I dnes ještě máme výstražné
a křiklavé příklady škodlivosti
soukromokapitalistického podnikání. Upozorňuji
na případ firmy Hodek, který se udál
v posledních dnech. Soukromý podnikatel neplatil
řadu neděl půldruhému stu svých
dělníků a zaměstnanců vůbec
žádnou mzdu. Přivedl závod k úplnému
bankrotu - a pak posílá vyčerpané
dělníky na krk státu a odborové organisaci,
aby se postaraly o zaopatření rozvrácených
existencí dělníků, kteří
po více než šest neděl neobdrželi
ani haléře mzdy od podnikatele. Případ
firmy Hodek je jistě charakteristický. Nad ním
by se měli zamyslit naši zastánci starého
právního řádu. Je to spravedlivé,
aby soukromý podnikatel celé neděle zaměstnával
dělníky, využíval hodnoty jejich práce
a nezaplatil jim ani haléře na mzdě? Podle
našeho starého právního řádu
je takový zločin úplně beztrestný.
Žádný nezávislý soudce nepožene
pana fabrikanta Hodka pro vědomé okrádání
dělníků před soud. Starý právní
řád nedává mu k tomu žádné
možnosti. Proto je tak nezbytně nutné vytvářet
nové právní řády a nazírání.
Nestačí však míti jen nové zákony.
Je potřebí mít také spravedlnost,
která by tyto nové zákony a právní
řád respektovala a v jejich duchu soudila. K tomu
uvedu jiný přiklad: Textilní fabrikant pan
Jandera v Ústí n. Orlici. Je ještě v
dobré paměti, jak se tento fabrikant všemi
možnými nesprávnými manipulacemi snažil
zabránit znárodnění svých textilních
závodů, které podle jasného znění
dekretu pod znárodnění spadaly. Pomáhala
mu při těchto manipulacích řada vlivných
protektorů. Nakonec byly všecky intriky pana fabrikanta
i jeho advokátů překonány a podnik
byl usnesením vlády podle práva znárodněn.
O znárodnění máme dekrety. Dekrety
byl na tomto úseku zákonodárství nastolen
nový právní řád.
Dekrety staly se usnesením parlamentu zákonem. Zákony,
zvláště ty, které už nastolují
nový právní řád, mají
být zachovávány. Dekret č. 100 ze
dne 24. X. 1945 o znárodnění dolů
a některých průmyslových podniků
v odd. V, § 31 stanoví: "Kdo se dopustí
pletich v úmyslu, aby znárodnění podniku,
podléhajícího znárodnění
zestátněním, zmařil nebo zvýšenou
měrou ztížil, bude potrestán pro zločin
těžkým žalářem od jednoho
roku do pěti let a trestem na penězích do
10 milionů Kčs. V oboru působnosti trestního
zákona čl. V/1878 vysloví soud zároveň
ztrátu úřadu a dočasné odnětí
politických práv." Zákon zní
jasně: kdo se dopustí pletich, aby znárodnění
nejen zmařil, nýbrž i jen ztížil,
podléhá atd. Pan Jandera se těchto pletich
bezesporně dopustil. Přece se však dosud nenašel
nezávislý soudce, který by pana fabrikanta
za tento zločin pohnal před řádný
soud. (Potlesk.) Naopak, pletichy, kterými se pan
Jandera snažil zmařit znárodnění,
získaly mu takovou důvěru, že byl jmenován
národním správcem hned dvou textilních
továren, konfiskátů Červená
voda a Těchonín. Pan Jandera se i zde snažil
dosáhnout, aby konfiskáty mu byly dány do
soukromého vlastnictví. To se mu nepodařilo
přes námahu vlivných přátel,
které pan Jandera má. A doufejme, že po usneseni
Národní fronty se už nepodaří,
aby pan Jandera dostal do vlastnictví jinou fabriku.
Vzbuzuje však podivení, že z majetku národního
podniku Spojené české a moravské bavlnářské
závody v Ústí nad Orlicí byl vyňat
nyní obchodní dům čp. 412 a že
tato transakce byla provedena bez souhlasu ředitelství
znárodněných závodů a proti
vůli a bez souhlasu ústředního ředitelství
Československých závodů textilních.
Dům je součástkou národ. podniku.
Podnik jej potřebuje pro podnikové účely
a nemá být proto podle dekretu z majetku národního
podniku vyjímán. Jak je vidět, budeme muset
věnovat ještě mnoho pozornosti tomu, abychom
naučili naše úřady nejen v duchu národní
revoluce, ale přímo podle nového, zákonem
již stanoveného právního řádu
jednat. Doporučoval bych tuto záležitost pozornosti
parlamentní delegace bezpečnostního výboru.
Bylo by to pro posouzení zachovávání
nových právních řádů
daleko užitečnější a zajímavější
než Varnsdorf. (Potlesk.)
Když už jde o výchovu občanstva ve smyslu
chápání a zachovávání
nového právního řádu, který
nám, jak upozornil i náš pan president dr Edvard
Beneš, nastolila vítězná národní
revoluce, neškodilo by začít s výchovou
u členů tohoto ústavodárného
sboru. (Potlesk.) Nevím, patří-li
také do kompetence kontrolní parlamentní
komise kontrolovat, jak jednotliví členové
Národního shromáždění
se už oprostili od starého reakčního
nazírání a osvojili si nové lidově
demokratické právní nazírání.
(Předsednictví převzala místopředsedkyně
Hodinová-Spurná.)
Že lidově demokratický poslanec nemusí
být ještě lidovým demokratem, o tom
svědčí tento citát: "Proč
vytýkat, že američtí občané,
žádající náhradu za znárodněný
majetek, bývají německého původu,
když tu jde o věc práva, kterou nutno řešit
i ve prospěch našich vlastních občanů,
nemá-li znárodňování zůstat
pouhou krádeží." Je to citát z
článku lidové demokracie. Pisatel zde, jak
vidět, vychází z právního názoru,
že naše znárodnění není
ničím jiným než pouhou krádeží.
Všichni ti, kteří pro znárodňovací
dekrety hlasovali, na jejich vydání brali účast
a podpisovali je, dopustili se tedy podle mínění
pana pisatele krádeže, anebo alespoň této
krádeži napomáhali. Je proto nutno řešit
otázku náhrad za znárodnění
a dát náhrady i Němcům, kteří
se uchýlili do Ameriky, aby znárodnění
nezůstalo pouhou krádeží, za kterou
je podle svého právního nazírání
považuje člen ústavodárného Národního
shromáždění, pan posl. Chudoba,
který je pisatelem citovaného článku.
(Výkřiky.)
Uznejte, že pokud má naše lidová demokracie
takové ochránce a vykladače nového
právního řádu, že se nový
právní řád opravdu těžko
vžívá, a nedivte se, že nám namnoze
vznikají stávky, jimiž se dělníci
dožadují, aby nový právní řád
byl také skutečně v duchu vítězné
národní revoluce vykládán. Nedivte
se potom také, že takoví lidově demokratičtí
vykladači našeho nového lidově demokratického
řádu, kteří naše znárodnění
považují za sprostou krádež, pokládají
také naši vítěznou národní
revoluci za zločin proti právnímu řádu
a pochopitelně považují i naše spojenectví
s naším osvoboditelem, Sovětským svazem,
za dílo Antikristovo, útočí proti
našemu spojenci, urážejí ho a snaží
se dobrý poměr k němu co možno nejvíce
zkalit a porušit. Nedivte se potom, že musí vláda
Sovětského svazu prostřednictvím svého
velvyslanectví proti takovýmto "spojeneckým"
a "přátelským" útokům
co nejrozhodněji protestovat. Sovětská vláda
je vládou socialistickou. Vychází z názoru
a přesvědčení, že přátelské
a spojenecké smlouvy se uzavírají proto,
aby bylo přátelství a spojenectví
dodržováno. U nás jsou však ještě
lidé, kteří vyšli ze staré buržoasní
předmnichovské školy. Vycházejí
z přesvědčení, že spojenecké
a přátelské smlouvy se uzavírají
proto, aby byly považovány za cáry bezcenného
papíru a podle libosti porušovány. Proto se
také domnívají, že spojenecká
a přátelská smlouva se Sovětským
svazem jim dává právo proti Sovětům
štvát a útočit, jako to dělá
pan Chudoba v Obzorech.
V závěru znovu opakuji: snižování
cen, snižování daní a celá řada
sociálních opatření, která
krok za krokem v život uvádíme a postupně
dále budeme rozšiřovat, jsou výslednicí
naši nové lidově demokratické politiky,
směřující k socialismu. Kdybychom
byli zůstali na staré cestě buržoasní
demokracie a kapitalistického výrobního řádu,
nebyli bychom s to zdvihat životní úroveň
pracujících lidí tak rychle, jak to dnes
činíme. Přitom je si potřebí
uvědomit, že nejsme ještě ani dva roky
od skončení strašlivé světové
války a fašistické okupace, která náš
národ a naši vlast tolik zbídačila a
ochudila.
Po usilovných rekonstrukčních pracích,
při nichž nám tolik pomohla nejen povinná,
ale zvláště dobrovolná práce
statisíců nadšených brigádníků,
mužů, žen i mládeže ze všech
vrstev občanstva, zakončujeme teprve první
čtvrtletí našeho dvouletého výrobního
plánu. Protože tento plán opět, dík
vypjatému pracovnímu nadšení statisíců
pracujících, nejen vyplňujeme, ale v některých
důležitých odvětvích, zejména
v uhlí a pod., i překročujeme, jsou již
dnes blahodárné účinky splňování
plánu viditelné. Za tak citelné zvýšení
životní úrovně, jaké vyplyne
z usnášených zákonných opatření,
jako je snížení cen, snížení
daní, zvýšení rodinných přídavků
atd., bylo by se muselo za starého právního
a společenského řádu celá léta
trpce a těžce bojovat. Tisíce pracujících
byly by musely v tomto boji vytrpět nezměrné
pronásledování a persekuce. Je potřebí
jen uvážit, jakých obětí hospodářských,
obětí na svobodě a často i obětí
na životech vyžádala si na pracujících
mnohá stávka, která velmi často přes
bezměrné oběti zůstávala bezvýslednou.
Cesta k vítězství byla vydlážděna
příliš mnohými porážkami.
Nechceme, aby se tyto porážky opakovaly. Nechceme
dojít ani ke krisi, nezaměstnanosti a bídě,
ani k novému Mnichovu, válce a okupaci. Proto budujeme
nový řád, novou výrobu a nová
spojenectví, především s celým
nám bratrským slovanským světem v
čele s největší oporou Slovanstva, socialistickým
Sovětským svazem. (Potlesk.)
Tuto lidově demokratickou cestu slavnostně nastoupily
všechny dnešní politické strany, tvořící
Národní frontu Čechů a Slováků
a slíbily ji také dodržet. Jednosvorně
se také zavázaly k nejužšímu spojenectví
a přátelství se slovanskými národy
a zvláště se Sovětským svazem.
Naše Národní fronta vznikla ne proto, že
ji někdo chtěl, nýbrž proto, že
ji národ v boji za svoji svobodu nutně potřeboval.
Prvním a pevným základem a oporou této
Národní fronty, strážkyní ideálů
vítězné národní revoluce byla,
je a bude vždy komunistická strana. (Potlesk.)
Věříme, že se Národní
fronta udrží, protože ke splnění
našich národních i našich existenčních
cílů jest i nadále jednoty třeba.
Tato jednota bude tím silnější a výsledky
její práce budou tím úspěšnější,
čím rychleji bude znemožněna podkopná
a rozkolnická činnost těch odstředivých
živlů, které se v jednotlivých stranách
vyskytují, na staré rozkolnické, reakční
koaličnictví nedovedou anebo nechtějí
zapomenout a společnou práci, směřující
k zajištění šťastné a radostné
budoucnosti národa, chtějí znemožňovat.
Náš národ a lid dovede však dnes po smutných
zkušenostech, kterými prošel, uvažovat a
rozlišovat. Uvažuje, jaké prospěchy přinesla
mu až doposud štvavá, budování
nového řádu nepřátelská,
zlobná a škarohlídská kritika, která
se neštítí namnoze ani staré fašistické,
reakční metody šeptané propagandy. A
jaký prospěch a úspěchy naproti tomu
přináší společná, důsledná,
vzorná a usilovná práce! Čím
více bude usilovné společné práce
v Národní frontě a čím méně
planého demagogického štvaní, tím
rychleji budeme moci pokračovat v zlepšování
a zajišťování životní úrovně
všeho našeho lidu. Možnosti k tomu jsou a v budoucnosti
budou přibývat a se množit. O tom všechny
lidi dobré vůle dosavadní výsledky
přesvědčují a budou čím
dále tím více přesvědčovat.
Nedopustíme-li návrat starého vykořisťování,
odstraníme nakonec všechny křivdy a bezpráví
a budeme mít záruku, že bída a hlad
nebude pak již nikdy v naší krásné
vlasti domovem. (Hlučný potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je p. posl. dr
Novák. Dávám mu slovo.
Posl. dr Novák: Slavné Národní
shromáždění!
Zákon, který právě projednáváme,
patří jistě k největším
zákonům, kterými se až dosud Národní
shromážděni zabývalo. Zákonem
se mobilisují nebývalé peněžní
prostředky, částky 6-7 miliard, po případě
snad 10 miliard korun, a tyto částky se nasazují
v hospodářském úseku, aby byla provedena
určitá změna ve prospěch lidu. Tendence
zákona je dobrá. Sleduje se jím to, aby zvýšený
výnos hospodářského dění
nesloužil pouze kapitálu ve formách odpisů,
ve formách obnovy, po případě na tvoření
reserv, nýbrž aby ho také bylo použito
ve prospěch aktivního činitele hospodářského
dění, t. j. pracujících vrstev. Výnosu
má tedy býti použito také ke zvýšení
životní úrovně těch, kdož
svou prací ony hodnoty tvoří. Ubírá-li
se tento zákon touto cestou, musíme to schvalovati,
poněvadž životní úroveň
v nynější době není nikterak
vysoká.
Ovšem povinností poslanců v republice je nejenom
naslouchati přání lidu, nýbrž
býti také vůdci a učiteli lidu, poněvadž
často vidíme - a objevuje se to i v novinách
i v řečech poslanců, jako byla řeč
mého váženého předchůdce,
pana posl. Zápotockého - že si mnozí
představují řešení hospodářských
poměrů způsobem velice jednoduchým
a primitivně ideologicky schematickým, takže
nechápou, že hospodářské jevy
jsou daleko složitější a že nezávisí
pouze na přání nebo theoriích, nýbrž
na reálné skutečnosti. Ovšem určité
hospodářské skutečnosti je třeba
uznat jako fakt a nemyslet si, že nějakým agitačním
heslem se tato skutečnost vytvoří. Tak totiž
postupoval Hitler, který také myslel, že mluvením
vytvoří skutečnost, ale to trvalo jen určitou
dobu a dopadlo to tak, jak jsme toho byli svědky.
Velevážení, jde o zvýšení
blahobytu. Ale blahobyt nezáleží pouze tady
na rozhodnutí parlamentu nebo vlády. Prosím,
ono je tady třeba dvojí věci. Spravedlivá
distribuce je sice velice důležitá věc,
ale ještě důležitější
je míti to, co bychom distribuovat mohli. (Potlesk.)
Záleží na množství hospodářských
statků, které budeme míti k disposici, abychom
potom z toho velkého bochníka mohli dávati
pro všechny vrstvy veliké krajíce chleba. Ale
když z malého bochníka někdo ukrojí
veliký krajíc, pak musíte někoho jiného
připraviti o jeho díl, anebo dáti mu jen
krajíček malý.
Velevážení, co má řešit
projednávaný zákon? Zřizuje se intervenční
fond, z něhož se přispívá na
zlevňování nejnutnějších
životních potřeb, t. j. potravin, nejnutnějšího
pracovního oděvu a obuvi a některých
potřeb pro zemědělce. Pomocí tohoto
fondu a pomocí fondů, které budou dotovány
ještě jiným způsobem, má se dosáhnouti
toho, aby nebyla tak velká disparita mezi indexy průmyslovým
a zemědělským. Domnívám se,
že těmito zákony, pokud se týká
zemědělců, splácíme jenom,
co jsme jim od osvobození republiky povinni, poněvadž
zemědělci pracovali pilně a neochabli ani
na chvilku, když jiné vrstvy si daly dovolenou; zemědělci
to neudělali a proto jim patří náš
plný vděk a také odměna. (Potlesk.)
Velevážení, proberme si některé
věci s hlediska zásadního. O míru,
který se nyní tak těžce tvoří,
se říká, že je nedělitelný,
to jest, že musí býti všude. Musím
říci, že také hospodářský
blahobyt je nedělitelný. Tedy na př. není
možné udržovat někde nízkou životní
úroveň, když některá výrobní
odvětví budou prosperovat. To není trvale
možno. Ale také není možno udržovat
vysoký standard výrobní a prosperitu jedněch
odvětví hospodářských a současně
nechávati jiná odvětví hospodářská
v krisi. Prosím, tento fakt u nás máme a
zákonem, který projednáváme, hodláme
tyto disparity trochu léčiti.
Doba liberalistická měla jednoduchý recept,
ať se to vyvine, jak to půjde. Ta cesta vedla k cíli,
ale přes mnohé ruiny závodů a přes
bídu lidí, kteří přišli
o práci. (Výkřiky.) Ale pánové,
proč na mne pokřikujete? Domnívám
se, ze toto je řeč ve vašem duchu.
Doba nynější, do níž se náš
stát zasazuje, vyžaduje postupovat jinak. Tu stát
vystupuje jako intervenující činitel, který
má nyní vyrovnávat hospodářskou
prosperitu, po př. ztráty, a má rozhodovat,
co bude ponecháno k investicím, k budování,
a co má býti vráceno širokým
vrstvám ve formě přídělů
ke konsumování.
Velevážení, tady ovšem vidíme,
že se pouštíme do díla velice vážného.
Určitá odvětví mají býti
hospodářsky zvýhodněna, ať už
je to výroba železa, uhlí; dále u širokých
vrstev lidových má býti zvýšena
životní úroveň, ač se bojím,
že bude zklamání veliké, až ti,
jimž se stále mluví a líčí,
že bude vyšší životní úroveň,
se dovědí, že tato životní úroveň
bude zvýšena při rodině jen o 160 nebo
o 200 korun měsíčně. Ale na to musí
přispěti jiný úsek hospodářský,
který je toho času ve šťastnější
posici a o němž se soudí, že tuto oběť
bude moci přinésti.
Velevážení, dovolíte mi - nebude to
řečeno nijak jedovatě - tady se projevuje
vliv dvouletky - a já bych třebas řekl, že
projídáme dvouletku, že jíme to kuřátko,
které se sotva z toho vejce vylíhlo, a nečekáme,
až vyroste a bude tučné a bude na něm
nějaký kousek. Domnívám se, že
chyba bude právě v tom, že se zúčastňujeme
moc brzy na statcích a výnosech, jejichž zvýšení
od dvouletky očekáváme. Není sice
v tom nic závadného. Nebezpečí je
jenom v tom, nebéřeme-li si mnohem víc, než
naše národní hospodářství
a v konečné řadě i stát může
snésti. Cifry, o kterých se jedná, jsou přece
jenom trochu povážlivé. Intervenční
fondy - ten, který tady tvoříme, i potom
ty ostatní - mají dělati částku
10 miliard korun a z určité části
našeho hospodářského života má
býti odssáto 6-7 miliard korun. To má být
odssáto z výroby, obchodu, a po případě
i z řemesel. Velevážení, jsou-li v tomto
úseku, tedy ve výrobě, u obchodu a řemesel
ty zisky tak vysoké, že při řádné
výrobní politice, to je při řádném
dotování reserv, při řádných
odpisech a při řádné obnově
strojů, zbývají ještě volné
částky, kterých by se použilo k vytvoření
kapitálu peněžního, pak tvrdím,
že je všecko v pořádku a že ten zákon
bude velice dobrý. Ovšem nevím, má-li
už naše národní hospodářství
tolik sádla, aby mohlo tak veliký podíl dáti.
Všimněme si jen jednoho problému. Je zajímavo,
že když se mluví v užším kroužku,
tu názory různých politických straníků
nejsou tak odlišné, jako když se projevují
zde v tomto velkém shromáždění.
Náš průmysl živelně potřebuje
vývoz. Naše životní úroveň
je závislá na vývozu pokud možno vysokém.
To, že z určité části výroby
odssajeme značné prostředky, způsobí,
že nebudeme snad moci tolik zakotvit vývozem, který
často je ztrátový, jako by tomu bylo, kdyby
nebylo odssáto tolik. Prosím, nic proti tomu nemám,
bude ten pochod volnější, ale buďte si
toho vědomi, že to tady je. Ovšem uvědomme
si dále toto: obnova našeho průmyslu vůbec
se zpomalí, poněvadž průmysl nebude
mít k tomu dostatečných prostředků,
nebude mít, jak jsem řekl v rozpočtovém
výboru, dostatek prostředků k nákupu
moderních strojů, které jsou nutné,
abychom mohli obstáti v konkurenci na zahraničních
trzích. A potom ještě něco, co jsem
neslyšel od žádného řečníka,
to jest to, že zlevnění těch nejnutnějších
věcí, které jsou uvedeny v zákoně,
je na druhé straně zaplaceno tím, že
ostatní potřeby, které nejsou zlevňovány,
jsou bohužel na delší dobu stabilisovány
ve vyšších cifrách, čili že
drahota všech těchto ostatních věcí
bude trvati déle, než by trvala, kdyby bylo možno
výdělku těchto podniků použíti
ke snížení cen ostatních výrobků,
ať se to týká šatstva nebo všeho
toho, co charakterisuje vyšší životní
úroveň.
Velevážení, uvědomte si, že slevujeme
pouze na několika málo potřebách,
- sice těch nejdůležitějších,
ale charakterisujících jen nejprostší
životní úroveň, to jest jídlo,
pracovní oděv a pracovní obuv. Ceny ostatních
výrobků nejsou dotčeny a proto budeme za
ně platit ne trojnásobek, ale čtyřnásobek,
pětinásobek nebo na kolik to stouplo, a nebudeme
mít naději, že ceny těchto výrobků
brzy klesnou, jako by musely klesnout, kdyby byly podniky přinuceny
na základě svých bilancí výrobní
ceny snížit a dáti konsumentům tyto
předměty, které charakterisují vyšší
životní úroveň. Uvědomme si,
že podle výkazu statistického úřadu
potraviny před válkou činily méně
než 50% důchodu a dnes činí zase ještě
méně, takže zlevnění nebude působit
takovou částkou, aby ušetřených
peněz mohlo býti použito k zakoupení
ostatních potřeb.