotně po celém
území státu Státní úřad
statistický v Praze, dosáhla vysokého stupně
dokonalosti. Byla to vždy jedna ze statistik, o kterou projevovala
široká hospodářská veřejnost
největší zájem. Na předběžné
měsíční výsledky této
statistiky, které byly vydány za půl měsíce
po ukončení předchozího měsíce,
čekali všichni interesanti, hospodářská
ministerstva, denní tisk, bursa atd. s největší
dychtivostí, poněvadž výsledky této
statistiky byly jedním z hlavních ukazovatelů
hospodářského stavu a vývoje. Tak
se stala statistika zahraničního obchodu pomůckou
pro všechnu hospodářskou politiku, hlavně
ovšem pro politiku obchodní. Výsledky této
statistiky sloužily prakticky zejména za podklad pro
sjednávání obchodních, později
i platebních a devisových smluv s cizími
státy.
Podle citovaných právních předpisů
prováděla se statistika zahraničního
obchodu i po mnichovském diktátu, ovšem pro
zmenšené území. Za okupace vyvíjela
se odlišným způsobem. Jednak v zemích
českých bez pohraničí - a jednak na
Slovensku. Stručně budiž uvedeno jen tolik,
že v zemích českých se podařilo
Státnímu úřadu statistickému
v Praze udržet a provádět tuto statistiku přes
odpor některých vlivných německých
činitelů i po celou dobu okupace. Státní
úřad statistický usiloval se zdarem v této
době o zachování této činnosti
hlavně proto, aby jednak udržel jeden z důležitých
znaků státní svrchovanosti, jakým
je vykazování obchodu určitého území
s cizinou, a jednak aby zachránil kádr svých
úředníků-specialistů před
totálním nasazením a mohl jich hned po obnovení
státní samostatnosti pro tyto svrchu zmíněné
účely, nezbytné pro hospodářské
řízení a politiku, použíti.
Ovšem, tehdy byl zahraniční obchod zachycován
jen v tzv. protektorátě, do něhož se
nepočítal na jedné straně obchodní
styk s Německem, jako zase na druhé straně
vystupoval v tomto zahraničním obchodě obchodní
styk se Slovenskem. Tehdejší tzv. Slovenský
stát prováděl arci v době nesvobody
také statistiku svého zahraničního
obchodu a podržel československý statistický
seznam zboží, dřívější
československé vzorce statistických ohlášek,
jakož i vůbec všechny původní republikánské
předpisy pro tuto statistiku.
Po obnovení samostatnosti bylo hned na počátku
všeobecně uznáváno, že zahraniční
obchod a jeho statistika jsou společnými záležitostmi
celého státu a že tedy statistika zahraničního
obchodu musí býti prováděna jednotně
a jedním úřadem pro celé státní
území. Vzhledem k nově tvořenému
poměru mezi českými zeměmi a Slovenskem
bylo však nutno deklarovati zákonnou normou, že
naše původní předpisy, platné
pro tuto statistiku do 29. září 1938, platí
zase pro celé státní území
- § 1, odst. 1 vládního návrhu a že
tuto statistiku provádí pro území
celého státu Státní úřad
statistický v Praze - § 1, odst. 2. Nutnost takovéto
zákonné deklarace je dána také tím,
že v době nesvobody byla na Slovensku organisována
statistika v rámci celkové úpravy statistické
služby zákonem ze dne 20. prosince 1940, č.
330 slov. zákoníka o státní statistické
službě, Slovenská národní rada
pak vydala dne 26. května 1945 pod č. 48 Sb. nařízení
o zřízení státního plánovacího
a statistického úřadu. Z těchto dvou
právních norem by se mohlo také dovozovati,
že na Slovensku má vykonávati statistiku zahraničního
obchodu Státní plánovací a statistický
úřad v Bratislavě. Bylo tedy nutno pro jasný
právní pořádek předložiti
daný návrh zákona deklaratorního rázu.
Státní úřad statistický připravoval
předkládanou osnovu původně jako dekret
presidenta republiky, k němuž si musel vyžádati
souhlas Slovenské národní rady, poněvadž
jde o právní normu platnou pro území
celého státu. Tento souhlas udělila Slovenská
národní rada dopisem svého předsednictva
z 15. října 1945, č. 7624/45. V této
době nebylo již možno pro krátkost času,
aby osnova vyšla jako dekret presidenta republiky, a předkládá
se proto nyní jako vládní návrh ke
schválení Prozatímnímu Národnímu
shromáždění.
V mezidobí od obnovení státní samostatnosti
až do účinnosti navrženého zákona
provádí již Státní statistický
úřad statistiku zahraničního obchodu
v dohodě s hospodářskými ministerstvy,
Národní bankou a Státním plánovacím
a statistickým úřadem v Bratislavě
jednotně pro celou Československou republiku.
V § 2 předloženého vládního
návrhu suspenduje se povinnost předkládati
při statistickém hlášení dovozu
některých druhů zboží osvědčení
o výrobním původu zboží. Toto
osvědčení bylo zavedeno z důležitých
důvodů obchodně politických, když
se v praxi zhusta stávalo, že vývozce cizích,
hlavně zámořských zemí neudával
pro svou statistiku správně jako zemi určení
Československo. Tím se stávalo, že ve
statistikách oněch zemí nebyl buď vůbec,
anebo nikoli úplně zachycen jejich vývoz
do Československa a takové země nechtěly
zase povolovati náš export, tvrdíce, že
Československo od nich žádného zboží
neodebírá. Aby právě byl vývoz
z takové cizí země do Československa
i v její statistice zachycen, muselo býti vyhotoveno
osvědčení o původu zboží
a přiloženo k zásilce. V tomto osvědčení
se udávalo, že dodané zboží pochází
z té či oné země a že se vyváží
do Československa. Toto osvědčení
potvrzovaly jednak naše zastupitelské úřady
v této cizí zemi a jednak místní úřady,
např. obchodní komory, a kopie tohoto osvědčení
se předkládaly Státnímu statistickému
úřadu příslušné cizí
země, aby mohl při daném vývozu správně
uvésti jako zemi určení Československo.
V dnešní době je naší snahou, aby
dovoz zejména surovin a potravin, které nyní
co nejnutněji potřebujeme, byl co nejméně
zatěžován jakýmikoli formalitami, a
proto se předkládání těchto
osvědčení zatím nepožaduje a
příslušná vládní nařízení
se v § 2 tohoto vládního návrhu dočasně
suspendují. Zdá se však, že v budoucnu
z důvodů dříve již zmíněných
bude zase nutno osvědčení o výrobním
původu zboží obnoviti, a proto se dává
v tomto paragrafu vládě příslušné
zmocnění.
V dnešní době všestranného řízení
státního hospodářství ještě
vzrostla důležitost statistiky zahraničního
obchodu, a proto je nutno, aby tato statistika, prováděná
sice již od obnovení státní samostatnosti,
avšak jen určitou provisorní formou, byla zase
postavena na pevný a jasný právní
základ, k čemuž slouží navrhovaná
osnova. Tato má však i význam fiskální
pro státní pokladnu, poněvadž obnovením
zákona č. 235 z r. 1922 bude opět možno
vybírati statistický poplatek za dovoz, vývoz
a průvoz, který sám o sobě jest minimální,
nečiní ani promile z hodnoty zboží,
avšak bohdá stoupající rozvoj našeho
zahraničního obchodu bude znamenati podstatně
důležitý přínos pro hrazení
nákladu této statistiky. (Předsednictví
převzal místopředseda Cvinček.)
Výbor obchodu tohoto Prozatímního Národního
shromáždění ve své schůzi
konané dne 4. dubna projednal podrobně předložený
vládní návrh č. 205 a doporučuje
Prozatímnímu Národnímu shromáždění,
aby přijalo tento vládní návrh beze
změny. (Souhlas.)
Podpredseda Cvinček: Ku slovu neni nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 3 paragrafy, nadpis a úvodnú formulu.
Poneváč niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto tedy súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 3 paragrafy, nadpisom a úvodnou formulou podľa
zprávy výborovej, nech pozdvihne ruku. (Deje
sa.)
To je väčšina. Tým Dočasné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu podľa zprávy výborovej v čítaní
prvom.
Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, odst. 1
rokov. poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.
Ad 5. Druhé čítaní osnovy zákona
o právnych predpisoch pre štatistiku zahraničného
obchodu na území republiky Československej
a o prechodnom zrušení povinnosti predkladať
pri štatistickom hlásení dovozu osvedčenie
o výrobnom pôvodu tovaru (tlač 340).
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. Soukup: Nejsou.
Podpredseda Cvinček: Kto v druhom čítaní
súhlasí s osnovou zákona tak, ak ju Dočasné
Národné shromaždenie prijalo v čítaní
prvom, nech pozdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Dočasné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona tiež v čítaní druhom.
Tým je vybavený 5. odstavec poriadku.
Pristúpime k prejednávaniu šiesteho odstavca
poriadku, ktorým je
6. Zpráva výborov ústavne-právneho
a osídlovacieho (podľa § 35 rokov. poriadku)
o vládnom návrhu zákona (tlač 324)
o priznávaní hospodárskych a právnych
úľav krajanom vracajúcim sa do vlasti.
Podľa usnesenia predsedníctva navrhujem aby sa jednanie
o tejto predlohe slúčilo s jednaním o predlohe,
ktorá je ako 6. odstavec denného poriadku, to je
7. Zpráva výborov ústavne-právneho
a osídlovacieho (podľa § 35 rokov. poriadku)
o vládnom návrhu ústavného zákona
(tlač 325) o udelení štátneho občianstva
krajanom vracajúcim sa do vlasti.
Dôvodom pre navrhované slúčenie je,
že ide o otázky týkajúce sa krajanov
vracajúcich sa do vlasti.
Sú nejaké námietky proti návrhu na
slúčené prejednávanie týchto
odstavcov? (Neboly.)
Nie sú.
Prejednávanie bude tedy podľa návrhu slúčené.
Zpravodaji sú: o odstavci 6 za výbor ústavne-právny
p. posl. dr Čech, za výbor osídlovací
pí posl. Uhlířová, o odstavci
7 za výbor ústavne-právny p. posl. dr Čech,
za výbor osídlovací p. posl. Machát.
Dávam slovo zpravodajcovi za výbor osídlovací
o odstavci 6, pí posl. Uhlířovej.