V poslední době se však stávají
případy, že ministerstvo průmyslu celou
řadu podniků, určených k likvidaci,
dodatečně překlasifikovává
do skupiny A, t. j. do skupiny podniků, které i
nadále mají zůstat v provozu. V některých
případech byla tato překlasifikace provedena
v akci pomoci hospodářsky slabým krajům.
Mám za to, že hospodářsky slabé
kraje mají být industrialisovány nikoliv
z konfiskátů C, určených k likvidaci,
nýbrž z podniků, které byly určeny
nadále k provozu, t. j. z podniků kategorie A. Přenášením
podniků kategorie C do hospodářsky slabých
krajů se textilní průmysl neozdravuje, naopak,
pokud jde o likvidaci části kapacity sektoru přízi
zpracujícího, nelze v textilním průmyslu
předpokládat potřebné snížení
cen v tuzemsku. Že textilní průmysl je za této
okolnosti dosti těžko schopný konkurence v
zahraničí, je samozřejmé.
Je také známo, že soukromí podnikatelé
postavili v poslední době výrobny na Slovensku,
ale zdá se, že neomezili ve stejné výši
svou kapacitu v českých zemích. Tím
se opět využití kapacity textilního
průmyslu v českých zemích zhoršuje,
protože tito soukromí podnikatelé, kteří
na Slovensku zřídili nové výrobny,
svůj strojní park neomezili, nýbrž naopak
rozšířili. Tím se také situace
textilního průmyslu ztěžuje daleko více
než v průmyslech jiných, hlavně pak
tím, že je dosud nevyřešena otázka
přidělení konfiskátů. V textilním
průmyslu, právě v sektoru přízi
zpracujícím, znamenají textilní konfiskáty
cca 30 % celkové kapacity průmyslu. Sektor konfiskátů
není za dnešního stavu náležitě
kontrolován a není o něm, o jeho výrobě
a distribuci zboží v žádné z hospodářských
organisací náležitý přehled.
Dokud nebude vyřešena otázka přičlenění
konfiskátů, nelze za daného stavu v textilním
průmyslu počítati s podstatným zlepšením
dnešní situace. Upozorňuji na to, že toto
přičlenění je bržděno
akciemi, které sledují přidělení
konfiskátů jednak soukromým firmám,
jednak družstvům, za kterými se očividně
skrývají jen zájmy soukromníků.
Prosím pana ministra průmyslu, aby v zájmu
ozdravění textilního průmyslu učinil
vše, aby záležitost konfiskátů
v textilním průmyslu byla s největším
urychlením vyřešena. Je především
třeba urychleně vyřešit přičlenění
t. zv. konfiskátů sporných, kde jsou námitky
proti začlenění do národních
podniků. Tyto námitky nebyly zpravidla věcného
rázu a zřejmě jde o krytí určitých
osobních ambicí.
Pokud jde o otázku vývozu, ukázalo se, že
v poslední době jeví se poměr exportu
mezi soukromým a znárodněným průmyslem
ve prospěch průmyslu znárodněného,
ačkoliv znárodněný průmysl
právě v dokončujících fázích
výroby má značně menší
kapacitu, než je tomu v přádelnách.
V důsledku toho dodává znárodněný
průmysl značnou část metráže
soukromým konfekcím v rámci t. zv. nepřímého
exportu; přitom je ovšem jasné, že konfekční
závody toto zboží, určené k exportu,
v daleko největší míře nevyvezly.
Má-li textilní průmysl splnit úlohu
danou mu dvouletým plánem - totiž že svůj
dovoz musí krýt vývozem svých výrobků
- je třeba, aby ministerstvo průmyslu zavedlo účinné
sankce proti těm firmám, které exportní
povinnosti náležitě neplní. Je to potřebí
především nyní, kdy exportní
obchody nelze už pokládat za lukrativní. Zatím
byla praxe ministerstva průmyslu taková, že
firmy, které nesplnily svůj exportní program,
nebyly nijakým způsobem handicapovány proti
těm, které se o splnění svého
exportního programu náležitě staraly.
Ministerstvo průmyslu bude muset do budoucnosti zavésti
v soukromém sektoru takový režim, aby ty firmy,
které neplní exportní, resp. technický
program, pracovaly s kapacitou daleko menší než
ty firmy, které jsou si svých povinností
náležitě vědomy.
Upozorňuji zároveň na to, že po válce
musí textilní průmysl krýt potřeby
technického sektoru daleko značnější
měrou, než tomu bylo před válkou. Dodávky
technickému sektoru nejsou uznávány textilnímu
průmyslu za export, ačkoliv spotřebují
velmi podstatnou část jeho kapacity. Je třeba,
aby textilní průmysl byl za tyto dodávky
devisově uznáván, neboť jinak by mohl
tato kvanta, která dodává technickému
sektoru, přímo vyvážet.
Národní průmysl činí se zpravidla
odpovědným za zásobování obyvatelstva.
Je třeba poukázat na to, že národní
průmysl nese hlavní tíhu exportu, výrobu
technického zboží, jakož i výrobu
ostatních nelukrativních artiklů. Naproti
tomu volumen zboží, které může
národní průmysl dodávat přímo
spotřebitelům, je celkem nepatrné. Naproti
tomu soukromý sektor, jakož i konfiskáty dodávají
převážnou část své výroby
do obchodu. Tímto způsobem je veřejnost se
strany obchodnictva upozorňována na to, že
národní průmysl nedodává dost
zboží. Kromě toho ovšem je samozřejmé,
že se tímto způsobem umožňuje do
značné míry i černý obchod.
Z prohlášení pana ministra průmyslu
je patrné, že obchodními smlouvami jsou zajištěny
našemu textilnímu průmyslu dodávky cca
10 % z plánovaného exportu. Z toho plyne, že
při sdělávání obchodních
smluv není věnována dostatečná
péče textilnímu průmyslu a že
místo nutné všestranné podpory tomuto
průmyslu, který má charakter vysoce vývozní,
dochází k situaci, kdy textilní průmysl
přes nedostatečné obchodní smlouvy
musí hledat své exportní cesty sám,
bez potřebné podpory ministerstva zahraničního
obchodu. Je třeba, aby při sdělávání
obchodních smluv byl průmysl náležitě
informován a přizván ke spolupráci.
Kromě toho je třeba, aby obchodní smlouvy
byly dělány tím způsobem, aby tam,
kde dáváme k disposici vývozní kontingenty
zboží, kterého cizina nutně potřebuje,
byly tyto kontingenty.podmiňovány vývozními
kontingenty spotřebního zboží, jako
je právě textil. Kromě těchto zásahů
je třeba, aby textilnímu průmyslu byly umožněny
v zahraničí nákupy těch chemikálií
a barviv, kterých naprosto nutně potřebuje
k výrobě exportního zboží. To
se týká také určitých technických
potřeb, konkrétně mykacích povlaků.
Bez náležitého vycházení vstříc
v těchto požadavcích není možno,
aby textilní průmysl vyráběl zboží,
které, pokud jde o kvalitu, snese srovnání
se zahraničními výrobky.
Z prohlášení pana ministra průmyslu
vysvítá, že textilní průmysl
vcelku vykonal velký kus práce k tomu, aby jak jeho
výrobnost, tak i kvalita zboží odpovídaly
potřebám našeho obyvatelstva Zdá se
však, že tato dobrá vůle průmyslu
je brzděna nedostatečnou kontrolou pohybu zboží
vycházejícího z průmyslu. Je třeba,
aby i tomuto pohybu zboží byla věnována
potřebná péče, neboť v poslední
době zostřená kontrola distribuce textilu
ukazuje, že stále ještě značná
část vyráběného zboží
se ztrácí v neregulárním obchodě.
Tyto závady jsou potom předhazovány průmyslu,
který je viněn z neschopnosti organisovat své
výrobní poměry se zřetelem k potřebám
obyvatelstva.
Ještě bych chtěla poukázat na kapitolu
exposé pana ministra o otázce pracovních
sil a využití žen v pracovním procesu.
Chci v této souvislosti připomenout, že ve
výrobním sektoru zemědělství
je celkem zaměstnáno 2,117.696 osob a z toho je
1,166.000 žen. Pracují na poli, v zahradnictví,
v lesnictví, to jest v oborech práce velmi těžké.
Máme i průmyslové sektory, ve kterých
je velký počet žen, které plní
dobře dvouletý plán, a bylo by třeba,
aby pan ministr průmyslu při dalších
potřebách pracovních sil více využíval
reserv, jež zde jsou a žádají práci.
Vzhledem k tomu, že je do budoucna plánováno
zvýšení výroby v těžkém
průmyslu, bylo by třeba již nyní pamatovati
na to, aby i v tomto sektoru byla ženám vyhrazena
místa, na která svou fysickou silou stačí.
Ovšem bude nutno, aby bylo více pamatováno
i na jejich výcvik a dokonalou kvalifikaci, abychom dosáhly
opravdového mzdového zrovnoprávnění.
Totéž žádáme i při lehkém
průmyslu. Rovněž při výrobě
elektřiny, kde máme pouze 21/2
% zaměstnaných žen, je možno přihlédnout
ke zvýšení procenta zaměstnaných
žen. Domnívám se, že zvláště
v dřevoprůmyslu, kde je již zaměstnáno
261/2 % žen, bylo by možno na
ně pamatovat při rozšíření
této výroby vzhledem k tomu, že máme
suroviny z domácích zdrojů a pracovní
sílu žen, která je dosud nevyužita.
Jak z hospodářské nutnosti, tak i ze zásadního
stanoviska chtějí ženy pomáhat při
plnění dvouletého plánu. Ženy
se zařazují na mnohých místech z nedostatku
pracovních příležitostí i ve
stavebním průmyslu. V tomto směru připomínám
k exposé, že je velmi málo využito pracovních
reserv a že je třeba dbáti toho, aby zvláště
při nových pracovních příležitostech
byly více zaměstnávány ženy.
Mohly by se tím vytvořiti přirozené
reservy mužů pro povolání, která
jsou pro náš stát nesmírně důležitá
a v nichž máme ještě dnes citelné
mezery po stránce pracovních sil.
Dalším oborem, ve kterém jsou ženy nejvíce
zaměstnány, jest oděvní a textilní
průmysl. Zde ženy dokázaly plniti dvouletý
plán v plném rozsahu. Výsledky soutěží
také dokazují, že mezi vyznamenanými
jsou ženy, které dostaly čestný odznak
za obětavost v práci. Z celkového stavu osob
zaměstnaných v textilu, t. j. ze 161.174 osob, máme
94.758 žen, t. j. celých 59 %. V oděvním
průmyslu z celkového počtu zaměstnaných
34.571 osob máme 23.654 žen, t. j. 68 %. Při
výrobě papíru je zaměstnáno
42 % žen, v tiskařském průmyslu 58 %,
v kožařském 56 %.
Toto velké procento zaměstnaných žen
v oborech, kde ještě za období první
republiky pracovali převážně muži,
nám dokazuje touhu žen po výdělečném
zaměstnání. Jsou tu i vdané ženy,
které z hospodářských důvodů
a také ze svého přesvědčení
by rády pracovaly, třeba v polodenním zaměstnání.
K zřizování polodenního zaměstnání
máme i zákonný předpoklad a přece
se zákona nedostatečně využívá,
ačkoli máme doklady o tom, že se polodenní
zaměstnání v závodech, kde bylo zavedeno,
plně osvědčilo, a to zvláště
pokud jde o práci žen. Tento fakt mluví pro
to aby bylo ve větší míře zavedeno,
neboť větší výkonností se
plně uhradí administrativní výlohy
s polodenním zaměstnáním spojené,
se kterými někteří zaměstnavatelé
nesouhlasí. S dobrým úspěchem zavedla
polodenní práci Karlova huť, Tesla a Škodovy
závody. Proto je nutno odstraniti všechny ty neodůvodněné
předsudky a konservativní názory na práci
žen.
Rovněž je třeba, aby ministerstvo průmyslu
se více zabývalo nezaměstnaností žen
v jižních Čechách, na Českomoravské
vysočině a v některých moravských
krajích.
Dvouletým hospodářským plánem
bylo uloženo zprůmyslovění hospodářsky
slabých krajů. Tato pomoc není prováděna
plánovitě, a není prováděna
ani systematicky. Podniky jsou přemisťovány
náhodně a jejich volba není promyšlená
ani účelná, nýbrž se přemisťuje
mnohdy na žádost a přání národních
správců a soukromých podniků.
Zásadním nedostatkem je, že ministerstvo průmyslu
dosud nevypracovalo plán, podle kterého by se postupovalo
při zprůmyslovění a koncentraci podniků.
K zprůmyslovění hospodářsky
slabých krajů lze přispěti právě
textilním průmyslem. Po jednání s
Čs. textilními závody bylo dosaženo
dohody o vybudování nových textilních
podniků v Písku, Jindř. Hradci, Hlinsku a
jejich rozpočty byly také zařazeny do akce
800 M celkovou částkou 85.5 mil. Kčs. Dosud
nebylo započato. Je nutno urychliti zahájení
staveb, aby byly také v plánovaném termínu
ukončeny.
Myslím, že patří také k exposé,
s čím jistě všichni budete souhlasit,
zaujetí stanoviska k mechanisaci domácností,
obzvláště zemědělských.
Touto cestou by bylo možno ušetřit miliony pracovních
hodin a odstranit neproduktivní dřinu všech
žen, zvláště zemědělských.
Poukazuji jenom na význam zřizování
prádelen. Příklad: vyprání
jednoho velkého prádla si vyžaduje 40 pracovních
hodin, což při strojovém praní je možno
obstarat nejvýše za 5 - 6 hodin. Vezmeme-li za předpoklad
skoro 2 miliony zaměstnaných žen, které
jsou z větší části hospodyněmi,
zjistíme, že jsou to miliony pracovních hodin,
které by bylo možno ušetřit a kterých
by mohlo být využito zvláště tam,
kde je nedostatek pracovních sil, mnohem účinněji:
v produktivní práci.
Ministerstvo průmyslu nevěnovalo dosud odvětví
mechanisace domácností patřičnou pozornost
a právem můžeme vytýkat, že nám
tímto způsobem unikají drahocenné
zdroje nehospodárně využitých pracovních
sil.
Ženy v plnění dvouletého plánu
ukázaly, že plnění tohoto plánu
je také jejich věcí, a je proto potřebí
opatřiti pro ně dostatek pracovní příležitosti,
aby mohlo být využito každého páru
rukou, které se k práci nabízejí.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je pan posl. Šnobl. Dávám mu slovo.
Posl. Šnobl: Pane předsedo, paní a pánové!
Pan ministr průmyslu ve svém projevu uvedl, že
našemu klíčovému průmyslu, a
to je ze 100 % znárodněný průmysl,
byly dány ve dvouletém plánu takové
úkoly, které vyžadují nejen optimálního,
ale hlavně také maximálního využití
všech výrobních procesů. Je k tomu potřebí
připomenout, že stanovené úkoly vyžadují
maximální vypětí sil všech zaměstnanců
těchto znárodněných podniků.
Tento klíčový průmysl je také
naším základním průmyslem a splní-li
všechny úkoly dvouletého plánu, je možno
očekávat a také žádat splnění
dvouletého plánu ve všech ostatních
oborech. Bude-li splněn dvouletý plán v základních
oborech, budeme dobře připraveni i k té strukturální
změně našeho hospodářství,
jak o ní mluvil předseda vlády soudr. Gottwald
ve své řeči o pětiletém plánu.
Náš základní průmysl je také
základním průmyslem pro ostatní státy,
které plánují své hospodářství,
a tento náš průmysl je základem jejich
hospodářství ve všech směrech,
to znamená v budování i v dalším
vývoji jejich hospodářství. Společný
zájem těchto států je zájmem
jejich národů, je to zájem o zvýšení
úrovně všeho pracujícího lidu
v těchto státech. Proto je třeba věnovat
těmto našim podnikům základního
průmyslu zvláštní péči.
Jde hlavně o hornictví. Jaké podmínky
a předpoklady má naše hornictví při
splňování dvouletého plánu?
Srovnáme-li těžební podmínky
v letech po první světové válce s
dnešními poměry, pak shledáme, že
tehdy byly těžební podmínky mnohem lepší.
Dolovalo se v plných komorách a na plnou mocnost,
za výhodných pracovních podmínek,
a také kvalita těženého uhlí
byla lepší. Horník mohl za těchto.podmínek
dáti větší výkon než dnes,
kdy se musí pracovati již v patrech v podsednutí
a kdy se dobývají spodní vrstvy uhlí
horší kvality. Dnešní práce v hlubinách
je nejen obtížnější, ale také
nebezpečnější. Pokud se již tehdy
po první světové válce pracovalo v
povrchových lomech, byl poměr nadloží
0,5:1, zatím co dnes je již 4:1. Tehdy v počátcích
prací v lomech se pracovalo ve většině
lomů v plné sloji, zatím co dnes pracuje
přes polovina lomů v t. zv. závalových
polích, kde zůstalo až 70 % původní
uhelné substance po hlubinném dolování.
Z toho, co jsem nyní uvedl, je patrno, že bývalí
majitelé dolů - uhlobaroni - měli jen jeden
zájem, a to byly jejich kapsy. Dnes získávají
naše znárodněné doly pro naše hospodářství
to cenné černé zlato, které uhlobaroni
nechávali pod zemí, protože těžba
nebyla již pro ně rentabilní; tento fakt je
nutno vysoce vyzdvihnout při posuzování hospodářských
výsledků našich znárodněných
dolů a je potřebí říci, že
znárodněné doly nám dobývají
to bohatství, které okupanti v zemi ve zbytcích
nechali. A při tom horník tehdy dřel, doslova
dřel na Weinmanny a Petschky. A jak se mu dařilo?
To vyplývá z toho, že se musel bojem domáhat
svých práv a že v roce 1921 proti stávkujícím
horníkům bylo použito zbraní. Horníci
tehdy nebyli zabíjeni jen na svých pracovních
místech, a!e i při hájení existence
své a svých zbídačelých rodin.
Je také třeba zdůraznit všem těm
nezodpovědným a někdy i vědomě
záměrným kritikům, posuzujícím
hospodářství našich dolů, jakým
zaměstnavatelem jsou dnes naše znárodněné
podniky. V severočeském uhelném revíru
byl před válkou průměr denní
mzdy 38 Kčs. Dnes je denní průměr
146 Kčs. Průměrná dovolená
v předmnichovské republice byla 6,75 dne. Dnes je
průměrná dovolená zaměstnance
v hornictví 23 dnů. Dnes platí znárodněné
podniky svým zaměstnancům 12 státních
svátků průměrnou mzdou. Dále
dostávají horníci jako ostatní zaměstnanci
jednorázové výpomoci, přídavky
na děti, jako první dostali od Gottwaldovy vlády
nejlepší sociální pojištění.
Není sporu o to, že horníci si všech těch
zlepšení plně zaslouží. Zaměstnanci
žádného jiného oboru nevěnovali
republice tolik práce a svého volného času
jako naši horníci, a je to tím obdivuhodnější,
když uvážíme, že většina
havířů byla vyživovacími poměry
za protektorátu úplně vyčerpána.
Jejich nadšení, národní i politické
uvědomění je zárukou, že splní
svoje povinnosti i sliby, které dali předsedovi
vlády Gottwaldovi. Havíři svou vůlí
zlepšiti pracovní a hlavně sociální
podmínky, které jim poskytuje lidově demokratický
režim, překonají svoji fysickou vyčerpanost
a splní svůj úkol.
Horší je to s druhým důležitým
faktorem, t. j. mechanickým zařízením
dolů. Dvouletka byla v hornictví plánována
za předpokladu, že bude urychleně a přednostně
provedena údržba dosavadního těžního
zařízení a bude v brzku dodáno zařízení
nové. Tento slib nemohl být z pochopitelných
důvodů na 100 % splněn, ale doly přesto
celkem splnily a plní svůj plán. Pro zajímavost
uvádím rozbor týdenních ztrát
těžby jednoho národního podniku z října
tohoto roku. Z tohoto rozboru je patrno, v jakém stavu
je dosavadní staré těžební zařízení.
Celkový úbytek na těžbě byl 81/2
%. Z toho připadá na poruchy strojního a
elektrického zařízení plných
4,25 %. To dostatečně ukazuje, v jakém stavu
zanechali okupanti celé strojní zařízení
a s jakými potížemi je udržováno
strojní a elektrické zařízení
v takovém stavu, aby se vůbec mohlo denně
těžiti uhlí. Že náklady na údržbu
tohoto stavu zařízení jsou enormní
a neodpovídají zásadám rentabilního
hospodářství, to je, anebo mělo by
býti všem rozumným hospodářům
samozřejmé a za normálních poměrů
by to bylo nepřijatelné. Avšak republika potřebuje
pro svůj průmysl uhlí a to musí být
vytěženo i za těchto zhoršených
a hospodářsky nerentabilních podmínek.
Další ztrátu způsobil nedostatek nebo
opožděné přistavování
vagonů, celkem asi 3,2 %. Jsme sice v řepné
kampani, ale ztráty několika tisíc tun uhlí
by neměly být připuštěny ani
za těchto zhoršených dopravních poměrů,
protože to znamená ztrátu pro náš
průmysl a tím i pro vývoz, anebo tím
ubíráme uhlí našim školám
i domácnostem.