Tak jako ve Spojených státech
drahota pracovních sil a v Sovětském
svazu jejich nedostatek přivedly stavební průmysl
k rozsáhlé a důsledné mechanisaci
a industrialisaci, stejně tak i u nás budeme poměry
donuceni užívat všude ve stavebnictví
výkonných strojů. Již nyní musí
být při stavební obnově plně
využito strojů, které zde jsou.
Z iniciativy komunistické strany
spolu s ÚRO a za účasti zástupců
ustředních úřadů a hospodářských
organisací stavebních se utvořila národní
správa stavebního inventáře a materiálu,
který byl zabaven německým firmám
a organisacím, jež se zabývaly stavebními
pracemi. Zemský národní výbor v Čechách
vyhláškou č. 4082 v Úředním
listě č. 103 z 19. září 1945
potvrdil ustavení národní správy stavebního
inventáře, později také Zemský
národní výbor schválil a potvrdil
národního správce pro stavební inventář.
Národní správa zahájila činnost
zjišťováním inventáře, který
byl dokonale rozptýlen. Později byla zřízena
při Fondu národní obnovy úřadovna
pro správu stavebního inventáře a
materiálu a to vyhláškou osidlovacího
úřadu č. 301 z 24. ledna 1946. Tato úřadovna
soustředila stavební stroje s celkovým
výkonem 36.000 koňských sil, zatím
co v r. 1930 - jak už vpředu bylo řečeno
- jsme měli v našem stavebnictví k disposici
kolem 30.000 koňských sil. Celkem je to 2.886 strojů
v ceně 82,802.000 Kčs, které byly úřadovnou
soustředěny. Vedle toho byl zajištěn
drobný inventář v ceně 7 mil.
Kčs, tedy okrouhle je soustředěno asi za
90 mil. Kčs strojů. Úřadovnou nebyl
zachycen inventář, který je jednak na letišti
v Žatci, jednak ve Stalinových závodech
a v SHD v okrouhlé ceně 45 mil. Kčs,
dále inventář, který byl převzat
československou armádou v ceně asi 38
mil. Kčs, a inventář a materiál, převzatý
čs. státními drahami v okrouhlé
ceně 8 mil. Kčs, dále pak inventář
a materiály, které převzaly do své
správy místní a okresní národní
výbory v okrouhlé ceně 7 mil. Kčs,
a německé stavební firmy, které dnes
jsou pod národní správou, v okrouhlé
ceně 97 mil. Kčs. Celková hodnota tohoto
inventáře činí 295,500.000 Kčs.
Tato skutečnost vede k tomu,
že je třeba tvrdě postavit požadavek účelného
využití stavebních strojů. Přidělením
těchto strojů na důležité stavební
práce může Úřadovna pro správu
stavebního inventáře a materiálu daleko
účelněji rozdělit stroje k využití,
tedy mnohem lépe, nežli tomu bylo se stroji u soukromopodnikatelských
firem, které nechávaly vlastní stroje raději
ležeti ve skladištích, neměly-li pro ně
použití, nikdy však je nepronajímaly konkurenčním
firmám.
I když tedy stavebnictví nebylo
znárodněno, může být vhodně
doplněno a účinně podpořeno
inventářem, který je v národní
správě. Ovšem to je řešení
dočasné a bude třeba již nyní
- právě v souvislosti se stavební obnovou
- doplnit tento v podstatě nedostatečný
stav. Zajištěné stroje, počítajíc
v to i stroje českých podnikatelů, nepostačí
na všechny stavební úkoly, které nás
čekají při plném rozvinutí
stavebního programu. Nestačí ani počtem,
ani kvalitou a hospodárností. Většina
těchto strojů je již značně opotřebována,
takže mnohé z nich jsou nehospodárné
- a nejsou také náhradní součástky.
Zejména nám chybí speciální
stavební stroje, kterých Němci pro válečnou
výstavbu nepotřebovali, kterých však
potřebujeme pro rekonstrukci a výstavbu. Jsou to
lehké a pohyblivé universální bagry
se lžicí výškovou i hloubkovou, se zařízením
drapákovým, po případě korečkovým
i se zařízením pro beranění.
Dále jsou to především pásové
transportéry, lehké jeřáby pro odstranění
trosek a pro montážní stavby, beranidla, zejména
pneumatická, planýrovací pluhy, speciální
rýpadla pro práce kanalisační a vodovodní
se zařízením pro kladení a zasypávání
trub, hlavně však nákladní auta pro
odvoz trosek rozbořených domů a pro dovoz
potřebného stavebního materiálu. Musí
to býti vozy s Dieselovým pohonem a malou spotřebou
pohonných hmot, které jsou nám dostupné,
a s překlápěcím zařízením,
aby bylo vozu využito co nejhospodárněji. Nemohou
to být vozy, které nám dodává
UNRRA, které snad dobře vyhovovaly ve válce
svou spolehlivostí, nevyhovují však v míru
svou neúsporností.
Nestačí-li na to náš
strojní průmysl, nesmíme se ani okamžik
rozmýšlet, abychom tyto stroje získali ze zahraničí,
a to čím dříve, tím lépe,
neboť každý z těchto strojů
ušetří nám mnoho pracovních sil
a mnoho peněz.
Bylo zjištěno, že odklizení
1 m3 obestavěného prostoru rozbořených
budov stojí více než 100 Kčs. To znamená,
že odklizení 1 m3 ssutin stojí nejméně
500 Kčs. Tutéž práci provedla by souprava,
skládající se z jednoho menšího
bagru a 5 těžkých nákladních
aut, za cenu rovnající se nejvýše desetině
tohoto obnosu, nehledě k tomu, že by nahradila
práci 200 dělníků.
Podle zjištění u Hospodářské
skupiny stavebního průmyslu mají dnes členské
firmy asi 110 nákladních aut, zatím co by
jich potřebovaly nejméně dvojnásobek.
Při tom mají ještě
stará auta, značně opotřebovaná
a většinou s úplně ojetými
pneumatikami.
Soukromí podnikatelé sotva
však stačí svými finančními
prostředky na nákup všech stavebních
strojů a vozidel, kterých bude v nejbližší
době ve stavebnictví potřebí. Je proto
třeba tuto otázku co nejdříve vyřešiti
vybudováním státních inventárních
stavebních strojů, jako národního
podniku, který bude postaven na zdravých obchodních
základech, který jedině bude moci všechny
tyto stroje nakupovati a distribuovati. Základní
kapitál budou tvořiti stavební stroje konfiskované
dekretem číslo 108, jejichž celková
hodnota je odhadována okrouhle na 300 mil. Kčs.
Racionelním využitím strojů, jich nasazováním
na všechny důležité stavební práce
bez ohledu na to, kdo je provádí, dále vybudováním
skladišť a správkáren, kde by byli zaměstnáni
odborní dělníci, zaměstnaní
v létě obsluhou těchto strojů
a v zimě jejich opravou v dílnách,
může býti vybudován skutečně
podnik nejenom rentabilní, nýbrž i podnik,
který bude znamenat veliký krok kupředu v mechanisaci
všeho stavebního průmyslu. Důležitým
článkem v racionalisaci stavebnictví
bude vytvoření národních stavebních
podniků, a to z konfiskátu podle dekretu číslo
108.
Všech bývalých firem
německých, které jsou nyní pod národní
správou, je v hospodářské skupině
68; v Jednotě společenstev stavitelů
650. Většina těchto podniků bude muset
být zlikvidována, neboť stavební průmysl
co do počtu firem je předimensován, a je
to v jeho vlastním zájmu, aby tyto národní
správy nebyly nahrazeny jinými koncesovanými
podniky.
Mezi velkými stavebními firmami
jest však celá řada takových, které
representují důležitou část stavební
produkce. A jsou velmi dobře organisovanými kolektivy,
zejména dnes, když došlo k úzké
spolupráci mezi vedením závodů, representovaným
národním správcem, jakýmsi exponentem
státu, a mezi zaměstnanci, kteří jsou
representováni závodními radami.
Bylo již nyní navrženo
28 stavebních podniků inženýrských
pod národní správou k likvidaci. Další
byly rozděleny do skupin jednak podle územního
rozložení, jednak podle odborné kvalifikace.
Mají vytvořiti několik národních
stavebních podniků, a to vždy kolem jednoho
silného jedince jako krystalisačního jádra.
Tak by se vytvořilo asi 7-9 národních
podniků: jednak národní podniky pro práce
pozemní a průmyslové, které jsou vázány
územně na menší okruh, jednak pro práce
inženýrské, které musejí míti
volnost pro celou oblast republiky. V pohraničí,
kde nastává jisté vakuum, bylo by třeba
zříditi asi 3 až 4 podniky, a to v Karlových
Varech, v Mostě nejméně 2, dále
pak v Liberci. Bylo by třeba zřídit
také v Praze jeden národní podnik pro
stavby inženýrské a jeden podnik pro stavby
pozemní. Rovněž tak v Brně a v Moravské
Ostravě. V inventárně, která
by tvořila důležitý doplněk tohoto
systému stavebních podniků, soustředily
by se všechny těžké stavební stroje
těchto podniků a byly by účelně
rozděleny, aby jich mohlo býti hospodárně
využito.
Jedině po této cestě
můžeme dojíti k mechanisaci stavebního
průmyslu a tím k jeho zlevnění,
ale zároveň i k pokroku ve volbě stavebních
konstrukcí a v budování zdravých
a účelných obydlí.
Zákon o stavební obnově
je prvním krokem k řešení ožehavého
problému, jak nahraditi ztráty vzniklé válkou.
My, komunistická strana, učiníme vše,
co bude v našich silách, abychom toto úsilí
podpořili.
Svoji státotvornost jsme prokázali činy a v práci při budování lidově-demokratické republiky prokážeme také svoje činorodé vlastenectví. (Potlesk.
Místopředseda Petr
(zvoní): Přerušuji projednávání
tohoto odstavce pořadu. Nebude-li námitek, přistoupíme
k hlasování o odstavci 2. (Námitky
nebyly.)
Není jich.
Budeme tedy hlasovat o druhém odstavci
pořadu.
Ad 2. Hlasování o osnově
ústavního zákona (tisk 325) o udělení
státního občanství krajanům
vracejícím se do vlasti (tisk 364).
Zpravodajem za výbor ústavně-právní
je p. posl. dr Čech, za výbor osidlovací
p. posl. Machát.
Osnova má 4 paragrafy, nadpis zákona
a úvodní formuli.
Nebude-li námitek, budeme hlasovat
o celé osnově najednou podle zprávy výborové.
(Námitky nebyly.)
Námitek není.
Konstatuji, že podle presenční
listiny je sněmovna způsobilá usnášeti
se i o této osnově ústavního zákona.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou
ústavního zákona, to je s jejími
4 paragrafy, nadpisem zákona a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina.
Tím Prozatímní Národní
shromáždění přijalo tuto
osnovu ústavního zákona ve znění
zprávy výborové potřebnou kvalifikovanou
většinou.
Osnova zákona je přijata
jakožto zákon ústavní ve čtení
prvém.
Předsednictvo se usneslo podle §
54, odst. 1 jednacího řádu, aby druhé
čtení této osnovy bylo provedeno v téže
schůzi.
Přistoupíme proto ihned ke
čtení druhému.
Ad 2. Druhé čtení
osnovy ústavního zákona o udělení
státního občanství krajanům
vracejícím se do vlasti (tisk 364).
Jsou nějaké návrhy
oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. dr Čech: Nie
sú.
Zpravodaj posl. Machát: Nikoliv.
Místopředseda Petr:
Kdo tedy ve druhém čtení souhlasí
s touto osnovou ústavního zákona tak,
jak ji Prozatímní Národní shromážděni
přijalo ve čtení prvém, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Pro osnovu se
tedy vyslovila kvalifikovaná třípětinová
většina všech poslanců a podle čl.
II ústavního dekretu presidenta republiky ze dne
25. srpna 1945, č. 47 Sb., většina přítomných
členů Prozatímního Národního
shromáždění ze Slovenska a tím
Prozatímní Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu také ve čtení
druhém jako zákon ústavní.
Tím je vyřízen 2. odstavec
pořadu.
Budeme pokračovati v projednávání
odstavce 6. a 7.
Pokračujeme tedy ve společné
rozpravě a uděluji slovo dalšímu řečníku,
jímž je pí. posl. Zeminová.
Posl. Zeminová: Slavná
sněmovno!
Kolegyně Batková-Žáčková
velmi výstižně promluvila o nesmírných
škodách, které válečná
vychřice natropila na jižní Moravě a
v kraji brněnském. Jiní páni
poslanci budou mluviti o přímo hrozných ztrátách,
které utrpělo naše malé, krásné
Slezsko. Ale také v Čechách je mnoho
krajů, které nesou těžké zmatky
válečných škod. V tragickém
podzimu r. 1938 přinesl náš národ dočasnou,
ale ve svých důsledcích strašnou oběť
míru. My byli obětí a ostatní Evropa
doufala v záchranu.
Kdo si vzpomene na zmrzačené
torso zvané protektorát, toho jistě ještě
dnes, téměř rok po národní
revoluci, zabolí srdce. S jakou vroucností
a bolestí přímo šílenou zpívali
naši lidé, když byla zakázána národní
hymna, v krematoriích krásnou naši píseň:
"Čechy krásné, Čechy mé,
duše má se s touhou pne, kde ty naše hory
jsou zasnoubeny s oblohou."
A do této písně vlévali
jsme všechnu nesmírnou bolest duše našeho
národa. A potom 7 let jsme vedli strašnou válku
proti vrahům Československé republiky.
Není kraje v našem státě,
není jediné obce, kde by nebylo obětí:
popravených, umučených, ubitých nebo
pozavíraných. Národní a státní
majetek zmizel nenávratně v jícnu okupantů
a nelítostné války. Němci surově
rabovali, stínová protektorátní vláda
nadělala za několik let své nešťastné
polovlády 35 miliard státního dluhu. Papírová
pyramida nepodložených peněz rostla. A celé
širé kraje byly Němci násilně
vyklizovány a veliký počet vesnic i měst
v ryze českých krajích rozbit a vypálen
zřizováním vojenských cvičišť.
Boleslavsko, Benešovsko, Sedlčansko, Rokycansko, Vyškovsko
atd., kolik tu bylo tragedií, kolik tu bylo ožebračených
Čechů, kteří opouštěli
rodné svoje domy a chalupy a odnášeli jenom
to, co měli na svých zádech! Na sto tisíc
poctivých Čechů, mužů, žen
i dětí muselo odejíti ožebračeno
z těchto krajů, aby učinili místo
pro německou despocii.
A potom v posledním roce války
přihnala se nová smršť, nové ničení
a pustošení. Válka je nelítostná.
Aby se u nás zničily zbrojařské továrny,
nádraží, mosty a j. válečně
důležité podniky, přišlo zejména
na jaře r. 1945 těžké bombardování
našich krajů.
Ale vedle těchto objektů řítily
se také bomby na obytné domy. Tisíce budov
bylo zničeno do základů a tisíce obětí
lidských našlo svoji těžkou smrt v těchto
troskách. Zachvěla se hrůzou a bolestí
černá Plzeň, zaplakalo tisíce rodin
ve zničených Kralupech n. Vlt., v Kolíně,
Pardubicích, Brně i v samé Praze. Nestačili
jsme platiti daň krve i majetku z toho posledního.
V hlavním městě
se trosky odklízejí velmi zdlouhavě. Proč
nebylo použito několika tisíc Němců,
mužů i žen, při těchto pracích?
Vždyť Němci válku vyvolali, bombardování
zavinili, a nebýt jich, nevalila by se přes nás
válka a netekla by krev na popravištích i v rozbořených
domech. Za všechno mohou jen a jen Němci! Byla by
to bývala jen spravedlivá odplata, kdyby byli po
celý rok od národní revoluce napravovali
škody ve všech krajích.
Takto Němce odsuneme z republiky
a trosky tisíců a tisíců domů,
zničených továren, silnic a mostů
aby odklízeli Češi a Slováci. A protože
není dost sil domácích, musíme najímat
cizí dělníky až z Italie, kterým
za to musíme těžce zaplatit. To je i v pohraničí
v té době, kdy pomalu každý z Němců
nosil antifašistickou pásku, jenom abychom jej pořádně
nezapřáhli do práce a k odpovědnosti.
A právě v tomto pohraničí vznikly
válkou a bombardováním škody, jdoucí
do miliard Kčs.