Mluvíme stále o lidovládě a zde bychom
brali z působnosti lidových orgánů
zařízení, jež jsou obhospodařována
vcelku dobře, a vkládali je do rukou omezeného
počtu lidí, vedených jenom snahou po zisku.
Zde je namístě ponechat věci tak, jak jsou,
a obce účinně podpořit, aby funkce
jatek mohla být zlepšena.
Také výživa je neoddělitelnou součástí
zdravotnictví. Souhlasím, aby pro přechodnou
dobu, kdy je nedostatek potravin, existoval pro administrování
zvláštní úřad, ministerstvo výživy,
avšak v zásadě veškeré potravinářské
plánování a výzkum výživy
je problémem zdravotnickým. Výroba potravin
patří zemědělství a průmyslu,
distribuce potravin obchodu, avšak výroba i distribuce
musí se řídit předpisy a zásadami
zdravotnickými, a tyto předpisy a také kontrolu
musí provádět ministerstvo zdravotnictví
svými vlastními orgány. Proto také
vytváření jakýchkoli orgánů
při ministerstvu výživy, jež jsou určeny
k jinému účelu než k distribuci, je
nesprávné a nehospodárné.
O neblahém zasahování ministerstva výživy
do potravinářství svědčí
nejlépe vyhláška č. 1100 o výrobě,
odbytu a označování lihovin a trestí
na výrobu lihovin, kterou toto ministerstvo vydalo dne
30. října 1947. Je v naprostém rozporu s
dosavadními výnosy ministerstva zdravotnictví
a je také v rozporu s předpisy Potravního
kodexu 3. díl, str. 229 až 280. V nynější
době jsme my zdravotníci a všichni lidé
dobré vůle a všichni, kteří cítíme
odpovědnost za přítomnost i budoucnost, v
boji s alkoholismem, který se za války a zejména
po válce tak rozšířil a jemuž podlehla
také značná část naší
mládeže. Proti tomuto alkoholismu vystoupil sám
nejvyšší ústavní činitel,
president republiky; právě v poslední době
vyšla opět jeho kniha Problém alkoholové
výroby a abstinence; tomuto alkoholismu chce čelit
ministerstvo zdravotnictví zvláštním
zákonem, jehož osnovu již vypracovalo; v zemském
národním výboru předložil posl.
Jan Kuželka návrh na zřízení
zemského ústavu pro léčení
chronických alkoholiků, a zrovna v této době
přijde ministerstvo výživy s vyhláškou
č. 1100, která neznamená v podstatě
nic jiného, než podporu alkoholismu.
Stručně řeknu, proč. Konsument dává
přednost všemu, co je pravé. Nemá rád
náhražky ani umělé věci. Vyhláška
dovoluje, aby umělé lihoviny nemusily nést
tento odrazující název, stanoví však,
že uměle připravované nealkoholické
nápoje tento název nést musí. To je
vlastně vzorná propagace alkoholických nápojů
a účelné zařízení pro
zvýšení zisků výrobců
likérů.
Podle všech známek spěje Národní
pojištění k svému uskutečnění.
I když jeho název není nejlépe volen
- daleko lepší by bylo říkat národní
zajištění - máme k němu všichni
poměr kladný a přejeme si, aby se brzy uskutečnilo.
My zdravotníci ovšem žádáme - a
zde budeme my zdravotníci všech stran mluvit jistě
souhlasně, - aby léčebná část
byla samostatná a vedena zdravotnickými odborníky,
t. j. lékaři. Nejde nám při tom o
nic jiného než o to, aby o zdraví národa
bylo postaráno co nejlépe. Při kladném
stanovisku k národnímu pojištění
musíme však také upozornit na komplikace, které
nejenže mohou nastat ale skutečně také
nastanou. Už v rozpočtovém výboru jsem
upozornil na denní schodek našich nemocnic, který
činí na jedno lůžko 72 Kčs. Národní
pojištění žádá, aby mělo
v nemocnicích 50 % slevu. Kdyby se to stalo skutkem, zaplatí
za pojištěnce v nemocnici národní pojištění
jednu čtvrtinu a stát tři čtvrtiny.
Nebylo by lépe, kdyby stát zaplatil všechno
a vybral si částku k tomu potřebnou na zdravotnické
dani?
Ještě jiné nebezpečí hrozí
zdravotnictví od národního pojištění,
a sice to, že bude ještě více tříštěno
než dosud. Nemocenské pojištění
má svá ambulatoria, veřejná zdravotní
správa má nemocnice a má zřizovat
ústavy národního zdraví. Mimo to má
ministerstvo zdravotnictví ještě Státní
zdravotní ústav, který v posledních
letech, a zcela správně, zřizuje po celé
republice své pobočky. Úkolem nemocnic je
především léčit lidi, úkolem
ústavů národního zdraví bude
zejména poradenství, úkolem ambulatorií
nemocenských pojišťoven je starat se o takové
nemocné, kteří mohou k vyšetřeni
a k léčení docházet. Také nemocnice
mají však svá ambulatoria a rovněž
ústavy národního zdraví budou mít
svá ambulatoria. Toto všechno musí být
účelně organisačně i finančně
spjato dohromady. Nepřevedeme-li toto všechno na společného
jmenovatele, hrozí nám nová roztříštěnost,
nová nehospodárnost a nové kompetenční
spory.
Státní zdravotní ústav má na
starosti zdravotnický výzkum širšího
rázu než obráceného pouze na člověka.
Má na starosti průzkum zdravotních podmínek
pro vše živé. Ve svých pobočkách,
jež musejí být součástmi oblastních
nemocnic, bude musit provádět také zdravotnický
průzkum regionální. Bude muset vést
statistiky onemocnění a průběhu nemocí
u lidí, zvířat i rostlin, a to ve vzájemné
spojitosti života, starat se o průzkum klimatologický,
o průzkum vod, o průzkum půdy, o vliv složení
půdy, o vliv zemědělské rostlinné
produkce na složení a vlastnosti rostlin i živočichů,
o studium regionálních zvyků ve výživě
a o vliv všech těchto faktorů na zdraví
lidí vůbec.
Tak jako všude, i ve zdravotnictví záleží
všechno na lidech. Chceme-li dokonalou zdravotní péči
a poskytneme-li k tomu předpoklady zákonné
a materiální, nemusíme ještě
uspět, nebudeme-li mít zdatné zdravotníky.
Jsou to lékaři, lékárníci,
veterináři, dietní asistentky, ošetřovatelky,
ošetřovatelé, porodní asistentky, zubní
technici, dentisti, laboranti, desinfektoři, sociálně-zdravotní
sestry a ostatní. Je třeba nejen jejich dobrého
odborného školení, ale také ethické
výchovy, je však také třeba jejich právního
a hmotného zajištění a přesného
vymezení jejich působnosti. To vše je především
starostí ministerstva zdravotnictví, také
však ministerstva školství a osvěty a
ministerstva financí, záleží to však
v neposlední míře také na postoji
celé veřejnosti.
Odpírá-li se absolventkám Masarykovy státní
školy zdravotní a sociální péče
plat úměrný jejich vzdělání
a jejich práci, nedivme se, že nám z této
školy žákyně odcházejí;
upírá-li se praktickému lékaři
v pohraničí byt - je to v České Lipě
- a jsou-li akce i nejvyšší autonomní
lékařské instituce, Lékařské
komory bezvýsledné, nedivme se ani tomu, stávkují-li
lékaři, ani tomu, že je pohraničí
bez lékařů. Nemůže-li venkovský
obvodní lékař s rozsáhlou pokladenskou
praxí a velkým obvodem udržet staré
ani nové vozidlo a je-li mu po dlouhých urgencích
přiděleno k jízdě nezpůsobilé
motorové kolo - je to v Kozojedech u Plzně - nedělejme
si iluse o tom, že budeme mít dokonalou léčebnou
péči. V připravovaném národním
pojištění musí být lékař
zbaven také každého písaření,
které není výslovně činností
lékařskou, t. j. diagnostikou, therapií a
posudkem. Je třeba bezodkladné platové úpravy
státních obvodních městských
lékařů a také platové úpravy
ošetřovatelek a porodních asistentek.
O naprosté nutnosti svobodného vědeckého
bádání promluvil zde již nejen můj
sněmovní, nýbrž i fakultní kolega
prof. dr. Bělehrádek, s jehož vývody
zcela souhlasím. Bylo to jistě dobré rozhodnutí,
že rektorem Karlovy university v jubilejním roce byl
zvolen právě prof. dr. Karel Engliš.
I ti, kterým se tato volba nelíbí, dovedou-li
být objektivní, přesvědčí
se o tom - a mohli se již o tom přesvědčit
při jeho instalaci - že se mýlili. Jak by to
bylo krásné a jak by to bylo čestné,
kdyby se k tomuto omylu přiznali a kdyby se za svá
slova dovedli také omluvit.
Naše vysoké školy mají jistě mnoho
nedostatků. Pramení to především
z našich omezených prostředků hmotných
a také z toho, že při poměrně
malém počtu vědců a škol je omezena
ušlechtilá soutěživost. Jednu velkou přednost
však v minulosti naše vysoké školy měly
a tuto jejich přednost jim musíme uchovat i v budoucnosti.
Neznaly utlačování z důvodů
politických. O tom jsem se přesvědčil
já sám a o tom se přesvědčil
také prof. Bělehrádek. Oba jsme patřili,
on jako profesor, a já, tehdy jako docent, k politické
levici. Leccos jsme museli snésti od pravicově orientovaných
studentů, ale nikdy žádného příkoří
se nám nestalo se strany profesorského nebo učitelského
sboru. Bělehrádek byl tehdy jednomyslně
zvolen děkanem a nikomu nevadilo jeho politické
přesvědčení.
Vysoké školy jsou nejenom vrcholným, ale také
jemným a citlivým orgánem národního
těla. Potřebují klidu, svobody a také
ochrany celé veřejnosti. Neoddělují
se od ostatního národa a nepovyšují
se nad ostatní národ. Jsou jeho součástí,
jsou z něho a jsou pro něho. Jejich práce
je většinou nehlučná a neznámá
a pro nezasvěcence mnohdy příliš abstraktní
a má ve svých důsledcích význam
velmi praktický. Sledujme je a věřme jim!
Nezklamaly v minulosti, tím méně zklamou
v přítomnosti, ve slavném roce učení
Karlova, a nezklamou ani v budoucnosti! (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dalším přihlášeným
řečníkem je posl. Trojanová.
Prosím, aby se ujala slova.
Posl. Trojanová: Paní a pánové!
Již při rozpočtové debatě ke
kapitole 22, Ministerstvo zdravotnictví, poukázala
jsem nato, jak právě v ministerstvu zdravotnictví
různými trojími škrty byla znemožněna
veškerá péče o zdraví našeho
lidu. Zejména poukazovala jsem na to, jak také v
péči o naše děti bylo toto ministerstvo
zdravotnictví úplně ochromeno ve své
činnosti, poněvadž s finančními
prostředky, které dostává pro letošní
rok, resp. pro rok 1948, je nemožné, aby dělalo
zázraky.
Jsme sice svědky toho, že při těch malých
finančních prostředcích, které
má ministerstvo zdravotnictví k disposici, byla
u nás podstatně snížena dětská
úmrtnost, která v prvém roku věku
činila doposud 11 % a která v nynější
době byla snížena na 9,6 %, ale chceme-li patřit
skutečně k národům kulturním
a k národům, které pečují o
zdravou populaci, musíme se přičinit o to,
aby tato dětská úmrtnost ještě
nadále byla snižována. Proto musíme
se postarat o to, abychom děti předčasně
narozené mohli zachovat při životě,
jak by bylo potřebí zejména v této
době, kdy náš národ je zdecimován
a kdy ze státu patnáctimilionového stali
jsme se státem dvanáctimilionovým. Abychom
tyto děti předčasně narozené
udrželi při životě, musíme se vynasnažit
o to, abychom pro ně měli náležitě
vybavené také nemocniční oddělení
tak, jako to je v cizině, která nám v tomto
směru a i mnohých jiných musí býti
vzorem. Musíme se postarati o to, abychom měli náležitě
vlhký vzduch, náležitě vlhkou teplotu
a aby všechny tyto děti byly vedeny za odborného
ošetřování lékařského.
Dětský lékař s porodníkem si
zvláště v nemocnicích musí podávat
ruku, aby předčasně narozené děti
byly nám zachovány. V cizině mají
ve velkých ústavech zvláštní
oddělení s pokoji s upraveným vzduchem a
s ultrafialovým zářením. Vím,
že naše poměry jsou velmi malé, abychom
mohli míti jako cizina vybavené všechny ústavy,
ale musíme se snažit a činit, abychom poskytli
alespoň to, co je v rámci možností přístupné.
V poslední době budí u nás značný
zájem otázka lékařů a chci
právě říci, jak vypadá stav
dětských lékařů. V roce 1946
bylo v českých zemích celkem 238 dětských
lékařů; v Komoře pro zemi Českou
bylo hlášeno 168 dětských lékařů
a v Komoře pro zemi Moravskoslezskou sedmdesát.
A tito odborníci mají ošetřovat nemocné
děti do 12 let.
Dělíme-li počet živě narozených
dětí v Praze a Brně počtem dětských
lékařů, vidíme, že v Praze připadá
na jednoho pediatra 169 živě narozených dětí,
zatím co v Brně 163. V Čechách bez
Prahy připadá pak jeden dětský lékař
na 1.303 živě narozených, na Moravě
bez Brna na 1.309 živě narozených dětí.
Hustota dětských lékařů je
tedy na venkově jak českém, tak i na moravském
přibližně stejná, stejně tak
jako v Praze, tak i v Brně. Ze 114 správních
okresů v Čechách má jednoho nebo více
pediatrů pouze 40 správních okresů.
Na Moravě a ve Slezsku ze 49 správních okresů
má jednoho nebo více pediatrů 19 okresů.
Bylo by snad zajímavé zjistiti, jaký je vztah
mezi kojeneckou úmrtností a přítomností
pediatra ve správním okrese. Je jasné, že
okresy, kde jsou usazeni dětští lékaři,
mají sníženou kojeneckou úmrtnost. Odborní
dětští lékaři usazují
se prozatím hlavně tam, kde je vyšší
hospodářská úroveň obyvatelstva,
tedy lepší hygienické podmínky, a proto
může to být též vyšší
hospodářská úroveň, která
je příčinou snížení kojenecké
úmrtnosti, a ne jenom přítomnost lékaře.
Přesto však musíme trvati na tom, aby odborná
péče lékařská byla poskytnuta
každému dítěti, a to nejen ve městech,
ale i na vesnicích.
Je nutno zlepšiti hygienu venkova. Říká
se, že vesnice je zdravý kořen národa,
ale aby byl zdravý, musíme se postarati, a to všichni,
aby v rozpočtu ministerstva zdravotnictví, kde je
pouze 14 milionů pro úkoly zlepšení
hygieny venkova, pro úkoly asanační, kanalisační
atd., byla po druhé částka vyšší.
Soudím, že tato položka je zřejmě
nedostatečná. Tak nebudeme moci upravit naše
vesnice, aby byly i zdravé. Vesnicemi má probíhat
bezprašná silnice, mají býti kanalisovány,
aby na vesnicích nezůstaly otevřené
příkopy a bažiny plné zahnívajících
vod, které jsou pak líhní komárů
a much. To jsou zdroje různých nákaz, které
nutno z vesnice odstraniti.
Další svízel je přílišná
vlhkost vesnických stavení. Stavení nejsou
podsklepena a o ventilaci je málo postaráno. Obě
tyto věci jsou tak důležité pro zdravé
bydlení! I z těchto důvodů je třeba,
aby naše vesnice byly upraveny. Mám skutečně
vážné obavy, že z položek, které
jsou v rozpočtu ministerstva zdravotnictví po restrikci,
nebudeme moci tyto tak nutné úkoly zdravotní
zdolati.
Ještě jedna otázka, kterou nutno na vesnici
vyřešiti a na kterou rovněž v rozpočtu
ministerstva zdravotnictví nenacházíme dostatečnou
úhradu - je to starost o dobrou pitnou vodu. Jak málo
je dobrých studní na vesnicích a jak často
dochází k infekčním onemocněním
i k úmrtím, kde zdrojem nákaz je špatná
voda! Jak málo skupinových vodovodů je na
vesnicích vybudováno!
Totéž, co jsem tvrdila o distribuci odborných
lékařů dětských, jsem nucena
tvrdit o distribuci praktických lékařů.
Ta je zcela nesprávná. V Praze připadá
na jednoho lékaře podle statistik provedených
ministerstvem zdravotnictví 411 obyvatel. V Čechách
průměrně, bez Prahy, již 1.519, v Brně
připadá na jednoho lékaře 511 obyvatel
a na Moravě a ve Slezsku, bez Brna, už zase 1.711
obyvatel. Je třeba umožniti každému lékaři,
pracujícímu na venkově, aby po stránce
finanční byl zabezpečen tak, jak je zabezpečen
praktický lékař pracující ve
velkém okresním nebo hlavním městě.
Venkovský praktik nesmí býti tížen
starostmi, jak zabezpečiti po stránce hospodářské
svoji rodinu. Myslím, že jsme v právu, když
zjistíme, že nemocenské pojištění,
které nesmí býti vedeno způsobem,
jak je vedeno doposud, nemůže běžeti na
samostatné koleji mimo veřejnou zdravotní
správu.
Z úspěšných počinů, které
ministerstvo zdravotnictví v letošním roce
realisovalo, chtěla bych vyzvednout zejména zřízení
Státního ústavu pro doléčování
v Kladrubech u Vlašimi. Tento ústav, původně
ještě před okupací budovaný jako
léčebna pro kostní tuberkulosu, sloužil
za okupace pro přeškolování německých
válečných invalidů. Ústav je
určen pro doléčování čili
rehabilitaci zraněných a rekonvalescentů
po úrazech a nemocech. Účelem jeho je ovlivniti
průběh rekonvalescence po stránce fysické
i psychické, zkrátit její trvání
a snížit stupen přechodné nebo trvalé
invalidity. V dohledné době bude možno i operativními
zákroky zmirňovat nepříznivé
důsledky úrazu nebo nemoci a nemocným vraceti
pracovní schopnost a způsobilost, které dnes
tolik potřebujeme. Nemůžeme být ani
dost vděčni ministerstvu zdravotnictví, že
zřízením tohoto ústavu zabezpečilo
lepší budoucnost řadě osob, které
by jinak trpěly trvalým snížením
své pracovní schopnosti a tím velkým
poklesem své sociální úrovně.
Prvními pacienty byli českoslovenští
vojáci, ranění na východní
i západní frontě. K nim se později
přidružili i četní naši invalidé
práce. Ústav byl sice otevřen teprve v květnu
t. r., ale již za několik měsíců
jsme viděli jeho velikou účelnost a nezbytnost.
Méně účinný byl jiný
pokus ministerstva zdravotnictví, totiž snaha postarati
se o rehabilitaci a přeškolování tuberkulosních
osob, které byly v důsledku své choroby vyřazeny
ze svého dosavadního zaměstnání
a jsou i se svými rodinami odkázány na naprosto
nedostačující invalidní důchody.
Poukázala jsem již ve svém projevu v rozpočtovém
výboru dne 4. t. m. na to, že podle přesných
statistik, vypracovaných na podkladě žádosti,
které docházejí do Masarykovy ligy proti
tuberkulose, většina těchto rodin dnes živoří.
Budu o věci podrobně mluviti při projednávání
osnovy protituberkulosního zákona, který
byl právě také předložen. Dnes
bych chtěla jen poukázat na to, jak málo
pochopení pro osud těchto nešťastníků
projevuje náš lidově demokraticky stát.
Ministerstvo zdravotnictví, které si je zoufalé
situace těchto našich strádajících
spoluobčanů plně vědomo, snažilo
se zlepšiti jejich hmotnou situaci využitím osidlování
našeho pohraničí a po delším pátrání
nalezlo v okrese kraslickém vhodné podmínky
pro zřízení poboční léčebny
a vhodné vesnice pro osidlování přeškolených
nemocných a ve zvláštní pracovní
osadě podle osvědčených zahraničních
vzorů. Celý projekt byl posouzen vynikajícím
zahraničním odborníkem v tomto oboru. Náš
projekt byl velmi vlídně přijat a můžeme
říci, že posuzovatel tohoto projektu byl jím
přímo nadšen. Bohužel však, jakmile
ministerstvo zdravotnictví přikročilo k realisaci
tohoto projektu, narazilo na neporozumění a odpor
řady činitelů, místních národních
výborů i některých centrálních
úřadů. Bylo poukazováno na ohrožení
obyvatelstva, na ohrožení exportu, vyhlédnuté
osady byly dále osidlovány, takže nakonec nezbylo
ministerstvu zdravotnictví nic jiného, než
od tohoto projektu upustit.
Je zbytečno činit rekriminace, ale fakt je, že
pro nepochopení byl zmařen projekt, který
mohl za poměrně malých finančních
nákladů zlepšiti hospodářskou
situaci několika set tuberkulosních rodin a postupně
provádět pracovní rehabilitaci značného
počtu dalších tuberkulosních osob, které
přeškoleny na určité druhy domácí
práce mohly si své nízké invalidní
důchody alespoň částečné
zlepšiti. Kraslická osada mohla přitom býti
vedle ústavu kladrubského krásnou ukázkou
cílevědomé práce i sociálně
zdravotní, odpovídající lidově
demokratickému charakteru našeho státu. Malé
naše pochopení pro protituberkulosní práci
vůbec jeví se ostatně i v částce
40 mil. Kčs, které jsou v rozpočtu na r.
1948 zařazeny.