Stejně tak to vypadá podle slov pana ministra v
našich dolech. Je zajímavé, že na jedné
straně máme nedostatek báňských
inženýrů a kvalifikovaných dozorců,
tedy lidí, kteří mají neobyčejný
význam pro provoz a v tomto případě
pro těžbu, a na druhé straně slyšíme,
že nadměrný počet úředníků
a velké procento neproduktivních mezd má
nepříznivý vliv na hospodářství
čs. dolů. Vzhledem k hospodářským
poměrům, které se právě nyní
ve světě vytvářejí, dostáváme
se do ostrého konkurenčního boje, v němž
se uplatníme jen kvalitou svých výrobků
a konkurenčními cenami.
Znamená to práci, práci a zase práci,
poctivou a svědomitou, práci všech a práci
každého. Zásada: z cizího krev neteče,
musí býti vymýcena z našeho slovníku
a úcta k cizímu, zejména znárodněnému
a národnímu majetku musí být povýšena
na jednu z prvých občanských ctností,
a to po všech stránkách. Smysl pro odpovědnost
a přesné plnění povinností
musí býti vážen a ne zesměšňován.
Je třeba kázně jak vůči vedení,
tak vůči samu sobě. Je ovšem v prvé
řadě nezbytně potřebí, aby
v závodech byl klid, aby nebyl mezi osazenstvo zanášen
zbytečný nepokoj a čeřením
veřejné hladiny aby netrpěla výroba.
Prostě, aby skutečně bylo ze všech závodů
odstraněno to, co nám dělá nejvíce
rozruchu a nadělá nejvíce škody, to
je politikaření. Máme závody, všecka
čest, kde je pracovní výkon dobrý
a možno říci, velmi dobrý, máme
závody, kde se dneska dře - vím to z vlastní
zkušenosti - a kde to také klape po stránce
výroby a organisace práce. Ovšem máme
také závody, kde máme po stránce práce
ještě velmi mnoho dohánět.
Znovu opakuji při této příležitosti,
že závodní rady mají ohromnou odpovědnost,
a právě proto, jak už jsem řekl, Ústřední
rada odborů, která si je vědoma této
odpovědnosti jak svých složek, tak závodních
rad, snaží se vychovat na funkcionářská
místa závodních odborových skupin
a závodních rad lidi, kteří budou
opravdu na svém místě, kteří
by byli schopni plnit úkoly tak, aby jejich práce
přinášela jak dělnictvu, tak i závodu
a znárodněnému průmyslu co největší
užitek a prospěch.
Je nutno stále přesvědčovat široké
vrstvy pracujícího lidu o tom, že jen tehdy,
prosperuje-li dobře podnik, může se dařit
dobře i jim, a to je podloženo v prvé řadě
poctivou prací a poctivým plněním
povinností. Je třeba vzájemné důvěry,
je třeba snášenlivosti. Dělník
musí být dělníku a úředník
úředníku dobrým přítelem
bez ohledu na politické a náboženské
přesvědčení. Pro povyšování
musí platit kvalifikace a pouze kvalifikace a nic jiného,
v žádném případě politická
legitimace. To si musí ovšem uvědomit jak správa
podniků, tak také závodní rady a funkcionáři
závodních odborových skupin.
Spravedlnost musí být jedna a stejná pro
všechny. Zde musí rozhodovat jen a jen výkon
a kvalita. Ze závodů musí zmizet jakékoli
náznaky politického teroru, skrytého pod
jakoukoli formou.
Mám v tomto slavném ústavodárném
Národním shromáždění čest
zastupovati stranu, která je budována na zásadách
sociálního reformismu, na zásadách
křesťanského názoru světového,
chcete-li, na zásadách křesťansko-sociálních.
Budeme se proto starat, aby náš znárodněný
průmysl, jak jsem to již naznačil, byl veden
podle znárodňovacích dekretů tak,
aby se nám nevytvářel nový státní
kapitalismus. Aby bylo jasno a nebyly mi snad podkládány
nějaké jiné zájmy a úmysly,
abych snad nebyl obviňován z toho, že chci
tvořit nějakou novou formu kapitalismu soukromého
- to prosím ne. Znárodněný průmysl
musí býti veden pružně, obchodně,
nesmí býti těsně spojen s byrokratickou
státní správou, musí to být
úplně samostatný sektor v našem národním
hospodářství, vedený odpovědnými
kvalifikovanými odborníky, ovšem za dozoru
státu tak, aby se nám tu nevytvářel
za vedení silných jedinců stát ve
státě.
My ovšem s našeho programového hlediska posuzujeme
také poněkud jinak poměr dělníka
a zaměstnance ve znárodněném průmyslu.
Podle našeho mínění nestačí
zabezpečit právo dělníka sociálním
zákonodárstvím, rozšířením
práv závodních rad a zastoupením osazenstva
v představenstvech národních podniků.
Zde půjde o to, vytvořit takový poměr
zaměstnanců k závodu, aby se cítili
jeho skutečnými spolupracovníky a spoluvlastníky,
a chcete-li, spolumajetníky, že slova "Pracuješ
pro sebe a na svém" nebudou pro ně pouhou frází,
nýbrž skutečností, o které je
každý plně přesvědčen.
Nepřipustíme, aby se z dělníka stal
pouhý robot státního kapitalismu. Jsme k
tomu svým programem zavázáni.
Bylo by si jen přát, aby se o projevu p. ministra
průmyslu hodně mluvilo a aby se také o něm
bedlivě uvažovalo. Je nutno mu přiznat, že
má nejlepší snahu a poctivou vůli udělat
v národním průmyslu co nejdříve
to, co z něho má a musí v zájmu státu
a v zájmu národa a všech jeho vrstev být.
A zde najde plnou podporu čs. strany lidové, která
také svým hlasováním projeví
souhlas s jeho projevem. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. dr
Holý. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. dr Holý (uvítán potleskem):
Slavná sněmovno, paní a pánové!
Pan ministr průmyslu Laušman předložil
nám ve svém exposé řadu rozmanitých
fakt, cifer a dokladů o dnešním stavu našeho
průmyslu a v závěru své řeči
upozornil, že dosavadní průmyslová výstavba
v naší lidově-demokratické republice,
i když do jisté míry zvládla výrobní
a distribuční úkoly, obsahuje řadu
nezdravých zjevů, které dnes výrobu
ztěžuji a ohrožují. Hodnotíme-li
konstruktivně-kriticky obsáhlé exposé
p. ministra, jeví se nám možnost vytvořiti
pevnou linii v průmyslové politice, která
by naznačovala základní koncepci pro budoucnost,
vycházíme-li při tom z dnešních
zkušenosti.
Pan ministr naznačuje, že hodlá také
svolati v nejbližších týdnech celostátní
konferenci podnikových ředitelů k řešení
rozmanitých úkolů, které se týkají
poměrů našeho znárodněného
průmyslu. Jest dlužno litovati, že chystaná
reorganisace průmyslové samosprávy, na které
se již dlouho pracuje, nemohla býti ke škodě
celého našeho znárodněného hospodářství
doposud uskutečněna.
Celá organisace průmyslová v zásadním
svém provádění neodpovídá
totiž zcela postulátu budovatelského programu
Gottwaldovy vlády, v němž se zásadně
vyslovuje požadavek, aby průmysl byl organisován
tak, že ústřední úřady
budou místy plánovacími s celostátními
ústředními zájmy a prováděcí
činnost bude decentralisována na orgány zájmové
samosprávy, jež mají svůj vrchol v Ústředním
svazu průmyslu.
Abychom zaměřili správně vývojovou
linii této decentralisované průmyslové
samosprávy a vytyčili její poměr k
centrálním úřadům, je nutno
si především povšimnouti historického
vývoje naší průmyslové organisace
předválečné doby. Je nutno konstatovat,
že dnešní Ústřední svaz
průmyslu měl svého předchůdce
v Ústředním svazu průmyslníků,
což byl v zásadě spolek průmyslových
magnátů, kteří pod mocným vlivem
finančního kapitálu, representovaného
zejména kolaborantem Preissem z koncernu Živnobanky,
hájili úzce a sobecky své ryze osobní
nebo rodinné a cizí zájmy a působili
svým kapitálem mocně na celou politickou
situaci vnitřní i zahraniční, aby
sloužila jen zájmům horních desetitisíc
a nikoli celému národu.
Jedině tak se mohlo stát, že Československo
za prvé republiky, majíc vyspělý průmysl
a obchod, živnosti, uvědomělé dělnictvo,
technickou inteligenci a rolnictvo, bylo státem, který
přes své bohatství nemohl zvládnouti
hospodářské krise a měl statisíce,
ba přes milion nezaměstnaných. Nebylo tehdy
žádného uceleného plánu a nebylo
celostátního sdružení pracujících.
Byly jen úzké a roztříštěné
odbory, které mnohdy byly ovládány zájmy
kapitalistů tak, že pracující lid byl
štván vzájemně proti sobě, při
čemž se těžilo z této nejednotnosti
ve prospěch finančního kapitálu.
Válkou nastal podstatný obrat. Lidově-demokratický
režim zlomil ve své národní revoluci
moc průmyslových magnátů a pronikl
hlubokými zásahy také do hospodářského
života celého našeho národa. Namísto
Svazu průmyslníků nastoupil Ústřední
svaz průmyslu, organisující v sobě
znárodněný i neznárodněný
průmysl, jakož i složku zaměstnaneckou.
Tento Ústřední svaz průmyslu rozdělen
byl v určité sektory podle předmětu
výroby a sektory samy byly podřízeny jednotlivým
hospodářským skupinám. Tyto hospodářské
skupiny mají být v nejužším styku
se svým sektorovým průmyslem, mají
znát jeho potřeby i jeho úkoly a mají
je vzájemně ladit. Vzájemné harmonování
mezi jednotlivými sektory s hlediska celoprůmyslového
provádí potom Ústřední svaz
průmyslu sám.
Jest jen litovat, že dosud nejsou v podstatě naplněna
slova budovatelského programu Gottwaldovy vlády,
v nichž se uvádí, že ve formě Ústředního
svazu průmyslu musí být vybudována
účelná organisace, sdružující
povinně všechen znárodněný i
neznárodněný průmysl, a pomoci této
organisace, jejíž aparát musí být
hospodářsky pružný, budou míti
příslušné státní orgány
možnost řídit plánovitě celá
průmyslová odvětví a uvádět
v soulad zájmy znárodněného i neznárodněného
sektoru a včleňovat je do celkového státního
plánování, aniž se touto formou jakkoli
poruší zdravá soutěživost obou
sektorů.
Kdyby tato slova byla příslušnými státními
orgány, mezi které náleží i ministerstvo
průmyslu, také stoprocentně plněna,
doznali bychom rovněž podstatné změny
v celkové průmyslové struktuře, neboť
by se vyloučila mnohokolejnost ústřední
správy, na niž jako jeden z nezdravých zjevů
našeho hospodářského života p.
ministr právě poukazuje. Současně
by se provedla účelná dělba práce
mezi centrálními úřady a zájmovou
samosprávou. Ústřední orgány
nebyly by zatěžovány zbytečnými
a s hlediska centrálního malichernými záležitostmi
malých i velkých podniků a mohly by se věnovat
zejména účelnému a rychlému
centrálnímu vedení, koordinování
a kontrole, jakož i plánování.
My, kteří jsme v praktickém hospodářském
životě, cítíme tuto mnohokolejnost zvláště
tíživě, poněvadž nás stojí
mnoho času a naše podniky zbytečně mnoho
peněz. Kdyby se spočetlo, kolik drahocenného
času stráví naši vedoucí úředníci
na nejrůznějších poradách mimo
podnik, kolik času jim zabere pořádání
konferencí a pochůzky po našich úřadech,
byla by to úctyhodná číslice peněz
a nervů a nezřídka promrhaného času.
Je jisté, že mnoho viny na tomto nežádoucím
zjevu nese ne vždycky dobrá vůle a ochota zúčastněných
úředních činitelů, vyřídit
předmětnou záležitost způsobem
nejúčelnějším, nejrychlejším
a nejhospodárnějším; o téže
věci svolává porady a konference několik
úřadů, účastníci z praktického
života pak jsou na nich vždycky titíž. Na
každé z těchto porad probírá
se příslušná záležitost
od začátku znova. Jediná změna tkví
v tom, že jednou předsedá na poradě
zástupce jednoho a po druhé jiného úřadu.
Poněvadž však téměř každá
hospodářská věc má více
aspektů, než je zřetel jednoho úřadu,
musí se nakonec přece jen svolati společná
porada všech příslušných úřadů
spolu se zástupci průmyslu, kteří
již absolovali řadu porad předchozích.
Nedala by se celá věc řešiti jednodušším
způsobem? Proč se nesejdou a nedohodnou všechny
zúčastněné úřady předem
a celou záležitost neprojednají se zástupci
průmyslu na jedné společné poradě,
na níž se vše osvětlí a pohovoří
o věci v její celistvosti a souvislosti a kde mohou
zaujmouti současně svá odborná stanoviska
všichni zúčastnění zástupci
úřadů a institucí, provést
jejich konfrontaci se stanoviskem praktických hospodářů,
resp. s jejich zástupci ze zájmové hospodářské
samosprávy? Oč by tento navrhovaný způsob
byl jednodušší, rychlejší a hospodárnější!
Ovšem jeden důležitý předpoklad
bylo by nutno splnit. Na porady podobného druhu museli
by být vysíláni zástupci dokonale
informovaní o projednávané látce,
vybavení potřebnou pravomocí, aby ihned na
místě mohli zaujmout závazné stanovisko
svého úřadu, a nikoliv ti, kteří
jen prohlašují, že jejich úřad
si vyhrazuje zaujmouti stanovisko k projednávané
věci až v době pozdější.
V této souvislosti chtěl bych upozornit pana ministra
na nutnost, potřebnost a účelnost široké
decentralisace v hospodářských a průmyslových
věcech. Stále ještě zbytečně
mnoho centralisujeme. Naše hospodářská
ministerstva zabývají se zhusta věcmi, které
zcela dobře a mnohdy účelněji mohou
vyřizovat instance nižší, zájmová
samospráva, případně národní
podniky samy. Zapomíná se, že ústřední
úřady jsou povolány k řešení
věcí skutečně vrcholných, k
uplatňování a určování
směrů hospodářské politiky,
k vydávání základních směrnic,
k provádění kontroly a koordinace, a nikoliv
k pouhému vyřizování věcí
ryze podnikatelských a provozních. Tím, že
by decentralisované složky byly vybaveny pravomocí
rozhodující a jejich úředníci
osobní odpovědností, zpružnila by se
zároveň průmyslová samospráva
i centrální administrativa. Je nutno také
doložit, že průmysl volá po osobní
odpovědnosti nejenom u decentralisované samosprávy,
nýbrž také u centrálních úřadů,
resp. všech jeho hlavních činitelů.
Touto decentralisací, u které se předpokládá,
že v orgánech zájmové průmyslové
samosprávy pracují lidé, znalí průmyslového
života z praxe, nikoliv jen teoreticky, dosáhlo by
se značného zlevnění, neboť centrální
úřady mohly by se zbavit zbytečného
a finančně zbytečně zatěžujícího
počtu úřednických sil.
Domníváme se tedy, že naše ministerstva
nevyužívají doposud dostatečnou měrou
v otázkách hospodářsko-politických
naší zájmové samosprávy, našeho
Ústředního svazu průmyslu a jeho organisačních
složek, to jest hospodářských skupin.
Tyto zájmové organisace našeho průmyslu
mají pohotový a pružný aparát,
jsou vybaveny dobrými a zkušenými odborníky,
kteří jsou ve stálém úzkém
styku s našimi průmyslovými podniky, znají
dobře jejich poměry, potřeby a možnosti
a mohou proto v hospodářsko-politických věcech
a otázkách býti nejenom tlumočníky
a obhájci oprávněných zájmů
svých členských podniků, ať už
jednotlivě nebo jako celku, ale mohou být současně
účinnými pomocníky a rádci
našich ústředních úřadů.
Další důsledek tohoto stavu je, že ústřední
orgány svou velikou zbytnělostí jsou rovněž
těžkopádné a často řeší
mnohé věci pouze od zeleného stolu bez jakéhokoli
zřetele k praktickému hospodářskému
životu.
Zcela obdobně jako v poměru ústředních
úřadů k hospodářské
samosprávě, jeví se také veliké
organisační nedostatky ve vzájemném
poměru mezi ústředními ředitelstvími
znárodněného průmyslu a jednotlivými
národními podniky. Také tady je potřebí
po zkušenostech, učiněných ve znárodněném
průmyslu za poslední dvě léta od jeho
definitivního ustanovení dekretem pana presidenta
o znárodnění a statutem, obsahujícím
základní oprávnění ústředních
ředitelství, reorganisovati průmyslovou organisaci
vcelku. Místo aby ústřední ředitelství
byla místa nadřaděně koordinující
a kontrolující činnost národních
podniků svého sektoru, pozorujeme mnohde, kterak
ústřední ředitelství zasahují
přímo do provozních otázek, z čehož
namnoze vyplývá desorientace. I zde je proto potřebí
stanoviti zásadní směrnici, že ústřední
ředitelství jsou místy koordinujícími
a kontrolujícími a národní podniky
místy výrobními a distribučními.
Dále je s hlediska celostátního žádoucí,
aby pokud možno v nejkratší době byl celý
náš průmysl, znárodněný
i neznárodněný, přeorganisován
podle jednotného zásadního systému,
a to tak, aby rozhodující činitelé
v průmyslu i ve vládě měli kdykoliv
možnost jasného přehledu o skutečném
celkovém stavu výrobním, finančním
i obchodním jak v průmyslu celém, tak i v
jeho jednotlivých odvětvích, ba dokonce v
jednotlivých národních podnicích.
Tu bude nutno zavést společné principy organisační,
kterými v zásadě jsou:
1. Rozdělení podniků na soběstačná
oddělení s vlastní organisací finanční
i hospodářskou a určitou samosprávou
hospodářsko-podnikatelskou.
2. Aby všechny podniky měly stejné provozní
účetnictví, přizpůsobené
jak v podrobnostech jejich předmětu podnikatelskému,
tak i stejné principy kalkulační, platové,
mzdové i krátkodobě-plánovací
atd.
3. Aby celková organisace průmyslu měla definitivně
rozřešen princip výstavby průmyslu mezi
linií horizontální a vertikální,
při čemž snad nejlepší cestou je
cesta střední, t. j. ponechati základní
horizontální rozčlenění průmyslu,
v němž však by měl každý průmyslový
sektor přičleněny z jiných sektorů
ony výrobny, které v základě slouží
jen jeho podnikání a jejichž výroba
má se svou jakostí a charakterem přizpůsobovati
rychlým změnám výroby hlavní.
(Předsednictví převzal místopředseda
Petr).
Setkáváme se v průmyslu s mnohými
organisačními principy. Všeobecně však
se uznává, že organisací do důsledku
poměrně nejlépe rozřešenou je
forma organisace užívaná národním
podnikem Baťa, který hlavní principy organisační
propracoval s odborníky Ústředního
svazu průmyslu a členy Ústřední
plánovací komise při Hospodářské
radě předsednictva vlády a jejich prostřednictvím
dal je nezištně k disposici našemu znárodněnému
průmyslu. Přitom však netvrdím, že
by v národním podniku Baťa byly poměry
po stránce organisační naprosto ideální,
a že bychom snad už před sebou žádných
dalších organisačních úkolů
neměli.
Ve svém exposé, pokud jde o výrobu kůže a gumy, zmínil se pan ministr Laušman jen letmo o národním podniku Baťa, neboť, jak podotýká, nepovažuje za vhodné podati podrobný referát, poněvadž hospodářství tohoto podniku je právě zevrubně zkoumáno revisními orgány ministerstva průmyslu a poněvadž také zvláštní komise parlamentního výboru pro kontrolu
dvouletky občas navštěvuje Zlín, aby
si přezkoumala výsledky, kterých národní
podnik Baťa v plnění dvouletky dosáhl.
A snad také přezkoumává, zda odpovídají
skutečnosti strašidelné pověsti o zlínském
teroru.
Je třeba se zmínit při této příležitosti,
že bezpečnostní výbor ústavodárného
Národního shromáždění,
přestože v něm posl. soudruh Mráz
podal návrh na přezkoumání t. zv.
zlínské džungle, zamítl většinou
proti hlasům komunistů jeho návrh s odůvodněním,
že toho není zapotřebí.
Bylo by tedy jen vhodné, aby ony komise, ať už
parlamentní nebo ministerstva průmyslu, přezkoumaly
zevrubně, ale pokud možno nejrychleji celkový
stav hospodaření národního podniku
Baťa a aby také vydaly o svém zkoumání
veřejnou zprávu. Doposud totiž postrádáme
ode všech podobných revisí, jež u nás
byly již několikráte, jakoukoli kritickou zprávu,
která by eventuálně pomohla vedení
národního podniku Baťa objevit případné
dosavadní skryté chyby a nedostatky.