Pokud jde o vývoz kožených a gumárenských
výrobků se strany národního podniku
Baťa, mohu zde ujistit pana ministra, že podle doposud
sjednaných objednávek splníme výši
svého exportu v tomto pololetí podle úkolu,
stanoveného dvouletým plánem více
než na 100 procent. K zajištění našeho
vývozu do budoucna začínáme dnes prohlubovat
zahraničně- obchodní styk se státy
s lidově-demokratickým režimem a plánovaným
hospodářstvím. Na příklad v
poslední době podařilo se nám uzavříti
dlouhodobou smlouvu o výměně surovin a statků
se Sovětským svazem, která v našem oboru
přináší nám vývoz 3,000.000
párů bot do SSSR ročně. Obdobně
navazujeme dnes jednání s ostatními slovanskými
státy o dlouhodobém odběru našich gumokožedělných
výrobků. V tomto smyslu byl vytvořen podklad
naší nedávnou návštěvou
v bratrském Polsku, kde se nám podařilo získat
možnost vyvézti do Polska 1,500.000 párů
bot do konce března 1948, na čemž se právě
nyní pracuje, jakož i prohlášení
příslušných polských činitelů,
že je tu skutečně možnost, abychom připravovali
dlouhodobě dodávky obuvi do Polska, jakož i
možnost plánované spolupráce na výstavbě
obuvnického průmyslu v Polsku.
Uvážíme-li, že slovanské státy
bez Sovětského svazu mají dnes asi na 50,000.000
obyvatel a že, mají-li se přiblížiti
k evropskému standardu průměrně dvou
párů obuvi za rok na hlavu, jeví se tu spotřeba
téměř 100,000.000 párů bot:
i když v ideálním případě
jejich domácí výroba bude krýt polovinu
spotřeby, zůstává tu dále potřeba
cca 50,000.000 párů. Kupní síla těchto
států se pak rapidně lepší a
rozvíjí plněním hospodářských
plánů. Všechny tyto země mají
širokou základnu zemědělskou, a tedy
i produkce surovinová, pokud jde o kůže, bude-li
plánována, poroste tak, že bude krýt
pravděpodobně jejich potřebu.
Pro nejbližší dobu jsou podle našeho mínění
v sektoru kůže - guma rozhodující tyto
konkretní úkoly:
1. Splnit veškeré úkoly předepsané
dvouletkou více nežli na 100 %. 2. Zaměřit
své úsilí vedle dosavadního plánovaného
získávání světových
trhů zejména na sjednávání
dlouhodobých smluv se státy s plánovaným
hospodářstvím. 3. V oboru nákupu surovin
sledovat takovou dovozní politiku, abychom na nejnižší
míru omezili nákupy v oblasti volných devis
a vyhledali další možnosti dovozní ze
států s plánovaným hospodářstvím.
Současně budeme vyhledávati a budovati vlastní
tuzemské zdroje surovin. Zvláště zlepšíme
a rozšíříme spolupráci se zemědělci
v pastvinářství a chovu dobytka, abychom
tak dosáhli většího množství
a lepší jakosti domácích kůží.
4. Je nutné podřídit společné
kontrole import hlavních gumokožedělných
surovin pro znárodněný i neznárodněný
průmysl. 5. Pro ještě větší
racionalisaci výroby zaměříme své
úsilí na provedení pronikavé koncentrace
a specialisace a na prohloubení typisace a standardisace
výroby. Zejména požadujeme definitivní
přičlenění konfiskátů
k národním podnikům. 6. Prohloubíme
a rozšíříme co nejvíce výzkumnictví
a zorganisujeme ještě lépe vzájemnou
výměnu zkušeností mezi jednotlivými
podniky. 7. Co největší péči
věnujeme výchově a školení dorostu,
urychlené výstavbě bytových jednotek,
svobodáren a jeslí, plné podpoře kulturního
i sportovního života svých spolupracovníků,
neboť přehlédneme-li výsledky doposud
vykonané práce, musíme vyzvednout především,
že to byl pracovní elán koželužských,
obuvnických, gumárenských dělníků,
mistrů, úředníků a techniků,
jakož i těchto pracovníků z pomocných
sektorů, a jejich oddanost cestě k socialismu, které
umožnily především dosavadní úspěchy
dvouletého plánu.
Po této cestě musíme jíti dále,
abychom úspěšně dokončili dvouletý
plán a vytvořili pevné předpoklady
pro splnění velkorysého československého
pětiletého plánu, nastíněného
panem předsedou vlády Klementem Gottwaldem
v minulých dnech, který zajišťuje zvýšení
životní úrovně našeho lidu o 60
% předválečného stavu. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. Urbánek;
uděluji mu slovo.
Posl. Urbánek: Slavna sněmovno, paní
a pánové!.
Dovoluji si přinésti k exposé pana ministra
průmyslu Laušmana několik poznámek
získaných jednak z vlastních poznatků,
ale hlavně a především z poznatků
aktivních pracovníků, kteří
stojíce na svých místech poctivě a
věrně, těžce nesou některé
průvodní zjevy v našem průmyslu, které
by při dobré vůli, oproštěné
od úzkých osobních, stranických i
politických zájmů, nemusily být. Dotknu
se jen dvou sektorů našeho hospodářského
života, a to čs. dolů a čs. hutí.
Prosím, aby mé poznámky byly přijaty
tak, jak jsou myšleny a vedeny, a to k nápravě
a ozdravění poměrů.
Výkony v dolech dosahují v prvním pololetí
r. 1947 asi 80 % proti výkonům v r. 1937. To znamená,
máme-li na konci dvouletky zvýšit výkon
na 110 % oproti r. 1937, bude třeba mimořádného
vypětí všech složek a sil, abychom promeškané
dohonili.
Pan ministr průmyslu ve svém projevu zdůraznil,
že důležitým problémem v uhelném
hospodářství je otázka finanční.
Prohlašuje, že ztráta, která loňského
roku činila přibližně 1.300 mil. korun,
se v letošním roce ještě zvýší.
Klíč k tomuto problému leží v
politice cenové, která je chaotická. Už
v průmyslovém výboru sněmovny byla
vedena debata o této otázce. Je jistě neudržitelné,
aby cena našeho nejlepšího uhlí ostravského
podle kalorické hodnoty byla pod cenou hnědého
uhlí. Náš průmysl má ze všech
evropských zemí k disposici nejlevnější
uhlí, proto i při případném
zvýšení ceny kamenného uhlí nemohl
by se vymlouvat, že uhelná složka mu brání
v soutěživosti. Je podle mého soudu nemožné,
aby stát doplácel takové položky na
konsum uhlí, a je také nemožné, aby
natrvalo zůstávala tato diskrepance proti uhlí
hnědému a aby konsument, dostávající
ostravské uhlí, měl takové výhody
proti odběrateli uhlí podřadnějšího.
Válečný způsob hospodaření
za doby okupace by se neměl projevovat nyní, téměř
za 21/2 roku po osvobození, takovou
měrou, jak pan ministr naznačil, jestliže by
byly doly vedeny správně a otvírkové
i přípravné práce byly prováděny
v potřebném rozsahu hned z počátku
po osvobození. Správně míní
pan ministr, že je třeba ťuknout na hlavičku
a prosadit naprosto suverénní bezpečnost
báňských inženýrů i dozorců.
Když tito lidé mají poctivě vykonávat
svou služební povinnost, nesmějí býti
vystavováni mnohde neodůvodněné zvůli
osazenstva, které, jsouc ovlivněno neodpovědnými
lidmi, je mnohdy příčinou toho, že tito
techničtí vedoucí, bojíce se o svou
existenci, musejí mnohdy trpně přihlížet,
jak se důlní provoz nehospodárně vyvíjí.
Bohužel, že i některé závodní
rady si přisvojovaly a dosud ještě přisvojují
větší pravomoc, než jim podle zákona
přísluší. Ba dokonce jsou mnohde případy,
že zasahují i do provozu. Jestliže technický
úředník kterékoli služební
kategorie se bude ze strachu před ztrátou existence
ostýchati vydat rozkaz k výkonu práce a jestliže
nebude míti právo trvat na provedení nařízené
práce podle přísných technických
a provozních předpisů, potud se nedostaneme
ze začarovaného kruhu technických a hospodářských
nesnází. Budiž proto jasně vymezeno,
jaká práva, ale hlavně jaké povinnosti
příslušejí jednotlivým spolupracovníkům
na dole, a teprve pak bude možno požadovati po správách
závodů, aby splnily své služební
povinnosti do posledního písmene. K tomu je ovšem
třeba vyloučiti jakýkoli politický
vliv a jakékoli stranicko-politické zásahy,
jež z největší části byly
brzdou našeho hospodaření na dolech.
Brigády, ať již civilní nebo vojenské,
považujeme za dočasné řešení
výpomoci z nouze a musíme se poctivě starat
o účinnější nábor stálých
pracovních sil do hornictví. To ovšem podmiňuje,
aby hmotné požadavky horníků byly uspokojeny
tak, aby horník za svou těžkou a namáhavou
práci byl u nás skutečně lépe
odměněn než v jiných, méně
obtížných povoláních. Bude nutno
rozumně odstupňovati mzdové možnosti
jednotlivých kategorií dělníků
ve všech průmyslových odvětvích.
V tomto ohledu nemůžeme býti s dosavadní
praxí spokojeni, a bude-li v ní pokračováno,
můžeme se v hornictví dočkati ještě
nepříjemnějších důsledků.
Současně vedou se u příslušných
činitelů jednání, aby se horníkům
zajistily příděly textilu a příděly
pro výživu, hlavně brambory, tuky a mouka.
Apeluji na příslušné pány ministry,
aby měli pro tuto akci co největší pochopení
a porozumění, zvláště proto,
že mám potěšující zprávy,
že výkony horníků, zvláště
u nás v Ostravě, stoupají a na některých
šachtách nastoupili havíři dobrovolně
k práci do dolů i 28. října, na důkaz
dobré vůle pomoci.
Také bánští i horní inženýři
musejí být správně odměněni
za fysicky i duševně vyčerpávající
odpovědnou službu. Těmto zaměstnaneckým
kategoriím musí býti rovněž dána
záruka, že jejich platy budou stabilisovány
na úrovni, odpovídající dnešním
poměrům.
Na Ostravsku, a snad i v jiných uhelných revírech,
dostávají důlní inženýři
a směnmistři jen zálohy na plat, nevědouce,
jaké jsou jejich skutečné služební
příjmy.
7.500 brigádníků na Ostravsku s průměrným
výkonem 65 % představuje tedy 4.875 zaměstnanců,
a asi 1.000 válečných zajatců a trestanců
s průměrným výkonem 85 % nahradí
asi 850 dělníků, tedy 5.700 důlních
zaměstnanců. Jak si tedy vysvětlíme
přírůstek 13.100 zaměstnanců
proti roku 1937? I když přiznáme, že před
válkou vykonávaly některé po- mocné
práce na dolech cizí firmy, aby srovnání
bylo odpovědné a úplné, bylo by třeba
zjistit, kolik těchto zaměstnanců cizí
firmy dolům dodávaly.
V exposé pana ministra postrádám zmínky
o hornických učních. Zde se nám naskýtá
možnost účelným poučováním
mladistvých získati kádr stálých
dělníků, kteří by postupně
vyrovnávali přirozený úbytek veteránů
práce anebo zaměstnanců chorobou nebo úrazem
z práce v dolech předčasně vyřazených.
Pro hornické učně bude třeba zřídit
internáty, aby se jim vytvořilo po těžké
práci příjemné prostředí.
Ostravské doly mohou vyřešiti otázku
náhrady anebo doplnit potřebný stav zaměstnanců
jen tehdy, bude-li dostatek bytů. Tyto byty mohly národní
podniky opatřit snáze, z části výstavbou,
kterou měly již dříve prováděti,
a zároveň se měly dříve starat,
dokud byly větší možnosti získat
volné byty v pohraničí pro naše pensisty.
Pensisté sami jistě uznávají těžkou
situaci dolů v otázce bytové, a jak je známe
jako dobré vlastence, rádi by přestěhováním
do pohraničí uvolnili závodní byty,
aby tak prospěli státu v jeho tíživé
situaci. Ovšem dnes je situace těžká tím,
že výhodnější objekty jsou již
dávno obsazeny.
Třeba otevřeně doznati, že pracovní
morálka není ještě všude na výši,
na př. u nás ve východní části
ostravského revíru, ježto dosahuje asi 60 %
předválečného důlního
výkonu. Východní revír spolu s enklávou
na Hlučínsku těžil za okupace totéž,
co nyní těží celý revír.
Z toho vysvítá, že ve východní
oblasti ostravsko-karvínského revíru je vděčné
pole našich hornických techniků, oproštěných
od jakýchkoliv stranicko-politických vlivů.
Naše horní revíry rozrostly se v mohutné
mamutí rozměry, jež jistě nepřispívají
k pružnosti technického vedení. Podle názoru
odborníků v hornictví není centralisace
provozu všech dolů v jedněch nebo snad ve dvojích
rukou šťastným řešením, protože
je těžkopádné a uplatňují
se v ní dokonce byrokratické snahy. Odpomoc spatřujeme
v tom, aby centrální ředitelství bylo
pouhým regulátorem provozních zájmů
jako celku, a provozní ředitelství by měla
býti vybavena širší pravomocí,
aby v ušlechtilém pracovním soutěžení
mezi sebou ukázala jako samostatné provozní
jednotky svou organisační a technickou schopnost.
Je nesporné, že zatížení výrobních
nákladů vytěženého uhlí
spotřebovanými hmotami u srovnání
s rokem 1937 je vyšší, než odpovídá
poměru dřívějších a nynějších
cen. Závody musejí proto přísně
šetřit na materiálu zavedením účelných
kontrol materiálu, zamezujíce tak mnohdy jeho plýtvání.
Rovněž v uhlí pro vlastní spotřebu
a v energii elektrické i v hospodaření se
stlačeným vzduchem možno dosáhnouti
dobrých výsledků, budou-li závody
dbáti řádné péče dobrého
hospodaření. To ovšem předpokládá,
že ústředí národního podniku
půjde závodům sobě podřízeným
v úsporách dobrým příkladem
napřed. Je chyba, že dosud nebylo ustaveno představenstvo,
které by účinněji zasahovalo kontrolou
do rozhodnutí a nařízení centrálního
vedení. Bylo by si přáti, aby tito činitelé
nebyli závislí na direktivách politických
stran, ke kterým náležejí, nýbrž
aby vykonávali své služební povinnosti
jen podle svého nejlepšího vědomí
a svědomí a vlastní technické zdatnosti.
Dovolte mi několik slov k československým
hutím. Tento důležitý sektor našeho
hospodářství prodělává
poválečné těžkosti, a proto by
bylo poučné, kdyby nám pan ministr sdělil,
kolik jsou pasivní jednotlivé podniky hutní.
Pan ministr ve svém exposé řekl, že
jednou z příčin nedodržení programu
je také to, že závody na zpracování
barevných kovů jsou v pohraničí a
trpí fluktuací zaměstnanců, jejich
nezapracovaností a zjevy v pohraničí obvyklými.
Bylo proto chybou, když z našich hutí byli odsáti
kvalifikovaní odborníci přesunem do pohraničí,
a těžko se pak plní závazky dané
hospodářským plánem. Je známo,
že ruda, kterou jsou naše hutě zásobovány,
je v kvalitě méně hodnotná, takže
spotřebuje více přimísenin. Jen jako
příklad uvádím spotřebu vápence.
Dříve bylo zapotřebí na 1000 kg rudy
200 kg vápence, nyní 500 kg. Odvolávám
se na článek dr ing. Šárka v Hutnických
listech. Bude proto věcí technické a hospodářské
úvahy, zda by nebylo lépe vyvážet za
hranice hotové výrobky a ne polotovary, čili
práci našeho dělníka, když jsme
odkázáni na dovoz surovin méně hodnotného
a nežádoucího šrotu z ciziny.
Pro konsolidaci národních podniků zdůrazňuje
pan ministr průmyslu nutnost úpravy cen. I tato
úprava nových cen nebude ještě tak brzy
totožná s průměrem světových
cen - pro důsledky neustálého zdražování.
Od 1. 4. 1947 byla vyhláškou čís. 334
upravena cena surového železa a v důsledku
toho vyhláškou čís. 391 ze dne 15. 4.
1947 byly upraveny ceny kovového zboží u výrobce.
Snad je známo panu ministrovi, že tato cenová
úprava není ještě úplná.
Bude dobře, když nám pan ministr laskavě
osvětlí, jak daleko pokročily práce
na stanovení přirážek k základní
ceně hutních výrobků.
Je odpovědnou starostí, zda je ohrožena rentabilita
hutí vývozem nebo tuzemskou spotřebou, a
proto se právem mnozí zajímají, co
se zařídí, aby byly naše ceny upraveny
podle světových cen, abychom si mohli udržet
vývoz k získání potřebných
devis pro nákup surovin.
Abychom dosáhli skutečného snížení
režie, je třeba, aby závody v rámci
československých hutí byly postaveny na vlastní
hospodářský základ v duchu podnikatelského
vedení. Bude třeba provésti určitou
decentralisaci spojenou s větší pravomocí
podnikových ředitelů, provést kontrolu
v podnicích, zda jsou na odpovědných vedoucích
místech schopní odborníci, odstranit všechny
politické exponenty, kteří pod titulem různých
ředitelů provádějí v podnicích
politickou agitaci a místo konsolidace vnášejí
neklid mezi osazenstvo a na pracoviště. Proto podtrhuji
závaznost slov pana ministra pokud se týká
těch ředitelů, kteří si chodí
pro rozum do sekretariátů politických stran.
Právě probíhá ve Vítkovických
železárnách mezi některými činiteli
na vedoucích místech spor mající stranicko-politické
pozadí. Tyto zjevy jsou nežádoucí a
musím zdůraznit, že i když to nebude některým
pánům vhod, že vliv politikaření,
zanášeného do podniků těmi, kteří
do nich byli dosazeni na místa jako sociální
ředitelé a pod., narušuje potřebnou
soudržnost a pracovní morálku.
Rovněž zásahy závodních rad mají
veliký vliv na finanční hospodářství
podniků a mnohé jejich zásahy z neznalosti
vlastní kompetence přinášejí
podnikům škody. Je proto nutné - a to platí
pro všechny podniky, tovární závody
a úřady v celé oblasti republiky - aby zaměstnancům
byla zaručena právní jistota, aby nebyli
vystavováni stálému politickému teroru,
který mnohdy vrcholí tím, že zbavuje
podnik dobrých zapracovaných odborníků,
kteří při svých odborných znalostech
a hlavně, což zdůrazňuji, při
svém charakteru a svém politickém přesvědčení
se nemohou podrobiti politickému teroru.
Nakonec pronáším přání,
aby těchto mých několik poznámek bylo
chápáno jako upřímně míněný
přínos poctivým snahám, přivésti
československý průmysl k jeho bývalé
slávě a důležitosti. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je pí posl. Trojanová-Genyková. Dávám
jí slovo.
Posl. Trojanová-Genyková (uvítána
potleskem): Pane předsedo, paní a pánové!
Pan ministr průmyslu Bohumil Laušman uvádí
ve svém prohlášení, že kapacity
strojního parku v textilním průmyslu je využito
pouze na 50 % a tato okolnost že brání pronikavému
snížení cen. Pan ministr průmyslu měl
zřejmě při uvádění této
kapacity na mysli kapacitu sektoru přízi zpracujícího.
Ministru průmyslu bylo podáno již několik
memorand, kde se žádá snížení
kapacity sektoru přízi zpracujícího
minimálně o 30 %. Proto jej prosím, aby předložil,
co podniklo ministerstvo průmyslu, aby uvedená předimensovanost
sektoru přízi zpracujícího byla odstraněna
a aby se dosáhlo plného využití zbylých
výrobních strojů.
Pokud je mi známo, podnikla se sice ihned po osvobození
klasifikace podniků do skupin A-C. Do skupiny C byl zařazen
pouze určitý počet konfiskátů
v pohraničí, zatím co ve vnitrozemí
nebyla tato klasifikace dosud vůbec provedena, zřejmě
proto, že by bylo nutno zařazovat do kategorie C i
podniky soukromého sektoru. Při zařazování
podniků do kategorie C nepostupovalo ministerstvo průmyslu
s náležitým důrazem, takže lze
odhadnouti počet do kategorie C zařazených
podniků maximálně na 7 % kapacity sektoru
přízi zpracujícího, což je nepoměrně
málo.