Zjednodušení a modernisace celé naší
nové soustavy je dalším úkolem, k jehož
splnění nutno přikročiti při
řešení dvouletého plánu. Zásadou
je, aby daňový systém byl jednoduchý,
přehledný a každému poplatníkovi
srozumitelný a aby sociálně spravedlivě
rozděloval veřejná břemena. (Potlesk.)
Přímé daně nutno reformovati tak,
že se zavedou v zásadě tři druhy přímých
daní: daň z pracovního důchodu, daň
podniková a daň z bezpracných důchodů.
Daň z pracovního důchodu má býti
čtverá. Předně to má býti
daň z mezd a platů pro všechny kategorie námezdně
pracujících osob i pro poživatele důchodů
starobních a invalidních. Přitom bude dbáno,
aby daně nepohltily vyšší mzdy a platy,
dosažené zvýšeným výkonem.
Za druhé by to byla daň zemědělská,
zahrnující dosavadní přímé
daně a daň z obratu. Za třetí by šlo
o daň živnostenskou a za čtvrté o daň
ze svobodných povolání.
S reformou daní přímých nutno zároveň
provésti reformu daní nepřímých;
zejména daň z obratu má býti změněna
ve všeobecnou daň spotřební, odstupňovanou
podle sociální důležitosti služeb
a statků postihovaných touto daní. Stát
má míti v této dani nástroj k regulaci
trhu a spotřeby.
V období dvouletého plánu nutno též
provésti reorganisaci finančních úřadů,
a to tak, že se všechny různé druhy finančních
úřadů první stolice sloučí
v jeden finanční úřad.
Československo nemá dostatečné surovinové
základny, a proto je splnění dvouletého
plánu do značné míry vázáno
na náš zahraniční obchod.
Obsah a objem našeho dovozu bude určován především
potřebou dovozu celé řady důležitých
surovin a výrobků zemědělských
a potravinářských, jakož i některých
polotovarů a speciálních výrobků.
Musíme zajistiti dovoz dostatečného množství
železných rud, fosfátů, pyritů,
sody, průmyslových solí, vlny, bavlny, koží,
olejnatých semen a pod. Z tohoto důvodu se vláda
vynasnaží, aby obnovila obchodní smlouvy a
platební a úvěrové dohody se státy
vzdálenějšími, které mají
dostatek surovin.
Obsah a objem našeho vývozu bude určován
nutností platiti za dovezené suroviny a potraviny
vyvezeným zbožím. Všeobecně lze
říci, že k tomuto cíli bude nutno náš
vývoz podstatně zvýšiti, zejména
po skončení akce UNRRA. Svůj dovoz budeme
platiti především vývozem hotových
výrobků kovoprůmyslu a chemického
průmyslu, dále vývozem obuvi a koženého
zboží, jakož i některých výrobků
zemědělských a potravinářských,
jako chmele, sladu, cukru, piva a brambor. Vláda se dále
vynasnaží, aby projednala mezinárodně
otázku přepravy dováženého a
vyváženého zboží.
Směr našeho zahraničního obchodu musí
býti určen tak, abychom měli zaručena
pokud možno stálá odbytiště pro
své výrobky a stálé nákupní
prameny pro své dovozní potřeby, které
budou nezávislé na hospodářských
výkyvech a krisích. K tomu je především
nutno pronikavě a všestranně rozšiřovati
a prohlubovati hospodářské styky se Sovětským
svazem, s ostatními slovanskými státy a s
ostatními státy střední a jihovýchodní
Evropy. Zároveň budeme soustavně prohlubovati
hospodářské styky se Spojenými státy,
s Britskou říší, s Francií a
s ostatními zeměmi. Při snaze o zvyšování
průmyslové výroby bude dbáno toho,
aby zřetel na vyrobené množství nezatlačoval
do pozadí otázku jakosti výrobků,
která byla vždy a bude musit býti i napříště
hlavní oporou naší soutěživosti
na poli mezinárodním.
Organisace zahraničního obchodu má býti
přizpůsobena nové struktuře našeho
hospodářství. Vývoj, směřující
k soustředění organisace zahraničního
obchodu, bude podporován, aby dovoz i vývoz byly
řízeny jednotně a podle potřeby státu.
Dovoz je třeba zlevniti vyloučením všech
neoprávněných meziobchodů, soustřediti
jej podle jednotlivých odvětví, zmenšiti
počet prostředníků mezi dovozcem a
výrobcem, po případě spotřebitelem,
a také zameziti, aby dovozci zneužívali svého
monopolního postavení. Při vývozu
je třeba vyloučiti nezdravé vzájemné
soutěžení československých firem
na zahraničních trzích a zabezpečiti,
aby cizí valuty, získané vývozem,
nebylo zneužito, nýbrž aby přišla
k dobru celkovému národnímu hospodářství.
Jak hospodaření veřejné správy,
tak i hospodaření znárodněného
podnikání bude podrobeno stálé účinné
racionální kontrole, jež bude podléhat
nejvyššímu orgánu lidově demokratickému,
Národnímu shromáždění.
(Potlesk.) Proto vláda předloží
v nejkratší lhůtě osnovu zákona
o zřízení a působnosti parlamentní
úsporné a kontrolní komise, která
bude se zřetelem na nové úkoly vybavena náležitou
kontrolní pravomocí a bude moci používati
k jejich plnění služeb příslušných
existujících státních orgánů
kontrolních.
Hlavním smyslem dvouletého plánu je zvýšení
životní úrovně našeho lidu. Splníme-li
dvouletý plán, zvýšíme-li průmyslovou
výrobu o 10 % nad úroveň předválečnou
a dosáhneme-li ve výrobě zemědělské
předválečného stavu, rozvineme-li
v žádoucí míře zahraniční
obchod a zmobilisujeme-li všechny lidi schopné práce
k činorodé práci, podaří se
nám i přes všechny nutné dlouhodobé
investice zvýšiti do konce roku 1948 životní
úroveň lidu nad míru předválečnou
jak po stránce materiální, tak i kulturní.
V rámci těchto možností bude vláda
usilovati o tato opatření:
Při provádění dvouletého plánu
mají býti výrobní ceny průmyslu
postupně snižovány. Dalšího snížení
cen možno dosáhnouti zlevněním distribuce.
Do konce období dvouletého plánu bude možno
postupně rušiti přídělový
systém a uvolňovati spotřební statky,
jichž bude dostatek, za dostupnou cenu. Jednou cestou ke
zvyšování životní úrovně
našeho lidu je tedy zvyšování množství
spotřebních statků za současného
snižování jejich cen.
Druhou cestou k témuž cíli je správná
a spravedlivá mzdová a platová politika.
Dosavadní mzdovou soustavu, jež nezhodnocuje správně
individuální pracovní výkon a proto
nepodporuje dostatečnou měrou pracovní úsilí,
je nutno změniti na soustavu mezd podle zásluhy,
a to přihlédnutím k výkonu zaměstnancovu
a k obtížnosti a odpovědnosti svěřené
práce, stejně jako k předběžné
průpravě, potřebné k výkonu
svěřené práce. Dosud pracuje pouze
asi 20 až 30 % průmyslového dělnictva
podle úkolových mezd. Během dvouletého
plánu nutno zdvojnásobiti počet pracujících
v úkolu, čímž stoupne výkon i
mzda a sníží se cena výrobku.
K zvýšení životní úrovně
úředníků a k tomu, aby mohli správně
plniti svoji funkci, mají býti u této kategorie
zavedeny výkonnostní platy a výkonnostní
prémie.
Velmi důležitým činitelem, který
podporuje řádný chod státní
administrativy, je sociálně spravedlivá úprava
platových a služebních poměrů
veřejných zaměstnanců, zaručující
jim dostatečné prostředky, aby se mohli bez
existenčních starostí plně věnovati
úkolům jim svěřeným.
Dnešní platový systém bude nutno v nejkratší
době nahraditi zcela novým systémem vybudovaným
na zásadě jednotné sociálně-politické
linie a s úpravami podobnými poměrům
v hospodářství. Platový zákon
č. 103 1926 Sb., a na něj navazující
další předpisy jsou velmi zastaralé.
Principy, na kterých je tento zákon vybudován,
a celá jeho struktura nejsou účelné
a neodpovídají změněným poměrům.
Veřejnozaměstnanecké právo je třeba
přebudovati podle moderních zásad v souhlasu
s těmito poměry, a to pokud možno již
v r. 1947.
S věcnou reorganisací veřejné správy
úzce souvisí personální politika.
Po této stránce třeba především
podrobiti revisi osobní stavy ve všech odvětvích
veřejné správy, přizpůsobiti
je skutečné potřebě a převésti
zbývající zaměstnance podle jejich
způsobilosti do jiných pracovních úseků.
Vláda bude dbáti, aby nikdo z veřejných
zaměstnanců nebyl existenčně poškozován
pro své politické přesvědčení,
pokud je v souladu s demokratickými řády.
Důležitou složkou personální politiky
musí býti snaha po zvýšení odborné
znalosti zaměstnanců. Soustavné odborné
školení zaměstnanců pro veřejnou
službu je nezbytné, nemají-li zaměstnanci
ustrnouti na všeobecných znalostech.
Vláda ve snaze prohloubiti zásady vyjádřené
v košickém vládním programu hodlá
splniti v oboru sociální politiky nejprve tyto úkoly:
Přičiní se, aby sociální pojištění
bylo zhospodárněno, účelně
a organisačně sjednoceno, aby jeho služba byla
přiblížena pojištěncům a
aby v etapách bylo vybudováno především
národní pojištění nemocenské
a poté i národní pojištění
důchodové. Než se tak stane, přikročí
vláda k postupnému zlepšování
důchodového pojištění vyrovnáním
rozdílů mezi jednotlivými odvětvími
veřejnoprávního důchodového
pojištění v zemích českých
a na Slovensku.
V oboru péče o zdraví lidu se vláda
postará, vycházejíc z předpokladu,
že právo na ochranu zdraví je jedním
ze základních práv občanských,
o plánovité vybudování a sjednocení
široké, státem řízené
zdravotní péče, která bude v souladu
se současným stavem lékařské
vědy. Při tom bude kladen zvláštní
zřetel na péči preventivní. Rekreace
pracujících i mládeže bude zdokonalována
a rozšiřována.
Mimořádnou pozornost věnuje vláda
péči o matku a dítě v nejširším
slova smyslu. Všemi prostředky je třeba snížiti
vysoké procento kojenecké úmrtnosti a podporovati
opatření pro zvýšení populace.
Vláda se bude též snažiti o to, aby se
dostalo řádného sociálního
i hospodářského ocenění práci
ženy v domácnosti.
Vláda uskuteční sjednocení a zveřejnění
péče o mládež, počítajíc
při tom se spoluprací dobrovolných organisací
a institucí. Bude všestranně prohloubena péče
o pracující a studující dorost po
stránce sociální, zdravotní i výchovné.
Mládež bude vychovávána v lásce
k práci, zejména k práci produktivní.
Všeobecná sociální péče
o ty příslušníky národa, kteří
vzhledem k svému sociálnímu a zdravotnímu
stavu jsou odkázáni na pomoc a podporu, bude rovněž
postavena na nový základ, sjednocena a zveřejněna
za nejširší účasti všech dobrovolných
složek.
Také péče o oběti obou válek
a nacistické persekuce bude prohloubena. Vláda upraví
důchody invalidům, vdovám a sirotkům
a zajistí jim tak přiměřenou životní
úroveň. V neposlední řadě bude
řešiti otázku přeškolení
válečných invalidů, aby i oni mohli
býti včleněni do pracovního procesu.
Dosavadní bytovou politiku podrobí vláda
revisi a bude ji řešiti s hlediska celostátního
v zájmu nejširších vrstev. Zvláštní
zřetel bude při tom bráti na mnohočlenné
rodiny.
Hospodářská, sociální a kulturní
úroveň našeho venkova bude postupně
zvyšována. Vláda bude proto podporovati všechna
věcná a organisační opatření
vedoucí k tomuto cíli.
předloží vláda osnovu základního
školského zákona, jímž bude naše
školství dále moderně vybudovano tak,
aby se veškeré mládeži dostalo co největšího
všeobecného vzdělání a aby se
nadaným dětem bez rozdílu sociálního
původu umožnilo vzdělání vyšší.
(Potlesk.)
Zvláštní pozornost musí se věnovati
odborným školám. Při tom nutno dbáti,
aby příliv žactva na odborné školy
byl regulován se zřetelem na nadbytek pracovních
sil v distribuci a v administrativě a na nedostatek dorostu
v průmyslu a v oborech produktivních vůbec.
Z těchto hledisek bude třeba také připravovat
reformu v oboru studia vysokoškolského, aby se účelně
dbalo všech potřeb kulturního i hospodářského
života. Značnou péči dlužno poskytnouti
vzdělání technickému náležitou
organisaci vysokých škol technických a přípravou
k technickému studiu na školách středních.
K tomu bude sloužiti také péče o vybudování
technického musejnictví a výstavnictví.
Je nutno v rámci hospodářských možností
uskutečňovat zákon o vysokoškolském
vzdělání učitelstva otevřením
pedagogických fakult na našich universitách.
Poměry v divadelnictví si vyžadují vydání
všeobecného divadelního zákona, aby
se divadelnictví dostalo veřejnoprávní
úpravy. Zřízeny budou i státní
ústředny, hudební a artistická, aby
tato odvětví byla pod veřejnou kontrolou.
Dozrál také úkol vybudovati československou
akademii věd jako ústřední státní
instituci vědecké práce. Nutno dále
postátniti a znovuvybudovati Národní museum
a postaviti Národní galerii.
Pokud jde o rozhlas a film, třeba provésti definitivní
právní a organisační uspořádání
správy Československého rozhlasu a Československých
filmových podniků.
Konečně je nutno zajistiti intensivní provádění
všeobecné lidovýchovy jakožto důležitého
činitele při výstavbě státu
a při snaze o dosažení demokratické
vyspělosti širokých vrstev našeho lidu.
Pokud jde o mládež a její organisaci, jakož
i o tělovýchovu, tu vláda ve snaze zvyšovati
mravní a tělesnou odolnost a zdatnost národa,
posilovat brannost a brannou schopnost československého
lidu a upevňovat jednotu národa, klade si za cíl
uskutečnit demokratickým způsobem sdružování
československé mládeže a československé
tělovýchovy v jednotných, celostátních
a nadstranických organisacích na podkladě
národního, státotvorného a demokratického
programu. (Potlesk.) Politickým stranám se
ponechává na vůli, aby do svých řad
přijímaly a si vychovávaly mládež
podle svého uvážení, při čemž
je však třeba, aby respektovaly jednotné organisace
mládeže a tělovýchovy.
Vláda považuje za svůj úkol urychleně
dokončiti očistu našeho národního
a veřejného života od všech zrádců
a aktivních pomahačů nepřítele,
pokud dosud nebyli pohnáni k odpovědnosti. Vláda
bude dbáti, aby podle retribučních dekretů
byli potrestáni provinilí Němci a postaveni
před Národní soud a před mimořádné
lidové soudy všichni zrádci, kteří
před tyto soudy postaveni býti mají a u nichž
se z jakýchkoli důvodů dosud tak nestalo.
(Potlesk.) Bude dbáti, aby se nečinilo rozdílů
mezi zrádci českého nebo slovenského
původu, ať se provinili doma nebo za hranicemi. Vláda
věnuje též pozornost očistě veřejného
života na Slovensku, zejména v souvislosti s obnovou
národních výborů. (Potlesk.)
Gardisté a ty luďácké živly, jež
se provinily na národě a republice, jimž se
podařilo proniknout do lidových státních
orgánů, politických stran a jiných
organisací, musí býti odtud vypuzeny, a pokud
podléhají retribučním předpisům,
souzeny. (Potlesk.) V souhlase s veřejným
míněním bude vláda naléhati,
aby v druhém roce po osvobození republiky byl dán
průchod spravedlnosti a aby zrada spáchaná
na národě v dobách nejtěžších
došla zaslouženého potrestání.
(Potlesk.)
Vláda vyzývá okresní a zemské
národní výbory, aby bez průtahů
a spravedlivě vyřizovaly všechny zbývající
trestní případy podle dekretu o proviněních
proti národní cti. Je v zájmu věci,
aby i tato očistná akce byla brzy dokončena,
aby vinníci byli potrestáni a aby všude po
případě neprávem nařčení
občané republiky byli rehabilitováni.
Vláda se bude také zvláště zabývati
organisací národní bezpečnosti. Sbor
národní bezpečnosti v lidové republice
je povolán, aby hájil zájmy lidu, národa
a republiky před všemi vnitřními nepřáteli,
aby stál na stráži lidových práv
a svobod proti reakci a zbytkům fašismu, aby chránil
bezpečnost osoby a bezpečnost národního
a soukromého majetku a bděl, aby se každý
poctivý občan republiky mohl v klidu a bez obav
věnovati své práci a svému povolání.
(Potlesk.)
V souvislosti s reorganisací veřejné správy
bude vydán zvláštní zákon o Sboru
národní bezpečnosti jakožto organisaci
jednotné, podléhající ve všech
svých složkách jednotnému velení.
Nutno zlepšit a zdokonalit výzbroj a výstroj
Sboru národní bezpečnosti a dbáti
materiálních potřeb jeho příslušníků,
aby se mohli, zbaveni tíživých existenčních
starostí, věnovati plně svému odpovědnému
povolání.
Jako celý státní aparát, musí
zvláště Sbor národní bezpečnosti
střežiti čistotu svých řad. Národní,
demokratická a státní spolehlivost a mravní
čistota jsou kategorickým příkazem
pro každého člena Sboru národní
bezpečnosti. Kdo se proti tomuto příkazu
proviní, nechť jsou voláni k odpovědnosti.
Při dalším budování Sboru národní
bezpečnosti je třeba, aby došlo k těsnému
sblížení starých a nových kádrů
na podkladě zásad národních, lidových
a demokratických, čemuž nechť slouží
soustavná ideologická výchova. Novým
a mladým kádrům Sboru, vzešlým
z řad zasloužilých osvobozeneckých bojovníků,
musí se dostati náležitého odborného
školení a schopným a zdatným mezi nimi
musí být poskytnuta možnost služebního
postupu. Vláda prohlašuje, že je ve všem
svém konání a jednání prodchnuta
pevným rozhodnutím zajistit, aby ve všech úsecích
veřejné správy byly zachovávány
zákony republiky a aby všichni občané
respektovali právní řád, který
jsme si sami dali.