Ustanovení písm. g) téhož paragrafu
zmocňuje ministra financí k opatření
úhrady na úpravu platů státních
a jiných veřejných zaměstnanců.
Je výrazem přání, aby očekávané
výdaje na platovou úpravu byly zabezpečeny.
Obdobou § 27 finančního zákona na r.
1947 je ustanovení § 26 osnovy, které bylo
do ní vloženo v závěrečné
fázi rozpočtových jednání a
které nařizuje lineární škrt
ve věcných výdajích vlastní
státní správy ve výši 10 % s
výjimkou kapitoly všeobecné pokladní
správy, národní obrany a úvěrů
pro dvouletý hospodářský plán;
dále je podle tohoto ustanovení snížiti
rozpočet národní obrany o částku
474,2 mil. Kčs a konečně provozovací
náklady státních podniků mají
býti sníženy o paušální
kvotu 5 % k dobru jejich odvodu do státní pokladny.
Dovolte, paní a pánové, abych nyní
přešel k závěru svých vývodů,
kterými doprovázím návrh státního
rozpočtu a finančního zákona pro rok
1948.
Dovolte, abych na tomto místě poděkoval všem
členům vlády, členům parlamentní
kontrolní a úsporné komise a Nejvyššímu
účetnímu kontrolnímu úřadu
za veškerou pomoc při sdělávání
rozpočtu a za pochopení, jímž při
tom vyšli vstříc těžkým
úkolům finanční správy. Neméně
upřímně děkuji úředníkům
ministerstva financí a rozpočtovým referentům
ostatních resortů za jejich obětavou spolupráci.
Díky tomuto společnému úsilí
jsem s to, abych vyhověl oprávněnému
přání ústavodárného
Národního shromáždění
i jeho rozpočtového výboru a předložil
letos rozpočet o více než 3 neděle dříve,
nežli jsem tak mohl učiniti roku loňského.
Shrneme-li v závěru výsledky našeho
hospodaření za 21/2 roku po
osvobození a na sklonku prvního roku dvouletky,
dospějeme k těmto nesporně positivním
zjevům, jež jasně svědčí
o celkovém konsolidačním vývoji našeho
hospodářství:
průmyslová výroba vcelku se blíží
stavu předválečnému, jak co do objemu,
tak co do zaměstnanosti, i co do výkonu;
úkoly dvouletého plánu v průmyslu
plníme v průměru na 100 %; industrialisace
Slovenska je na zdárném postupu; mechanisace zemědělství
pokračuje;
doprava přestala být jedním z nejslabších
míst našeho hospodářství, v celku
plní plán, někde je značně
předstihuje, v železniční osobní
dopravě dosahuje předválečné
úrovně;
v zahraničním obchodě jsme se přiblížili
v měsíčních průměrech
váhového množství poměrům
předválečným; národní
důchod je od r. 1946 na trvalém vzestupu, úměrně
k tomu zvětšuje se i národní jmění;
vývoj velkoobchodních cen byl až dosud klidný
a vyrovnaný;
mzdové sazby se vyvíjejí klidně a
mzdy při rostoucí převaze mezd úkolových
vykazují mírný vzestup, úměrný
výkonu i zvyšovanému množství nově
vyrobených statků;
index životních nákladů poklesl;
ve spotřebě bylo dosaženo v polovině
roku v řadě spotřebních statků
předválečné úrovně,
někde byla i překročena;
stav oběživa se v tomto roce stabilisoval;
měna je pevná, posice koruny v zahraničí
dobrá;
vkladů i drobných vkladatelů přibývá;
zdar osidlovacího díla včleňuje české
pohraničí do celostátního hospodářství.
Tato fakta, paní a pánové, svědčí
nesporně o vzestupném vývoji našeho
hospodářství. To ovšem neznamená,
že by nikde nebylo, jak v provádění
plánu, tak v celém našem hospodářství,
nedostatků, vad a slabých míst a že
bychom směli, spokojivši se dosavadními výsledky,
bezstarostně přehlížeti vážné
úkoly přítomných i nejblíže
budoucích dnů.
Hlavními slabinami našeho hospodářství
jsou dnes vyživovací situace a bilance zahraničního
obchodu. Do dosavadního vývoje našeho hospodářství
zasáhla rušivě sucha a s tím spojená
slabá úroda, která má za následek
nejen miliardové ztráty na národním
důchodu, ale zvětší zároveň
nesnáze v bilanci našeho zahraničního
obchodu a zapůsobí také svými reflexy
ve výrobě průmyslové.
Hospodářská situace, jak ji zde v hrubých
rysech shrnuji, staví před nás tyto hlavní
úkoly:
1. Zabezpečit zásobování a výživu
národa, to znamená zajistit pro výživu
především vše, co se z našich vlastních
zdrojů zajistit dá. Jsem přesvědčen,
že rolníci, kterým vláda aspoň
částečně nahrazuje škody, neúrodou
způsobené, příplatky k cenám
zemědělských výrobků a mimořádnou
výpomocí, projeví ještě větší
měrou než dosud národní solidaritu,
že nepodlehnou svodům černého trhu a
zdánlivého prospěchu z vyšších
cen a že učiní věcí své
národní cti, aby v nejkratší době
nejen splnili povinné kontingenty, ale dobrovolně
odvedli i nad ně ve prospěch nerušeného
zásobování národa vše, co mohou
postrádat. Ale i všechny ostatní vrstvy národa
musí přispět svým dílem k plynulému
zásobování především tím,
že nepropadnou škodlivému křečkování
a že nebudou rozvracet výživu národa a
pomáhat šmelinářům a černému
trhu nesmyslným skupováním zboží
a hromaděním zásob v domácnosti. Uskrovní-li
se jen poněkud každý z nás a budeme-li
svědomitě plnit všechna úsporná
opatření, zavedená vládou a úřady,
nepocítí národ jako celek tíživě
újmu, již nám způsobila neúroda,
a pak také náhrada, kterou opatří
vláda nákupem v cizině, prospěje celé
naší zásobovací situaci tak, jak vláda
od ní očekává. Tedy co největší
využití našich vlastních zdrojů,
účelná úsporná opatření
a nákupy v cizině, reorganisace a zjednodušení
distribuce a k tomu soustavné, nemilosrdné, přísné
a tvrdé stihání lichvářů
a obchodníků na černém trhu - toť
cesta, jak zajistíme zásobování lidu.
2. Druhým základním úkolem je splnit
i v druhém roce dvouletky na 100 % náš dvouletý
plán, zvýšit výrobu i výkon,
zlepšit kvalitu výrobků a všeobecně
zhospodárnit výrobu. Včasnou přípravou
jarních stavebních prací dohnat tempo ve
stavebnictví.
3. Zlepšit naši bilanci zahraničního obchodu
tím, že při dalším rozšiřování
základní orientace na země s plánovaným
hospodářstvím se současně vynasnažíme
zvýšeným vývozem zlepšit i naši
bilanci se zeměmi dolarového a šterlinkového
bloku. K tomu cíli třeba zvýšit výrobu
tam hledaného zboží, uskrovnit se ve vlastní
spotřebě některých statků a
likvidovat ladem ležící zásoby, jichž
nebylo a nebude v dohledné době použito k účelům
dvouletky.
S hlediska resortu ministerstva financí zdůrazňuji
z úkolů, o nichž jsem již mluvil, především
neústupné odhodlání udržeti stůj
co stůj pevnou měnu, dále úkol sledovat
i nadále takovou politiku, která by zabezpečila
splnění dvouletého plánu po stránce
finanční tak, aby investiční práce
netrpěly nedostatkem finančních prostředků.
To vyžaduje provedení reorganisace bank a peněžnictví,
rozřešení otázky t. zv. financování
a finanční kontroly průmyslu a uzákonění
všech ostatních předloh, jak jsem se o nich
už podrobně zmínil; v neposlední řadě
pak postupné uskutečňování
daňové reformy zavedením nové daně
zemědělské a živnostenské, jež
by znamenaly další krok k zjednodušení
složité daňové soustavy a snížily
daňové břemeno těmto pracujícím
vrstvám, a zavedení nové generelní
daně spotřební, jež by nahradila dosavadní
daň z obratu.
I když jsme si vědomi veliké závažnosti
těchto úkolů a když nikterak nepodceňujeme
slabiny našeho hospodářství, základní
skutečností nade vše jasnou zůstává:
vývoj československého hospodářství
za necelé 21/2 roku po osvobození
ukazuje, že konsolidační proces, obnova a výstavba
našeho hospodářství probíhají
1. podstatně rychleji, nežli tomu bylo po prvé
světové válce, a také rychleji nežli
v řadě jiných zemí, zejména
západní Evropy;
2. že se tak děje na rozdíl od období
po první válce světové a na rozdíl
od jiných zemí bez sociálních otřesů;
3. že celkové zlepšování našeho
hospodářství je spojeno sice s pozvolným,
ale vědomě a plánovitě sledovaným
zlepšováním životní úrovně
pracujících.
Příčiny tohoto nesporně příznivého
vývoje tkví
1. ve znárodnění průmyslu a peněžnictví,
jež vede spolu s konfiskací majetku Němců,
Maďarů a zrádců nejen k novému
rozložení národního jmění
a důchodů, ale tvoří zejména
základní předpoklad plánovaného
hospodářství;
2. v politickém režimu lidové demokracie, představovaném
Národní frontou jako svazkem pracujících
měst a venkova, který je politickým garantem
dosažených vymožeností a mobilisuje tvůrčí
síly národa k dílu obnovy a výstavby.
Naše bolesti a těžkosti jsou v podstatě
dosud nepřekonaná residua starého systému,
nebo jsou působeny okolnostmi na naši vůli
nezávislými, jako je nepřízeň
přírody nebo nepříznivé a rušivé
vlivy vnějšího kapitalistického světa.
To je, čím se naše těžkosti liší
od těžkostí světa západního,
kde vyplývají ze starého kapitalistického
systému, zmítaného neřešitelnou
hospodářskou krisí.
I když jsou naše potíže leckdy způsobovány
okolnostmi na naší vůli nezávislými,
je na ní, na našem snažení a na uvědomění
lidu závislé překonávání
těchto potíží, a já věřím,
že je překonáme. Předpokladem toho jsou:
náš pokrokový, lidově demokratický
režim, dosavadní úspěšný
vývoj naší obnovy a výstavby a zdravé
síly našich národů.
Obnova a výstavba našeho hospodářství
rozmnožuje nejen naše suroviny, stroje a továrny,
nýbrž vytváří podmínky
k lepšímu a šťastnějšímu
životu našeho lidu, což je jejím nejvlastnějším
cílem. Přetváření našich
hospodářských a sociálních
řádů v řády lepší
a dokonalejší vtiskuje zároveň nové
charakterové rysy našemu národu. Mění
se poměr člověka k člověku,
člověka k práci, člověka ke
společnosti a ke státu. Starou sobeckou třídní
konkurenci zatlačuje duch národní solidarity
a vzájemné pomoci. Pracovní brigády,
národní soutěž, nedělní
směny a národní směna mládeže
- to jsou nové formy, jimiž se projevují rostoucí
tvůrčí síly a iniciativa lidu a stmeluje
jednota národa. Spojovat všechny pokrokové
a demokratické živly, podporovat vše, co je v
našem hospodářství i v celém
národním životě progresivní,
co znamená nový řád a plán,
a zneškodňovat nepřátele nového
režimu, záškodníky obnovy a výstavby
a ničit vše, co představuje nepořádek,
svévoli a rozvrat - to znamená upevňovat
jednotu národa jako základní předpoklad
zdaru našeho národního díla obnovy a
výstavby.
V tomto duchu prosím slavné ústavodárné
Národní shromáždění, aby
schválilo rozpočet a finanční zákon
pro rok 1948 tak, jak jej jménem vlády předkládám.
(Hlučný potlesk.)
Místopředseda Petr: Byl podán návrh
poslanců Štětky, Zeminové, Vičánka,
dr Kočvary, Hladkého, dr Šoltésze a
druhů, aby o prohlášení pana ministra
financí dra Dolanského provedena byla rozprava
a aby rozprava tato sloučena byla s projednáváním
rozpočtu a finančního zákona na rok
1948 v plenu Národního shromáždění.
Dám o tomto návrhu hlasovati.
Národní shromáždění jest
způsobilé se usnášeti.
Kdo souhlasí s návrhem poslanců Štětky,
Zeminové, Vičánka, dr Kočvary, Hladkého,
dr Šoltésze a druhů, aby o prohlášení
pana ministra financí provedena byla rozprava a aby rozprava
tato sloučena byla s projednáváním
rozpočtu a finančního zákona na r.
1947 v plenu Národního shromáždění,
nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Návrh jest přijat.
Tím byl vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Pokračování v rozpravě o prohlášení
pana ministra průmyslu Laušmana, učiněném
v 78. schůzi dne 23. října 1947 podle §
62 jedn. řádu.
Přihlášeni jsou tito řečníci:
pp. poslanci Frlička, Sládek, Děd, Vojanec,
Kovář, dr Holý, Urbánek, Trojanová-Genyková,
Žáčková-Batková, Šnobl,
Sajal.
Uděluji slovo prvému přihlášenému
řečníku, p. posl. Frličkovi.
Posl. Frlička: Slávne Národné
shromaždenie!
Prehlásenie pána ministra priemyslu Laušmana,
v ktorom sa s takou odhodlanosťou a otvorenosťou vyporiadava
s nedostatkami a problémami vo výrobe priemyselnej
i remeselníckej, prijímame s uspokojením.
Uvítali sme najmä i jeho vyhlásenie, že
čoskoro budú vydané vhodné smernice
pre sostavenie štabilizačných bilancií,
ktoré umožnia porovnávanie výsledkov
výroby podnikov znárodnených s výsledkami
výroby v podnikoch súkromných. Som presvedčený,
že toto vzájomné porovnanie, ktoré prisľúbil
pán minister predniesť v priemyselnom výbore,
uvíta celá verejnosť. O hospodárení
národných podnikov sú šírené
do verejnosti tie najhoršie, často zlomyseľné
zprávy. Je nesporné, že ich šíria
nepriatelia hospodárskej demokracie a pokroku vôbec,
ktorí pritom najviac nariekajú nad pokleslú
pracovnú morálkou, hoci ju svojím počínaním
sami najviac zapríčiňujú, keďže
úmyselne vyvolávajú medzi pracujúcim
ľudom nedôveru hlavne k znárodnenému
priemyslu.
Znárodnenie priemyslu bolo vykonané na podklade
košického vládneho programu, ktorý prijaly
všetky politické strany, lebo znárodnenie je
jedným zo základných kameňov k budovaniu
nového, spravodlivejšieho spoločenského
zriadenia. Má preto byť povinnosťou každého
občana usilovať sa o odstraňovanie chýb,
nedostatkov a prekážok, ktoré tu hatia zdravý
vývoj, ale nie naopak všetko haniť a tak znechucovať
i ľudí dobrej vôle v tvorivej práci.
Nám na Slovensku v prvom rade záleží
na tom, aby v tomto smere bolo dosiahnuté čim skôr
potrebného vyjasnenia. Budujeme predsa priemysel a pomocou
neho chceme docieliť odstránenie rozdielov medzi stupňom
životnej úrovne na Slovensku a v zemiach českých,
ako si to vyžaduje bratské spolunažívanie
Slovákov a Čechov v jednotnom a nedeliteľnom
československom štáte. Keby len menšia
časť z toho, čo sa rozširuje o hospodárení
v národných podnikoch, bola pravdou, musela by slovenská
verejnosť stratiť všetky nádeje v lepšiu
budúcnosť. Preto musí nám ísť
o to, aby nepriatelia pokroku nemohli už dlho beztrestne
mútiť vodu. Za dnešného stavu totižto
ťažko môže obyčajný smrteľník
posúdiť, či ide o vecnú kritiku národných
podnikov a výroby vôbec, ktorú treba v záujme
zdravého vývoja vždy vítať, alebo
či je to zámerné buntošenie za každú
cenu.
Nech mi je dovolené pripomenúť len niektoré
skutočnosti, ktoré, domnievam sa, maly by byť
náležite skúmané, aby mohly byť
nedostatky odstraňované a došlo sa k žiadúcej
náprave. Je to v prvom rade výroba textílií,
ktoré sú v značnej miere jedným z
našich výrobkov vývozných. Stav je taký,
že na domácom trhu je absolútny nedostatok
textilu a ľud má body, ale nemôže si za
ne kúpiť potrebné látky hoci len pre
najnutnejšie ošatenie. Pritom sa v tlači hovorí
o stratených textíliách na milióny
metrov. Poslúžilo by preto veľmi pre uspokojenie
pracujúcich vrstiev, keby tu Ministerstvo priemyslu v dohode
s Ministerstvom vnútorného obchodu s urýchlením
urobilo potrebné opatrenia, aby sa tieto textílie
nestrácaly, ale aby boly prideľované riadnym
obchodníkom, ktorí by ich mohli rozpredávať
tým najpotrebnejším. Tak by sa súčasne
obmedzovalo aj obchodovanie na čierno a chudobný
pracujúci ľud bol by uchránený pred
ďalším koristníctvom. Domnievam sa, že
týmto by bolo pôsobivejšie zakročenie
proti čiernemu obchodu ako doterajšie stíhanie
tejto neresti trestným súdom.
Bolo by tiež žiadúce usporiadať organizáciu
výroby stavebných hmôt. Dnešný
stav v tomto smere je taký, že to veľmi zdržuje
stavebný ruch a nakoľko aj tu sa vyskytuje čierny
obchod, zdražuje to stavby. V súvislosti s tým
žiada sa ale poukázať najmä na zjavy, ktoré
sa vyskytujú pri tzv. obnove v obciach, kde si súkromníci
stavajú domky a hospodárske budovy oveľa lacnejšie,
ako keď im ich stavia ten - ktorý podnikateľ,
poverený štátnym stavebným úradom.
Ide tu o veľké rozdiely a bolo by účelné
komisionálne zistiť, kto sa tu na účet
vojnou ťažko poškodených našich spoluobčanov
obohacuje.
Čo sa týka zvýšenia výroby poľnohospodárskych
strojov, ktoré pán minister prisľúbil,
uvítajú to aj slovenskí roľníci,
ale potrebným sa javí starostlivo sledovať
akosť výrobkov a usilovať sa o to, aby ceny boly
prístupné. Musí nám pri celkovom budovaní
republiky veľmi záležať na tom, aby sa aj
slovenské poľnohospodárstvo rýchlejším
tempom mechanizovalo, lebo to má byť jedným
z hlavných predpokladov pre zvýšenie výnosnosti
pôdy.
S ohľadom na pripravovanie dlhodobého hospodárskeho
plánu dovoľujem si znova upozorniť na niektoré
opustené slovenské bane, aby bolo pamätané
na obnovu ťažby v nich, ak sú výhľady,
že by ich prevádzka mohla byť rentabilnou. To
považujem za dôležité nielen s hľadiska
záujmov občianstva, ktoré je z existenčných
dôvodov zainteresované, ale hlavne s ohľadom
na ťažkosti pri získavaní surovín
zo zahraničia.
Kvitujem s povďakom vyhlásenie pána ministra
v otázkach remesla. Prosíme však, aby jeho
rezort venoval zvýšenú pozornosť remeselníkom
na Slovensku. Sme si dobre vedomí toho, že remeslá
trpia nedostatočným prideľovaním surovín,
ale aj nedostatkom výhodného úveru a nedostatočnou
organizáciou odbytu a že to nie je len škoda
pre nich, ale aj pre obyvateľstvo. Keď remeselníci
musia kupovať suroviny často za čierne ceny,
aby mohli obslúžiť svojich zákazníkov,
vystavujú sa tým nielen nebezpečenstvu stíhania,
ale tiež poškodeniu dobrého mena svojich firiem.
Bolo by preto potrebné usporiadať tieto veci, hlavne
napomáhať remeselníkom pri vybudovaní
obchodných organizácií a družstiev,
pomocou ktorých by sa naše remeslá zveľadily
a staly sa súťaže schopnými s remeslami
v zemiach českých, čím sa prispeje
značnou mierou k utuženiu jednoty československej.
(Potlesk.)