Středa 18. prosince 1946

Touto racionalisací budeme moci dosíci úspor v nákladech osobních. Naproti tomu však budeme jistě přinuceni, si zjednáme podklady, dožadovati se toho, aby úředníci, počínaje sekčním šéfem, ovládali to, co žádají od svých podřízených: psáti rychle na stroji, zacházet s moderními počítacími stroji, ovládat stenografii a pod. Racionalisace musí tedy začínat od hlavy. Není o tom sporu, že bychom uspořili na silách a získali na rychlosti ve vyřizování agendy. Každé jmenování do vyšší platové stupnice bych vázal na složení zkoušky ze znalostí a dovedností ve vyřizování úředních spisů.

Toto uvádím jen tak namátkou. Úsporná parlamentní komise proto musí mít úzký styk jak s jednotlivými resorty, tak i s veřejností, která musí být, a myslím že bude, nápomocna při plnění těžkého úkolu této komise. A tu musím upozornit, že parlamentní úsporná komise bude jistě vděčna každému, kdo ji věcně a poctivě, bez postranních úmyslů upozorní na to, v kterém úseku našeho veřejného života se hospodaří špatně, a bude vděčna za každý podnět, který by vedl k nápravě. Komise bude muset požádat i naše odborníky ze všech úseků hospodářských o pomoc a spolupráci při těchto důležitých krocích. Musí to ovšem býti založeno na přesných faktech a podloženo poctivou snahou přispět k úsporám, aniž tím bude ohrožen některý skutečný veřejný zájem.

Jsem přesvědčen, že se nám to za spolupráce a dobré vůle všech občanů naší lidově-demokratické republiky Československé podaří. (Potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Valo. Uděluji mu slovo.

Posl. Valo: Slávna snemovňa!

Predtým, než budem hovoriť o zriadení parlamentnej kontrolnej a úspornej komisie, nech je mi dovolené, aby som s tohto miesta vyslovil poľutovanie, že bola znovu prinesená na pretras otázka, či sa dopláca alebo nedopláca na Slovensko. Myslím, že keby sme znovu s týmito problémami išli, tak by sme nebudovali jednotnú Československú republiku, ale hľadali by sme to, čo nás rozdeľuje, a nie to, čo nás spojuje. Myslím, keď niečo máme skúmať, skúmajme, či hospodárime správne, či plníme voči Československej republike ako poplatníci, ako občania, svoje povinnosti. Toto je smerodatné, ale nie je možné vypočítavať, čo kto dáva a čo kto berie. Takýto spôsob, takáto cesta je najlepšou cestou k tomu, aby Slováci zase prišli a argumentovali svojimi argumentami, ktoré by taktiež neslúžily k tomu, aby nás sjednocovaly, ale slúžily by k tomu, aby nás rozdvojovaly. Ja myslím, že by bolo naozaj raz pre vždy veľa dobré a osožné pre republiku, pre Slovákov, pre Čechov, aby sme nerekriminovali. Toľko som chcel dodoknút k referátu môjho predrečníka. (Hlas: Vzdyťs to nepochopil!) Ja som to pochopil pán kolega, pretože sa dokazuje, že tých 30 miliárd sa skutočne doplácalo. Nechcem znovu a nikto ma k tomu neprinúti hovoriť o tomto probléme, lebo mám radšej Československú republiku a bratský pomer Čechov a Slovákov, než aby som pretriasal tieto problémy. (Potlesk.)

Slávna poslanecká snemovňa! Predložený zákon o zriadení kontrolnej a úspornej komisie nie je zvláštnosťou nášho parlamentu. v roku 1921 zákonom č. 301 Sb. bola zriadená úsporná komisia. Táto však mala veľmi krátky život, ba je možno povedať, že zomrela skôr, ako počala svoj život. Avšak volanie nielen po úspornej, ale aj po kontrolnej komisii sa stále ozývalo, ako zo strany vládnych poslancov, tak aj zo strany opozície. Roku 1932 znova bol vydaný zákon č. 205, ktorým sa ustavuje úsporná parlamentná komisia. Aj táto nemala veľkých úspechov. Nebudem tu uvádzať príčiny, ktoré znemožňovaly činnosť tejto komisie. A konečne znova roku 1938 zákonom č. 327 bola ustavená parlamentná úsporná a kontrolná komisia, ktorá sa v skutočnosti pre mnichovské udalosti k práci nedostala. A tak vo svojej podstate môžeme povedať, že za celú dobu parlamentu za prvej republiky vzdor trom zákonom komisia nepracovala, aspoň nie tak, ako by to pomery, vtedy u nás panujúce, boly vyžadovaly.

Keď v minulosti bolo treba veľkého boja v parlamente aj vo vláde, aby bola vybojovaná kontrolná a úsporná komisia, môžeme dnes s radosťou konštatovať, že vláda Národného frontu, vláda novej, ľudovodemokratickej republiky prichádza pri prejednávaní druhého rozpočtu s návrhom o zriadení kontrolnej a úspornej komisie. Tu vláda jasne dokazuje, že si tejto kontroly úprimne želá. Pán minister vnútra v rozpočtovom výbore v poslaneckej snemovni pri prejednávaní rozpočtu prisľúbil, že zákon o kontrolnej a úspornej komisii bude predložený parlamentu ešte tento rok. A tak sa aj stalo. Keď sme odhlasovali štátny rozpočet, prejednávame aj zákon o kontrolnej a úspornej komisii. Nebolo treba bojov a nátlaku na vládu. Stačilo prejaviť vôľu parlamentu, a táto vôľa je splňovaná naozaj urýchlene. Myslím, že to hovorí mnoho o rozdieli medzi vládami v prvej republike, v ktorej hospodárili smutne preslávení agrárni veľmožovia, a vládou touto, kde hospodária skutoční predstavitelia ľudu.

Som presvedčený, že celý parlament s veľkým zadosťučinením prijíma tento zákon v dobe, keď sme odhlasovali rozpočet, o ktorom bolo všeobecne povedané, že je to rozpočet, ktorý zaťažuje naše obyvateľstvo v nebývalej miere, rozpočet, ktorý musel byť tak vysoký, aby sme mohli rýchle napraviť a zahojiť rany, ktoré boly spôsobené ako na poli štátneho hospodárstva, ale zvlášť spôsobené na zdraví nášho ľudu. Predsa však chceme, aby sa s korunami, ktoré musia složiť naši robotníci, roľníci, živnostníci, zamestnanci a vôbec všetok pracujúci ľud, hospodárilo rozumne a účinne, aby sme hľadali cestu, akým spôsobom dosiahneme zmenšenie ťárch na naše daňové poplatníctvo uvalených. Budeme musieť pomáhať všetci a hľadať behom roku úspory v každom úseku nášho štátneho hospodárstva. To neznamená, že chceme šetriť za každú cenu. Vieme, že niekedy šetrenie, keď sa šetrí na nepravom mieste, je šetrenie, ktoré sa potom nevypláca. Ale chceme šetriť tam, kde sa šetriť dá, a kde šetrenie nepoškodí, ale prinesie osoh nielen v ušetrenom obnose, ale naučí našich úradných činiteľov hospodáriť so svedomitosťou riadneho hospodára. A takáto práca, keď aj hneď neukazuje finančné výsledky, vychováva ľudí, ktorí nakladajú s verejnými prostriedkami rozumne a hospodárne.

Musíme celkom otvorene priznať, že rozpočet na tento rok vo svojom pôvodnom návrhu bol takmer dvakrát tak veľký, ako bol snemovňou schválený. táto skutočnosť nám ukazuje, ako niektorí úradníci povrchne rozpočet sostavovali, keď bolo možné niektoré položky snížiť o polovicu. A tu je namieste, aby sme sa dôkladnejšie pozreli aj na tie položky, ktoré sme odhlasovali, kde by sa dalo ešte ušetriť bez toho, aby utrpel ktorýkoľvek úsek nášho štátneho hospodárstva alebo verejného života.

Chcem pre tvoriacu sa kontrolnú a úspornú komisiu povedať niekoľko slov. Aj tu si budeme musieť uvedomiť, že komisia bude pomocným orgánom vlády, pomáhať vláde v jej ťažkom úkole. To neznamená, že komisia nemá kontrolovať a navrhovať úspory v jednotlivých rezortoch, ale nesmieme ustanoviť komisiu, ktorá by si azda osvojovala byť druhou vládou. Tak by sme nesplnili svoj úkol, ktorý pred nami stojí, a ktorého splnenie od nás očakáva náš ľud.

Znárodnením priemyslu, bánk a poisťovieň pripadá na kontrolnú a úspornú komisiu veľký úkol bdieť nad poriadkom národných podnikov, kde toho pomery budú vyžadovať, aby naše národné podniky boly vrcholne aktívnymi podnikmi, aby sa prestalo s fámou, že na národné podniky sa dopláca, lebo to je najobľúbenejším poľom neprajníkov znárodnenia. Na každom kroku sa dokazuje, že sa na znárodnené podniky dopláca. Hovorí to kdekto, aj ten, kto sa nikdy o rentabilitu nášho priemyslu v minulosti, pokiaľ bol v rukách súkromných, kapitalistických, nestaral. Ba najviac kričia o doplácaní tí, ktorí schvaľovali v minulosti miliónové, ba miliardové daňové defraudácie súkromných veľkopriemyselníkov. Hovorí o nerentabilite znárodneného priemyslu aj ten, kto tomu nikdy nerozumel a kto tomu nerozumie ani dnes. Táto fáma sa stáva najobľúbenejším poľom všetkých nepriateľov novej ľudovodemokratickej republiky.

A tu bude úkolom parlamentnej kontrolnej a úspornej komisie, aby bdela nad poriadkom v tomto našom sektore, ale aby sjednala aj jasno na všetky strany, aby každý náš obyvateľ, ale aj zahraničie, ktoré nás pozoruje, videlo, aká je skutočnosť, ako sa znárodnenie osvedčilo a čo znárodnenie prináša štátu a jeho obyvateľstvu.

Teda úkoly nemalé čakajú kontrolnú a úspornú komisiu. Verím pevne, že v pevnom sväzku Národného frontu sa podarí urýchlene prekonať následky vojny, bdieť nad poriadkom v našom hospodárstve, jednať s plnou dôverou k nášmu novému hospodárskemu poriadku, hospodáriť s verejnými prostriedkami so svedomitosťou riadneho hospodára, k čomu nech slúži kontrolná a úsporná komisia. Keď si takto komisia bude počínať, niet obavy, že by nebola pochopená všetkými tými, komu blaho republiky a jej ľudu leží na srdci. (Potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Janouš. Uděluji mu slovo.

Posl. Janouš: Slavná sněmovno, paní a pánové!

Dovolte mi, abych jménem klubu komunistických poslanců vyslovil naprostý souhlas s předloženou osnovou a náš kladný poměr k ní. Sama osnova, zrovna tak jako projednávaný rozpočet státu, který jsme nedávno schválili, je důkazem toho, že u nás roste a stoupá konsolidace poměrů a že se vracíme do mírových dob. Když srovnáme, kdy za prvé republiky byl ustaven parlamentní kontrolní a úsporný výbor a kdy my tentokráte přicházíme k ustavení parlamentní a úsporné komise, tedy již tento fakt ukazuje, jak dalece konsolidace u nás pokračuje. bych ovšem chtěl zdůraznit, že nejen ten fakt, že tato komise vstoupiti v činnost, je důkazem konsolidace, nýbrž je to i fakt, že duch nove komise se musí lišiti od ducha, který ovládal starý parlamentní úsporný a kontrolní výbor. Nám za vlády lidové demokracie nemůže absolutně stačit to, co stačilo kdysi v prvé republice, a jsem vděčen p. kol. Šulíkovi, že nám správně ukázal linii, po které šel starý parlamentní kontrolní a úsporný výbor: Šel po linii nejmenšího odporu, snižoval platy státním zaměstnancům, aniž se staral o to, jakou cestou jim nahradí úbytek na jejich platech.

Naše kontrolní komise, která bude tímto zákonem schválena, musí se ubírat duchem úplně jiným. Kontrola, kterou tato komise bude provádět, nesmí být kontrolou bezduchou, nesmí být takovou kontrolou, která by urážela city lidí, kteří jsou novými činovníky samosprávy. Tato kontrola musí být projevem naprosté důvěry k lidem, kteří pracují v národních výborech, k lidem, kteří pracují ve všech volených orgánech naší lidové demokratické republiky.

Tak se díváme my komunisté na úlohu kontroly. Kontrolovat nejen státní výdaje, kontrolovat výdaje samosprávy, kontrolovat výdaje znárodněných podniků, ale tu kontrolu nést duchem konstruktivním, nést duchem pomoci činovníkům lidové správy, a ne tím duchem, abychom prostě ulpěli na některé číslici, nýbrž abychom hledali úspory tam, kde se dají najíti. To je rozdíl mezi kontrolou, která byla kdysi, a mezi prací kontrolní komise, jaká musí být dnes.

Chtěl bych zdůraznit, že mnozí z těch, kdož právě dnes přicházejí a využívají jednotlivých případů zpronevěry nebo špatného hospodářství v národních výborech nebo znárodněných podnicích, je chtějí paušalisovat a že právě zřízení parlamentní a úsporné komise musí tu být takovou brzdou, která zabrzdí osočování těchto našich orgánů a která vnese jasno do celé jejich práce.

Bylo zde vzpomenuto panem zpravodajem, že kontrolní komise úlohu konstruktivní. to plně potvrzuji a akceptuji. Konstruktivitu této komise je vidět již v tom, že to spojení s jednotlivými našimi údy národního života musí být bezprostřední, že se nesmíme otáčet jenom na ty cifry, které dostaneme z nejvyššího kontrolního úřadu, nebo na to, co nám tu dává státní rozpočet, nýbrž naše úsporná a kontrolní parlamentní komise musí pomáhat v práci těmto orgánům tak, aby se těchto jednotlivých nedostatků, které doposud dělaly, vyvarovaly.

Chci zdůraznit, že práci, kterou provedl právní výbor v tom smyslu, že rozšířil možnost obsaženou v § 1 na kontrolu, kde toho bude potřeba, musíme uvítat, poněvadž je to podstatné rozšíření proti původnímu vládnímu návrhu. § 1 dává dalekosáhlé možnosti kontrolní úsporné komisi k tomu, aby svoji úlohu splnila na sto procent.

Chtěl bych říci, paní a pánové, že kontrolní komise může v našem hospodářství sehráti velkou konstruktivní a progresivní úlohu. Nesmí se to ovšem dít takovým způsobem, aby to byla rána do vody, abychom kontrolní a úspornou komisi zřídili a pak aby tato komise měla jednu nebo dvě schůze a víc abychom o její práci nevěděli.

Kontrolní komise bude naším nejvyšším orgánem, vybaveným největší pravomocí pro celé naše hospodářství, a proto musí zasedat permanentně, musí se skutečně snažit o to, aby vnikla do všech tajů veřejného života, do všech tajů našeho národního hospodářství. Neviděl bych úlohu kontrolní komise skončenu tím, že by chodila po ministerstvech a tahala položky jenom z jednotlivých ministerstev. Je pravda, komise musí být nadstranická, ale tu nadstranickost musí projevovat též jiným způsobem, nejenom tím, že bude škrtat v tom nebo onom ministerstvu. Komise, bude-li chtít splnit úlohu, kterou splnit má, musí přihlížet k tomu, aby životní dění, běh života nebyl přerušen, nýbrž aby právě ten živý život byl její prací zachycen a aby celá práce komise sloužila skutečnému pokroku života. Kdyby naše kontrolní a úsporná komise škrtala tam, kde by poškodila a porušila běh našeho hospodářského života, byla by to úloha špatně chápaná a s takovouto kontrolní a úspornou komisí bychom absolutně nemohli býti spokojeni.

Naše kontrolní a úsporná komise musí hledat úspory, hledat je bude, ale musí je hledat tam, kde se najít dají, a myslím, že budu mluvit ze srdce vám všem, řeknu-li, že není úkolem kontrolní úsporné komise, aby znovu šla po staré linii, po linii nejmenšího odporu, a brzdila vyrovnání platů u státních zaměstnanců, resp. aby celá její práce byla zaměřena jenom k tomu, aby odbourala přebytečný nebo tak zv. přebytečný státní aparát.

Pravda, na tomto poli bude čekat komisi velký úkol. Je to jeden z hlavních jejích úkolů, ale není to úkol vyčerpávající a komise musí hledat své pole působnosti i jinde, musí rozšířit působnost, jak jsem již řekl, na celé naše národní hospodářství.

Chtěl bych říci, paní a pánové, že tento fakt, že dnes budeme schvalovat osnovu zákona, kterou budeme uvádět v činnost parlamentní úspornou a kontrolní komisi, dává lidem dole záruku toho, že u nás půjde celý proces konsolidace daleko lépe kupředu, než šel po první světové válce. A chtěl bych také říci, že dole naši prostí lidé, naši prostí občané nejsou nijak pobouřeni faktem, že máme tak vysoký schodek. A bych při této příležitosti chtěl zdůraznit, že porovnáme-li tento schodek ve státním rozpočtu na rok 1947 se schodky, které byly v době popřevratové v r. 1918, 1919, 1920 a 1921, nejeví se nám nijak hrozivým, že právě tehdy, když naše tehdejší vláda převzala území republiky v pořádku, byly ty schodky daleko těžší než v dnešní době. My si musíme vždycky uvědomit ten fakt, že naše republika byla v době okupace ochuzena o 500 miliard, že jsme o to byli okradeni a že nyní je nutno, abychom rozumným hospodářstvím, rozumnými úsporami, ale také hlavně plnou výrobností dospěli k vyšší životní úrovni. Kontrolní komise musí tudíž především celou svoji práci vésti tím způsobem, aby neporušila plynulost našeho národního života, aby neporušila ty sektory, na kterých závisí naše obroda průmyslová a hospodářská a aby celá tato její práce sloužila našemu lidu, sloužila k upevnění naší lidově demokratické republiky. Bude-li parlamentní úsporná kontrolní komise pokračovat tímto způsobem, pak nebude třeba, abychom za několik roků rekriminovali, pak nebude třeba, abychom s tohoto místa zdůrazňovali, že máme tak velký schodek, nýbrž schodek se bude zmenšovat a bude vzrůstat blahobyt v naší republice. V závěru chci zdůrazniti, že klub komunistických poslanců pro tuto osnovu bude hlasovati a že si od činnosti úsporné parlamentní kontrolní komise slibujeme mnoho, ovšem jenom tehdy, když půjde po nových cestách, když bude ovládána skutečně duchem konstruktivním, duchem nadstranickým a také duchem pokrokovým. (Potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. dr Zibrín. Prosím, aby se ujal slova.

Posl. dr Zibrín: Vážené ústavodarné Národné shromaždenie!

Dúfam, že neprezradím žiadnu tajnosť a nikoho neprekvapím, keď prehlásim, že my všetci poslanci Demokratickej strany za návrh zákona o parlamentnej úspornej a kontrolnej komisii budeme s najväčšou radosťou hlasovať. Ohlásili sme to pri debate o rozpočte a povedali sme, že ten rozpočet neboli by sme mohli en bloc bezo zmien schvaľovať, nebyť tej záruky, ktorá sa nám dostáva pri prejednávaní rozpočtu na rok 1947, že zákon tento bude vládou čo najrýchlejšie predložený.

Ďakujem našej vláde, že plní svoj vládny program, ktorý nám tu bol predčítaný, keď sa nám vláda predstavila, kde súčasne táto parlamentná kontrola slovami p. predsedu vlády práve tak nám bola oznámená a prisľúbená, ako je dnes uzákonená. Ďakujeme právnemu výboru, že § 1 tejto osnovy skutočne tak rozšíril, že budúci úsporný a kontrolný parlamentný výbor bude môcť kontrolovať nielen úzku výdajovú a príjmovú stránku by som povedal užšieho smyslu štátnej správy, ale že táto kontrolná komisia dostáva široký podklad a hlbokú právomoc k tomu, aby vnikla do každého podniku, ktorý je finančne závislý od štátu, na štátnej pokladnici.

Nerád by som bol, keby ma jeden môj predrečník staval do pózy, že ja a moja strana nesúhlasíme a nevítame znárodnenie, keď tvrdíme, že vítame túto parlamentnú komisiu i preto, že nemajúc parlamentnej opozície, bude táto jediným orgánom parlamentným, kde predsa len bude vykonávaná určitá časť práv by som povedal a povinností opozície, a to i v tom smysle, kde sa dnes trebárs volá po kontrole peňažnej kontrole, myslím národných podnikov.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP