Pátek 13. prosince 1946

Toto sú veľké úlohy štátu, ktorých splnenie očakaváme najmä od uzákonenia pripravovaného národného poistenia. Tak ako ženy v rôznych povolaniach, či už v továrňach, štátnych lebo verejných úradoch, dožadujú sa oddávna rovnakého hodnotenia práce, nesmieme zabudnúť i na roľnícke ženy, ktorých práca zhodnotí sa predovšetkým spravodlivou úpravou cien poľnohospodárskych výrobkov. V tomto smere vítame a s vďakom kvitujeme každé zákonné opatrenie, ktoré pozdvihnutie československých žien a spravodlivé zhodnotenie ich práce uskutočňujú v každodennom živote.

V rámci širokej starostlivosti o občianstvo považujeme tiež za potrebné pamätať nielen na preškolenie určitých vrstiev zamestnanectva do pracovného procesu výroby, ale najmä na preškolenie presídlencov v duchu národne štátnom. Neustálou starostlivosťou o hospodárske a duchovné zaistenie reemigrantov najistejšie upevníme a zabezpečíme naše štátne hranice. Z tohoto dôvodu nemožno očakávať sníženie výdavkov pro tieto ciele. Pre lepšie využitie pracovných síl postrádame dosiaľ školy a kurzy pre výcvik pomocníc v domácnosti, ako aj vybudovanie útulkov pre ne.

Uznávajúc, že ťarcha, ktorú rozpočet na bedrá nás všetkých ukladá, je veľká, a vo vedomí, že sme na hraniciach finančných možností štátu, nemôžeme sa dožadovať úpravy platov štátnych a verejných zamestnancov, ale veríme, že sa štátnej správe v najbližšom čase podarí pre túto zaslúžilú kategóriu občianstva a pri tom pre naše ženy v starostiach o ich domácnosť uľahčiť im aspoň tým, že v sektore zásobovacom sa pomery podstatne zlepšia, najmä v odbore šatstva a obuvi, aby sa úroveň beztak skromných príjmov nesnižovala ešte neregulérnymi zjavmi, ktoré pri zásobovaní tak často pozorujeme.

Keď sa teda menom slovenských a českých žien k práci na budovaniu štátu, lepšej, a dá Boh, i šťastnejšej budúcnosti československej, pri plnom vedomí zodpovednosti hlásime, veríme, že otázky žien budú vždy a všade rovnako spravodlive riešeně, dovoľujem si oznámiť, že Klub demokratických poslancov bude i za tento diel štátneho rozpočtu hlasovať. (Potlesk.)

Místopředseda Petr uděluje slovo dalšímu řečníku, jímž je p. posl. Vítek.

Posl. Vítek: Slavná sněmovno!

Projednávání státního rozpočtu poskytuje nám vhodnou příležitost nahlédnouti do celého komplexu finančního hospodářství našeho státu a umožňuje nám vynesení posudku o výsledcích tohoto hospodaření. Usnadňuje nám provedení konfrontace všech článků státní a veřejné správy, odhaluje nám všechny klady i nedostatky hospodaření roku minulého, umožňuje korektury a naznačuje cesty pro příští rok. A tu musíme míti na paměti, že náš lid vzhlíží k nám s nadějemi, že cesty, které vyplynou z nového rozpočtu, povedou k dalšímu zlepšování poměrů, a že námaha, která je v budovatelském úsilí vynakládána, ponese užitečné plody. Nemají-li býti tyto naděje zklamány, musíme mít odvahu jíti přes všechny překážky za vytčeným cílem po cestě konsolidace a výstavby hospodářství v duchu lidově demokratickém, po cestě, která povede vzestupně k dalšímu zvyšování životní úrovně. Je proto třeba zodpověděti otázku, v čem spatřujeme klady a v čem nedostatky. Tento úkol je ulehčen jednoznačným stanoviskem členů této sněmovny, kteří se zúčastnili podrobného projednávání rozpočtu.

Bylo tu konstatováno, že přes všechny důsledky šestileté války a těžké ztráty, způsobené nám okupací, přes vyrabování našeho hospodářství a úplné znehodnocení naší měny bylo dosaženo v poměrně krátké době od skončení války značné konsolidace politického i hospodářského života. Bylo tu konstatováno, že naše měna byla ozdravěna, že hospodářství znárodněných podniků se zlepšuje, pracovní výkonnost stoupá, zásobování potravinami funguje bez poruch a zahraniční obchod se dobře rozvíjí. Bylo tu zejména poukázáno na naše konsolidované poměry ve srovnání s neuspokojenými poměry v mnohých jiných státech.

Stejně tak byly zkoumány i všechny nedostatky našeho hospodářství a uvažováno o nápravě. Nejzávažnějším poznatkem je jednoznačné konstatování skutečnosti, že máme nadměrné množství státních a veřejných zaměstnanců, že máme namnoze nevyjasněnou kompetenci jednotlivých ministerstev a z toho plynoucí komplikovanou administrativu, což podstatně zvyšuje náklady státní a veř. správy a ubírá síly produktivní práci. Proto jsou předloženy sněmovně k odhlasování příslušné resoluce, které požadují, aby byla učiněna taková opatření, která by tento stav změnila. Jestliže bylo konstatováno, že výdaje na administrativu jsou na hranici únosnosti, pak je třeba zaměřiti veškeré úsilí k jejímu zjednodušení Bylo by však omylem, kdybychom se domnívali, že tento poznatek platí jen o sektoru státní a veřejné správy, neboť to platí přirozeně též o sektoru soukromém a znárodněném. Závěry všech činitelů, kteří se zabývali rozpočtem, vyznívají v jediný tenor, že by bylo nezdravé, kdybychom se měli stát národem písařů a úředníků, neboť by to nezbytně znamenalo, že by nikdy nedošlo k podstatnému zvýšení životní úrovně všeho lidu.

Soukromí zaměstnanci si sami uvědomují, jaké následky má takový stav, a v mnohých oborech usilují sami o zjednodušení a racionalisaci provozu. Úsilí, které směřuje k přestavbě provozu tak, jak to odpovídá potřebám nové doby a plánovitého hospodářství, musí býti proto všestranně podporováno. Zaměstnanci sociálně-pojišťovacích ústavů, peněžnictví, bank, pojišťoven, zaměstnanci různých svazů a distribuce a zaměstnanci průmyslu prokazují veliké pochopení pro potřeby hospodářství v nových poměrech a působí iniciativně na zjednodušení provozu a zmodernisování administrativy. Proto je třeba vyslyšeti volání zaměstnanců sociálně-pojišťovacích ústavů po uspíšeném provedení první etapy národního pojištění. Sloučením všech dosavadních nositelů sociálního pojištění, t. j. sociálně-pojišťovacích ústavů v jediný celek bude dosaženo dalekosáhlého zjednodušení a tím pochopitelně i zlevnění dosavadní roztříštěné správy. Tak bude dána i možnost zmodernisovat administrativu. Uskutečnění této první etapy bude pak hlavně znamenati, že byla konečně nastoupena cesta k postupnému splňování spravedlivého požadavku velké části národa, volající po národním pojištění. Musíme se proto pozastaviti nad nepochopením některých rozhodujících činitelů, kteří se staví této věci v cestu. Jest nejvýš naléhavé, aby návrh na provedení první etapy národního pojištění, který byl již v Prozatímním Národním shromáždění a odtud vrácen vládě, byl urychleně projednán a předložen znovu sněmovně.

Neméně důležité je volání po reorganisaci peněžnictví. Všichni, kdož mají kladný poměr k našemu národnímu hospodářství, nesou nelibě, že někteří jednotlivci znárodnění bank neustále brzdí, tím více, že banky a celé peněžnictví jsou povolány hráti důležitou roli při výstavbě nového hospodářství a zejména pak při plnění dvouletky, která je již na prahu. Každý průtah znamená zde maření plánovitého hospodářství a ohrožení dvouletky. Proto je třeba, aby bylo co nejdříve vydáno prováděcí nařízení k dekretu o znárodnění bank. Stejně urychleně nutno přistoupiti k provedení radikální koncentrace znárodněných bank a k vymezení funkcí jednotlivých článků peněžnictví. Aby byla zaručena správná funkce celého peněžnictví, je třeba ustaviti Ústřední správu peněžnictví, a to v nejkratší době. Důkladné reorganisace vyžaduje i veškeré lidové peněžnictví, t. j. záložny, spořitelny a pod. Je nasnadě, že radikální koncentrace dosud roztříštěného peněžnictví umožní značné zjednodušení a modernisaci administrativy. Proto se na tyto úkoly soustřeďuje úsilí všech poctivých zaměstnanců a jakékoliv maření těchto snah musí býti považováno za nepřátelský akt proti výstavbě nového hospodářství a za maření dvouletky, neboť to by nemohl trpěti ani se z toho odpovídati nikdo, kdo má opravdu kladný poměr k našemu budování.

V oboru smluvního pojišťovnictví byla k reorganisaci cesta již nastoupena. Kdo by si chtěl učiniti představu o dosavadní roztříštěnosti tohoto oboru, musí věděti, že v naší republice pracovalo až dosud několik desítek velkých a středních a několik set drobných pojišťoven. Téměř v každém městečku byla řada kanceláří různých pojišťoven a desítky jednatelů. Běda tomu, kdo projevil zájem o pojištění. Byl vydán nebezpečí, že bude jednateli umačkán. Tomu se říkalo soutěž, avšak ve skutečnosti to byl největší národohospodářský nesmysl a plýtvání penězi i silami, neboť všechny tyto pojišťovny používaly stejných pojistných podmínek i stejných tarifů, takže nemohlo býti vůbec řeči o nějaké soutěži. Znárodněním pojišťovnictví byla vytyčena radikální přestavba celého tohoto oboru. Jest jen litovati, že nebyl uskutečněn náš návrh na nejúčelnější koncentraci. t. j. vytvoření jediné pojišťovny. Na základě znárodňovacího dekretu byla již ustavena Pojišťovací rada jakožto veřejnoprávní orgán, řídící celé smluvní pojišťovnictví, a bylo dohodnuto, že veškeré pojišťovnictví bude sloučeno do čtyř pojišťoven - národních podniků pro všechny druhy živelního a životního pojištění a do jedné nemocenské pojišťovny - národního podniku pro soukromé nemocenské pojištění. Příslušná legislativní opatření k provedení této koncentrace byla publikována právě v těchto dnech.

Na tomto příkladě můžeme nejlépe viděti, jak bylo organisováno kapitalistické hospodářství, v němž rozhodoval jen zájem jednotlivců nebo skupin, bez zřetele na potřeby lidu. V honbě za kapitalistickým ziskem a bez ohledu na sociální poslání tohoto oboru byly zakládány nové a nové pojišťovny, což přineslo s sebou rozbujení nezřízené konkurence a v některých případech vedlo i ke krachu, jako na příklad v případě Fénixu, avšak nepřineslo to žádného užitku pojistníkům.

Byla-li tedy již publikována legislativní opatření k provedení znárodnění a koncentrace, musí býti vážně přikročeno k praktickému provedení sloučení administrativy, a to postupně již od 1. ledna 1947. Musíme se postavit proti jakémukoliv oddalování a maření tohoto procesu, neboť urychlené provádění koncentrace je v zájmu našeho hospodářství i všech pojistníků a konečně i zaměstnanců. Zejména odmítáme vyvolávání obtíží při tvoření představenstev národních podniků, neboť tyto průtahy nejsou v souladu s budovatelským úsilím.

Nemůžeme se zastaviti před sobeckými zájmy některých jednotlivců, kteří se na oko staví k reorganisaci kladně, avšak ve skutečnosti svými činy ji znemožňují či alespoň zdržují. Věříme, že povolaní vládní činitelé se postarají, aby představenstva byla nejpozději do 1. ledna 1947 jmenována. Reorganisace v pojišťovnictví musí postaviti tento obor na nový základ, musí odstraniti onu džungli, která se zde za léta nakupila, aby byla napravena jeho špatná pověst, která se dotýkala hlavně zaměstnanců a zejména všech slušných jednatelů. Je na bíledni, že úkolem takovéto reorganisace je i zde zjednodušení administrativy, provedení mechanisace využitím strojů a tím i zlevnění provozu, což se musí projeviti v levné a všestranné pojistné ochraně a spravedlivé náhradě škod.

A takto reorganisované pojišťovnictví bude i dobrým článkem celkového našeho plánovitého hospodářství. I dokončení reorganisace znárodněného průmyslu a koncentrace výroby musí býti provázena zjednodušením administrativy, aby počet administrativních sil v poměru k dělníkům byl uveden na pravou míru.

Ušlechtilé soutěžení nesmí býti vyhraženo jen dílnám, ale má proniknouti i do kanceláří. Takovéto opatření zaručí vytvoření přátelského ovzduší mezi jednotlivými kategoriemi zaměstnanců a odstraní tak leckde se ještě projevující škodlivý stav vzájemné řevnivosti. Harmonická spolupráce zaměstnanců kanceláří se zaměstnanci dílen bude nejlepší zárukou rozkvětu průmyslové výroby a přinese tak užitek všem.

Je ještě mnoho oborů v našem soukromém hospodářství, kde lze provésti reorganisaci a zjednodušiti administrativu. Velkoobchodní podnikání musí se nezbytně přizpůsobiti požadavkům a potřebám nové doby a musí býti v souladu s celkovým plánovitým hospodářstvím. Zde by odstranění nadbytečných článků a zjednodušení provozu působilo velmi blahodárně i na vývoj cen a ušetřilo by zároveň nadbytečné pracovní síly. Překrvený a komplikovaný distribuční aparát musí být uveden v harmonický soulad s naší produkcí i konsumem. Sotva by se nám dařilo dílo dvouletky, kdyby ceny zboží na cestě od výrobce k spotřebiteli narůstaly do neodůvodněné výše.

Střízlivý výklad pana ministra financí k rozpočtu, který byl přijat s porozuměním a obecným souhlasem, nám otevřeně ukazuje stav našeho hospodářství a rýsuje jasně naši cestu do budoucnosti. Musíme si proto uvědomit, že je třeba provésti přestavbu všeho toho, co vyplynulo za léta z éry kapitalistické, t. j. z doby, kdy rozhodovaly zájmy jednotlivců, a co není ještě v žádném souladu s potřebami lidu. Plánovité hospodářství vyžaduje přestavbu a přizpůsobení všech složek, které by jinak rušivě působily v našem životě. A zde nemůže zůstati stranou ani hospodářství soukromé, neboť i ono musí býti platným článkem v celém našem plánovitém hospodářství.

Chceme-li, aby se rozmnožoval národní důchod - a to si přeje jistě celý národ - pak musíme dbát, aby byly pro to vytvořeny podmínky. Proto je třeba, aby administrativa byla účelná a neodnímala zbytečně síly produktivní práci, která jediná vytváří nové hodnoty a rozmnožuje tak národní důchod, neboť jen tak dosáhneme rychlého stoupání životní úrovně všeho lidu. Nikdo nepochybuje o tom, že i platy soukromých zaměstnanců jsou namnoze jěšte neuspokojivé, ale každý si uvědomuje, že je nelze zvyšovat bez nebezpečí inflace. Soukromí zaměstnanci ukázali již na mnohých příkladech, že stojí v čele snah o reorganisaci provozu a zjednodušení administrativy, neboť dobře vědí, že je to jediná cesta, která povede k plnému uplatnění jejich schopností a k zlepšení jejich existence. Podporujeme plně tyto snahy v pevném přesvědčení, že je to nejlepší zárukou pro zdárnou výstavbu našeho nového hospodářství. Tyto snahy jsou v souladu s projednávaným rozpočtem, který svou střízlivostí jasností, avšak i otevřeností je zárukou pro zdárné uskutečnění dvouletého plánu.

Tím je také vyjádřeno naše kladné stanovisko k rozpočtu, a proto budou poslanci komunistické strany pro tento rozpočet hlasovat. (Potlesk.)

Místopředseda Petr (zvoní): Ke kulturní a sociální části podrobné rozpravy není již nikdo přihlášen. Rozprava o této části je skončena.

Přistoupíme proto k třetí části podrobné rozpravy, to jest k části hospodářské, dopravní a finanční. Tato část zahrnuje:

ze skupiny I, vlastní státní správa, kap. 12, Ministerstvo zemědělství - Povereníctvo pôdohospodárstva a pozemkovej reformy, kap. 13, Ministerstvo výživy - Povereníctvo výživy a zásobovania, kap. 14, Ministerstvo průmyslu - Povereníctvo priemyslu a obchodu, kap. 15. Ministerstvo vnitřního obchodu, kap. 16, Ministerstvo zahraničního obchodu, kap. 17, Nejvyšší úřad cenový, kap. 18, Ministerstvo techniky - Povereníctvo techniky, kap. 19, Ministerstvo dopravy - Povereníctvo dopravy, kap. 20, Ministerstvo pošt - Povereníctvo pôšt, kap. 23, Odpočivné a zaopatřovací platy. kap. 24, Ministerstvo financí Povereníctvo financií, kap. 25, Všeobecná pokladní správa, kap. 27, Nejvyšší účetní kontrolní úřad - Najvyšší kontrolny dvôr, kap. 28, UNRRA;

ze skupiny II, správa státních podniků, § 1, Tabáková režie, § 2, Štátna mincovňa v Kremnici, § 3, Státní loterie, § 4, Československá pošta, § 5, Československé státní dráhy, § 6, Československé aerolinie, § 7, Poštovní spořitelna, § 8, Státní lesy a statky, § 9, Státní pokusné statky výzkumných ústavů zemědělských, § 19, Štátne lesy, § 20, Štátne majetky, § 21, Štátne majetky hospodárskych škôl a výskumných ústavov polnohospodárskych, § 23, Riaditeľstvo pre cestovný ruch;

skupinu III, správa státního dluhu,

finanční zákon.

K této části rozpravy jsou přihlášeni řečníci: pp. posl. inž. Reiman, Ulrich, Soukup, inž. Jankovcová, inž. Filo, Zupka, Smrkovský, Žáčková- Batková, Tomášek, Holub, dr Kvetko, Jura, Tichota, Kaďůrek, Smejkal, Holdoš, Vlach, Jaroš, inž. Herl, Sajal, inž. Spáčil, inž. dr Ješ, Hořínek, Doležel, Machačová, Šulík, Horák, Görner, Souček, Bartoš, Štěpán, Lindauer, dr Steiner, Josef Ševčík, inž. Janáček, Hladký a Desenský.

Uděluji slovo prvému přihlášenému řečníku, p. posl. inž. Reimanovi.

Posl. inž. Reiman: Paní a pánové!

Již jen necelé tři týdny nás dělí od. 1. ledna, kdy nastupujeme do dvou let provádění a realisace dvouletého hospodářského plánu. Do dvou let vážného a přece radostného budování našeho státu, do dvou let, která mají ukončit obnovu našeho hospodářství a dokonalou obnovou a částečnou výstavbou zajistit mírové poměry normálních, klidných a vývojově jistých let předválečných. Nechceme se tudíž vrátit a nevrátíme se již nikdy do normálních klidných dob, kdy klid představoval bouři krisí a depresí, bouři sociálních nepokojů a sociálních otřesů, kdy mír byl již válkou a budoucnost znamenala nejistotu. Nejistotu pro každého jedince, pro národy a státy.

Novému politickému a sociálnímu řádu naší lidové demokracie v oblasti hospodářství odpovídá soustava vyjádřená plánem. Lidová demokracie, to je osud lidu v jeho vlastních rukou. Hlavním předpokladem pro plánování bylo znárodnění a demokratisace velikých závodů a podniků nebo celých složek našeho hospodářství. Tak se dostaly všechny klíčové výrobní prostředky, podstatná část peněžnictví a veškeré smluvní pojišťovnictví do rukou národa a tak byla vytvořena základna pro plán. Znárodněné části našeho hospodářství mohou být nyní plánovány přímo, zatím co neznárodněné části musí být řízeny nepřímo ku prospěchu pracujících rukou i ducha, ku prospěchu zaměstnanců i zaměstnavatelů. Sociální jistota plánování platí stejným dílem pro miliony pracujících, jako pro statisíce podnikatelů, obchodníků, řemeslníků, drobných a středních vlastníků půdy nebo jiných živností.

Avšak nejen znárodnění samo o sobě, nýbrž i nová organisace a vnitřní správa znárodněného sektoru hospodářství vytváří předpoklady plánování. Ústřední vedení znárodněného průmyslu prostřednictvím jednotlivých ředitelství, ústřední správa bank a pojišťovací rada s nově připravovanými organisacemi hospodářské samosprávy, to jsou orgány a nástroje politiky plánovaného hospodářství, které zaručují, že jednak znárodněný sektor bude moci skutečně pracovat podle plánu a jednak že znárodněný i neznárodněný sektor v plánované hospodářství budou skloubeny v dokonalém souladu. Bez takové organisace by nebylo plánované hospodářství možné, protože nejde jen o vypracování plánu, nejde jen o schválení plánu, ale jde především o jeho provádění a kontrolu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP