Třebaže v jednotlivých
stupních řízení je zúčastněným
zájemcům dána rozsáhlá příležitost
přednésti vlastní stanovisko, omezuje osnova
právo odvolací na míru nejnutnější.
Proti výměru o obnově se může
odvolat pouze zúčastněná obec, kdežto
ostatní strany se mohou bránit v podstatě
jen podle ustanovení § 10, odst. 4, co se týče
výše stanovené náhrady za vyvlastněný
pozemek, jinak jen v rámci vlastního řízení
stavebního podle § 14, pro kteréžto řízení
se stanoví lhůty všeobecně zkrácené.
Důležitá jsou zejména
ustanovení § 11 zákona o t. zv. jednotné
stavební akci, jichž se použije zejména
při obnově větších územních
celků, čtvrtí, a která zaručují,
že obnova bude prováděna racionálně
s využitím všech výhod standardisace
a typisace stavebních prvků za účelem
urychlení a zlevnění staveb a co nejúspornějšího
využití stavebního inventáře
i pracovních sil.
Zákon o obnově se zásadně
netýká objektů státních podniků,
drah, pošt a pod. a zařízení vojenské
správy.
Celý zákon je vybudován
na zásadě, že náklady spojené
s vlastní obnovou hradí stavebník a
že stát mu může za splnění
podmínek uvedených v § 18 uděliti podporu
z prostředků státních podle části
II.
Vím, že proti tomuto stanovisku
osnovy byly zejména z kruhů majitelů
domů vznášeny četné námitky
a připomínky, přesto však nebylo možno
za daných poměrů státního hospodářství
volit cestu t. zv. přímých státních
příspěvků, jak se z mnohých
stran navrhovalo.
V této souvislosti nutno zdůraznit,
že zákon o obnově nelze slučovati s otázkou
náhrady válečných škod, která
běží nezávisle a je nebo bude dále
řešena jinými legislativními opatřeními
a týká se samozřejmě všech poškozených
nemovitostí, tedy i těch, které podle tohoto
zákona obnovovány nebudou. U objektů obnovovaných
přichází v této souvislosti v úvahu
pouze ustanovení § 18, odst. 1, písm. a), podle
kterého tam, kde vedle přímé náhrady
válečných škod bude udělena také
podpora podle části II tohoto zákona, musí
se vyplacené náhrady použít k částečnému
anebo úplnému splacení zaručené
zápůjčky podle tohoto zákona.
Část II zahrnuje §§
16 až 25 a jedná o finanční podpoře
státu na obnovu. Finanční podpora státu
může býti poskytnuta jednak převzetím
státní záruky za zápůjčku,
poskytnutou stavebníku na úhradu celého nákladu
spojeného s obnovou, do kterého se započítává
i náklad na odstranění trosek, jednak udělením
státního příspěvku na roční
splátky, t. j. úrok a úmor z této
zaručené zápůjčky. Státních
záruk ze zápůjčky může
stát převzíti podle tohoto zákona
až do výše 10 miliard Kčs.
Ježto osnovou je sledována zásada,
že obnova objektů válkou poškozených
podle tohoto zákona nemá se státi zdrojem
bezdůvodného obohacení zúčastněných
stavebníků, není státní příspěvek
stanoven částkami pevnými, nýbrž
se určuje každý rok samostatně, a to
tak, aby u osob fysických zůstal v zásadě
zachován čistý výnos objektu před
jeho zničením nebo poškozením, zvětšený
o amortisaci původního objektu, avšak jen po
dobu jeho zbývající životnosti, při
čemž se přihlíží ještě
k tomu, že budovy obnovované nebudou pozívati
zvláštního osvobození od daně
domovní.
Další omezení státního
příspěvku nastává u stavebníků,
u kterých důchod jejich domácnosti, podrobený
dani důchodové, přesahuje 120.000 Kčs.
U výdělečných
osob nefysických se roční státní
příspěvek stanoví tak, aby jim v zásadě
zůstal zachován výtěžek na 21/2
% zúročení kapitálu uloženého
v podniku a na podíl z čistého
zisku závodní radě.
V § 22, odst. 9 obsahuje vládní
návrh zákona velmi důležité ustanovení,
podle něhož může stát, bylo-li
na státním příspěvku vyplaceno
více než činí 1/2
nákladů na obnovu, včetně hodnoty
pozemku a případně zachované části
stavby, uplatnit právo spoluvlastnictví k obnovenému
objektu v poměru vyplaceného příspěvku
k hodnotám, jimiž přispěl k obnově
sám stavebník.
Ustanoveními tohoto odstavce a zejména
odstavců předchozích o postupném snižování
státního příspěvku, které
sleduje celkem klesající anuitní službu
ze zaručené zápůjčky postupným
jejím splácením, vyřešena je
celkem uspokojivě otázka t. zv. regresu, která
v minulosti u staveb podle zákonů o stavebním
ruchu působila v praxi tolik těžkostí.
Nezakrýváme si skutečnost,
že celý úspěch díla obnovy bude
po stránce finanční závislý
na dalším vývoji na trhu dlouhodobých
hypotekárních úvěrů. Dnešní,
naprosto nedostatečné tempo ve tvorbě úsporných
vkladů bohužel skýtá po této
stránce vyhlídky málo slibné. Aby
naše peněžní ústavy mohly vyhovět
nárokům na hypotekární úvěry,
jež na ně provádění obnovy bude
klásti, bude zajisté nutno, alespoň na přechodnou
dobu, než s postupem konsolidace našeho hospodářského
života a s jeho oživením intensivním
stavebním ruchem nastane opět normální
koloběh peněz, počítat se záměrnou
ukládací politikou naší Národní
banky. Při tom je jisto, že postupná obnova
zničených objektů a tím i jejich znovu
oživlá hospodářská produktivita
se na konec projeví velmi příznivě
i v hospodářství těch četných
peněžních ústavů, které
byly na zničených objektech kapitálově
jako věřitelé zúčastněny.
Část III, jednající
o poplatkových úlevách, je zajímavá
potud, že nepřináší pro stavby
podle zákona o stavební obnově žádných
zvláštních osvobození od daně
domovní a příslušných přirážek.
Zůstává v platnosti jen všeobecné
osvobození na 6, resp. na 12 let pro novostavby.
To je způsobeno jednak všeobecně
odmítavým stanoviskem samosprávných
svazků k tomuto způsobu daňových
úlev, který se velmi neblaze dotýká
všeobecné hospodářské situace
samosprávy, jednak všeobecnou konstrukcí zákona
a státního příspěvku, vázaného
na výnos objektu, následkem čehož tvoří
náklad na tyto daně a přirážky
s hlediska vlastníka pouze průběžnou
položku.
Technicko-dopravní výbor při
podrobném projednávání vládního
návrhu přijal osnovu s četnými
změnami a doplňky, z nichž hlavní
jsou uvedeny v připojené tištěné
zprávě výborové, na niž si dovoluji
odkázati. Pro význam těchto změn se
proto o některých zmíním.
Změny a doplňky usnesené
výborem lze v zásadě rozdělit
především na změny a doplňky
vyvolané tím, že zákon má mít
v celém svém rozsahu celostátní
platnost, kdežto podle původního znění
vládní osnovy se měla na Slovensko vztahovat
jen finanční část zákona podle
části II a jeho užití v tomto směru
mělo upraviti původní znění
§ 28 zákona. Za jednání se však
ukázalo nutným provésti stavební obnovu
na celém státním území podle
jednotných zásad a směrnic, to jest vztáhnouti
na Slovensko i ostatní části zákona.
Organisace a působnost jednotlivých
správních orgánů na Slovensku, odlišných
od zemí historických, si vynutily stanovení
oněch slovenských orgánů, kterým
mají být svěřeny jednotlivé
konkretní úkoly při provádění
a rozhodování o obnově. Na přání
zástupců Slovenska byla příslušná
doplňující ustanovení v zájmu
přehlednosti a snadného užití zákona
v běžné praxi připojena ke každému
jednotlivému paragrafu zvlášť. Při
tom jsou podle zásadního usnesení výboru
ústavně-právního názvy slovenských
úřadů uváděny ve slovenské
dikci.
Technicko-dopravní výbor se
přidržel vedoucí zásady, že úkoly
zásadního rázu, jednotné řízení
obnovy a dozor nad jejím prováděním,
jakož i vydávání závazných
směrnic přísluší pro celé
státní území ústřední
vládě, resp. ministerstvu dopravy - veřejná
správa technická - které vykonává
svou působnost na Slovensku po dohodě s příslušným
pověřenectvem pro dopravu a veřejné
práce. Výlučné pravomoci slovenských
úřadů se naproti tomu ponechává
vlastní provádění obnovy a rozhodování
o konkretních případech.
Aby se zákon kromě toho stal
použivatelným na Slovensku v celém svém
rozsahu a se zřetelem na některé další
odlišnosti platných právních předpisů,
bylo nutno provésti ještě četné
jiné menší změny a doplňky v jednotlivých
paragrafech, jak jsou uvedeny v tištěné
zprávě. Vyjímám z nich jen změnu
v § 28. Tento paragraf byl zcela nově stylisován
a má nyní proti původní osnově
zcela nový obsah. Na Slovensku je totiž v platnosti
nařízení sboru pověřenců
z 22. října 1945, č. 128 Sb. n. SNR, o výstavbě
měst a obcí na Slovensku, které se vedle
souboru otázek plánovacích, stavebního
ruchu a pod. zabývá také otázkami
znovuvýstavby a opravy některých válkou
zničených nebo poškozených objektů,
tedy otázkami obnovy. Úkolem nového znění
§ 28 zákona jest uvésti předpisy onoho
nařízení v soulad s ustanovením
zákona o stavební obnově.
V odstavci 1 ve větě
první se upravuje pro účely zákona
o stavební obnově příslušnost
stavebních úřadů na Slovensku, což
se jeví nutným, protože podle § 3 cit.
nař. č. 128/45 Sb. n. SNR přenášejí
se na státní stavební úřady
a v druhé instanci na pověřenectvo dopravy
a veřejných prací pouze věci stavebního
povolení, nikoliv pravomoc stavebních úřadů
v celém rozsahu stavebních předpisů,
stavebních statutů. Věta druhá upravuje
pak kompetenci při vyvlastňovacím řízení
podle tohoto zákona na Slovensku.
Vedle těchto změn, vyvolaných
přizpůsobením osnovy potřebám
slovenským, usnesl se technicko-dopravní výbor
na změnách rázu formálního.
Z těch uvádím zejména změnu,
že všude, kde se v zákoně uvádí
"ministerstvo dopravy", přičinil technicko-dopravní
výbor do závorky "veřejná správa
technická", aby bylo naprosto jasno, že zpracovávání
této materie provádí toho času doposud
do rámce ministerstva dopravy začleněný
samostatný sektor veřejné správy technické.
Ze změn a doplňků rázu
věcného uvádím - odkazuje jinak na
tištěnou zprávu - jenom tu změnu, že
za první větu odst. 2, § 1 je vsunuta celá
věta nová, podle které časové
pořadí, v němž má býti
provedena obnova jednotlivých oblastí, po případě
sídlišť, stanoví vláda. Důvod
který nás k tomu vedl, jest ten, že s ohledem
na omezené prostředky materiálové
a daný počet pracovních sil nebude možno
uvésti obnovu v chod současně na celém
státním území. O časovém
postupu mohou rozhodovati pouze celostátní zájmy
výroby, dopravy a osidlování. Tyto zájmy
posouditi a navzájem zladiti může pouze vláda,
zejména po slyšení Státní hospodářské
rady.
Ze změn a doplňků věcných
bych se rád ještě zmínil o doplňcích
k § 3, který jedná o funkci tak zv. zmocněnce.
Na zmocněnce pro obnovu přenáší
se ze zákona rozsáhlá pravomoc, ovládající
subjektivní i hospodářské zájmy
jednotlivých stavebníků do té míry,
že technicko-dopravní výbor považoval
za nutné provedenými doplňky k tomuto
paragrafu činnost zmocněnce usměrniti a zajistiti
potřebnou míru ochrany zájmů soukromých
stavebníků.
Odst. 1 byl doplněn ustanovením,
že zmocněnec nebo jeho náhradník může
býti kdykoliv odvolán a nahrazen jinou osobou. Odst.
3 je zcela nový a je vsunut mezi odst. 2 a původní
odst. 3, který byl přečíslován
na odst. 4.
Technicko-dopravní výbor očekává,
že ministerstvo dopravy ve směrnicích a pokynech
pro zmocněnce, jež podle ustanovení tohoto
odstavce je povinno vydat, stanoví mimo jiné též
zásady pro jednání zmocněnců
se zúčastněnými stavebníky,
kterým musí být dána příležitost
k co nejrozsáhlejší součinnosti
při provádění obnovy jejich objektů.
§ 5, jednající o odstraňování
trosek, doznal doplnění zejména v odst.
4. Podle ustanovení předchozích odstavců
a první věty tohoto odst. 4 jest totiž rozhodnuto
o povinnosti odstranit trosky a ssutiny u objektů, jež
budou obnoveny, a také u nich je řešena otázka
konečné úhrady příslušných
nákladů, jež sluší vždy započítat
do nákladů na obnovu. Provedení obnovy samé,
stejně však i všeobecné zájmy veřejné
naléhavě vyžadují, aby byly odstraněny
trosky i u budov a objektů, které obnovovány
nebudou, a s veřejných prostranství.
Poněvadž by nebylo únosné, aby příslušnými
náklady na odstraňování i těchto
trosek byly zatěžovány stavební náklady
na obnovu jednotlivých objektů, přijal technicko-dopravní
výbor dodatek k odst. 4, že tyto náklady
bude hradit stát.
Z ostatních věcných
změn, které technicko-dopravní výbor
v osnově učinil, dovoluji si upozorniti ještě
stručně na změnu provedenou v § 20,
který jedná o podmínkách státní
záruky. Do odst. 7 tohoto paragrafu vsunul technicko-dopravní
výbor slova "ve zvlášť odůvodněných
případech". Touto vsuvkou měl výbor
na mysli, aby se oprávnění příslušného
ministerstva ke stanovení dalších podmínek
pro převzetí státní záruky
používalo jen výjimečně. Kromě
toho je výbor toho názoru, že může
při tom jíti o podmínky rázu právního
a finančního, nikoli však o nějaké
další podmínky rázu technického.
V § 22 o státním příspěvku
vsunul technicko-dopravní výbor v odst. 2 slova
"výdělečně činných"
za slova "u osob nefysických". Tento odstavec
jedná o snížení státního
příspěvku u objektů, které
vlastní osoby nefysické. Touto vsuvkou chtěl
technicko-dopravní výbor docílit toho, aby
se zde uvedené snižování státního
příspěvku netýkalo takových
osob nefysických, které výnosu objektu používají
k účelům podpůrným nebo
charitativním.
Důležitý doplněk
je také v odst. 9. Novou stylisací prvé
věty tohoto odstavce má býti zdůrazněno,
že stát může uplatňovati právo
na spoluvlastnictví k obnovenému objektu jen
tehdy, byl-li tento obnoven v rozsahu podstatně větším,
než byl jeho stav před poškozením nebo
zničením, neboť jen tehdy by bylo možno
mluvit o bezdůvodném obohacení v důsledku
provedené obnovy.
A nakonec mi dovolte, vážené
dámy a pánové, také jednu poznámku,
snad trochu subjektivní. Myslím, že se nezpronevěřuji
úkolu objektivního zpravodaje, zmíním-li
se také o dalším pozměňovacím
návrhu, který ve druhém čtení
osnovy v technicko-dopravním výboru nedosáhl
potřebné většiny hlasů přítomných
členů a který se týkal prvních
odstavců § 19 a 22 zákona, jimiž se rozděluje
působnost ve věci poskytování státních
záruk a státního příspěvku
mezi ministerstvo dopravy a ministerstvo ochrany práce
a soc. péče.
Technicko-dopravní výbor setrval
v tomto směru na znění vládního
návrhu, ač jinak je celá osnova nesena snahou
po účelném soustředění
veškeré správní i technické agendy,
spojené s prováděním obnovy,
a jejím posuzování s jediného
jednotícího hlediska.
Nutno proto alespoň žádat,
aby toto rozdělování kompetence ve věcech
obnovy podle části druhé mezi ministerstvo
dopravy (veřejná správa technická)
a ministerstvo ochrany práce a soc. péče
se skutečně omezilo jen na věci financování
staveb a nemělo nepříznivou odezvu při
praktickém provádění zákona
po stránce správní a technické.
Závěrem považuji za svou
povinnost poděkovat s tohoto místa všem
členům technicko-dopravního výboru
za obětavou a iniciativní spolupráci při
projednávání této závažné
osnovy ve výboru, stejně jako všem zúčastněným
úředníkům jednotlivých ministerstev
a hospodářské rady, zejména pak úředníkům
z legislativního oddělení ministerstva
dopravy (veřejná správa technická),
kteří práci referenta podstatně usnadnili
a podpořili.
Prosím slavnou sněmovnu, aby
vládní návrh zákona o stavební
obnově schválila ve znění, jak se
na něm usnesl výbor technicko-dopravní.
Dej Bůh, aby se splnily všechny
naděje, které do tohoto zákona skládá
vláda, naše kruhy odborné i občanstvo,
a aby tento zákon přinesl úlevu trpícím,
oživení našeho národního hospodářství
a nový, radostnější a krásnější
vzhled našim městům a vesnicím. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš
(zvoní): Dávám slovo panu zpravodaji
za výbor ústavně-právní o odst.
6, p. posl. dr Bernardovi.
Zpravodaj posl. dr Bernard: Paní
a pánové!
Ústavně-právní
výbor souhlasí s návrhem zákona
o stavební obnově ve znění, jak se
na něm usnesl technicko-dopravní výbor, a
proto jménem ústavně-právního
výboru doporučuji slavné sněmovně,
aby navrhovanou osnovu schválila. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš
(zvoní): Dávám slovo zpravodaji za
výbor rozpočtový o odst. 6, panu posl. inž.
dr Ješovi.