V podstatě jde tedy o tyto skupiny cenotvorných
zásahů: Zpráva Ústřední
plánovací komise definuje v prvé části
tak zv. úzké profily v železe, uhlí,
řezivu a sodě, kde nutno určitým způsobem
kalkulace vylepšit, a definuje postup v otázce disparity
cen zemědělských a průmyslových,
dále v otázce mzdové, a vyslovuje princip
cenové politiky, která má směřovat
k zvýšení životní úrovně
snižováním cen.
V části II motivuje Ústřední
plánovací komise svůj návrh intervenční
cenové politiky a v III. části precisuje
její podmínky a použití. Ústřední
plánovací komise, jak je známo, vypracovala
zároveň návrh vládní vyhlášky
k provedení III. části své zprávy
a v části IV blíže precisuje zásady
a právní podstatu této vyhlášky.
Neměli jsme, pánové a paní, bohužel
štěstí, blíže ve výborech
se právě s tímto materiálem seznámit,
a to je pro nás a pro věcné projednávání
zákona nesmírná škoda. (Potlesk.)
Dále jsou ke zprávě Ústřední
plánovací komise připojeny dva obsáhlé
seznamy zboží, jehož výrobní náklady
a dosažené zisky jsou takové, že jejich
ceny bude možno okamžitě snížit.
V seznamu prvém jsou předměty denní
potřeby, pro které Nejvyšší úřad
cenový již připravil příslušné
vyhlášky, v druhém seznamu pak ony druhy zboží,
pro které se vyhlášky připravují.
A konečně je to vládní usnesení,
kterým zprávy Ústřední plánovací
komise byly schváleny s některými doplňky,
spolu s výše uvedeným návrhem zákona,
který máme nyní urychleně projednat.
Upozorním v této souvislosti na mimořádnou
důležitost vládního usnesení,
jelikož návrhy Ústřední plánovací
komise byly dvěma význačnými směry
precisovány. Není sporu o tom, slavná sněmovno,
že sněmovna uvítala usnesení vlády,
aby důležitá část této
cenové akce, totiž otázka úhrady pro
cenové intervence, byla řešena zákonem
a svěřena sněmovně, jelikož jde
v podstatě o konstrukci daně. S čím
však není možno souhlasit, je lhůta, která
byla určena sněmovně k urychlenému
projednání zákona. Ústřední
plánovací komise předložila svůj
elaborát vládě již 28. února
t. r. Vláda na celém návrhu měnila
jen velmi málo a měla tedy možnost dáti
sněmovně nejméně týdenní
lhůtu k projednání ve výborech i v
plenu. (Potlesk.) Zákon, kterým se zavádí
u nás nový způsob cenové politiky,
zasluhoval si podle našeho mínění větší
péče při podrobném projednávání.
Zatím byla dána sněmovně k projednání
téměř šibeniční lhůta,
která rozhodně nestačila k tomu, aby zákon
byl projednán s takovou pozorností, jaké
si jeho povaha zasluhovala. Co je však třeba co nejrozhodněji
odsoudit, je nedbalost, s jakou byla příslušnými
kruhy zpracována důvodová zpráva k
tomuto zákonu. (Potlesk.) My, kteří
jsme se probírali detailně touto důvodovou
zprávou, nenašli jsme tam ani jednu cifru, která
by nám byla pomáhala při zdůvodňování
tohoto zákona. Neseznámili jsme se blíže
ani s propočty všech opatření zákona,
která mají vrhat reflex na životní úroveň
našeho lidu.
Jménem svého klubu vznáším vážné
námitky proti neúctě, která je tímto
způsoben projevována z vládních míst
k práci parlamentu při projednávání
všech osnov zákona. (Potlesk.) Jednací
řád sněmovny stanoví, že od předložení
zprávy výborů do projednávání
osnovy zákona plenem má uplynout 24 hodin. Konstatuji,
že toto ustanovení jednacího řádu
bylo velmi drsným způsobem překročeno,
poněvadž od doby, kdy zpráva výboru
byla předložena plenu sněmovny, uplynuly pouze
dvě hodiny. (Potlesk.)
Jde tedy, slavná sněmovno, o zákon, s nímž
nabytých zkušeností má býti použito,
až se bude jednat o zavedení všeobecné
spotřební daně. Tím spíše
měla být dána parlamentu možnost, aby
zákon projednal s obezřetností a s péčí
dobrého hospodáře, který za svou práci
také nese plnou odpovědnost.
Předpokládáme, ze vláda si byla vědoma
významné skutečnosti, že souhrnem cenových
opatření tak, jak jsou navrhována, je možno
dosáhnout jen řešení na nějaký
čas a že tedy všechna opatření
tímto zákonem činěná musí
být posuzována jako opatření dočasné
povahy. Lineární zatížení našeho
hospodářství vyrovnávacími
částkami postihne totiž různé
obory velmi nerovnoměrně. Některé
obory snesou toto zatížení poměrně
snadno, u jiných bude tíživým břemenem
a někde se ukáže zcela neúnosným
a bude vyžadovat velmi brzy opravy. Zdůrazňujeme
s hlediska své strany, že vcelku bude však lineární
způsob vybírání těchto vyrovnávacích
částek znamenat velké zatížení
našeho hospodářství a zároveň
citlivé zkrácení daňové základny
a daňových výnosů roku 1948, které,
kdyby měly zůstat trvalé povahy, by musely
oslabit hospodářskou a finanční rovnováhu
státu.
Proto vítáme usnesení vlády, kterým
doplnila návrhy ústřední plánovací
komise velmi důležitými rozhodnutími,
a které posuzujeme jako zakýsi operativní
plán pro trvalé ozdravění našeho
hospodářství a zajištění
stoupající úrovně. Poněvadž
rozhodnutí vlády odpovídají požadavkům
čs. strany národně socialistické,
považuji za nutné se o nich zmínit.
Vláda v podstatě doporučuje, aby nestrannými
revisemi byl zajištěn skutečný stav
nákladů, a to cen jednotlivých oborů,
aby na tomto podkladě byly do konce roku vypracovány
návrhy racionální cenové politiky
a aby s urychlením byly vypracovány také
kalkulační směrnice. Významné,
slavná sněmovno, je rozhodnutí, aby těchto
revisí bylo použito také jako základny
pro akci kvalitativního plánování,
totiž pro technickou racionalisaci hospodárným
a stupňovaným výkonem. Dále vláda
souhlasí, aby organisací produkce standardních
výrobků lidové potřeby za podstatně
zlevněné ceny byla zlevňovací akce
účinně podložena mezipodnikovou soutěží,
aby tak bylo zároveň pomoženo nejslabším
spotřebitelským vrstvám.
S uspokojením vítáme, že podle rozhodnutí
vlády budou hledány prostředky ke snížení
státních vydání a že s urychlením
bude dokončena měnová reforma.
S těchto hledisek jeví se tedy na prahu dvouletky
vládní opatření v cenové politice
nesmírně důležitým mezníkem.
Všeobecná tato opatření mají
směřovat k tomu, aby průměrná
cenová hladina byla chráněna proti vzestupné
tendenci a aby soustředěnými intervencemi
byly současně sníženy ceny nejdůležitějších
životních potřeb, které tvoří
obsah spotřebního koše. Jsou to: maso, masné
výrobky, mléko, mléčné výrobky,
vejce, uzeniny, tuky, textilie, obuv atd. Je tedy z toho zřejma
jasná tendence, že bylo rozhodnuto nezvyšovat
hospodářská čísla. Jsou sice
navrhovány určité kalkulační
korektury směrem nahoru, avšak cenová ani mzdová
hladina nemá být zvyšována.
Považuji zde za nutné zdůraznit stanovisko
čs. strany národně socialistické,
že nestačí uvažovat jen o percentuálním
zvýšení; musí jíti nám
všem především o spravedlivé rozdělení
národního důchodu, o zajištění
spravedlivých mezd a platů na úkor jiných
důchodů. To je možné pouze spravedlivými
relacemi mezi mzdami, platy a zisky. Také v cenách
bude nutno uvažovat o korekturách cen přes
300% a pod 190% s přihlédnutím k cenovému
vývoji v cizině s námi soutěžící.
Za všech okolností musíme podle našeho
názoru usilovat o to, aby naše cenová hladina
nebyla nad cenovou hladinou světovou. Musíme se,
slavná sněmovno, stát soutěže
schopnými, zejména na světovém trhu,
máme-li zabezpečit trvalou zaměstnanost všeho
pracujícího československého lidu
a zabezpečit tak celému národu cestu k poměrnému
blahobytu. Neváhám zde říci, že
průběh jarních veletrhů a neuspokojivý
zájem ciziny o naše výrobky měl by nám
být výstrahou a vážným podnětem
k urychlenému provedení všech zásad,
které vláda přijala a kterými se má
stát naše cenová politika činitelem
podmiňujícím rozvoj výroby a úspěch
zahraničního obchodu.
Neváhám podtrhnout, že značná
část našich dnešních cenových
potíží prýští z toho, že
se nepodařilo mzdovou a cenovou politikou rozřešit
otázku přiměřené kupní
síly pro spotřebitele s pevnými důchody.
Tito nejvíce pociťují dnešní drahotu.
Zvýšená výroba, jež ostatně
tvoří základnu dvouletky, by měla
vést ke snížení cen a tím ke
zvýšení kupní síly také
těchto spotřebitelských vrstev. Také
s tohoto hlediska je dnešní akce snížení
cen nezbytná.
Podle Státního úřadu statistického,
pánové a paní, činí náklady
na výživu a oděv v rodinách dělníků,
zaměstnanců a úředníků
více než 60% celkových životních
nákladů. Z toho je patrno, že účelná
intervence cenová musí se soustředit především
tímto směrem, má-li přinést
očekávaný účinek. Podle prohlášení
gen. tajemníka Hospodářské rady p.
inženýra Outraty předpokládá
se snížení cen spotřebního koše
pro čtyřčlennou rodinu o 200 Kčs měsíčně.
Podle výpočtu našeho hospodářského
odborníka posl. inž. Ješe činilo
by toto snížení pro rodinu bez ohledu na počet
členů asi 150 Kčs měsíčně.
Tato částka neprojeví se tedy citelně
ve zvýšení životní úrovně
lidu a proto musí vláda s největším
urychlením provádět všechna svá
usnesení tak, aby během tohoto roku došlo k
citelnému zvýšení životní
úrovně.
Při této příležitosti považuji
za nutné zmínit se o nutnosti, která se tu
přes očekávanou úlevu snížením
cen projeví v rodinách státních zaměstnanců.
Tato nutnost projevuje se nám v tom, že je zapotřebí,
aby bylo uvažováno o zvýšení mezd
a platů státních, veřejných
a soukromých zaměstnanců. (Potlesk.)
Je zde, pánové a paní, stále vrstva
obyvatelstva, která je neustále už od roku
1935 jak mzdovými, tak cenovými opatřeními
bita. Neobejdeme se bez toho, abychom přes to, ze zítra
bude odhlasována osnova, kterou budou upravovány
zvláštní přídavky a rodinné
přídavky rodinám s větším
počtem dětí, zároveň vážně
neuvažovali o úpravě platů státních
a veřejných zaměstnanců, o úpravě
důchodů invalidních, pensijních a
sociálních. Je to nutné, má-li v rodinách
těchto vrstev dojít k určitému citelnému
zvýšení životní úrovně.
V rámci dvouletého plánu má být
podporováno záměrné snížení
cen zejména tam, kde zvýšený výkon
a výroba to umožní, jestliže chceme pevným
mzdám a platům dát vyšší
náplň reálných statků. Tím
zabezpečíme zvýšení životní
úrovně československého lidu.
Dalším závažným problémem
je otázka zemědělských cen. Můj
klubovní kolega posl. Mikuláš se obsáhle
a velmi vážně o této otázce rozhovořil.
Přesto považuji za nutné se zmínit alespoň
několika větami o této významné
pro nás otázce. Otázka cenové disparity
je především otázkou vysokých
výrobních nákladů. Jelikož situace
spotřebitele nedovoluje dnes cenové řešení
disparity zemědělských produktů, jež
je uváděna až 40% proti průmyslu, hledá
vláda řešení snížením
cen výrobních prostředků, resp. přímými
intervencemi, jak je v projednávaném zákonu
navrhováno. Z intervenčního fondu má
se dostat zemědělství podpory snížením
cen nafty, petroleje a drobného nářadí
v celkové hodnotě přes 500 mil. Kčs.
Zjišťuji zde s uspokojením, že také
novou zemědělskou intervencí v celkové
hodnotě přes 1 miliardu Kčs, uskutečněnou
zvýšením cen cukrovky, řepného
osiva, pšenice, ječmene, brambor, řepy, jak
o to usilovali zástupci strany čs. národních
socialistů, bude zemědělství alespoň
částečně z jeho velké tísně
pomoženo. Považujeme však toto opatření
jen za začátek celkové úpravy cenové,
kterou musí být našemu zemědělci
pomoženo. Musíme usilovat o to, aby pevnou stabilisací
cen zemědělských výrobků byla
zabezpečena rentabilita zemědělského
podnikání a snížením disparity
výrobků zemědělských a průmyslových
odstraněna příčina trpkosti v řadách
zemědělců. Musíme usilovat o to, aby
také mzdám a důchodům v zemědělství
se dostalo větší reálné náplně.
S uspokojením zde zjišťuji, že zákon
přinesl určitou úlevu našim maloobchodníkům
a řemeslníkům v tom, že § 1, odst.
1 přináší určité snížení
jejich povinností při odvádění
srážek do intervenčního fondu. Jsem
přesvědčena, že tento výsledek
úsilí také všech zástupců
strany čs. národních socialistů bude
našimi maloobchodníky i našimi řemeslníky
přijat s uspokojením.
Jak jsem již v úvodě uvedla, trvalého
snížení cen možno však dosáhnout
jen koordinovaným řešením problému
v souběžných kolejích, t. j. zvýšením
výroby, zhospodárněním výroby,
úsporami ve veřejné správě.
Zjišťuji, že se nám právě
v těchto dnech dostalo nežádaného zadostiučinění
projevem pana ministra Laušmana v rozpočtovém
výboru sněmovny, když prohlásil: "Chtěl
bych zde zdůraznit, že je nutno u národních
podniků prosadit větší odpovědnost,
pokud jde o hospodaření majetkem. Konaná
kontrolní šetření dala novou příležitost
poznat, že vědomí odpovědnosti za hospodaření
majetkem národních podniků ještě
nepřešlo do myšlení a cítění
všech, jejichž péči je majetek svěřen."
Musíme se postarat o to, aby se do vedení znárodněného
průmyslu dostali ti, jimž skutečně přejde
do myšlení a cítění péče
o státní a národní majetek.
Neváhám zde zdůraznit, že nám
čs. národním socialistům nesmírně
záleží na prosperitě veškerého
národního podnikání. V něm
vidíme také zdroj celého našeho národního
blahobytu. Nevyhýbáme se, slavná sněmovno,
žádnému řešení, kterým
má být dosaženo pronikavých úspor
ve veřejné správě. Všichni kolegové
poslanci a poslankyně, a to ze všech klubů,
ze všech politických stran mi dosvědčí,
že ve všech debatách na veřejných
schůzích a konferencích ozývá
se naléhavé volání lidu po tom, aby
došlo konečně k zmenšení objemu
nafouklého aparátu veřejné správy,
jejíž neúměrné výdaje
jsou jednou z hlavních příčin, proč
životní úroveň našeho lidu nemůže
být zvýšena. Pokud půjde téměř
polovina národního důchodu na úhradu
výdajů veřejné správy, potud
se našemu lidu nepovede lépe. (Potlesk.) Z
tohoto důvodu žádala moje strana, aby bylo
zjištěno, o kolik procent a jakým způsoben
by bylo možno snížiti výdaje veřejné
správy. Volá se po zmenšení počtu
ministerstev, volá se po tom, aby členství
v národních výborech stalo se opět
čestnou funkcí, jako tomu bývalo dříve.
Volá se kategoricky po úpravě vztahu ministerstev
k jejich hospodářským skupinám. Volá
se po úpravě distribučního systému,
volá se po radikálním zkrácení
cesty výrobku od výrobce ke spotřebiteli
pronikavou úpravou celé organisace distribučního
systému. Jest nutno zmenšit, pánové
a paní, aparát generálních ředitelství
a správ znárodněných podniků,
je nutno zmenšit aparát celé naší
veřejné správy (Potlesk.), aby se
do rukou lidu dostal ten díl národního důchodu,
který stravuje nadměrný administrativní
aparát znárodněné výroby i
naší veřejné správy.
Řešení otázky cen je úzce spjato
s řešením otázky měnové
reformy, kterou jsme začali a bohužel ještě
nedodělali. Je třeba bezpodmínečně
dokončit měnovou reformu do konce tohoto roku a
s ní vyřešit také otázku vázaných
vkladů.
Snižujeme, slavná sněmovno, ceny, ale činíme
tak subvencováním. To znamená, že břemeno
snímáme s jednoho, abychom je položili na druhého.
Takovéto snížení cen může
míti účinek jen okamžitý a kdyby
nebylo dostatečně ospravedlněno zvýšeným
výkonem, zvětšením výroby a snížením
daňového břemene, rozplynulo by se jako sníh
na slunci. Dávky uložené obchodu a průmyslu
přenesly se do cen a byli bychom tam, kde jsme byli nedávno,
jedině s tím rozdílem, že bychom komplikovali
přehlednost našeho hospodářského
života na jedné straně subvencováním
a na straně druhé novými dávkami.
Proto také, máme-li dojít k trvalému
snížení cen, je nutno usilovat o nejvyšší
možné zvýšení výroby podle
zásady: nižší ceny - více zboží,
více zboží - více práce, více
práce - větší blahobyt národa.
Nutno konstatovat, že dvouletka řešila již
problém množství výroby v mezích
daných možností. V tom vlastně dvouletka
předpokládala, že zvýšení
životní úrovně bude dosaženo stejně
nejenom zvýšením produkce, ale také
resultujícím z toho snížením
cen.
Vládními usneseními a připravovaným
návrhem zákona normalisujeme v našem hospodářství
cenovém politiku cenových intervencí. Musíme
si však uvědomit, že cenové intervence
jsou jen jedním z nástrojů plánovitého
hospodářství, avšak jako při
všech hospodářských zásadách
je zde třeba zachovat určitá pravidla, určitou
míru. Další směrnicí musí
být, že intervence musí být čas
od času revidována, aby její sociální
účelnost byla přezkoušena, má-li
byt cenová intervence považována za sociálně
rentabilní. Počítáme s tím,
že v dnešní formě jsou cenové intervence
pouze přechodným opatřením a že
budou odstraněny resp. změněny při
zavedení generelní spotřební daně.
Opakujeme znovu, že základními směrnicemi
naší cenové politiky musí být,
aby reálná náplň mezd a platů
byla soustavně zvyšována tak, aby disparita
mezi zemědělskou a průmyslovou výrobou
se vyrovnávala ve prospěch zemědělských
cen.
V závěru svého projevu považuji za nutné
zdůraznit, že strana čs. národních
socialistů v hospodářské části
svého programu přijatého na 14. sjezdu strany
prohlásila toto: "Jsme uprostřed velké
hospodářské a sociální revoluce,
která prostupuje celý náš život.
Starý pořádek, založený na sobectví,
vykořisťování a výsadách,
je definitivně překonán. Buduje se nový
řád na zásadách plánovitého
hospodářství s cílem rozvinout blahobyt
nejširších vrstev národa. Lidová
demokracie je nám řádem hospodářského
pořádku, ona musí především
zajistit a chránit všemu občanstvu stejně
materiální předpoklady pro jejich hospodářské
uplatnění, aby jim ve spravedlivé úplatě
plně vracela tolik, kolik oni lidské společnosti
svojí prací přinesli. To ovšem předpokládá
takovou hospodářskou organisaci, která je
s to zajistit všem občanům práci a které
se podaří odstranit prudké výkyvy
cenové hladiny.
Klub poslanců čs. strany národně socialistické
bude pro návrh zákona o snížení
cen lidové potřeby a jiných statků
hlasovat, protože v něm vidí začátek
konsolidačního cenového procesu, začátek
pevné cenové politiky, která má splnit
slib, daný vládou, že bude usilováno
o zvýšení životní úrovně
československého lidu. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalej je prihlásený
pán posl. dr Josko. Udeľujem mu slovo.