Som rád, že pán minister priemyslu a remesiel
svoj prejav podložil otvorenosťou a úprimnosťou.
My tento spôsob pokladáme za dobrý a šťastný
a práve preto oceňujeme toto a budeme za jeho expozé
hlasovať. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším rečníkom
je pán posl. Přeučil, udeľujem
mu slovo.
Posl. Přeučil: Paní a pánové!
Exposé pana ministra průmyslu podalo nám
ucelený obraz našeho výrobního sektoru.
Dovolte, abych k němu připojil několik poznámek,
týkajících se soukromého podnikání
- zejména malého a středního - jak
jsme se naučili v moderní terminologii říkat.
Pan ministr průmyslu se obsáhle vypořádal
s řadou obtíží i problémů.
Především rozvedl v kapitole "Zkušenosti
s dvouletkou" skutečnosti, k nimž netřeba
nic připomínati, až snad na skromnou poznámku
- kolik že bylo projevů i v této síni,
kdy jsme se dožadovali, aby se vedle teoretiků, plánujících
naše úkoly, nezapomínalo na lidi z praktického
denního života. Vzpomínám, kolikrát
bylo požadováno zastoupení jednotlivých
sektorů řemeslnických, a většinou
vyznívaly tyto požadavky zcela hluše a nenalezly
pochopení.
Myslím, že všichni hodnotíme slova pana
ministra, kde říká, že žádnou
obtížnou hospodářskou a finanční
situaci nevyřešíme ždímáním
nových a nových peněz z podniků. To
platí dvojnásobně o našem řemesle,
které prodělává těžkou
a vleklou krisi, před níž se skrývat
je zbytečno. Na straně jedné nedostatek pracovních
sil - na druhé nedostatečné příděly
materiálu jsou důkazem, že máme plná
ústa slov pro podporu tohoto nejslabšího podnikání,
ale současně děláme vše, abychom
jednou zákonnou a po druhé suchou cestou vyřadili
celé stovky malých, středních a drobných
střádalů.
Připomínám to zejména proto, že
jsme znovu svědky přílišného
spěchu ve sboru tak významném, jako je ústavodárné
Národní shromáždění. Ačkoliv
máme před očima odstrašující
příklad intervenčního fondu, projednával
dnes v noci rozpočtový výbor daň přepychovou,
o které za několik málo měsíců
budeme mluvit obdobně jako pan ministr průmyslu
nyní o intervenčním fondu. Lituji, že
není dostatek času, aby zejména odborné
výbory mohly věcně zpracovat obsah předkládaných
osnov. Tvrdím, že je to na škodu věci
- u daně přepychové by byli odborníci
mohli zaručit řadu zásadních a podstatných
změn, které mohly znamenati přínos
pro státní pokladnu. Věřte, že
zákony schvalované pod lhůtou přinesou
víc škody než užitku. (Potlesk.)
Paní a pánové, my máme jako poslanci
povinnost zvážit při každé nové
osnově souvislost národního hospodářství
s celou politikou státní a musíme se vyvarovat
chyb, které si snad mohlo dovolit Prozatímní
Národní shromáždění. Vždyť
každé naše rozhodnutí znamená hluboký
zásah do prosperity naší výroby, zásobování
a často i do zahraničního obchodu. Doufám,
že jste si dobře všimli oněch údajů
a dat v exposé pana ministra průmyslu, jak se projevil
vliv našich rozhodnutí v podnikání národním.
Pan ministr si postěžoval, že jeho ministerstvo
nebylo dosud prohlášeno za ministerstvo průmyslu
a řemesla. Pokud vím, již několikráte
bylo na potřebu rozšířeného označení
ministerstva poukazováno nejen s míst úředních,
ale i z kruhů řemeslnických. Domnívám
se, že kdyby pan ministr předložil návrh
zákona o změně jména ministerstva,
bylo by jistě ústavodárné Národní
shromáždění nemělo námitek
a uznalo závažnost i potřebu změny.
Je škoda, že se dosud nepodařilo provésti
úpravu zájmové organisace řemesla,
jak se zmínil pan ministr. Je toho tím více
litovati, neboť známé události způsobily,
že funkcionáři ve Svazu řemesla nevyvíjejí
náležitou činnost, neboť jsou neustále
ve stavu poloresignace. Když si připomeneme mohutný
sjezd řemesla, pořádaný před
rokem, na kterém byla nejen přislíbena reorganisace,
ale bylo i řemeslnictvu závazně sděleno,
že bude dbáno jeho přání, zejména
pokud jde o zachování odborných jednot, pak
je patrno, že nedělnost tohoto ústředního
sboru vězí ve jmenovacím systému,
který nám neustále připomíná
léta nesvobody. Za klub poslanců čs. strany
národně socialistické prohlašuji, že
se nemůžeme spokojit žádným pojmenováním,
ani náhradním jmenováním, a jedině
urychlené provedení celé reorganisace hospodářské
samosprávy a okamžité vypsání
voleb do ní může nynější
nesnáze odstraniti. (Potlesk.) Musím vyslovit
politování nad tím, že nebylo dbáno
našeho volání, kdy jsme požadovali provedení
třeba jen prozatímních voleb podle platných
předpisů živnostenského řádu;
tak mohla být demokracie zaručena, neboť o
celé reorganisaci byli by rozhodovali demokraticky zvolení
zástupci všech složek podnikatelských.
Voláme proto spolu s panem ministrem po vybudování
hospodářské samosprávy za předpokladu
uznání požadavků podnikatelů.
Máme-li míti skutečně demokratický
a při tom socialistický systém hospodaření,
jak jsme si jej určili v Košicích i ve dvouletce,
potřebujeme míti jak složku plánující
a řídící - to jsou podle mého
názoru orgány vládní - tak i protisložku
provádějící plán, a tou má
býti právě naše hospodářská
samospráva.
Z celkového pojetí prohlášení,
uvedených v exposé o řemesle, můžeme
dovodit jeden závěr:
Přes všechny obtíže poměrů
a doby, přes mnohé rozpory v nazírání
a vývojové snahy od května 1945 je nesporno,
že řemeslo si udrželo svůj velký
význam v hospodářské skladbě
našeho státu. S hlediska hospodářského
představuje řemeslo decentralisovanou malovýrobu.
A právě tuto decentralisaci možno označiti
za stěžejní přednost řemesla
a jeho další vývojovou možnost. Ona totiž
umožňuje řemeslu snadno se přizpůsobit
individuální poptávce a místní
potřebě. Řemeslo pracuje vcelku s nepoměrně
nižšími investičními náklady
než průmysl a přeorientování
výroby není u něho nikdy tak velkým
problémem jako u průmyslu. Jeho mnohotvárná
přizpůsobivost při dokonalém technickém
vybavení umožňuje skutečně racionální
výrobu, doplňovanou bez pomoci dalších
osob a bez potřeby dalších zařízení
činností opravářskou a činností
distribuční, t. j. prodejem vlastních a cizích
výrobků. Zkušenosti z doby hospodářských
krisí a zejména z doby válečné
okupace dokazují, že řemeslo právě
vzhledem k rázu decentralisované malovýroby
je hospodářsky stabilnější než
seriová velkovýroba.
Po stránce sociální nevystupuje u řemesla
oproti průmyslové velkovýrobě jako
podstatný činitel kapitál, nýbrž
práce, a to práce jak podnikatele a členů
jeho rodiny, tak i cizích zaměstnanců. V
řemesle nebylo nikdy tak křiklavých sociálních
rozdílů mezi zaměstnancem a majitelem podniku,
jako tomu bylo v průmyslu. V řemesle nestály
nikdy proti sobě v tak příkrém rozporu
na jedné straně zájmy podnikatelů
a na druhé straně zájmy zaměstnanců.
V drobném řemeslném podniku se podnikatel
doplňuje se svými zaměstnanci, z jejichž
řad vlastní prací a vlastním úsilím
vyrostl.
Z charakteru decentralisované malovýroby vyplývá
další, bohužel až dosud v průmyslovém
podnikání ne dosti doceněná možnost,
dáti zaměstnancům pracovní příležitost
v místech bydliště, čímž
odpadají velké časové ztráty
u zaměstnanců, působené dlouhou cestou
z místa bydliště do místa zaměstnání;
podstatně se také uvolní dopravě,
nemluvě o nepřímých příznivých
důsledcích na výkon zaměstnance.
V důsledku znárodnění převážné
části průmyslu stává se řemeslo
u nás vedle zemědělství hlavním
představitelem soukromého podnikání.
Bylo by si ovšem přáti, aby zdůrazňovaná
rovnoprávnost byla opravdu důsledná a náležitá.
Znamená to, že národní podnikání
nesmí usilovat o vyřazení desítek
malých podnikatelů, ať již jde o obor
cukrářský - zřizováním
prodejen cukrovinek, nebo o obor kožené a brašnářské
výroby - prodejnami těchto výrobků.
Zde všude narážíme na existující
řemesla i obchody a domnívám se, že
by mělo být již jednou jasno, kam až v
socialistickém státě našeho typu chceme
jít. Neřekneme-li jasně, kde je vlastně
hranice snah znárodněných podniků,
dočkáme se dnů, kdy nikdo nebude moci podnikat,
neboť nebude si jist, kdy proti němu zasáhneme
a vezmeme mu právo na práci a právo na podnikání.
Veliká manifestace krejčí a krejčových
v Praze a nyní i manifestace obuvníků z Moravy
a Slezska svědčí o tom, že přes
všechno ujišťování o rovnoprávnosti
zabíháme ve vedení národních
podniků do snah, jež nemají nic společného
se socialismem, ale podobají se nápadně snažení
liberalistického řádu.
Rád bych upozornil pana ministra průmyslu na ožehavý
problém textilní, který se nám nyní
rozrůstá do netušených rozměrů.
V národních podnicích projevil se nedostatek
zboží pravděpodobně proto, že chybí
veřejné vyúčtování,
kam, kdy a komu bylo zboží dodáno. Pro zahraničí
byly vyrobeny kilometry materiálu, a jak bylo již
veřejně přiznáno, ne právě
nejlepší kvality. Čísla ostatně
uvedl sám pan ministr ve svém exposé.
A nyní si, paní a pánové, představme,
že zcela obdobně, jako naříkáme
na obtíže ve výrobním sektoru, budeme
za několik týdnů nebo snad měsíců
naříkat na tytéž těžkosti
v distribuční síti. Stalo se totiž toto:
kabinet ministerstva vnitřního obchodu svolal prý
na den 16. října textilní obchodníky,
aby jim přednesl svůj plán na reorganisaci
prodeje textilního zboží. Podle tohoto plánu
má býti veškeré textilní zboží
dodáváno do obchodu přes oblastní
velkorozdělovače. Pro každou oblast, jejichž
počet není dosud znám, má býti
jmenován jeden velkoobchod, který provede zásobování
všech obchodníků textilním zbožím
ve svém obvodu. Rozdělování zboží
prý se bude provádět za součinnosti
okresního národního výboru, jakož
i příslušných zájmových
organisací. Ovšem měřítka, resp.
zásady, jakým způsobem se bude rozdělování
provádět, neznáme. Snad budou podkladem obraty
předválečné, či poválečné?
Nevíme. Celé řízení rozdělování
zboží má provádět nový
úřad "Ústřední rozdělovna",
která by dostávala týdně nebo čtrnáctidenně
hlášení o vyrobeném zboží,
které přísluší vnitřnímu
trhu.
Funkce oblastních rozděloven má být
svěřena především velkoobchodům
pod národní správou, které mají
býti připojeny k národnímu textilnímu
průmyslu, ačkoliv jde často o podniky, které
nemají charakter řádného velkoobchodu.
Zřízení oblastních rozděloven
znamená likvidaci soukromého velkoobchodního
podnikání v oboru textilním, neboť i
když budou někteří velkoobchodníci
zapojeni, musí dbáti příkazu ústředny
a tím nebudou míti žádny rozhodující
vliv v podniku. Pokud jde o maloobchod, bude takto vystaven jak
se strany národního průmyslu, tak i národních
velkoobchodů takovému hospodářskému
tlaku, že můžeme i s jeho likvidací postupně
počítat, a to tím spíše, když
je již dnes všeobecně znám plán
národního textilního průmyslu, který
chce vybudovat vlastní distribuční síť
včetně maloobchodních prodejen.
Aby celý námět byl opravdu uskutečněn,
dostávají v těchto dnech obchodníci
zvláštní tiskopisy, obcházejí
je zvláštní akvisitoři a je snaha získati
takto co největší počet podpisů
jako projev souhlasu s tímto námětem. Není
ovšem bez zajímavosti, že zájmové
organisace o tomto plánu vyrozuměny nebyly.
Celý postup ministerstva vnitřního obchodu
nám připomíná methody tak dobře
známé při osnovách o zemědělských
zákonech, a proto vyslovujeme s tohoto místa podiv
nad tímto postupem. Žádáme pana ministra
průmyslu, aby si dal předložiti uváděné
plány s hlediska výrobního, a zároveň
prosíme pana ministra vnitřního obchodu,
aby svůj návrh předložil k vyjádření
zájmovým organisacím, a to tím spíše,
neboť je všeobecně známo, že návrh
na úpravu prodeje textilního zboží předložil
také Svaz zaměstnanců v distribuci a hospodářská
skupina maloobchodu.
Věříme, že toto upozornění
postačí k tomu, aby byly zachovány dosavadní
formy a nepokračovalo se v omezování práv,
která, jak pevně věříme, jak
našim řemeslníkům, tak také obchodníkům
zachováme i nadále, a to nejenom v prohlášení
hospodářských osnov a vládních
programů, ale i ústavně. Nesmí se
zapomínat, že podnikavost byla vždycky předností
českého národa, a bylo by těžkým
proviněním doby, kdybychom jakýmkoli způsobem
zabránili, aby zdravá soutěž pomáhala
budovat celé národní hospodářství
a tím i dobrou a šťastnou budoucnost lidu a národa.
A o to běží. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalej je prihlásený
pán posl. Kovář. Dávám
mu slovo.
Posl. Kovář: Pane předsedo, slavná
sněmovno!
Exposé pana ministra průmyslu Laušmana je,
myslím, beze sporu jedním z oněch řídkých
projevů, které nám ukazují společný
cíl, o němž nemusí být jistě
žádných sporů. Zásady vyslovené
panem ministrem průmyslu jsou přijatelné
všem našim politickým stranám, pokud to
myslí dobře s poctivým budováním
repubilky. Ministr průmyslu volil pro svůj výklad
jedině správnou základnu. Průmysl
není samoúčelem. Ve 4 hodinách obsáhlého
výkladu defilovala čísla, fakta a závěry.
A závažím jejich významu, správnosti,
účelnosti neb nedostatků byl prospěch
celého našeho národního hospodářství,
prospěch všeho pracujícího lidu.
Ministr průmyslu chápe dobře, pravil, poslání
našeho průmyslu znárodněného
i úkoly t. zv. sektoru soukromého, jemuž chceme
jeho soukromé vlastnictví se všemi z toho plynoucími
důsledky také zachovat. Společným
úkolem obou je poctivá služba hospodářskému
celku republiky, poněvadž existenční
oprávnění průmyslového podnikání,
stejně jako existenční oprávnění
kterékoliv jiné složky hospodářského
života leží v míře prospěchu,
který hospodářskému životu republiky
přináší. To je také jediná
pevná základna jeho rozvoje v budoucnosti.
S tohoto hlediska potom nemohu než poděkovati panu
ministru průmyslu za jeho zájem o potřeby
československého zemědělství.
Potěšující zprávu o zvýšené
výrobě hospodářských strojů
národního podniku Agrostroje berou naši zemědělci
s povděkem na vědomost. Je v ní uvedeno,
že výroba hospodářských strojů
plní se nad stanovený plán, a proto my poslanci
čs. soc. demokracie podali jsme iniciativní návrh
na vládu republiky Československé, v němž
žádáme zvýšení dvouletého
plánu ve výrobě hospodářských
strojů o půl miliardy. Toto zvýšené
množství mohou naše továrny podle hlášených
výsledků skutečně vyrobiti. Toto zvýšení
výroby bude míti rovněž příznivý
vliv na příděl hospodářských
strojů, které našim zemědělcům
usnadní těžkou a namáhavou práci
a zmírní nedostatek pracovních sil na vesnicích.
Rovněž sdělení o nových prototypech
a dalším technickém zdokonalení hospodářských
strojů dlužno s povděkem kvitovati, neb jenom
důsledná mechanisace našich vesnic je správnou
cestou k odstranění ruční dřiny
a jen touto cestou můžeme zameziti útěk
lidí z vesnic do průmyslu.
Veliký zájem ciziny o naše hospodářské
stroje je důkazem schopnosti a dokonalosti našeho
průmyslu, ale s tohoto místa apeluji a žádám,
jsa si dobře vědom toho, že nutně potřebujeme
valuty a devisy, abychom v prvé řadě uspokojili
zvýšenou poptávku po hospodářských
strojích u našich zemědělců,
neboť to bude dobře uložený kapitál,
který zabezpečí výživu národa
do budoucna; a na tom nám všem musí v prvé
řadě. bezpodmínečně záležeti.
Neboť co by nám pomohlo vyvážeti hospodářské
stroje a dovážeti chléb? Musíme se snažiti
včasným a odborným zpracováním
půdy pomocí dokonalých strojů zvýšiti
její produkční schopnost natolik, aby dostatečné
množství chleba a všech jiných produktů
skutečně krylo potřebu a výživu
našeho lidu.
Ochrana semena a sadby mořením je další
důležitý úkol, zvláště
v době nedostatku, kdy se musí počítati
s každým zrnkem. Proto zpráva, že se našemu
chemickému průmyslu podařila odborným
výzkumem výroba lepšího mořidla
než má cizina, je další dobrá služba
našemu zemědělství.
Včasná a rychlá sklizeň rozhoduje
o výsledku celoročních starostí a
práce našich vesnic a proto je tam vítána
každá pomoc a usnadnění práce.
V tom nám vypomáhá také náš
papírenský průmysl dostatečným
množstvím povřísel, čímž
se v době sklizně urychluje práce v zemědělství.
Rovněž postupná elektrisace venkova - nejen
uzavřených obcí, ale také vzdálených
osad a samot - hraje v našem zemědělství
i po stránce národohospodářské
velkou roli. A tu chci upozorniti na jednu skutečnost.
Náš parlament odhlasoval 18. prosince 1946 zákon
o elektrisaci venkova, který má platnost pouze 2
roky. V roce 1947 v důsledku tohoto zákona bylo
věnováno na elektrisaci venkova 80 milionů
Kčs a v roce 1948 má býti věnováno
100 milionů Kčs. Bohužel, 20 milionů
Kčs bylo z úsporných důvodů
škrtnuto, takže nebude dosaženo daných předpokladů.
Vzhledem k tomu, že zůstává ještě
asi 3.000 obcí neelektrisovaných, bude nutno již
dnes uvažovati o dalším prodloužení
platnosti zákona. Nevím, z jakých příčin
zástupci ministerstva techniky při projednávání
tohoto zákona v technickém výboru trvali
na zkrácení lhůty platnosti pouze na dva
roky místo navržených 10 let. Domnívám
se, že kompetenční spory mezi ministerstvy
nejsou na místě a máme-li v elektrisaci venkova
pokračovat a tisíce obcí na síť
zapojit, musíme již dnes činiti přípravy
na pokračování této akce, která
dobře slouží naší vesnici.
Z těchto zpráv je docela zřejmá a
patrná snaha našeho průmyslu dobře sloužiti
zemědělství, neboť jsou to dva důležité
pilíře našeho hospodářského
života. Dobře organisovaný a silný průmysl
může se dále slibně rozvíjeti
jen tehdy, budou-li tyto předpoklady dány také
našemu zemědělství.
Ještě o jedné věci nutno se k exposé
p. ministra průmyslu zmíniti a to, že naše
hospodářské stroje jsou nejlevnější
na celém světě! Naše cenová zemědělská
politika musí se však opravdu dáti na jiné
cesty, aby si mohli naši zemědělci - a zvláště
také ti drobní - tyto levné hospodářské
stroje skutečně kupovati a tím usnadňovati
svou namáhavou práci. V dlouhodobém plánování
musíme se s tímto problémem poctivě
vypořádat a odstranit všechny omyly a chyby
dosud vědomě neb nevědomě učiněné
a nejen slovy, ale také činy prokázati, že
máme opravdu zájem, aby vedle dobře vybudovaného
průmyslu na stejné úrovni bylo naše
zemědělství. (Potlesk.)