Investice vlastní státní správy, obsažené
ovšem již ve výše uvedených kapitolách,
činí v návrhu rozpočtu na rok 1948
13.522 mil. Kčs. Ve funkčních výdajích
vlastní státní správy je kromě
toho pamatováno na subvence povahy investiční
částkou 805 mil. Kčs. Úhrnem je tedy
v rozpočtu vlastní státní správy
pamatováno na investice částkou 14.327 mil.
Kčs. K tomu je připočísti investice
státních podniků hrazené buď
úvěrem 6.397 mil. Kčs, nebo vlastními
prostředky podniků 111 mil. Kčs, jakož
i obnovy státních podniků hrazené
jejich vlastními prostředky 1.022 mil. Kčs,
celkem podniky 7.530 mil. Kčs. Čistá částka
investičních nákladů činí
tedy 21.857 mil. Kčs, čili o 2.564 mil. Kčs
- o 13,3 % - více než v roce 1947, kdy úhrn
stejných položek činil 19.293 mil. Kčs.
Režijní výdaje vlastní civilní
státní správy, t. zv. vlastní správní
výdaje, jsou v rozpočtovém návrhu,
sníženém, pokud jde o věcné výdaje,
o 10 %, vyčísleny úhrnnou částkou
22.499,9 mil. Kčs. V předešlém roce
činily tyto výdaje před snížením
podle § 27 finančního zákona 21.095
mil. Kčs. Letos se tedy zřetelně zvýšily.
Podstatnou část těchto výdajů
tvoří výdaje osobní.
Z úhrnu vlastních správních výdajů
připadá na platy a mzdy zaměstnanců
13.190,9 mil. Kčs, t. j. 58,63 % celého rozpočtu,
proti 12.175 mil. Kčs v roce 1947. Připočteme-li
náklady na platy a mzdy zaměstnanců státních
podniků v částce 13.358,6 mil. Kčs,
obdržíme částku 26.549,5 mil. Kčs,
která představuje celkový náklad na
platy a mzdy státních zaměstnanců.
V r. 1947 činila 24.750,1 mil. Kčs. Z těchto
čísel je jasno, že problém úspor
v personálních nákladech dosud vyřešen
nebyl. Jen v některých resortech byla tato otázka
částečně řešena. Na dotaz
finanční správy, rozeslaný jednotlivým
resortům, co bylo učiněno pro zjednodušení
organisace a úsporu sil a jaké finanční
úspory z toho vzešly, došly zprávy v podstatě
negativní. Na významnější úsporu
mohlo poukázati jen ministerstvo vnitra, asi 200 mil. Kčs,
neboť v jeho oboru opustilo státní správu
celkem 4.400 osob. Také finanční správa
dosáhla úspor přenesením působnosti
některých berních správ, berních
úřadů a 109 důchodkových kontrolních
úřadů. Ačkoli požadavek úspor
z reorganisace správy je již dlouho zdůrazňován,
je z těchto výsledků vidět, že
k podstatnějším zásahům nedošlo.
Jest naléhavě třeba, aby při té
příležitosti byla také rozřešena
jedna z hlavních překážek v uplatnění
úspornosti, totiž vymezení působnosti
ústředních úřadů jak
navzájem, tak i v pořadu stolic.
Stojíme nyní před platovou úpravou
veřejných zaměstnanců. Jí má
býti dosaženo jak úměrného zrovnoprávnění
veřejných zaměstnanců se zaměstnanci
ostatními, tak také zhodnocení jejich výkonu
a zodpovědnosti.
Tato úprava patrně zatíží státní
pokladnu dosti značnými částkami,
které ovšem zatím nelze číselně
vyjádřiti. Proto bylo vloženo do osnovy finančního
zákona ustanovení, které zmocňuje
ministra financí, aby zajistil úhradu tohoto nového,
v rozpočtu neobsaženého výdaje.
Vláda pověřila usnesením ze dne 7.
října 1947 zvláštní komisi, utvořenou
při ministerstvu financí, přípravou
podkladů pro přizpůsobení platů
státních a jiných veřejných
zaměstnanců mzdám a platům zaměstnanců
v hospodářském podnikání. Podle
výsledků zjištěných touto komisí
má být provedena přiměřená
úprava platů státních a jiných
veřejných zaměstnanců s účinností
od 1. ledna 1948. Tím nemá být nikterak dotčeno
projednávání nového platového
zákona, ke kterému má dojíti rovněž
v roce 1948.
V platech veřejných zaměstnanců došlo
k určité nivelisaci. Určitá nivelisace
mezd a platů je téměř pravidelným
průvodním zjevem při každém zvratu
hospodářských čísel směrem
vzhůru, kdy v počátečním období
se zpravidla nedostává dostatečných
prostředků k rovnoměrnému vyrovnání
všech mezd a platů a kdy je v důsledku toho
třeba se omeziti na plné vyrovnání
jen u subjektů hospodářsky slabších.
Trvalá platová nivelisace odvádí zaměstnance
od zájmu o nabytí vyšší kvalifikace
a zájmu o obtížnější, po
případě odpovědnější
pracovní nebo služební postavení a není
proto žádoucí. Bude proto úkolem nové
platové úpravy veřejno-zaměstnanecké
nejen spravedlivě upraviti hospodářské
postavení veřejných zaměstnanců,
ale také postarati se přitom o zhodnocení
výkonu zaměstnancova podle obtížnosti
a odpovědnosti služebních úkonů.
(Předsednictví převzal místopředseda
Petr.)
Úhrn ostatních správních čili
funkčních výdajů činí
podle upraveného rozpočtového návrhu
u civilní státní správy 23.767,4 mil.
Kčs. Značný pokles výdajů této
skupiny o více než 10 miliard Kčs ukazuje,
že snížení rozpočtu šlo na
vrub především těchto výdajů.
Snížily se výdaje na osidlovací příspěvek
o 850 mil. Kčs a náklad na výměnu
obyvatelstva mezi Maďarskem a Československem o 375
mil. Kčs v oboru ministerstva vnitra. Rovněž
je zaznamenati snížení funkčních
výdajů v kapitole ministerstva sociální
péče. To však neznamená, že bychom
na sociální péči šetřili.
Naopak počítáme se značným
zvýšením výdajů na péči
o mládež v důsledku nové organisace
této péče, dále zvýšení
výplat státního příspěvku
na provádění bytové obnovy, příp.
bytové výstavby. Rovněž náklady
na reemigraci našich krajanů jsou v r. 1948 větší
než v roce letošním. Nově byla zařazena
potřeba na výplatu porodného sociálně
slabým matkám, které nepodléhají
veřejnoprávnímu sociálnímu
pojištění. Na druhé straně je
však počítáno se značným
snížením výdajů v těch
úsecích, ve kterých z navržených
úspor nevzejde sociálně slabým spoluobčanům
újma. K tomu účelu jsou připravovány
zákonné osnovy, z nichž jedna ruší
dosavadní pevný státní příspěvek
účelovému jmění pro včleňování
do práce a nahrazuje se státním příspěvkem
do nově zřízeného fondu Fondu pro
řízení práce pouze ve výši
případného ročního schodku
fondu. Dalšími novelami sníží se
podstatně státní příspěvky
nositelů sociálního pojištění.
Kromě toho počítáme s tím,
že na zaopatření vojenských a válečných
poškozenců a obětí války a fašistické
persekuce nebude již třeba v r. 1948 počítati
s výplatou doplatků, protože největší
část přihlášek a přiznání
zaopatřovacích požitků bude vyřízena
ještě v letošním roce.
Ve všeobecné pokladní správě
jsou zařazeny některé nové položky
této skupiny a jsou zvýšeny jiné. Nově
jsou zařazeny úvěry na cenové vyrovnávání,
a to především úhrada schodku všeobecného
vyrovnávacího fondu, zřízeného
zákonem č. 51/1947 Sb., kterým se zabezpečuje
snížení cen některého zboží
lidové potřeby a ustálení cen jiných
důležitých statků. Tato potřeba
činí 500 mil. Kčs. Další položka
této skupiny je náklad na vyrovnávání
cen u dovozu, na kterou bylo v r. 1947 pamatováno v kapitole
ministerstva výživy částkou 266 mil.
Kčs a která se pro rok 1948 převádí
do všeobecné pokladní správy a zvyšuje
okrouhle na 1,5 miliard Kčs. Dále uvádím
náklad na vyrovnávání cen v důsledku
úpravy výkupních cen některých
rostlinných a živočišných výrobků,
t. j. nová potřeba ve výši 1,4 miliard
Kčs a náklad na skladování masa 60
mil. Kčs.
Tu je, myslím, potřebí, abych se aspoň
několika slovy zmínil o státní intervenční
politice. Řízení cen statků spotřebních
i investičních je důležitý nástroj
řízeného i plánovaného hospodářství
hlavně v době přechodu, neboť úpravou
cen ovlivňujeme rozdělení důchodů
právě tak účinně jako úpravou
spotřebních daní nebo úpravou platů
a mezd. Ceny ovlivňují nejenom výrobu, ale
i obchodní a platební poměr k cizině,
a jejich správná tvorba doplňuje úsilí
vlády o měnovou stabilitu. Budovatelský program
vlády počítá - á la longue
- s cenovým řízením spotřeby
zavedením generální daně nepřímé,
která může do značných jemností
odstupňovat spotřebu a výrobu statků
zbytných i nezbytných. Vyskytnou-li se však
momenty dočasné, je podle mého mínění
dobrým východiskem finanční intervence
v cenách, jak se s tím ostatně setkáváme
při řešení poválečných
obtíží v mnoha velikých cizích
státech.
Cenový neklid a vzestupná tendence u úseku
dovážených statků nás přiměly
k zavedení státních úhrad cenových
rozdílů vznikajících při dovozu,
pokud pro tento účel nebude úhrada opatřena
z jiných příjmů.
Z přechodných příčin - v důsledku
neúrody - dochází dnes také k hrazení
cenových příplatků zemědělcům
ze státních prostředků.
Jiné důvody nás vedly ke zřízení
vyrovnávacího či intervenčního
fondu. Tam šlo na jedné straně o odčerpání
určitých částek u výrobků,
u nichž bylo možno tyto částky zasunouti
do rozpočtu mezi cenou pořizovací a prodejní
bez zvýšení cen. Na druhé straně
pak bylo možno ulehčiti spotřebě některých
statků tam, kde to sociálně nebo hospodářsky
bylo nejnaléhavější.
Celkem bylo uvolněno a vyplaceno k těmto účelům
fondu 1.805,004.580 Kčs. Poznamenávám však,
že celková očekávaná potřeba
v roce 1947 jest odhadována na 3.925 mil. Kčs. Předpokládané
náklady v r. 1948 na vyrovnávání cen
činí u intervenčního fondu 4.812 mil.
Kčs a v pokladní správě po vyloučení
schodku intervenčního fondu per 500 mil. Kčs
2.960 mil. Kčs, celkem 7.772 mil. Kčs.
Dnes, kdy jsme uprostřed úsilí o hospodářskou
obnovu a o vybudování předpokladů
pro národní rozvoj na předválečnou
úroveň, je předmětem mimořádné
pozornosti skupina státních výdajů
investičních. Při tom ve vlastní státní
správě nemůžeme za dnešní
účetní soustavy rozlišovat investice
pravé a obnovy, jako je tomu u státních podniků.
Výdaje skupiny investiční jsou v návrhu
rozpočtu na r. 1948 zařazeny pro civilní
státní správu, tedy bez národní
obrany, těmito částkami: na vlastní
investice podle dvouletého plánu 4.890,1 mil. Kčs,
na vlastní investice mimo plán 1.674,8 mil. Kčs,
na investiční příspěvky národním
výborům a státním podnikům
6.186,3 mil. Kčs a na ostatní investice 770,9 mil.
Kčs, dohromady 13.522,1 mil. Kčs.
Kromě toho jsou ve funkčních výdajích
zařazeny příspěvky a subvence pro
různé subjekty na provádění
dvouletého plánu, které jsou v podstatě
rovněž výdaji na investice. Tyto výdaje
činí v návrhu rozpočtu částku
805 mil. Kčs. Je tedy ve vlastní správě
zařazeno na výdaje investiční povahy
celkem 14.327,1 mil. Kčs. Z toho přispívá
stát (všeobecná pokladní správa)
částkou 4.653,9 mil. Kčs státním
podnikům na obnovu. Po jejím odečtení
zbývá pro vlastní státní správu
9.673,2 mil Kčs.
U státních podniků mají být
provedeny a) investice pravé zápůjčkou
v částce 6.396,5 mil. Kčs, vlastními
prostředky 111,7 mil. Kčs, celkem tedy 6.508,2 mil.
Kčs; b) obnovy příspěvkem státní
správy 4.653,7 mil. Kčs, vlastními prostředky
1.022 mil. Kčs, celkem 5.675,7 mil. Kčs; státní
podniky úhrnem 12.183,9 mil. Kčs. Činí
tedy celkový čistý investiční
náklad státní správy a podniků
21.857,1 mil. Kčs.
Majíce po ruce rozpočty obou let dvouletého
plánu, můžeme sestavit celkový přehled
přímé finanční účasti
veřejné správy na tomto plánu, jak
je na ni rozpočtově pamatováno:
a) Státní správa a státní podniky
preliminovaly na dvouletý plán v r. 1947 11.871,9
mil. Kčs a v r. 1948 16.617,1 mil. Kčs, dohromady
28.489 mil. Kčs, okrouhle 28,5 miliard Kčs.
b) U národních výborů lze v r. 1947
počítati u úseku staveb pozemních,
silničních, mostních a vodohospodářských
s potřebou přes 2,2 miliardy Kčs v každém
z obou let, celkem tedy s částkou asi 4,5 miliard
Kčs. Kromě toho účastní se
národní výbory v provádění
dvouletého plánu též v úseku
bytových staveb, arci na základě zákona
o státní podpoře na obytné stavby
č. 41/1947 Sb., takže z tohoto důvodu nelze
počítat s větší vlastní
finanční účastí národních
výborů.
c) Stát kromě toho přispívá
na investice subvencemi různým subjektům.
Tyto subvence a příspěvky jsou zařazeny
ve výdajích funkčních v r. 1947 částkou
1,2 miliardy Kčs a v r. 1948 částkou 0,8
miliardy Kčs, dohromady 2 miliardy Kčs. Celková
účast veřejné správy na dvouletém
plánu je tedy vyjádřena částkou
35 miliard Kčs.
Významnou položku mezi státními výdaji
představují výdaje na národní
výbory a samosprávu zájmovou. Jde jednak
o příděly obvyklé již z doby
předválečné, jednak o příděly,
které jsou náhradou za dřívější
samosprávné přirážky k některým
státním přímým daním.
Tyto výdaje jsou preliminovány v kapitole všeobecné
pokladní správy na příští
rok celkovou částkou 4.388,5 mil. Kčs, která
proti roku letošnímu vykazuje nepatrné zvýšení
o necelé 53 mil. Kčs. Kromě této položky
přídělové jsou v téže
kapitole zařazeny další 2.900 mil. Kčs
jako záloha na další mimořádnou
dotaci národním výborům. Z této
položky se poskytují příspěvky
těm okresům a obcím, u kterých by
nemohla být jinak uhrazena ani nejnutnější
potřeba řádného rozpočtu na
rok 1948. Celkem je tedy v návrhu státního
rozpočtu na příští rok počítáno
pro samosprávu s částkou 7.288,5 mil. Kčs.
Soustava financování národních výborů
přes náhradové příděly
a úhrady schodků příslušných
rozpočtů, jak je vyjádřena v návrhu
rozpočtu, je řešením prozatímním,
které bude musit být nahrazeno novou, definitivní
úpravou.
S hlediska státní finanční politiky
nepředpokládám, že bychom se mohli vrátit
k přirážkové soustavě. Přirážky
vnášely do daňového systému velkou
nejednotnost v zatížení a kromě toho
poskytovaly obcím a okresům v hospodářsky
chudých krajích finanční možnosti
velmi omezené. Naproti tomu v krajích hospodářsky
bohatých mělo obyvatelstvo a podniky výhodu
v nízkých přirážkách.
Zamýšlená daň zemědělská
a živnostenská by ve své konstrukci nesnesly,
aby jejich sazby byly od obce k obci doplňovány
různými procenty přirážek, zvláště
když tyto daně mají nahradit i dosavadní
důchodovou daň těchto subjektů. Pokud
jde o zamýšlenou daň podnikovou, byly by obtíže
v podstatě obdobné.
Z těchto důvodů bych se klonil k názoru,
že bychom měli vybudovat novou soustavu financování
národních výborů. V ní bychom
kombinovali státní příděly
se soustavou samostatných obecních resp. okresních
dávek.
Při přídělové soustavě
budeme státi před problémem, jak správně
určit, jaká celková částka
má být pro národní výbory do
státního rozpočtu zařazena a jak tuto
částku spravedlivě a podle potřeby
rozdělit mezi jednotlivé národní výbory.
Podle mého názoru snad by bylo nejvhodnější
čas od času - snad v několikaletých
intervalech - stanovit kvotu dotace národních výborů
a způsob rozdělení.
Úhrn nákladů státních podniků
je v rozpočtovém návrhu vyčíslen
částkou 34.873 mil. Kčs; po úpravě
podle § 26 osnovy finančního zákona,
t. j. po snížení nákladu o 5 % zjistíme
jejich úhrn částkou 33.129 mil. Kčs,
t. j. proti roku 1947, kdy činily 33.666 mil. Kčs,
o 537 mil. Kčs méně.
Celkový čistý odvod podniků státní
pokladně (saldo státních podniků),
který je příjmem všeobecné pokladní
správy, činí podle rozpočtového
návrhu po snížení nákladů
o 5 % částku 8.638,6 mil. Kčs. Proti předešlému
roku, kdy jsme očekávali příjem ze
státních podniků v částce 7.966
mil. Kčs, je to o 672,6 mil. Kčs více.
Tabáková režie naproti tomu počítá
s nižšími provozovacími náklady
asi o 500 mil. Kčs, naproti tomu však také
se sníženými těžbami asi o 1 miliardu
Kčs podle skutečných výsledků
prodejových a také se zřetelem k očekávanému
zavedení levnějšího druhu cigaret.
U Čs. pošty je kalkulováno s náklady
poněkud zvýšenými, avšak také
se zvýšenými těžbami, které
mají přinést zlepšení asi o 600
mil. Kčs.
Státní dráhy očekávají
nižší ztrátu než v r. 1947 jako důsledek
snížení provozovacích nákladů
(asi o 1 miliardu Kčs) při poklesu provozovacích
těžeb (asi 600 mil. Kčs).
Ze státních podniků zařazených
do rozpočtových úseků českých
zemí a Slovenska největší přínos
státní pokladně očekávají
státní lesy a statky (asi 106,7 mil. Kčs).
Když jsem vám takto podal přehled o výdajové
stránce rozpočtu na rok 1948, dovolte, abych obrátil
svůj zřetel k jeho stránce příjmové.
V návrhu rozpočtu vlastní státní
správy, který objímá vlastně
celé naše státní hospodářství,
se počítá s celkovými příjmy
56.895,5 mil. Kčs - po úpravě podle §
26 návrhu finančního zákona. Porovnám-li
tuto částku s objemem rozpočtových
výdajů, které jsem nazval režijními
a funkčními, vyplývá z toho, že
preliminované příjmy plně kryjí
nejen výdaje režijní, tedy skutečnou
administrativní režii státního aparátu
včetně dluhové služby, ale i výdaje
funkční. Myslím, že je to slušný
úspěch, kterého takto dosahujeme, máme-li
aspoň v běžných výdajích
rozpočet vyrovnán. Zdůrazňuji, že
příjmové položky v rozpočtu na
rok 1948 jsou preliminovány podle loňských
a letošních zkušeností a podle střízlivého
odhadu vývoje v příštím roce.
Ale myslím, že v příjmových zdrojích
rozpočtu dosahujeme meze.
Proti rozpočtu na r. 1947 činí zvýšení
státních příjmů pro rok 1948
12.161 mil. Kčs, t. j. o něco více než
27 %.
Státní příjmy si můžeme
pro větší přehlednost rozdělit
do tří odlišných skupin: na příjmy
z veřejných dávek, na příjem
ze salda státních podniků a na ostatní
státní příjmy, jež můžeme
nazvat administrativními.
Skupina veřejných dávek včetně
finančních monopolů, bez tabákové
režie, představuje více než 3/4
veškerých státních příjmů.