O obchodních úvěrech sjednaných po
osvobození zmínil jsem se ve výkladu o zahraničním
obchodu.
V souvislosti s naší účastí na
Mezinárodním měnovém fondu a na Mezinárodní
bance pro obnovu a rozvoj došlo v roce 1946 k emisi nového
typu státních dluhopisů, bezúročných
poukázek vydaných na základě §
23, odst. 1, písm. d) finančního zákona
na rok 1946. Těmito poukázkami jsme splatili část
naší členské kvoty u uvedených
mezinárodních institucí.
Přehled výsledků státního hospodaření
zakončím zprávou o vývoji a stavu
státních záruk.
Dal jsem sestaviti přehlednou tabulku o stavu státních
záruk. Veliký vzrůst záruk poskytnutých
po revoluci proti zárukám starším ukazuje
na velkorysou zárukovou politiku, kterou sleduje vláda
jak při úvěrech investičních,
tak při snaze přispěti podnikům k
udržení provozu, aby se naše hospodářské
podnikání mohlo snadněji přenésti
přes počáteční obtíže.
Je do značné míry zásluhou této
politiky, že naše podniky již v r. 1945 mohly rozvinout
intensivní činnost. Celkový stav státních
záruk činí k dnešnímu dni 29,3
miliard. K podrobnějšímu studiu poukazuji na
připojenou tabulku.
Vylíčení hospodářských
podkladů rozpočtu, které jsem si dovolil
podat v předchozích oddílech spolu s přehledem
hospodářského vývoje poslední
doby, uzavírám stručným výkladem
o našem národním důchodu.
Národní důchod je výslednicí
hospodářské činnosti ve všech
jejích oborech. Proto lze na něm pozorovat úhrnné
výsledky našeho národního hospodaření.
Národní důchod není dnes již
exklusivním pojmem, jímž se zabývá
nemnoho theoretických badatelů, nýbrž
je předmětem pozornosti hospodářských
a sociálních praktiků. Čím
dále více proniká poznání,
že státní hospodářství
není zvláštním organismem žijícím
ze zdrojů hospodářství národního,
nýbrž že je nástrojem národohospodářské
politiky a důležitým výsekem národního
hospodářství.
Musíme míti národní důchod
a jeho skladbu stále na zřeteli při rozhodování
o hospodářských věcech a musíme
pečlivě uvažovat všechny jeho vztahy.
Pokusil jsem se usnadnit si svou úlohu tím, že
jsem dal připojit k textu svého výkladu přílohu
jednající o národním důchodu
a o národních výdajích ČSR
v letech 1946 a 1947. V této příloze jsou
obsaženy číselné přehledy národního
důchodu a vysvětlivky k nim, pořízené
v podstatě odbornými úředníky
generálního sekretariátu Hospodářské
rady, v některých položkách též
za spolupráce úředníků mého
resortu. Je to u nás po prvé, že předložení
státního rozpočtu je provázeno publikací
dat o národním důchodu. Doufám, že
tento první pokus bude u nás opakován a stane
se časem samozřejmou tradicí.
Z výkladu o jednotlivých výrobních
odvětvích mohu snad souhrnně vyvoditi, že
náš národní produkt celkově vzrůstá.
Na základě předběžných
dat byl národní důchod na rok 1947 generálním
sekretariátem Hospodářské rady odhadnut
na 188 miliard Kčs. Podle toho, zdali letošní
výsledky sklizně jsou převážně
počítány do národního důchodu
letošního či příštího
roku, je možno tento odhad zredukovat a předpokládat,
že národní důchod dosáhne v roce
1947 pouze asi 178 miliard Kčs. I tak je to značný
vzestup asi o15 % proti předchozímu roku, kdy národní
důchod činil 155 miliard Kčs. Již v
tomto porovnání je vidět výsledky
rychlého konsolidačního procesu a vzestupného
vývoje československého hospodářství
za poslední 2 roky.
Čísla národního důchodu jsou
ovšem jen odhady, které musí být dále
precisovány. Jejich základní správnost
je však potvrzena vývojem jiných statistických
řad, na př. skutečností, že index
průmyslové výroby v běžném
roce dosáhl skoro 100 % předválečné
výše a je asi o 20 % vyšší než
průměr loňského roku. Tento vzestup
více než vyrovnává pokles výroby
zemědělské.
Nelze ovšem dnes přesně odhadnout výši
národního důchodu pro příští
rozpočtový rok. Přihlížíme-li
však k dosavadnímu vzrůstu národního
důchodu a k úkolům stanoveným výrobou
ve dvouletce, lze snad očekávati, že národní
důchod dosáhne asi 200 miliard Kčs, při
čemž minimálně by národní
důchod mohl činiti částku 188 miliard
Kčs podle zmíněného odhadu generálního
sekretariátu Hospodářské rady. Tuto
cifru chceme proto vzít za základ našich dalších
úvah. Bylo jí také použito v grafické
příloze mého výkladu, která
porovnává rozpočet s národním
důchodem.
Přihlédneme nyní, paní a pánové,
k složení národního důchodu.
Úhrn mezd a platů v částce 124 miliardy
Kčs je v r. 1947 vyšší proti roku 1946
o 20 % a proti r. 1937 o 258 %. Mzdy prošly křivkou
strmější než platy. Naproti mzdám
(platům) vykazuje křivka důchodu kapitálu
strmý pokles. Ze 3,51 miliard Kčs v r. 1937 klesla
na 0,6 miliard Kčs v r. 1946, příp. 0,9 miliard
v r. 1947. Srovnáním vývojových křivek
mezd a platů na jedné straně s křivkou
poklesu důchodu z kapitálu na druhé straně
ostře vyniká změna politiky, nastalá
po národní revoluci, i když musíme připustit,
že kapitálový výnos se v letech 1946
a 1947 plně neprojevil - na př. snížení
z důvodů nižší úrokové
míry nižšího hypotekárního
zadlužení a protože nejsou dosud vypláceny
úroky z dluhopisů, kterých se má dostati
býv. akcionářům znárodněných
podniků.
Velmi významná je položka tvorby národního
jmění. Na jejím vývoji poznáváme
účinky dvouletého hospodářského
plánu jako nástroje obnovy a výstavby. Zatím
co jsme v r. 1946 ještě žili z podstaty - odhad
totiž počítá s tím, že hodnota
spotřebování podstaty převýšila
hodnotu provedených investic o 1 miliardu Kčs -
lze již pro rok 1947 počítati podle odhadu
generálního sekretariátu Hospodářské
rady s čistou hodnotou investic v částce
asi 11 miliard Kčs.
Rozbor národních důchodů však
neslouží pouze k posouzení dosavadního
vývoje. Tento rozbor má význam zejména
do budoucnosti. V plánovaném hospodářství
nelze již činiti rozhodnutí o výši
rozpočtu, případně o výši
rozpočtového schodku, aniž bychom postavili
problematiku rozpočtovou do širšího rámce
celého hospodářství. Nelze totiž
posouditi únosnost rozpočtu, čili rozsah
výdajů na veřejnou správu, nepřihlížíme-li
k podílu, který zaujímají tyto výdaje
v celkovém národním důchodu. Stejně
nelze posoudit únosnost případného
rozpočtového schodku, nepřihlížíme-li
k velikosti národních úspor, t. j. k rozdílu
mezi národním důchodem a národní
spotřebou, z něhož se musí krýt
rozpočtový schodek a úhrn investic, které
nejsou již kryty ze státního rozpočtu.
To je důvod, proč vycházíme při
sestavení rozpočtu z odhadu národního
důchodu.
Chci se nyní zabývat, paní a pánové,
otázkou, jakou část tohoto národního
důchodu odčerpávají výdaje
veřejné správy, jinými slovy kolik
zbude pro národní spotřebu po uhražení
běžných výdajů veřejné
správy a po krytí investiční činnosti.
Celkové výdaje veřejné správy
- státní a lidové správy po vyloučení
průběžných položek - se dají
odhadnout obnosem 78,2 miliard Kčs. V této částce
jsou obsaženy investiční výdaje státní
správy a státních podniků ve výši
skoro 14,3 miliard Kčs. Investiční výdaje
lidové správy lze odhadnout podobně jako
loni částkou asi 4 miliardy. Běžné
výdaje státní a lidové správy
- bez investic - dosáhnou tedy částky 59,9
miliard Kčs.
Nutno vycházet z toho, že národní důchod
nebo národní produkt možno použít
pro tři účely: na soukromou spotřebu,
na investiční činnost a na běžné
výdaje státní a lidové správy.
Bylo by však chybou domnívat se, že právě
vypočtený obnos 59,9 miliard nutno odečíst
v plném rozsahu od národního produktu, abychom
zjistili podíl zbývající pro soukromou
spotřebu nebo investiční činnost.
Značnou část běžných veřejných
vydání tvoří totiž vydání
transferová, jež nesnižují soukromou spotřebu,
nýbrž ji pouze přesouvají z jedné
skupiny na druhou. Příkladem takových výdajů
jsou platby obětem války a fašismu, jimiž
stát odčerpává cestou daní
a dávek z důchodů jedné skupiny a
zvyšuje důchod jiné skupiny, aniž by při
tom byla dotčena celková výše národního
důchodu nebo výše národní spotřeby.
Tyto transferové výdaje lze odhadnout pro rok 1948
částkou 12,2 miliard Kčs. V roce 1947 činily
10 miliard Kčs. Dostáváme se tak k výsledku,
že běžné výdaje veřejné
správy na statky a služby - po odečtení
transferových výdajů - budou činit
47,7 miliard Kčs. Je to obnos o něco vyšší
než odhad vám předložený na rok
1947, který činí 42,7 miliardy Kčs.
To však neznamená, že naše situace v roce
1948 bude snadnější než v roce 1947, i
když národní důchod bude větší
a běžné výdaje veřejné
správy na statky a služby o něco nižší.
Nutno počítat s tím, že rychle rostou
výdaje investiční. Ačkoliv dvouletý
plán počítal na rok 1947 s čistou
tvorbou kapitálovou - t. j. celková investiční
činnost po odečtení investic udržovacích
a náhradních - ve výši asi 25-30 miliard,
ve skutečnosti činí tato jenom asi 11 miliard.
I tato investiční činnost představuje,
jak jsem již řekl, značný pokrok vůči
roku 1946, kdy čistá tvorba kapitálová
vůbec nebyla, kdy naopak investiční činnost
ani úplně nestačila k náhradě
kapitálu v roce 1946 běžně spotřebovaného.
Rychlý vzrůst investiční činnosti
mezi rokem 1946 a 1947, který je podložen daty o rozvoji
činnosti stavební a výroby investičních
průmyslů, zejména kovoprůmyslu v posledních
měsících dává naději,
že investiční činnost v druhém
roce dvouletky se již značně přiblíží
plánované výši. Očekávaný
vzestup národního produktu postačí
tedy ke krytí jak zvýšené činnosti
investiční, tak dalšího vzestupu životní
úrovně. To by však nebylo zajištěno,
kdyby se nepodařilo udržet běžné
výdaje veřejné správy na statky a
služby v uvedených hranicích.
Přecházím nyní, paní a pánové,
k další otázce, do jaké míry
je únosný předpokládaný rozpočtový
schodek. Tento schodek je stanoven obnosem asi 10 miliard Kčs.
Investiční výdaje hrazené z rozpočtu
však obnášejí 14,3 miliard Kčs,
takže stát z běžných výdajů
hradí investice ve výši 4,3 miliard Kčs.
Na druhé straně lze odhadnout, že celkový
rozsah čisté kapitálové tvorby bude
obnášet kolem 30 miliard Kčs. Dvouletý
plán počítá s veškerými
investicemi - včetně náhradních -
ve výši asi 35 miliard Kčs. Zbývá
tedy z těchto 30 miliard Kčs k financování
cestou úspor kolem 25,7 miliard Kčs, zbytek je kryt
z rozpočtu. To předpokládá, že
úsporná činnost bude muset obnášet
skoro 13 % národního důchodu. Podle odhadu
vám předloženého činily osobní
úspory v roce 1947 7,9 % osobních důchodů.
Lze očekávat, že v roce 1948 toto procento
při značně vyšších důchodech
o něco stoupne. Připočítáme-li
pak k úsporám takto dosaženým ještě
úspory představované nerozdělenými
zisky podniků, dostaneme se k cifře, která
zhruba odpovídá celkovým požadavkům
plánované investiční činnosti,
pokud již není kryta z běžných
veřejných příjmů.
Konečný výsledek tohoto rozboru je podobný
dřívějšímu výsledku. Předpokládaný
schodek rozpočtu je na základě těchto
propočtů únosný stejně jako
celková výše rozpočtu. Situace je však
stále ještě napjatá a větší
schodek rozpočtu by snadno mohl vést k inflačnímu
tlaku, poněvadž součet rozpočtového
schodku a investic nekrytých z rozpočtu by byl větší
než úhrn úspor, s nimiž lze za daných
poměrů počítat.
Rozbor národního důchodu, který jsem
vám předložil v jeho souvislosti s problematikou
rozpočtovou, paní a pánové, je novum
v naší rozpočtové politice. Hlediska,
dle nichž jsem se řídil, se kryjí se
zásadami rozpočtové politiky, jak byly vypracovány
v posledních letech anglickými národohospodáři.
Jsou však v podstatě staršího původu.
Sovětští plánovatelé skoro před
dvaceti lety se již dostali k závěru, že
soustavu hmotných rozpočtů, jež tvoří
základ každého hospodářského
plánu, nutno doplniti a shrnouti bilancí všeobecnou,
národohospodářskou. Touto bilancí
generelní je bilance národního důchodu
na jedné straně a investic a spotřeby ať
soukromé či veřejné na straně
druhé, to je bilance, kterou jsem rozebral ve svých
vývodech. Přes tuto bilanci zajišťujeme
souvislost a shodu mezi hospodářským plánem
a rozpočtem. Teprve touto bilancí stavíme
rozpočet do širšího rámce plánovaného
hospodářství. S použitím této
nové methody plánování rozpočtu
letos začínáme. V dalších letech
tuto plánovací methodu zdokonalíme.
Vývoj a stav národního a státního
hospodářství, které jsem si vám
dovolil vyložit ve svém dosavadním výkladu,
přivedly vládu k sestavení rozpočtového
návrhu, jak vám byl předložen. Poukáži
nyní aspoň na hlavní jeho rysy.
Dovolte mně, abych nejprve přičinil na okraj
malou poznámku. Letos, na rozdíl od jiných
let, byl rozpočtový návrh již dlouho
před dnešním dnem předmětem mimořádné
pozornosti našeho tisku. Vítám snahu rozšířit
zájem o naše státní hospodářství
do nejširších kruhů našeho lidu.
Prosím však za prominutí, že nemohu považovat
za správné, jsou-li data, která ani ještě
nebyla oznámena Národnímu shromáždění,
ani často nebyla ještě definitivní,
podrobně traktována ve veřejnosti, zejména,
když neúplností informace mohou sváděti
k různým nesprávným dohadům
o finanční situaci státu. Apeluji proto na
náš tisk, plně uznávaje záslužnost
jeho pohotovosti, aby příště osvědčil
více zdrženlivosti a aby s uveřejněním
číslic státního rozpočtu, které
se jim snad indiskrecí dostaly do rukou, vyčkal
až do předložení rozpočtového
návrhu Národnímu shromáždění,
neboť ono má právo být o rozpočtu
první informováno. Kvituji současně
s povděkem reservovanost větší části
našeho tisku v této věci.
Návrh, který vám byl, paní a pánové,
předložen, vyčísluje úhrny rozpočtové
takto: úhrn výdajů vlastní státní
správy 67.056,3 mil. Kčs, úhrn příjmů
vlastní státní správy 56.895,5 mil.
Kčs, tudíž schodek 10.160,8 mil. Kčs.
Je otázka, zdali nový rozpočet je vyšší
nebo nižší než letošní. Abychom
mohli rozpočet srovnávat, jest zapotřebí
uvésti jej na společnou srovnávací
základnu.
V dřívějším výkladu jsem
dovodil, že úhrn rozpočtových prostředků,
které je veřejná správa zmocněna
vydat v roce 1947, činí vskutku 77.540,6 mil. Kčs.
Abychom dosáhli stejné srovnávací
základny, musíme v návrhu rozpočtu
na rok 1948 zvýšit rozpočtový úhrn
výdajů v částce 67.056,3 mil. Kčs
o částku 6.396,5 mil. Kčs, totiž o úhrn
pravých investic státních podniků,
pokud budou hrazeny zápůjčkou. Tato částka
byla v r. 1947 zahrnuta do rozpočtu vlastní státní
správy a zvyšovala tak jeho objem. Po připočtení
této částky obdržíme úhrn
73.452,8 mil. Kčs.
V letošním roce jsou t. zv. ztráty státních
podniků povahy provozovací spojené s nápravou
škod způsobených válkou zařazeny
do věcně příslušných položek
provozovacích rozpočtů jednotlivých
státních podniků. Jde o částku
asi 1.270 mil. Kčs. Tímto zařazením
zmenšují zmíněné ztráty
saldo podniků a tudíž i úhrnné
státní příjmy. V roce 1947 byly však
zařazeny do státních výdajů;
účinek těchto položek na výši
státního schodku je v obou případech
stejný.
Kromě toho byly v rozpočtu na r. 1947 preliminovány
prostředky z akce UNRRA a to stejnou částkou
3.665,8 mil. Kčs v příjmech i ve výdajích,
protože je pro ně v podstatě zavedeno fondovní
hospodářství. Ohledně prostředků
z čistých výtěžků akce
UNRRA rozhodla vláda v dohodě s misí UNRRA
ve schůzi dne 3. června 1947, že z nich bude
provedena programová obnova s největším
urychlením tak, aby jejich celkový výnos
bez ohledu na částku do rozpočtu zařazenou
mohl být do konce roku 1947 použit. Proto z návrhu
na r. 1948 byla kapitola UNRRA vyškrtnuta. Za těchto
okolností je tedy nejlépe pro srovnání
s rokem 1948 vyloučit kapitolu UNRRA ze srovnávací
základny na rok 1947.
Srovnání tímto způsobem upravených
základen se pak jeví takto: rozpočtové
úvěry v roce 1947 zvýšené o přenesené
prostředky z r. 1946 činí 77.540,6 mil. Kčs,
od toho kap. 28 UNRRA činí 3.665,8 mil. Kčs,
zbývá 73.874,8 mil. Kčs.
Rozpočtový návrh na r. 1948 upravený
podle § 26 finančního zákona 67.056,3
mil. Kčs, k tomu a) pravé investice státních
podniků odkázané na úvěr 6.396,5
mil. Kčs, b) provozovací ztráty státních
podniků způsobené válkou 1.270 mil.
Kčs, celkem 74.722,8 mil. Kčs. Je tedy návrh
rozpočtu na r. 1948 po této úpravě
proti srovnávací základně z r. 1947
vyšší o 848 mil. Kčs.
Přes tento výsledek je rozpočtový
návrh na r. 1948 úspornější,
neboť svou náplní způsobuje, že
jeho specifická váha je hutnější.
Vždyť jen zákonnými normami bylo za poslední
rok uloženo státní pokladně mnoho miliard
nových břemen, při čemž úhrada
z nových zdrojů je nedostatečná. Prosím
proto, abyste tento výsledek vládního úsilí
uznali.
Především i po uvedených srovnávacích
úpravách je patrno, že prudký vzestup
rozpočtových výdajů, který
jsme pozorovali v uplynulých letech, je v tomto rozpočtu
zastaven, neboť částka 850 mil. Kčs,
o kterou rektifikovaný návrh převyšuje
rozpočet na r. 1947, není proti úhrnu rozpočtu
závažná. Zatím co rozpočtové
výdaje za dobu od osvobození do konce r. 1945 dosáhnou
částky asi 29 miliard Kčs a výdaje
roku 1946 částky asi 63 miliard a rozpočtový
předpoklad na r. 1947 ve výši 73 miliard Kčs
bude pravděpodobně téměř vyčerpán,
znamená rozpočet na r. 1948 podstatnou změnu
vývojové křivky ukazující stabilisaci
státních výdajů.
Další nesporný klad proti loňskému
roku je snížení rozpočtového
schodku, neboť vedle schodku 10,2 miliard Kčs rozpočtem
vykázaného je na úvěr odkázána
jedině úhrada pravých investic podniků
v částce 6.396,5 mil. Kčs, t. j. vždy
ještě značně méně než
schodková částka, se kterou počítal
loňský rozpočet - 24,9 miliard Kčs.
Zvláště pak bych podtrhl okolnost, že
celý tento schodek je nižší než investiční
výdaje, čili, že správní výdaje
jsou plně kryty příjmy a dokonce vykazují
určitý přebytek; pouze investiční
výdaje jsou tedy, a to ještě ne zcela, odkázány
na úhradu úvěrem. V těchto směrech
je rozpočet na r. 1948 příznivější
než předešlý a je tedy důkazem
pokračující konsolidace.