Myslím, že táto politika plánovania
v distribúcii národného dôchodku je
nutná najmä v ľudovo-demokratickom režime.
Napríklad vidíme, že určitými
neporiadkami v distribúcii, v obchode, sa práve
umožnilo jednej kategórii obyvateľstva získavať
veľké, neúmerné majetky. Prejednávaná
osnova, takzvaná milionárska, zdaňuje nielen
veľké majetky, ale zdaňuje aj veľké
zisky za posledné dva roky, a myslím, že to
je to spravodlivé, a to je moment, ktorý je treba
v celých týchto osnovách vyzdvihnúť,
lebo títo novodobí milionári narobili nesporne
veľa zlej krvi medzi naším pracujúcim
ľudom. A preto je veľmi správne, že sa majetková
podstata zväčšená o tristotisíc
korún za posledné dva roky konfiškuje. Toto
pochopí iste každý náš pracujúci
človek.
Ja by som, vážené panie a páni, ešte
chcel zdôrazniť jednu vec, že po tom všetkom,
čo sa odohralo okolo milionárskej dávky,
dnes tu môžeme veľmi jasne a konkrétne
dokázať, že stanovisko naše, ktoré
sme zastávali od začiatku, že treba zdaniť
miliónové majetky, že treba zdaniť vysoké
dôchodky a neúmerné prírastky na majetku,
bolo od začiatku správne a že keby nebolo obhajcov
milionárov, mohli sme s týmito osnovami zákonov
byť už hotoví aspoň pred mesiacom. (Potlesk.
- Předsednictví převzal místopredseda
Tymeš.)
Místopředseda Tymeš: Dalším
řečníkem je pan posl. Alois Jaroš.
Poslanec Al. Jaroš: Paní a pánové!
Důvodová zpráva, která vzhledem k
zákonu, který má 24 paragrafů a týká
se mnoha set druhů zboží, je velmi krátká
a v úvodu se jaksi chce zbavit velmi lehce důvodů,
proč se daň zavádí a proč je
nutná, a svádí ihned nutnost placení
příplatků zemědělcům
za neúrodu, která byla způsobena suchem.
Není a nebude nikdy populární operovati s
národním neštěstím, které
způsobil nedostatek dešťů, ale mělo
býti též uvedeno, že špatným
obděláním půdy, když zůstalo
přes 120.000 ha neobděláno, je zde hodně
vinna špatná organisace hospodářství
u nás, že zdá se, bude nedostatek.
Jistě si každý soudný občan naší
drahé republiky uvědomí a schválí,
že zemědělec musí dostat svou práci
zaplacenu, ale je otázka, zda tato daň, která
se nazývá daní ze zbytné spotřeby,
jakož i daň t. zv. milionářská
mohou nahraditi náklady, které se stát zavázal
zaplatit zemědělcům. Jsou zbytné ony
předměty, kterých občanstvo potřebuje
k zachování své životní úrovně?
Vždyť v socialistickém státě je
žádoucí, aby životní úroveň
občana šla výš a výše, a ne
aby touto formou byla snižována. Je snad luxusem míti
doma prostřený stůl, zdobený vázou
a květinami, záclonu, pokrývku na postel,
koberec na podlahu, punčochy, stužku, kočárek
pro dítě, hračku, klobouky, kartáče,
deštníky, zasklená okna a výkladní
skříně a pod.? Mám dojem, že
je to zde trošku přehnáno. Předložená
osnova zavádí vyloženě daň spotřební;
dotýká se ve všech bodech věcí,
které náš člověk nejvíce
potřebuje.
Už za prvé republiky byla přepychová
daň, ale musela býti zrušena, protože
se v žádné formě nevyplácela.
Nevím, zda režie spojená s touto daní
nepohltí celý výnos daně, který
má činit asi 700 mil. Kčs. Navrhovali jsme
v různých bodech zlepšení a zjednodušení,
ale byli jsme přehlasováni. Jistě i vláda,
když jednala o původním znění
navrhované osnovy, měla na mysli jen to, co prakticky
podle našeho pojmu je luxusem. Vždyť stále
je tendencí vlády a jejich činitelů
podporovat intervenčně různé druhy
zboží, aby se cena udržela, aby zboží
nešlo nahoru, aby každý občan při
své skrovné mzdě byl soběstačný
v nákupu a mohl si nakoupiti za nízkou cenu vše,
co on sám a jeho rodina potřebuje. A najednou se
tvoří zákon, který naopak zdražuje
cenu předmětů, ale účelu získat
úhradu na utrpěné škody nedosáhne
a zavádí ve výrobě a v prodeji chaos.
Musím jménem živnostníků a obchodníků
konstatovat, že tato osnova - zvaná přepychová
- nebyla předložena k projednávání
živnostensko-obchodnímu ani průmyslovému
ani zásobovacímu výboru, kde by se jistě
našlo za účasti řady praktických
odborníků jiné řešení.
Osnova byla projednávána bez těch, kterých
se nejvíce týká - prodávajících
a kupujících.
Dám malý příklad, jak se k tomu stavěla
a jaký kladný poměr k tomu měla Jednota
společenstev zlatníků a klenotníků
pro zemi Českou a Moravskoslezskou. Velmi správně
uvádí, že uznává potřebu
státu ve věci prostředků pro mimořádné
náklady. Upozorňuje, že již od r. 1938
se prakticky nové zboží neprodává,
nýbrž každý si musí přinést
staré zlato na přepracování. Jistě
nikdo dnes nedá své zlato k disposici, aby je dostal
zpět se 100% daní. To znamená, že obchod
a výroba se bude dít na nezákonném
podkladě, neboť jde o zboží snadno přenosné.
A jelikož to oni velmi vážně myslí,
tedy nejen kritisují, ale navrhují řešení,
jímž by státní pokladna přišla
na své. Uvádějí, že je možno
provésti daň u puncování, a to: u
zlatého zboží z jednoho gramu daň 20
Kčs, u bílého zlata 40 Kčs, u platinového
zboží 75 Kčs a u stříbrného
zboží 50 hal.
Podle statistiky o puncování zboží za
první pololetí 1947, vydané ředitelstvím
puncovní služby, máme v naší republice
asi tyto předpoklady: Zlatého zboží
se vyrobí 1,800.000 g, tedy při sazbě 20
Kčs za 1 g by byl výnos 36 mil. Kčs. Z bílého
zlata 40.000 g, při sazbě 40 Kčs za 1 g by
byl výnos 1,600.000 Kčs. U platinového zboží
2.000 g, při sazbě 75 Kčs za 1 g výnos
150.000 Kčs. A u stříbrného zboží
23 mil. g, při sazbě 50 hal. za 1 g by byl výnos
11,500.000 Kčs. Tedy předpokládaný
výnos přepychové daně u zboží
z drahých kovů by byl 49,250.000 Kčs. Tento
způsob by jistě našel ohlas nejen u občanstva,
ale i u výrobců a obchodníků s tímto
zbožím.
Návrh zákona praví dále v původním
znění, že majitel skladu musí zaplatit
do 31. 12. 1947 celý sklad. Paní a pánové,
jak je možné u některých skladů,
jako u zlatníků, kožešníků,
kteří mají sklad mnohdy za milion korun,
tyto částky zaplatiti, aniž by byla ohrožena
existence celého závodu? Žádný
obchodník a živnostník nemá takových
přebytků na kontě. Kdo mu půjčí
na obchod, a když půjčí, co budou státi
úroky? Takové sumy snad mají k disposici
šmelináři, a ti tímto zákonem
v žádném směru postiženi nejsou
a nebudou. Kdyby byly příslušné výbory
dostaly tuto osnovu k projednávání, jistě
by byla doznala hodné zlepšení k svému
prospěchu.
Pokud se týká nové 20% daně ze všech
druhů likérů, která byla v posledním
okamžiku přidána, nevím, zda ministerstvo
financí přijalo tento dovětek sympaticky
nebo nesympaticky. Je přece známo, že před
několika týdny byl již zdaněn výčepní
líh 60 Kčs na 1 hektolitrový stupeň.
Pan ministr výživy prohlásil v zásobovacím
výboru, že stupňovitost piva bude snížena,
a to ze 70 na 50 u piva obyčejného a z 80 na 60
u plzeňského. To bude míti za následek,
že lidé opět budou chtít silnější
nápoje. A myslíte, že snad drahota odradí
člověka, který to žádá,
od pití? Zde je třeba výchovy a mravních
příkladů. Sám jisté v žádné
formě nechci a nebudu obhajovat alkoholismus, ale jako
praktik vám řeknu - máme příklady
z dob okupace - že v domácnostech se bude opět
pálit líh na černo a opět vznikne
černá živnost, které již bylo odzvoněno,
občané budou chodit do privátu, kde není
kontroly veřejných orgánů, a stát
bude přicházet o daně a obec o dávky.
Jen namátkou jsem vybral některé partie z
předložené osnovy, protože mi vzhledem
k omezené řečnické lhůtě
zbývá velmi málo času; ale to je důsledek
toho spěchu - i osnova sama byla terminována do
dnešního dne. Říká se ve starém
českém přísloví, že práce
kvapná málo platná, a my sami již vidíme
na zákonech, s kterými byl takový spěch,
že se v praxi ukázaly a ukazují jejich nedostatky.
A jaké bylo při tomto zákoně nebezpečí
z prodlení? Je snad naše státní pokladna
na tom tak špatně, že již zítra potřebuje
700 mil. Kčs při předpokládaném
70miliardovém rozpočtu? Je možno získat
peníze rychleji, a bude to populárnější.
V první řadě je to luxusní státní
hospodářství, na což již při
projednávání rozpočtové předlohy
loňského roku upozornil rozpočtový
zpravodaj kol. posl. Firt. A ptám se, co se od té
doby stalo? Nyní je nám předkládán
rozpočet sice snížený, ale není
nikde patrno, že bylo pamatováno na zjednodušení
státní administrativy. Za druhé by se mohl
s urychlením prováděti zákon č.
31/47 o konfiskátech, kde jde jen o drobné živnosti
s domky, kde již občané čekají
na nějaký právní pořádek,
a peníze určené na obnovu měny by
tady byly. Je třeba co nejdříve vyinkasovati
peníze za movitý majetek po Němcích,
Maďarech a kolaborantech.
A tak se zdá, že pomaličku výnosy pohltí
režie úřadů, které to provádějí.
S jakou radostí by občanstvo vzalo na vědomí,
že se sjednotila ministerstva a povereníctva a že
ve správě státních podniků
se vše zjednoduší a začne se řádně
hospodařit! Namátkou uvádím schodek
státních lázní v zemích koruny
České, který je vyčíslen částkou
14,333.000 Kčs, i když podle zpráv byly lázně
letošního roku dobře navštíveny.
Jak se potom žádá na soukromém podnikateli,
aby platil daně - a on je platí, což potvrzuje
zpráva pana ministra financí, že daňový
předpoklad byl překročen - když správa
státních lázní musí býti
sanována. Nechci při této příležitosti
hovořit o znárodněném průmyslu,
neboť to zde velmi dobře nastínil pan ministr
Laušman ve svém exposé.
Vládě se dává tímto zákonem
velké zmocnění. Platnost zákona navrhovatel
nijak neohraničil; snad se domnívá, že
to bude zákon trvalý, leč příslušný
výbor určil platnost tohoto zákona do 31.
12. 1949. Doufám, že tento zákon pozbude tím
dnem platnosti a že již nebude potřebí
podobných zákonů, které brání
pokroku a lepšímu bytí a žití pracujícího
lidu, který nechce jíti zpět tam, odkud se
dostal za naší prvé i druhé socialistické
republiky, a který pevně věří,
že podobná opatření, jako nařizuje
tato osnova, jsou přechodná, a proto s klidem, jak
je to v povaze českého člověka, bere
tento prozatímní zákon na vědomí
jako nutné zlo s vírou, že tyto poválečné
bolesti jsou dočasného rázu a že budeme
moci postaviti zdravé hospodářské
základy naší drahé a milované
republiky. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Dále je ke slovu přihlášen p. posl.
dr. Linczényi. Dávám mu slovo.
Posl. dr. Linczényi: Panie a páni!
Nikto nepochybuje, že po národnom nešťastí,
nesmiernej suchote a z toho vyplývajúcej neúrode
sa naše roľníctvo dostalo do katastrofálneho
stavu a že potrebovalo rýchlu a výdatnú
pomoc, aby za svoju mozoľnatú prácu sa mu nedostalo
macošskej odmeny, ktorá by znamenala ožobračenie,
zadĺženie, poťažne žitie z podstaty.
Je správne, že vláda sa zamyslela nad osudom
stavu, ktorý nielen že tvorí 40% národa,
ale ktorý v najťažších časoch
štátneho i národného poníženia
vytrval neporušený s pevnou vierou v dejinnú
spravodlivosť, ktorú si nevedel predstaviť ináč
ako v obnovenej demokratickej a slobodnej Československej
republike. Išlo teda len o to, ako získať mimoriadne
prostriedky na úhradu príplatkov, vyplácaných
k výkupným cenám poľnohospodárskych
produktov. Škoda by bolo, panie a páni, rekriminovať
a spomínať nepeknú predvolebnú kampaň
okolo spôsobu úhrady. Je ešte v živej pamäti
neseriózne pozadie pomoci roľníctvu, ktoré
si naozaj nezaslúžilo, aby sa licitovalo s jeho biedou.
Chvalabohu, že predložením dvoch návrhov
zákona, dohodnutých v rámci Národného
frontu, sa konečne utíši hladina, i keď
nijako tým nebude spravený bod za ťažkým
položením nášho roľníctva.
Lebo že milionárska dávka tu nepomôže,
toho sme si vedomí všetci. Museli by sme s lampasom
hľadať tých 35.000 milionárov, aby dávka
vyniesla toľko, koľko sa predpokladalo. Keďže
sme svojho času boli napádaní istou stranou
- dokonca letákmi - v súvislosti s náhradou,
musím v záujme pravdy konštatovať toto:
Stanovisko Demokratickej strany k dávke z majetku na úhradu
príplatkov poľnohospodárskych produktov v dôsledku
neúrody bolo kritické už len preto, lebo neskúmala
iba výšku hľadanej úhrady, ale analyzovala
a dávala do súvislosti vznik a povahu potreby s
povahou hľadanej úhrady. Zdôrazňovala,
že ak ide o zjav jednorázový, treba voliť
formu úhrady jednorázovej, ak však ide o potrebu
trvalú, treba nájsť primeraný zdroj
príjmový.
V tejto súvislosti Demokratická strana zastávala
dôsledne názor, že odôvodnené príplatky
k cenám poľnohospodárskych produktov majú
dve príčiny: Ceny poľnohospodárskych
produktov, určované plánovaným hospodárstvom
na plánované obdobie, ukázaly sa v r. 1947
nízke, a to jednak preto, že tieto ceny nekryjú
výrobne náklady týchto produktov, ďalej,
že tieto ceny nie sú úmerné cenám
priemyselných produktov, a konečne, že tieto
nízke ceny poľnohospodárskych produktov nie
sú úmerné cenám na medzinárodných
trhoch. I keď tento posledný dôvod nechcem uvádzať
do bezvýhradného súvisu s cenovou politikou
poľnohospodárskych produktov v našej republike,
predsa nemôžem spúšťať so zreteľa,
že základnú cenu jedného metrického
centu pšenice v našej republike musíme vyrovnávať
vyššími cenovými príplatkami, aby
odpovedala ako výrobným nákladom, tak tiež
cenovým pomerom v našom štáte a cenovým
pomerom svetovým. Druhou príčinou bola živelná
katastrofa suchom, ktorá postihla našich poľnohospodárskych
pracovníkov a tým celý náš národný
dôchodok s nevídanou krutosťou. Demokratická
strana súhlasila preto s naliehavou potrebou pomôcť
nielen tým roľníkom, ktorí mohli odvádzať
svoje poľnohospodárske produkty pre ciele verejného
zásobovania, ale tiež videla rovnakú, ba by
som povedal ešte naliehavejšiu potrebu pomôcť
roľníkom, ktorým sa neurodilo ani len toľko,
aby stačili vyživiť svoju rodinu.
So zreteľom na povahu čiastočne predvídateľných
a čiastočne nepredvídateľných
výdavkov v dôsledku katastrofálneho sucha
Demokratická strana odporúčala kryť
hľadanú potrebu predovšetkým v rámci
rozpočtových položiek, tým skôr,
že sa mohla opierať o priaznivé daňové
inkaso; a len nakoľko by tieto zdroje nestačily ku
krytiu hľadanej potreby, uznávala, že bude treba
siahnuť k mimoriadnym opatreniam k zaisteniu úhrady.
Domnievam sa, že tento postup odpovedal rovnako politickému
ako vecnému hľadisku našej strany. Po časovom
odstupe môžem totiž konštatovať, že
navrhovaná osnova zákona za daných predpokladov
našla najsprávnejšie riešenie, ako nájsť
hľadané krytie, lebo preklenula dve krajné
politické hľadiska na hľadanú potrebu.
Nemohli by sme pokladať za správne, aby sme ukladali
majetkovú dávku bez zreteľa na hľadisko
hospodárske, či tento majetok vynáša
nejaký dôchodok, alebo nevynáša. Hoci
táto zásada nie je prevedená v navrhovanej
osnove so všetkou dôslednosťou, predsa len navrhovaná
forma prihliada rovnako k ekonomickým zásadám
ako k zásadám sociálnym.
Panie a páni, ako bolo treba zvažovať hľadanú
úhradu na príplatky k poľnohospodárskym
produktom, to vidíme tiež na rôznych návrhoch
v tejto súvislosti. Uvažovalo sa totiž o zavedení
dvojitých cien na články dennej potreby.
I keď navrhovatelia mali v úmysle postihnúť
dvojitými cenami len vrstvy s určitým minimálnym
dôchodkom asi 100.000 Kčs, predsa len táto
novota bola by mala ďalekosiahle politické následky,
lebo by bola mohla naše občianstvo členiť
na určité skupiny už nielen s hľadiska
politického, ale i dokonca s hľadiska hraničného
dôchodu.
Treba s uspokojením konštatovať, že tie
námety, ktoré nemaly svoje objektívne a vecné
odôvodnenie, nenašly súhlasu u zúčastnených
činiteľov, takže nakoniec zvíťazily
hľadiská, ktoré sú výslednicou
bedlivých úvah hospodársko-politických.
Nakoniec, panie a páni, musím konštatovať,
že povaha príplatkov k pôdohospodárskym
produktom nesledovala len zreteľ pomôcť roľníkom,
ale tiež pomôcť zásobovacej správe,
ako získať čim väčšie množstvo
potrebných obilnín, ktoré si z rôznych
príčin nemôžeme obstarať na svetových
trhoch.
Panie a páni, dovoľte mi, aby som na margo zákona
o prepychovej dani povedal otvorene: nesociálny a nedemokraticky
zákon. Zdá sa, že sme sa nenaučili z
minulosti. Totiž aj prvá Československá
republika zaviedla takúto daň, a som presvedčený,
že aj terajšia luxusná daň bude mať
podobné výsledky a ani zďaleka nevynesie toľko,
ako by sme predpokladali, a pritom môže spôsobiť
a určite aj spôsobí mnoho hospodárskych
škôd. Nie nadarmo varoval pred ňou pán
minister Laušman. Nebudeme, panie a páni, filozofovať
nad relativitou prepychu, ale už teraz treba povedať,
že táto daň môže viac škodiť
ako pomôcť štátnej pokladnici. Pritom oprávnene
poštveme vlastne proti sebe širokú a často
i tú sociálne najslabšiu triedu našej
spoločnosti. Potom, panie a páni, nepochopia nás
tí, ktorí na jednej strane počúvajú
povzbudzujúce reči o populácii, kým
v tomto zákone tieto dobré snahy sú napospol
znemožňované, že dámska konfekcia,
nábytok, dokonca detské hračky, posteľné
pokrývky atď. majú byť luxusom, to dosvedčuje
toto moje tvrdenie. Ešte šťastie, že na môj
návrh rozpočtový výbor vylúčil
dávku na tovar stávkový a pletený.
Pritom treba kvitovať, že ten istý rozpočtový
výbor snížením, prípadne zrušením
nejednej dávky pri artikloch dennej potreby jednak potvrdil
moje tvrdenie o asociálnosti tohto zákona, jednak
uznal, že navrhovatelia nepočítali s prirodzenými
dennými kultúrnymi potrebami našej spoločnosti.
Šťastie ešte, že sa nám podarilo limitovať
účinnosť tohto zákona na dva roky. Aj
tak, panie a páni, zaplače nielen živnostník,
ale predovšetkým prevažná časť
našej ľudovej a umeleckej výroby.
Panie a páni, nakoľko v smysle § § 2 a 3
dekrétu prezidenta republiky č. 110/45 Sb. rozumie
sa ľudovou a umeleckou výrobou na Slovensku predovšetkým
výroba domácka, touto osnovou je postihnutá
najchudobnejšia časť obyvateľstva Slovenska,
a to v krajoch, kde nie je dostatku pracovnej príležitosti.
Títo domácki pracovníci už dnes zápasia
s odbytovými ťažkosťami pre vysokú
cenu svojich výrobkov. Zavedením prepychovej dane
sa tieto ťažkosti ešte zvýšia, lebo
nebudú môcť speňažiť svoje
výrobky. Bude teda domácka práca v sektore
textilnom odsúdená k zániku. Títo
pracovníci nebudú môcť nájsť
pracovnú príležitosť v priemysle alebo
v iných výrobných odvetviach pre veľkú
vzdialenosť svojich bydlísk od výrobných
stredísk a pre sezónny charakter domáckej
práce. Pracujú väčšinou v zime
a domácka práca je ich vedľajším
zamestnaním. Okrem toho odpadne zdroj príjmov pre
tú vrstvu obyvateľstva, ktorá je odkázaná
výlučné na domácku prácu a
ktorá sa nemôže uplatniť v priemysle pre
vysoký vek, zdravie, a rodinné pomery: staré
ženy, invalidi, matky s mnohočlennou rodinou.
Panie a páni, je to predovšetkým domácka
výroba textilná, ktorej bude hroziť zánik
pre nemožnosť umiestiť tieto výrobky pre
ich vysokú cenu na domácom trhu. Na túto
skutočnosť poukazujem s hľadiska národopisného,
nakoľko som presvedčený, že nemôže
byť úmyslom zákonodarcu privodiť zánik
umeleckej tvorby slovenského ľudu, tak známej
doma i v cudzine.