Jsme právě svědky nezdravého zjevu
v druhém největším městě
republiky, v Brně, které by mělo být
vzorem v provádění bytové péče.
Avšak co vidíme? Vidíme, že se stává
odstrašujícím příkladem. V městské
čtvrti Táboře byly postaveny v rámci
dvouletého plánu byty z peněz všech
občanů a mají samozřejmě sloužit
ke zmírnění bytové tísně.
Místo toho stávají se předmětem
politických obchodů. Zástupci strany národně
socialistické, lidové a sociálně demokratické
nedodrželi v hospodářské komisi usnesení
Národní fronty, kde bylo o přidělování
nových bytů jednáno a usneseno, aby byly
přidělovány podle sociálních
poměrů a nejnaléhavější
potřeby. Hospodářská komise však
se usnesla proti vůli komunistů, že byty budou
přidělovány podle politického klíče,
takže národní socialisté dostanou k
disposici 90, komunisté 87, lidovci 51 a sociální
demokraté 42 bytů. Jak ovšem budou bydlet na
př. politicky neorganisovaní, je záhadou,
vysvětlitelnou snad pouze tím, že s event.
žádostí o byt bude nutno vyplnit také
přihlášku do té či oné
politické strany. A vrcholem tohoto křiklavého,
nemravného a nesprávného čachrování
je ovšem seznam lidí, kterým podle tohoto klíče
má býti byt přidělen. Nenajdete tam
ty, kteří se denně dívají na
své křivicí a tuberkulosou ohrožené
děti, ale spíše ty, kteří obývají
dvou, tří i vícepokojové komfortní
byty, nebo dokonce ty, kteří si až do této
doby žádost o přidělení bytu
nepodali, zato ovšem jsou výbornými straníky.
Je vidět, že mnoho lidí v tomto státě
nemůže stále zapomenout na blahé časy
zpolitisovaných dob koaličního panstva z
předmnichovské republiky, které na řešení
každé věci mělo jediný prostředek,
politický klíč. Záleží
na všech slušných a poctivých lidech -
a ne jenom na ministerstvu soc. péče - zda a jak
se bude u nás sociální péče
provádět, zejména pak na těch, kteří
se dosud o veřejný život nestarají a
umožňují tak často pochybným
živlům uplatňovat se v politickém životě.
V souvislosti s otázkou bytové péče
chtěl bych se také zmínit o jedné
části našeho národa, která za
německé okupace utrpěla nesmírné
hospodářské ztráty a která
přinesla veliké oběti svému národnímu
uvědomění. Jsou to obyvatelé bývalých
vojenských cvičišť na Benešovsku,
v Brdech, na Milovicku, Vyškovsku, Jihlavsku a Roudnicku.
Majetek těchto lidí byl za okupace násilně
vyvlastněn, živý a mrtvý inventář
zemědělců a rolníků zabaven
a odvlečen a jiný mrtvý inventář
pak zničen; obytné hospodářské
budovy byly terčem německého vandalství
a zkázu pak dovršila příroda sama. Pozemky
ležely z velké části ladem a neuvěřitelné
zaplevelení je úplně znehodnotilo. Obyvatelstvo
bylo stěhováno bez ohledu na dobu a počasí
do příbytků nevhodných, závadných,
jež zanechaly zhoubné následky zejména
na zdraví dětí. Po osvobození vrátili
se tito vystěhovalci do svých domovů, ale
za jakých okolností? Při naprostém
nedostatku dopravních prostředků bez dobytka.
bez nářadí, bez materiálu - to není
potřebí zdůrazňovat. Mnohý
z přestěhovalců ztratil takřka všechno
kromě své lásky k rodné obci, chalupě
a půdě. Do dneška vykonali tito lidé
dílo takřka nadlidské. Téměř
všechna půda byla za svépomoci obdělána,
mnoho domů za krajně nepříznivých
podmínek opraveno, a ovšem také mnoho cest
vykonáno za splněním oprávněných
požadavků. Mnoho komisí a odpovědných
činitelů zhlédlo zničené území,
ale bilance této namáhavé činnosti
za dvě léta je opravdu hubená. Přestěhovalci
po dvou letech po osvobození nejsou ještě knihovními
vlastníky svých nemovitostí, neboť v
pozemkových knihách je stále ještě
majetek připsán německé říši.
Na tuto závažnou okolnost upozorňuji zejména
pana předsedu Fondu národní obnovy, neboť
na něm záleží, kdy, jak a zda bude tento
úkol splněn a budou napraveny škody a nespravedlivosti
okupanty napáchané. Věřím,
že Fond národní obnovy v nejbližší
době zahájí konečné své
práce, aby se obyvatelstvo střelnic alespoň
ve třetím roce nové svobodné republiky
dočkali knihovněprávního a majetkověprávního
vypořádání. Obracím se nejen
na Fond národní obnovy, nýbrž na všechny
veřejné činitele, kteří řeší
a budou řešit problém 75.000 obyvatel vojenských
cvičišť, aby se vším urychlením
vyřizovali jejich žádosti, neboť není
spravedlivé, aby tito lidé byli ve svém těžkém
postavení posuzováni tak, jako ostatní nepostižené
vrstvy našeho národa. Týká se to zejména
stavební obnovy, v niž mnohé úřady
jim nevycházejí vstříc s náležitým
pochopením. Nesvědčí o tom alespoň
případy, kdy v obcích bylo v měsíci
dubnu t. r. prováděno komisionelní stavební
šetření a povolení ke stavební
obnově bylo vydáno stavebně-technickými
úřady až v měsíci listopadu.
Apeluji zejména na pana ministra techniky, aby uvědomil
svá podřízená místa o tom,
že přestěhovalce z vojenských cvičišť
možno klidně posuzovat tak, jako ostatní politicky
persekvované, třebaže jejich utrpení
nebylo zákonem či jiným opatřením
náležitě zhodnoceno.
Z tohoto stručného výpočtu několika
závažných problémů vidíme,
jak velké úkoly nutno ještě zdolat v
oboru sociální péče, chceme-li jít
důsledně po linii systematického zvyšování
životní úrovně. Je to konečné
plnění zákonné povinnosti, obsažené
v zákoně o dvouletém plánu. Je třeba
především oné tiché každodenní
práce tisíců neznámých obětavých
pracovníků, členů národních
výborů, sociálních ústavů,
dobrovolných organisací sociální péče
i ostatních činitelů, kteří
ne slovy, ale skutky prokazují nejkrásnější
vlastenectví, účinnou pomoc bližnímu.
A této pomoci především stále
ještě potřebují a znovu budou potřebovat
ti, kteří odedávna byli předmětem
zájmu společnosti jenom tehdy, dali-li se vykořisťovat,
dělníci rukou i ducha. Již soudruh Zápotocký
zde číselně dokázal, které
vrstvy našeho národa jsou sociálně nejníže,
a domnívám se, že neuškodí, všimneme-li
si i jiného zjevu, který dokazuje totéž,
a to možnosti využívání volných
chvil k rekreaci a zábavě.
Podle šetření Československého
ústavu pro výzkum veřejného mínění
bylo shledáno, že nejvíce možnosti k rekreaci
mají úředníci, a to ve 23 %. Ve druhé
řadě samostatně výdělečně
činní v 17 % a dělníci pouze 14
% a zemědělci pouze 6 %. Pěstováním
osobních libůstek mohou se zabývat nejvíce
opět úředníci, a to z 19 %, dále
samostatní ze 16 %, dělníci pouze z 12 %
a zemědělci opět jen z 9 %. Nejinak je tomu
s dostatkem volného času ke kulturním zájmům.
Opět vedou úředníci s 59 %, samostatní
s 51 %, zemědělci z 39 % a dělníci
s 36 %. Je to konečně pochopitelno i podáváme-li
se na př. na sociální složení
dobrovolných pracovníků v brigádách.
Posuzujeme-li tudíž sociální péči
nového státu s hlediska, jakou měrou kdo
se zúčastní výstavby republiky, pak
je starost o nejširší vrstvy národa, které
tvoří především dělníci,
rolníci a drobní zaměstnanci, pochopitelná.
Tato skutečnost vyvolává ovšem značnou
nespokojenost, zejména těch, kterým nová
svobodná republika se nelíbí, kteří
vzdychají po dřívějších
poměrech, po dřívější
demokracii, svobodě a po všech těch starých
zašlých časech. Jsou dvě kategorie těchto
lidí. Jedni, kteří mají skutečné
důvody býti nespokojeni s dnešní vládou,
s dnešní politickou a hospodářskou linií.
To jsou velkoagrárníci a ostatní příslušníci
buržoasie, velkokapitálu, se kterými jsme se
v květnu 1945 navždy vypořádali. To
jsou ti, kterým nová republika znemožnila vydělávat
bezpracně miliony na úkor pracujících
lidí, vydělávat na všem, na blahobytu,
na bídě, na válce, na míru, na inflaci,
na deflaci, na konfiskaci půdy, na jejím rozdělení,
prostě na všem. Ti vzdychají, vždyť
poměry jsou prý již tak zlé, že
musí žít v neustálém strachu,
v obavě, že budou muset nakonec ještě
poctivě pracovat. Do druhé skupiny patří
pak ti, kteří jsou nespokojeni vždy a zásadně.
Dnes touží po první republice. Když ji
měli, vzdychali po Rakousko-Uhersku, prostě vzdychali
a naříkali stále, a tito jsou předmětem
snah naší reakce. To je pro ně živná
půda, to jsou ti, kteří rádi kolportují
polopravdu a vyložené lži a pomluvy, kteří
licoměrně poukazují na rozdíly mezi
rokem 1938 a mezi tím, jak se máme dnes, a farizejsky
zamlčují, že na onen vychvalovaný blahobyt
- a jen pro někoho - jsme museli pracovat plných
dvacet let od roku 1918. Všechen pracující
lid, pokud nenáležel do milionové armády
nezaměstnaných, musel poctivě pracovat za
hladových mezd.
Chtějí-li pánové srovnávat,
nechť srovnávají poměry dva a půl
roku po r. 1918 a poměry dva a půl roku po r. 1945.
Jen ať si vzpomenou na 15. prosinec 1920, kdy v
Mostě střílelo 6 četníků
a vojenský oddíl do zástupu 600 dělníků,
kteří protestovali proti zatčení svých
soudruhů. Ať si vzpomenou na 15. prosince 1920, kdy
tam zůstalo 5 mrtvých a 22 raněných,
ať si vzpomenou na 17. prosinec 1920, kdy ve Vráblech
na Slovensku byli zastřeleni 2 muži a 2 ženy,
protože se zúčastnili stávky zemědělského
dělnictva. Zapomněli na onen osudný rok 1921,
kdy přes 3000 dělnických důvěrníků
bylo za použití nejbrutálnějšího
násilí pozatýkáno a uvrženo do
pražských věznic a byli odsouzeni celkem na
655 let těžkého žaláře.
Takovou sociální péčí se starala
první republika o zvýšení úrovně
pracujících lidí. Bylo to 3 léta po
r. 1918, kdy důsledky první světové
války se nedaly zdaleka srovnat s důsledky této
strašné druhé války, bylo to v r. 1921,
kdy dochází k prvním masovým bojům
proti fabrikantům, kdy dochází k všeobecnému
zdražení životních potřeb, při
čemž vláda vyslovuje názor, že
mzdy a platy se nemají zvyšovat, a ostře vystupuje
proti podobným pokusům, jak se stalo na Ostravsku.
Tehdejší ministr financí p. dr. Engliš
považoval za nutné vyhlásit, že prý
lid věnuje příliš mnoho prostředků
na luxus a zábavy, a dělník tehdy vydělával
průměrně 300 Kčs týdně,
z čehož jen náklad na samotné životní
potřeby činil 200 Kčs týdně.
Po těchto starých dobrých časech se
tedy pracujícímu lidu stýskat rozhodně
nebude.
Nechci tím říci, že by všechno
bez výjimky bylo za první republiky špatné,
jen chci připomenout těm, kteří byli
za tyto špatné věci spoluodpovědní,
aby loyálně přiznali dosažené
úspěchy v nové lidově demokratické
republice a našli příležitost poučit
se z prokázaných chyb. My komunisté podáváme
všem lidem dobré vůle, všem lidem, kteří
jsou ochotni ke společné práci, svoji ruku,
poněvadž věříme, že jedině
touto společnou, jednotnou prací splníme
slib, který jsme dali našemu lidu v květnu
1945 - vybudovat v této zemi socialismus. (Potlesk.)
Podpreseda dr. Ševčík: Ďalším
rečníkom je pán posl. dr. Kácl.
Dávám mu slovo.
Posl. dr. Kácl: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Celkový výdaj na zdravotnictví v našem
státě, vyjádřený rozpočtem
ministerstva zdravotnictví pro r. 1948, činí
téměř 2 miliardy, což v procentech je
2,69 % z veškerých státních výdajů.
Je to v absolutních i relativních číslech
o něco více než loni a je to také více
než r. 1946. Ačkoliv všichni poslanci v rozpočtovém
výboru byli vedeni snahou po úspornosti, přece
nikdo nenavrhl, aby rozpočet ministerstva zdravotnictví
byl snížen. Naopak rozpočtový výbor
všemi hlasy odhlasoval resoluci, podle které se žádá,
aby se 10 % úspora, jež se ukládá všem
resortům, netýkala ministerstva zdravotnictví.
Toto usnesení nebylo jistě učiněno
lehkomyslně. Je znamením, že sice pomalu, avšak
jistě proniká přesvědčení,
že zdravotnictví je základem všeho. Veškeré
naše snažení po hospodářském
i kulturním rozmachu, veškerá naše snaha
po hospodářské i sociální rovnoprávnosti
byly by málo platné, kdybychom neměli zdravé
lidi. (Předsednictví-převzala místopředsedkyně
Hodinová-Spurná.)
O zdraví lidí a v souvislosti s tím o zdraví
všeho živého se musíme účinně
starat. Je k tomu třeba především dobré
vůle a plánu, je k tomu třeba vzdělaných
a uvědomělých pracovníků a
je k tomu třeba také peněz. Stát,
který by nechtěl dávat peníze na zdravotnictví,
by vlastně nechtěl ani žít.
Konstatuji-li, že ponenáhlu proniká přesvědčení,
že na zdravotnictví nelze šetřit, musím
zase s politováním uvésti, že neproniklo
ještě přesvědčení, že
jen takové zdravotnictví bude účinné
a také levné, které bude plánové
a řízené z jednoho ústředního
úřadu, t. j. z ministerstva zdravotnictví.
Jsme ještě vzdáleni této skutečnosti
a je dokonce nebezpečí, že v některých
věcech se jí budeme vzdalovat ještě
více.
Základní chyba se stala již při zřizování
ministerstva zdravotnictví v Rakousku, kdy tomuto ministerstvu
byla přidělena agenda, která zbyla po zřízení
ministerstva sociální péče, které
vzniklo dříve. Věc jsme mohli napravit v
r. 1918, avšak nenapravili. Část zdravotnické
agendy přejalo tehdejší ministerstvo zásobování.
Dnes je situace ještě komplikovanější
a ještě neutěšenější.
Mimo resorty, které již před vznikem ministerstva
zdravotnictví se také zabývaly zdravotnickou
agendou - a to zejména ministerstvo národní
obrany a ministerstvo dopravy - jsou tu dnes ještě
ministerstvo výživy, ministerstvo sociální
péče a ministerstvo školství a osvěty,
které považují také za svoji povinnost
zabývati se některými zdravotnickými
problémy.
Tuto roztříštěnost a neúčelnost
zdravotnickou je třeba odstranit, a to jednak zákonem
o organisaci a působnosti veřejné zdravotní
správy, jednak zákonným vyřešením
kompetence jednotlivých resortů.
Dne 19. března t. r. jsme přijali zákon č.
49 o poradenské zdravotní péči. Tento
zákon zaručuje právo na ochranu zdraví
bezplatnou poradenskou zdravotní péči, umožňuje
její jednotné řízení a plánovité
dobudování a dává podklad k poskytování
všestranné zdravotní péče. Je
to jistě zákon velkolepý a čekaly
naň nedočkavě celé generace. A přece,
ačkoliv uplynulo tři čtvrtě roku od
jeho přijetí, nevzešel z něho dosud
žádný zdravotnický užitek. Chybí
totiž k němu prováděcí nařízení,
o kterém se nemohou dohodnout ministerstva zdravotnictví
a sociální péče. Závěr
této krásně myšlené věci
se jeví zatím takto: každý z obou resortů
si vytvoří svůj vlastní orgán
k provádění zákona. Bude to zbytečné,
bude to drahé a bude to nakonec obtěžování
těch, kterým má být pomoženo.
Při tom je nepoměr mezi položkami ministerstva
zdravotnictví a ministerstva sociální péče
na úkoly, které těmto resortům vyplývají
ze zákona o poradenské zdravotní péči.
V rozpočtu ministerstva zdravotnictví je veškerý
náklad na poradny pro matky a děti, na školní
lékařství, na péči o chrup,
na duševní hygienu, na protituberkulosní poradny
a na všechny ostatní poradny proti sociálním
chorobám obsažen v položce na ústavy národního
zdraví v částce 175 milionů Kčs.
Připočteme-li k této položce ještě
ostatní položky Ochrany zdraví, které
se týkají dětí, je celková
položka, určená na zdravotní péči
o matku a dítě, 254,786.000 Kčs.
Srovnáme-li tento rozpočet ministerstva zdravotnictví
na zdravotní dětskou péči s rozpočtem
ministerstva sociální péče, s jeho
položkami věnovanými na mládež,
činí toto číslo u ministerstva sociální
péče 782,426.000 Kčs, čili tento nepoměr
je vyjádřen tak, že necelé čtvrt
miliardy Kčs ministerstva zdravotnictví je proti
3/4 miliardy Kčs ministerstva sociální
péče, při čemž zdravotnická
péče jest určena pro všechny děti
a matky, kdežto sociální péče
pouze pro některé.
Zde nejde jen o roztříštěnost, zde nejde
jen o kompetenci, zde jde také o velkou neúspornost.
Soustředěním veškeré zdravotnické
agendy do ministerstva zdravotnictví a převedením
všech položek na zdravotnictví odjinud do tohoto
ministerstva zvýšili bychom absolutně i relativně
položky na zdravotnictví - a měly by činit
10 % veškerých státních výdajů
- aniž bychom museli zvyšovat celkový státní
rozpočet a prohloubili bychom a učinili celou naši
zdravotní péči účinnější
a také levnější.
Stejnou roztříštěnost vidíme
také, pokud jde o t. zv. pracovní lékařství.
Zabývá se jím jak ministerstvo zdravotnictví,
tak také ministerstvo sociální péče.
Obě ministerstva zřizují ústavy pracovního
lékařství. Jak název sám již
napovídá, nejde zde o otázku sociální,
nýbrž o otázku zdravotnickou, a zákonem
je uloženo ministerstvu zdravotnictví, aby se staralo
preventivně i o občany, kteří pracují
v továrních provozovnách.
Pracovní medicina je neoddělitelnou součástí
mediciny ostatní a závodní lékaři,
kteří vykonávají preventivní
i therapeutickou medicinu v závodech, i lékaři
úřadů ochrany práce nemohou vytvářet
novou kolej veřejné zdravotní správy.
Zvláštní zdravotnictví nám vzniklo
i v železničním resortu, v poštovním
resortu a pod. Roztříštění je
tak značné, že dochází často
ke konfliktům, že lékaři, kteří
vykonávají tuto práci, musí sloužit
nejen dvěma, ale docela i několika pánům
s různými zaměřeními.
Všichni lékaři, kteří pracují
v terénu a jsou zde nezbytní, ať už v
továrnách, na železnici, u pošt a pod.,
nemohou být odděleni od medicinského celku,
od veřejné zdravotní správy. Je nutná
těsná spolupráce všech zdravotních
sektorů ze všech resortů a jejich podřízení
ústřednímu plánu zdravotnickému.
Také veterinární medicina je roztříštěna.
Podařilo se sice v předmnichovské republice
přenésti veterinářství z ministerstva
zemědělství do ministerstva zdravotnictví,
avšak už zase jsou tu snahy toto oddělení
znovu vytvářet v ministerstvu zemědělství,
nehledíc k tomu, že při zřizování
pověřenectev na Slovensku nebylo rozčlenění
agendy z předmnichovské republiky vůbec respektováno
a veterinární věci přičleněny
pověřenectvu pro zemědělství
a pozemkovou reformu.
Veterinární oddělení ministerstva
zdravotnictví je ovšem k tomu, aby v konkretních
záležitostech, které ministerstvo zemědělství
provádí a jež jsou zdravotnického rázu,
bylo ministerstvu zemědělství k disposici.
Veterinářství není roztříštěno
jenom zemědělstvím, ale také ministerstvem
výživy. Poukazuji konkretně na problém
výstavby veřejných jatek. Tato věc,
která nesporně podle své povahy i podle platných
předpisů patří do ministerstva zdravotnictví,
je finančně zajištěna jednak v rozpočtu
ministerstva zdravotnictví, a to v titulu 4, § 2,
položka 301, jednak v rozpočtu ministerstva výživy
rovněž v titulu 4, § 2, položka 301. Zde
nemůžeme mluvit o ušlechtilé soutěživosti
dvou resortů, nýbrž o nezdravé a také
nehospodárné soutěživosti.
Při této příležitosti bych chtěl
promluvit o otázce výstavby veřejných
jatek vůbec. V poslední době se projevuje
snaha, aby se veřejné jatky dostaly ze sféry
obecních podniků do sféry obchodních
zájmů, t. j. do rukou výsadních společností,
kde by zájem zdravotní byl vedlejší
a kde by veřejnosti mohly býti způsobeny
povážlivé škody.