A když jsem již u důchodů ze všeobecného
pensijního ústavu a z Ústřední
sociální pojišťovny, nemohu nevzpomenout
další kategorie veteránů práce:
státních pensistů. I oni pracovali na výstavbě
naší republiky a čekali, že ve stáří,
až si budou moci odpočinout, budou mít alespoň
tolik, aby mohli byt lidsky živi. Není jejich vinou,
že kupní síla jejich pensí tolik poklesla.
Je však povinností státu, zejména státu
lidově demokratického, aby svým bývalým
zaměstnancům pomohl. Volají po úpravě,
chcete-li po valorisaci svých pensí. Nepamatovalo
se na ně ani při výplatě jednorázové
výpomoci v říjnu tohoto roku. Ta snad jim
přece jen patřila.
Kdybychom valorisovali důchody a pense všech důchodců
bez rozdílu, i pensistů, mohli bychom hrdě
říci celému světu, že naše
lidová demokratická republika se poctivě
stará o své veterány práce a že
má nejlepší úmysl je zabezpečit
v jejich stáří tak, aby si nemuseli mnohdy
hledat práci, kterou stěží mohou zastávat.
V rozpočtovém výboru prohlásil pan
ministr sociální péče, že od
doby, kdy převzala Národní fronta otázku
národního pojištění do své
sféry, není tento problém záležitostí
a otázkou, kterou by měl řešit on nebo
jeho resort. To je pravda, je to dnes věc Národní
fronty. Ale poněvadž se právě nyní
vyvíjí ohromný tlak na to, aby toto národní
pojištění bylo uskutečněno v
nejbližší době, a poněvadž
se dostáváme do velké časové
tísně, chtěl bych jenom připomenout,
že ministerstvo sociální péče
do té doby, než se tato otázka stala otázkou
Národní fronty, to jest do dubna, resp. do června
letošního roku, neprovedlo s touto věcí
- zejména pokud jde o důvodovou část
sociálního pojištění - vůbec
nic. Národní fronta je si této odpovědnosti
plně vědoma a veškeré svoje jednání
podle toho také zařizuje, neboť jde o otázku
sociálního, hospodářského a
stejně i politického významu.
Lidová strana učiní vše, aby toto Národní
pojištění bylo uskutečněno v
zákoně, který bude naprosto dokonalý,
abychom nemusili v nejbližší době tento
zákon znovu měnit, novelisovat a upravovat. Proto
také přípravám k národnímu
pojištění a vší té práci,
jak jsem se již o tom zmínil, věnuje takovou
bedlivou a mimořádnou pozornost.
Končím svůj projev tím, že sociální
politika státu, zejména pokud jde o otázky
finanční, jež přirozeně mají
svůj odraz ve státním rozpočtu, musí
míti na zřeteli jen sociální spravedlnost
stejnou pro všechny, a žádná jiná,
tím méně politická hlediska, a žádné
jiné, tím méně politické motivy
nesmějí ani tuto politiku u nás ovládat.
(Potlesk.)
Podpredseda dr. Ševčík: Ďalším
rečníkom je pán posl. Frant. Jaroš.
Dávam mu slovo.
Posl. Frant. Jaroš: Pane předsedo, paní
a pánové!
Kolega Deči zde mimo jiné prohlásil,
že prý slyšel již minulého roku všechny
stížnosti, všechna volání po tom,
aby se poměry u nás zlepšily, a konstatuje
s politováním, že nenachází žádných
výsledků této snahy, ba dokonce postrádá
projev jakýchkoliv snah o zlepšení úrovně
našeho obyvatelstva.
Myslím, že toto stanovisko je v podstatě naprosto
pochybné, stanovisko neodůvodněné
všemi těmi úspěchy, kterých jsme
od minulého roku dosáhli. Je pravda, že přehlížíme-li
čísla a data nového státního
rozpočtu, musíme si objektivně přiznat,
že jsme si náš start do druhého roku naší
dvouletky představovali za mnohem příznivějších
okolností, že jsme neočekávali tolik
podstatných omezení, jež se jako důsledek
katastrofálního sucha ve svých druhotných
následcích projevují zejména v otázce
sociální péče.
K této víře nás opravňovaly
dosavadní výsledky pracovního úsilí
našeho lidu, výsledky, jež umožňovaly
pomalé sice, ale přece jen znatelné zlepšování
životní úrovně. Přímo
hmatatelně jsme to pociťovali v oboru sociální
péče, která přes to, že stojí
více méně jen na okraji tvůrčího
úsilí dvouletého budovatelského plánu,
přece jen je zrcadlem, ve kterém se odráží
množství dosažených úspěchů,
stává se barometrem přesně určujícím,
zda a nakolik je možno uspokojiti tužby pracujícího
člověka. A pohlížíme-li při
tomto bilancování na všechno to, čeho
pracující člověk dosáhl, zejména
za jakých okolností a podmínek, jaké
obtíže a překážky, ať již
přinášené dobou či kladené
záměrně, bylo nutno překonávat,
pak nemožno nevidět ony pronikavé změny,
které hluboko zasáhly do způsobu života
pracujícího člověka, a to směrem
k lepšímu.
Dnes již prosty člověk není předmětem
sociální péče jenom tehdy, když
se jeho poměry stávají nepříjemné
nebo nebezpečné tak zv. vyšším
vrstvám, jak dříve ani jinak býti
nemohlo, zejména byla-li sociální péče
vůbec považována za jakousi záchranou
stanici, která byla volána, až už bylo
zle. Klasickým příkladem tohoto řešení
sociálních problémů byla péče
o nezaměstnané za první republiky, kdy oběti
kapitalistického hospodářského řádu
byly jen odkazovány na pomoc sociální správy,
aniž se šlo na kořen tohoto zla.
Dnes ovšem se věci od základu změnily.
Léčení sociálních chorob dostalo
se na úplně jinou půdu a jde nyní
jen o to, aby nebylo pokud možno žádných
sociálně tonoucích. V tomto směru
jsme hodně pokročili vpřed, především
proto, že již jsme definitivně opustili starou
zásadu buržoasní a liberalistické demokracie,
že jsme nastoupili novou cestu lidové demokracie,
cestu, bez niž bychom jistě nebyli provedli mnoho
věcí, jež nás staví na přední
místo nejen mezi státy evropskými, ale vůbec
na celém světě. Důkazem toho jsou
ony četné delegace, ať již odborářů,
či parlamentní nebo významných jednotlivců,
kteří se s úžasem ptají: "Jak
je možno, že jste se tak brzy zotavili z nesmírných
válečných škod, a to bez vážných
otřesů, bojů a stávek" Odpověď
je prostá: Je to lid, který sám sobě
vládne a který také nejlépe zná
potřeby a tužby pracujícího člověka,
nejlépe je dovede řešiti, nejlépe také
dovede vyřešiti všechny ty těžké
problémy, před kterými stojíme.
Základ k tomuto řešení byl dán
především znárodněním
klíčových hospodářských
posic, parcelací velkostatků, odsunem Němců,
národními výbory, sjednocením odborářů,
hospodářským plánem, a tak připraveny
základny pro nové sociální proměny,
jejichž klad pociťuje bezprostředně především
zase on, pracující člověk, kterého
teprve ona lidově demokratická cesta konečně
zbavila neustálého strachu, strachu z hrozící
nezaměstnanosti, jež tak ponižuje lidskou důstojnost.
Lidově demokraticky režim to je, který má
velkou zásluhu, že pracujícího člověka
osvobodil od tohoto tradičního strachu, zejména
v době hospodářských výkyvů,
neboť on to je, který navždy vyloučil
libovůli v otázkách dělnických
mezd a úřednických platů, navždy
vyloučil systém aspirantů, volontérů
a bezplatných praktikantů, toto monstrum tak zv.
první demokratické republiky.
Ještě doznívaly poslední výstřely
a už ministr sociální péče řadou
dílčích opatření upravoval
pracovní důchody jak u odvětví jevících
se s hlediska budování státu nejdůležitějšími,
t. j. u výroby, tak i u odvětví s nízkými
mzdami a platy. Následovala další rychlá
opatření ve vyplácení jednorázových
výpomocí. Jednoho z nejvýznamnějších
opatření, t. j. mzdové zrovnoprávnění
žen, za něž ženy bojovaly celá desítiletí,
bylo dosaženo za dva měsíce po revoluci. Dnes
už se zdá takřka neuvěřitelným,
že byly u nás doby, kdy žena byla honorována
1,05 Kčs za hodinu úmorné vyčerpávající
práce ženské. Vždyť ani muž
na tom nebyl lépe se svými 1,60 Kč za hodinu.
A dnes nejnižší mzda žen se pohybuje kolem
7 Kčs za hodinu a muže kolem 8 Kčs za hodinu.
Za jakých poměrů pracovali učni, smutno
vzpomínat. S jakými pocity nastupovali dělníci
svou šestidenní dovolenou, měli-li to štěstí,
že vydrželi nutnou dobu v zaměstnání,
a s jakými pocity nastupují dnes a využívají
svých 14-28 dnů dovelené?
Jaké bylo postavení těch, kteří
zajišťovali budoucnost národa a četnými
rodinami dokazovali prakticky své vlastenectví,
to ukazovaly ony pověstné anonce, hledající
jen bezdětné manžele. Míti více
dětí, to bylo přímo Kainovým
znamením, to znamenalo nejen starost, ale hlavně
nevýhodné postavení v zaměstnání.
Stát, který volal po zvýšení
populace, sám svým nemožným systémem
vychovávacích příplatků současně
tuto populaci potíral. Naproti tomu nová republika
již v r. 1945 zavedením rodinných přídavků
dokázala, jak si představuje péči
o sociálně slabé početné rodiny,
které v r. 1946 již obdržely přes 2 miliardy
a v tomto roce obdrží přes 3 miliardy na rodinných
přídavcích. Hledali jsme možnost, aby
z fondu rodinných přídavků, kde se
očekává přebytek asi 350 milionů,
byl vyplacen příspěvek všem rodičkám,
bez ohledu na to, ke které vrstvě náleží,
ať jsou pojištěny nebo bez pojištění,
ať jde o manželku dělníka, úředníka,
rolníka či živnostníka nebo příslušníka
svobodných povolání, jejíž příjem
nepřesahuje existenční minimum.
Tak nová lidově demokratická republika cílevědomě
a systematicky, pokud ovšem hospodářské
poměry dovolí, přebírá péči
o sociální postavení člověka
od jeho dětského věku až do pozdního
stáří. Byly odstraněny ony křiklavé
rozdíly u sociálních důchodů
zejména těch, kteří splnili svou povinnost
vůči společnosti a za to byli odměňováni
rentami, jejichž roční průměr
v r. 1937 činil 1.560 Kčs proti průměru
v r. 1946 ve výši 10.230 Kčs důchodů
invalidních. Byly zavedeny výplaty jednorázových
příplatků k důchodu jak v pojištění
sociálním, tak úrazovém. Byly výhodně
upraveny ochranné lhůty, podmínky pro obživnutí
pojištění, dobrovolné pokračování
v sociálním pojištění. Přiznány
zálohy na důchod krajanům, kteří
se vrátili z ciziny. Byl splněn starý dělnický
požadavek výplaty nemocenské podpory od prvního
dne nemoci. Zákonem o odškodnění v případě
nemoci z povolání prohloubena ochrana pracujících
za podmínek zdraví škodlivých. Odstraněny
křivdy způsobené za okupace, započtena
do pojištění doba strávená v
odboji, ať zahraničním, či domácím,
či v koncentračních táborech.
Našim horníkům dala lidově demokratická
republika vskutku dar královský - hornické
pojištění, jež nemá žádný
stát na světě. Nebylo zapomenuto ani na ty
poslední z posledních - poživatele státních
starobních podpor, které byly zvýšeny
z ročních 1.200 na 6.000 Kčs. A tak na 20.000
veteránů práce poznalo rozdíl v sociální
péči první republiky a republiky pracujících
lidí.
A nezastavili jsme se. Právě stojíme před
realisováním historického úkolu, t.
j. našeho národního pojištění,
které zahrne všecky pracující lidi od
dělníků až po samostatná povolání.
Sociálně potřebným přestárlým
osobám bude vyplacen ihned po účinnosti zákona
sociální důchod, třebaže si na
pojištění dosud neplatili. Tak bude v podstatě
vyřešena palčivá otázka chudinské
péče. Nově bude zaveden důchod pro
invalidní manželky pracující v domácnosti.
Tak bude po prvé zhodnocena práce žen v domácnostech,
dosud přehlížená. Přirozeně
bude k důchodu vyplácen příspěvek
na děti. Celkem se výše důchodu má
pohybovat asi na úrovni dnešních důchodů
z pensijního pojištění soukromých
zaměstnanců.
Základem pro vyměření důchodu
zemědělců bude roční příjem
stanovený podle výměry, bonity a způsobu
obdělávání půdy. U živnostníka
pak bude vypočten podle základu, který má
být asi o 1/4 vyšší
než u jeho nejlépe placeného zaměstnance.
Nároky staropensistů a starodůchodců
budou vyrovnány s nároky pojištěnců
nových. Pojistné národního pojištění
se má pohybovat kolem 10 % pojištěných
příjmů. V nemocenském pojištění
zaručíme léky, léčení
v nemocnicích a ústavech, v sanatoriích a
lázních. Výše nemocenské podpory
bude odstupňována od 15 do 130 Kčs denně,
od 92. dne nemoci pak se zvýší o 10 % a od
183. dne o 15 %.
Za každé narozené dítě bude vyplaceno
porodné 2.500 Kčs. Matka obdrží výbavičku
nebo náhradu, pojištěnky pak peněžitou
pomoc v mateřství. Tak tedy plní lidově
demokratická republika své povinnosti vůči
pracujícímu člověku, a to za poměrů
a okolností, které se zdaleka nedají srovnat
s normálními hospodářskými
poměry konsolidované doby. Oč dále
jsme mohli jít, kdyby tyto samozřejmé povinnosti
státu byly již v první republice splněny!
A možnosti k tomu byly.
Národní pojištění ovšem
chceme vybudovat na docela jiných základech, a to
podle zásady obsažené v košickém
vládním programu, t. j., že stát má
platit pokladniční schodky sociálního
pojištění, pokud by zde byly. Vytváření
a hromadění vysokých reserv, jejichž
osud bývá značně problematický,
jak nám nejlépe ukázala nedávno minulá
doba, není účelné, zejména
přecházíme-li na ostatních úsecích
našeho hospodářství k plánovanému
hospodaření. A konec konců tvořením
jakýchkoliv fondů skreslujeme náš rozpočet,
a mnohdy se touto formou hledají v určité
míře cesty k utajování reserv. Nepřehlížím
ovšem fakt, že zde máme ještě značnou
část soukromého sektoru, že jsme do
určité míry vázáni na kapitalistické
státy a že tudíž dočasně
musíme držet účelové fondy pro
případy nových hospodářských
výkyvů. Ale ať tak či onak, nakonec
přece jenom budeme postaveni před otázku,
zda důvěřujeme více státu nebo
jen institucím.
Stejnou péči jako invalidům práce
věnuje nový stát obětem války
a fašistické persekuce, na něž vynaložil
v r. 1946 1.260 milionů a v r. 1947 3.420 milionů.
Dnes vdova po vojákovi padlém v první světové
válce pobírá důchod od 600 do 1.000
Kčs měsíčně proti 75 Kč
v první republice.
Jak jinak se díváme dnes na péči o
matku a dítě, na péči o mládež,
budoucnost národa! Zákonem o nové organisaci
péče o mládež byla vytvořena
základna, na níž mají dále stavět
zemské a okresní národní výbory.
Bohužel ještě na mnoha místech vidíme
věci jít po starých kolejích, vidíme,
s jakým nepochopením se dívají někteří
funkcionáři těchto péčí
o mládež na své poslání, jak
vidí ve své práci především
suchopárnou obchodní činnost, shromažďují
kapitály, šetří na nepravých
místech a ukazují, jak sebelepší zákon
a nařízení se mine účelem tam,
kde tradice či nedostatek dobré vůle jsou
silnější než zájem o nového
člověka. Na tomto poli čekají ještě
další důležité úkoly, jež
budou v brzku řešeny novými zákony,
ať už to bude zákon o poskytování
státní záruky za zápůjčky
novomanželům či zákon na ochranu a podporu
mateřství, zákon o zvláštním
přídavku samostatných živitelů
rodin, zákon o státním zálohování
nedobytného výživného, jenž zbaví
svobodné matky tíživých starostí.
Další osnova zákona o veřejné
péči o mládež zaručí lidem
do 18 let nárok na veřejnou péči.
Značného významu dosáhne zákon
o dozoru na děti v cizí péči, zákon
o přípravě dorostu k povolání,
který mladým lidem zaručí možnost
odborného vzdělání a upraví
pracovní podmínky mladistvých a učňů.
A je ještě jeden problém, který bude
vyžadovat účinné součinnosti
všech občanů, t. j. problém péče
a děti zaměstnaných rodičů.
Z veřejných prostředků byly sice věnovány
značné náklady na zřízení
jeslí, útulků a dětských domovů,
avšak tato dosavadní veřejná péče
vzhledem k omezeným hospodářským možnostem
zdaleka nestačí. Nutno hledat i jiné cesty.
Zejména potřebujeme místa, kde by i odrostlejší
mládež užitečně trávila
svůj volný čas, účelně
se zaměstnávala, kde by se děti mohly učit,
kde by se mohly event. věnovat i sportu a vhodné
zábavě, tedy místa, kam by zaměstnaní
rodiče mohli bez starosti děti odevzdat a kam by
si pro ně přišli cestou z práce. Z veřejných
prostředků bude těžko takovéto
útulky zřizovat. Tu by měli zasáhnout
občané sami a v určitém okruhu se
na př. dohodnout, že se po jeden rok vzdají
nákladných zábav, hodů, plesů,
a všechnu energií s tím spojenou obrátí
k tomuto cíli. Sociální péči
musí prostě provádět nejenom ministerstvo
sociální péče - každý
občan by se měl cítit povinen v okruhu své
působnosti přispět a nalézt kladnější
poměr k sociálním potřebám
svého národa. Jsou to ovšem úkoly nezměrné,
jež budou vyžadovat vypětí všech
sil, ale tato námaha se nám vyplatí, tak
jako dnes již nám nese ovoce ona velká rozřešená
otázka repatriace a reemigrace našich krajanů,
kapitoly to v dějinách státu ojedinělé.
Budoucí generace teprve náležitě ocení
ono gigantické dílo novodobého stěhování
národů. Pochopitelně i zde jsou a budou nedostatky,
jimiž však není vždy vinna veřejná
péče. Mnoho těchto nedostatků zaviňují
ti, kteří negativní kritikou sledují
každé dílo lidově demokratického
režimu, s nímž se stále odmítají
smířit. Právě reemigranti mají
mnoho příležitostí přesvědčit
se o pravém vlastenectví těch, kteří
neopominou žádné příležitosti,
aby je náležitě nezdůraznili. Neudivuje
proto ani, že si na př. reemigranti z Rumunska trpce
stěžují na své zaměstnavatele,
jako na př. na Moravskokrumlovsku, kam byli přiděleni
na práci do zemědělství, že jejich
zaměstnavatelé z řad statkářů
nedodržují mzdové vyhlášky, šidí
je o deputátní příděly, neposkytují
náležitého ubytování, v čemž
je smutným vzorem jeden statkář z Trhova
na Moravskokrumlovsku, který rodinu rumunského reemigranta
umístil v malé síňce, kde místo
dveří dal plachtu a okno zalepil papírem.
Nepohnulo se v něm svědomí, když v těchto
nemožných poměrech rodila žena, která
i s dítkem v důsledku těžkého
onemocnění z nachlazení musila být
na příkaz lékaře odvezena do nemocnice,
ježto z dalšího setrvání hrozila
smrt.
Co však nás neuspokojuje v oboru sociální
péče, je jedna z otázek nejpalčivějších,
otázka bytové péče vůbec. Přesto,
že byly vypracovány zákony a učiněna
opatření pro rozvinutí stavebního
ruchu, nedospěli jsme tam, kam bylo dvouletým plánem
určeno. Nebudeme si zastírat skutečnost;
panikaření však nepomůže a musíme
vynaložit všechno úsilí, abychom zmeškání
nastalé z jakýchkoliv důvodů nahradili.
Musíme předně překonat obtíže,
a to skutečné obtíže, jež spočívají
stále ještě ve zdlouhavém povolovacím
řízení. Že tyto obtíže lze
překonat, dokázalo již mnoho okresů,
obcí, družstevních závodů, mezi
něž patří na př. národní
podnik Baťa ve Zlíně. Je nutné, aby
i ostatní závody vyvinuly stejnou iniciativu při
uskutečňování stavebních úkolů
a aby mezi nimi došlo ke zdravé soutěži.
Ve stejném smyslu by měly působit na vedení
svých závodů závodní rady.
Je nutno spojovat všechna řízení, ať
již parcelační, vyvlastňovací
nebo stavební, v jedno komisionální řízení,
prostě tak, aby stavebník dostal stavební
povolení alespoň za 14 dní, při komplikovanějších
případech alespoň za měsíc.
Je nutno také posíliti početní stav
techniků na okresích. Je nadále nemožné,
aby na ministerstvu a na zemském národním
výboru pracovalo 76 % techniků, zatím co
dole, u výkonných orgánů, jen 24 %.
Správný by měl být poměr opačný.
V celé politice bytové péče bude nutno
podporovat pouze výstavbu zdravých lidových
bytů, nikoli výstavbu bytů luxusních,
o něž je stále a stále žádáno.
Stavební příspěvek pak poskytnouti
podle sociálních poměrů stavebníka.
Zpřísnit regulaci bytového trhu, zejména
provést zásahy všude tam, kde asociální
živly obývají nadměrné byty,
zatím co rodiny s dětmi nemají kde bydlet,
nebo bydlí v pravém slova smyslu v děrách.
A ovšem do důsledků vymýtit všechny
snahy proti nespravedlivému přidělování
bytů.