Tedy toto je také vždy potřebí prokalkulovat
a promyslit a tyto podklady také musí být
sděleny při projednávání zákona,
aby bylo možno posoudit, zda nová daň, která
způsobuje nová vydání a novou administrativu,
nakonec vynesla tolik, aby kompensovala ztráty, které
vzniknou na daních dosavadních.
Paní a pánové, chtěl jsem vás
tím výkladem jenom přesvědčit,
že chvatem a spěchem při projednávání
těchto důležitých hospodářských
věcí způsobíme jenom chyby a nesnáze.
My už jsme jich způsobili mnoho a musíme se
z chyb učit. Proto bych chtěl při této
příležitosti zdůraznit protest, na kterém
se usnesl náš poslanecký klub a který
vznáší velmi naléhavý apel na
předsednictvo sněmovny, aby projevilo více
energie a více odolnosti vůči nátlaku,
který se vykonává na parlament, aby důležité
zákony projednával tempem, které znemožňuje
úvahu o všech jejich důsledcích. (Potlesk.)
Domnívám se, že slavná sněmovna
pochopí, že ti, kdož se domáhají,
aby byl parlamentu poskytnut dostatečný čas,
nesledují tím účel mařit uskutečnění
nebo provedení některých zákonů,
ale sledují tím to, aby zabránili těmto
chybám.
Jenom jako episodu uvedu, že včera při projednávání
osnovy, ještě v posledním okamžiku na
konci těch třiadvaceti hodin, kdy se zdálo,
že nám už nejen hlasivky, ale ani mozkové
buňky nefungovaly, se mi podařilo ještě
zachytit chybu, která byla v tom, že tam bylo uvedeno
datum, ke kterému měl být zjišťován
stav majetku, 16. listopadu, kdežto ve skutečnosti
ten stav byl uveden 15. listopadu. Kdyby tam ta chyba byla zůstala,
bylo by nutno podle tohoto zákona provádět
nová zjišťování stavu majetku ke
dni 16. listopadu.
Tedy na tomto případu vidíme, jak nejen na
jednom slovu, ale na jednom písmeni mnohdy v zákoně
záleží, aby mohly být odstraněny
chybné důsledky, ke kterým by omyl v zákoně
vedl. Proto znovu zdůrazňuji: Nejde vždycky
jenom o to, co chceme. Vždyť každé lidské
opatření a každá lidská snaha
má tu vadu, že vede nejenom k účinkům
chtěným, ale také i k těm nechtěným.
A ty si uvědomit je daleko těžší
a nesnadnější, než právě
ty účinky chtěné. (Potlesk.)
Proto znovu prosím slavnou sněmovnu, aby při
této příležitosti - a bude míti
ještě příležitostí více
- až se uvidí při provádění,
kolik těch chyb ještě zůstalo, aby si
jasně uvědomila, že práce kvapná
je málo platná, že nakonec přináší
škody, že tak, jako ten intervenční fond,
nám může i jiný zákon, který
usneseme, přinést nakonec ne prospěch, který
jsme chtěli, ale škodu, kterou jsme nechtěli,
která nám ani ve snu nenapadla.
Tedy prosím, abychom si také uvědomili, že
to, co vždycky a stále požadujeme: aby věci
byly podrobeny diskusi - to znamená, že to zlepšujeme,
že demokracie, jednání, vzájemná
kontrola, dohodování je lepším prostředkem
vládnutí než kvapné, rychlé a
zdánlivě tak velkolepé rozhodování
diktátorským způsobem. Demokracie je systém
pomalejší, demokracie nemůže pracovat
s takovým efektem, ale je to nakonec systém lepší
a dokonalejší (Potlesk.) a my ho budeme hájit
tak, jako jsme ho hájili dosud, a prosíme, aby v
tom směru bylo našemu stanovisku rozuměno.
Můžeme mnohé dobré věci dosíci,
když stále budeme mít na paměti starou
pravdu, že máme dvakrát měřit,
než budeme jednou řezat. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ďalším
rečníkom je pán posl. Krajčír.
Udeľujem mu slovo.
Posl. Krajčír (uvítán potleskem):
Paní a pánové, vážená
sněmovno!
Pamatujeme se jistě všichni na živou debatu,
která byla vedena v naší veřejnosti,
zejména mezi naším lidem o t. zv. milionářské
dani; a jestliže ona debata byla neobyčejně
živá a zasáhla nejširší okruh
našich lidových vrstev, pak musíme říci,
že mrtvá je debata dnes v našem ústavodárném
Národním shromáždění,
neboť její počátek tu zastihl pouze
hrst poslanců. A přece, jak jistě již
vyplývalo z vývodů váženého
p. řečníka přede mnou, jde dnes o
dvě osnovy velkého dosahu a velkého významu
a není tedy jenom nutné, aby se těmto osnovám
věnovala pozornost při projednávání
ve výborech, ale osnovy takového významu
a zásadního politického dosahu by zasluhovaly
také, aby jim skutečně byla věnována
větší, dalekosáhlejší pozornost
i v plenární schůzi tohoto našeho Národního
shromáždění.
Živá debata v nejširších našich
lidových vrstvách ukázala, že zejména
osnova o milionářské dani byla zkouškou
národní solidarity a nejširší lidové
vrstvy také projevily skutečnou pevnost Národní
fronty, která při myšlence milionářské
daně byla vystavena zatěžkávací
zkoušce. Ukázalo se totiž, že Národní
fronta je skutečně pevná, že je tu pevný
svazek pracujících vrstev, který solidárně
stojí za tím, že jestliže byla postižena
jedna pracující vrstva našeho národa,
není možno celé břímě
této škody ponechati jen na ní a že je
nutné, aby skutečně bylo jí toto břímě
ulehčeno, ale že není možné zároveň
toto břímě převalit na ostatní
pracující vrstvy; že je opravdu nutné,
najít úhradu tam, kde je jí možno vzíti,
že je možno jí najít u skutečných
bohatců a zejména u zbohatlíků, u
těch, kteří se stali bohatci zejména
po osvobození republiky.
Naše stanovisko v této věci bylo od počátku
jasné; proto mu také lidové vrstvy tak dobře
porozuměly a vcelku se celá Národní
fronta, tento svazek pracujících lidí, za
toto naše stanovisko postavila. Jestliže již došlo
ke snížení národního důchodu,
bylo prostě nutné zabránit tomu, aby nedošlo
také k obecnému snížení životní
úrovně. A to byla také naše snaha, aby
se převalení břemene na nejširší
lidové vrstvy neprojevilo skutečně jako snížení
životní úrovně.
Vážená sněmovno, vy jistě také
víte z celé té historie milionářské
daně, že se vyskytl námět vzít
úhradu z rozpočtu. Je skutečně podivné,
že se tato myšlenka zrodila tam, odkud se nejčastěji
tvrdívá, že naše státní
finance nejsou tak vedeny, jak by měly být; vyskytla
se v kruzích, které nejčastěji vykládají,
že naše koruna je ohrožena, které přímo
na veřejných schůzích to tvrdí.
Je nutno se pozastavit nad tím, že se najdou členové
tohoto sboru, kteří přicházejí
na vesnice a vykládají: Kupujte, co můžete,
poněvadž se to sesype! a že najednou skutečně
projevují takovou velkorysost a souhlasí s tím,
aby úhrada byla nalezena z prostředků státního
rozpočtu. Chtěl bych naproti tomu postavit to, co
jsme chtěli my, a myslím, že nejlépe
to vystihuje citát ze Svobodného slova z 3. září,
které správně vyjádřilo, oč
šlo komunistické straně.
Svobodné slovo z toho dne ve své zprávě
totiž napsalo: "Komunistická strana navrhla,
aby se úhrada na příplatky zemědělcům
hledala ve zvláštní dávce z majetku,
která by postihla ty, jejichž majetek činí
více než jeden milion korun československých."
To je tedy zpráva docela u zrodu celé té
milionářské daně, a na této
základní pravdě nemůže změnit
nic, co potom dodatečně bylo o věci psáno,
jak bylo naše stanovisko vykládáno a pozměňováno,
poněvadž taková je skutečnost. Nám
šlo opravdu o to - a tomu právě lid porozuměl
- aby skutečně platili ti, kteří na
to mají, aby platili ti, kteří mohou tady
vyvíjet prostřednictvím svého majetku
tlak na celé naše hospodářství,
aby také oni přispěli ke zvýšení
životní úrovně těch ostatních,
kteří na to nemají.
Je to proti dřívějšku věru neobvyklá
politika, že se dělají opatření,
která směřují k ochraně skutečně
širokých lidových vrstev, nějakých
více než 90% našeho národa, že se
nedělají, jako to dříve bývalo
v kapitalistickém systému zvykem, opatření,
která svědčila tenké vrstvě
pouhých několika procent. Dříve to
bývalo takové, že opatření a
zákony se navrhovaly tak, aby opravdu svědčily
této tenké vrstvě, a skutečně
sazby, progresivita byla tam, kde bylo majetku málo nebo
kde nebyl žádný.
Chtěl bych se ještě zmínit, že
také při projednávání v Národní
frontě jsme se setkali s některými návrhy,
které jsou skutečně pozoruhodné a
zasluhují povšimnutí. Zatím co naše
stanovisko bylo jasné a snažilo se skutečně
postihnout tyto velké majetky, vyskytl se i v Národní
frontě, když již došlo potom vůbec
k jednání o této věci, vyskytlo se
stanovisko, které vycházelo z opaku a chtělo
spíše chrániti velké majetky, ale na
druhé straně chtělo podrobit zdanění
důchody. A jestliže byla v Národní frontě
politické původně navrhována hranice
důchodu 100.000 Kčs, pak je nám jasné,
že při hranici důchodu 100.000 Kčs by
byly postiženy i důchody pracovní a důchody
za kvalifikovanou práci, ale zejména by byly postiženy
také důchody našich drobných a středních
živnostníků. (Hlas: Když má
10.000 měsíčně!) No, může
mít 10.000, stachanovec Gach může mít
třeba i víc než 10.000, ale přitom podmínkou
jeho výdělku je jeho práce; v tom je ten
rozdíl. (Potlesk.)
Je dobré podívat se také na to, že se
vyskytla i theorie o kapitalisování důchodu.
To znamená, že by dokonce i takový kladenský
havíř mohl býti milionářem,
mohl by klidně říci, že při kapitalisování
důchodu by mohl míti vlastně život jako
milionář. Jenomže ovšem pánové,
kteří toto navrhovali jaksi ve snaze ochránit
skutečné majetky, zapomněli na to, že
ten havíř je jen tak dlouho milionářem,
dokud pracuje, a jakmile přestane pracovat, že jeho
žena nebude mít co dát do kastrolu. Chtěl
bych ještě říci, že bude stát
za to, abychom podrobili podrobnějšímu rozboru
ještě ty důchody těchto pracujících
vrstev, které přecházejí hranici,
jsou stupňovitě vyšší, a zejména
abychom si všimli, jak těmito původními
návrhy měli býti postiženi právě
pracující živnostníci.
A teď ještě, vážení, stojí
přece za zmínku zaznamenat i jiné fantastické
náměty, jako na př. trojí odstupňované
ceny kávy, která prý podle některých
pánů je přepychem, ačkoli my víme,
že káva je ve skutečnosti dneska lidový
nápoj, lidová potravina. Chtěl bych k tomu
jenom dodat, že myšlenky na zdanění kávy
se nezrodily u těch komunistů, kteří
byli obviňováni, že chtějí zdaňovat
kdekterého chalupníka a domkáře, nýbrž
se zrodily u těch, kteří opravdu velkoryse
chtěli osvědčovat své skutečné
sociální cítění.
Měl jsem možnost sledovat vývody také
pana kol. Horáka o přepychové dani
a jeho stížnosti na některé věci,
které jsou do přepychové daně zahrnuty.
Ovšem myslím, že už tu z pléna správně
bylo kol. Horákovi odpověděno, že
on i jeho strana měla možnost uplatniti tyto námitky
přímo ve výboru nebo v subkomisi, kde se
daly uplatnit a kde měly býti zjištěny
případy, kde sazby a tarify přepychové
daně nejsou snad na místě, abychom se skutečně
ubránili takovým tvrdostem, které by se potom
v životě projevily neblahými důsledky.
Ale není možno z toho potom dělat na parlamentní
tribuně demagogické řeči a stavět
se tu do příznivějšího světla,
než to skutečnosti dovolují.
Nesmíme zapomínat, že přepychová
daň jako daň nepřímá je prostředkem
ke snížení inflačního tlaku,
a nechť ti, kteří mají zásadní
námitky proti přepychové dani jako takové,
nezapomínají, že je to daň, která
u nás už byla uskutečněna v předmnichovské
republice, a i když jsou námitky proti její
malé výnosovosti, nechť nezapomínají,
že také ve Velké Britannii je dnes zavedena
přepychová daň s bohatou škálou
sazeb; myslím, že tato britská přepychová
daň postihuje v podstatě daleko tvrději mnoho
věcí, a celkem můžeme říci,
že britský lid je přesvědčován,
že si musí v zájmu své celkové
životní úrovně utáhnout opasek
a že se musí používat této přepychové
daně jako prostředku k řádné
distribuci národního důchodu.
Myslím, že se shodujeme všichni v tom, že
v přepychové dani vidíme pouze opatření
přechodné, poněvadž bychom chtěli
mít instrumenty trvalejšího rázu, dokonalejší,
které by mohly přispět k řádné
distribuci národního důchodu. Doufejme, že
další kroky na cestě daňové reformy,
jak jsou navrhovány ministrem financí dr. Dolanským,
nám skutečně umožní uzákonit
taková opatření, která nám
tyto účely budou daleko lépe a prospěšněji
splňovat.
Chtěl bych ještě, vážené
paní a pánové, reagovat na zmínku,
která, jak vidím z dnešních novin, tu
byla učiněna o poměrech naší
hospodářské samosprávy. Ta věc
zdánlivě nesouvisí s předmětem,
který dnes projednáváme, ale myslím,
že ve skutečnosti spolu značně souvisí.
Zatím co v Národní frontě byl skutečně
učiněn útok - můžeme říci
- i na životní úroveň prosperujících
drobných a středních živnostníků
tím, že měli být zataženi do milionářské
daně, pokud by jejich důchod činil přes
100.000 Kčs ročně, na druhé straně
vidíme, že nebyli nijak o této věci
informováni a že nebyli některými politickými
činiteli nijak mobilisováni na obranu svých
zájmů v této věci; a jsou stále
znovu a znovu, snad k odvrácení pozornosti od důležitějších
věci, mobilisováni heslem, že má dojít
k volbám do hospodářské samosprávy.
Přitom skutečnost je taková, že všichni
si přejeme, aby tyto volby byly co nejdříve
provedeny, aby k nim opravdu došlo jak jen je možno
nejdříve. Ale ovšem my budeme dále trvat
na stanovisku, aby byly prováděny volby do skutečně
demokratických institucí, do nových orgánů
hospodářské samosprávy. A tady je
právě také na místě, aby všichni
zkoumali, zda všichni, i ti, kteří dneska volají
po okamžitých volbách i do těch ještě
protektorátních útvarů, skutečně
udělali všechno, aby hospodářská
samospráva i ústřední svazy a také
společenstva a gremia byla přebudována v
duchu lidově-demokratickém. Chtěl bych tady
říci, že byli mnozí, kteří
měli daleko více příležitostí
a možností než my sami, než my komunisté,
aby pomohli k tomu, aby tato reorganisace byla provedena, a skutečně
mohla být provedena, kdyby oni z nějakých
nepochopitelných důvodů byli té věci
nebránili. Chtěl bych, paní a pánové,
upozornit na to, že v Prozatímním Národním
shromáždění byli dokonce poslanci, kteří
byli zástupci jak Ústředního svazu
obchodu, tak Ústředního svazu řemesla,
a byli sem původně delegováni nikoli svou
stranou, ke které se teprve potom připojili tím,
že vstoupili do politického klubu, ale byli sem původně
vysláni těmito orgány hospodářské
samosprávy. Bylo by tedy také na místě,
aby řekli, jakým způsobem tehdy tady vystupovali
pro to, aby reorganisace byla provedena a aby byly provedeny volby
do přebudovaných orgánů naší
hospodářské samosprávy.
Tak, pánové, jakápak demagogie dnes! Dnes
je možno podle dohod, které jsme spolu udělali,
dělat jenom jednu věc. Je zapotřebí
zainteresovat vedení politických stran, a to všech,
o tom, aby měla dobrou vůli dohodnouti se o sporných
otázkách, aby osnovy, které byly vypracovány
snad už ve čtyřech variantách a jsou
stále znovu a znovu přepracovávány,
se konečně v definitivním znění
dostaly do vlády a z vlády nejrychlejší
cestou, ještě teď, v tomto podzimu, na naše
lavice, abychom je mohli projednat a potom neprodleně přistoupit
k těm volbám. Ale tak, jak to dnes vidíme,
je to skutečně jenom prostředek k odvádění
pozornosti našich drobných řemeslníků
a obchodníků od skutečných hospodářských
problémů, které se jich krajně dotýkají
a které je nejvíce musí zajímat. Odvádění
této pozornosti na scestí je pouze záminka
k tomu, aby se dělaly různé takové
excesy, jako byl projev ve vinohradské Sokolovně,
kterého tu bylo už včera vzpomenuto a kde,
jak někteří pánové i z posluchačů
vědí, šlo o něco docela jiného
než o zájmy živnostníků, kde šlo
ve skutečnosti o to, aby byla oživována stará
fialová politika, aby byli živnostníci štváni
proti vládě, aby byli kritisováni, a kde
šlo o to, jak tady může někdo dokonce
dosvědčit, aby byly rozpoutávány vášně
shromážděného občanstva, jestliže
se tam tvrdilo, že tento sbor je sborem koňských
handlířů, sborem, který si špatně
vede atd.
Paní a pánové! My tedy dnes přijímáme
zákon, i když při menší pozornosti
a při poloprázdných lavicích, který
přesto najde odezvu v nejširších lidových
vrstvách, který v těchto nejširších
lidových vrstvách bude přijat s pocitem ulehčení
a s pocitem vděčnosti, že skutečně
lidová demokracie má dost síly k tomu, aby
byly prosazeny a uhájeny zájmy nejširších
lidových vrstev.
Nejširší vrstvy našeho národa s povděkem
uvítají, když nyní podle tohoto zákona
dojde k ustavování lidových komisí,
které budou bdít nad tím, aby skutečně
milionářská daň byla také podle
potřeb našeho národa spravedlivě prováděna
a uskutečňována.
Myslím, že si můžeme dneska říci,
že dobrá věc se podařila, a že
lid to uvítá a s ulehčením si řekne,
že milionáři platit budou. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Udeľujem slovo pánu posl.
dr. Falťanovi.
Posl. dr. Falťan: Slávna snemovňa!
Tohoročná neúroda postavila nás pred
otázku, kto má niesť škody tejto neúrody.
Je nesporné, že sa tým zmenšil náš
národný koláč, a išlo o to, kto
si má utiahnuť viacej opasok. Boly tu tri možnosti.
Buď ponechať hradenie tejto škody, teda celú
ťarchu sucha na roľníkov, alebo podľa niektorých
pánov prevaliť toto na všetkých poplatníkov,
čiže na celý pracujúci ľud, alebo
bolo tu tretie východisko, ktoré chvalabohu zvíťazilo,
že majú platiť tí, ktorí majú
z čoho, to je milionári, vysokí dôchodci
a tí, ktorí za posledné dva roky získali
neúmerne vysoké majetky, o ktorých možno
povedať z väčšej časti, že sú
šmelinári.
Počuli sme tu pred chvíľou slová pána
poslanca dr. Ing. Ješa, ktorý začal
tým, že vraj len peňažnými podporami
nepomôžeme roľníkom, že roľníctvo
tu utrpelo materiálne škody, ktoré nemožno
hradiť peniazmi. Tá istá argumentácia
by platila tiež naopak, že milionári neutrpia
tým, že zaplatia dávku.
Boli sme svedkami veľkých politických zápasov
i rozpráv v Národnom fronte i tu na pôde parlamentu,
či je správne a možné najmä s hľadiska
hospodárskeho, aby sa odčerpávalo z majetkovej
podstaty pre spotrebu, a našli sa odborníci, ktorí
dokazovali, že zdanenie milionárov je ochudobňovanie
národa, že z majetkovej podstaty nemožno odčerpávať
pre pomoc roľníkom poškodeným tohoročným
suchom. Tým, že roľníci boli poškodení
tohoročným suchom, zmenšila sa majetková
podstata roľníkov. A pojednávaným zákonom
nechceme nič iné docieliť ako určitý
presun v národnom dôchodku, určitý
presun majetkový z tých kategórií
majetkových, ktoré majú veľké
majetkové dôchodky, na tých, ktorí
tohoročným suchom boli poškodení. Neochudobňujeme
národ, ale naopak týmito prejednávanými
zákonmi len robíme spravodlivejší presun
národného dôchodku, skrátka chceme,
aby si opasky utiahli najmä tí, ktorí majú
veľké majetky a ktorí majú vysoké
dôchodky. Treba si uvedomiť, že keby sme nepomáhali
roľníkom a nechali škody spôsobené
tohoročným suchom len na nich samých, tým
by sa majetková podstata roľníckeho obyvateľstva
zmenšila a roľníci by boli nútení
sa zadlžovať a zaťažovať svoje majetky.
Ale práve touto pomocou chceme tomu zabrániť
a dosiahnuť toho, aby toto zaťaženie niesly najmä
veľké majetky a vysoké dôchodky.