Zákonu je možno částečně
vytknout, že stanovené sazby jsou trochu toporné.
Totiž zákon - to je taková širočina,
která seká, a ne bylo by možno stěžovat
si na to jako na chybu zákona, nýbrž to plyne
z povahy celého tohoto problému. Myslím,
že některá hospodářská
jednotka bude moci dostát nárokům na ni kladeným
a ještě bude moci prosperovat, kdežto u některých
jiných to bude působit obtíže. Jsem
rád, že se podařilo upraviti znění
zákona tak, že vládě bude možno
v případech, které se jí v praxi ukáží
nutné, upravovati sazby takovým způsobem,
aby byla tato úprava trochu pružnější,
než je to možno učiniti přímo v
zákoně.
Druhé nebezpečí, kterého se trochu
bojím, je už v povaze toho, že tvoříme
fond. Fondové hospodářství je velice
nebezpečné hospodaření státu.
Vážení, uvědomte si, že v rozpočtu
máme pro každou malou věc speciální
položku a že nejvyšší účetní
kontrolní úřad hlídá její
použití. A zde jsou nahromaděny veliké,
obrovité miliardy, které bude spravovati přece
jenom úzký sbor, a to bez veřejné
kontroly. Domnívám se, že tady nastanou mnohé
zmatky, že nastane tuhý boj zájmů těch,
kdož budou chtít urvat z toho pokud možno nejvíce.
To je však typická chyba fondového hospodářství.
Trochu se mi zdá, že pečeme zákony příliš
rychle, příliš složitě, a potom
to házíme administrativě, aby si s tím
poradila, jak může. Domnívám se, že
do budoucna by tomu nemělo tak být, že bychom
si měli vzpomenout na staré latinské zásady
o tvoření zákonů, že zákony
mají být krátké, jasné atd.
Těmto charakteristikám naše zákonodárství
československé rozhodně se neblíží.
Velevážení, stát bude zálohovat,
protože úplaty do fondu bude dostávat pozadu.
Ale, prosím, stát bude zálohovat a jeho finanční
situace je taková, že se nemusíme s hledisek
měnových tohoto bát. Tedy onoho nebezpečí
tady není.
Velevážení, velice si hodnotíme, že
výbory v této svízelné práci
- je to velice zlé, když se o některé
věci najednou má dohodovat několik výborů
- přece jenom podle svého mínění
našly řadu zlepšení osnovy zákona,
a obzvláště si vážím toho,
že bylo možno zlevnit sazby pro drobné podnikatele,
maloobchodníky a řemeslníky na polovinu,
tedy na 1/2%. Prosím, to nejsou kapitalisté,
to jsou lidé, kteří jsou účastni
na podniku svou prací a proto si také zasluhují,
aby byla posuzována jejich práce i její výsledky
mírněji než u těch, kde už je možno
použíti velkých peněz a také
celého velkého strojního aparátu.
Zákon o intervenčním fondu, přiznejme
si to, vznikl z důvodů psychologických a
především je to psychologická injekce.
Vznikl tehdy, když začínaly vyskakovat sem
tam ohníčky nespokojenosti, často také
živelné nespokojenosti - a tento zákon to má
utlumit. Vykoná-li tuto svou funkci, bude tady dobře.
Pro určitou část výroby, po př.
obchodu znamená tento zákon hladovou kuru. Ta může
být někdy velice užitečná. A
jestli tímto zákonem, jímž odebereme
výrobě nebo obchodu, vůbec hospodářským
podnikům nadbytečný zisk, který často
způsobuje zlenivění a také placení
černých mezd, jestliže tímto zákonem
způsobíme, že začnou tyto podniky šetřit,
že se začnou starat o intensivnější
výkonnost, o lepší organisaci, která
bude potřebovat méně lidí, než
se jich tam až dosud používá, pak přinese
tento zákon veliké blaho a zlepšení
právě na tomto úseku našeho života,
který až dosud vzdoruje jakýmkoli domluvám,
aby tam nastoupil pořádek, šetrnost, práce
a skutečně radostný tvůrčí
život. Jinak, nebude-li tomu tak, vyzní-li to naprázdno,
pak to, co děláme, je jenom narkotikum, taková
povzbuzující injekce, ale musíme mít
strach, co bude, až přejde rok, nebude-li tady nebezpečí
další ochablosti, kterou bude nutno řešit
opět injekcí, a to injekcí daleko silnější,
jak to u narkotik často bývá.
Domnívám se, že kdyby vývoj postupoval
tak, že by se ono nebezpečí nedostavilo, když
všechny známky nasvědčují, že
stoupne výroba a výrobnost - tedy věřím,
že to zvládneme. Kdyby proti očekávání
tomu tak nebylo, pak se bojím, že ani stát,
který by musil nakonec intervenci ze svých prostředků
přispět, by to nakonec nemohl unésti. A tu
musím říci, že se bojím, že
tehdy by mohly vzniknout myšlenky na další strukturální
přebudování, že by se hledala vina ne
na vnitřní podstatě a naší nedostatečnosti
nebo slabosti, nýbrž že by se hledala na hospodářské
struktuře a na soukromém podnikání,
na obchodnících, a hledaly by se nějaké
nové formy, které by měly tuto chybu odstraniti.
To by bylo ovšem s hlediska našeho státu, s hlediska
celého našeho hospodářského života
vyhánění ďábla belzebubem.
Tedy těšme se, velevážení, že
se nám to podaří. Spoléhejme na štěstí
junácké, spoléhejme na genia našeho
národa, spoléhejme přece jenom na realistickou
povahu našeho lidu, který využije této
úlevy, která mu v ohledu potravinovém přináší
jisté zvýšení životní úrovně,
a bude ji honorovat tím, že bude ještě
daleko horlivěji pracovat, aby nejenom dvouletka, ale celý
hospodářský život přinesl v budoucnosti
nové a větší úspěchy naší
drahé republice Československé. (Hlučný
potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je p. posl. Lindauer.
Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Lindauer: Paní a pánové!
Pokud se tak ještě trochu pamatuji, v seznamu hříchů,
ze kterých jsme se, pokud jsme se jich dopustili, měli
někdy zpovídat, bylo uvedeno také zatajování
pravdy. A když jsem si dnes přečetl v Lidové
demokracii zprávu o včerejším průběhu
jednání živnostensko-obchodního výboru,
musím se domnívat, že zapírání
skutečností nebo tvrzení nepravdy snad není
tak velikým hříchem, když si ho může
dovolit i orgán lidové strany.
Vážení přátelé, není
pravda, že sociálně-demokratičtí
poslanci byli proti celé dnes projednávané
osnově a že to byli poslanci strany lidové
a národní socialisté, kteří
odhlasovali v živnostensko-obchodním výboru,
aby sazby příspěvků do intervenčního
fondu byly u řemesel a maloobchodu škrtnuty a u velkoobchodů
a zprostředkovatelů sníženy jenom na
1%. Byli to také poslanci slovenské demokratické
strany a byl to také, já to otevřeně
říkám, předseda Ústředního
svazu čs. řemesla, náš poslanec soudr.
Sajal. Je to potvrzeno v Rudém právu. Ale
také Rudé právo, přátelé,
si dnes ve své zprávě o projednávání
vládního návrhu zákona o všeobecném
cenovém vyrovnávacím fondu tak trochu zafixlovalo.
(Veselost.) Není pravda a je to nepoctivé,
když Rudé právo v tučném nadpisu
své zprávy říká, že byl
v parlamentních výborech proveden útok proti
snížení cen. Já jsem byl přítomen
jednání ve třech parlamentních výborech
a musím loyálně konstatovat, že jsem
nikde neviděl a ani jsem nikde nenabyl podezření,
že by některý z pánů poslanců,
kteří se v tak velikém počtu rozpravy
účastnili, byl se třebas jenom v nejmenším
nějakého útoku proti snížení
cen dopustil. (Potlesk.)
Je pravda, že snad všichni poslanci - a dělali
to také někteří poslanci komunistické
strany - podrobili projednávaný návrh zákona
kritice, někteří mírněji, jiní
ostřeji, každý podle svého temperamentu,
po př. podle své stranické příslušnosti,
že mu také vytýkali řadu nedostatků,
ale všichni jednomyslně s povděkem kvitovali
navržené snížení cen u nejdůležitějších
předmětů životní potřeby.
Jestli snad důvodem k onomu nadpisu zprávy bylo
právě uvedené snížení
nebo zrušení příspěvku u některých
podnikatelů, pak myslím, že dnešní
rozhodnutí i za účasti komunistických
poslanců bere tomuto nadpisu důvod. Pokud někteří
poslanci navrhovali snížení nebo zrušení
příspěvku do vyrovnávacího
fondu nebo osvobození dalších výrobků
od povinnosti odváděti z nich příspěvek
- a byli jsme to i my, kteří jsme ku př.
v průmyslovém výboru navrhovali snížení
příspěvků pro průmyslové
podniky na 3% - pak, pokud se ještě od včerejška
mohu pamatovat, navrhovali tito poslanci také příslušnou
úhradu, jednak poukazem na možné použití
reservy, která vznikne udánlivým aktivním
rozdílem mezi předpokládanou potřebou
a předpokládanými příjmy fondu,
jednak návrhem, aby povinnost platili příspěvek
byla uvalena na některé jiné druhy podnikání,
na které se projednávaný návrh zákona
nevztahuje. Já se domnívám, vážení
přátelé, že se stejnou úhradou
počítali i ti komunističtí poslanci,
kteří také navrhovali, aby seznam výrobků,
ze kterých nemá být příspěvek
odváděn, byl rozmnožen o některé
další výrobky a tím zmenšen příjem
tohoto fondu.
Než řeknu několik slov k osnově samé,
chtěl bych poznamenat něco k tomu, co už zde
bylo řečníky přede mnou řečeno.
Podívejte se, my máme upřímnou radost
z toho, že jsme jak v parlamentních výborech,
tak i dnes s tohoto místa slyšeli řadu tvrzení,
která jsme uváděli i my, když jsme se
kriticky stavěli k navrhovanému řešení
problému zvýšení životní
úrovně. Pan kol. posl. Zápotocký
tady tvrdil něco o tom, že kapelník Nejvyššího
úřadu cenového, který tu cenovou harmoniku
natahuje, si příliš nepotrpí na nízké
tóny a že snad proto jsou naše ceny vysoké.
Staré české přísloví
říká, že "basa tvrdí muziku".
Basa, která má jenom nízké tóny,
ještě muziku nedělá; ona ji jenom tvrdí.
A má-li být muzika skutečně muzikou,
aby se dala poslouchat, pak nestačí jenom nízké
tóny, musí to být i tóny jiné
a musí být tak sladěné, aby se ta
muzika vůbec dala poslouchat. (Potlesk.) Něco
podobného je snad i s cenami. I ceny musí být
uvedeny v soulad s naším hospodářským
životem tak, aby skutečně byly únosné.
Já se domnívám - nechci obhajovat Nejvyšší
úřad cenový, nemám k tomu důvodů
- že by snad i odborové hnutí zde mohlo býti
nápomocno.
Pan kol. Zápotocký zde mluvil o zvýšení
životní úrovně snižováním
cen. Mluvil také o revisi kalkulací, o zvýšení
výroby atd. Ale, vážení přátelé,
snižováním cen, které postihne každého
stejně, neodstraníme sociální rozdíly,
které tady ještě existují a které
odstranit musíme. Tady musíme právě
vzít na pomoc také úpravu platů všude
tam, kde toho je třeba, kde právě odstranění
sociálních tvrdostí toho nezbytně
vyžaduje. Myslím, že by snad bylo bývalo
na místě, kdyby nám byl pan kol. Zápotocký
jako předseda Revolučního odborového
hnutí po této stránce také něco
řekl, zejména pokud se týká těch
nejpotřebnějších: státních
a veřejných zaměstnanců. (Potlesk.)
Myslím, vážení přátelé,
... (Posl. Zápotocký: Povím vám
to zítra v Národní frontě. Uvidíme,
co budete dělat! - Potlesk.) Tam už si to vyřídí
zase moji soudruzi. Moje strana uvítala - myslím,
že to nemusím zdůrazňovat - úsilí
vlády zvyšovat životní úroveň
širokých vrstev lidových, pro něž
zde byl vytvořen reálný předpoklad
stoupající výrobností a v důsledku
toho klesáním výrobních nákladů.
My jenom litujeme, že v tom chvatu, který souvisí
s pracovním přetížením vlády,
nebyly zvoleny podle našeho názoru právě
nejlepší prostředky pro zabezpečení
vzestupu životní úrovně. Náš
klub nemůže zejména souhlasiti s tím,
že s ohledem na stejnoměrně klesající
výrobní náklady byla průmyslová
výroba ve všech svých stupních zatížena
jednotnou sazbou, která pro některá odvětví
je skutečně příliš vysoká,
takže prozatím postihuje i majetkovou podstatu některých
podniků, po případě znemožňuje
obnovu kapitálových investic.
Navrhované sazby vyrovnávacích příspěvků
jsou skutečně velmi vysoké a kdyby měly
zůstat v platnosti v plném rozsahu, jak jsou uvedeny
u průmyslových podniků ve vládním
návrhu a jak je přijaly i všechny příslušné
výbory, podlomily by finanční rovnováhu
mnohých podniků národních i soukromých.
Výjimky z příspěvkové povinnosti,
které jsou uvedeny v § 2 návrhu zákona,
nepamatují na všechny obory, o kterých můžeme
už dnes říci, že zatížení
vyrovnávacím příspěvkem buď
vůbec nesnesou, anebo že tímto zatížením
budou přivedeny do obtížné situace.
Jsou to zejména všechny případy, kdy
výrobek před svým dokončením
proběhne několika podniky, takže úhrn
všech vyrovnávacích příspěvků
je v poměru ke konečné ceně výrobku
příliš vysoký. Tento případ
se bude vyskytovati ku př. v textilní výrobě,
kde bude postižen příspěvkem obrat přádelny,
tkalcovny, konfekční továrny, velkoobchodu
a maloobchodu. Jsou to však některé výrobky
našeho znárodněného chemického
průmyslu, ku př. umělá hnojiva, umělá
krmiva a snad ještě řada jiných výrobků,
na které byly parlamentní výbory upozorněny
příslušnými hospodářskými
organisacemi.
My považujeme vládní návrh zákona
po této stránce za nedokonalý. Ale protože
jsme si byli velmi dobře vědomi, že jakékoli
změny v navrhovaných sazbách příspěvků
nebo v seznamu výrobků z příspěvkové
povinnosti vyňatých, které by snad byly ve
chvatu, s jakým musela býti osnova projednávána,
jednotlivými výbory provedeny, by nedostatek vládního
návrhu dokonale neodstranily a že by byly jen pouhými
záplatami nedokonalého díla vlády,
doporučili jsme proto, zejména v rozpočtovém
výboru, aby ve zmíněných dvou ustanoveních
byl vládní návrh zákona přijat
beze změny. Toto své doporučení jsme
ovšem učinili závislým na přijetí
resoluce, která také přijata byla a o které
zde mluvil generální zpravodaj pan docent dr Chytil,
resoluce, která ukládá vládě,
aby nejpozději do dvou měsíců po vydání
zákona předložila výborům parlamentu
k přezkoumání návrh vládního
nařízení, jímž se doplňuje
seznam podniků, pro které budou stanoveny nižší
příspěvkové dávky se zřetelem
k jejich hospodářským poměrům,
jakož i seznam výrobků, které jsou ze
zatížení vyrovnávacími dávkami
vyňaty. My tím, vážení přátelé,
chceme dáti vládě možnost, aby své
nedokonalé dílo přezkoumala a opravila. Přitom
však trváme na tom, aby návrh příslušného
vládního nařízení byl dříve,
než bude vydáno, předložen parlamentu
k přezkoumání a vyžádána
si stanoviska jeho výborů. Střízlivý
výpočet nám jasně říká,
že příspěvky do vyrovnávacího
fondu stupňují náš fiskalismus nad míru,
která je únosná pro naše hospodářství.
Jestliže náš klub bude pro tuto osnovu hlasovati,
činí tak s určitými rozpaky a rozhodl
se pro to jenom z toho důvodu, že, jak už jsem
uvedl, vláda použije ustanovení § 2, odst.
2 projednávané osnovy a vyjme z příspěvkové
povinnosti další výrobky, u kterých
se důkladným šetřením ještě
zjistí neúnosnost zatížení, po
případě sníží v návrhu
zákona uvedené sazby příspěvků.
Upozorňuji jménem klubu své strany na nezbytnost
co nejrychleji přezkoumati důsledky, které
budou mít vyrovnávací příspěvky
na finanční rovnováhu podniků a na
naše vývozní možnosti, jakož i na
naléhavou potřebu sjednat co nejdříve
jasno v kalkulačních předpokladech výroby
i distribuce a včasné rozhodnutí v této
věci.
Bylo by velkým poškozením našeho dalšího
hospodářského rozvoje, kdybychom ponechali
podniky v nejistotě. Nemůžeme hospodařit
ze dne na den. Musíme mít jasné výhledy
a důslednou linii. Řešení otázky
zvýšení životní úrovně
pomocí vyrovnávacího fondu nese mnoho stop
improvisace a proto nás toto řešení
neuspokojuje. V době plánovaného hospodářství
máme právo požadovat, aby parlamentu byly předkládány
dokonaleji propracované osnovy zákonů, osnovy
tak připravené, abychom nebyli nuceni spoléhat
při odstraňování jejich zřejmých
nedostatků teprve na dodatečné řešení
prováděcích nařízení.
Musíme také žádat - a tuto žádost
už opakujeme po několikáté - aby parlamentu
byly návrhy zákonů předkládány
tak včas, aby je mohl skutečně projednat
a převzít za ně plnou odpovědnost.
Náš parlament i jeho výbory už ukázaly,
že když se jim k tomu dá příležitost,
umějí nejenom jednat, ale také myslit, a
že umějí udělat zákony i když
ne naprosto dokonalé. tedy jistě zákony dobré.
Na př. náš informační výbor,
když odmítl upéci redaktorský zákon
jako pekař housku, přepracoval vládní
návrh zákona pro autora k nepoznání,
a přece teprve potom byl tento zákon všemi
redaktory sympaticky přijat. Máme zkušenosti,
že když chce vláda prosadit osnovu co nejméně
pozměněnou, podaří se jí to
vždycky nejlépe tehdy, když k projednávání
zákona stanoví krátké, často
šibeniční lhůty. Typickým příkladem
toho je právě projednávaný zákon,
u kterého lhůta k projednání v šesti
parlamentních výborech a v plenu, stanovená
pouze na 4 dny, byla naprosto nemožná.
K požadavku rychlého projednání důsledků
a včasného rozhodnutí o vyjmutí dalších
výrobků nebo zmírnění příspěvkového
zatížení připojujeme zároveň
výzvu na vládu, aby své rozhodnutí
učinila s největší objektivnosti a s
náležitým porozuměním pro potřeby
našeho hospodářství a zejména
aby dbala naší výstrahy, že není
možno utahovati dále berní šroub v přehnané
snaze po tvoření reserv. Tvoření reserv
vychází, vážení přátelé,
ve státním rozpočtu i v podnicích
snad z dobře míněné snahy, může
se však někdy minout svým účinkem
a způsobit více škody než užitku,
vybočí-li z rozumné míry, ba stane
se přítěží, ztěžuje-li
hybnost našeho hospodářství.
V soustavě plánovaného hospodářství
má být hlavní reservou vlastní koncepce
a přesné zpracování plánů.
Úkoly plánů mají být stanoveny
s největší lidsky vůbec dosažitelnou
přesností. Plán nemá obsahovat žádná
vědomá nadsazování, má se snažit
o nejdokonalejší určení příštího
vývoje, má být prostě realistický.
Co požadujeme od plánu všeobecně, to musíme
požadovat také od plánu pro hospodaření
státu, pro vlastní státní rozpočet,
pro rozpočet příjmů a vzdání,
spojených s každým zásahem státu.
Musíme s politováním konstatovat, že
o základním článku naší
soustavy plánovaného hospodářství,
o příjmech a vydáních státní
správy, jsme informováni daleko méně
než o průběhu dvouletého plánu,
a při tom také s velikým zpožděním.
Může-li veliký počet výrobních
podniků znárodněného i soukromého
průmyslu podávat hned na počátku každého
měsíce podrobné zprávy, nevidíme
žádného důvodu, proč by nemohla
být naše veřejnost informována se stejnou
pohotovostí o vývoji státních příjmů
a výdajů nejpozději do 15 dnů po uplynutí
každého měsíce.
Žádám proto jménem klubu své
strany pana ministra financí, aby pravidelně uveřejňoval
k 15. dni každého měsíce podrobné
výkazy o vývoji státních příjmů
a vydání a umožnil tak parlamentu a nejširší
veřejnosti možnost sledovat vývoj státního
hospodaření. Tento náš požadavek
jest oprávněn nejenom z důvodů zásadních,
ale je také technicky snadno proveditelný, neboť
konsolidace naší veřejné správy
dosáhla již takového stupně, že
splnění nemůže působit praktických
obtíží. Nemůže býti nejmenší
pochybnosti o tom, že osnova o vyrovnávacím
cenovém fondu ukládá našemu hospodářství
nová břemena. Rovněž nemůže
býti sporu o tom, že jsou to břemena mimořádně
veliká. A ukládáme-li našemu hospodářství
taková veliká břemena, měli bychom
při tom vycházet také z přesné
znalosti stavu státního hospodaření,
z vývoje státních příjmů
a vydání za poslední měsíce
a z jejích porovnání s rozpočtovými
kvotami. Doposud známe výsledky za měsíc
leden a už tyto výsledky nasvědčují,
že státní rozpočet na r. 1947 má
velmi značně podhodnoceny příjmové
položky. Tak ku př. u obratové daně
se předpokládá výnos za celý
rok 1947 6.923 mil. oproti skutečnému výnosu
6.955 mil. v r. 1946. Výnos obratové daně
za poslední čtvrtletí činil 2.100
mil., což odpovídá vzestupu hodnoty odbytu
průmyslu ve třetím čtvrtletí
minulého roku a představuje minimální
základnu pro odhad na r. 1947, který by byl podle
toho 8.500 mil. vedle toho se však počítá
ještě se vzestupem výroby o 15 až 20%,
takže se může směle předpokládat,
že výnos obratové daně bude o dalších
1.300 až 1.700 mil. vyšší. To jenom jako
jeden příklad.
Také u přímých daní bude větší
výnos. To je skutečnost, která je opravdu
s hlediska hospodářského potěšující,
ale na druhé straně velké rozdíly
mezi rozpočtovým předpokladem a skutečnými
výsledky nás upozorňují, že rozpočet
tak značně se odchylující od skutečnosti
není prostě dobrým plánem. Jen realistický
rozpočet může míti smysl. A jako na
jedné straně nechceme, aby rozpočet překypoval
nekritickým optimismem a aby jeho rozpočtených
příjmů nemohlo být dosaženo,
tak na druhé straně nemůžeme dost dobře
schvalovat druhý extrém, t. j. nezdravý pesimismus,
který by z přehnané opatrnosti nebo snad
dokonce vědomě podceňoval možnosti příjmů
státní pokladny a přeháněl
rozpočet výdajů. Odklon od přísného
realismu v rozpočtu není závadou pouze technickou,
je také velkou závadou hospodářskou
i politickou. Je-li rozpočet skreslen jednostranným
pesimismem, jako je tomu zřejmě u rozpočtu
na r. 1947, vytváří se situace, ve které
nabývá snadno převahy mechanický fiskalismus.
Nechceme žít lehkomyslně nad poměry,
nesmíme však žít ani v soustavě
lakotnického fiskalismu, který by na konec podlamoval
vlastní zdroje státních příjmů,
který by dusil rozvoj hospodářského
života a znemožňoval nebo ztěžoval
zvýšení životní úrovně
lidu. Nerealistický rozpočet je závadou politickou,
protože každý odklon od rozpočtu odnímá
prakticky parlamentu možnost náležitě
rozhodovat o skutečném hospodaření
státu, o skutečné potřebě státních
příjmů a o možnostech státních
výdajů.