Návrh nového zákona
na čtyřletou dobu studijní odstraní
všechny tyto nesnáze, neboť jednotlivé
studijní discipliny se dají uspořádat
tak, aby přípravné nauky předcházely
těm, jež na jich znalosti stavějí; tím
bude studium racionelně uspořádáno
a posluchač může je v předepsané
době absolvovati. Také se dají sem snadno
vsunouti některé discipliny rázu teoretického
i praktického, které v posledním dvacetiletí
nabyly pro zeměměřičskou službu
zvláštního významu. (Předsednictví
převzal místopředseda Tymeš.)
Rozšíření studia
na čtyři léta je také odůvodněno
tou skutečností, že na slovenské technice
v Bratislavě trvá čtyřletá
studijní osnova zeměměřičského
inženýrství již od počátku
poslední války, od roku 1940. Nebylo by zajisté
zdravé, aby v témže státě
vycházeli z různých technik inženýři
s nestejnou odbornou průpravou a různým
oprávněním. Také se zřetelem
na rozvoj zeměměřičského studia
v jiných státech nutno reformu řešiti
co nejrychleji, nemá-li české zeměměřictví
zůstati ve vývoji pozadu. Čtyřleté
studium zeměměřičské je mimo
jiné také ve Varšavě, v Rize, v Helsinkách;
v Záhřebě a v Sovětském
svazu je zřízena docela samostatná vysoká
škola zeměměřičská, jež
se člení na pět odborů zeměměřičského
inženýrství, vesměs ve studiu devítisemestrovém.
Rozšíření studia
zákonem provedené nebude vyžadovati velkého
nákladu, neboť na vysoké škole speciálních
nauk v Praze jsou nově zaváděné
přednášky do osnovy studijní - v počtu
asi 18 hodin týdně na semestr přepočítáno
- většinou buď přednášeny
již na jiných školách, nebo jsou na škole
konány již řadu let jako doporučené.
V Brně na technice bude třeba zavésti
asi osm menších předmětů studijních,
jejichž náklad bude zcela nepatrný.
Studium zeměměřičského
inženýrství se rozšiřuje navrhovaným
zákonem tedy na dobu čtyřletou a kulturní
výbor doufá, že toto studium - jeho osnova
studijní a zkušební řád - bude
upraveno tak, aby splňovalo všechny vědecké
a odborné požadavky. Aby byl umožněn přechod
k tomuto novému studiu, doporučuje kulturní
výbor, aby na vysoké škole speciálních
nauk v Praze a na technice dr Edvarda Beneše
v Brně byl otevřen první a druhý
ročník tohoto studia již ve studijním
roce 1946/47. Zároveň doporučuje kulturní
výbor ministerstvu školství a osvěty,
aby vydalo brzy přechodná ustanovení pro
ty dřívější absolventy zeměměřičského
inženýrství, kteří si chtějí
svoje studia doplniti na čtyřleté oddělení.
Doporučuji, aby Prozatímní
Národní shromáždění schválilo
navrhovanou osnovu, aby tak byli zajištěni dobře
kvalifikovaní odborníci, zejména pro období
hospodářské obnovy. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš:
Ke slovu je přihlášen jeden řečník,
p. posl. dr Kratochvíl. Dávám mu slovo.
Posl. dr Kratochvíl: Paní
a pánové!
Snaha o zvýšení vzdělání
je všeobecným zjevem. Proto je samozřejmé
a přirozené, že i posluchači, o kterých
zde bylo mluveno, posluchači zeměměřičského
inženýrství, se pokoušejí, aby
jejich vzdělání bylo rozšířeno.
Je velmi pravděpodobné, že v budoucnu
to budou také farmaceuti, jejichž vzdělání
bude rozšířeno na více semestrů.
Tento všeobecný zjev je tedy něco, co odpovídá
všeobecnému přání po zvýšení
vzdělání nejširších vrstev,
po zvýšení vzdělání celého
našeho národa.
Paní a pánové, návrh
má také sociálně-politickou stránku,
to jest odčinění křivdy, které
jsme dlužni posluchačům zeměměřičského
inženýrství. Absolventi zeměměřičského
inženýrství nebyli dosud - poněvadž
jejich vzdělání bylo šestisemestrové
- rovnoprávni s vysokoškolskými absolventy
platově a společensky. I po této stránce
je třeba tuto osnovu uvážit.
Paní a pánové, klub
poslanců sociálně demokratických se
vřele přimlouvá za přijetí
této osnovy ve znění navrhovaném kulturním
výborem a bude pro ni hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš
(zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu panu
zpravodaji posl. Kazimourovi.
Zpravodaj posl. Kazimour: Vzdávám
se slova.
Místopředseda Tymeš:
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 3 články,
nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou
zákona, to je s jejími 3 články,
nadpisem zákona a úvodní formulí podle
zprávy výborové, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva
podle § 54, odst. 1 jedn. řádu vykonáme
ihned druhé čtení.
Ad 4. Druhé čtení
osnovy zákona, jímž se mění zákon
ze dne 14. července 1927, č. 115 Sb., o úpravě
zeměměřičského studia na vysokých
školách technických (tisk 360).
Jsou nějaké návrhy
oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Kazimour: Nejsou.
Místopředseda Tymeš:
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji Prozatímní Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina.Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 4. odstavec
pořadu.
Přistoupíme k projednávání
šestého odstavce pořadu, jímž je
6. Zpráva výborů
technicko-dopravního, ústavně-právního
a rozpočtového (podle § 35 jedn. řádu)
o vládním návrhu zákona (tisk 210)
o stavební obnově (tisk 363).
Podle usnesení předsednictva
navrhuji, aby se jednání o této předloze
sloučilo s jednáním o předloze,
která je jako odst. 7 pořadu, to je
7. Zpráva výboru rozpočtového
(podle § 35 jedn. řádu) o návrhu poslanců
Štětky, dr Brežného, Fuska, Strechaje,
Firta, Lindauera na vydání zákona o daňových
úlevách a osvobození od daně domovní
na opravy domů prováděné z důvodů
poškození válečnými událostmi
(tisk 366).
Důvodem pro navrhované sloučení
je, že jde o osnovy stavební.
Jsou nějaké námitky
proti návrhu na sloučené projednávání
těchto odstavců? (Námitky nebyly.)
Není jich.
Projednávání bude tedy
podle návrhu sloučeno.
Zpravodaji jsou: o odstavci 6 za výbor
technicko-dopravní pan posl. inž. Janáček,
za výbor ústavně-právní p.
posl. dr Bernard, za výbor rozpočtový
p. posl. inž. dr Ješ, o odst. 7 za výbor
rozpočtový p. poslanec Janouš.
Dávám slovo zpravodaji za
výbor technicko-dopravní o odst. 6, p. posl. inž.
Janáčkovi.
Zpravodaj posl. inž. Janáček:
Dámy a pánové, slavná sněmovno!
Vláda Národní fronty
vytyčila si v hlavě 12 svého košického
programu za jeden ze svých nejbližších
úkolů pomáhati všemožně
při opravě nebo znovuvýstavbě v souvislosti
s válkou nebo nepřátelskou okupací
rozrušených domů a hospodářských
budov soukromých i prováděti rekonstrukci
zařízení veřejných.
Vláda plníc tento svůj
příslib předložila Prozatímnímu
Národnímu shromáždění
k ústavnímu schválení návrh
zákona o stavební obnově, tisk č.
210, který ve spojení se současně
projednávaným vládním návrhem
zákona o úpravě stavební činnosti
a přídělu stavebních hmot, tisk č.
213, má vytvořiti správně-technické,
finanční i materiálové předpoklady
pro plánovité, cílevědomě řízené
a hospodárné vyřešení tohoto
obtížného úkolu s hlediska vyšších
zájmů všeobecných.
Považuji za nadbytečné
šířiti se zde blíže o rozsahu věcných
škod způsobených na území našeho
státu válkou a nepřátelskou okupací.
Je zajisté všeobecně
známo, že zejména na východním
Slovensku i v zemi Moravskoslezské zpustošena
byla celá území včetně lidských
obydlí, továren i hospodářských
a výrobních podniků, stejně jako byly
postiženy četné kraje i v Čechách,
vysídlené okupanty za účelem zřizování
vojenských cvičišť a pod., jako na př.
na Benešovsku, Sedlčansku a jinde.
Povšechný obrázek o skoro
nadlidských úkolech, před kterými
naše státní správa na tomto poli své
činnosti stojí, můžeme si učiniti
ze sdělení pana ministra vnitra Noska v rozpočtovém
výboru Prozatímního Národního
shromáždění, podle kterého celková
výše válečných škod na území
Československé republiky se odhaduje na 300 miliard
Kčs, z čehož na země historické
připadá částka 180 a na Slovensko
120 miliard Kčs. Dotýká se proto předložený
návrh zákona o stavební obnově přímo
a dalekosáhle zájmů širokých
vrstev našeho obyvatelstva, obyvatelstva celého státu,
které utrpělo válkou újmu na svém
nemovitém majetku. Ale nad to je provedení stavební
obnovy nepřímo zájmem nás všech,
neboť obnovení našeho hospodářského
života v celém jeho rozsahu vyžaduje naléhavě
provedení znovuvýstavby válkou poškozených
a hospodářsky nezbytných zařízení
výrobních, komunikačních, sidlišť
atd.
Touto znovuvýstavbou způsobené
oživení stavebního ruchu přinese nezbytně
s sebou i oživení do všech odvětví
našeho národního hospodářství,
která se stavební činností přímo
nebo nepřímo souvisí.
Je tedy provedení stavební
obnovy zájmem eminentně celostátním.
Proto je přirozené, že považovali pan
předseda vlády Fierlinger a pan ministr dopravy,
generál Hasal, do jehož kompetence celá
věc v první řadě patří,
za účelné, aby ve zvláštní
relaci v našem rozhlase o významu projednávané
zákonné osnovy promluvili.
Technicko-dopravní výbor Prozatímního
Národního shromáždění,
kterému bylo prozkoumání vládního
návrhu zákona o stavební obnově svěřeno,
podrobil proto celý návrh v četných
svých schůzích bedlivému studiu po
stránce věcné i formální. Jednání
výboru bylo o to svízelnější,
že se jednalo jednak o zvládnutí materie značně
rozsáhlé a v mnohých směrech
zcela nové, jednak že pro tíseň časovou
těsně před zahájením letošní
jarní stavební sezony nebyla osnova podrobena obvyklému
meziministerskému řízení a šla
z vlády přímo do parlamentu. Připadla
tudíž zpravodaji technicko-dopravního výboru
nevděčná úloha, některé
nejasnosti a mezery v návrhu zákona tím
způsobené odstraňovati přímým
vyjednáváním s jednotlivými zúčastněnými
ministerstvy i předsednictvem vlády během
vlastního projednávání osnovy ve výboru.
Přes to zůstal původní vládní
návrh ve své základní konstrukci v podstatě
nezměněn i přes to, že bylo nutno provésti
na něm velmi četné změny a přičiniti
četné doplňky. Osnova sama se skládá
ze 4 částí; část první
jedná o správní a technické stránce
obnovy, druhá o státní podpoře na
obnovu, třetí část o poplatkových
úlevách, a konečně čtvrtá
část obsahuje ustanovení společná,
trestní a závěrečná.
Část první, zahrnující
§§ 1 až 15, obsahuje hned v § 1 důležitou
definici stavební obnovy, jejímž předmětem
jsou stavební objekty všeobecně, t. j. nejen
budovy všech druhů soukromé i veřejné,
obytné, zemědělské, živnostenské,
průmyslové a pod., z veřejných
pak radnice, obecní úřadovny, nemocnice,
školy, kostely, divadla, tržnice, jatky atd., nýbrž
i veřejná a soukromá technická zařízení,
jako zařízení vodovodní, kanalisační,
komunikační, atd., jak jest to v odst. 3, §
16 zákona uvedeno. Pod pojem "zařízení"
dlužno počítati nebo zahrnouti i další
technická díla jako mosty, elektrovodná zařízení,
vodní díla a pod. Předmětem obnovy
jsou tedy všechny objekty a zařízení,
jichž je pro osídlení, dopravu i hospodářský
a kulturní život rekonstruovaných území
zapotřebí.
To je, prosím, zásadní
rozdíl od někdejších zákonů
o podpoře stavebního ruchu, které měly
na mysli výlučně jen zájem tvorby
nových, určitě vymezených bytových
jednotek.
Důležitou vedoucí zásadou
zákona je snaha po jednotném řízení
obnovy na celém státním území
podle jednotných směrnic a podle objektivních
potřeb hospodářského, sociálního
i kulturního života tak, jak je pronikavé změny
v osídlení obyvatelstva a úkoly hospodářského
plánování znovu definovaly. Obnovou nemá
proto býti a není sledován prostý
návrat v původní stav ani co do počtu
rekonstruovaných jednotek, poněvadž se bude
obnovovat jenom to, co bude uznáno s vyššího
hlediska v zájmu veřejném za nezbytně
nutné, ani co do jejich formy, neboť se současně
sleduje celková přestavba zpustošených
území v duchu technického pokroku a
podle zásad urbanistických.
Není totiž sporu o tom, že
zejména v těch městech, kde byly zničeny
často celé čtvrti, naskýtají
se nyní jedinečné možnosti vyřešit
novou výstavbu v duchu moderních názorů
technických a zdravotnických, jichž by bylo
hříchem nevyužít. Z těchto
důvodů ukládá osnova zásadně
i soukromým vlastníkům hospodářsky
potřebných objektů povinnost obnovy, které
mohou býti zbaveni jen z vážných
příčin podle §u 11, odst. 2 osnovy.
Celkové řízení
obnovy musí býti na celém státním
území jednotné, musí se řídit
podle týchž zásad a směrnic. V rámci
časového plánu a pořadí jednotlivých
oblastí, jež stanoví vláda, svěřuje
se celé řízení obnovy a dozor nad
jejím prováděním a vydáváním
závazných směrnic ministerstvu dopravy, veřejná
správa technická.
Provádění obnovy, zejména
pokud se týče vydávání výměrů
o obnově a jmenování zmocněnců
pro obnovu, je svěřeno zemským národním
výborům, na Slovensku státním stavebním
úřadům.
Pro účely rychlého
a při tom odborně prováděného
řízení o obnově vytváří
osnova potřebné pomocné správní
orgány, zemské, na Slovensku okresní a oblastní
komise pro obnovu, a orgány výkonné, zmocněnce
pro obnovu, a zjednodušuje a zkracuje i vlastní řízení
podle platných stavebních předpisů.
Obvyklé řízení
o plánech upravovacích a jich potvrzování
je nahrazeno řízením podle § 7 a výměrem
o obnově podle § 8, řízení parcelační
ustanoveními §§ 9 a 10 o úpravě
pozemkového vlastnictví a opatření
stavebních ploch, jimiž je řešena otázka
tvorby vyhovujících stavenišť a jich opatření
i cestou zkráceného řízení
vyvlastňovacího podle § 10.