Úterý 1. dubna 1947

V podstatě jde tedy o tyto skupiny cenotvorných zásahů: Zpráva Ústřední plánovací komise definuje v prvé části tak zv. úzké profily v železe, uhlí, řezivu a sodě, kde nutno určitým způsobem kalkulace vylepšit, a definuje postup v otázce disparity cen zemědělských a průmyslových, dále v otázce mzdové, a vyslovuje princip cenové politiky, která má směřovat k zvýšení životní úrovně snižováním cen.

V části II motivuje Ústřední plánovací komise svůj návrh intervenční cenové politiky a v III. části precisuje její podmínky a použití. Ústřední plánovací komise, jak je známo, vypracovala zároveň návrh vládní vyhlášky k provedení III. části své zprávy a v části IV blíže precisuje zásady a právní podstatu této vyhlášky. Neměli jsme, pánové a paní, bohužel štěstí, blíže ve výborech se právě s tímto materiálem seznámit, a to je pro nás a pro věcné projednávání zákona nesmírná škoda. (Potlesk.)

Dále jsou ke zprávě Ústřední plánovací komise připojeny dva obsáhlé seznamy zboží, jehož výrobní náklady a dosažené zisky jsou takové, že jejich ceny bude možno okamžitě snížit. V seznamu prvém jsou předměty denní potřeby, pro které Nejvyšší úřad cenový již připravil příslušné vyhlášky, v druhém seznamu pak ony druhy zboží, pro které se vyhlášky připravují. A konečně je to vládní usnesení, kterým zprávy Ústřední plánovací komise byly schváleny s některými doplňky, spolu s výše uvedeným návrhem zákona, který máme nyní urychleně projednat.

Upozorním v této souvislosti na mimořádnou důležitost vládního usnesení, jelikož návrhy Ústřední plánovací komise byly dvěma význačnými směry precisovány. Není sporu o tom, slavná sněmovno, že sněmovna uvítala usnesení vlády, aby důležitá část této cenové akce, totiž otázka úhrady pro cenové intervence, byla řešena zákonem a svěřena sněmovně, jelikož jde v podstatě o konstrukci daně. S čím však není možno souhlasit, je lhůta, která byla určena sněmovně k urychlenému projednání zákona. Ústřední plánovací komise předložila svůj elaborát vládě již 28. února t. r. Vláda na celém návrhu měnila jen velmi málo a měla tedy možnost dáti sněmovně nejméně týdenní lhůtu k projednání ve výborech i v plenu. (Potlesk.) Zákon, kterým se zavádí u nás nový způsob cenové politiky, zasluhoval si podle našeho mínění větší péče při podrobném projednávání. Zatím byla dána sněmovně k projednání téměř šibeniční lhůta, která rozhodně nestačila k tomu, aby zákon byl projednán s takovou pozorností, jaké si jeho povaha zasluhovala. Co je však třeba co nejrozhodněji odsoudit, je nedbalost, s jakou byla příslušnými kruhy zpracována důvodová zpráva k tomuto zákonu. (Potlesk.) My, kteří jsme se probírali detailně touto důvodovou zprávou, nenašli jsme tam ani jednu cifru, která by nám byla pomáhala při zdůvodňování tohoto zákona. Neseznámili jsme se blíže ani s propočty všech opatření zákona, která mají vrhat reflex na životní úroveň našeho lidu.

Jménem svého klubu vznáším vážné námitky proti neúctě, která je tímto způsoben projevována z vládních míst k práci parlamentu při projednávání všech osnov zákona. (Potlesk.) Jednací řád sněmovny stanoví, že od předložení zprávy výborů do projednávání osnovy zákona plenem má uplynout 24 hodin. Konstatuji, že toto ustanovení jednacího řádu bylo velmi drsným způsobem překročeno, poněvadž od doby, kdy zpráva výboru byla předložena plenu sněmovny, uplynuly pouze dvě hodiny. (Potlesk.)

Jde tedy, slavná sněmovno, o zákon, s nímž nabytých zkušeností má býti použito, až se bude jednat o zavedení všeobecné spotřební daně. Tím spíše měla být dána parlamentu možnost, aby zákon projednal s obezřetností a s péčí dobrého hospodáře, který za svou práci také nese plnou odpovědnost.

Předpokládáme, ze vláda si byla vědoma významné skutečnosti, že souhrnem cenových opatření tak, jak jsou navrhována, je možno dosáhnout jen řešení na nějaký čas a že tedy všechna opatření tímto zákonem činěná musí být posuzována jako opatření dočasné povahy. Lineární zatížení našeho hospodářství vyrovnávacími částkami postihne totiž různé obory velmi nerovnoměrně. Některé obory snesou toto zatížení poměrně snadno, u jiných bude tíživým břemenem a někde se ukáže zcela neúnosným a bude vyžadovat velmi brzy opravy. Zdůrazňujeme s hlediska své strany, že vcelku bude však lineární způsob vybírání těchto vyrovnávacích částek znamenat velké zatížení našeho hospodářství a zároveň citlivé zkrácení daňové základny a daňových výnosů roku 1948, které, kdyby měly zůstat trvalé povahy, by musely oslabit hospodářskou a finanční rovnováhu státu.

Proto vítáme usnesení vlády, kterým doplnila návrhy ústřední plánovací komise velmi důležitými rozhodnutími, a které posuzujeme jako zakýsi operativní plán pro trvalé ozdravění našeho hospodářství a zajištění stoupající úrovně. Poněvadž rozhodnutí vlády odpovídají požadavkům čs. strany národně socialistické, považuji za nutné se o nich zmínit.

Vláda v podstatě doporučuje, aby nestrannými revisemi byl zajištěn skutečný stav nákladů, a to cen jednotlivých oborů, aby na tomto podkladě byly do konce roku vypracovány návrhy racionální cenové politiky a aby s urychlením byly vypracovány také kalkulační směrnice. Významné, slavná sněmovno, je rozhodnutí, aby těchto revisí bylo použito také jako základny pro akci kvalitativního plánování, totiž pro technickou racionalisaci hospodárným a stupňovaným výkonem. Dále vláda souhlasí, aby organisací produkce standardních výrobků lidové potřeby za podstatně zlevněné ceny byla zlevňovací akce účinně podložena mezipodnikovou soutěží, aby tak bylo zároveň pomoženo nejslabším spotřebitelským vrstvám.

S uspokojením vítáme, že podle rozhodnutí vlády budou hledány prostředky ke snížení státních vydání a že s urychlením bude dokončena měnová reforma.

S těchto hledisek jeví se tedy na prahu dvouletky vládní opatření v cenové politice nesmírně důležitým mezníkem. Všeobecná tato opatření mají směřovat k tomu, aby průměrná cenová hladina byla chráněna proti vzestupné tendenci a aby soustředěnými intervencemi byly současně sníženy ceny nejdůležitějších životních potřeb, které tvoří obsah spotřebního koše. Jsou to: maso, masné výrobky, mléko, mléčné výrobky, vejce, uzeniny, tuky, textilie, obuv atd. Je tedy z toho zřejma jasná tendence, že bylo rozhodnuto nezvyšovat hospodářská čísla. Jsou sice navrhovány určité kalkulační korektury směrem nahoru, avšak cenová ani mzdová hladina nemá být zvyšována.

Považuji zde za nutné zdůraznit stanovisko čs. strany národně socialistické, že nestačí uvažovat jen o percentuálním zvýšení; musí jíti nám všem především o spravedlivé rozdělení národního důchodu, o zajištění spravedlivých mezd a platů na úkor jiných důchodů. To je možné pouze spravedlivými relacemi mezi mzdami, platy a zisky. Také v cenách bude nutno uvažovat o korekturách cen přes 300% a pod 190% s přihlédnutím k cenovému vývoji v cizině s námi soutěžící. Za všech okolností musíme podle našeho názoru usilovat o to, aby naše cenová hladina nebyla nad cenovou hladinou světovou. Musíme se, slavná sněmovno, stát soutěže schopnými, zejména na světovém trhu, máme-li zabezpečit trvalou zaměstnanost všeho pracujícího československého lidu a zabezpečit tak celému národu cestu k poměrnému blahobytu. Neváhám zde říci, že průběh jarních veletrhů a neuspokojivý zájem ciziny o naše výrobky měl by nám být výstrahou a vážným podnětem k urychlenému provedení všech zásad, které vláda přijala a kterými se má stát naše cenová politika činitelem podmiňujícím rozvoj výroby a úspěch zahraničního obchodu.

Neváhám podtrhnout, že značná část našich dnešních cenových potíží prýští z toho, že se nepodařilo mzdovou a cenovou politikou rozřešit otázku přiměřené kupní síly pro spotřebitele s pevnými důchody. Tito nejvíce pociťují dnešní drahotu. Zvýšená výroba, jež ostatně tvoří základnu dvouletky, by měla vést ke snížení cen a tím ke zvýšení kupní síly také těchto spotřebitelských vrstev. Také s tohoto hlediska je dnešní akce snížení cen nezbytná.

Podle Státního úřadu statistického, pánové a paní, činí náklady na výživu a oděv v rodinách dělníků, zaměstnanců a úředníků více než 60% celkových životních nákladů. Z toho je patrno, že účelná intervence cenová musí se soustředit především tímto směrem, má-li přinést očekávaný účinek. Podle prohlášení gen. tajemníka Hospodářské rady p. inženýra Outraty předpokládá se snížení cen spotřebního koše pro čtyřčlennou rodinu o 200 Kčs měsíčně. Podle výpočtu našeho hospodářského odborníka posl. inž. Ješe činilo by toto snížení pro rodinu bez ohledu na počet členů asi 150 Kčs měsíčně. Tato částka neprojeví se tedy citelně ve zvýšení životní úrovně lidu a proto musí vláda s největším urychlením provádět všechna svá usnesení tak, aby během tohoto roku došlo k citelnému zvýšení životní úrovně.

Při této příležitosti považuji za nutné zmínit se o nutnosti, která se tu přes očekávanou úlevu snížením cen projeví v rodinách státních zaměstnanců. Tato nutnost projevuje se nám v tom, že je zapotřebí, aby bylo uvažováno o zvýšení mezd a platů státních, veřejných a soukromých zaměstnanců. (Potlesk.)

Je zde, pánové a paní, stále vrstva obyvatelstva, která je neustále už od roku 1935 jak mzdovými, tak cenovými opatřeními bita. Neobejdeme se bez toho, abychom přes to, ze zítra bude odhlasována osnova, kterou budou upravovány zvláštní přídavky a rodinné přídavky rodinám s větším počtem dětí, zároveň vážně neuvažovali o úpravě platů státních a veřejných zaměstnanců, o úpravě důchodů invalidních, pensijních a sociálních. Je to nutné, má-li v rodinách těchto vrstev dojít k určitému citelnému zvýšení životní úrovně.

V rámci dvouletého plánu má být podporováno záměrné snížení cen zejména tam, kde zvýšený výkon a výroba to umožní, jestliže chceme pevným mzdám a platům dát vyšší náplň reálných statků. Tím zabezpečíme zvýšení životní úrovně československého lidu.

Dalším závažným problémem je otázka zemědělských cen. Můj klubovní kolega posl. Mikuláš se obsáhle a velmi vážně o této otázce rozhovořil. Přesto považuji za nutné se zmínit alespoň několika větami o této významné pro nás otázce. Otázka cenové disparity je především otázkou vysokých výrobních nákladů. Jelikož situace spotřebitele nedovoluje dnes cenové řešení disparity zemědělských produktů, jež je uváděna až 40% proti průmyslu, hledá vláda řešení snížením cen výrobních prostředků, resp. přímými intervencemi, jak je v projednávaném zákonu navrhováno. Z intervenčního fondu má se dostat zemědělství podpory snížením cen nafty, petroleje a drobného nářadí v celkové hodnotě přes 500 mil. Kčs. Zjišťuji zde s uspokojením, že také novou zemědělskou intervencí v celkové hodnotě přes 1 miliardu Kčs, uskutečněnou zvýšením cen cukrovky, řepného osiva, pšenice, ječmene, brambor, řepy, jak o to usilovali zástupci strany čs. národních socialistů, bude zemědělství alespoň částečně z jeho velké tísně pomoženo. Považujeme však toto opatření jen za začátek celkové úpravy cenové, kterou musí být našemu zemědělci pomoženo. Musíme usilovat o to, aby pevnou stabilisací cen zemědělských výrobků byla zabezpečena rentabilita zemědělského podnikání a snížením disparity výrobků zemědělských a průmyslových odstraněna příčina trpkosti v řadách zemědělců. Musíme usilovat o to, aby také mzdám a důchodům v zemědělství se dostalo větší reálné náplně.

S uspokojením zde zjišťuji, že zákon přinesl určitou úlevu našim maloobchodníkům a řemeslníkům v tom, že § 1, odst. 1 přináší určité snížení jejich povinností při odvádění srážek do intervenčního fondu. Jsem přesvědčena, že tento výsledek úsilí také všech zástupců strany čs. národních socialistů bude našimi maloobchodníky i našimi řemeslníky přijat s uspokojením.

Jak jsem již v úvodě uvedla, trvalého snížení cen možno však dosáhnout jen koordinovaným řešením problému v souběžných kolejích, t. j. zvýšením výroby, zhospodárněním výroby, úsporami ve veřejné správě. Zjišťuji, že se nám právě v těchto dnech dostalo nežádaného zadostiučinění projevem pana ministra Laušmana v rozpočtovém výboru sněmovny, když prohlásil: "Chtěl bych zde zdůraznit, že je nutno u národních podniků prosadit větší odpovědnost, pokud jde o hospodaření majetkem. Konaná kontrolní šetření dala novou příležitost poznat, že vědomí odpovědnosti za hospodaření majetkem národních podniků ještě nepřešlo do myšlení a cítění všech, jejichž péči je majetek svěřen." Musíme se postarat o to, aby se do vedení znárodněného průmyslu dostali ti, jimž skutečně přejde do myšlení a cítění péče o státní a národní majetek.

Neváhám zde zdůraznit, že nám čs. národním socialistům nesmírně záleží na prosperitě veškerého národního podnikání. V něm vidíme také zdroj celého našeho národního blahobytu. Nevyhýbáme se, slavná sněmovno, žádnému řešení, kterým má být dosaženo pronikavých úspor ve veřejné správě. Všichni kolegové poslanci a poslankyně, a to ze všech klubů, ze všech politických stran mi dosvědčí, že ve všech debatách na veřejných schůzích a konferencích ozývá se naléhavé volání lidu po tom, aby došlo konečně k zmenšení objemu nafouklého aparátu veřejné správy, jejíž neúměrné výdaje jsou jednou z hlavních příčin, proč životní úroveň našeho lidu nemůže být zvýšena. Pokud půjde téměř polovina národního důchodu na úhradu výdajů veřejné správy, potud se našemu lidu nepovede lépe. (Potlesk.) Z tohoto důvodu žádala moje strana, aby bylo zjištěno, o kolik procent a jakým způsoben by bylo možno snížiti výdaje veřejné správy. Volá se po zmenšení počtu ministerstev, volá se po tom, aby členství v národních výborech stalo se opět čestnou funkcí, jako tomu bývalo dříve. Volá se kategoricky po úpravě vztahu ministerstev k jejich hospodářským skupinám. Volá se po úpravě distribučního systému, volá se po radikálním zkrácení cesty výrobku od výrobce ke spotřebiteli pronikavou úpravou celé organisace distribučního systému. Jest nutno zmenšit, pánové a paní, aparát generálních ředitelství a správ znárodněných podniků, je nutno zmenšit aparát celé naší veřejné správy (Potlesk.), aby se do rukou lidu dostal ten díl národního důchodu, který stravuje nadměrný administrativní aparát znárodněné výroby i naší veřejné správy.

Řešení otázky cen je úzce spjato s řešením otázky měnové reformy, kterou jsme začali a bohužel ještě nedodělali. Je třeba bezpodmínečně dokončit měnovou reformu do konce tohoto roku a s ní vyřešit také otázku vázaných vkladů.

Snižujeme, slavná sněmovno, ceny, ale činíme tak subvencováním. To znamená, že břemeno snímáme s jednoho, abychom je položili na druhého. Takovéto snížení cen může míti účinek jen okamžitý a kdyby nebylo dostatečně ospravedlněno zvýšeným výkonem, zvětšením výroby a snížením daňového břemene, rozplynulo by se jako sníh na slunci. Dávky uložené obchodu a průmyslu přenesly se do cen a byli bychom tam, kde jsme byli nedávno, jedině s tím rozdílem, že bychom komplikovali přehlednost našeho hospodářského života na jedné straně subvencováním a na straně druhé novými dávkami. Proto také, máme-li dojít k trvalému snížení cen, je nutno usilovat o nejvyšší možné zvýšení výroby podle zásady: nižší ceny - více zboží, více zboží - více práce, více práce - větší blahobyt národa. Nutno konstatovat, že dvouletka řešila již problém množství výroby v mezích daných možností. V tom vlastně dvouletka předpokládala, že zvýšení životní úrovně bude dosaženo stejně nejenom zvýšením produkce, ale také resultujícím z toho snížením cen.

Vládními usneseními a připravovaným návrhem zákona normalisujeme v našem hospodářství cenovém politiku cenových intervencí. Musíme si však uvědomit, že cenové intervence jsou jen jedním z nástrojů plánovitého hospodářství, avšak jako při všech hospodářských zásadách je zde třeba zachovat určitá pravidla, určitou míru. Další směrnicí musí být, že intervence musí být čas od času revidována, aby její sociální účelnost byla přezkoušena, má-li byt cenová intervence považována za sociálně rentabilní. Počítáme s tím, že v dnešní formě jsou cenové intervence pouze přechodným opatřením a že budou odstraněny resp. změněny při zavedení generelní spotřební daně. Opakujeme znovu, že základními směrnicemi naší cenové politiky musí být, aby reálná náplň mezd a platů byla soustavně zvyšována tak, aby disparita mezi zemědělskou a průmyslovou výrobou se vyrovnávala ve prospěch zemědělských cen.

V závěru svého projevu považuji za nutné zdůraznit, že strana čs. národních socialistů v hospodářské části svého programu přijatého na 14. sjezdu strany prohlásila toto: "Jsme uprostřed velké hospodářské a sociální revoluce, která prostupuje celý náš život. Starý pořádek, založený na sobectví, vykořisťování a výsadách, je definitivně překonán. Buduje se nový řád na zásadách plánovitého hospodářství s cílem rozvinout blahobyt nejširších vrstev národa. Lidová demokracie je nám řádem hospodářského pořádku, ona musí především zajistit a chránit všemu občanstvu stejně materiální předpoklady pro jejich hospodářské uplatnění, aby jim ve spravedlivé úplatě plně vracela tolik, kolik oni lidské společnosti svojí prací přinesli. To ovšem předpokládá takovou hospodářskou organisaci, která je s to zajistit všem občanům práci a které se podaří odstranit prudké výkyvy cenové hladiny.

Klub poslanců čs. strany národně socialistické bude pro návrh zákona o snížení cen lidové potřeby a jiných statků hlasovat, protože v něm vidí začátek konsolidačního cenového procesu, začátek pevné cenové politiky, která má splnit slib, daný vládou, že bude usilováno o zvýšení životní úrovně československého lidu. (Potlesk.)

Podpredseda Komzala: Ďalej je prihlásený pán posl. dr Josko. Udeľujem mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP