Středa 15. května 1946

Zákon o osmihodinové době pracovní říká, že osm hodin práce je výkonem požadovaným od každého pracovníka, že po těchto osmi hodinách práce má každý pracovník právo na osm hodin úlevy, odpočinku a vzdělání. Další práce je typována jako práce přes čas a dvojnásobně ceněna.

Slavná sněmovno, stálo by zato zjistit, kolik set milionů hodin práce přes čas obětovaly republice od revolučních dnů ženy-hospodyně. (Potlesk.) Stálo by zato zjistit, kolik hodin práce přes čas vedle svého normálního výkonu věnuje své domácnosti, ale také pomoci v práci svému manželovi žena živnostníka, zemědělce, dělníka; stálo by zato ocenit tuto práci tím, že bychom vypočetli přesně tyto hodiny a napsali 3400.000 žen-hospodyň věnovalo tolik a tolik set milionů hodin práce přes čas své republice. (Potlesk.) Tím bychom dosáhli, že by také československá žena-hospodyně viděla, že práce, kterou koná - na rozdíl od mnohých příslušníků jiných povolání - s láskou, chutí a obětavostí, nikým neponoukána, je také ceněna tak, jak si toho zaslouží.

Chci zde zdůraznit, že zákon o dávkách vyjadřuje plně zásluhu ženy o klid, pokoj a pořádek v domácnostech a také o klid, pokoj a pořádek v našem státě. Bude proto úkolem ústavodárného Národního shromáždění a také úkolem všech nás poslanců a všech členů vlády, abychom přišli i k té ženě-hospodyni s praktickým uznáním výsledků její práce tím, že ji postavíme jako člověka rovnoprávného, člověka-pracovníka do řady všech pracujících lidí tohoto státu.

Zdůrazňuji znovu, že chceme, aby k tomuto svému povolání hospodyně byla žena důsledně připravována. Při této příležitosti musím se také zmínit o tom, že také ty, které připravují dívku k praktickému povolání ženy-hospodyně, naše učitelky domácích nauk, musí býti zrovnoprávněny se všemi učitelkami literními, že také jejich výkon, který má nesmírnou cenu ve výchově ženy-hospodyně v domácnosti, musí býti ústavodárným Národním shromážděním náležitě oceněn.

Slavná sněmovno! Prosím zejména vás, pánové poslanci, kteří dobře víte, že také vaše ženy-hospodyně tím, že vás zastávají, přebírají na sebe veškerou tíhu starostí o rodinu, o domácnost, hospodářství a živnosti, abyste nám v této snaze o postavení ženy pracující v domácnosti na roveň všem pracujícím pomáhali.

Strana čs. národních socialistů, vědoma si významu dávkového zákona, bude pro něj také z tohoto důvodu, že sleduje zrovnoprávnění manželky v rodině, ráda hlasovati. (Potlesk.)

Podpredseda Gottier (zvoní): Ako ďalší rečník je prihlásený pán posl. dr Maiwald, ktorému uděľujem slovo.

Posl. dr Maiwald: Slavná sněmovno!

Byl jsem pověřen, abych jménem klubu poslanců čs. sociální demokracie prohlásil, že klub bude hlasovat pro předlohu o majetkových dávkách i pro předlohu o daňové amnestii.

Jestliže klub prohlašuje svůj zásadní souhlas s předlohou o majetkových dávkách, je si při tom vědom mnohých nedostatků této osnovy. Osnova o majetkových dávkách má s hlediska daňové spravedlnosti nesporně velmi daleko k dokonalosti a patří ještě k serii mimořádných opatření, kterými se snažíme vyrovnat s následky neblahého dědictví po neodpovědném hospodaření nacistického režimu.

Nedostatky osnovy vyplývají však namnoze z povahy tohoto mimořádného jednorázového daňového opatření, a klub poslanců soc. demokracie kvituje snahu vlády i porozumění všech politických stran, které se projevilo při projednávání jednotlivých pozměňovacích návrhů, provedených rozpočtovým výborem.

Slavná sněmovno! Projednávání osnovy tak velkého dosahu, jako je zákon o majetkových dávkách, v době předvolební bylo nesporně velkou zatěžkací zkouškou pro spolupráci stran Národní fronty. Osnova dává tolik příležitostí k rozdílům v názorech o každé díllčí otázce jako málokterá jiná. Jsme rádi, že Národní fronta i při této zatěžkací zkoušce dobře obstála, a soudíme, že není přepjatým optimismem, jestliže z této skutečnosti vyvozujeme, že jsou tím dány dobré vyhlídky i pro další klidný vývoj našeho vnitropolitického života.

Slavná sněmovno, my potřebujeme velmi naléhavě, aby i po volbách pokračovala harmonická spolupráce všech stran Národní fronty v zájmu žádoucí konsolidace hospodářské, a potřebujeme toho i ke konsolidaci celkového postavení našeho státu.

Hospodářský význam osnovy o dávkách přesunuje se nyní prakticky již z oblasti problému měnového, který můžeme považovat za vyřešený předcházejícími opatřeními měnovými, do oblasti otázek finančních. Vedle otázky spravedlivého daňového postižení majetkových přírůstků, umožněných válečnými poměry, jde hlavně o opatření prostředků k ulehčení finančních následků okupace a války.

O vydatnosti výnosu majetkových dávek byly během projednávání vyslovovány převážně velmi zdrženlivé, někdy až příliš skeptické názory. Bylo to způsobeno informacemi, kterých se rozpočtovému výboru dostalo jednak o výši celkových závazků, které stát buď již má nebo na sebe převezme při konečné likvidaci následků okupace a války, a na druhé straně poměrně zdrženlivým odhadem očekávaného výnosu majetkových dávek.

Ministerstvo financí odhaduje úhrn závazků, které stát bude mít po konečné likvidaci všech následků okupace a války, na 350 miliard, a očekává přitom výnos dávek pouze ve výši 30 až 35 miliard Kčs, což by činilo pouze něco okolo 10 %. Z těchto pesimistických odhadů vynořila se oprávněná myšlenka, mají-li za těchto okolností majetkové dávky jiný smysl, než to, aby bylo postiženo ne oprávněné obohacení za války.

Slavná sněmovno, mám za to, že obě číslice, jak odhady výše finančních následků okupace, tak odhad očekávaného výnosu dávek, neodpovídají dobře skutečnosti. Skutečné výsledky, jak pokud jde o výši finančních následků války, tak pokud jde o výnos majetkových dávek, budou mnohem příznivější, než očekávají odhady ministerstva financí. Nebyl bych tedy nijak překvapen, kdyby se nakonec ukázalo, že úhrn finančních závazků státu nepřevýšil o mnoho 250 miliard Kčs, a když výnos dávek, i po všech úlevách, poskytnutých změnami v rozpočtovém výboru, dosáhne 50 nebo i 60 miliard Kčs.

Za těchto okolností zvýší se velmi podstatně i význam výnosu majetkových dávek pro ulehčení finančních následků nacistického hospodaření, poněvadž státní dluh bude výnosem dávek podstatně zmenšen a po zhodnocení konfiskovaného majetku nepřátel státu nebude přesahovat rozměr únosný pro sestavování běžného státního rozpočtu.

Pokud jde o úlevy poskytnuté poplatníkům změnami provedenými rozpočtovým výborem, soudíme, že odpovídají potřebám hospodářského života a jsou ve svém celku vyměřeny spravedlivě - ovšem spravedlivě, jak je to technicky možné při opatřeních mimořádného, jednorázového zdanění.

Částky, které osnova osvobozuje od dávek z majetkového přírůstku, nejsou žádnými šmelinářskými zisky. Majetek drobných vkladatelů ve skutečnosti nevzrostl o tolik, jak se na první pohled zdá z přírůstku jejich vkladů. Lidé za války ukládali peníze, poněvadž si za ně nemohli nic koupit, žili z podstaty, spotřebovali své zásoby prádla, šatstva, obuvi a opotřebovali bytové zařízení atd. Má-li dnes některá rodina i celých 40 nebo 50 tisíc přírůstku na vkladech, není to žádné zvětšení majetku, protože proti těmto přírůstkům vkladů stojí většinou stejně veliké úbytky v jejích šatnících nebo v jejích bytových zařízeních a pod. Po obnovení všeho toho, co bylo za války spotřebováno, budou tito drobní vkladatelé zase tam, kde byli před válkou.

Klub sociální demokracie kvituje zejména také pochopení, s jakým vyšly všechny politické strany vstříc podnětu předsedy Ústředního svazu řemesla posl. Sajala, aby osobám samostatně výdělečně činným bylo přiznáno zvýšení minima prostého dávky z přírůstku o dalších 20.000 korun a tak byla vyrovnána jejich nevýhoda, způsobená tím, že nebyly pojištěny u žádné veřejné pojišťovny, a že dále také při dávce z majetku byl vzat k těmto osobám zvláštní zřetel.

Rozpočtový výbor se spravedlivě vyrovnal také s problémy, které jsou spojeny s vybíráním jednorázových dávek v těch případech, kdy majetkový přírůstek za války byl přeměněn na investice a podniky nemají dosti volných prostředků na jejich zaplacení. Zásady pro úpravu splátek, obsažené v § 68, poskytují těmto podnikům velké usnadnění při placení dávek. Jsme si ovšem vědomi, že tato úprava skrývá v sobě určitá nebezpečí. Máme obavy, aby se podniky, kterým budou poskytnuty tyto úlevy při placení, nedomáhaly později dodatečných mimořádných odpisů. Proto apelujeme na finanční správu, aby postupovala při poskytování úlev pro placení velmi rigorosně a dbala toho, aby poplatník opravdu použil k placení dávek především všech svých volných hotovostí a teprve po jejich plném vyčerpání aby mu bylo povoleno placení dávek pomocí úvěrů z peněžních ústavů, jak to umožňuje § 68.

Předloha o amnestii ve věcech daňových byla v rozpočtovém výboru podrobena velmi důkladné kritice. Nebylo sice žádných pochybností o tom, že je účelné a spravedlivé poskytnout amnestii od trestních následků nesprávných daňových přiznání z doby okupace, bylo však vzneseno mnoho námitek proti rozšíření amnestie i na finanční stránku v případě přímých daní. Rozpočtový výbor však správně vystihl jádro problému, když provedl v osnově o daňové amnestii změnu, která omezuje finanční stránku amnestie u přímých daní jen na případy, kdy dojde k vyměření dávky z majetkového přírůstku.

Slavná sněmovno! Ohled na potřeby hospodářského života, který vyžaduje, aby otázka majetkových dávek byla vyřešena, a také změny provedené v osnově při jednání v rozpočtovém výboru vedly klub poslanců sociální demokracie k tomu, aby se rozhodl hlasovat pro obě projednávané osnovy. (Potlesk.)

Podpredseda Gottier: Ďalším prihláseným rečníkom je pán posl. dr Brežný. Udeľujem mu slovo.

Posl. dr Brežný: Slávna snemovňa!

Vládny návrh zákona o dávke z majetkového prírastku a o dávke z majetku je prvou osnovou, ktorá sa dostáva pred parlament v súvislosti s menovou reformou, ktorej ukončenie, dúfame, už nebude dlho trvať. Túto súvislosť vyjadruje § 80, ktorý výnos dávok podľa tohto zákona určuje na nápravu meny.

O tom, akým spôsobom bude výnos majetkových dávok použitý na nápravu meny, niet však v osnove žiadneho ustanovenia, a dá sa len predpokladať, že sa tak stane v rámci určitého plánu, ktorý bude mať za účel odstránenie hospodársky neodôvodneného množstva peňazí. Pritom nie je celkom jasné, či sa dávkami má snížiť stúpajúci obeh nových platidiel alebo množstvo dnes už len účtovnícky jestvujúcich tzv. starých peňazí, ktoré sú dvojakého druhu, podľa toho, či boly vyjadrené v tzv. slovenskej alebo v tzv. protektorátnej mene. Znenie § 68, ktoré pripúšťa platenie dávok viazanými vkladmi, ktorý spôsob platenia bude asi najčastejší, nasvedčuje tomu, že výnos dávok je určený na sanáciu viazaných vkladov jednak tým, že sa sníži ich množstvo, čím sa automaticky zlepšuje percento krytia, jednak tým, že sa poskytovaním úveru na zaplatenie dávok získajú pohľadávky voči majiteľom vecných hodnôt, čím sa získa ďalšie krytie pre zbytok viazaných vkladov.

Zdalo by sa, že otázka, ktorá z troch spomenutých mien, t. j. "voľnej" meny československej, "viazanej" meny slovenskej alebo "viazanej" meny protektorátnej, bude výnosom majetkových dávok odložená, resp. zlepšená, je ľahostajná. Nie je tomu však tak, aspoň nie so slovenského hľadiska. Už viackrát sa konštatovalo, že vývoj hospodárskych pomerov na Slovensku prebiehal v rokoch 1939-1945 celkom odlišne ako v českých zemiach. Následkom tohto odlišného vývoja majú majetkové prírastky, ktoré budú podliehať konfiškačným sadzbám dávky z majetkového prírastku, na Slovensku iné složenie ako v českých zemiach. V českých zemiach dávka z majetkového prírastku postihne hlavne inflačne vzniklý finančný kapitál, zatiaľ čo na Slovensku bude to hlavne vecný majetok - továrenské objekty, dielne, strojné a iné zariadenie, sklady, obytné hudovy atď. - ktorý bude dávkou z majetkového prírastku najviac postihnutý.

I keď sme sa snažili jednotný, celoštátny zákon upraviť tak, aby sa slovenskému daňovníkovi nestala krivda pri oceňovaní a aby sa mu umožnilo zaplatenie dávky i vtedy, keď nemá ani voľných ani viazaných vkladov, predsa zostáva rozdielny postoj slovenských a českých daňovníkov. Tí daňovníci, ktorí za vojny nezískali nič okrem papierov bez riadnej vnútornej hodnoty, za ktoré museli prípadne odovzdať ešte aj to, čo získali do roku 1938, nebudú tak veľmi zaujati proti dávkam, lebo im berú len papierové hodnoty, ktoré si nikdy necenili zvlášť vysoko, naproti tomu dáva sa im však nádej, že tá časť ich papierového majetku, ktorá spadá pod daneprosté minimum, resp. ktorá zostane po zaplatení dávok, dostane sa im jednoho dňa do rúk v plnej hodnote. Iné pocity budú však mať daňovníci, ktorí nemajú viazané vklady, ktoré by im štát mal sanovať, ale poctivou prácou nadobudnutý vecný majetok. Títo nebudú mať zo sanácie viazaných vkladov nič okrem dlžoby na zaplatenie dávky z prírastku na majetku, ktorú prípadne budú pri umorovaní dlžoby ešte dlho, veľmi dlho spomínať. Nie jen treba zvlášť zdôrazňovať, že prvá skupina daňovníkov sa bude vyskytovať v prevažnej miere v českých zemiach, kým s daňovníkmi z druhej skupiny sa stretneme hlavne na Slovensku.

A tu prichádzame k závažnosti otázky: na čo sa výnos dávok použije? Ak sa totiž výnos dávok použije na zlepšenie pozície našej novej meny, môžeme nášmu daňovníkovi s kľudným svedomím povedať "že prináša obeť v prospech seba samého, lebo zabezpečuje kúpnu silu peňazí, ktoré dostáva a bude dostávať za svoju prácu alebo za svoje produkty, že obetuje pre to, aby sa zaistila bezpečnosť nových úspor a rozvoj nášho hospodárstva, ktoré jedine mu môže poskytnúť stúpajúcu životnú úroveň.

Aby sme na túto otázku mohli dať odpoveď, museli by sme sa najprv pozrieť do našich bánk a peňažných ústavov a zistiť, koľko je tam viazaných vkladov a aké majú krytie tieto vklady. Potom by sme zistili dve skutočnosti, a síce, že v českých zemiach je nepomerne viacej viazaných vkladov ako na Slovensku a že tieto vklady sú v českých zemiach kryté v značnej miere pohľadávkami voči nemeckej ríši, kým na Slovensku nájdeme len u Národnej banky nepomerne menšie pohľadávky voči Nemecku a Maďarsku. Z toho by sme si potom mohli spraviť obraz o sanačnej potrebe jednotlivých oblastí štátu, ktorá vyzerá tak, že potreba českých zemí je mnohonásobne vyššia ako potreba Slovenska, takže je úplne vylúčené, aby výnos majetkových dávok v českých zemiach bol úmerný potrebe, ktorú vyžaduje sanácia nekrytých viazaných vkladov v českých zemiach. Ak sa teda všetky viazané vklady hodia do jedného vreca, potom sa nevyhneme tomu, že Slovensko na sanáciu starých vkladov zaplatí viac, než koľko získa.

Nerobili by sme správne, keby sme pri posudzovaní zákona o dávke z majetkového prírastku a o dávke z majetku zabudli na jeden faktor, ktorý nie je menej dôležitý, ako hľadiská hospodárske, finančné. Administratívno-technické atď., t. j. faktor psychologický. Lebo majetkové dávky musia byť únosné nielen hospodársky, ale aj psychologicky, aby u daňovníkov, ktorí budú platiť tieto dávky, nevznilkly nežiadúce psychologické reakcie.

Sanácia viazaných vkladov znamená vo svojej podstate odčinenie škôd, ktoré za vojny utrpeli tí občania, ktorí museli pracovať pre vojnovú mašinériu, alebo dodávať svoje produkty okupantom bez toho, že by okrem nepatrných dávok, zaručených lístkovým zásobovacím systémom, dostali akúkoľvek reálnu protihodnotu. Pritom sa nerozlišuje, či ten, kto má viazaný vklad, je na tento vklad existenčne odkázaný alebo nie, takže viazané vklady boháčov, ktorí majú okrem vkladných knižiek ešte miliónové hodnoty v neznárodnených podnikoch, činžákoch, šperkoch a iných vecných hodnotách, budú pravdepodobne sanované rovnako ako vklady chudákov, ktorí okrem viazaného vkladu nemajú nijakého majetku.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP