Většinu hospodářských čísel
měříme hodnotami předválečnými,
z r. 1937. Použijeme-li tohoto měřítka,
je úhrn veřejných dávek pro příští
rok o něco více než 31/2
násobkem výnosu veřejných dávek
v roce 1937 a zůstává tedy celkem v hranicích
posunu cenové a důchodové hladiny. Podíl
na jednoho obyvatele je ovšem relativně o něco
vyšší: v r. 1937 připadalo na jednoho
obyvatele z veřejných dávek 850 Kčs,
kdežto dnes, při zmenšeném počtu
obyvatel, činí tento podíl 3.643 Kčs.
Ježto však hospodářská kapacita
nám zůstala, vzrostl průměrný
podíl jednoho obyvatele na národním důchodu,
takže nemyslím, že by vzrůst dávkového
podílu byl vcelku nějak tíživější.
Jaké je složení našeho dávkového
příjmu v příštím rozpočtu?
Když jednotlivé dávky rozdělím
do skupiny povahy zdanění přímého
a do skupiny zdanění nepřímého,
připadá podle rozpočtu 48 % na zdanění
přímé a 52 % na zdanění nepřímé.
Proti r. 1947 je to další pohyb ku zdanění
nepřímému. Ještě výraznější
je tento pohyb ve srovnání s rokem 1937, kdy byl
poměr proti nynějšímu rozpočtovému
návrhu právě obrácený: 52 %
připadalo na zdanění přímé
a 48 % na zdanění nepřímé.
Tento zjev nepovažuji v zásadě za nepříznivý,
neboť v lidově demokratickém režimu máme
dosti prostředků, jak určitou strohost nepřímého
zdanění vyrovnat a jak nepřímé
zdanění zjemnit, že při velmi jednoduché
administrativě můžeme vystihnout i hlediska
osobní únosnosti, jako na př. vhodnou kombinací
různých nepřímých daní,
nebo ještě lépe odstíněním
sazeb podle stupně sociálního významu
daňově postižených statků a podle
jejich zbytnosti.
Zmíním se ještě o kvotě, která
se z celkových daňových příjmů
vybere na Slovensku. V roce 1947 předpokládal rozpočet
slovenskou účast ve výši 20,2 %, skutečný
výsledek do konce září t. r. dosahuje
zatím 171/2 %. Asi v téže
výši, t. j. 17.6 %, proliminuje se slovenský
podíl na daních i podle návrhu rozpočtu
na r. 1948.
V podílu, který z výnosu veřejných
dávek připadá v průměru na
jednoho obyvatele, jeví se mezi českými zeměmi
a Slovenskem rozdíl. Celostátní průměr
je podle rozpočtu na příští rok
3.643 Kčs; v českých zemích činí
tento průměrný podíl 4.172 Kčs,
na Slovensku 2.286 Kčs. V daňové intensitě,
vyjádřené uvedenými čísly,
zůstává Slovensko o něco za českými
zeměmi. Doufám, že postupující
industrialisace Slovenska přinese vyrovnání
těchto měrných čísel mezi Slovenskem
a českými zeměmi.
Proberu nyní ve stručném přehledu
jednotlivé hlavní skupiny veřejných
dávek a vysvětlím, v čem se u nich
rozpočtový návrh liší od rozpočtu
letošního.
Jako první uvedu skupinu přímých daní,
která je ze všech těchto složek absolutně
i relativně největší. Rozdělil
bych ji do dvou oddílů: na daň ze mzdy a
na ostatní přímé daně.
Daň ze mzdy byla již pro letošní rok preliminována
podle sazeb, které vešly v účinnost
až od 1. července t. r. a které znamenají
snížení sazeb daně z mezd a služebních
platů v průměru o 40-45 %. Toto snížení
je tak podstatné, že se projevilo výrazným
poklesem indexu životních nákladů. Na
dani ze mzdy bylo pro rok 1947 premilinováno 3.300 mil.
Pro příští rok počítáme
s výnosem 4.900 mil. Kčs. Na prvý pohled
se zdá nelogické, že přes snížení
sazeb zvyšujeme preliminář na této dani.
Výnos odhadujeme takto: letos za půl roku vynesla
srážková daň důchodová
dle staré úpravy téměř 4 miliardy
Kčs. Přepočteme-li tento výnos na
celý rok a výsledných 8 miliard snížíme
o 40 % - v poměru snížení sazbového
- dojdeme k částce 4.800 mil. Preliminář
je o 100 mil. Kčs vyšší než tento
výpočet, poněvadž se počítá
s určitými výkyvy ve výši mezd
a platů a s dokonalejší kontrolou ve vybírání
této daně.
Ostatní přímé daně mají
podle návrhu rozpočtu vynést 113/4
miliardy Kčs, tedy proti letošku více o 21/4
miliardy, t. j. asi o čtvrtinu. I zde se zvýšení
týká až na nepatrnou částku jen
českých zemí. Zvyšuje se hlavně
preliminář vyměřované daně
důchodové a obou daní výdělkových.
Naproti tomu byl snížen rozpočet daně
pozemkové a odpadla daň z vyššího
služného, která byla zákonem o dani
ze mzdy zrušena. U daní výdělkových
a také u daně důchodové můžeme
vzhledem k dobrým letošním platbám na
daň z obratu očekávat, že jejich základy
pro příští rok vzrostou. Zejména
se také počítá s výnosem výdělkové
daně národních podniků, z nichž
u některých lze čekat slušné
zisky.
Přesnější odhad výnosu této
skupiny přímých daní je ztížen
dalším uskutečňováním
daňové reformy, jejíž nové články,
daň zemědělská a daň živnostenská,
jsou již v pokročilém stadiu příprav.
Obě tyto daně budou vybudovány na základní
myšlence, že malý zemědělec nebo
živnostník má býti v zásadě
zdaněn obdobně jako poplatník v pracovním
poměru, a to jedinou daní místo dosavadních
tří. Daň ze mzdy bude tedy jakýmsi
"prototypem" i pro daň zemědělskou
a živnostenskou.
Obě daně budou kromě toho sledovat ještě
hledisko co největšího administrativního
zjednodušení. To přinese úlevu nejen
poplatníkům, ale také berním správám
a berním úřadům, které se pak
budou moci věnovat s větší intensitou
případům větším, fiskálně
daleko významnějším.
Na dani z obratu počítá preliminář
na rok 1948 s podstatným zvýšením proti
letošnímu roku. Počítám, že
potrvá stoupající tendence, která
se projevuje letos a souvisí s rozvojem našeho hospodářství
- hlavně průmyslu - podle dvouletého plánu.
Letos vynáší daň z obratu zatím
průměrně 877 mil. měsíčně;
narok očekáváme průměrný
měsíční výnos 1 miliardu Kčs.
Proti roku 1937 je to 41/2 násobek,
tedy násobek vyšší, než by odpovídalo
jenom posunu cen. Tu se projevuje, jak výnosově
nevýhodné byly pro finanční správu
dřívější paušály
daně z obratu.
V oboru cel počítá návrh rozpočtu
s výnosem 900 mil. Kčs. Je proti letošnímu
rozpočtu zvýšen o 179 mil., t. j. o 1/4.
Dosavadní výnos cel byl velmi ovlivněn okolností,
že clo z dodávek zboží UNRRA nezůstává
ve státních finančních příjmech
a odvádí se ve prospěch ostatních
výtěžků akce UNRRA. Kromě toho
je clo z celé řady druhů zboží
suspendováno dočasnými úpravami. Proto
dosavadní vývoj výnosu cel neodpovídá
plně objemu zahraničního obchodu, přesto
však stále stoupá.
Skupina nepřímých daní vykazuje jediná
z veřejných dávek v návrhu rozpočtu
pokles proti letošnímu roku, a to o 228 mil. Kčs,
t. j. zhruba o 31/2 %. Souvisí to
hlavně se skutečností, že do rozpočtu
na příští rok nejsou již zařazeny
daň z uhlí a daň z umělých
jedlých tuků, které se nevybírají.
Tento pramen příjmů má býti
nahrazen novým zdrojem, jejž má poskytnout
projednávaná osnova o zdanění motorových
vozidel.
Skupina poplatků je v návrhu rozpočtu preliminována
celkovou částkou 4.679 mil. Kčs, která
je o 868 mil. Kčs, t. j. téměř o 23
% vyšší než v rozpočtu letošním.
Toto zvýšení je odůvodněno dosavadními
letošními výsledky této skupiny dávek.
Skupina finančních monopolů, zahrnující
monopol lihový, solný, umělých sladidel
a výbušných látek, je v návrhu
rozpočtu preliminována částkou 3.878
mil. Kčs. Proti letošnímu rozpočtu je
tato částka vyšší o 1.465 mil.,
t. j. skoro o 61 %, při čemž zvýšení
je mnohem vydatnější v českých
zemích - téměř na dvojnásobek
- než na Slovensku - o 18 %. Přesto však podíl
Slovenska na výnosu finančních monopolů
zůstává relativně velmi vysoký.
Hlavní podíl na zvýšení výnosu
monopolů má lihový monopol, ale i ostatní
monopoly vykazují slušný relativní vzrůst,
třebaže absolutně málo významný.
Mohly by býti pochybnosti, zda vzhledem k malé úrodě
brambor bude preliminovaného výnosu v této
skupině dosaženo. Předpokládaný
výnos lihového monopolu je založen - při
úvaze sníženého množství
lihovarských brambor a při využití zásob
lihu z minulé kampaně - na domácím
odbytu 180.000 hl lihu pitného za plnou prodejní
cenu a na odbytu asi 170.000 hl lihu k ostatním účelům
za sníženou prodejní cenu, mimo líh
motorový, se kterým pro příští
rok sotva můžeme počítat.
Z přehledu, který jsem vám podal o dosavadních
výnosech veřejných dávek v letošním
roce a o částkách, které jsme zařadili
do rozpočtu na příští rok, vidíte,
že preliminář veřejných dávek
je sice vysoký, ale je odůvodněn vývojem
dosavadním a očekávaným.
Rozdělil jsem si výklad o státních
příjmech do tří skupin - na veřejné
dávky, saldo podniků a příjmy administrativní.
V souvislosti s veřejnými dávkami chtěl
bych jen přidat několik slov o tabákové
režii, jejíž výsledky jsou sice zčásti
rázu podnikového, ale jinak hlavně rázu
dávkového, monopolního.
Na odvodech tabákové režie se v návrhu
rozpočtu počítá s výtěžkem
7.091,5 mil. Kčs ve složce české a 1.546
mil. Kčs ve složce slovenské, celkem tedy s
výtěžkem 8.637,5 mil. Kčs. Tento předpokládaný
výtěžek je o 422 mil. Kčs nižší
než v letošním rozpočtu, t. j. o 42/3
%. Přitom v českých zemích odhadujeme
výtěžek o 651 mil. Kčs, t. j. o 10 %
výše než v r. 1947, kdežto na Slovensku
očekáváme naopak pokles o 41 %. Tento předpoklad
je opřen o skutečné výsledky, kterých
letos tabáková režie v českých
zemích a na Slovensku dosahuje a o kterých jsem
se již zmínil.
Jiné příjmy než daňové
a ze salda podniků, stručně příjmy
administrativní, jsou v návrhu státního
rozpočtu preliminovány částkou 3 md
719 mil. Kčs. Tento preliminář je o 172 mil.
Kčs, t. j. asi o 41/2 % nižší
než obdobné položky rozpočtu na rok 1947.
Výnosově nejvýznamnější
složkou v administrativních příjmech
podle návrhu rozpočtu je kapitola všeobecně
pokladní správy, která se na těchto
příjmech podílí částkou
téměř 1 md Kčs; tato částka
resultuje z příjmů na peněžitých
trestech a pokutách ve výši 427 mil. Kčs,
dále z příjmu spojených s vyměřováním
majetkových dávek per 230 mil. Kčs, z příjmu
za vydané mince 90 mil. Kčs, z vrácených
státních záruk ve výši 120 mil.
Kčs a dalších menších položek.
V přehledu o vývoji našeho státního
finančního hospodářství za
r. 1947 jsem vám podal výklad také o vývoji
státního dluhu, o jeho přírůstcích
i úbytcích. Dovolte, abych nyní k tomu přičinil
několik poznámek o stavu státního
dluhu, jak se nám jeví v rozpočtovém
návrhu na r. 1948.
Návrh rozpočtu na rok 1948 počítá
se zvýšením obou dluhových skupin, dluhu
vnitřního a dluhu zahraničního, a
se vznikem skupiny nové. Podle něho činí
dluh vnitřní 94,7 miliardy Kčs, čili
o 5,9 miliardy Kčs více, dluh zahraniční
20,1 miliardy Kčs, čili o 0,2 miliardy Kčs
více, a nově je vykázán dluh, vyplývající
z československých účastí na
bretton-woodských institucích částkou
6,7 miliardy Kčs, čili je o 12,8 miliardy Kčs
vyšší než podle loňského rozpočtu.
Celkem tedy činí státní dluh podle
návrhu 121,5 miliardy Kčs.
Do rozpočtu byly zařazeny jen dluhy ke dni 30. června
1947. Částka, o kterou říjnová
úvěrová operace přesahuje přechodné
zadlužení slovenské finanční
správy u Poštovní spořitelny v Bratislavě,
totiž 2.000 mil. Kčs, není ve vykázaném
stavu dluhu obsažena, takže vpředu vykázaná
částka dluhu je o tuto částku větší.
Z úhrnu vnitřního státního
dluhu v částce 94,7 miliardy Kčs připadá
75,50 % na dluh konsolidovaný a pouze 24,50 % na dluh krátkodobý,
což je velmi příznivý moment s hlediska
stability a plynulosti našich státních financí.
Z dluhů zahraničních nepočítáme
ještě pro rok 1948 se splacením kapitálu
u zápůjček sjednaných po osvobození
- s jedinou vyjímkou: zařazujeme do návrhu
rozpočtu reservu 100 mil. Kčs na případnou
splátku na úvěr vlády USA na nákup
přebytků amerického válečného
materiálu (surplus), kterou bychom musili uhradit, kdyby
vláda USA o to požádala. V pozdějších
letech bude třeba počítat u zahraničních
dluhů, sjednaných po osvobození, i s kapitálovými
splátkami, což bude míti vliv na naši
platební bilanci.
U vnitřního dluhu preliminujeme pouze úroky,
nikoliv úmor. Proto výsledná částka,
kterou státní správa přispívá
na státní dluh, vystihuje v roce 1948 pouze část
normálního ročního nákladu
na dluhovou službu. Tento stav se opírá o vládní
nařízení č. 229/46 Sb., podle něhož
je zatím úmorová služba odložena
až do konečné úpravy. Jde tedy jen o
odsun úmoru, který při definitivní
úpravě na naši státní pokladnu
přece jen dopadne.
Pokud jde o další vývoj státního
dluhu, předpokládám, že očekávaný
rozpočtový schodek v roce 1948 budeme moci uhradit
úvěrem na peněžním trhu za podmínek
dnes obvyklých.
Je mou snahou, aby při projednávání
návrhu státního rozpočtu bylo zároveň
jasné, jaké bude v příštím
roce hospodaření i ostatních složek
veřejné správy, které shrnujeme pod
pojem správy národních výborů
a samosprávy zájmové. Státní
hospodářství a hospodářství
těchto složek jsou spolu úzce spjata, při
nejmenším výdajovými položkami,
které stát těmto složkám ze státních
prostředků přiděluje.
Důvodová zpráva k návrhu finančního
zákona a státního rozpočtu na rok
1948 obsahuje tentokráte podrobnější
přehled rozpočtové potřeby, úhrady
a schodků zemí, okresů a obcí aspoň
v těch datech, jak se na nich usnesly místní
a okresní národní výbory resp. - pokud
jde o země - jak byly připraveny pro projednání
zemských rozpočtů. Tato data nejsou definitivní
a ve schvalovacím řízení budou v nich
provedeny změny.
Nechci proto zatím činiti z těchto rozpočtových
přehledů nějaké závěry
a kvalifikoval bych je jako dobrý informativní průhled
do hospodaření národních výborů.
Doufám, že příštím rokem
se podaří na této cestě dále
pokročit a přinést zároveň
s návrhem státního rozpočtu přesnější
přehled o rozpočtových číslech
národních výborů.
Ještě bych chtěl pojednat o struktuře
rozpočtu povšechně. Na podstatných rysech
rozpočtové struktury se proti roku 1947 nic nemění.
Nepovažuji sice strukturu našeho rozpočtu za
poslední slovo v jeho formálním vývoji
a jsem si vědom různých jeho nedostatků,
avšak za daných okolností buď nebylo možno
přikročit k podstatnějším zásahům
v rozpočtovém schématu, nebo to nebylo žádoucí,
aby se neporušily možnosti jeho srovnávání
s rozpočtem předešlým.
Především není a před vydáním
nové ústavy ani nemůže být dobudován
rozpočet s hlediska ústavního uspořádání
státu.
Dnes máme státní hospodářství
rozděleno formálně na tři bloky, materiálně,
t. j. pokladničně, na dva. Styčným
bodem mezi nimi je společný státní
dluh.
K tomuto rozpočtovému návrhu jsou připojeny
podrobnější přehledy a výklad
o našich národních podnicích. Není
to ještě zdaleka v tak podrobné formě,
jak by bylo třeba, zejména pro účely
plánovaného hospodářství, avšak
je to za daných podmínek nejvyšší
možný pokrok. I když je budování
národních podniků již zhruba ukončeno,
nemohly mnohé ještě sestavit východiskové
bilance k 1. lednu 1946. Spokojujeme se zatím tedy jen
přehledy zisků a ztrát v odhadnutých
hodnotách. Jsem však přesvědčen,
že postupně dosáhneme toho, aby v evidenční
skupině národních podniků bylo možno
zjistit jejich poměry provozní i jejich potřebu
investiční.
V rozpočtu vlastní státní správy
členíme v r. 1948 podle vzoru roku předešlého
výdaje na vlastní správní čili
režijní, které tak nazýváme proto,
že mají obsáhnout provozní režii
státní správy; dále na ostatní
výdaje správní čili funkční,
které jsou charakterisovány tím, že
jimi stát plní své úkoly přímo,
finanční cestou, nikoliv poskytováním
služeb své administrativy; konečně pak
na výdaje investiční, které ovšem
zahrnují i obnovy a příspěvky jiným
úsekům veřejné správy k investičním
účelům. Loňského roku byly
vyslovovány z různých stran kritiky tohoto
rozčlenění. Zůstali jsme při
něm, poněvadž za trvání dvouletého
hospodářského plánu nechceme měnit
rozpočtovou strukturu a také poněvadž
dnešní strukturu považujeme za přehlednější
a lépe vystihující funkci státu v
dnešní době.
Právě tak, jako není podstatných změn
ve struktuře rozpočtu, není jich ani ve finančním
zákoně. Přece však několik rysů
osnovy finančního zákona zasluhuje bližší
pozornosti.
Finanční zákon obsahuje mnoho předpisů,
které se každoročně opakují.
Finanční zákon se staví na stanovisko
formální jednoty státního hospodaření,
mlčky přecházeje skutečný pokladní
dualismus. Připouští však výslovným
ustanovením § 24, aby ministr financí pověřil
výkonem své pravomoci v určitých věcech
na Slovensku pověřence financí. Toto nové
ustanovení čelí pochybnostem o tom, zdali
ministr financí může část své
působnosti platně přenést správní
cestou bez výslovné opory v zákoně.
Uzavírání úvěrových
operací je však vyhrazeno pro celý stát
jen ministru financí. Jemu tedy také náleží
uvážit potřebnost úvěrové
úhrady, jakož i důvody, které ji přivodily.
Ze zmocňovacích ustanovení osnovy finančního
zákona upozorňuji ještě na § 22,
písm. c), které nově stanoví zmocnění
ministra financí, aby opatřil úvěrem
nebo zálohou ze státní pokladny peníz,
nutný na pravé investice státních
podniků, které mají být hrazeny zápůjčkou.
V důsledku tohoto zmocnění nebyly již
pro rok 1948 tyto náklady zahrnuty do rozpočtu vlastní
státní správy, jak jsem se toho již
dříve dotkl.