Místopředseda Petr (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. Sládek.
Dávám mu slovo.
Posl. Sládek: Paní a pánové!
Pan ministr Laušman uvedl ve svém exposé
celou řadu všeobecných překážek,
brzdících řádný a rychlejší
konsolidační postup našeho znárodněného
průmyslu. Pokud jde o potíže těžkého
strojírenství, chtěl bych k výkladu
pana ministra pronésti několik poznámek.
Těžkému strojírenství byly v
poslední chvíli války zničeny jeho
nejdůležitější a největší
závody. Nejlepší objekty a dílny Škodových
závodů v Plzni a v Dubnici, Českomoravské
Kolben - Daněk v Praze a První brněnské
a královopolské strojírny v Brně byly
v troskách a řada dalších byla poškozena.
Vždyť jenom znárodněné závody
kovoprůmyslové utrpěly válečných
škod za 23.811,400.000 korun. Tu je třeba domysliti,
jakého pokroku mohlo býti dosaženo naším
znárodněním, nebýti těchto
škod, a pochopiti, jakého úsilí bylo
třeba k tomu, abychom těžké strojírenství
zdvihli z trosek vybombardovaných závodů
na jeho dnešní úroveň. Nastala namáhavá
nákladná rekonstrukce, nutnost vytvořiti
ze žalostných ssutin závody schopné
výroby. To se stalo v období a s úsilím
hodným obdivu.
Srovnejme nyní situaci dnešní se situací
po minulé válce. Tehdy závody nepoškozené,
v dobrém finančním stavu a pro přechodné
obtíže teprve v nejlepším případě
po 6 letech v běhu. Když koncem minulé války
se závody těžkého strojírenství
ocitly náhle bez objednávek, nebylo nikoho, kdo
by jim umožnil tuto dobu překonati, až na finanční
kapitál, ať domácí či zahraniční.
Ten ovšem si dal svou pomoc krvavě zaplatiti. Závody,
jež později vplynuly do koncernu Českomoravské,
obrátily se v přechodné tísni k Živnostenské
bance. Závody byly vesměs zdravé, válečnou
výrobou téměř nedotčené
a při tehdejší poměrně primitivní
organisaci byly by obtíže s přechodem na mírovou
výrobu nepříliš závažné,
a přece znamenalo to jejich konec jako samostatných
závodů.
Provozní úvěr v době prudce stoupajících
cen v roce 1919 až 1920 byl poskytován tehdejším
závodům za podmínek prý přímo
lichvářských. Úroky s výlohami
činily tehdy i 15 % a tento úrok musel býti
splácen v době deflační krise v roce
1923. Vývoj nebyl ovšem hladký. Závody
se pokoušely bránit se, ale tím hůře
pro ně. Banky se neostýchaly úvěr
přiškrtit v době, kdy se jim to nejlépe
hodilo, a nic se neohlížely, že tím brzdí
výrobu pro národ na výsost důležitou.
Tímto bojem o ovládnutí průmyslu byla
kapacita továren brzděna a rozvoj této části
průmyslu začal teprve po úplném ovládnutí
Živnobankou. 6 let bylo tehdy ztraceno zcela zbytečně.
Ještě hůře dopadl koncern Škodových
závodů, který se obrátil o pomoc ke
kapitálu zahraničnímu. Skupina francouzských
kapitalistů pod vedením zbrojařského
koncernu Schneiderova získala za pakatel rozhodující
účast na Škodových závodech.
Mohu říci, že vlivem této skupiny nedosáhly
Škodovy závody za celé první republiky
výkonnosti, jež by odpovídala možnostem
tohoto koncernu. Škodovy závody měly nabízeti
své zboží jen těm zákazníkům,
které Schneider určil, a za ceny, jež odpovídaly
zájmům Schneiderovým a nikoliv zájmům
našim. A jenom Schneider určoval, zda z dosažených
zisků se má investovati u nás, či
zda mají býti vyvezeny. Tímto způsobem
polovina našeho těžkého strojírenství
se natrvalo dostala pod kontrolu cizince jen proto, že se
po první světové válce dostala do
přechodných obtíží, jež
svým rozsahem jsou úplnou maličkostí
proti pohromě, způsobené válkou druhou.
Vítkovické železárny, jež byly
v rukou rakousko-anglické společnosti kapitalistů,
nebyly sice záměrně brzděny, za to
však byla tato skupina více ovlivňována
zvraty ve finančních kruzích zahraničních
a vývoj byl proto závislý spíše
na náhodné prosperitě kontrolující
skupiny finančníků než na výkonu
továrny a potřebách národa.
Nejmarkantnějším příkladem neschopnosti
kapitalistického řádu, řešiti
výrobní otázky, byla První brněnská.
Tato továrna, před minulou válkou snad nejlepší
z našich továren, byla závislá na vídeňském
kapitálu. Financující skupina byla poměrně
slabá a konkurující skupiny Schneiderova
a Živnobanky využily svých vztahů k vládě
a výsledkem byl úplný úpadek a zabrzdění
vývoje, takže teprve v třicátých
letech továrna ozdravěla.
Je jisté, že kdyby byl zůstal náš
průmysl v rukou soukromých kapitalistů i
po této válce, nebyli bychom zdaleka tam, kam jsme
se dostali jeho znárodněním.
Německý vandalismus způsobil našemu
průmyslu mnohem těžší škody
v této válce než ve válce minulé.
Způsobil též zastavení vývoje
a pokroku po dobu 6 let. Odřízl náš
průmysl od styku s celým světem, který
se naopak horečně vyvíjel a přinutil
náš průmysl k roli pouhé služky
německé válečné mašinérie.
Tato ztracená doba musí býti usilovně
doháněna, musí býti spojeny všechny
tvůrčí síly v našem průmyslu,
aby byly dány předpoklady k zvládnutí
všech úkolů v našem průmyslu. Úkoly,
které jsou dány těžkému strojírenství,
jsou veliké a jeho význam pro budování
průmyslu v naší republice je nesporný.
Těžké strojírenství má
nám vybudovati důlní zařízení
pro naše doly, má nám pomoci zvýšiti
těžbu a odpomůže tak velkému nedostatku
pracovních sil v dolech. Pokud jde o dopravu, víme,
že již byly našemu hospodářství
dodány stovky lokomotiv a tisíce vagonů,
které pomohly našemu hospodářství
překonati zoufalou krisi v naší dopravě.
Těžké strojírenství nám
vybuduje dále elektrárny, plynárny, cukrovary,
lihovary, jatky, mlékárny a chladírny. Ty
všechny jsou zákazníky našeho průmyslu,
který se musí snažit vybaviti tyto podniky
nejmodernějším zařízením
a přispěti tak ke snížení jejich
provozních nákladů a tím ke zvýšení
úrovně všeho obyvatelstva. Vybudování
ostatního chemického průmyslu, jako továren
na výrobu syntetických a dusíkatých
látek, kyslíkáren a jiných, umožní
našemu chemickému průmyslu zaujmouti v cizině
alespoň částečně bývalé
německé posice a omezí kromě toho
naši závislost na cizině.
Náš sklářský průmysl pracuje
z největší části s velmi zastaralým
zařízením. Má-li si udržet svou
pověst jak po stránce jakostní, tak i cenové,
musí býti vybaven novými stroji. Ohromný
význam těžkého strojírenství
leží však také v tom, že buduje závody
lehkého strojírenství a v nejbližší
budoucnosti bude muset zaříditi velikou automobilku
na 50.000 kusů roční výroby a její
technické vybavení musí býti mistrovským
kouskem projekční dovednosti a výrobní
techniky, aby cena vozu byla úměrná zahraniční
konkurenci a aby automobilový průmysl nebyl pro
příště jenom skleníkovou výrobou.
V našem zemědělství musí být
pro veliký nedostatek pracovních sil provedena nejkrajnější
mechanisace. Nejdůležitějším pomocníkem
zemědělce je traktor, který musí být
výkonný a laciný v provozu. Vybudujeme proto
speciální závod na výrobu 20.000 traktorů
ročně a věříme, že prodejní
cena traktoru bude pak pro zemědělce lehce dostupná.
Bývá vyslovován názor, že znárodnění
průmyslu potlačuje zdravý konkurenční
boj. Máme velmi široké pole k tomuto boji na
zahraničních trzích a je nerozumné
a při nejmenším neekonomické tříštiti
síly v malicherné konkurenci mezi našimi domácími
podniky a oslabovat tak naše posice za hranicemi.
Těžké strojírenství má
ohromný význam pro náš zahraniční
obchod. Díky jemu bylo možno uzavříti
dlouhodobé dodávkové smlouvy s Jugoslavií,
Bulharskem, Polskem, Sovětským svazem a v dohledné
době také s Rumunskem. Tím se vnáší
do celého našeho zahraničního obchodu
stabilita, jeho vývoji se vtiskuje určitá
zákonitost, což nesmírně ulehčuje
další plánování. Zaručená
výroba pro jmenované státy umožní
rentabilní investice do kovoprůmyslu v celém
jeho rozsahu, tedy i do lehkého strojírenství,
které bychom si jinak nemohli dovolit.
Výrobky českého strojírenství
jsou však žádány i jinými evropskými
státy, jako Švédskem, Dánskem, Holandskem
i Maďarskem. To nám umožňuje z těchto
států dovoz potřebných surovin. Máme
však jedinečnou pověst i ve státech
zámořských, jako je celá Jižní
Amerika, kde byly uzavřeny obchody stamilionového
rozsahu, jež nám přinesou hodnotné devisy.
Velmi dobré posice máme v Jižní Africe
a v Egyptě, kde úspěšně soutěžíme
s nejsilnějšími státy světa.
V Turecku, Iranu, Pakistanu a v Indii máme uzavřeny
obchody na dodání nejrůznějších
druhů výrobků těžkého
strojírenství za dobré ceny. S Iranem je
obchodní styk tak živý, že zde máme
dvě vlastní společnosti: jednu pro prodej
těžkého strojírenství a jednu
pro prodej seriových výrobků. Živý
zájem o naše průmyslové zařízení
jeví také Burma, Siam, Indočína a
Indonesie, kde však můžeme zahájiti normální
obchod až po stabilisaci tamějších politických
poměrů. Čína, která byla již
před válkou jedním z nejlepších
odbytišť našeho těžkého strojírenství,
je politickými událostmi poněkud zatlačena
do pozadí, ač i odtamtud dostáváme
mnoho poptávek.
Počítáme, že vývoz těžkého
strojírenství bude vystupňován během
pětiletého plánu na částku
10 až 15 miliard ročně, což nám
umožní nakoupiti nejen suroviny pro kovoprůmysl,
ale i ty speciální stroje, které zde nebudeme
chtít vyráběti. Národní podniky
těžkého strojírenství musí
vyrobiti také převládající
část investičních statků pro
ostatní průmyslová odvětví
v tuzemsku, musí spolupracovati na obnově a industrialisaci
slovanských států a musí též
vývozem do ostatních států rozhodujícím
způsobem přispívati k opatření
devis na dovoz surovin pro všechna průmyslová
odvětví a na dovoz potravin pro celý stát.
Podíl vývozu těžkého strojírenství
na celkovém vývozu kovoprůmyslu je zde malý
ze dvou důvodů: jednak obnova hospodářství
států, jež jsou našimi obchodními
partnery, vyžaduje právě výrobků
těžkého strojírenství, a jednak
naše výrobky těžkého strojírenství
mají příznivější předpoklady
odbytu na zahraničních trzích než výrobky
seriové. Důvod tkví ve skutečnosti,
že naše seriová výroba nedosahuje oněch
kvant, která jsou obvyklá v státech, s jejichž
výrobky se na zahraničních trzích
setkáváme. Poněvadž cena seriových
výrobků je přímo závislá
na vyráběném množství, jsou naše
ceny často vyšší a odbyt obtížnější.
Naproti tomu výroba v těžkém strojírenství
nemůže býti u nás odlišná
než v jiných vyspělých státech,
takže výrobky našeho těžkého
strojírenství jsou velmi dobře schopné
konkurence na všech zahraničních trzích.
Tyto důležité a odpovědné úkoly,
které musí náš kovoprůmysl vůči
celému našemu hospodářství splnit,
vyžadují ovšem dokonalou organisací a
řízení z jednoho místa. Bude proto
záhodno, aby v rámci našeho kovoprůmyslu
bylo československým závodům kovodělným
a strojírenským jakožto ústřednímu
orgánu možno více zasahovati do výroby
i distribuce, než snad je tomu v jiných odvětvích.
Zejména je dlužno bezpodmínečně
setrvati při myšlence soustředěného
vývozu, neboť jen tak bude možno vybudovati dokonalou
zastupitelskou síť po celém světě
a dosíci tak v zahraničním obchodě
obratů, jež budou od kovoprůmyslu požadovány.
Není myslitelné, že by jediný národní
podnik, i ten největší, mohl investovati do
této organisace tolik, kolik bude možné a únosné
pro celek. Nebylo by také ani možné pro jednotlivý
podnik tuto úlohu zvládnouti z důvodu naprostého
nedostatku odborníků, nehledě k tomu, že
by bylo přímo mrháním lidskými
silami, kdyby v jednom zahraničním městě
měli seděti tři nebo čtyři
odborníci z různých národních
podniků pro jednu a tutéž věc. (Předsednictví
převzal místopředseda Komzala.)
Pan ministr průmyslu ve svém exposé poukázal
na pasivní bilanci zahraničního obchodu.
Nemáme valut, ale těžké strojírenství
potřebuje urychleně dostati výkonné
stroje, poněvadž jeho park nebyl za války omlazován.
Jest nutné v zájmu všech investičních
statků, požadovaných na těžkém
strojírenství, uvolniti valuty na nákup potřebných
strojů. Je prokázáno, že se uvolňují
valuty na pochybné účely, zatím co
požadavky těžkého strojírenství
se byrokraticky škrtají. Je nutno umožniti dovoz
nutných doplňků strojního zařízení,
aby naše těžké strojírenství
mohlo splniti všechny úkoly, mezi nimiž nutno
zdůrazniti potřebu výroby investičních
statků pro náš tuzemský průmysl
v souhlase s připravovaným pětiletým
plánem.
Tyto úkoly jsou tak obrovského rozsahu, že
mají-li býti splněny, musí býti
těžké strojírenství v kovoprůmyslu
všestranně podporováno. Předseda vlády
Klement Gottwald vyhlásil již hlavní
zásady pětiletého hospodářského
plánu, kde těžkému strojírenství
připadl stěžejní úkol dodati
všem klíčovým průmyslům
potřebné strojní zařízení
a dále splniti všechny zahraniční závazky,
vyplývající hlavně ze smluv s bratrskými
národy. Zvládnutí těchto úkolů
předpokládá vzrůst těžkého
strojírenství o 200 %. Pro toto poslání
bude třeba již dnes všestranně podporovati
těžké strojírenství a vytvořiti
co nejpříznivější předpoklady.
Je třeba nejen co nejúplněji využíti
výrobního zařízení, které
je dnes k disposici, ale též rozšířiti
kapacitu až ke krajním mezím možností.
Znamená to také uskutečniti přísun
pracovních sil, aby mohlo býti plně využito
druhých směn v závodech těžkého
strojírenství, které jsou dnes tak slabě
obsazené, a umožniti výstavbu nových
závodů dalekosáhlými opatřeními,
nesoucími s sebou celou řadu opatření
dílčích, jako je školení učňů,
pracovních sil dělnických i úřednických
a zintensivnění investiční činností,
hlavně stavební. Je nutno rychle dohodnout prostorové
rozmístění nových závodů
tak, aby se s určitými objekty mohlo započíti
již z jara 1948.
Jedním z důležitých předpokladů
rozjetí pětiletého plánu je brzká
výstavba těžkých sléváren
a výstavba výroben těžké elektrotechniky.
Těžké strojírenství mělo
by také dostati zpět všechny odborné
kádry, které z jakýchkoliv důvodů
opustily své dřívější
zaměstnání, to znamená, že musí
býti skutečně provedena mobilisace pracovních
sil ve smyslu vládního nařízení
čís. 156, § 2. Uvedené skutečnosti
lze shrnouti v stručné zjištění,
že vývoj a odbyt těžkého strojírenství
má v přítomné i budoucí době
příznivější podmínky než
kdykoli před tím. Také dosavadní výsledky
opravňují nejen k naději, ale i k důvěře
do budoucnosti.
Sledujeme-li vývoj znárodněného průmyslu,
zjistíme, že po revolučním roce 1945
přešel náš průmysl v roce 1946
přes výrobní improvisaci do hospodářské
i výrobní konsolidace, a vyhlášení
dvouletého plánu v roce 1946 působilo jako
mohutná vzpruha k dosažení lepších
hospodářských výsledků. Přes
to, že byly dvouletým plánem těžkému
strojírenství uloženy velké úkoly,
je plán dobře dodržován a za prvních
7 měsíců splněn na 99,5 %, při
čemž ve vozidlech činí splnění
90,9 %, ve spotřebních výrobcích 99,9
%, v investičních výrobcích 106,4
% a v odlitcích 112,6 %.
Splnění jmenovitých úkolů dvouletého
plánu na 99,5 % za prvních 7 měsíců
je důkazem dobré pracovní morálky
dělnictva a zlepšující se organisace
výroby, která je namnoze stavěna před
velmi těžké úkoly, hlavně pokud
jde o plynulé zásobování dílen
surovinami, odlitky nebo speciálními výrobky
a aparáty, jejichž výroba je u nás teprve
v počátcích.
Značné potíže působí v
některých závodech také nedostatek
dělnictva, jehož počet není zvyšován
stejným tempem jako plánované zvýšení
výroby.
Je jisto, že stanovení pevných výrobních
programů podle dvouletého plánu má
příznivý vliv na zvýšení
produktivity a zhospodárnění výroby.
Pozoruhodné zlepšení je důkazem rychle
pokračující konsolidace a zvýšené
výrobnosti.
Rok 1947 je vlastně prvním rokem klidnějšího
hospodářského vývoje, který
přináší podstatné zlepšení
u všech národních podniků, z nichž
většina slibuje na rok 1947 buď vyrovnaný
hospodářský výsledek nebo mírný
zisk. Důkazem dobré pracovní morálky
je nejen správné plnění dvouletého
plánu, ale i vyšší mzdy, dosažené
zvýšeným pracovním výkonem.
Průměrná vyšší mzda u dělníka
v kovoprůmyslu činila v r. 1946 3.068 Kčs
a stoupla do června 1947 na 3.488 Kčs; vykazuje
tudíž značný vzrůst proti průměru
v r. 1946. Průměrný plat úředníků
v kovoprůmyslu stoupal ze 4.652 Kčs měsíčního
průměru v r. 1946 na 5.005 Kčs v červnu
1947.
Obrazem stoupající výrobnosti jsou také
výrobní mzdy, které činily v roce
1946 průměrně měsíčně
207,800.000 Kčs a dostoupily v červnu 1947 303,400.000
Kčs, což značí vzrůst v červnu
téměř o 50 % proti průměru
v roce 1946.
Kdyby šel vývoj i nadále tímto tempem,
dostoupily by výrobní mzdy v průměru
roku 1947 150 % průměru mezd z r. 1946. Také
poměr výrobních mezd ke mzdám režijním
se stále zlepšuje. V r. 1946 činily režijní
mzdy průměrně 64 % z mezd výrobních
a poklesly v červnu 1947 na 48,9 %. Naproti tomu výrobní
mzdy v poměru k režijním mzdám neustále
stoupají a poměr v červnu 1947 znamená
proti roku 1946 zlepšení o 10 %.
Pan ministr se v části svého výkladu
o kovoprůmyslu a strojírenství dotkl srovnávání
produktivity znárodněného průmyslu
s průmyslem soukromým a vysvětlil, jak často
dochází k mylným úsudkům a
závěrům, používá-li se
při srovnávání fakturace.
Je jisté, že v těžkém strojírenství
je naprosto nespolehlivým obvyklé měřítko
měsíční fakturace, když se jí
používá jako ukazatele při srovnávání
mezi soukromým a znárodněným průmyslem,
ale je stejně nespolehlivým ukazatelem srovnání
i mezi jednotlivými národními podniky.
Často se však setkáváme i s jiným
srovnávacím měřítkem, na jehož
základě se snaží mnozí dokázati,
že národní podniky nepracují tak, jak
by měly, ba dokonce, že stát na ně doplácí.
Jako měřítka bývá používáno
hodnoty produkce na jednoho pracujícího dělníka.
Je pravda, že soukromý průmysl, který
nebyl válkou zničen tak, jako náš těžký
průmysl, měl z počátku určitý
předstih, poněvadž mohl dříve
rozvinout svoji výrobu. Ale dnes je jisté, že
znárodněný průmysl i v tomto směru
předstihl průmysl soukromý a že již
od druhého pololetí tohoto roku je hodnota produkce
na jednoho pracujícího dělníka vyšší
v těžkém strojírenství znárodněného
průmyslu než v průmyslu soukromém.
Ve Škodových závodech činí hodnota
produkce jednoho pracujícího dělníka
za kalendářní měsíc průměrně
14.816 Kčs, což odpovídá 178.000 Kčs
ročně, zatím co v soukromém průmyslu
činí hodnota produkce dělníka v průměru
asi 11.600 Kčs měsíčně. Při
kritice znárodněného průmyslu setkáváme
se s celou řadou nepodložených tvrzení,
která pramení z toho, že stále větší
část lidí sleduje více otázky
politické než hospodářské a že
mnozí této neznalosti národa využívají
k různým, ne vždycky čistým účelům.