Jako Brňačka mám povinnost
veřejně zde dnes mluviti o číslicích,
které znázorňují všechny škody,
jak byly způsobeny válkou ve Velkém Brně.
V Brně samotném bylo 1.278 domů úplně
zničeno, 1.287 domů těžce poškozeno,
2.656 domů velmi těžce poškozeno a 8.504
domů lehce poškozeno, takže z celkového
počtu 26.000 domů bylo 13.725 poškozeno.
Slavná sněmovno, nemluvím
zde ještě o celkových škodách země
Moravskoslezské. Jsou to miliardové škody:
1.030 rozbořených mostů, tisíce kilometrů
železnic a cest rozrušeno. My potřebujeme, aby
konečně na potřeby zeme Moravskoslezské
bylo pamatováno tak, jak si toho rozsah škod, způsobených
okupací, válečnými událostmi
a frontou v zemi Moravsko- slezské, také zaslouží.
Vzpomínám, paní a pánové,
že před válkou jsme zde nesčetněkráte
žalovali na to, že se zemi Moravskoslezské nedostává
ze státních dotací všeho toho, čeho
se dostává jiným krajům republiky,
že se stavěly cesty v pohraničním
území, po kterých se pak proháněla
auta gestapáků, zatím co my jsme se nemohli
domoci inkamerace silnic u nás v zemi Moravskoslezské.
Tož tentokrát budeme na stráži a budeme
se my Moravané a Slezané domáhat toho, aby
zákon o stavební obnově pamatoval plnou měrou
především také na zničené
a polozničené území země Moravskoslezské.
(Potlesk.)
A ke konci, slavná sněmovno,
dovolte mi, abych v rámci zákona o stavební
obnově vznesla jeden požadavek: Snažíme
se o to, aby se všem lidem dostalo důstojného
obydlí. Tož postarejme se také o to, aby representaci
lidové demokracie - československému parlamentu
- dostalo se opravdu důstojného stánku (Potlesk.),
aby tam, kde budeme tvořit zákony republiky, bylo
skutečně okolí důstojného poslání
československého parlamentu. Přestěhování
do nových budov považuji za provisorium, které
musí být velmi krátké proto, abychom
my, českoslovenští občané a představitelé
lidové demokracie československé, byli co
nejdříve ve stánku, odpovídajícím
významu československého parlamentu.
Jsem přesvědčena, že
zákon o stavební obnově bude také
k tomuto úkolu přihlížet, a proto
bude klub čs. strany nár. socialistické pro
zákon o stavební obnově rád hlasovat.
(Potlesk.)
Místopředseda Tymeš
(zvoní): Dalším přihlášeným
řečníkem je p. posl. Chomutovský.
Dávám mu slovo.
Posl. Chomutovský: Paní
a pánové!
Vládní návrhy zákonů
č. 210 a 213 poskytují mi vhodnou příležitost,
abych vyjádřil stanovisko čs. strany lidové,
jejímž jménem vítám předložení
osnovy. Vyslovuji politování, že teprve dnes
jsou obě osnovy předkládány Prozatímnímu
Národnímu shromáždění,
ačkoliv celá veřejnost se těšila,
že jarních měsíců bude možno
pro stavební obnovu plně využít.
Jsem přesvědčen, že
obě tyto osnovy musíme přijmout s uspokojením,
a zvláště kvituji plné pochopení
vlády pro hospodářský rozvoj všech
složek pracovních i výrobních odvětví.
Zákon dává možnost k přechodu
z neuspořádaných porevolučních
poměrů na díle hospodářské
obnovy do logického uspořádání
poměrů, kdy začínáme tvořit
opravdové hodnoty, které přinášejí
státu a lidu dobro a prospěch po všech stránkách.
Je mi zcela jasno, že po první
světové válce byly poměry stavebnictví
daleko příznivější vzhledem k nadbytku
pracovních sil a okamžitému plnému rozvoji
výroby stavebních hmot. Avšak po prožité
druhé světové válce, kdy náš
národ byl nacistickými okupanty násilně
začleněn do válečné produkce
a kdy tvůrčí síla národa byla
přechodně podlomena, bude nyní jen na nás,
abychom se radovali z nabyté svobody a přiložili
ruku k budovatelskému dílu, jehož nejpřirozenější
a nejdůležitější kapitolu tvoří
stavebnictví a jeho zdárný rozvoj. Musíme
již skutečně poctivě doznati, že
zajištěná, bezstarostná existence ve
státní službě je sice pramenem pohodlnějšího
a bezstarostnějšího života, ale na újmu
správného rozložení vhodných
pracovníků, kteří jsou z tvůrčí
práce odčerpáváni ke škodě
celku; zvláště nyní, kdy musíme
dořešiti odsun Němců v době
co nejkratší, bude nedostatek pracovních sil
ve stavebnictví značný a bude jej nutno řešiti
zpětným přikázáním odborných
sil ze státních a jiných podniků do
stavebnictví.
Mám též doklady o tom,
že již nyní se jeví snaha stavebnictví
združstevnit a zbavit individuelního rozmachu, který
jest zdrojem plného využití schopností
našich techniků, kterým nelze upírati
možnost osobitého, pevného zásahu v oboru
stavebního podnikání. To, co bude vytvořeno
ze stavitelských firem, které přešly
z majetku Němců, zrádců a kolaborantů
do národních správ, nemůžeme
vzíti za podklad úpravy soukromého podnikání,
kterému podle košického vládního
programu patří v plné míře
podpora a pochopení vládních činitelů.
Budeme proto pro řešení, které nebude
násilně paušalisovat, nýbrž věrni
spravedlnosti pro všechny složky musíme hájit
zásadu spravedlivého měření
jak družstvům, tak i podnikům soukromým.
Máme-li tudíž hospodářství
a soběstačnost našeho státu dobře
podchytit, musíme přijít s řešením,
které je spravedlivé ke všem složkám
národa. Proto věřím, že předložené
osnovy dají našim odborným kruhům možnost
plného rozvinutí zkušeností na díle
obnovy a tím také zdvižení úrovně
našeho dobrého a poctivého českého
řemesla.
Podaří-li se nám roztočiti
kola stavebnictví, můžeme s klidem prohlásit,
že se nám celé dílo výstavby
republiky podařilo, neboť stavebnictví je souhrn
minimálně 20 různých řemesel,
která musí osvědčit starou zásadu
dobré podnikavosti, a bez dobrých, poctivých
a tvořivých živnostníků by to
nešlo.
Není tudíž sporu o tom,
že na tom bude záležet z velké části
dobrý a zdárný hospodářský
vývoj našeho státu. Vládní návrh
o stavební obnově byl analysován do všech
detailů v jednotlivostech i souhrnu a naše strana
se zasazovala o dosažení výsledků, které
by uspokojily. Bylo nám jasno, že jde především
o obnovu zničených obcí a objektů
a že tím klademe základ k pozdějšímu
plnému a svobodnému rozvoji stavebního podnikání.
Každá válka je zlo, které
přináší s sebou újmu nejen
na lidském zdraví, avšak také na pracně
a poctivě nabytém majetku, který i nejpotřebnější
vrstvy se snaží nastřádat z touhy
po vlastním domově. To je jednoduché a logické
všem kruhům našeho národa, které
jsou svým založením na straně poctivých
pracovníků a střádalů. Můžeme
se plným právem radovati, že náš
národ vyšel z této příšerné
války nezlomen, ačkoliv dílo zkázy
a litice válečná se dotkly i našeho
území.
V normální době
representuje stavebnictví plnou třetinu národohospodářského
dění. Odtud vyplývá nutnost dlouhodobého
plánu pro tento úsek činnosti. Takový
plán chyběl našemu stavebnictví v době
první republiky, a proto se stavebnictví dostalo
do chaosu nedostatkem pochopení pro plánování
obcí a z velké části spekulací.
Je nutno se vystříhat těchto základních
omylů uvážením všech chyb a zkušeností,
aby enormní úkoly, které stavebnictví
čekají, byly zvládnuty bez otřesů
a ekonomicky.
Zákon o stavební obnově
je velkorysý a dává poškozeným
obcím jedinečné možnosti, aby byly vybudovány
vzorně a aby byly napraveny stavební chyby minulého
nezdravého růstu. Je nutné dbáti,
aby obce byly chápány jako obce, aby obnovou byly
sceleny, aby se zbytečně nerozšiřovala
zastavěná plocha obcí a nutné investice
byly pro obce únosné a realisovatelné. Je
nutno zdůraznit, že řádná výstavba
poškozené obce nemůže být provedena
bez řádného upravovacího plánu,
který musí být výslednicí usměrněných
stavebních požadavků všech složek
života kulturního, pospolitého a hospodářského.
Je nutno napřed znáti předpoklady
hospodářského života obcí, aby
plán mohl býti řádně proveden.
Není to složité v případě
malých zemědělských obcí, ale
je to velmi složitá záležitost u větších,
hlavně průmyslových měst, protože
obce dokonalé plány téměř vůbec
nemají, a pokud je mají, jsou dnes předpoklady
vývoje jiné než za doby, za které byly
prováděny. Lze říci, že téměř
všecky těžce postižené a zničené
obce musíme napřed plánovat. To není
práce, kterou lze provést rychle, a je proto nutné,
aby se od detailních upravovacích plánů
přešlo k zásadním plánům
určovacím a aby detailní plány na
základě nich byly prováděny podle
naléhavosti pro území určená
k výstavbě. Zemským plánovacím
referátům nebo úřadům, kterým
ve smyslu vládního nařízení
299 z roku 1941 náleží tento úkol,
musí býti dáno vybavení, aby byly
s to úkol provésti.
Plánování obcí
není snad jen otázkou estetiky měst, je to
prvořadá záležitost národohospodářská
a jako záležitost národohospodářská
musí býti vážena a řešena,
má-li výsledek obnovy býti takový,
jaký předpokládáme.
Všechny předpoklady dokonalosti
jsou v zákoně obsaženy, myslím
však, že chybí kapitola o plánování
výstavby zničených obcí. Pokud jsem
informován, je na plánování v zemi
České pamatováno jen asi 31/2
mil. Kčs. Je krásné říci, že
plánování je věcí obcí
- a je to také pravda - ale nevím, kde taková
zničená obec na Neveklovsku nebo ve Slezsku, na
Moravě nebo na Slovensku vezme v tom shonu a starostech
obyvatel peníze na plánování výstavby,
která přece musí býti dokonalá
z důvodů sociálních, ale i hospodářských
a kulturních, aby peníze, věnované
na znovuvybudování obcí pravděpodobně
na staletí, byly dobrou investicí, aby jich bylo
skutečně dobře využito a aby výstavba
byla skutečně hodnotná.
Plán obce nelze provést naráz.
Sám jako odborník vím, kolik práce
je s tím spojeno. Upozorňuji na to nyní
a zdůrazňuji, že plánovat je potřeba
hned. Práci tak odpovědnou musí dělat
zkušení odborníci širokého rozhledu
a zkušenosti nejen urbanistických, ale i národohospodářských.
Pro nedostatek času bude tíha práce záviset
v prvé řadě na práci zemských
komisí. Proto kladu veliký důraz na to, aby
osoby do nich určené byly co nejkvalifikovanější,
protože vlastně na nich bude, aby v krátkém
čase vytvořily pro obce rámcový budovatelský
plán hodnotný a hospodářsky zdravý.
Proto je v zájmu věci,
aby plánovací referáty a úřady
byly zálohově vybaveny finančními
prostředky - proti dodatečnému vyúčtování
- na plánování obcí zničených
a k obnově určených, aby se obcím
ušetřily starosti o získání prostředků
a aby byla zaručena jakost plánování,
prostě aby se záležitost tak enormně
důležitá vzala jednotně úředně
do rukou a byla svěřena kvalifikovaným odborníkům
a aby eventuální nedostatek odborných pracovníků
v řadách úředních byl
doplněn z řad architektů. To ovšem
musí býti učiněno hned, nemá-li
se provádění zákona, na kterém
tolik záleží, zdržovat a máme-li
se vyhnout nebezpečí, že výsledek obnovy
pro bezplánovitost nebude takový, jaký se
očekává. Založení tohoto plánování
musí odpovídati duchu doby a zkušenostem a
musí respektovat národní kulturu.
Krajně nevděčnou funkcí
a při tom nesmírně závažnou je
funkce zmocněnce pro obnovu. Musí to býti
osobnost všeobecně uznávaná a vážená,
se životními zkušenostmi a prostá osobních
zájmů. Musí býti nestranná
a politicky nadřazena, protože v každém
případě při nestranném rozhodování
narazí na individuální egocentrické
zájmy. Je potřeba, aby tyto vlivy dovedla paralysovat
odbornými znalostmi a hospodářským
rozhledem, u vědomí závažnosti úkolů
s hlediska jedince, obce, státu. Předpokládám
u takové osoby i běžné znalosti úřední
praxe a postupu.
Bylo by záhodno vysvětlit
širší veřejnosti, že ne každý
dům bude obnoven, a zdůraznit nadřazené
hledisko obecného prospěchu. Při slučování
pozemků, aby se umožnilo lepší zastavění,
a při vyplývajícím z toho vylučování
určitých domů z obnovy měl by
býti brán zřetel na to, aby nebyly ničeny
národohospodářské hodnoty, k jejichž
vytvoření bylo mnohdy zapotřebí práce
několika desetiletí. Myslím tím, aby
zavedené živnosti a obchody zůstaly pokud možno
v původním místě, pokud ovšem
nejde o živnosti, které do centra města nepatří,
protože obtěžují okolí svým
provozem, nebo pokud jde třeba o průmysl drobný,
kterému upravovací plán vykazuje jiná
umístění. Při opatřování
nových náhradních pozemků musí
býti dbáno toho, aby pozemky byly vybírány
v obci v dosavadním obvodu, aby se obce dobudovávaly
ve svém jádře a zbytečně se
nezvětšovala zastavěná plocha obcí.
Zde dlužno též upozornit
na stavební hmoty a jejich použití. Bude-li
použito materiálů krajinných, domácích,
budou stavby nejen lépe zapadati do charakteru kraje, ale
ušetří se i na dovozu materiálu. Rád
bych se při této příležitosti
zmínil o technických předpokladech montážních
staveb, protože bych rád usměrnil přemrštěné
naděje, které by si na základě neodborných
článků nebo zpráv mohla dělati
širší veřejnost.
Montovati můžeme všechno,
co se montovat v pravém slova smyslu dá. Je
to kov a dřevo. Kov je pro nás nepřijatelný
a dřevo, tak jak jsme to viděli na dřevěných
montovaných barácích, které stavěli
Němci za války, není dostatečně
trvalým a seriosním způsobem stavby. Krom
toho barákové kolonie z doby po prvé
světové válce mohou nám být
odstrašujícím příkladem stavebnictví
éry, kterou jsme, díky bohu, revolucí překonali.
Betonová montážní
stavba je ve svém vývoji v jakýchkoliv
formách technicky ještě nehotová a její
užití v případě obnovy nutno
bráti s reservou. Nemůžeme investovati
peníze do věcí nehodnotných, což
se projeví během několika let a povede zas
jen k těm nesociálním nouzovým
koloniím.
Kladu důraz na dobré české
stavební řemeslo a na náš přirozený
materiál. Válkou a nakomandovaným německým
přeškolením utrpělo stavebnictví
co do počtu sil, hlavně dorostu, již dostatečné
škody a doufám, že obnovou daná příležitost
vrátí stavebnímu odvětví rozmach
a možnost, aby se znovu vypracovalo v obor, v němž
česká práce měla tak velký
zvuk. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš
(zvoní): Dávám slovo dalšímu
řečníku, jímž je pan posl. Souček.
Posl. Souček: Vážená
sněmovno!
Návrh zákona o stavební
obnově má umožnit obnovu staveb a objektů
zničených během války a revoluce.
Návrh sám neřeší náhradu
válečných škod na budovách a
na objektech. Válečné škody a jejich
úhrady budou věcí dalších norem.
V rámci návrhu tohoto zákona má
být urychleně umožněna stavební
obnova soukromým i veřejným majitelům
zničených budov a objektů. Do jaké
míry bude možno již v této letošní
stavební sezóně využít možností,
které nám dává zákon o stavební
obnově, je ovšem jinou otázkou. Zdá
se, že předběžné řízení
a nutné administrativní opatření ještě
zdrží rychlé provádění
obnovy ve smyslu tohoto zákona. Souběžně
s administrativními obtížemi bude zde
ještě řada jiných důležitých
překážek, které bude právě
nyní nutno velmi rychle překlenout. Nejde totiž
také jenom o stavební obnovu, půjde v podstatě
o účelnou obnovu budov a objektů. Je mnoho
měst a obcí, které válkou a revolucí
byly poškozeny. Bude nutné pomoci hlavně těm,
které byly postiženy nejvíce.
Plně chápeme, že během
války byly nedostatečnou péčí
zanedbávány všechny obytné i průmyslové
budovy a objekty, avšak v nynější
době nelze provésti všechno, a proto bylo nutno
stanoviti pořadí důležitosti, neboť
jen tak bude možno provésti účelnou
stavební obnovu.
Dalším takovým problémem
je získat potřebné množství pracovních
sil. Jaký je stav proti roku 1930? V tomto roce ve
vlastních stavebních živnostech, t. j. v podnicích,
které se většinou zabývají pracemi
inženýrskými a jsou dnes organisovány
v Hospodářské skupině stavebního
průmyslu, dále v podnicích stavitelů,
zednických, tesařských a studnařských
mistrů - bez mistrů kamenických - byl celkový
počet činných osob 246.000. Ve vedlejších
stavebních živnostech bylo zaměstnáno
51.000 osob, tedy celkem 297.000 lidí.
Z toho bylo činných majitelů
a spolumajitelů živností 27.000. Kromě
toho vykazuje výroba zboží, polotovarů
a těžba surovin, jež rovněž tak souvisí
se stavbami, dalších 222.000 činných
osob, takže celkem bylo r. 1930 vázáno na stavebnictví
519.000 osob. V té době bylo celkem 2,292.000
osob činných ve výrobě a z toho
jen ve stavebnictví bylo 23 %.
Uvážíme-li, že v tom
není zahrnuta výroba různých isolačních
hmot, stavební truhlářství a jiné,
můžeme říci, že kolem 25 % veškeré
výroby bylo r. 1930 vázáno na stavebnictví.
Tato celková výroba, souvisící se
stavebnictvím, byla soustředěna asi v 50.000
výrobních podnicích, které představovaly
asi 13 % všech výrobních podniků v Československé
republice.
Tak tomu bylo v dobách normálního
stavebního ruchu. Jak je tomu dnes? Podle odhadu máme
něco kolem 70.000 dělníků a pracovníků
ve stavebnictví. Protože v naší zemi
je třeba počítat s nedostatkem pracovních
sil, a není naděje, že lidské pracovní
síly budou rychle získány, musí být
práce člověka nahrazena strojem. Jaký
byl anebo dosud je stupeň mechanisace práce ve stavebnictví?
Podle statistiky z r. 1930 bylo ve výrobě zaměstnáno
celkem 2,292.000 osob. Celkový výkon používaných
motorových koňských sil činil 2,924.000.
Na jednoho zaměstnance tudíž připadla
1,3 koňské síly. V samotném kovoprůmyslu
bylo r. 1930 zaměstnáno 391.000 osob a bylo používáno
736.000 koňských sil. (Předsednictví
převzal místopředseda Petr.) Na
jednoho zaměstnance v kovoprůmyslu připadlo
1,9 koňské síly, ve stavebnictví vsak
na 297.000 osob pouze 30.000 koňských sil, tedy
na jednoho zaměstnance 1/10 koňské
síly, což je 13krát méně než
celkový průměr a 20krát méně,
než bylo v kovoprůmyslu. Protože nebylo
velkých a podstatných změn, lze počítati
s tím, že tato čísla jsou přibližným
obrazem stavu věcí a mechanisace v našem
stavebnictví.