Osnova sa dotýka i tovaru košikárskeho, zvlášť
tých sektorov, ktoré máme v smysle horecitovaného
dekrétu do výroby zaviesť resp. zveľadiť.
Som toho názoru, že sa má dať prednosť
momentom výrobným pred momentami fiškálnymi.
To isté platí i u výrobkov z kože, dreva,
obecných kovov, hračiek a hlineného tovaru.
Zavedením zákona o prepychovej dani bude činnosť
ústredia ľudovej a umeleckej výroby a ním
založených výrobných a predajných
družstiev veľmi ohrozená, ba skoro znemožnená,
lebo ceny budú vplývať nielen na organizovanie
výroby, ale i na akosť výrobkov a zťaží
sa tak odbyt týchto výrobkov.
Ľudová a umelecká výroba bola v minulosti
a bude i v budúcnosti odkázaná z väčšej
časti na export. I keď osnova nezdaňuje výrobky
exportne, dotýka sa tejto výroby natoľko, že
vzhľadom na súčasnú situáciu
nemôžeme výrobky vyvážať pre
ich vysokú cenu a sme odkázaní na domáci
trh.
Vzhľadom na to, že na Slovensku je domáca výroba
prevádzaná na vlastný alebo na cudzí
účet a je jedným z najdôležitejších
prostriedkov na zvýšenie nízkej životnej
úrovne širokých vrstiev obyvateľstva najchudobnejších
krajov, mala byť táto výroba vyňatá
zpod platnosti navrhovaného zákona.
Panie a páni, keď som predniesol týchto niekoľko
postrehov k návrhu zákona o tzv. milionárskej
dávke a dávke prepychovej, chcel by som prehlásiť,
že naše ťažko skúšané roľníctvo
by bolo najradšej, keby nemuselo byť utisnuté
na takúto ofrflanú almužnu, ktorú mu
dáva tento náš zákon. Náš
roľník si želá predovšetkým,
aby mu konečne nebesia daly rosu. Potom ostatné
príde samo od seba a mozoľnatá práca
dôjde svojich výsledkov. Lebo nie je možné,
panie a páni, aby usilovná, úmorná
a oddaná práca nášho roľníka
nebola honorovaná zaslúženou plácou.
(Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Dalším
řečníkem je pan posl. Sajal. Dávám
mu slovo.
Posl. Sajal: Paní a pánové!
Dovolte mi několik kritických poznámek jak
k dani z přepychu, tak k dani milionářské.
Mám právo za naši stranu promluvit kritické
poznámky proto, poněvadž jsme také uplatňovali
své připomínky nikoliv pouze v plenu, nýbrž
také ve výborech. Mám dojem, že by bylo
lépe, aby se uplatňovala ve sněmovně
trochu jiná praxe, nežli je doposud zvykem, chci navázat
na řeč kol. Horáka, který zde
uplatňoval vyjmutí řady položek. Kolegové
a kolegyně, na to má každý poslanec
právo, ale mám dojem, že to má činit
na patřičném místě, to znamená
tam, kde se o tom rozhoduje, a ne aby přicházel
dodatečně, pronášel plamenné
řeči a ty aby byly určeny pouze pro veřejnost,
veřejné schůze a časopisy, ale nikoliv
aby to byla skutečná konstruktivní kritika
a práce ke zlepšení anebo ochraně určitých
vrstev nebo výrobků. Takto bychom si měli
počínat a ne chodit na veřejné projevy,
mluvit proti a nakonec hlasovat pro. Myslím, že tato
taktika je naprosto nesprávná a že by vážnosti
sněmovny nejvíce prospělo, kdybychom začali
novou praxi. Mluvit totiž tak, jak si to představujeme,
jak to myslíme a také podle toho hlasovat. Jestliže
budeme ve výborech hlásat něco jiného,
pro něco jiného hlasovat a něco jiného
také říkat na veřejných schůzích,
ztratíme důvěru národa a také
vlastních voličů.
Přednesl jsem řadu námitek a pozměňovacích
návrhů. Některé se mi podařilo,
některé nepodařilo prosadit, i když
kolegové ze strany národně socialistické
a lidové dnes s tohoto místa uplatňovali
vyjmutí těchto položek a ve výboru a
v subkomisi hlasovali proti. Myslím, že to není
fair. Já jsem ochoten za dobrou věc se poprat s
každým, ale jsem ochoten, když potom většina
rozhoduje jinak, také hlasovat. Ale jednat jinak ve výboru,
jinak v plenu, jinak psát v časopisech a jinak mluvit
na veřejných schůzích, to považuji
pod důstojnost poslance a také pod důstojnost
poslanecké sněmovny. (Potlesk.)
Netvrdím, že je nutno, aby měli poslanci stejné
stanovisko, i když jsou z jedné strany, ke všem
věcem. Včera se to přihodilo. Posl. Lindauer,
který byl zpravodajem pro přepychovou daň,
měl odchylné stanovisko, poněvadž je
advokátem té osnovy a dával návrhy
jinak. Prosím, to je přece právo každého
poslance a zvláště když je zpravodajem.
Já mu to nevyčítám, vážení
přátelé, poněvadž to je pochopitelné
a každý zodpovídá svému vlastnímu
svědomí. Totéž ovšem se stalo také
jiným stranám. Stalo se na př., že kol.
Fusek měl docela jiný názor nežli
měl pan dr. Novák a jsou také z jednoho
klubu. A nyní, vážení přátelé,
kol. Horák zde uplatňuje stanovisko, v němž
se sice shodoval s kol. Fuskem, ale neshodoval s dr. Novákem.
Jak si to vysvětlit? Tak, že každý z těchto
poslanců měl buďto právo mluvit a vyslovit
názor jiný, ale nemyslím, že má
potom lidová strana právo, aby uplatňovala
námitky dodatečně, poněvadž její
zástupci to rozhodli.
Může se říci, že iniciátorem
obou těchto osnov je ministerstvo, jehož ministr je
členem komunistické strany. Vážení
přátelé! To, že je někdo určitým
straníkem, neznamená, že to vyhraje ve sněmovně.
Žádná strana prozatím nemá 51%
a vždycky se musí k té které straně
někdo přidat. A my jsme se dostali k takovým
případům, že ne sociální
demokraté hlasovali s komunisty, ale že s komunisty
hlasovali lidovci a že s nimi hlasovali demokraté
slovenští a také s nimi hlasovali národní
socialisté. Taková je situace. Přál
bych si, abychom si to přiznali a abychom potom na veřejnost
nechodili jinak. Trochu více mravnosti a trochu více
počestnosti a statečnosti potřebujeme. Nesouhlasit
a také nehlasovat! Ale nesouhlasit a hlasovat, to považuji
za osobní zbabělost.
My zde potřebujeme nyní trochu více spolupráce,
nové methody této spolupráce, a to ovšem
říkám také na adresu nikoliv jenom
lidovců a národních socialistů, nýbrž
také na adresu kolegů z komunistické strany.
Co se mně přihodilo v subkomisi? Že jsem byl
- když jsem měl námitky proti prvému
paragrafu osnovy o dani přepychové - skoro napaden
jedním kolegou z komunistické strany, který
mi řekl, jak to, že si dovoluji bourat jednotlivé
paragrafy a jednotlivé odstavce. Ovšemže si to
dovoluji, poněvadž zákon a můj mandát
mi dávají právo a povinnost, jestliže
mám pozměňovací návrhy, abych
je také vyslovil. Byl bych úplný zbabělec,
kdybych měl strach uplatnit to, co považuji za správné.
Já jsem to také učinil a také rozpočtový
výbor uznal, že v mnohých případech
jsem měl pravdu já, nikoliv osnova, jak byla předložena.
Nyní bych chtěl ještě říci,
že právo vlády nesahá tak daleko, aby
mohla sněmovnu nutit k tomu, aby promrskávala jednotlivé
osnovy v takovém chvatu, jako se to stalo v těchto
případech a jak se to stalo také dříve.
(Potlesk.) Ą neříkám to, prosím,
pro galerii, ani pro potlesk, ale říkám to
proto, že mám pocit, že jednotliví ministři
nemohou pořád pochopit, že nijak neodpovídá
psychologii a mentalitě našeho národa, abychom
se nechali k něčemu nutit. Abychom schvalovali něco,
co jsme nemohli náležitým způsobem prostudovat.
Mám pocit a přesvědčení, že
sněmovna a sněmovní výbory jsou tady
proto, aby poctivě studovaly všechny osnovy, které
jsou jim dány k disposici a pro které v plenu máme
hlasovat. Mohu vám říci, že tato možnost
parlamentním výborům dána nebyla.
A já jako úřadující místopředseda
živnostensko-obchodního výboru protestuji energicky
proti tomu, že osnova, která se dotýká
živnostenských a obchodních zájmů,
t. j. osnova o dani přepychové, přes moji
žádost a přes jednomyslné usnesení
živnostensko-obchodního výboru, nebyla tomuto
výboru vůbec dána k podrobnému zkoumání.
Já jsem před tímto usnesením jednal
s panem předsedou sněmovny, který říkal,
že to nemůže změnit, poněvadž
je to usnesení předsednictva. Já to nechci
předsednictvu sněmovny vyčítat. Nevím,
jak tam kdo hlasoval a jak se ta většina k tomu dostala.
Říkám jenom, že tato taktika je pochybená,
že zde není dost opatrnosti a není respektována
sněmovna; je to naprosto nesprávné, neboť
se potom cítíme méněcennými
lidmi. V živnostensko-obchodním výboru byli
poslanci - a nejen poslanci z mé strany, ale i z ostatních
stran - takovým způsobem tak rozhořčeni,
že říkali: "My se raději vzdáme
mandátu; takhle jsme tahacími panáky!"
Varuji před tímto postupem. Mám dojem, že
ministr, kde odpovídá za svůj resort, má
možnost přikázat svým úředníkům,
aby osnovy, které považuje za nutné, připravili
včas, aby je také sněmovna mohla včas
projednat. (Potlesk.)
Máme povinnost zkoumati osnovy, aby byly věcně
dobré, právnicky odborné, jasné a
také aby nekazily naši krásnou českou
a slovenskou řeč. Je třeba, abychom je tak
vypilovali a abychom se v nich nedopouštěli řady
omylů. A k tomu nám nikdo nedává možnost.
Paní a pánové, žádá se
na nás, abychom seděli 19 hodin - a žádalo
se ještě více. Když jsem s kolegou Ješem
dal po 19hodinovém zasedání ve výboru
návrh, aby byla schůze přerušena, abychom
mohli zase načerpat trochu fysických a duševních
sil, odmítl to předsedající nervosním
způsobem. Je třeba poukázat na to, že
sněmovna nemůže provést tento výkon
a že je to nakonec ke škodě celého národa,
i ke škodě prestiže onoho ministerstva, které
tak naléhá. (Výkřiky.)
Paní a pánové, já jsem prohrál,
pokud se týče přepychové daně,
řadu věcí a myslím, že je to
ke škodě tohoto zákona. § 1 dává
vládě možnost, aby provedla změny, které
uzná za vhodné; to znamená, aby suspendovala
celý ten zákon, aby jej rozšířila,
zmenšila, něco vyňala, zvýšila
a pod. Každý zákon, podle mého soudu,
který dává tak širokou pravomoc, je
zákon nedokonalý. Máme dělat zákony
dokonalé, které sice musí připustit
nějaké okénko, aby tady nebyly zvláštní
tvrdosti, ale nesmí vládě dávat takovou
širokou pravomoc, aby si nakonec mohla dělat, co by
chtěla. Potom nemusíme dělat zákony:
stačil by jeden zmocňovací zákon,
kterým bychom pověřili vládu, aby
si to dělala sama. - A byl jsem poražen. Veřejnost
si může spočítat, jak jsem byl poražen,
že to asi nebyli pouze komunisté, kteří
šli proti nám, ale pravděpodobně také
jiné strany.
V § 2 jsem žádal osvobození též
pro export nepřímý, to jest pro export takového
druhu, kde podnikatel nebo podnik nedodává přímo
do ciziny, nýbrž firmě, jako je na př.
Kotva, Omnipol, zkrátka vývozním firmám
a pod. Toto zboží bude nakonec osvobozeno, ale co
se stane? Podnik, jakmile zboží dodá dejme
tomu exportní firmě, musí je zdanit, potom
to bude řádně refundováno, čímž
vznikají administrativní těžkosti a
nakonec i materiální škody.
U § 5 jsem žádal, aby inkaso daně bylo
teprve po úplatě - to není žádná
novinka v našem daňovém zákonodárství.
Vždyť máme u daně z obratu také,
že se daň inkasuje teprve tehdy, když je zboží
zaplaceno; a nikoli předem. A byl jsem i v tom poražen.
Kol. Horákovi musím vděčit,
že on pro to hlasoval, on se mnou souhlasil, ale také
zůstal jediný; ani jeho kolega dr. Novák
s tím nesouhlasil. A tedy podniky, ať družstevní,
národní nebo soukromé, budou platit tuto
daň napřed, aniž samy dostanou nějaký
haléř. Co to asi bude v praxi znamenat? Že
podniky nebudou mít dostatečné množství
provozovacího kapitálu, budou si muset vypůjčovat
a vznikne jim úrokové zatížení.
Myslím, že takovéto hospodářství
nemůže nikomu prospět.
U § 6 jsem žádal, aby hlášení
o dani přepychové se činilo pouze čtvrtletně,
ale osnova žádá, aby bylo jednou měsíčně.
Paní a pánové, já tedy nevím:
když u daně z obratu to stačí dělat
jednou čtvrtletně, proč u této daně,
která nebude mít takové přínosy,
by se to nedalo udělat! Uvědomte si, že všechno
toto papírování, toto administrování
nakonec zatíží výrobu, objeví
se v cenách výrobků, což je proti tendenci
vlády Národní fronty zlevnit naše zboží.
U § 9 jsem měl námitky - a myslím, oprávněné
- proti tomu, aby tato daň měla přednostní
právo před hypotékami, které jsou
zaknihovány. Daňoví poradci a daňoví
experti říkají, že se to jinak udělat
nedá. Nevím, kdo tady bude postižen, ale mohou
to být právě ústavy lidového
peněžnictví, poněvadž daly hypotéku
na nějaký dům. Není to chránění
defraudanta, nýbrž je to chránění
našeho právního řádu, aby ten,
kdo poskytne úvěr a vloží hypotéku
na dům, měl také jistotu, že se to nemůže
změnit, že nikdo, ani berní správa,
nemůže použít žádného
přednostního práva, leda ten, kdo byl tak
laskav a úvěr poskytl. A poněvadž pravidelně
dnes poskytuje úvěr na hypotéky lidový
peněžní ústav, kde právě
lid ukládá peníze a čerpá úvěr,
myslím, že toto opatření není
příznivé a rozumné.
V § 10 jsem navrhoval, aby při vrácení
zboží, které bylo podrobeno dani přepychové,
nebylo vrácení daně omezeno do 60 dnů,
nýbrž aby tady byla lhůta delší.
Byl jsem také poražen. Kolega Horák
si tady na př. stěžoval, že budou zatíženi
nejenom podnikatelé papírováním, t.
j. že budou muset po šest let zachovávat všechny
listiny, že o tom budou muset vésti evidenci, vydávat
účty atd., ale dále že tím budou
postiženi i konsumenti. Tuto námitku však jsem
uváděl, bohužel, marně, byl jsem poražen.
A tak bych mohl pokračovat dál. Zmíním
se jenom o § 15, kde jsem žádal, aby trestný
čin byl pouze tehdy trestným činem, když
půjde o úmyslné zkrácení daně
z přepychu. A ani v tomto směru, který je
obvyklý v daňové praxi a v daňovém
zákonodárství, mně nebylo vyhověno.
V § 20 jsem žádal, aby sklady byly zdaněny
teprve tehdy, když se peníze za zboží
vyinkasují. Nedovedu si dost dobře představit,
k jakým tvrdostem dojdeme, když na př. dnes
mají družstva kožešníků připraveno
veliké množství, milionové sklady kožešin
pro export a budou to muset pravděpodobně všechno
zaplatit okamžitě. Nemohla tady být nějaká
výjimka, když jde postiženým pouze o získání
prostředků, to znamená o inkaso platů,
peněz? Proč to nemohlo být zdaněno
až teprve po úplatě a proč se to musí
dělat předem? (Předsednictví převzal
místopředseda Petr.)
Kolega Jaroš - bohužel s ním nemohu souhlasit
- si tady velmi stěžoval na to, že zástupkyně
sociální demokracie, kol. inž. Jankovcová
navrhla, aby lihoviny byly také podrobeny zdanění,
a to stejnému zdanění, jako je tomu u vína.
Zajímavé bylo, že všichni mužové,
včetně zástupců ministerstva financí,
tady byli na rozpacích. A na tomto můžeme markantně
ukázat, jak je možno se obávat určitých
důsledků přepychové daně. Kolegyně
Jankovcová navrhovala, aby se z lihovin vybírala
20% daň. Ministerstvo financí nesouhlasilo s tímto
návrhem a odůvodňovalo to takto: je možné,
že si potom lidé budou vyrábět lihoviny
na černo doma. Já nejsem odborník na lihoviny,
piju to jenom zřídka a nedovedu to posoudit, ale
myslím, že je zapotřebí, abychom ocenili
dobrou vůli naší soudružky Jankovcové,
která zde neměla na mysli náš fiskus,
nýbrž v prvé řadě měla
na mysli rodinu, zdraví lidu, klid v domácnosti,
a myslím, také myslela na děti, kterým
se ušetří peníze na rozumnější
věci.
Že jsme se tímto chvatem dopustili některých
přehmatů, ukazuje dnešní deputace Jednoty
sedlářů, která si vyvolala některé
poslance a uváděla: veliké dani z přepychu
budou podrobena na př. sedla. Vážení
pánové, pokud jde o výrobu sedel pro jezdecké
koně, je velmi těžko, abychom to my sami posoudili.
To mohou posoudit pouze odborníci. Sedláři
tvrdí - máme tady pouze tři výrobce
- že si nesmíme zabít tuto výrobu. Proč
to uvádím? Proto, abyste viděli, jak ke všemu
je třeba času, aby poslanci měli možnost
všecko prozkoumat, aby se dotázali odborníků,
aby se po příp. podívali na tu výrobu,
aby se tady nedopustili určitých přehmatů.
Lituji velmi, že rozpočtový výbor nesouhlasil
se mnou, aby řadě oborů byla škrtnuta
daň z přepychu na věci, které nejsou
luxusem, nýbrž běžnou potřebou
právě pracujícího lidu. Na příklad
bižuterii a galanterii si nekupuje člověk,
který má vysoké příjmy, nýbrž
to si kupují děvčata z kanceláří,
švadleny, dělnice - ty chtějí mít
rouge, bižuterii a trochu ozdob a galanterii, a v tomto směru
myslím, že se nám bude plným právem
vyčítat, že jsme tady nepostihovali luxus,
nýbrž něco, co je pro potěšení
také pracujícího člověka. My
jsme tady zdanili také brašnářské
zboží, ačkoli nevidím žádný
luxus v tom, když si někdo koupí koženou
aktovku nebo koženou kabelku pro svou manželku. Nemohl
jsem a nemohu na příklad souhlasit s tím,
když jsou zdaňovány umělecké
předměty, na př. zámečnické
kované předměty, a to proto, že těch
lidí, kteří to dovedou vyrábět,
je jen málo a potřebujeme si je zachovat, kdežto
tímto způsobem si můžeme tuto výrobu
naprosto omezit a také skutečně vyřadit.
Může se namítnout, že 10% neznamená
nic. Ale, vážení přátelé,
těch 10% znamená, že živnostník
musí vést zvláštní seznam, že
to bude muset hlásit, a on se takové práce
raději zřekne, nežli by ji dělal. Snad
je luxusem krajka bruselská, snad i některé
ty výšivky, nedovedu to dobře posoudit, ale
je možné, že hospodářské
škody, které nám tady vzniknou, budou vyšší
než výnos, který tím získáme.
Může se na př. také namítat,
že piana jsou luxusem a že jsou luxusem fotografické
aparáty. Ale, vážení kolegové
a kolegyně, to piano lidé potřebují
velmi často pro výkon svého povolání,
ne nějaká milostpanička, která na
tom brnká doma, a zrovna tak ty fotografické aparáty
potřebuje také žurnalista a reportér,
potřebují to naši živnostníci-fotografové,
a ti těžko porozumějí, jak je možné,
že parlament jim zatížil 40% přepychovou
daní výrobní prostředky, které
potřebují k svému povolání.
Stejně velmi těžko budou chápat ženy
i výrobci, že má být zdaněna
na př. kožená galanterie, i ta nejjednodušší,
která je doplňkem šatů. Zde narazila
sociální demokracie na úplné neporozumění
i v řadách poslanců národně-socialistických,
kteří vystupují jako oficiální
zástupci řemesla a živností.
Podobně nemohu souhlasit s tím, - a to se mně
vytýkalo - že prostředky k výkonu povolání,
musí být zdaněny. Proč na příklad
bychom měli zdaňovat zlacené střevíčky
herečky a pod.? Ovšem, že je to nespravedlivé.
Stejně nespravedlivé je, když se na př.
zdaňuje divadelní líčidlo, poněvadž
koho tím nakonec zatěžujeme? V tomto případě
pravděpodobně nikoli herečku a herce, nýbrž
divadla, která mají deficity, jež hradí
stát. My tedy na jedné straně tady něco
odčerpáme a na druhé straně to bude
stát doplácet, ovšem s náležitými
příplatky na administrování a pod.
Tedy více odbornosti, více pečlivosti a více
času se nám musí dát. Mluvit o přepychu
je velmi riskantní. Pro někoho je přepychem
mýdlo - viděli jsme, že mýdlo se také
octlo v sazebníku jako věc přepychová
- a pro někoho není přepychem třeba
to sedlo, když je potřebuje k výkonu povolání.
Třeba je to, dejme tomu, správce nějakého
velkostatku nebo pastvinářského družstva,
který musí objíždět pastviny,
ovšem nikoli automobilem, poněvadž se jím
tam jezdit nedá, nýbrž koňmo. To je
problém velmi relativní a měli bychom věci
posuzovat vždy velmi střízlivě a vždycky
si brát odborníky.
Namítá se také, že zboží
přepychové je osvobozeno od daně z přepychu,
jestliže se vyváží do ciziny. Paní
a pánové, jestliže však my tady vezmeme
možnost, aby se takové zboží vyrábělo
také pro tuzemský trh, znamená to, že
také odbouráváme možnost, aby si lidé
cvičili svůj vlastní vkus, zručnost,
aby tady byl také nějaký dorost, poněvadž
v tom okamžiku se stane, že nebudeme mít odborníky,
kteří by přepychové zboží
pro cizinu mohli vyrábět. Dnes je nám sice
jasné, že cizina nebude od nás kupovati zboží
přepychové, poněvadž kupuje pouze to
nejnutnější, ale je tady možnost, až
se Evropa a svět dá do pořádku, za
dva roky, za tři roky že se to změní.
V luxusním zboží není ve valné
míře obsažen kov a drahý materiál,
nýbrž je tam obsažena především
práce, a my potom nebudeme mít nikoho, kdo toto
zboží bude umět vyrábět.