Okrem stratených vkladov sú tu však ešte
iné škody spôsobené tiež okupantami,
a síce vecné vojnové škody, ktoré
vznikly buď priamo bojovými udalosťami, alebo
v súvislosti s prechodom frontu. Tieto škody, na rozdiel
od škôd prvého druhu, ktoré by sme mohli
nazvať škodami menovými, majú tú
nevýhodu, že nie sú dosiaľ číselne
vyjadrené a predbežne nemajú veľkú
nádej na uspokojenie. Štátny rozpočet
pamätá síce na preddavky, ktoré sa majú
poskytovať na náhradu týchto vecných
vojnových škôd, ale ide tu o akciu čisto
sociálneho rázu, na ktorú má nárok
len ten, kto je existenčne ohrozený, čo sa
musí zdlhavou administratívnou cestou vyšetriť,
povoliť, schváliť atď. Pritom nesmieme zabudnúť,
že tu ide nie o plnenia v prospech okupantov a ich vojnového
úsilia ako u škôd menových, ale o škody
nutne súvisiace s oslobodením a vzkriesením
republiky. A predsa aký veľký je rozdiel v
postavení oboch poškodených!
Majiteľ viazaného vkladu prihlási svoj vklad,
vypočíta a zaplatí na neho pripadajúce
majetkové dávky a potom kľudne čaká
na ďalšie opatrenia a na deň, kedy sa jeho viazaný
vklad, resp. to, čo mu z neho ešte ostalo, uvoľní.
Naproti tomu občan, ktorý utrpel vecné vojnové
škody, ak mal to šťastie, že neprišiel
na mizinu, dodnes nevie, či vôbec dostane voľačo,
koľko to bude a hlavne, kedy a po akých procedúrach
sa mu dostane akej-takej náhrady.
Nie je našou vinou, ale skôr zásluhou, že
u nás na Slovensku sú problémom nie menové
škody, ktorých rozsah je pomerne nepatrný,
ale vecné vojnové škody, ktorými je
vyjadrená naša obeť prinesená v prospech
obnovenia Československej republiky. Preto myslím,
že je plne oprávnená a spravodlivá naša
požiadavka, aby vecné a menové škody boly
si postavené na roveň tým, že by sa
všetky vecné vojnové škody vyjadrily v
starých korunách a pripísaly na viazané
účty poškodených v plnej výške
a tým sa premenily na škody menové, na sanáciu
ktorých sa má použiť výnos majetkových
dávok. Lebo jedine týmto spôsobom môžeme
dosiahnuť akési vyrovnanie sanačných
potrieb Slovenska a českých zemí a manifestovať
nášmu ľudu, že náhrada škôd,
v prevažnej miere slovenských, leží našim
ústavným činiteľom na srdci práve
tak, ako náhrada škôd prevažne českých.
Okrem toho je tu ešte jedna vec, ktorú, považujem
s hľadiska psychologického za veľmi dôležitú.
Vláda sa musí postarať o to, aby bolo jasne
zachytené, koľko zaplatily na majetkové dávky
české zeme a koľko Slovensko a ako bol výnos
týchto dávok použitý v jednej i v druhej
oblasti štátu. Lebo len potom, keď národ
uvidí veľkosť škôd, ktoré sa
majú uhradiť, pochopí aj nutnosť nesmiernej
obete, ktorá sa od neho žiada v záujme sociálnej
spravodlivosti, aby totiž škody boly podľa možnosti
rozvrhnuté na celý národ v pomere únosnosti
každého jednotlivca.
Ak teda menom demokratickej strany prijímame zákon
o dávke z majetkového prírastku a o dávke
z majetku, činíme tak v presvedčení,
že sa vyhovie našim spravodlivým požiadavkám
vo veci náhrady vecných vojnových škôd
a že sa nestane, aby hospodársky slabší
partner musel prispieť na partnera hospodársky silnejšieho.
(Potlesk.)
Podpredseda Gottier: Ďalším rečníkom
je pán posl. dr Novák. Udeľujem mu slovo.
Posl. dr Novák: Slavná sněmovno!
Přiznám se hned na počátku, že
jsem přál této osnově, která
patří k největším a nejdůležitějším,
jaké jsme v Prozatímním Národním
shromáždění projednávali a schvalovali,
trochu slavnostnější projednání,
než je to možné v této předposlední
schůzi PNS, za neklidu a nervosity, jaká je obyčejně
při ukončení parlamentu. Musíme si
uvědomit, že jde o předlohu, která zasáhne
způsobem dosud neužitým veškeré
naše národní hospodářství.
Jsem v tom utvrzen právě dnes projevem pana kol.
posl. dr Maiwalda, který měl možnost
býti více zasvěcen při projednání
osnovy tohoto zákona do efektu, jaký bude míti,
a který prohlašuje - na rozdíl od úředníků
ministerstva financí, kteří s přirozenou
buď opatrností nebo resortní chytrostí
stlačili předpokládaný výnos
této osnovy velmi nízko - že i po úpravách,
které jsme provedli v rozpočtovém výboru,
mohou ty dvě dávky, z přírůstku
majetkového a z majetku, vynésti 50 nebo i 60 miliard
Kčs. Pak musím prohlásiti, že byla zcela
odůvodněna naše žádost a také
naše rozhodnutí v rozpočtovém výboru,
které jsme uplatnili na počátku projednávání,
aby zákon tak závažný nebyl promrskán
a naslepo odhlasován, nýbrž projednán
s veškerou odpovědností, kterou máme
jako poslanci vůči poplatníkům a občanům,
jež v Prozatímním Národním shromáždění
zastupujeme.
Velevážení, i přes tu naši práci
v rozpočtovém výboru vykazuje předložená
osnova řadu slabin, které se projeví hlavně
tím, že u mnohých paragrafů místo
striktní zákonné normy jsou zmocnění,
která dostává ministr financí nebo
i vláda. A využívaje právě toho
připomínám hned na počátku,
že hlavně u § 65 je třeba, aby vláda
na návrh ministerstva financí užila zmocnění,
které jí dává možnost v případech
závažných určiti dávku paušálem,
odezírajíc od toho, jak by vypadla podle jednotlivých
ustanovení zákona, a aby vláda tohoto zmocnění
užila hlavně v tom případě, kde
by dávky, uložené a vypočtené
přesně podle ustanovení způsobovaly
stav, že mnohé podniky by musely vyhlásiti
konkurs podle příslušných ustanovení
občanského zákona. Bude se to týkat
hlavně těch podniků, které musí
veřejně účtovati, které byly
nuceny prováděti investice podle úředních
výnosů, na př. družstevní mlékárny.
A tu se domnívám, že právě na
tyto případy musí se vztahovat zmocnění
ministra financí nebo vlády, že má býti
stanovena dávka paušálem, a sice v takové
výši, aby zaplacení této dávky
neznemožnilo těmto podnikům další
život a další hospodářskou prosperitu.
Slavná sněmovno, účelem dávkových
zákonů jest, jak se výslovně konstatuje,
náprava měny - a nic jiného než náprava
měny. Rozpočtový výbor úmyslně,
a mohlo by se snad zdát, že nadbytečně,
vyzdvihl toto ustanovení v § 80, kde rozhodl, že
pro správu peněz takto získaných ustanovuje
se zvláštní fond, který bude spravován
s příslušnou kautelou tak, aby nemohl býti
směšován s jiným hospodařením
státu. Musíme dbáti hlavně toho, aby
řádné státní hospodářství
bylo kryto jiným způsobem než touto jednorázovou
dávkou, která je tak těžká a
závažná, že její zneužití
bych pokládal za velký zločin na státu
a na důvěře občanů k Národnímu
shromáždění a k finanční
správě státu.
Slavná sněmovno, měnová reforma jest
pouze jedním z problémů, které stát
na poli hospodářském má řešit.
Těch problémů je celá řada.
Budeme nuceni se zabývat záhy otázkou konsolidace
státního dluhu. I po zaplacení dávky
nebo dávek z přírůstku a majetkové
zbude nám ještě tolik oběživa,
že bude nutno přemýšlet, aby část,
která je větší než ta potřebná
část, příslušná a zdravá
pro normální hospodářský život
ve státě, byla nějakým způsobem
uklidněna - abych užil nějakého vhodného
výrazu - tak, aby neohrožovala hospodářský
život inflačním tlakem.
Dále bude musit státní finanční
správa rozřešit otázku záruky
za vklady peněžních ústavů, které
jsou ztraceny v bezcenných pohledávkách za
německou říši. Stát musí
se tady přihlásiti jako rukojmí a plátce,
poněvadž jinak by nejen snad existence peněžních
ústavů byla zničena, ale byla by také
zničena veškerá víra v peněžní
ústavy a v šetření vůbec. A stát,
který bude přebírat tuto záruku, řekl
bych takřka jako rukojmí a plátce, bude nucen
také zde stanoviti podmínky, za jakých budou
ty vklady volné a pro jaké účely bude
je možno uvolňovati.
Dalším problémem bude, jak se vyrovnáme
s pohledávkami, které má náš
dnes většinou znárodněný průmysl
za říší německou a které
tvoří také částku značně
přesahující desítky miliard.
Slavná sněmovno, dávkové zákony
jsou finanční operací. Pro některé
vrstvy bude to operace lehká, pro některé
to bude však operace krvavá. A právě
z toho důvodu, že je to operace velice těžká,
musíme se vynasnažiti, aby její výsledky
nebyly perfrustrovány, to je vyplýtvány,
zmařeny nějakou nesprávnou hospodářskou
politikou v době budoucí anebo i zákony a
opatřeními, které jistě budou následovat.
A tak nám nebude nic jiného zbývat, než
abychom s plnou odpovědností pečovali, aby
se ve státě dobře hospodařilo, poněvadž
jinak neudržíme svou měnu, nedostaneme-li v
době rozumně krátké rozpočet
státní do rovnováhy. Tlak schodků,
které by nebylo možno již vyrovnat normálními
operacemi na peněžním trhu, by nám nutně
vyvolal inflaci, pokazil by nám měnu a zničil
výsledky oné krvavé operace, kterou tu nyní
provádíme.
Při zatěžování nesmíme
jíti nad hospodářskou únosnost hlavně
těch vrstev, u nichž v zájmu hospodaření
nebo národního hospodářství
musíme dbát, aby dobře žily a prosperovaly.
Přetížíme-li stroj, tak se zastaví.
Přetížíme-li některé vrstvy
a obory práce, pak přestanou hospodářsky
produkovat a hospodářský život bude
ochromen.
Dávky, které usnášíme, jsou vlastně
již druhou měnovou operací. První, a
řekl bych, významu ještě většího,
bylo ztrojnásobení cifer cenové, po případě
platové hladiny. Když si uvědomíme plně
co to znamená, a budeme-li se na peněžní
kapitál, po případě na důchody
atd. dívat reálně, to je podle jejich reální
hodnoty, musíme prohlásiti, že ztrojnásobení
hladiny cenové a platové způsobilo, že
majitelé finančního kapitálu ztratili
jej v hodnotě reální, že se jim snížil
až na 1/3 Jako by z něho zaplatili
přes 60 % dávky.
Velevážení, kdo to mohl zaplatit, komu zbývá
ještě potom dosti prostředků k hospodářské
existenci, kdo může pracovat anebo u toho, jemuž
byly sníženy veliké cifry, takže i snížená
reální hodnota je u něho dosti vysoká,
u toho to není s hlediska celku problém tak povážlivý.
Ale uvědomme si, že právě tato operace
způsobila též, že mnohé slabé
vrstvy lidí, kteří již nemohou prací
uhraditi své živobytí a kteří
se spoléhají na úspory nebo na majetek z
let dřívějších, se dostaly pod
drtící kolo důsledků války.
Proto jistě bylo dobře, že dávkové
zákony, jež dnes usnášíme, braly
i na to zřetel a že v § 38 už dávají
možnost, aby ti, kteří byli postiženi
právě tímto zvýšením cenové
úrovně a jimž by nezbývalo dostatečných
prostředků k obživě, mohli býti
osvobozeni až do částky 300.000 Kčs
při dávce z přírůstku majetkového.
Je to tedy čin, který způsobuje, že
nebudou tady břemena kladena dvakrát na jejich ramena.
Slavná sněmovno, je potřeba také zde
v této schůzi zhodnotit dílo, které
vykonal při této práci rozpočtový
výbor. Už se tu ozvalo jednou, že to byla svorná
práce všech stran Národní fronty. A
já, který jsem byl členem poslanecké
sněmovny v předešlém údobí
naší republiky, musím konstatovat, že
tento zákon byl projednáván v rozpočtovém
výboru věcně, nestranně, způsobem
nadstranickým a vpravdě národním.
Všichni, kteří jsme tam byli zúčastněni,
jsme se snažili dojíti k nejlepším výsledkům,
a to s hlediska státu, aby stát dostal, což
jeho je, a aby také občanstvo nebylo postiženo
nad míru své únosnosti.
Jestli tu p. kol. dr Maiwald vypichoval trošičku
sobecky pana posl. Sajala, tak já musím stejně
přihlásiti se ke slovu a vyzvednout práci
p. posl. Fuska ze strany lidové a řekl bych
i zástupců všech stran ostatních, kteří
ve svorné spolupráci za stejné úrovně
a iniciativnosti všech způsobili, že se nám
podařilo do zákona dostati normu, jaké dosud
nebylo použito v našem československém
zákonodárství. Že vlastně jsme
vytvářeli jistým způsobem netřídní
společnost tím, že osoby sociálně
nepojištěné jsou postaveny na roveň
osobám sociálně pojištěným,
a to ve způsobu matematicky správně vypočteném.
Na př. zemědělci i živnostníci,
kteří nejsou pojištěni, získávají
tu výhodu, že onen nedostatek pojištění
se jim nahrazuje tím, že při dávce z
přírůstku majetkového se jim zvyšuje
částka dávce nepodléhajíci
o 20.000 Kčs a že při majetkové dávce
každému, kdo přesáhl 30 let, se za každý
rok věku přičítá k částce
nepodléhající dani majetkové 10.000
Kčs až do nejvyšší částky
300.000 Kčs. (Posl. Štětka: Pane kolego,
na čí účet?) Na účet
celého výnosu dávky. Ale když nám
bylo předstíráno, že ta dávka
vynese jen 30 miliard, a když se dovídáme,
že vynese 50 nebo 60 miliard, pak tento malý úbytek
(Posl. Štětka: Kdo to bude platit?) je spravedlivý.
Myslím, že jsme udělali dobře, když
jsme onu opravu také provedli. Hlavně si cením
toho že různé stavy jsou postaveny na stejné
měřítko oceňovaní. (Potlesk.)
To je výsledek, který možná i v budoucnosti
nám bude skýtat zdravé východisko
při řešení sociálních
otázek.
Slavné shromáždění, na začátku
projednávání této osnovy byla nám
činěna výtka, že se projednávání
zákona protahuje. Myslím, že se tato výtka
netýká rozpočtového výboru.
Velevážení, když si uvědomíme,
jak dlouho to trvalo, než jsme dostali předlohu my,
kolika redakcemi v různých komisích a v různých
skupinách prošla ve vládě a zase mimo
vládu, pak ta doba, která byla vyhrazena rozpočtovému
výboru a kterou si rozpočtový výbor
vynutil, ta je v poměru k tomu velmi krátká.
Domnívám se, že tady více působilo,
že na počátku tvoření tohoto
zákona nebyl pouze úmysl dáti do pokladny
státu k reformě měny co nejvíc, ale
že byly snahy provádět s pomocí tohoto
dávkového zákona strukturální
přesuny hospodářského a sociálního
života v republice. Že byla snaha, aby tady byla provedena
- řeknu to takovým způsobem - socialisace
některých odvětví na sucho, aby některá
odvětví, když nebudou moci tuto dávku
zaplatit, přešla v novou formu podnikatelskou. Slavná
sněmovno, musím se proti tomu brániti; a
jistě to, že se bránili také ostatní,
způsobilo, že jsme sem dostali předlohu, která
alespoň toho nejhoršího je trochu zbavena.
Velevážení, dnes, t. j. po roce, už jsme
trochu moudřejší - nebo se aspoň teď
před volbami tváříme, že jsme
moudřejší - než jsme byli před
rokem, když jsme ještě. (Posl. Štětka:
Vy jste se báli! - Posl. Krosnář: Před
rokem o vás ještě nebylo slyšet!)
Myslím, že byste tehdejší své řeči
dnes neradi opakovali před svými voliči (Potlesk.),
poněvadž se mi zdá, když vás slyším,
že hlásáte program lidové strany, a
ne program své vlastní strany. (Veselost.)
Tedy v čem jsme zmoudřeli? Zmoudřeli jsme
v tom, že už všichni aspoň víme,
že hodnoty a blahobyt tvoří a zaručuje
práce, a nikoliv jenom zlepšená distribuce.
Za druhé, že musíme státní břemena
nést všichni. (Posl. Štětka: Práci
udělá někdo druhý!) Že se
nikdo tomu nevyhne, mysle si, že to ti druzí zaplatí.
(Veselost.) Dále si myslím, že jsme
zmoudřeli hlavně v tom, že už dnes všichni
hlásáme a víme, že nesmíme zanechávat
na cestě těchto hospodářských
úprav mnoho hospodářských mrtvol;
že musíme udržet hospodářství
podniků pokud možno nejvíce při životě,
poněvadž na tom závisí tvorba statků
a účinná a hojná účast
všech vrstev na celém výrobním programu,
který naše republika má. A konečně
myslím, že už jsme si také uvědomili,
že nestačí pouze jedna generace, aby zaplatila
následky války, nýbrž že je musí
nésti mnoho generací, které přijdou
po nás, jako tomu bylo vždycky, neboť víme,
že ještě po 50 i 60 letech byly placeny dávky,
které byly vyhlášeny po některé
válce, ať vyhrané, ať prohrané.
Dovolte mi, slavná sněmovno, abych si trošku
posteskl na to, že při projednávání
tohoto zákona finanční správa nesdělila
ani zde v parlamentě, ani v rozpočtovém výboru
plně rozsah hospodářského úkolu,
který stát má plnit. Když si uvědomíme
plné zatížení státu, je mnohý
z nás zaražen, že dávka, kterou pokládáme
za jednu z nejtěžších finančních
operací, bude krýti jen velmi malou část
toho úkolu státního. Je tedy třeba
to říci, aby poplatníci nebyli příště
překvapeni, když po těchto dávkách,
kterými, jak se oni domnívají, je vyřízen
problém měnové nápravy, přijdou
další operace, kterými budou překvapeni,
že nebude hned generálního uvolnění
vkladů, dále že jistě bude nutno prováděti
operace, kterými budou na delší dobu vklady
vázány už z důvodů bezpečnostních.
Kdybychom tento problém měli rozvinutý v
úplné šíři, snáze bychom
mohli tento zákon odhlasovávat.
Slavná sněmovno, domnívám se, že
jest jediná všeobecná metoda nápravy
měny, a tou je radostná tvůrčí
práce všech, podporování produktivity
všech závodů a hospodářských
celků, zmenšování státních
výdajů a upřímná snaha všech
vrstev pracovat na všech úsecích práce
a podnikání s co možno nejlepším,
optimálním výsledkem. Jedině tento
postup povede k vybudování a zajištění
nejenom zdravé měny, nýbrž také
k ozdravení hospodářského života
a k vybudování hospodářsky silné
a šťastné republiky Československé.
(Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Uděluji
slovo dalšímu řečníku, jímž
je p. posl. Janouš.
Posl. Janouš: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Bilance prvého roku budování naší
národní a státní samostatnosti je
pro nás vcelku bilancí radostnou. Podařilo
se nám velmi rychle konsolidovat náš politický
život. Při pracovním nadšení našeho
dělnictva a všech pracujicích složek v
národě postupuje rychle i konsolidace hospodářská.
Houževnatou prací našich zemědělců
je zajistěna výživa našeho lidu. Cizina,
která nás bedlivě a kriticky pozorovala,
se dnes s uznáním vyjadřuje o našem
státě a plně oceňuje uspořádanost
našeho života. Mluví s uznáním
také o tom, že máme pevnou měnu.
Všech těchto nesporných úspěchů
bylo dosazeno tak rychle proto, že vláda Národní
fronty měla důvěru širokých lidových
vrstev a odvahu provést důslednou měnovou
reformu. Nechci zde opakovat vám všem dobře
známá astronomická čísla fiktivního
finančního kapitálu, který nám
zde okupanti zanechali. Bylo to neblahé dědictví,
které spolu se stamiliardovými válečnými
škodami znamenalo nesmírné ochuzení
našeho národa.