Dnes předložená osnova zákona o dávce
z majetkového přírůstku a dávce
z majetku pomáhá vynikající měrou
řešit problém dalšího ozdravení
naší měny. Bude mít jistě pronikavý
vliv na náš hospodářský život.
Toho si byli všichni členové rozpočtového
výboru vědomi a řekl bych, že s nimi
i všichni naši národohospodářští
činitelé. Proto lhůta pro projednávání
právě této osnovy musela být několikrát
prodlužována. Byla zpracována a uvážena
řada připomínek nejdůležitějších
zájmových organisací. Řada paragrafů
byla důkladně změněna. Vyšlo
se vstříc zájmům různých
vrstev lidu. Tím se však snížil předpokládaný
výnos těchto dávek podle střízlivého
odhadu zástupců ministerstva financí o 7
až 8 miliard Kčs. Je to značná částka,
a tato sněmovna má plné právo a také
povinnost, ba i celá veřejnost má právo
se ptát, jak to, že členové rozpočtového
výboru provedli v osnově takové změny,
že se jeví tak velký rozdíl v předpokládaném
výnosu těchto dávek. Pokusím se to
vysvětlit.
Především byly vyslovovány obavy, aby
osnova nebrzdila naše hospodářské podnikání.
Proto se úzkostlivě zkoumala všechna ustanovení,
která se dotýkala této otázky. Pak
se chtěla odstranit t. zv. disparita výhod osob
pojištěných a nepojištěných.
Prostě: členové rozpočtového
výboru, kteří navrhovali určité
změny, které vyjímaly tu neb onu část
občanů a jejich majetku z dávkového
základu a tím také způsobily snížení
předpokládaného výnosu, se dali vést
dojmem, že tak nejlépe hájí zájmy
těchto občanů.
Paní a pánové, dávám k vaší
úvaze otázku, byla-li to správná cesta.
Zájmy státu a jeho občanů jsou právě
dnes, když budujeme lidově-demokratickou republiku,
nedělitelné. Zájmem státní
pokladny bylo dosáhnouti co nejlepšího krytí
oné hory bezcenného oběživa, které
nám zde Němci zanechali. Celý výnos
těchto dávek je věnován měnovému
fondu, to jest dalšímu upevnění naší
koruny.
Co pro nás znamená pevná měna, vidíme
nejlépe, když si srovnáme naše poměry
s poměry v Maďarsku, s tím šíleným
tancem miliard, kde prožívají úplný
hospodářský rozvrat a kde se topí
v bezcenných penězích. My také víme,
že jediná správná cesta k pevné
měně je zvýšení pracovní
výkonnosti a nejvyšší využití
naší výrobní kapacity. Ale jednou z
pomůcek, které nám umožňují
dosáhnouti tohoto cíle, je právě zajištěná
měna; to je nezbytný předpoklad. Toho je
si vědom veškerý pracující lid,
který byl ochoten kromě poctivé práce
přinésti dalši oběti pro to, aby naše
republika vzkvétala, a proto se také dožadoval
co nejrychlejšího projednání této
osnovy, která znamená vydatný přínos
ke zpevnění naší měny.
Paní a pánové, my komunisté jsme byli
vždy rozhodnými stoupenci myšlenky zrovnoprávnění
žen, a to také po stránce hospodářské.
Proto jsme se zásadně nestavěli proti navrhovaným
změnám původního návrhu při
stanovení dávky prosté hranice pro ženy.
Nikdy jsme také nebyli proti hájení zájmů
živnostníků a obchodníků a zájmů
zemědělců a vždy jsme stavěli
požadavek povinného pojištění pro
všechny soukromé podnikatele. V tom smyslu jsme též
podávali v rozpočtovém výboru pozměňovací
návrhy. Domníváme se - a to právem
- že toto pojištění je možno uspokojivě
řešit v rámci národního pojištění,
za jehož brzké uskutečnění budeme
pracovat. Naše návrhy a protinávrhy, ať
již to bylo při projednávání
§§ 6, 15, 37, 38, 61 nebo kteréhokoli jiného,
byly neseny snahou přihlížet ke všem skutečnostem,
které přináší životní
praxe. Chtěli jsme naplnit celou osnovu duchem pokroku
a budovatelských plánů. Ale v prvé
řadě jsme se dívali na nedělitelnost
zájmů státu jeho občanů. Proto,
vážené paní a pánové,
vyslovuji obavu, že to nebyla celkem správná
cesta při hájení zájmů občanů,
když předpokládaný výnos této
osnovy byl tak pronikavě snížen. Ještě
nemáme plné krytí pro blokované oběživo.
Nechci zde operovat čísly, k tomu jsou zde zástupci
ministerstva financí, ale mám obavu, aby tento zdanlivý
úspěch při hájení zájmů
těch, kteří něco mají, jak
to v rozpočtovém výboru řekl kol.
dr Zibrín, proti těm, kteří
nic nemají, neměl nepříznivý
vliv na další zpevňování naší
měny. Musíme si uvědomit, že čím
dříve se nám podaří nalézti
plné krytí pro naši měnu, tím
dříve dosáhneme zvýšení
výrobnosti a tím dříve vzroste blahobyt
širokých vrstev našeho národa.
Proto při projednávání této
osnovy nelze stavět proti sobě zájmy těch,
kteří něco mají, a zájmy těch,
kteří mají méně nebo nic. Nelze
stavět zájmy Slováků proti zájmům
Čechů. Jsme všichni občany jednoho státu,
a čím pevnější bude naše
měna, tím dříve se nám podaří
zvýšit výrobní kapacitu a tím
také vzrůst národního důchodu.
Oběti musíme přinášet všichni.
Je jen logické, když ten, kdo má víc,
má také víc obětovat. V těžké
době poroby daly statisíce našich lidí
oběť největší, daly své
životy. Sebevětší oběť na
majetku není ničím ve srovnání
s obětí na životě. Teprve před
týdnem jsme slavili výročí naší
svobody. Jsme povinni, paní a pánové, právě
těm statisícům mrtvých a umučených,
pracovati tak, aby naše republika byla státem zabezpečeným
ve všech směrech.
Proto, paní a pánové, jsem vyslovil obavu,
zdali snížení výnosu dávek o
7-8 miliard nebude mít nepříznivý
vliv na budoucí zpevňování naší
měny. A ještě k tomu dodávám,
že tento odhad, oč se výnos zkrátí,
se mi zdá již dnes příliš nízký.
Paní a pánové, myslím, že sněmovna
na sebe nemá dát působit blížícími
se volbami. Ve všech řečech nebo téměř
ve všech řečech předešlých
řečníků bylo cítit blížící
se volby. Je krásné říkat, že
v nejkratší době potřebujeme vyrovnaný
rozpočet, ale, prosím, jak dlouho to trvalo v prvé
republice, než sněmovna měla první vyrovnaný
rozpočet! Říkat na jedné straně,
že potřebujeme vyrovnaný rozpočet, a
na druhé straně odnímat státní
pokladně miliardy, to nejde dohromady. (Potlesk.)
To není vyrovnaný rozpočet.
Tvrdit o nás komunistech, že dnes mluvíme jako
lidovci, to, prosím, pokládám za dosti značnou
nehoráznost, nechci to pojmenovat jinak, poněvadž
my komunisté máme svůj program dávno,
desítky roků, a nepotřebujeme ani v předvolební
době si vypůjčovat program kterékoliv
politické strany, tím méně strany
lidové. Nechci polemisovat s řadou předcházejicích
řečníků, jejichž projevy by polemiky
zasluhovaly, a to jenom proto, že je dosti pokročilá
doba. To jsem považoval za nutné přičiniti
k tomu, co zde bylo řečeno.
Paní a pánové, klub komunistických
poslanců, jehož jménem mluvím, bude
pro předloženou osnovu hlasovat, ale daleko raději
bychom hlasovali pro osnovu, která by proti původnímu
návrhu přinášela do státní
pokladny víc, než přinésti měla.
Jestliže se tomu říká socialisace suchou
cestou, pak, prosím, dávám znovu v úvahu
sněmovně, co tato osnova měla řešit,
otázku válečných zisků; tvrdíte-li
vy, že řešení otázky válečných
zisků je socialisace, pak ukazujete své ledví.
My chceme skutečně zlikvidovat nemravné válečné
zisky. Jestli-že to je podle vašich slov socialisace,
prosím, srovnejte to s vaším vlastním
programem.
My pro tuto osnovu budeme hlasovat proto, že chceme republiku
silnou, poněvadž jsme si dobře vědomi,
že jen silná republika znamená dobré
hájení zájmů občanů.
Budeme pro ni hlasovat proto, že se řídíme
heslem "Zájem republiky především
a zájem státu nad zájem jednotlivců".
(Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Dalším
řečníkem je p. posl. inž. dr Ješ.
Dávám mu slovo.
Posl inž. dr Ješ: Slavná sněmovno!
Když nám v říjnu minulého roku
pan předseda vlády a ministr financí oznámili,
že vláda přistupuje k řešení
měnové otázky, a když byly vykonány
první kroky technických opatření,
spočívajících v soupise a vázání
vkladů, hotovostí a jiných hodnot, celá
veřejnost přijala tato opatření s
klidem a s důvěrou. Jde tu o těžkou
sice, ale nutnou operaci, kterou musíme projíti,
abychom došli k ozdravění své měny
a k zlepšení podmínek našeho hospodářství.
Celá naše veřejnost očekávala,
že tyto první kroky jsou počátkem jasného,
promyšleného a určitého plánu,
který bude uskutečňován ráz
na ráz, takže tato operace bude provedena v nejkratší
době. V tomto očekávání byla
veřejnost zklamána. A myslím, že je
to jedna z největších vad naší
dnešní hospodářské situace, že
pacient tu leží napjat na operačním
stole už půl roku, a teprve teď dochází
k důležitému operačnímu zákroku.
Po té stránce nemůžeme ušetřit
ministerstvo financí výtky, že mohlo a mělo
některá opatření provést rychleji.
Mohl a měl býti proveden soupis majetku, aniž
muselo býti rozhodováno o tom, jak bude dávkami
postižen. Tu by se také usnadnilo dnešní
naše rozhodování o zákoně o majetkových
dávkách. Všecky ty odhady a cifry, které
se dnes přednášejí, jsou velmi nespolehlivé,
poněvadž vidíme, že se tu liší
odhadování výnosu dávky od 30 do 60
miliard, že se mluví o účincích,
které budou míti úpravy provedené
rozpočtovým výborem a které ministerstvo
financí odhaduje nikoliv 7-8 miliardami, jak řekl
kol. Janouš, nýbrž na 51/2
až 6 miliard, tedy zase s nejistotou téměř
stoprocentní. To všecko je způsobeno tím,
že skutečně dosud nevidíme, jak je dnes
majetek v jednotlivých subjektech rozložen. Po této
stránce máme tedy opravdu svrchovaný čas,
abychom přikročili k řešení alespoň
jednoho důležitého problému měnové
úpravy.
Bylo zde již řečeno, že je to jenom velmi
malá část celého problému,
který před námi leží. Vázané
vklady representují částku asi 215 miliard.
K tomu se druží otázka náhrady válečných
škod, která je odhadována mezi 40 až 50
miliardami, a je tu ještě problém státního
dluhu, asi 100 miliard, takže zde máme problém
cca 360 miliard, s jehož řešením si musíme
vědět rady. Dávky z majetkového přírůstku
a z majetku jsou jenom jednou položkou na protější
straně aktiv, kterými mají býti tato
veliká passiva válečná zlikvidována.
A uvážíme-li s tohoto hlediska také
velikost úprav, které provedl rozpočtový
výbor v původní osnově ve výši
řekněme 8 miliard, jsou to 2 % tohoto objemu měnového
problému, který tedy podstatné změny
nedoznal, jak také ve svém výkladu uvedlo
ministerstvo financí ve včerejší schůzi
rozpočtového výboru. Tento měnový
problém nám vznikl tím, že za doby války,
jak shledáváme, když provádíme
po jejím skončení bilanci, vzrostly majetkové
nároky, ale reálný majetek poklesl. I když
je pravda, že v našem hospodářství
byly i za války vytvořeny určité reálné
hodnoty a že některé z nich nesloužily
jen k denní spotřebě, nýbrž také
k investicím a j., které mají trvalou cenu,
přece jenom v celku reálný majetek našeho
hospodářství utrpěl ztráty
velmi značné a velmi těžké. To
nejsou jenom ty válečné škody, které
můžeme vidět ve zříceninách
našich měst a vesnic. Daleko větší
škody nám vznikly tím, co za války zůstalo
nevytvořeno, co nebylo doplněno v našich domácnostech,
dílnách, továrnách, co bylo zanedbáno
v udržování našich komunikací,
našich investic veřejných i soukromých.
Tyto ztráty daleko převyšují ony ztráty
viditelné a ony jsou to, které musíme nahradit.
Jde o to, aby úhrada těchto ztrát byla pokud
možno spravedlivá. A v tom je, myslím, jeden
z podstatných úkolů majetkové dávky,
aby pokud možno připoutala k účasti
na této úhradě všechny druhy majetku.
Byla by velká nespravedlnost, omezit povinnost k likvidaci
těchto ztrát jenom na majitele úspor a peněžních
vkladů. Neboť také ty investice a jiné
reálné hodnoty, které byly za války
pořízeny, vznikly jenom tak, že za ně
bylo placeno penězi méně hodnotnými,
jejichž reálný obsah byl znehodnocen tím,
že lidská práce, která hodnotu vytváří,
byla odňata svému vlastnímu úkolu,
tvorbě, a byla otrocky připoutána k válečnému
ničení. Tím nám vznikly peníze,
které neměly hodnoty, poněvadž za nimi
nestály skutečné reálné a člověku
užitečné hodnoty, kterými by spravedlivé
nároky pracovníků mohly býti honorovány.
To je třeba říci zejména na adresu
Slovenska, kde, jak jsme slyšeli z úst slovenských
řečníků, bylo za války mnoho
investováno. To bylo způsobeno tím, že
tam byl vývoj hospodářských poměrů
přece jenom daleko volnější a bylo možno
hospodařit opravdu s ohledem na hospodářské
potřeby. My u nás jsme takto hospodařit nemohli
a kromě podniků provádějících
válečnou výrobu jiné druhy hospodářství
nemohly provádět ony investice, kterých by
byly potřebovaly, a stojí dnes v takové situaci,
že tyto investice, které jim chybí a kterých
naše hospodářství nutně potřebuje
pro svůj rozvoj, musí pořídit teprve
v budoucnosti. Tím, že jejich majetek je vázán
ve vkladech a jiných hodnotách, které nemají
reálný význam a z nichž se dá
jen málo použít pro výrobu, vzniká
problém vytvoření nových investic,
racionalisace našeho hospodářství a
jeho mechanisace, který musíme řešit.
Musíme si všichni uvědomit, že nejenom
na válce, ale ani ve válce se nedá vydělávati,
že všechny ty majetkové přírůstky
jsou jenom přírůstky majetkových nároků,
které jsou zdánlivé a ilusorní, jakmile
celkový reálný majetek hospodářský
nevzrostl. A proto musíme provést těžké
a bolestné zákroky, které mnohé poctivé
a svědomitě pracující občany
velmi těžce postihnou. Ale máme plnou důvěru,
že naše veřejnost je tak vyspělá,
že porozumí, že operace, která by byla
odkládána, může stav nemocného
jenom zhoršit, že je lépe provésti ji
včas, způsobem pokud možno nejúčelnějším,
než oddechnout si jenom na krátko tím, že
bychom to odsunuli o několik měsíců,
když víme, že se řešení otázky
nevyhneme. A čím později by k němu
došlo, tím hůře by postihlo celou naši
hospodářskou strukturu.
Tímto duchem se neslo také projednávání
osnovy v rozpočtovém výboru. Bylo zde již
zdůrazněno, že jsme se o všech změnách,
které byly v původním textu osnovy navrženy,
dohodli jednomyslně ve všech stranách Národní
fronty. Proto jsem byl překvapen, když jsem četl
dnes v Lidové demokracii, že snížení
výnosu majetkových dávek je úspěchem
poslanců jedné strany. Nehledě k tomu, že
nelze obecně říci, že by snížení
výnosu nějaké dávky nebo daně
bylo úspěchem, nelze také tvrdit, že
by zde šlo o úspěch jedné ze stran Národní
fronty. Každý z nás by mohl uvádět
návrhy, které formulovali nebo podali jeho klubovní
kolegové, ale tím bychom prováděli
jenom volební demagogii. Nemáme jistě takového
úmyslu, a pokud se takové zprávy v tisku
vyskytly, je to jistě nutno připsati žurnalistické
nervositě předvolební, kterou zajisté
kolegové poslanci žádného klubu nesdílejí
a nechtějí podporovat.
Ale na druhé straně si také uvědomme,
že nemusí vždycky prospěch státní
pokladny být prospěchem obecným. V daném
případě není ani správné
mluvit o státní pokladně, poněvadž
výnos majetkových dávek do ní neplyne
a nesmí plynout, plyne do zvláštního
fondu určeného výhradně k úpravě
měnových otázek. Je však otázka,
zdali bychom tím, že bychom dosáhli zvýšeného
výnosu majetkových dávek, opravdu prospěli
státu v případě, že by sekundární
účinky podlamovaly naše hospodářství,
naši hospodářskou zdatnost a možnost naší
budoucí výroby. S tohoto hlediska myslím,
že největším a nejvýznamnějším
zlepšením v osnově o majetkových dávkách
je právě ona změna v § 68, která
umožňuje, aby v případech, kde není
hospodářských hodnot vhodných k splacení,
byla dávka splacena dlouhodobým úvěrem,
nikoli tedy penězi. A to znamená, že i tam,
kde výroba podniku je tak upravena, že má svoje
válečné přírůstky nebo
svůj majetek uložen v investicích, může
na podkladě hodnoty těchto investic získat
úvěr tak výhodný, že jeho úhrada
budoucí výrobou je možná. Po mém
soudu by tento úvěr měl být teoreticky
zcela bezúročný, poněvadž bude
kryt, jak je v zákoně řečeno, vázanými
vklady a jinými hodnotami, které nejsou úročeny.
Tedy úrok má zde pouze smysl nahradit manipulační
výlohy a jde v podstatě o to, aby si ministerstvo
financí bylo vědomo toho, že tento druh úvěru
je něčím zcela zvláštním
a že jeho úroková sazba musí býti
skutečně minimální.
Musíme si býti vědomi - a musíme to
také říkat svým voličům
- že schválením těchto dávek
není ještě všechno vyhráno a všechno
vyřešeno. My budeme muset dále řešit
otázky vyplývající z válečných
škod a z válečného nehospodářství.
V zásadě je nám však jasno, že
všechno, doslova všechno závisí na tom,
jaká bude naše výkonnost. Nebylo by nám
nic platné dělat finanční operace,
nebylo by nám nic platné starat se o cifernou rovnováhu
v rozpočtu, kdyby výkonnost v našem hospodářství
nebyla taková, aby mohla vytvářet dostatek
reálných hodnot. O to máme starost všichni
a o to se bude starat také příští
ústavodárné Národní shromáždění.
(Předsednictví převzal místopředseda
Petr.)
Problém těchto majetkových dávek je
v podstatě spravedlnost, a to je myslím to hlavní,
s čím můžeme diskusi o tomto problému
zakončit. Jsme jedním národem, jedním
státem, Češi i Slováci jsou k tomuto
státu vázáni svou existencí. Když
dnes slyšíme v rozhlase to, co se projednává
před národním soudem, musíme si uvědomit,
že každý z nás může býti
šťasten, že věci dopadly tak, jak dopadly,
a jestli se někdo domnívá, že ze sebevětších
válečných přírůstků
nebo majetků by bylo někomu z nás Čechů
nebo Slováků jenom zrnko zůstalo v tom případě,
kdyby válka byla skončila jinak než skončila,
je na velkém omylu. A tento velký zisk, tento zisk
politický a morální naší svobody
můžeme udržet jenom tehdy, když nad všechna
práva a nad všechny zákony postavíme
zákon nejvyšší, zákon národní
solidarity. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu nejprve zpravodaji o odst.
1, p. posl. Vaškovi.
Zpravodaj posl. Vašek: Vzdávám se slova.
Místopředseda Petr: Dávám slovo
k doslovu zpravodaji o odst. 2, p. posl. dr Chytilovi.
Zpravodaj posl. dr Chytil: Vzdávám se slova.
Místopředseda Petr: Oba páni zpravodajové
se vzdávají slova. Vykonáme nyní oddělené
hlasování o každé ze společně
projednávaných předloh.
Prozatímní Národní shromáždění
je způsobilé se usnášeti. Budeme hlasovati
o prvním odstavci pořadu.