Místopředseda Tymeš (zvoní):
Ke slovu je dále přihlášen pan posl.
Vojanec. Dávám mu slovo.
Posl. Vojanec: Vážená sněmovno!
Vládní návrh zákona o hornickém
pojištění byl vyvolán mimořádnými
poměry v našem uhelném průmyslu. Je
evropským a snad světovým zjevem, že
se projevuje v hornictví naprostý nedostatek sil,
a je to přirozená věc. Poněvadž
tu jde o práce mimořádně těžké,
svízelné, životu nebezpečné a
poněvadž tato práce nebyla v dřívějších
dobách náležitě mzdově hodnocena,
nastal zejména po skončení druhé světové
války všeobecný útěk od tohoto
zaměstnání. Důsledek toho byl rapidní
pokles těžby uhlí, a dnes vidíme, že
při potížích, které nastaly hlavně
také nynějšími povětrnostními
poměry, které nemůžeme nikterak řídit
a usměrňovat, se projevuje nejen u nás, ale
v celé Evropě uhelná kalamita.
Pokud jde o naše národní hospodářství
a zejména o průmyslovou výrobu, je jejich
základem uhlí. Náš dvouletý hospodářský
plán také z tohoto hlediska vychází
a uhelná těžba jest jedním z jeho t.
zv. úzkých profilů, a to proto, poněvadž
uhelná těžba byla v dvouletém hospodářském
plánu zvýšena na nejmožnější
krajní míru.
Vláda republiky se usnesla 18. července 1946, že
v rámci budoucího národního pojištění,
o němž se hovoří ve dvouletém
hospodářském plánu, bude vypracován
návrh zákona o hornickém pensijním
pojištění podle zásad státního
pensijního zaopatření. Toto opatření
se provedlo nejen z důvodů hospodářské
potřeby, ale hlavně z důvodů sociálních,
abychom zabezpečili zaměstnancům v hornictví
za jejich mimořádně obtížnou
práci, při které je horník také
mimořádně ohrožován nebezpečím
úrazu a smrti atd., takový příjem
ve stáří, v případě
invalidity anebo jeho pozůstalým, že tím
bude pokud možno úplně zahlazena u horníků
obava ze stáří a nechuť k práci,
přinášející takové veliké
životní risiko. Toto pracovní risiko bylo uznáváno
již v dobách bývalého rakouského
státu, tedy v éře naprosto hospodářsky
liberalistické, a provisní pojištění
horníků bylo jedním z prvých důchodových
pojištění v soukromém podnikání
vůbec. Již v r. 1854 postavilo staré Rakousko
bratrské pojišťovny a bratrské pojištění
na zákonitou basi.
Projednávaná osnova přináší
zaměstnancům velmi podstatné zlepšení.
Zde se konečně dočkává náš
horník toho, po čem toužil dlouhá a
dlouhá desetiletí a co po dlouhou řadu roků
bylo předmětem těžkých bojů,
stávek, někdy také stávek krvavých,
a co zejména vždycky přicházelo v úvahu
a o čem se vždycky hovořilo, když se na
tom či onom dole nebo v tom či onom revíru
projevila nějaká mimořádná,
těžká kalamita, která měla zpravidla
za následek ztrátu spousty a spousty životů
horníků.
Osnova zná pense invalidní, starobní, vdovské,
pense družky, pense rodičů a jiných
pozůstalých, sirotčí pense, odbytné,
příspěvek na sňatek a léčebnou
péči. Základní invalidní pensi
činí částka 6.000 Kčs ročně,
což je značný rozdíl proti dosavadnímu
způsobu důchodového pojištění,
kde máme na př. v pensijním zákoně
pro soukromé zaměstnance základní
částku 3.600 Kčs. Základní
částka se zvyšuje o 14% průměrného
ročního výdělku, a dokoná-li
pojištěnec 120 příspěvkových
měsíců práce pod zemí, o 20%
průměrného ročního výdělku.
Roční zvyšovací částka
invalidní pense se vyměřuje z pojištěncova
výdělku, nejvýše však z částky
6.000 Kčs měsíčně, a činí
při zaměstnání pod zemí 2%,
při práci na povrchu 1.4% tohoto základu.
Zde zákonodárce a autor této osnovy zřejmě
preferuje těžkou práci horníka v podzemí
tak, jak je toho zapotřebí, a tak, jak toho nejenom
sociální poměry dnešní doby,
ale také naše hospodářské poměry
vyžadují.
Za každý příspěvkový měsíc,
získaný před 1. lednem 1946 v provisním
pojištění, činí roční
zvyšovací částka při zaměstnání
pod zemí 40 Kčs a při zaměstnání
na povrchu 28 Kčs. Invalidní pense činí
nejméně 14.400 Kčs. Invalidní-starobní
pense nesmí přesahovati ročně 90%
průměrného ročního výdělku
bez t. zv. výchovného.
Nárok na starobní pensi namísto a ve výši
pense invalidní má bez průkazu invalidity
pojištěnec, který dovršil 55 let věku
a získal alespoň 300 příspěvkových
měsíců v zaměstnání
pod zemí anebo dovrší 55. rok věku a
získá nejméně 420 příspěvkových
měsíců v zaměstnání
v hornictví, z toho aspoň 120 příspěvkových
měsíců v zaměstnání
pod zemí, anebo dovršil 60. rok věku a získal
180 měsíců povinného pojištění
a z toho nejméně 120 příspěvkových
měsíců v zaměstnání
v hornictví. Invalidita nebo podmínka nároku
na pensi je vyřešena tak, že se v zásadě
ponechává neschopnost k povolání,
t. zv. stavovská invalidita.
Nárok na vdovskou pensi má vdova po pojištěnci,
který požíval invalidní nebo starobní
pensi nebo měl na ni nárok, jestliže je invalidní,
dokonala 50. rok věku nebo pečuje alespoň
o 2 děti pojištěnce, kterým se vyplácí
pense sirotčí. Základní částkou
vdovské pense je rovněž 6.000 Kčs ročně,
kterážto částka se zvyšuje o polovinu
částek, na které měl pojištěnec
nárok, to znamená o 7, resp. o 10% průměrného
ročního výdělku pojištěncova.
Zákon zná také pojem snížené
vdovské pense, která činí polovinu
normální vdovské pense, pokud je přiznána
podle § 20, odst. 3. Zde jest určité zhoršení,
zejména pro vdovy po zaměstnancích ve vyšších
službách, kde dříve měly podle
zákona o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců nárok na t.
zv. bezpodmínečný vdovský důchod;
ovšem vyrovnává se to do určité
míry právě ustanovením t. zv. snížené
vdovské pense; upozorňuji však na to, že
je to vyrovnání jen do určité míry.
Nárok na sirotčí pensi mají děti
mladší 18 let, jsou-li dány podmínky
§ 27 zákona. Po 18. roce věku lze vypláceti
sirotčí pense, jen pokud je dítě pro
duševní nebo tělesnou vadu neschopno výdělku
nebo pokud se nemůže samo vyživovati, poněvadž
se připravuje na své budoucí povolání;
v tomto případě však nejdéle
do věku 24 let. Je zde značný pokrok proti
dosavadnímu stavu, platnému v sociálním
pojištění dělnickém, kde tohoto
ustanovení není. Zákon uznává
také nárok rodičů na pensi, po příp.
jiných pozůstalých.
Je nutno upozorniti také na krácení pensí,
které nastává v tom případě,
setká-li se pense s jinou pensí nebo provisí
nebo důchodem podle jiných předpisů
ve veřejnoprávním důchodovém
pojištění nebo s odpočivnými
požitky z prostředků veřejných.
Tu se krátí pense spolu se všemi zákonnými
zvýšeními, pokud jejich úhrn přesahuje
částku 24.000 Kčs ročně, o
částku je převyšující,
nejvýše však o polovinu nižší
pense nebo důchodu.
Hornickému pensijnímu pojištění
podléhají v zásadě všechny osoby
v hornictví zaměstnané, t. j. všichni
zaměstnanci ve vyšších službách,
pojištění doposud u Všeobecného
pensijního ústavu, po příp. u náhradních
pensijních ústavů. Těmto pojištěncům
se mají zachovati jejich vyšší nároky,
prýštící z pojištění
u náhradních ústavů, podle §
90 této osnovy. Náhradní ústavy budou
pro ně do budoucna působiti jako ústavy příplatkové.
Osnova zákona se ovšem musí zabývati
také opatřením úhrady na vydání
vzniklá nároky, plynoucími z tohoto zákonného
opatření. Jsou to tři druhy úhrady:
pojistné ve výši 15% započitatelného
výdělku, jako tomu bylo doposud, a to tak, že
pojištěnec hradí 5% a zaměstnavatel
10%. Zavádíme zde také územní
unifikaci, poněvadž tento předpis platí
doposud v zemi České a Moravskoslezské a
nyní se rozšiřuje i na Slovensko. Dále
je to dávka z uhlí, zavedená v hornickém
pojištění již v r. 1936, která
byla zvýšena v historických zemích v
r. 1941 vládním nařízením 398;
také zde zavádíme unifikaci pro celou republiku.
Předpokládaný výnos této dávky
činí v historických zemích asi 11
mil., na Slovensku asi 2 1/2 mil. Kčs.
Konečně je tu také příspěvek
státu. Stát přispívá nositeli
pojištění, to znamená Ústřední
bratrské pokladně, na Slovensku Ústřední
sociální pojišťovně, částkou
nutnou k úhradě ročního schodku. Nositel
pojištění je totiž povinen sestaviti pro
každý rok finanční plán, který
schvaluje ministerstvo sociální péče
v dohodě s ministerstvem financí. S hlediska pojištění
a také hospodaření nositelů není
navrhovaný způsob úhrady, t. j. státního
příspěvku, nikterak ideální.
Schodek v tomto pojištění se objevuje v prvém
roce částkou 368 mil. Kčs a stoupá,
takže je to přesouvání břemene
na budoucí generaci. Kdyby stát hned na počátku
zvýšil svůj příspěvek,
snižoval by se schodek a břemeno by nebylo do budoucna
tak tíživé. Takto se může v budoucnu
přihodit, že ministerstvo financí neschválí
rozpočet, a pak by bylo nutno snižovat pense. To by
byl ovšem stav nežádoucí a nemožný.
Rozhodně by bylo bývalo proto lepší,
zvýšiti příspěvek státu
hned z počátku a provésti takovou změnu
konstrukce úhrady, aby nynější potřeba
byla rozvržena tak, aby i do budoucna bylo možno uložiti
takové částky, které spolu s budoucími
příspěvky státu pomohou v budoucnu
uhraditi pensijní nároky horníků.
Z hornického pojištění jsou, žel,
vyňati hutníci, to jest ta část hutníků,
kteří byli pojištěni u bratrského
pojištění před 1. říjnem
1924, i když nepracovali v podnicích hornických.
Jde o poměrně malý počet pojištěnců,
které však takto zbavujeme nabytých práv.
S tímto postupem nelze dost dobře souhlasit, i když
nutno uznat všechny důvody, které k tomuto
opatření vedly. Je to totiž průlom do
zásady nabytých zaměstnaneckých práv.
Náhradu za to má poskytnouti těmto osobám
nový návrh osnovy zákona o důchodovém
pojištění hutníků, který
se připravuje. Ale stejně nám tato věc
nadělá hodně nepříjemností,
zejména v těch závodech, které mám
na mysli, hlavně tedy v Karlově huti ve Frýdku.
(Posl. Kliment: Vždyť to není pravda!) Je
to, milý soudruhu Klimente, pravda.
Zákon o hornickém pojištění pensijním
je prvou částí připravovaného
národního pojištění - totiž
jeho důchodové části. Vzhledem k mimořádnosti
poměrů v hornictví bylo nutno tento zákon
uvésti v život již nyní a nečekat
na návrh zákona o jednotném důchodovém
pojištění v rámci národního
pojištění. Jsme přesvědčeni,
že horníci uznají - a také již
uznávají - tuto dobrou snahu vlády a celého
národa o to, aby jejich pense jim zabezpečovaly
po celoživotní těžké a nebezpečné
práci bezstarostné stáří a
aby jejich rodiny v případě smrtelného
úrazu svého živitele nebyly vydány nebezpečí
nedostatku a bídy. Doufejme, že tímto opatřením
se také ulomí do značné míry
hrot odporu proti práci v hornictví a že to
bude míti za následek zvýšený
příliv zejména mladých lidí
do hornictví, poněvadž dosavadní stav,
kdy nedostatečný počet trvalých a
odborných zaměstnanců nahrazujeme brigádami
a jiným provisoriem, je natrvalo neudržitelný.
Lidová strana, již mám čest v tomto
slavném ústavodárném Národním
shromáždění zastupovati, má plný
zájem a pochopení pro těžkou práci
našich horníků a proto také nejen zaujala
k této osnově naprosto kladný postoj, ale
snažila se ji vlastními návrhy ještě
podstatně zlepšiti.
Prohlašuji jménem klubu poslanců lidové
strany, že budeme ovšem pro tento zákon hlasovati.
(Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Uděluji
slovo dalšímu řečníku, p. posl.
Frličkovi.
Posl Frlička: Slávne Národné
shromaždenie!
Prejednávaná osnova zákona o baníckom
penzijnom poistení je prvou etapou v budovaní hlásaného
národného poistenia. Podľa mienky verejnej
ide tu o dielo vcelku dobré, ktoré - berúc
do úvahy ostatné už jestvujúce sociálno-politické
zákony a predpokladajúc vývoj pomerov v predvídaných
hraniciach - má prispieť k vyslobodeniu baníctva
zo strachu o existenciu. Má ovšem aj - pripúšťam,
že azda len zdanlivé - nedostatky, lebo nezahrnuje
do penzijného poistenia všetky kategórie pracovníkov,
ktoré doteraz spoločne s baníkmi boly poisťované
v proviznom poistení baníckom, poťažne
v penzijnom poistení baníckom. No, tu sa treba zatiaľ
spokojiť prísľubom smerodajných činiteľov,
že poistenie týchto kategórií bude riešiť
samostatný zákon, ktorého osnova už
sa údajne pripravuje.
Na Slovensku jestvujú dnes dva rozdielne druhy baníckeho
poistenia: jedno pre poistencov v neštátnych baniach
a podnikoch s nimi súvisiacich, druhé pre poistencov
v štátnych baniach a podnikoch s nimi súvisiacich.
Poistenie zamestnancov v baniach a podnikoch neštátnych
upravuje zákon o proviznom poistenií č. 147/1942,
ktorý stanoví penzijné požitky tak,
že priznáva základnú províziu
vo výške 600 korún za každý príspevkový
mesiac zvýšenie 10 Kčs, t. j. ročne
120 Kčs, štátny príspevok ročne
600 Kčs, čiže prakticky pri 10 ročnom
členstve ročne 2400 korún provízie
a k tomu výchovné na každé dieťa
do 17. roku veku vo výške 1/8
provízie.
Vdovská penzia činí tu polovicu provízie
poistenca a sirotská penzia štvrtinu provízie
poistenca.
Poistenie zamestnancov v baniach a v podnikoch štátnych
upravuje zákon č. 148/1942. Má štruktúru
odlišnú, budovanú na penzijnej základni.
Penzijná základňa sa vyráta delením
súčtu zárobku za posledných 24 mesiacov
počtom odpracovaných smien a násobením
výsledku číslicou 300 (t. j. normálnym
počtom pracovných dní v roku). 80% takto
vyrátaného zárobku tvorí penzijnú
základňu, pri čom však ročný
zárobok nad 12.000 Kčs neprichádza do úvahy.
Minimálna penzia činí ročne 2400 korún
a pri 10 ročnom členstve činí penzia
ročne asi 3840 korún.
Vdovská penzia je bezpodmienečná a činí
polovicu provízie poistenca a sirotská penzia činí
1/2 provízie poistenca.
Z uvedeného vidíme, aké nevyhovujúce
bolo doterajšie banícke penzijné poistenie
na Slovensku, nech už ide o druh prvý alebo druhý.
Nové penzijné poistenie baníkov bude tu znamenať
iste veľké zlepšenie. Pôjde len o to, aká
bude administratíva. Doterajšia od zlikvidovania samostatného
baníckeho poistenia nevyhovuje.
Poistenie prevzala r. 1941 Robotnícka sociálna poisťovňa
v Bratislave, ktorá ani organizačne a tým
menej po stránke dávkovej, nevedela a nevie ešte
ani dnes vybavovať veci tak, aby bolo baníctvo spokojné.
Ešte dnes sa ozývajú vo všetkých
baniach hlasy na vrátenie bývalej revírnej
bratskej pokladnice, ktorá vybavovala všetky veci
presne a dochviľne.
Vo verejnosti sa pred likvidáciou bratskej pokladnice rozvírila
hladina tvrdením, že bratské pokladnice sú
pasívne a že štát na tieto dopláca.
Pravdou však bolo, že Revírna bratská
pokladnica v Bratislave bola jednou z najlepšie spravovaných
pokladníc v predmníchovskej republike a že
poskytovala tie najvyššie dávky, ba dokonca aj
bezplatné sanatorné liečenie manželkám
poistencov. Pri tom mala tie najnižšie náklady,
ktoré činily len 11%, keď u Robotníckej
sociálnej poisťovne obnášaly 18-20%. Revírna
bratská pokladnica konkurovala po stránke dávkovej
všetkým ostatným poistovniam, nech sa už
jednalo o liečebné fondy, okresné pokladnice,
alebo o nemocenské pokladnice úradnícké.
Revírnej bratskej pokladnici sa vytýkalo, že
vedie svoje banícke poistenie neodborne a že tam vládne
duch familiárny, a pritom treba spomenúť fakt,
že členstvo bolo spokojné a že väčšina
úradníkov, ktorých Robotnícka sociálna
poisťovňa prevzala od Revírnej bratskej pokladnice,
sa tak osvedčila, že zastávajú miesta
prednostenské.
Výsledok likvidácie bratskej pokladnice sa prejavil
ihneď tým, že vybavenie dávok sa spomalilo.
Táto pomalosť trvá ešte aj dnes u Ústrednej
sociálnej poisťovne ďalej. Je to ústav
silne centralizovaný a sú len výnimočne
prípady, keď vybavenie jednej penzie trvá menej
ako 4 mesiace. Sú však aj prípady, že
penzijná vec sa vybavuje viac ako rok. Dnes je takmer vylúčené,
aby taký prípad bol vybavený skorej, ak je
komplikovaný starým členstvom u bývalých
závodných bratských pokladníc. Starým
matrikám sa nevenuje taká pozornosť, ako by
to povaha veci vyžadovala, a nie je určený
stály úradník, ktorý by sa zaoberal
len týmto starým členstvom, ako aj matričnými
knihami.
Ak sa má stať na Slovensku náprava novým
zákonom o baníckom poistení, je žiadúce,
aby sa jeho ustanovenia uplatňovaly dôsledne a hlavne,
aby aj po stránke organizačnej bol s urýchlením
urobený poriadok.
Pre slovenských baníkov, myslím, je veľmi
dôležité, aby v rámci navrhovaného
zákona bolo ustálené, že sa pri Ústrednej
sociálnej poisťovni v Bratislave zriadi osobitný
a samostatný banícky odbor, ktorý by mal
samostatný správny sbor, složený zo
zástupcov poistencov a odborovej organizácie. Baníkom
nestačí, keď je v čele ústavu
predstavenstvo, ktorému rozkazujú riaditelia Ústrednej
sociálnej poisťovne.
V českých zemiach ešte jestvujú bratské
pokladnice, ktoré budú fungovať ako poradné
sbory pri prevádzaní baníckeho poistenia.
V českom pohraničnom území Nemci zrušili
bratské pokladnice, ale podľa navrhovaného
zákona zriaďuje sa zvláštne banícke
oddelenie v Trutnove, v Moste a vo Falknove. Že by sa malo
niečo podobného zriadiť v Bratislave, o tom
sa nehovorí, ba naopak sa hovorí o tom, že
na Slovensku bude zákon prevádzať Ústredná
sociálna poisťovňa v rámci doposiaľ
platných predpisov.
Bolo by azda možné namietať, že organizácia
baníckeho poistenia na Slovensku je v tom sjednocovacom
procese už ďalej a že sa v českých
zemiach postupne budú revírne bratské pokladnice
zrušovať v rámci národného poistenia.
Jedno je však isté: že poradné banícke
sbory sa nezrušia, lebo si ich baníci asi zrušiť
nedajú. Ak by sa predsa len maly v českých
zemiach zrušiť tie poradné sbory, boli by českí
baníci v tom neblahom postavení, ako sú dnes
baníci slovenskí, pokiaľ sa týka priameho
vplyvu na vedenie svojich poisťovacích vecí.
V českých zemiach tvoria obvody revírnych
bratských pokladníc kompaktné a samostatné
celky a sú osobitne spravované. Na Slovensku pomiešali
baníkov medzi všetkých ostatných robotníkov
v okresných sociálnych poisťovniach a neberie
sa ohľad na zvláštnu prácu a potreby baníkov.
Toto je príčinou nespokojnosti všetkých
baníkov.
Preto je potrebné na Slovensku zriadiť samostatný
banícky odbor v Ústrednej sociálnej poisťovni
so samostatným sborom poradným. Dokiaľ sa tak
nestane, obávam sa, že nepocíti slovenský
baník nové, nesporne veľké výhody
z navrhovaného zákona o baníckom penzijnom
poistení, lebo tieto veľké výdobytky
zaniknú v pomalosti ťažkopádnej administratívy,
ktorá je v Ústrednej sociálnej poisťovni
na Slovensku príslovečná. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. Hladký.
Dávám mu slovo.