Ad 3. Hlasování o osnově zákona
o mimořádných opatřeních v
oboru ochranných vzorků (tisk 409).
Zpravodajem za výbor obchodu je pan posl. Křepela,
za výbor ústavně-právní pan
posl. dr Zibrín.
Osnova má 4 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to je
s jejími 4 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy, výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 3. Druhé čtení osnovy zákona
o mimořádných opatřeních v
oboru ochranných vzorků (tisk 409).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Křepela: Nejsou.
Zpravodaj posl. dr Zibrín: Nie sú.
Místopředseda Petr: Kdo ve druhém
čtení souhlasí s osnovou zákona tak,
jak ji Prozatímní Národní shromáždění
přijalo ve čtení prvém, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.
Nyní přistoupíme k projednávání
čtvrtého odstavce pořadu, jímž
je:
4. Ústní zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 158)
o beztrestnosti jednání souvisících
s bojem o znovunabytí svobody Čechů a Slováků.
Zpravodajem je pan posl. dr John. Dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr John: Paní a pánové!
Dekretem pana presidenta republiky o obnovení právního
pořádku ze dne 3. srpna 1944 byly odčiněny
nejhlubší křivdy, které by mohly býti
spáchány v Čechách a v zemi Moravskoslezské
těm z nás, kteří tvrdě a nekompromisně
se postavili do otevřeného boje proti okupantům
a z důvodů tohoto boje museli podniknout jednání,
jež podle recipovaných norem starého právního
řádu a při jejich striktním výkladu
by bylo možno a snad i nutno považovati za jednání
bezprávná a tedy trestná. A přece
podle obecného právního cítění
všeho našeho lidu vykonávaly právě
tyto osoby, nasazujíce při tom životy své
i životy svých drahých, ony úkony proti
nepřátelské moci, které, kdyby nedošlo
k tragickým událostem roku 1938 a 1939, by měly
býti vykonány československou brannou mocí
a všemi ostatními silami naší republiky.
Konaly tedy tyto osoby ze své vůle proti okupantům
a jejich pomahačům všechno to, co jinak bylo
povinností celého státu.
Ustanovení citovaného dekretu pana presidenta republiky
nezachytila by však všechny případy, které
je nutno chápat tímto způsobem, stejně
jako ani na Slovensku nelze vystačiti s ustanoveními
nařízení Slovenské národní
rady ze dne 6. června 1945, čís. 53 Sb. Slovenské
národní rady, o úpravě některých
trestně-právních otázek, souvisících
s obnovením československého právního
řádu, a o novelisování některých
ustanovení trestního práva procesního.
Ústavně-právní výbor se při
projednávání vládního návrhu
přiklonil zcela k názorům, na základě
kterých byl vypracován vládní návrh,
a i když po stránce materiálně právní
volil novou a podle svého názoru přesnější
formulaci § 1, přece jen chtěl zachytiti tímto
ustanovením všechna jednání, která
i vládním návrhem měla býti
prohlášena za beztrestná a tedy právní.
K této nové formulaci přistoupil však
především proto, aby možností příliš
širokého výkladu a aplikace této normy
nebyl vzbuzen dojem, že lze tímto zákonem umožniti
beztrestnost i oněch jednání, jejichž
účelem nebylo přispěti k boji o znovunabytí
svobody Čechů a Slováků a která
nesměřovala ke spravedlivé odplatě
za činy okupantů nebo jejich pomahačů.
Je jasným naším úmyslem nijak nekrýti
ty, kteří chtějí své činy
v rozhodné době spáchané z pohnutek
nízkých a nečestných připnouti
na náš boj proti okupantům, zrádcům
a jejich pomahačům. Bude věcí odpovědnosti
a vyspělosti našich státních zástupců
a soudců, aby s největší svědomitostí
dbali, aby ustanovení tohoto zákona opravdu prospěla
všem, a to zdůrazňuji, všem, kdož
plnili těmito svými jednáními největší
svoji povinnost národní a státní,
a aby se na druhé straně nedotkli právní
a mravní citlivosti našeho lidu zneužitím
těchto norem ve prospěch těch, kteří
toho nezasluhují. Víme, že je to mnohdy úkol
nesnadný, ale víme také, že dobré
osudy tohoto zákona vkládáme do rukou lidí
a pouze lidí. Nespravedlnost spáchaná nevyužitím
možnosti tohoto zákona na kterémkoliv bojovníku
za svobodu je však nespravedlností spáchanou
na nás všech.
Za dobu rozhodnou považujeme dobu od 30. září
1938 do 28. října 1945, od kteréhožto
data přešla skutečné na celém
území republiky všechna bezpečnostní
moc do rukou orgánů státních a kdy
proto v tomto směru ustala i nutnost činnosti revoluční,
jak ostatně nejlepším výrazem této
skutečnosti bylo zahájení činnosti
Prozatímního Národního shromáždění.
Den 28. října 1945 považujeme za termín
konečný a nemohli jsme proto dát souhlas,
aby jeho vynecháním v zákoně byla
účinnost zákona i do budoucna prakticky neomezena.
Po stránce formálně-právní
jsme dospěli k názoru, že pro aplikaci §
1 předložené osnovy vystačíme
plně s všeobecnými ustanoveními trestního
řízení, a to i v případě,
že již došlo k vydání rozsudku, kdy
lze řešiti tyto případy podle předpisů
o obnově. Formulovali jsme tedy § 2 zcela nově,
domnívajíce se, že formulace vládního
návrhu by řízení zbytečně
jednak zkomplikovala a jednak znejasnila.
Během porad ústavně-právního
výboru se několikrát objevila nutnost vypořádat
se již v tomto zákoně s otázkou náhrady
škody osobám, které jednáním
uvedeným v § 1 byly poškozeny (Hluk.).
. .
Místopředseda Petr (zvoní):
Prosím o klid.
Zpravodaj posl. dr John (pokračuje): . .
. ačkoliv jde o osoby, které byly dobrými
občany státu. Na druhé straně ovšem
je jisté, že tuto náhradu nemohou poskytnouti
ti, na jejichž jednání se vztahuje ustanovení
§ 1. Novou formulací námi navrženou, totiž
prohlášením těchto jednání
za jednání právní, je tato otázka
naprosto jednoznačně rozřešena pro účely
civilně-právní. Jsme ovšem přesvědčeni,
že náhrady i těchto škod musí býti
řešeny, a bude proto snad nejlépe zahrnouti
je do náhrady škod válečných.
Ústavně-právní výbor se dále
usnesl na resoluci ministru spravedlnosti a ministru národní
obrany, aby ihned byly propuštěny na svobodu všechny
osoby, na jejichž jednání dopadá ustanovení
§ 1 tohoto zákona a které jsou zatím
ještě stále ve vazbě vyšetřovací
nebo dokonce, jak je tomu zejména na Slovensku, si již
odpykávají za tyto činy trest na svobodě.
Toto propuštění se má ovšem stát
zatím do doby, než bude rozhodnuto podle ustanovení
tohoto zákona.
Je konečně mou povinností poděkovat
zde za spolupráci p. universitnímu profesoru dr
Vladimíru Solnařovi, který při nové
formulaci jako odborník trestního práva nám
tak účinně pomáhal.
Prosím slavnou sněmovnu, aby předloženou
osnovu schválila a aby schválila také resoluci
k ní připojenou.
Místopředseda Petr: K této věci
jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Řečníky jsou: pp. posl. Šolc,
Kliment a Dvorín.
Dávám slovo prvému přihlášenému
řečníku, p. posl. Šolcovi. (Nebyl
přítomen.)
Pan posl. Šolc není přítomen,
ztrácí slovo.
Uděluji slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, panu posl. Klimentovi.
Posl. Kliment: Slavná sněmovno!
Vládní návrh zákona o beztrestnosti
jednání souvisících s bojem o znovunabytí
svobody Čechů a Slováků má
ušlechtilé a záslužné poslání.
Prohlašuje beztrestnost trestných činů,
pokud byly spáchány v době od 30. září
1938 do 28. října minulého roku v souvislosti
s bojem o naše znovuosvobození. Naše demokratická
veřejnost, zejména pracující lid,
uvítá s radostí a pocity uspokojení
tento zákon, zrovna tak jako vládní návrh
zákona o úpravě pracovních poměrů
dotčených v souvislosti s očišťováním
závodů od zrádců, kolaborantů
a jejich pomahačů. Vždyť oba tyto zákony
jsou netrpělivě očekávány.
Po několik měsíců nám denně
docházejí nesčetné dotazy, kdy konečné
budou vyhlášeny zákony, které vyrovnají
mezeru, jež vznikla mezi starým právním
řádem první republiky a právním
řádem novým, který vyrůstá
z podzemního těžkého boje proti okupantům,
který tvořil lid sám a kterému nakonec
svou pečeť dala vítězná národní
revoluce.
Od tragických dnů Mnichova až do dnešních
dnů se tvořil a vyrůstal ze života,
z boje proti fašismu a okupantům nový revoluční
právní řád, vykládající
právní cítění bojujícího
lidu. V boji se tvořila a vyrůstala nová
zákonitost. Vyrostla zejména v boji proti nacismu
a za svobodu Čechů a Slováků. Tento
boj trval 7 let. Protože byl tak dlouhý a plný
obětí, měl svůj vlastní ráz
a vyžadoval mimořádných prostředků
a revolučních činů, měl-li
být úspěšný. Nemohl vycházet
z daného právního řádu, nýbrž
jen z boje proti němu, z boje proti nacismu, z boje na
život a na smrt. A z tohoto boje vyrůstal zákon:
Zub za zub, oko za oko. A to tím více, když
šlo o život a budoucnost celého národa.
Proto vše, co sloužilo prospěchu osvobozovacího
boje, poškozovalo okupanty v době okupace, a všechno
to, co po osvobození pomáhalo vyhnat Němce
z republiky a potrestat zrádce a kolaboranty a jejich pomahače,
bylo nejvyšším zákonem doby a bylo celým
historickým vývojem oprávněno. Proto
bojovníci proti nacismu se řídili svým
vlastním, z boje vzešlým právním
řádem, zákonem revoluce. Plní proto
Prozatímní Národní shromáždění
svoji povinnost a dohání v poslední chvíli
před ukončením svého funkčního
období to, co mělo nebo mohlo být už
dříve uskutečněno. (Předsednictví
převzala místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Nemohu však přejít skutečnost, že
není vinou vlády ani iniciátorů návrhu
zákona, že se teprve dnes, hodně pozdě,
zákon projednává. Oba tyto vládní
návrhy procházely mnohým úskalím.
Byly snahy prosadit v nich podstatné změny, a to
tak, aby jim byl vzat revoluční duch, kterým
byly neseny, a vytvořit zákony, které by
své poslání nesplnily.
Vládní návrh č. 158 prohlašuje
beztrestnost činů provedených z pohnutek
revolučních a v boji za svobodu. Protinávrhy
směřovaly k tomu, aby bojovníci za svobodu
museli dokazovat, že jejich činy byly neseny zájmem
republiky a byly-li bezpodmínečně nutné
v zájmu revoluce. Do jakého světla postavily
tyto nejzasloužilejší bojovníky, zejména
partyzány, aby ospravedlňovali své činy,
jimiž byla znovu vydobyta naše svoboda, svoboda Čechů
a Slováků! Jaké pohnutky k tomu vedly, ukazuje
jasně zásadní rozdíl, který
se projevil. V případě zákona o beztrestnosti
činů spáchaných v souvislosti s bojem
o znovunabytí svobody Čechů a Slováků
byly prosazovány změny, které byly v neprospěch
revolučních bojovníků. Naproti tomu
při projednávání zákona o pracovních
poměrech, který bude projednáván pravděpodobně
už v příští schůzi sněmovny,
dotčených při očistě závodů,
bylo zaujímáno stanovisko příznivé
kolaborantům a jejich pomahačům, tedy úplně
protichůdné. Tato skutečnost mluví
sama o sobě, jakými pohnutkami byly motivovány
snahy o prosazení změn, směřujících
ke zhoršení vládních návrhů.
Jak nutné jsou tyto zákony, vyplývá
z toho, že až dosud soudy v mnohých případech
nebraly na vědomí nový stav a novou situaci
a odsuzovaly zasloužilé bojovníky proti okupantům
podle starého právního řádu
k citelným trestům. Soudy úplně přecházely
přes skutečnost, že v revolučním
boji, který sloužil osvobození národa
a zajištění jeho budoucnosti, mohlo dojíti
a také docházelo k činům, které
sice nikdo nezamýšlel ani nepředpokládal,
ale ke kterým došlo shodou okolností. Bylo
přece záslužné a nutné a příkazem
národní cti, na př. organisovat partyzánské
hnutí. Toto hnutí ovšem muselo žít.
Byly tisíce těch, kteří byli ochotni
dáti partyzánům všechno. Byli ovšem
jednotlivci, kteří zůstávali věrni
starému právnímu řádu, sloužili
namnoze Němcům a odpírali pomoc. Je úplně
pochopitelné, že v těchto případech
bylo s nimi naloženo podle zákona revoluce. A přes
to byly některé takové činy vyhrabány
a zasloužilí bojovníci za osvobození
národa těžce pykají.
Uvádím příklad: Bedřich Smetana,
podporučík československé armády,
během celého tisovsko-tukovského režimu
illegálně činný, byl slovenským
gestapem v dubnu 1944 pro přípravu partyzánského
hnutí a protistátní činnost zatčen,
mučen a potom vězněn v pověstné
Ilavě. V den bansko-bystrického povstání
uprchl z vězení s ostatními politickými
vězni, mezi nimi s posl. Lietavcem a posl. Dvorínem,
účastnil se slovenského národního
povstání, vstoupil do partyzánského
oddílu hrdiny Sovětského svazu kapitána
Jegorova. Po zdolání povstání setrval
a bojoval v rámci partyzánské skupiny Jegorovovy
nejenom do příchodu Rudé armády, ale
i potom přestoupil do československé armády
a šel do českých zemí. Byl vyznamenán
povýšením na podporučíka osvětové
služby. Dne 23. října 1945 byl vojenským
polním soudem zatčen a od té doby je stále
vězněn v Bratislavě, stále ve vyšetřovací
vazbě, bez jakékoliv obžaloby. Od té
doby sedí. Je obviněn pro vraždu anebo pro
spoluúčast na ní.
Jaký byl celý skutkový děj tohoto
případu? Když podporučík Smetana
byl v červnu 1945 přeložen do Bratislavy, potkal
se tam se svým známým Pavlem Slávikem,
který ho upozornil, že na svobodě chodí
jakýsi Ervín Bacušan, který sloužil
Němcům a má na svědomí desítky
životů poctivých Slováků antifašistů
a těch, kteří pomáhali partyzánům.
Ještě v posledních dnech před osvobozením
Bratislavy se jmenovaný Ervín Bacušan zúčastnil
opatření, která vedla k tomu, že ze
skupiny lidí skrývajících se před
střelbou vytáhl několik lidí, kterým
nadával nejsprostším způsobem, na př.
metal jim ve tvář: "Ty sviňa, já
ti dám Národný výbor! Já ťa
zastrelím ako psa!" Lidi, které odvedl z této
skupiny, už nikdo potom neviděl, takže je vážné
podezření, že všichni tito lidé,
kteří jím byli vyvedeni, byli také
usmrceni.
Smetana hlásil tento případ svému
nadřízenému a spolu s ním a s dvěma
jinými vojíny odvedl Bacušana do vězení
do Petržalky. Tento Bacušan byl podle údajů
vojáky ho střežícími na útěku
zastřelen. Smetana je obviňován, že
měl na tom podíl.
Smetana, jak o něm mluví jiní přítomní
poslanci, kteří s ním společně
bojovali, je člověk naprosto charakterní,
politicky vyhraněný protifašistický
bojovník; ve vězení s ním bylo zacházeno
opravdu jako s vrahem. Dostal ho vyšetřující
soudce dr Marek, který ještě v březnu
1945, tedy měsíc před osvobozením,
odsuzoval u bratislavského soudu lidi obviněné,
že napomáhají partyzánům nebo
že je ukrývají.
Je však ještě celá řada jiných
případů; na př. bylo zavedeno stíhání
celých skupin zasloužilých bojovníků
proti fašismu za jejich ostrý postup proti Němcům
a kolaborantům a dochází dokonce také
k rozsáhlému stíhání na základě
udání, která podávají váleční
šmelináři.
Uvádím ještě jeden případ,
a to oznámení místního národního
výboru v Č. Třebové a místní
okr. odborové rady tamtéž, které žádají,
aby byla vyhlášena amnestie ve věcech jednání
vůči Němcům v době revoluce,
a uvádějí konkretně případy,
kdy jednotliví občané jsou nyní obviňováni
a stíháni pro omezování osobní
svobody, zneužití úřední moci,
ublížení na těle a nebezpečné
vyhrožování Němcům.