Býti pro zrušení trestu smrti neznamená
býti pro milost zločincům. Trest na svobodě,
třeba doživotní žalář, spojený
s nucenými pracemi, je jistě velmi těžký
trest, ale přece ne tak bezprostředně hrozný
a nelidský jako trest smrti.
V této souvislosti chtěl bych ještě
upozorniti, že údobí revoluce přineslo
s sebou mimo řadu kladů a cenných výsledků
také zjevy nehodné naší demokratické,
humanitní a dodávám také křesťanské
tradice. Je všeobecně známo z tisku i z projevů
a také z řady oznámení, která
se dnes projednávají u soudů, že v některých
případech docházelo, zejména záhy
po osvobození, k tomu, že s vězni bylo surově
nakládáno, výslechy byly prováděny
gestapáckými methodami - ty případy
byly řečníkem přede mnou uváděny
- výslechy byly prováděny gestapáckými
methodami, na svědky bylo působeno psychicky i fysicky,
vyhrožováno bylo nejhorším způsobem,
používáno bylo gestapáků k usvědčování
českých lidí a slibovány jim za to
úlevy, jen aby bylo dosaženo výpovědí
a výsledků, jež vyslýchající
chtěl míti za každou cenu. Že se tak dělo,
neslouží nám ke cti. Ale bylo by hanbou nás
všech, kdybychom chtěli takové zjevy, pokud
vyšly a ještě vyjdou najevo, nějakým
způsobem utlumiti. Náš národ a celý
svět proti takovým methodám bojoval a proto
ani dnes nesmíme připustit u nás gestapismus
v kterékoliv době a v jakékoliv formě.
(Potlesk.) Všechny snahy a projevy v tomto směru
musí býti odsouzeny a přísně
potrestány.
Rozhodování mimořádných lidových
soudů a soudu národního bylo někdy
velmi ztíženo postojem našeho tisku a rozhlasu.
Některý tisk a také rozhlas tendenčně
uveřejňoval jen vytržené části
průvodního řízení, zpravidla
nepříznivé obžalovaným, a doprovázel
je komentáři naplněnými tendenčními
závěry, pokud šlo o výsledky projednávaných
případů. Byly vydávány celé
brožury a napadání soudcové, aby takto
byl vykonáván tlak na rozhodování
soudů. Takovéto methody musíme jednou pro
vždy odsoudit a tím současně odsoudit
všechny snahy o zpolitisováním našeho
soudnictví. Takovéto způsoby ovlivňování
soudců jsou v našem právním řádu
zakázány. To ovšem nevadilo některým
novinářům, aby nevypisovali obsah obžaloby
a svědeckých výpovědí, nehodnotili
jednotlivé svědky a neradili soudcům, jak
mají rozhodovati. Nebylo to nic jiného než
tlak na nezávislost soudů. Zapomněli, že
soudcové jak z povolání, tak i soudcové
z lidu jsou vázáni přísahou, že
při svém rozhodování budou se říditi
jen zákony a svým svědomím a že
nedopřejí sluchu žádným jiným
vlivům. Je proto přímo zločinem působiti
na soudce jakkoliv, aby se řídil něčím
jiným, třeba přáním politické
strany. (Potlesk.)
Jistě pozoruhodným výsledkem lidového
soudnictví je skutečnost, že soudci z lidu
poznali vážnost a těžkost úřadu
soudcovského a sami často velmi kategoricky odmítali
venkovní tlak na své rozhodování.
Byl jsem přítomen závěrečnému
shromáždění soudců lidových
i soudců z povolání u jednoho lidového
soudu na rozloučenou a slyšel jsem, jak soudcové
z lidu děkovali soudcům z povolání
za jejich objektivní a obětavou práci ve
vedení lidového soudnictví a zejména
pak za to, že je jako laiky naučili se dívat
na člověka a jeho případ očima
zákona a lidského svědomí. Tito soudcové
z lidu budou dnes nejbližšími ochránci
soudcovské nezávislosti, neboť viděli
z blízka do soudcovy práce. Poznali také,
že mnohem lehčeji se kritisuje, ale mnohem hůře
se pak člověku, který má nezaujaté
svědomí, rozhoduje.
A mluvíme-li o tom, že lid si musí tu kterou
věc hodnotiti sám, myslím, že hodnotiti
soudcovskou nezávislost může v prvé
řadě ten lid, který sám jako soudce
rozhodoval. Tedy tito soudcové z lidu, bojovníci
na domácí i zahraniční půdě,
mohou mluviti o soudcích, o jejich práci, a vyjádřiti
se, zda soudcové mají či nemají býti
závislí na výkonné a politické
moci, nikoliv však zaujatý tisk nebo nezodpovědná
ulice. Ale i s tohoto místa bylo někdy dosti posměšně
mluveno o soudcovské nezávislosti, když rozhodnutí
některého soudu nedopadlo podle přání
mluvčího. I soudce se může zmýliti,
je to také jen člověk, ale je velký
rozdíl v tom, zda se zmýlí jen v důsledku
nesprávného skutkového nebo právního
hodnocení, či zmýlí-li se vědomě
v důsledku přání své politické
strany. (Potlesk.) Právě soudcovská
nezávislost, nesesaditelnost a nepřeložitelnost,
vyjma případy trestní nebo disciplinární,
je zárukou, že v tomto státě budou tvořiti
právo jen dva činitelé: zákonodárce
a soudce a nikdo jiný. (Potlesk.)
Byla nadhozena přání, aby soudcové
byli voleni po způsobu národních výborů.
O této otázce bude jistě zevrubně
jednáno při ústavním řešení
tohoto problému. Chtěl bych jen poznamenati, že
k úřadu soudce je dnes třeba dlouholeté
přípravy odborné. Soudce musí býti
nejenom dobrým právníkem, ale také
národohospodářem, sociologem a psychologem.
Kdyby soudce nebyl na úrovni v tomto směru, znamenala
by nízká úroveň soudců ohrožení
vnitřního klidu, pořádku a bezpečnosti,
znamenalo by to porušení občanského
spolunažívání. V některých
státech i na západě je zavedeno volení
soudců, avšak i v těchto státech jsou
silné hlasy, volající po odstranění
volených soudců. U nás nelze alespoň
v dohledné době o tom uvažovati, neboť
po zkušenostech, které máme, kdy celý
náš život je zpolitisován, znamenalo by
zavedení volených soudců ohrožení
nestrannosti soudů a úplné zpolitisování
této pomalu poslední nadstranické instituce.
Pokud je třeba, aby soudcové z lidu spolurozhodovali
se soudci z povolání, tedy na to již náš
právní řád pamatuje ve formě
ku př. pracovních soudů a podobně.
Zde jsou ustanovováni laičtí soudcové
cestou naprosto demokratickou a soudcové z povolání
nejsou žádnými byrokraty; vyšli vesměs
z drobného lidu, s ním žijí a s ním
také cítí.
Skončilo se údobí retribuce, údobí
největšího zatížení soudců.
Soudcové však neodpočívají, nemohou,
neboť je čeká mnoho práce ve všech
oborech normálního soudnictví, kde v důsledku
zaměstnání soudců retribuci nastalo
zdržení a vznikly i nedodělky. Je nutno dostati
do běžného chodu agendu civilní, trestní,
exekuční, knihovní, nespornou atd., je nutno
lidu včas a svědomitě přisluhovati
spravedlností. A k tomu potřebují soudcové
klid a vědomí, že jejich práce nebude
brzděna obavami o jejich postavení, o jejich nezávislost,
o jejich hmotné zajištění. Klidu a míru
v národě jistě posloužíme, dáme-li
mu soudce spravedlivé, a takoví mohou býti
jen soudcově vzdělaní, nepolitičtí,
nezávislí a finančně naprosto zajištění.
Naše lidové soudy a národní soudy splnily
svou povinnost historickou a státoprávní.
Nashromáždily cenný materiál pro historii
a pro pochopení hloubky našeho utrpení za okupace.
Přimlouvám se, aby ministerstvo spravedlnosti podle
příslibu pana ministra tento materiál vhodným
způsobem uveřejnilo, aby se tak stal studnicí,
z níž by čerpaly další generace
síly k odporu proti našim odvěkým nepřátelům
a zároveň a stále si uvědomovaly,
že ztratiti svobodu lze někdy snadno, ale dobýti
jí zpět znamená nekonečné potoky
krve, slz, hrůzy a utrpení.
Souhlasíme plně se zprávou pana ministra,
zejména s jeho rozborem a zhodnocením činnosti
mimořádných lidových tribunálů
a zejména pak s jeho názorem, který je též
názorem naším, že výsledky činnosti
lidových soudů a soudu národního ukázaly
všemu našemu lidu a veřejnosti mezinárodní,
že náš národ i stát nehodlá
prominout ani strpět, ani v budoucnosti, žádnému
politikovi a žádnému veřejnému
odpovědnému pracovníkovi postup a politiku
takovou, která by jej zaváděla do područí
cizí moci, politiku, která by ničila nebo
třeba jen hazardovala s naší svobodou a politickou
nezávislosti. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším prihláseným
rečníkom je pán posl. dr Hobza. Udeľujem
mu slovo.
Posl. dr Hobza: Pane předsedo, slavná sněmovno!
Pan ministr spravedlnosti si zaslouží dík nás
všech členů Národního shromáždění
za to, že sám ze své vlastní iniciativy
se rozhodl předstoupit před parlament, aby mu podal
veřejnou bilanci z neobyčejně důležitého
úseku své resortní činnosti, tak zv.
mimořádného soudnictví retribučního.
(Potlesk.) Už tato okolnost sama je nejlepším
dokladem toho, že tu není za co se stydět nebo
obávat se snad veřejné kritiky, nýbrž
právě naopak: předložit úspěšné
vyúčtování celé retribuční
akce k veřejné diskusi. Je to krásný
zjev v našem parlamentarismu a musíme jej veřejně
pochválit.
O jak důležitý a mimořádný
úsek jde při naší retribuci, pochopí
nejlépe ten, kdo poznal zblízka povahu a podstatu
politické justice vůbec. A bohužel, či
snad pro daný účel bohudík, je počet
těch z našeho národa, kteří právě
v poslední strašné válce mohli z bezprostřední
blízkosti a na vlastní kůži objevit,
jak hluboko až se může zvrhnout politická
justice, velmi značný. A všichni tito příslušníci
našeho národa, bývalí političtí
vězni, jsou živým svědomím pro
poměry naše. Nesmíme si zapírat, že
každá politická justice, zejména v dobách
válečných, revolučních a mimořádných
vůbec, je v nebezpečí ovládnutí
výkonnou mocí vládní, aby se stala
služkou vládnoucího politického režimu.
Nakolik se ubrání tomuto nebezpečí,
podle toho ji lze kvalifikovat. V nacistickém režimu
Hitlerově jsme zažili ten nejstrašnější
extrém, kdy nelze už vůbec ani mluvit o justici.
A my všichni, kteří jsme se jako zázrakem
vrátili s hlavou na krku z toho nacistického pekla,
cítíme živelný odpor a hnus ke všemu,
co by nám jen trochu připomínalo ony zvířecké
metody nacistické. Jestliže německý
národ tak hluboko klesl ve své lidské důstojnosti,
pak nesmí za žádných okolností
tomuto nebezpečí propadnout národ náš,
národ Masarykův a Benešův (Potlesk.),
jehož největší chloubou v soutěži
s ostatními národy byla vždy právě
jeho vysoká kulturní úroveň. A pod
tímto zorným úhlem a s touto devisou jsme
přistupovali k praktickému řešení
našeho revolučního mimořádného
soudnictví.
Správně připomenul v tomto směru pan
ministr spravedlnosti ve svém exposé preambuli k
dekretu o potrestání nacistických zločinců
a zrádců a jejich pomahačů, v níž
se volá po přísné spravedlnosti, tedy
po přísnosti, ale při tom po spravedlnosti.
Čili jinými slovy: i politická justice, a
to i sebe přísnější, musí
zůstat přece jen justicí, to jest výkonem
spravedlnosti a nikdy ne bezprávné svévole,
či - lépe řečeno - zlovůle.
To bylo vedoucí linií celé naší
retribuce, aby při zasloužené přísnosti
trestů byl zachován právní řád
a soudcovská nezávislost a tím i čest
našeho národa. A posuzujeme-li s tohoto jedině
správného stanoviska celkovou bilanci, kterou nám
pan ministr předložil, můžeme s ní
býti spokojeni. Tím není řečeno,
že zavíráme oči před různými
nesprávnostmi v detailech, které se staly a s nimiž
se počítalo a počítat muselo. Bude
další věcí cti našeho národa,
aby dovedl takové nesprávné jednotlivosti
vhodnou formou. korigovat. Jsme vděčni našim
odpovědným činitelům, že i na
tyto věci pamatuji a mají je v programu. Pan ministr
spravedlnosti se o nich i o jejich příčinách
podrobně zmínil a my s ním můžeme
jen souhlasit.
Nebylo jednotného měřítka u různých
soudů; viz na př. i neobyčejně mírný
rozsudek nad aktivistickými novináři v Brně
v poměru k přísnému trestu nad jejich
druhy v Praze. Nebylo stejného měřítka
po celou dobu dvou roků činnosti mimořádných
soudů, takže rozdíly ve výši trestů
mezi dobou počáteční a konečnou
jsou příliš křiklavé. Tyto a
podobné rozdíly a rozpory v otázce výše
trestu jsou lehce vysvětlitelné a pochopitelné
a dají se také poměrně snadno vyrovnati.
A vyrovnat je také musíme, už z toho důvodu,
abychom odstranili podezření, že některé
procesy byly opožděným dodáváním
spisů z ministerstva vnitra záměrně
odsunovány až na sám závěr činnosti
mimořádných soudů.
Horší je to s rozpory v otázce viny. Ty už
jsou méně vysvětlitelné a k těm
nemělo vůbec dojít. Je přece samozřejmé,
že co je trestné v Praze, musí být trestné
také v Brně, v Olomouci nebo v Ostravě, stejně
jako co bylo trestné včera, nemůže být
beztrestným u jiné skupiny obžalovaných
dnes. Musíme jen litovat, že k podobným rozporům
skutečně došlo. Nejmarkantnějším
příkladem toho je známý proces proti
představitelům tak zv. NOÚZ. Tak jako oni,
omlouvali svou přisluhovačskou činnost a
spolupráci s Němci i jiní před nimi
již souzení. Zatím co však těm
předcházejícím neuznal soud správnost
obhajoby, že někdo se pro národ obětovat
musel, aby hrál před okupanty politiku dvojí
tváře a kryl tím vlastně illegální
činnost, pro představitele NOÚZ tuto jejich
obhajobu uznal za správnou a osvobodil je, kdežto
předcházející obžalované
ve stejné situaci a za stejných okolností
odsoudil. Těmito protichůdnými rozsudky byla
položena dělící čára do
našeho národa. Co pro jednu vrstvu národa je
národní zradou a kolaborací, je pro druhou
vrstvu omluvou a činnosti beztrestnou, ba přímo
vlasteneckou, máme-li tak soudit z nejvyšších
vyznamenání na jejich prsou a z jejich dnešního
vysokého postavení. Tento dvojí loket při
posuzování činnosti a chování
našich lidí za okupace je nemožný a nesnesitelný.
Buď se chovali poctivě česky a vlastenecky,
ať to byli dělníci nebo úředníci
nebo kdokoliv jiný, nebo, byli zase zrádci a kolaboranti
bez ohledu na to, zda šlo o dělníka nebo tak
zv. inteligenta. Třídní justici, dovolující
jedné vrstvě národa to, pro co jinou vrstvu
národa odsuzujeme, si zavádět v naší
masarykovsky demokratické republice nesmíme a nebudeme.
(Potlesk.) U nás musí platit zákony
stejně pro všechny příslušníky
národa a všichni jsou si před zákonem
rovni. Proto i takovéto omyly a hříchy proti
této ústavou zaručené zásadě,
musí býti napraveny v zájmu cti našeho
nezávislého a spravedlivého soudnictví.
Že máme dosud zdravý cit pro právní
řád a jeho dodržování, dokázali
jsme nejlépe tím, že jsme mimořádné
retribuční soudnictví, jak bylo možno
nejdříve, zrušili a vrátili se výlučně
k řádným soudům. V celém demokratickém
světě bylo také toto naše rozhodnutí
velmi příznivě posuzováno a přijímáno.
Jeho význam vynikne tím více, uvědomíme-li
si, že ve většině bývalých
Němci okupovaných států mimořádné
soudnictví retribuční dosud trvá,
tak na př. i v Belgii a Holandsku, a počítá
se s jeho ukončením teprve koncem tohoto roku. V
Jugoslavii není retribuční soudnictví
dokonce vůbec nijak časově omezeno. Vidíme
ostatně, že i v Sovětském svazu projevuje
se obdobná ctižádost, zřejmá
ze zrušení trestu smrti. A právě v těchto
dnech uveřejnila k tomu sovětská tisková
kancelář bližší podrobnosti, z
nichž vychází najevo, že toto sovětské
rozhodnutí o zrušení trestu smrti se vztahuje
i na soudnictví vojenské, ba dokonce i na Němce,
a všem odsouzencům k trestu smrti, tedy i Němcům,
se v Sovětském svazu a v sovětském
okupačním pásmu teď přeměňuje
trest smrti na 25 let nucené práce.
Nebude na škodu věci, zejména po nepříznivé
kritice pana kol. dr Gregora, když si v této
souvislosti porovnáme některé konečné
cifry z naší retribuce s obdobnými z retribuce
zahraniční. Tak na př. ve Francii, státu
mnohem větším než jsme my, bylo podáno
celkem 127.233 trestních retribučních oznámení.
U nás naproti tomu 132.549, tedy u nás proti Francii
o 5000 více. K tomu dlužno ještě poznamenati,
že ve Francii trvá retribuční soudnictví
již od srpna 1944, tedy o půl roku déle než
u nás. Z toho bylo podáno obžalob ve Francii
50.066, u nás 42.908. Zastavených případů
ve Francii 48.155, u nás 40.534. Osvobozujících
rozsudků ve Francii 7.400, u nás 9.132. Tedy vidíme,
že cifry jsou v obou státech přibližně
stejné. Jedině v trestu smrti mají ve Francii
rekord, ale jenom zdánlivý rekord. Trestů
smrti tam bylo vysloveno 5.386, avšak vykonáno jich
tam bylo dosud toliko 637. Naproti tomu u nás bylo vyhlášeno
713 rozsudků smrti a vykonáno z toho 693, tedy všechny
kromě 20. V Holandsku bylo dosud v retribučním
řízení vyneseno 120 rozsudků smrti;
vykonáno jich bylo dosud pouze 12, tedy právě
jedna desetina. Při tomto porovnání se zahraniční
retribucí jsme tedy zřejmě nedopadli špatně
a toto srovnání čísel svědčí
o pravém opaku toho, co tvrdil a vytýkal kolega
dr Gregor.
Naše retribuční soudnictví nám
dalo příležitost seznámiti se i s některými
zahanbujícími zjevy našeho poválečného
života. Sám jako člen - laický přísedící
a přitom právník - mimořádného
lidového soudu i soudu národního mohu potvrditi,
jak vysoké procento trestních oznámení
bylo výplodem osobní či politické
pomstychtivosti některých našich spoluobčanů
a sobecky zištných, čistě materielních
zájmů závistivých nebo hrabivých
jednotlivců. Ke cti našich soudů budiž
tu veřejně konstatováno, že ve své
ohromné většině nepodlehli těmto
nemravným tendencím a chránili nevinné
občany před podobnými zvrhlíky, kteří
sami by měli sedět na lavici obžalovaných.
Ani v tomto směru nemohu souhlasit s kol. dr Gregorem,
který prohlásil za povážlivý
zjev onu část exposé pana ministra spravedlnosti,
kde vysvětluje tyto trapné případy
narušenosti charakteru vlivem okupace. Naopak se divím
kol. dr Gregorovi jako soudci, že před touto
mravní zvrhlostí zavírá oči
a chce ji omlouvat občanskou povinností nebo dokonce
občanskou horlivostí.
Pan dr Gregor udivil nás však ještě
dalšími názory, nevysvětlitelnými
právě u něho jako u soudce. Nedovedu na př.
pochopit, jak může odsuzovat pokyn ministra spravedlnosti
o nevhodnosti gestapáků jako svědků.
Víme přece všichni velmi dobře, co k
tomuto pokynu vedlo, že to byly ony smutně známé
zkušenosti z olomouckého procesu Pospíšilova
a z brněnského procesu Ryšánkova. Celá
veřejnost naopak přijala s ohromným uspokojením
toto opatření, aby prodejných a bezcharakterních
gestapáckých individuí nemohlo být
zneužíváno proti našim vlastním
českým lidem.
A ještě jednoho místa z řeči
p. dr Gregora bych se rám dotkl, t. j. případu
Daxnerova. Pan kol. dr Gregor asi neví, že
na Slovensku máme jiné předpisy než
u nás. Podle § 13 nařízení SNR
ze dne 15. května 1945, čís. 33 Sb. SNR,
jmenuje a odvolává členy Národního
soudu předsednictvo SNR, a rovněž zřejmě
neví kol. dr Gregor, že to byl ve vládě
právě ministr spravedlnosti, který vyložil
toto ustanovení citovaného nařízení
SNR tak, že nemůže odporovat ústavním
předpisům o soudcovské nezávislosti.
Tím přispěl právě pan ministr
spravedlnosti ke známému rozhodnutí vlády.
Tak vypadá pravda o případu Daxnerově
a ne jinak.
V exposé páně ministrově mne zamrzela
ještě jedna poznámka, že totiž mnoho
henleinovských poslanců nejen uprchlo, ale že
byli někteří i odsunuti. Jak je to možné,
že jsme je propustili ze svých rukou, místo
abychom je postavili před soud, kam jedině patřili?
Kdo měl zájem na jejich odsunu? Tato trapná
kapitola by nám měla býti veřejně
vysvětlena. (Výkřiky.) Stejně
ten počet utečenců, zejména z řad
gestapa, je nesmírný a budeme z toho mít
v budoucnu velké nepříjemnosti.