Methody, kterých jsme svědky v závodech,
všechny ty podlosti, zákeřnosti a zbabělosti
jsou takového druhu, že se člověk diví,
jak se může něco podobného dít
ve státě, který o sobě říká,
že je státem lidově demokratickým a
socialistickým.
Na několika případech bych chtěl ukázat,
jací lidé stojí v popředí.
V poslední době se množí v našich
znárodněných podnicích případy
jednostranně zaměřeného postupu se
strany vedení závodu, mnohé závodní
rady a odborové organisace při provádění
restrikce bezdůvodně propouštějí
zaměstnance, kteří jsou nebezpeční
komunistickému pojetí lidové demokracie.
Některé závodní rady, které
mají chránit zaměstnance proti sociálnímu
a politickému útisku, nejhorším způsobem
tohoto svého poslání zneužívají
ve prospěch cílů komunistické strany.
Jací výtečníci jsou v popředí
dělnických institucí, chci ukázat
na případě Spojených bavlnářských
závodů v Benešove nad Ploučnicí,
kde se uchopili vlády lidé, kteří
utekli po revoluci z Českomoravské Kolben-Daněk
v Libni. Bývalý vrátný Kresl, který
byl obviněn po revoluci podle dekretu č. 138, je
jednatelem závodní rady, Kříž
František, elektromontér, který byl pro zpronevěru
vyhozen z ČKD, je předsedou odborové organisace
v těchto závodech. Kresl byl veřejně
obviněn článkem sociálně demokratického
časopisu Nová doba a ani se nepokusil obhájit.
Tito lidé nejhorším způsobem umlčují
naše stoupence i stoupence jiných nekomunistických
stran. (Výkřik: To je hanba!) Provádění
restrikce v závodě Rudý letov nese všechny
znaky politického útisku se strany závodní
rady i správy závodu. Restrikční komise,
složená ze 4 komunistů, 1 národního
socialisty, 1 sociálního demokrata a správy
závodu, usnesla se po řádném uvážení
jednomyslně na restringovaných. Protože však
toto řešení nevyhovovalo komunistům,
byla provedena nová schůze za nepřítomnosti
našeho zástupce, která se usnesla vyjmout 9
komunistů z počtu restringovaných a nahradila
je příslušníky naší strany.
Podle usnesení této komise má být
převeden do dílen k manuelní práci
dílovedoucí Karel Hauser, který je v podniku
od r. 1918, 45letý Emil Hybler, ženatý, otec
dvou dětí, vedoucí konstrukce, průmyslovák,
má být přeřazen do dílen; v
závodě je od r. 1921; Stanislav Harlich, 40letý
technický úředník, velmi schopný,
má být přeřazen do dílen; Alois
Vaverka, nejstarší z úředníků,
otec tří dětí, nemocný vleklým
reumatismem, v závodě má za sebou 22 let
poctivé práce, má být převeden
do dílen; Josef Musil, kalkulant, zaměstnaný
v závodech od r. 1930, otec dvou malých dětí,
kvalifikovaný, má být převeden do
dílen; Josef Mudra, kalkulant, nemocný, s oboustrannou
kýlou, v závodě je od r. 1934, má
být převeden do dílen; Marie Hořčíková,
vdaná, nemocná plicní chorobou, má
dvě malé děti, má být převedena
do dílen; Růžena Hejduková, vdaná,
její muž je druhý rok na vojně, má
přijít do dílen, zatím co v oddělení
jsou zaměstnána mladá děvčata;
Bedřich Janda, mající funkci kontroly, má
jít do dílen; jediný důvod spočívá
v tom, že je předsedou naší závodní
odborové organisace. (Hlas: Důvod je ten, jaký
je tam poměr úředníků, 1:3.)
Zde nejde o poměr úředníků,
zde jde o to, že mělo být původně
restringováno 9 neschopných komunistů a místo
toho bude restringováno 9 schopných národních
socialistů. (Výkřik: To není pravda!)
Podobně vypadá situace podniku PAL ve Kbelích.
(Posl. Aug. Kliment: Ti zaměstnanci Ti budou děkovat
- jako ve Zlíně.) Vážení
přátelé, ať děkují nebo
neděkují, mně děkovat budou, ale vám
ne, poněvadž je chcete připravit o existenci.
V továrně PAL ve Kbelích byl dne 30. 4. sesazen
vedoucí montáže Stárek a na jeho místo
přišel komunista Blažek. Tak se dělá
restrikce! (Posl. Aug. Kliment: Tam je více úředníků!)
Poslouchejte dobře, pane kolego Klimente, řeknu
vám, jak se dělá restrikce v závodě
PAL. Tam byla provedena restrikce našeho příslušníka
Stárka a na jeho místo přišel komunista
Blažek, který byl za svoji činnost po revoluci
potrestán jednoroční nucenou prací
na dvoře, ale prostřednictvím politické
legitimace se dostal opět na vedoucí místo.
Vedoucí navijárny Svoboda, sociální
demokrat, byl suspendován a na jeho místo přišel
komunista Kučera, který však na svěřené
úkoly nestačil a z továrny utekl. Šmíd,
vedoucí závodních elektrotechniků,
byl sesazen a na jeho místo přišel komunista
Fógl; pan Frydrich, sociální demokrat, byl
sesazen a na jeho místo přišel pan Strnad,
příslušník komunistické strany;
Severa byl sesazen, na jeho místo přišel Rous,
který jako nový zaměstnanec v závodě
firmy Melichar v Brandýse n. L. má spíše
nové poslání.
Jestliže tomuto říkáte restrikce, když
se nahrazují staří zaměstnanci komunisty,
to už u mne není restrikce, to je u mne politický
útisk. Případy politického útisku
bych mohl uvádět do nekonečna. U firmy ČKD,
bývalé AEG v Podmoklech, je tomu obdobně.
V poslední době byl přeložen se svého
místa důvěrník naší politické
strany a sociální referent Čecháček
na podřadné místo. Zeman, vedoucí
provozu, byl přeložen jako vedoucí do kontroly.
Tyto práce vykonával 20 roků a nyní
má být přeložen ještě na
podřadnější místo. 55letý
Martinec byl vedoucím celého oddělení
výroby, byl sesazen a přeřazen na vedoucího
učňovské školy, potom na vedoucího
provozu a opětně má být z této
funkce sesazen a přeložen už po čtvrté
ještě na podřadnější místo.
Uvedený je kapacitou ve svém oboru a má několik
patentů v oboru elektrotechnickém. Též
p. Houdek z nástrojárny má být přeložen.
Z toho vysvítá, že příslušníci
naší strany jsou systematicky překládáni
z vedoucích míst na podřadná místa
a na jejich místa jsou dosazováni příslušníci
strany komunistické s nižší kvalifikací.
V podniku Českomoravská Kolben-Daněk ve Vysočanech
je teprve druhý rok zaměstnán inženýr
Kraminer, který až do r. 1946 byl cizím státním
příslušníkem. Urychleně mu byla
dána naše státní příslušnost,
aby mohl zastávat odpovědné místo
ředitele. Podnikové ředitelství rozhodlo
se tehdy pana inženýra propustit, ale po zákroku
vlivných činitelů byl naopak pověřen
reorganisací závodu, kterou provádí
tak, že ruší zatím dobře prosperující
oddělení. Ku příkladu slévárna
elektronu, která byla jednou z nejlepších v
československém kovoprůmyslu, jedná
právě o zrušení elektrických
svářeček. Oboje zrušení provádí
inženýr Kraminer přes protesty výrobního
výboru v Libni, leteckého průmyslu i automobilky.
Buď je to naprostá neodbornost pana inženýra,
anebo to musí zavánět sabotáží
dvouletého hospodářského plánu.
Z těchto několika málo případů
si jistě každý z vás může
udělat obrázek, jak hluboko ve své politické
nenávisti mohou klesnouti někteří
lidé, kterým prospěch celku, národního
podniku a celého pracujícího kolektiva je
věcí naprosto vedlejší, jen když
mohou uskutečňovat svoje sobecké, stranicko-politické
cíle. Jestliže jsem ukázal na tyto případy,
udělal jsem to v dobrém přesvědčení,
že pouze odstraněním takovýchto nepřístojností
můžeme prospět našemu znárodněnému
podnikání a vnést tolik potřebný
klid do našich dílen, závodů a kanceláří.
Jedním z hlavních úkolů, který
si musíme vytknout, je zbavit občany strachu z násilí
a útisku (Potlesk.), zároveň však
také vypracovat zásady, které zbaví
občany strachu z nouze, z nezaměstnanosti, t. j.
strachu z budoucnosti po stránce sociální
a po stránce hospodářské.
S urychlením nutno vyříditi otázky
invalidů, pensistů a staropensistů, vysloužilců
práce, a apeluji v tomto směru na p. ministra financí,
který v § 22 fin. zák. dostal zmocnění,
aby mimo rozpočet opatřil částky potřebné
k provedení této důležité akce.
Toto opatření nesmí být odkládáno,
neboť vysloužilci práce dostávají
po celoživotní dřině prakticky jenom
almužnu.
Jestliže se tvrdí, že jsme státem socialistickým,
jsme přesvědčeni o tom, že tomu tak
dosud není, že u nás je socialismus teprve
na pochodu, ale ti obersocialisté mu nesmějí
házet klacky pod nohy. (Potlesk.)
Místopředseda Hladký: Dalším
řečníkem je pan posl. Vojanec. Dávám
mu slovo.
Posl. Vojanec: Pane předsedo, paní a pánové!
Část státního rozpočtu, týkající
se ministerstva sociální péče, je
názorným obrazem sociálních poměrů
obyvatelstva a sociální péče o ně.
Čím nižší je tento rozpočet,
tím zpravidla bývá také nižší
sociální úroveň, a čím
je tento rozpočet vyšší, tím více
je tomu pochopitelně také naopak. Je pravda, že
také náklad na sociální péči
se musí řídit finančními možnostmi
státní pokladny, ale jde jen o to, zda nutné
úspory v tomto případě byly voleny
vhodně a účelně.
Rozpočet ministerstva soc. péče byl pro rok
1948 snížen asi o 1.300 mil. Kčs a toto snížení
bylo provedeno v těch částech a na oněch
položkách, kde podle mého mínění
šetřeno být nemělo. Do rozpočtu
totiž nebyl zařazen zákonitý příspěvek
na sociální pojištění v částce
1.692.000.000 Kčs, takže vlastně možno
říci, že rozpočet je nyní vyšší
asi o 350 mil. Kčs proti r. 1947. Když již se
musely hledat úspory, pak se měly rozhodně
škrtat položky jiné. Je jistě, že
by se takové položky byly jistě našly.
Je zarážejícím zjevem tohoto rozpočtu,
že v něm byla škrtnuta částka,
připadající právě na státní
příspěvek k sociálnímu pojištění,
které je jistě jedním z nejdůležitějších
problémů sociální politiky vůbec.
Je sice pravda, že nakonec i tato otázka byla vyřešena,
ale rozhodně ne dokonale. Pan ministr financí se
totiž zmocňuje § 22, lit. H finančního
zákona, aby opatřil úhradu, potřebnou
v r. 1948 jednak na příspěvek státu
pro národní pojištění, na které
tam také nebylo původně pamatováno,
a na vyplácení přídavku na děti
početných rodin, které nemají nároku
na rodinné přídavky podle platného
zákonného stavu, jednak na státní
příspěvek k sociálnímu pojištění
podle platného zákonného stavu a pro přídavky
k důchodům podle zákona čís.
156/45 Sb. o přídavcích k důchodům
z veřejnoprávního sociálního
pojištění. Parlament zde reparuje návrhy,
které předložila vláda, a požadavek,
aby náklady na tyto výdaje, uložené
státu různými zákony, nesli nositelé
pojištění sami. Stát měl hradit
těmto nositelům jen pokladniční schodek.
Systém hrazení schodků sociálně
pojišťovacích ústavů by byl katastrofální
politikou a musel by nezbytně vést k zhroucení
nejen dosavadního sociálního pojištění,
nýbrž i budoucího pojištění
národního, a to hned v jeho začátcích.
Citovaným zmocněním pana ministra financí
se přibližujeme k uskutečnění
našeho starého požadavku, totiž zavedení
rodinných přídavků na děti
potřebných a početných rodin a osob
nemocensky doposud nepojištěných. Další
náš požadavek, který jsme již mnohokráte
jasně proklamovali, a to zabezpečení stáří
všem potřebným občanům, bude
splněn a uskutečněn zavedením sociálního
důchodu v příštím národním
pojištění. K tomu se však ještě
vrátím.
Rozpočtová kapitola ministerstva soc. péče
by zasluhovala při této příležitosti
velmi podrobné kritiky, ale chci se omezit hlavně
na otázky národního pojištění,
o němž se právě nyní tolik hovoří
a k němuž se upínají zraky všech
těch, na které se má toto velké a
moderní sociální dílo vztahovat.
Předem chci zdůraznit, že čs. strana
lidová si upřímně přeje brzké
uskutečnění národního pojištění,
a to pro všechny vrstvy obyvatelstva. Pro nás ovšem
není otázka národního pojištění
politickou licitací, agitací anebo otázkou
politické spekulace, nýbrž otázkou ryze
sociální a hospodářskou, otázkou
veliké důležitosti a také velikého
rozsahu. Já osobně považuji národní
pojištění za zákon stejné důležitosti,
jako byly znárodňovací dekrety. Proto také
v přípravných pracích, kterých
se čs. strana lidová zúčastňuje
svými odborníky, věnujeme této otázce
největší a všestrannou pozornost a péči.
Musí to být dílo dokonalé, pokud to
jen je za dnešních neurovnaných hospodářských
poměrů vůbec možné. (Předsednictví
převzal místopředseda dr. Ševčík.)
Lidové straně jako straně sociálně
reformní jsou přirozeně tyto otázky
velmi blízké a nedivá se, jak jsem již
řekl, na sociální pojištění
jako na obor, v němž lze spekulovat nebo experimentovat.
Tam, kde jde o zabezpečení celého národa
proti ztrátě výdělku pro stáří
či invaliditu, nelze ponechat věc náhodnému
hospodářskému vývoji. Zastáváme
proto názor, že národní pojištění
musí být postaveno na řádný,
pojistně matematicky zdůvodněný základ.
Musíme si také uvědomit, že příští
národní pojištění bude poskytovat
pojištěncům důchody a dávky,
že to však vše nebude zadarmo, poněvadž
zadarmo nemůže nikdo nic dávat a tedy ani Ústřední
národní pojišťovna. Nesmíme tudíž
zdůrazňovat jen to, co se pojištěncům
poskytne, jen ty výhody, nýbrž také
to, co to bude pojištěnce skutečně stát.
Velmi důležitým momentem národního
pojištění je státní příspěvek.
Ten má v prvním roce účinnosti důchodového
národního pojištění činit
5-6 miliard Kčs. Poněvadž dosavadní
státní příspěvek na sociální
pojištění činil v r. 1947 2.807 mil.
Kčs, budeme muset hledat úhradu rozdílu.
Mám ovšem za to, že soustředěním
veškeré chudinské a starobní péče,
která je dnes roztříštěna u různých
ministerstev, dosáhneme úspor, takže se potřebná
úhrada do značné míry dá najít.
Národní pojištění, jak jsem již
řekl, nebude se vztahovat jen na dosavadní pojištěnce,
ale také na osoby samostatně hospodařící,
a to jak pojištění nemocenské, tak i
důchodové. Zejména tato skutečnost
se stala příležitostí mluvčím
jedné strany k tomu, aby si z národního pojištění
učinili předmět politické agitace
a licitace. Tito pánové jezdili zejména po
venkově a slibovali osobám samostatně hospodařícím
důchody z národního pojištění
již od 1. ledna 1948. Přitom dobře věděli,
že není možno od Nového roku pro tyto
osoby pojištění uskutečnit, že
na to nemáme v rozpočtu úhradu a že
tuto úhradu budeme hledat zmocňovacím opatřením,
které dáme panu ministru financí.
Národní pojištění zavádí
také novinku, a to tak zv. sociální důchod.
Zavedení tohoto důchodu bude míti pro staré
občany všech vrstev mimořádný
význam, neboť nebude již u nás starých
lidí, odkázaných na veřejnou dobročinnost.
I když tento sociální důchod má
činiti ročně - podle nedávného
prohlášení pana ministra sociální
péče - jen 8.400 Kčs, jde přece jen
o podstatný rozdíl mezi dnešním stavem.
Na tento sociální důchod mají nárok
potřební občané, kteří
nemají nárok na jiné důchody podle
tohoto navrhovaného zákona ani podle dosavadních
platných zákonů a jsou starší
65 let. Zavedením sociálního důchodu
vyřídíme definitivně a jasně
otázku starobního zabezpečení všech
potřebných a odstraníme tak nevyhovující
a mnohdy i nedůstojný způsob chudinské
péče. Že se tím finančně
ulehčí i samosprávným svazkům,
je samozřejmé.
Při přípravných pracích na
osnově o důchodovém národním
pojištění projevují se snahy zahrnouti
do něho i státní zaměstnance. l když
se neuzavíráme samostatnému řešení
tohoto problému, soudíme, že zahrnuti státních
zaměstnanců do národního pojištění,
i kdyby šlo jen o ty, kteří nově nastoupí
do služeb státu, je toho času předčasné.
Řešení této otázky v národním
pojištění by znamenalo rozdělení
státních zaměstnanců ve dvě
kategorie: jedny se zajištěním státním,
druhé s nároky z národního pojištění,
které jsou v podstatě jiné. Vedlo by to však
i k platové disparitě, poněvadž státní
zaměstnanci neplatí pensijní příspěvky,
zatím co soukromí budou platit 10 % a těchto
10 % by museli platit i nově přijatí zaměstnanci
státu, čili museli by o to míti vyšší
plat. Také pro stát by podobné řešení
neznamenalo nějaké snížení státního
břemene. Naopak, v prvých patnácti letech
by stát vyplácel celkem na pensích stejně,
přitom by však musel rok od roku platit vyšší
a vyšší částky na pojistném,
a na to nemá dnes peněz.
Žádáme, aby důchodové pojištění
všech osob jemu podléhajících bylo uzákoněno
v jednom zákoně, i když účinnost
bude rozdílná. Nemůžeme znovu připustit,
aby byl vydán zákon, který by se nakonec
neprovedl, jak tomu bylo se zákonem č. 148/25 o
pojištění osob samostatně hospodařících.
Uvědomil si již někdo, kde by bylo naše
sociální pojištění, kdyby byl
tento zákon proveden? Možná, že bychom
již dávno měli dobře fungující
národní pojištění.
Trváme rozhodně na tom, aby národní
pojištění bylo prováděno v zemských
národních pojišťovnách za vedení
a dozoru Ústřední národní pojišťovny.
Každé jiné zřízení znamená
centralismus a my nemůžeme dát souhlas k tomu,
aby se vše soustřeďovalo do Prahy, a zemské
celky, zejména Morava, aby byly ochuzovány a odbývány
jen tím, co se do Prahy případně nehodí.
Pokud jde o důchody, žádáme, aby byly
dostatečně vysoké. Při důchodu
vdovském prohlašujeme, že jsme pro důchod
bezpodmínečný, zejména pro vdovy s
dětmi nebo pro takové, které děti
vychovaly. Mravný dorost je jistě pro národ
a stát důležitější než
nějaká práce ženy-matky, zejména
když jde téměř vždy o práci
podřadnou. Pokud jde o důchod starobní, máme
za to, že hranice 65 let je příliš vysoká.
Nejsme národ ještě tak starý, abychom
se museli uchylovat k tak vysokému věku. Mám
za to, že věk 60 let jako podmínka pro bezpodmínečný
důchod by asi odpovídal. Pokud pak jde o důchod
invalidní, myslím, že je třeba, aby
tento důchod vylučoval možnost pravidelné
výdělečné činnosti. Nelze-li
to provésti hned, je nezbytně třeba, aby
výdělek konkuroval důchodu a aby důchod
byl krácen.
Důchodci sociálního pojištění
i důchodci pensijního pojištění
soukromozaměstnaneckého čekají s toužebností
na den, kdy jejich ubohé důchody budou konečné
valorisovány. Upozornil jsem na to již při
projednávání zákona o národním
pojištění horníků a žádal
jsem, aby byly provisionistům, na které se nový
zákon nevztahuje, jejich provise valorisovány. Tomuto
volání má býti vyhověno osnovou
zákona o sjednocení některých předpisů
ve veřejnoprávním sociálním
pojištění, která je již připravena
a kterou má prý parlament schválit v měsíci
lednu. V této osnově, která sjednocuje jistě
zákonité předpisy v sociální
pojištění, je právě pamatováno
na valorisovaci provisí horníků. Není
pochyb o tom, že osnova bude přijata a valorisace
provedena. Důchodci sociálního a pensijního
pojištění mají však čekat
na valorisaci svých opravdu nízkých důchodů
až do provedení národního pojištění,
jež na tuto valorisaci pamatuje. Je proto opravdu třeba
v zájmu těch ubohých veteránů
práce, aby valorisace jejich důchodů byla
provedena zmíněnou již osnovou unifikační
a současně s valorisaci hornických provisí.
Namítne-li kdo, že na to nejsou peníze, pak
nemá pravdu. Všeobecný pensijní ústav
má na to hodně prostředků. Zaplatí-li
pak stát, co je dlužen Ústřední
sociální pojišťovně, je výplata
valorisovaných důchodů zajištěna
i zde.