Podpredseda Komzala (zvoní): Ďalším
rečníkom je pán posl. Vojanec. Dávam
mu slovo.
Posl. Vojanec: Paní a pánové, slavná
sněmovno!
V polovině září jsem v novinářském
článku, otištěném v brněnském
deníku strany žádal, aby právě
tak jako páni ministři výživy a zemědělství,
i páni ministři průmyslu, zahraničního
obchodu a financí podali v plenu tohoto slavného
ústavodárného Národního shromáždění
přehled o situaci v úseku jejich resortů.
Vyneslo mi to tehdy málem označení za nepřítele
znárodněného průmyslu.
Pan ministr Laušman ve svém projevu se vynasnažil,
aby z jeho obsáhlého prohlášení
bylo jasně vidět, jak to s naším průmyslem
vypadá. A i když pan ministr neprobral všechny
věci do podrobností, i když na mnoho věcí
bylo poukazováno v této debatě, jistě
to, co nám neřekl ve svém exposé,
doplní ve svém doslovu.
Dnes jsme slyšeli z úst pana ministra financí
situační zprávu o státním hospodářství
a o státních financích. Mám dojem,
že by bylo velmi záhodno a velmi žádoucí,
aby nejen pan ministr zahraničního obchodu, ale
dokonce i pan ministr vnitřního obchodu, vzhledem
k situaci, ve které právě nyní jsme,
podali tomuto ústavodárnému Národnímu
shromáždění podrobné zprávy.
Byl by to jistě jen vhodný doplněk toho,
co jsme zde slyšeli jako přehled o celkové
situaci našich hospodářských poměrů.
Jsem přesvědčen, že jen tím,
budou-li široká veřejnost a lidové vrstvy
odpovědnými činiteli čas od času
řádně informovány, zamezíme
šíření šuškandy, šířené
všelijakými živly z lecjakých pramenů
a s lecjakými úmysly. (Předsednictví
převzal místopředseda Tymeš.)
Pan ministr Laušman ve svém projevu použil
zcela správně věty, že s národním
podnikáním republika žije a padá. Toto
hledisko musí mít každý poctivý
občan tohoto státu stále před očima.
Správně ovšem také pan ministr pravil,
že jedni vidí na znárodněném
průmyslu všechno bílé a druzí
zase všechno černé, ale že skutečnost
je taková, že jsou tu také šedivé
věci. Je proto nesmysl, když každý, kdo
vysloví, byť i v nejlepším úmyslu,
kritické slovo o našem národním a znárodněném
průmyslu, je považován za nepřítele
tohoto sektoru našeho hospodářského
života. Ano, je potřeba tvrdé, chlapské
kritiky všech nedostatků, vad, lajdáctví
a šlendriánství, poněvadž každý
z nás ví, že na prosperitě znárodněného
průmyslu a exportu jeho výrobků závisí
naše hospodářská existence a životní
úroveň našeho lidu. A dovolím si říci,
že když tento průmysl, dnes znárodněný,
prosperoval v době, kdy byl v soukromých rukou,
a přinášel jistě slušné
zisky svým majitelům, nevidím důvodu,
přihlížeje ovšem ke všem důsledkům
války, poválečným těžkostem,
svízelím a všem potížím
z toho plynoucím, proč by neměl prosperovat
a být rentabilním i dnes. Ovšem to je otázka
do značné míry mravní, každý
dělník a každý zaměstnanec, počínajíc
generálním ředitelem a končíc
posledním pomocným dělníkem, musí
mít k znárodněnému průmyslu
správný poměr, a to po všech stránkách.
Jednou z význačných potíží
naší znárodněné výroby
je její organisace. O této věci jsem již
v tomto slavném sboru mluvil a tvrdím to, prosím,
znovu i dnes. První starostí našeho znárodněného
průmyslu měla být výroba, a to jak
po stránce kvantity, tak po stránce kvality. My
jsme však začali budovat ústřední
a podniková ředitelství, roztrhali jsme dosavadní
hospodářské svazky, nastala mimoděk
honba za ředitelskými místy, a nyní,
když podle slov pana ministra Laušmana stojíme
tváří v tvář těžkým
poměrům, vidíme, jaká škoda nám
z tohoto ukvapeného řešení vznikla.
Kolik hmotných škod bylo způsobeno našim
podnikům přeřazováním jednotlivých
závodů do nových hospodářských
celků při budování jejich výroby,
to jistě nejlépe bude vědět sám
pan ministr průmyslu. Ovšem, stalo se, a my musíme
těchto draze získaných zkušeností
použít všude k okamžitému zlepšení
a nápravě. A to je taky otázka několikakolejnosti,
jak o ní pan ministr hovořil nyní, stejně
tak jako 5. března r. 1947 v rozpočtovém
výboru, když podával zprávu o finanční
situaci znárodněného průmyslu.
Pan ministr se zmínil o tom, že v polovině
listopadu svolá konferenci podnikových ředitelů,
a jasně říká, jaké úkoly
hodlá na této konferenci řešit. Uvádí
také, že se bude případně jednat
o event. novelisaci statutu vydaného vládním
nařízením č. 6 z r. 1946. Dovolím
si poukázati na některé věci a zjevy
- pan ministr mi to promine -, o nichž by také tato
konference měla ještě jednat. Je to v prvé
řadě ona dvojí kolej u znárodněného
průmyslu. Je zde ministerstvo průmyslu se svými
odbory pro jednotlivé sekce znárodněného
průmyslu, které se kryjí v podstatě
s organisací znárodněného průmyslu,
pokud jde o jejich vrcholné orgány, totiž o
oněch 11 ústředních ředitelství,
která spadají do oboru ministerstva průmyslu.
Nemluvím ovšem v tomto případě
o dalších 7 ústředních ředitelstvích,
jež spadají do oboru ministerstva výživy.
Tam bude nutno přistoupit k určité reorganisaci
a zjednodušení. Domnívám se, že
ústřední ředitelství se nemožně
rozrůstají, že jsou dnes namnoze překrvena
zaměstnanectvem. To je také jedna věc, o
které se však pan ministr nezmínil. Jsem přesvědčen
- a se mnou řada odborníků - o tom, že
v rámci znárodňovacích dekretů
musí míti jednotlivé podniky největší
autonomii, aby náš znárodněný
průmysl byl pružný ve všech složkách
podnikání a vybudován na zásadách
obchodních a ne byrokratických, tak jak to konec
konců říkají jasně znárodňovací
dekrety samy.
Neblahé následky takovéhoto podnikání
jsme viděli na hospodářství státních
statků a lesů za prvé republiky, kteréžto
statky byly snad odborně dobře vedeny, ale hospodářsky
byly vedeny nemožně, a podle toho také jejich
hospodářství vypadalo. Jsme přesvědčeni,
že ústřední ředitelství
má míti v prvé řadě úkol
dozorčí, kontrolní a koordinační,
ale že výroba sama patří do podniků
a závodů a že do nich také patří
především technici a odborníci, jejichž
místo je přímo v provozu a v závodě.
Za daných poměrů se jednak rozhoduje o jedné
a téže věci zpravidla v ministerstvu i v ústředním
ředitelství, čili je tu dvojí kolej,
která na sebe mnohde naráží. Tím
se zbytečně mrhá časem i silami a
při tom nám utěšeně roste v ústředních
orgánech byrokratismus a namísto podnikání
a výroby namnoze úřadujeme.
Uvedu zde počet zaměstnanců ústředních
ředitelství, o němž jsem přesvědčen,
že je neúměrně vysoký a ovšem
také velmi drahý. Podle úřední
zprávy ministerstva průmyslu bylo ke 30. květnu
r. 1947 zaměstnáno v 11 ústředních
ředitelstvích, která mají celkem 209
podniků se 1691 závody, 2.410 zaměstnanců,
při čemž vedení těchto ústředních
ředitelství si vyžádalo v jednom měsíci
letošního roku nákladu cca 29,300.000 Kčs.
Je to osobní i věcná režie. Mimo to
ovšem je zde dalších 9 oblastních ředitelství
s počtem 540 zaměstnanců, na něž
celkový náklad činí za jeden měsíc
letošního roku dalších 6,595.000 Kčs.
Pan ministr nám jistě také laskavě
sdělí, z jakých prostředků
jsou hrazeny tyto všechny výdaje, které za
rok určitě dosáhnou výše přes
700,000.000 Kčs.
Počet zaměstnanců v ústředních
ředitelstvích ovšem roste, což je vidět
z toho, že 30. května ústřední
ředitelství národního podniku doly
zaměstnávalo 174 zaměstnanců, k 30.
září jich má už 242, závody
energetické zaměstnávaly k témuž
datu 142, dnes jich mají 164, hutě zaměstnávaly
155, dnes jich mají 165, závody kovodělné
zaměstnávaly 827 zaměstnanců, dnes
jich mají 1.100. Zde ovšem bude zapotřebí,
aby někdo - a bylo by to v prvé řadě
věcí ministerstva průmyslu - těmto
ředitelstvím přesně označil
jejich úkoly a aby podle toho bylo možno pro jednotlivé
kontingenty event. podle průmyslových oborů
stanovit maximální, chcete-li minimální
počet zaměstnanců. To je jistě věc
velmi závažná a bylo by velmi dobře,
aby se také ohlášená konference podnikových
ředitelství touto věcí zabývala.
Bude též nutno, aby se tím zabývaly
pravděpodobně také ještě jiné
orgány, poněvadž když na jedné
straně si stěžujeme na to, že máme
neúměrný počet zaměstnanců
ve veřejných službách, nemůžeme
na druhé straně v oboru znárodněného
podnikání stále a stále zvyšovat
počet zaměstnanců, zejména tam, kde
toho není nutně zapotřebí, neboť
režie s tím souvisící zatěžuje
přirozeně výrobu samu.
A nyní bych chtěl ještě něco
říci také o platech jak generálních
ředitelů, tak zaměstnanců ústředních
ředitelství znárodněného průmyslu.
Ústřední rada odborů vyvíjí
největší úsilí, aby se konečně
tato věc dala do pořádku; to ovšem naráží
pochopitelně na značné překážky
a potíže. Generální ředitelé
jsou platově zařadění do 3 skupin,
v nichž se platy pro tyto vedoucí ředitele
stanoví částkami 800.000 Kčs, 700.000
Kčs a 600.000 Kčs, k tomu byt, naturálie
atd. Platy náměstků jsou upraveny přiměřeně
stejně s platy podnikových ředitelů
a jejich náměstků.
Vedoucí ředitelé znárodněného
průmyslu uvádějí namnoze na svoji
obranu a na obranu výše svých platů
analogické poměry a výši platů
vedoucích ředitelů průmyslu před
jeho znárodněním. Jistě mají
do značné míry pravdu; ovšem jsme-li
v takové situaci, že musíme šetřit
na všem a ve všem, a jestliže slyšíme
ostrá slova o černých mzdách, je nutno,
aby se do té doby, než naše znárodněné
podnikání bude plně rentabilní, jeho
vedoucí lidé uskrovnili. To je třeba si otevřeně
říci. Je nutno, aby i zde byl v nejbližší
době zjednán pořádek a náprava.
Rozšířením pravomoci vedoucích
ředitelů a úředníků
za naprosté osobní odpovědnosti dáme
těmto lidem příležitost, aby uplatnili
náležitě své schopnosti. Zde se také
u každého jasně ukáže, zda se na
místo dostal politickou protekcí či vlastní
kvalifikací. Je samozřejmé, že je pak
budeme muset podle toho, v rámci daných možností,
náležitě platit. Nějaké mluvení
o platové nivelisaci bylo by nesmyslem. Zejména
zde se ovšem musí uplatnit zásada dnešní
mzdové politiky, že plat a mzda se stanoví
podle výkonu a zásluhy. Uvidíme, že
mezi těmi schopnými nebudou nespokojenci a na úsudku
těch neschopných nám nemůže pochopitelně
nikterak záležet. Tak či onak musí jednou
zmizet.
Jen rozšířením osobní odpovědnosti
a osobního rozhodování na úkor rozhodování
kolektivního se vyhneme nejen nebezpečí zbyrokratisování,
ale i škodám, které z toho vznikají.
A zároveň podnítíme osobní
zájem a osobní soutěživost.
Pan ministr také naprosto jasně mluví o černých
mzdách. Ano, černé mzdy jsou, ale jsou ovšem
nejen ve znárodněném podnikání
a znárodněném průmyslu, nýbrž
také v soukromém podnikání a průmyslu.
Je to jistě neblahý zjev a na poslední plenární
schůzi Ústřední rady odborů
bylo to označeno za šmelinu s lidskou prací.
Ústřední rada odborů podniká
všechno možné, aby se těmto zjevům
čelilo. Zde si ovšem musí také plně
uvědomit svoji povinnost závodní rady, právě
tak jako příslušné orgány a úřady
státní a veřejné. Zde určitě
velmi značně pomůže nový mzdový
systém, o němž hovořil jak pan ministr
průmyslu, tak už celá řada řečníků.
Je to mzdový systém, který stanoví
mzdu a plat podle výkonu a zásluhy, i když
ovšem i v tomto případě se nedá
říci, že tento mzdový systém
by byl systémem absolutně spravedlivým, jako
je vůbec těžko říci - pokud jde
o odměnu za práci - že jakýkoliv dosavadní
známý způsob je absolutně spravedlivý.
Tento nový systém mezd podle výkonu a zásluhy
zavádíme v kovoprůmyslu a postupně
jej budeme zavádět také do ostatních
oborů naší výroby, ovšem nesetkává
se všude s pochopením, naopak, někde je přijímán
s neporozuměním a někde i s odporem. Velký
význam pro tento úsek sociální politiky
a její odraz v národním hospodářství,
zejména ve znárodněném průmyslu,
bude míti nově zřízený Československý
ústav práce, k jehož ustavení dojde
v nejbližší době. Je ovšem třeba,
aby v co nejkratší době byl předložen
parlamentu návrh zákona o řízení
a úpravě mzdových poměrů, o
němž hovořil p. ministr soc. péče
ve svém projevu v červnu letošního roku
v soc.-politickém výboru. Ovšem na druhé
straně slyšíme z úst pana ministra průmyslu
- a konec konců to ví každý z nás,
kdož mají s průmyslem a dělnictvem co
dělat - že v některých oborech průmyslového
podnikání jsou mzdy poměrně nízké
a snad nedostačující. Pan ministr sám
mluvil o tom jako o speciální věci v oboru
textilnictví. Jsme zde toho mínění,
že zavedením mzdového systému, o němž
jsem právě hovořil, tam, kde by nebylo možné
zavedení prémií, se jednak zjedná
náprava, aby ani zde se nedalo hovořit o tom, že
u nás je různá a nestejná spravedlnost,
zejména v otázce mzdové.
Velmi zajímavou poznámku učinil p. ministr
o nutnosti koordinace průmyslové, řemeslné,
sociální, mzdové, obchodní i cenové,
jak to zavádí důsledně Anglie a jak
to má zavedeno Sovětský svaz. Je to věc
naprosto správná a neobejdeme se bez ní,
protože všechna kolečka jednotlivých úseků,
o kterých jsem zde hovořil, zapadají tak
těsně do sebe a souvisí jedno s druhým,
že má-li nám to všude dobře klapat,
nelze dělat v každém úseku něco
jiného a nebrat zřetel na úseky ostatní.
Ano, musí k tomu dojít co nejdříve.
Pan ministr jistě najde pro to u všech lidí
dobré vůle co největší pochopení
a podporu.
Pan ministr si také stěžuje na pracovní
morálku. Je jistě zjevem velmi nepříznivým,
máme-li u nás dva a půl roku po našem
národním osvobození 11 % zameškaných
pracovních směn. To je procento neúměrně
vysoké a trvale neudržitelné. Zde ovšem
bude třeba, aby nejen závodní rady, závodní
odborové skupiny, ale také vedení a správy
závodů se snažily všemi prostředky
dosáhnout nápravy stůj co stůj.
Pan ministr zde hovořil o tom, jak se má čelit
úpadku pracovní morálky v našem hornictví.
Je to opatření jistě drastické. Už
to také zde bylo náležitě kritisováno,
ale je otázka, zdali nám to přinese kýžené
výsledky. Ovšem je nutno se vážně
pozastaviti nad tím, jestliže podle úřední
zprávy z posledních dnů, nota bene z ústředních
ředitelství národního podniku doly
se 22.000 zaměstnanci, bylo za prvé pololetí
v tomto výrobním těžebním oboru
zameškáno 66.365 naprosto neomluvených směn.
Znamená to, že tento podnik musí zaměstnávat
nad dosavadní počet zaměstnanců 443
lidí navíc. Jak to zdražuje těžbu
uhlí, to si, prosím, dovedeme představit.
Do značné míry může přinést
nápravu v tomto případě zákon
o řízení práce. Je jen nutno, aby
jeho předloha byla předložena v nejbližší
době. My všichni si ovšem musíme uvědomit,
že jen tvořením nových hodnot, jen zvýšením
výkonu dosáhneme také zvýšení
životní úrovně. K tomu však nestačí
jen krásná slova, fráze, ale podle mého
mínění je k tomu zapotřebí
méně řečí, méně
politikaření v závodech a více skutečné,
produktivní práce. Kdo tomu nechce rozumět,
je škůdcem národa, je škůdcem republiky
a podle toho se s ním také musí nakládat.
To ovšem platí stejně pro všechny, počínajíc
ředitelem a konče zase posledním pomocným
dělníkem. To též platí ovšem
stejně pro ostatní vrstvy národa.
Je také nutno se poohlédnout v našem průmyslovém
podnikání po tom, jak to vypadá s organisací
výroby, s organisací práce, někde
snad také s nedostatky materiálu, jeho přísunu
atd. Ono se to všechno, pokud jde o pokles výroby,
nedá vždycky svádět jen a jen na pokles
pracovní morálky. Jistě tu je, mluvíme
o ní otevřeně, musíme o ní
otevřeně mluvit, ale je také velmi nutno
si všimnout i ostatních okolností, které
naši výrobu ztěžují a zpomalují.
Důsledky poklesu pracovní morálky se projevují
v tom, že nemůžeme stále dosáhnouti
toho, čeho je zapotřebí, a že někde
stále ještě máme hodně daleko
k tomu, co jsme si stanovili ve dvouletém budovatelském
plánu. Ovšem to je především věcí
techniků, kteří mohou v tomto oboru daleko
více užitečného pro celek vykonat na
svých místech v závodech než v ústředních
ředitelstvích.
Velmi pozoruhodné je také konstatování
pana ministra o rozdílu ve výkonu, zejména
v oboru kovoprůmyslu, mezi námi a mezi poměry
na Slovensku. Pan ministr jasně řekl, jaký
rozdíl je v počtu odpracovaných hodin a průměrné
denní pracovní době na Slovensku a u nás.
Nedávno jsem slyšel mluvit podobně pana ministra
techniky. Nemyslíte, prosím, že to také
úzce souvisí s náboženským přesvědčením
slovenského dělnictva? Přemýšlejme
o tom tak poněkud!
My se u nás teprve nyní dostáváme
k tomu, že budeme musit omezovat, a značně
omezovat své potřeby a šetřit. Dělají
to v Anglii od skončení války, dělají
to stejně v Sovětském svazu a my si to budeme
musit zvykat chtěj nechtěj. Co si nevyděláme,
nemůžeme mít, nikdo nám zadarmo nic
nedá, a ty strašné důsledky letošního
katastrofálního sucha pocítíme nejenom
ve výživě a v zemědělství,
ale už je cítíme v celém našem
národním hospodářství.
Pokud jde o závodní rady, provádí
Revoluční odborové hnutí soustavné
školení jejich funkcionářů, poněvadž
je si velmi dobře vědomo významu, který
závodní rady mají, aby funkcionáři
byli s to plnit všechny úkoly, které jim členství
v závodních radách přináší.
A nejsou to jen vždycky populární věci,
je to řada důležitých povinností,
a proto ta veliká odpovědnost. Znamená to
právě u těchto fukcionářů
zase především otázku mravní
odpovědnosti. Tu je vidět, že je zde třeba
méně politiky a více skutečné
práce a zodpovědnosti, dobrého příkladu
pro ostatní osazenstvo, které pochopitelně
velmi bedlivě a pečlivě sleduje každý
krok a čin funkcionářů jak odborové
organisace, tak závodních rad.
Byli jsme také a jsme vždycky pro to, aby se všude,
ať v tisku nebo na schůzích, říkala
lidem pravda, ovšem pravda skutečná, pravda,
která někdy snad není leckomu příjemná,
ale nic jiného nám nepomůže, poněvadž
nakonec bychom na tuto věc u lidu samého velmi těžce
dopláceli. A jestliže si pan ministr stěžuje
na to, že mnozí ředitelé znárodněného
průmyslu si chodí pro rozumy v první řadě
do politických sekretariátů, pak doznává
jen to, co jsem právě s tohoto místa před
časem řekl, že náš znárodněný
průmysl a jeho vedení je vlastně zpolitisováno.
Vedoucí místa ředitelská konec konců
- myslím, že každý z řečníků
se o tom zmínil - jsou obsazována politicky, mnohdy
bez ohledu na kvalifikaci, a důsledky toho se také
projevují. Ano, je pravda, že tyto věci právě
nyní vyniknou a ukáže se jasně, kdo
je na svém místě, a neschopní budou
odstraněni. Ovšem, kolik škod tito lidé
napáchali a ještě napáchají,
to je jiná otázka. Myslím také, že
právě s těmito zjevy souvisí také
demise pana ministra průmyslu, o které nám
pochopitelně sám nic neřekl.
Z čísel, která nám tady pan ministr
průmyslu uvedl, zejména pokud jde o obor znárodněného
podnikání v kovoprůmyslu, je vidět,
že poměr úřednictva k dělnictvu
je v tomto oboru 1:4. Je to zjev stále neuspokojující
a myslím, že to silně souvisí s otázkou
toho úřadování a papírové
vojny na úkor skutečné produktivní
práce v provozu a ve výrobě. Bude třeba,
aby si také těchto věcí ohlášená
ředitelská konference všimla.