Jsem přesvědčen, paní a pánové,
že když byla účinně rozřešena
těžká situace vzniklá následkem
sucha a neúrody v r. 1947, která byla skutečně
zatěžkávací zkouškou vlády
republiky a našeho parlamentarismu, že i v budoucnosti
se nám a naší lidově-demokratické
vládě podaří rozřešit
všechny další problémy, před kterými
stojí ještě zejména naše zemědělství.
Věřím, že jako tentokrát, tak
také v budoucnosti bude mít naše vláda
na zřeteli vybudování o existenční
zajištění našeho zemědělství
a zemědělské výroby, neboť silné,
zdravé a existenčně zajištěné
zemědělství je základem a zárukou
blahobytu také ostatních vrstev národa.
Klub lidových poslanců bude hlasovat pro tuto osnovu
zákona s vědomím, že je to dílo
dobré a prospěšné. (Potlesk.)
Předseda: Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu p. zpravodaji za výbor
zemědělský, zásobovací a osidlovací
posl. Mikulášovi.
Zpravodaj posl. Mikuláš: Vzdávám
se slova.
Předseda: Dávám slovo k doslovu p.
zpravodaji za výbor rozpočtový posl. Juhovi.
Zpravodaj posl. Juha: Vzdávám se slova.
Předseda: Jsou nějaké návrhy
oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Mikuláš: Nejsou.
Zpravodaj posl. Juha: Ne.
Předseda: Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 7 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není. Kdo souhlasí s celou osnovou
zákona, to jest s jejími 7 paragrafy, nadpisem a
úvodní formulí podle zprávy výborové,
nechť pozvedne ruku! (Děje se.).
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého odstavce pořadu, jímž
je
4. Zpráva výborů právního
a soc.-zdravotnického o vládním návrhu
zákona (tisk 1116), jímž se mění
a doplňuje zákon o úpravě svátkového
práva (tisk 1125).
Zpravodajem za výbor právní je posl. dr Bátěk;
dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Bátěk: Slavná sněmovno!
Vládní návrh zákona, jímž
se mění a doplňuje zákon o úpravě
svátkového práva, mění a doplňuje
zákon č. 248 Sb. ze dne 20. prosince 1946, a to
tak, že ke státně uznaným svátkům
přidává 2 svátky, a to pondělí
velikonoční a pondělí svatodušní,
takže počet státně uznaných svátků
stoupá na 13, naproti tomu však za dny přechodně
pracovní uznává svátek Božího
těla a svátek Nanebevzetí Panny Marie, a
to na dobu, kdy toho vyžadují hospodářské
zájmy státu. Konec této doby stanoví
vláda nařízením. Počet památných
dnů republiky Československé se nemění.
Počet dnů pracovního klidu na přechodnou
dobu se tedy nemění a zůstává
6 dnů pracovního klidu ze svátků státem
uznaných a 4 památné dny republiky Československé,
takže celkem dnů pracovního klidu jest tedy
10, jak tomu bylo dosud.
V článku 1, č. 3 a v článku
1, č. 4 jsou odstraněny pochybnosti, které
vznikly při provádění původního
zákona a je navržena úprava, směřující
k spravedlivému vyrovnání pracovní
odměny domáckých a dílenských
dělníků.
Právní výbor pojednal o návrhu zákona
ve své schůzi dne 31. března t. r. a přijal
jej beze změny.
Předseda (zvoní): Zpravodajem za výbor
soc.-zdravotnický je posl. Vojanec. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Vojanec: Paní a pánové!
Nová úprava svátkového práva,
kterou provádí vládní osnova, kterou
má ústavodárné Národní
shromáždění v dnešní schůzi
schváliti, novelisuje zákon z 20. prosince 1946,
č. 248 Sb. Během doby účinnosti tohoto
zákona se totiž ukázaly některé
nedostatky tohoto zákona právě tak, jako
tomu bylo v prvém svátkovém zákoně.
č. 65/1925 Sb.
Je příznačné pro nový lidově-demokratický
režim a pro novou vládu obrozené Národní
fronty Klementa Gottwalda, že tímto zákonem
uznává celkem 12, resp. 13 církevních
svátků - mimo 4 památné dny. Prvý
svátkový zákon z r. 1925 jich znal pouze
9, druhý zákon o svátcích z r. 1946
11 a návrh zákona, který máte dnes
schváliti, jich uznává 13. Proč dochází
k novele a co je podstatou navrhované změny?
Zákon č. 248 z r. 1946 neuznává za
svátky pondělí velikonoční
a pondělí svatodušní, stejně
tak jako tomu bylo v zákoně z roku 1925. Je pravda,
že tyto dva dny nejsou církevními svátky.
Oba tyto svátky však mají v našem národě
hlubokou tradici církevní i všeobecnou a tak
jsme byli svědky toho, že tyto dny prostě se
nikde nepracovalo, čili tyto dny se staly svátky
via facti.
Zákon č. 248 z r 1946 vešel v účinnost
a nabyl platnosti těsně před 1. Lednem 1947,
kdy jsme začali budovat svůj nový hospodářský
systém - dvouletý hospodářský
plán - který plánoval samozřejmě
s pracovním výkonem a pracovní dobou. Proto
obsahoval tento zákon přechodné ustanovení,
že z 11 uvedených svátků jsou dny pracovního
klidu pouze 6 svátků, a to Nový rok, Božího
těla, Nanebevzetí Panny Marie, všech Svatých
a oba svátky vánoční. Ostatních
5 svátků bylo prohlášeno na přechodnou
dobu za pracovní dny, a to zejména po dobu dvouletého
hospodářského plánu. V praxi se však
svátkovalo ne 6, nýbrž 8 dnů podle zákonného
stavu a mimo to pak ještě další 4 památné
dny. To ovšem byl chaos a zanášelo nám
to do výroby a tím do dvouletého hospodářského
plánu nepořádek a mělo to přirozeně
nepříznivý vliv i na hospodářské
výsledky. Musíme si totiž poctivě říci,
že poměry zaviněné válkou a poválečnými
událostmi nás přímo tlačí
a nutí k tomu, abychom využili každého
dne pro rychlou obnovu našeho hospodářského
života, a jsme proto nuceni chtěj nechtěj omeziti
dny pracovního klidu na nejnižší míru,
při čemž má býti šetřeno
náboženského citu našeho lidu, církevního
práva i tradice.
Nový zákon prohlašuje proto za sváteční
dny pondělí velikonoční a pondělí
svatodušní a uznává je za dny pracovního
klidu. O důvodech tohoto opatření jsem již
hovořil.
Naproti tomu však budou dva svátky, které dosud
byly dny pracovního klidu - svátek Božího
těla, který jak víte, je položen vždy
na čtvrtek, tedy uprostřed týdne, a dále
pak svátek Nanebevzetí Panny Marie 15. srpna - dny
pracovními. Tyto dva svátky, připadající
doprostřed pracovního týdne, přerušují
plynulost výroby, někde se dodržovaly, někde
se pracovalo, takže zde byla nejednota. Ukázalo se
také, že jak po stránce hospodářské
potřeby, tak i po stránce sociální,
zotavení pracujících a nabrání
sil, je výhodnějším položiti průběhem
roku dva dny oddechu bezprostředně za sebou. Třeba
ještě podotknouti, že svátek Božího
těla v ostatní Evropě povětšině
již dávno není dnem pracovního klidu
a světí se v neděli.
Předložená osnova nepopírá však
v zásadě platnost svátků, které
dočasně v zájmu hospodářské
obnovy jsou zrušeny, a naopak umožňuje vládě,
aby mohla i tyto svátky, jakmile to hospodářské
poměry dovolí, opět prohlásiti za
dny pracovního klidu. Musíme míti všichni
pochopení pro mimořádnost poměrů,
do kterých jsme se dostali válkou a bez vlastní
viny, a musíme se všichni přičinit,
abychom co nejdříve dospěli k plné
hospodářské obnově a klidnému
hospodářskému životu. Tak také
nejlépe pomůžeme urychlit a uskutečnit
budovatelský plán naší nové vlády,
kterou jsme se rozhodli ze všech sil všichni podporovat.
Doporučuji proto slavné sněmovně,
aby předložený návrh zákona schválila
ve stejném znění, jak byl přijat ve
výboru soc.-zdravotnickém.
Předseda (zvoní): Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Bátěk: Nejsou.
Zpravodaj posl. Vojanec: Nejsou.
Předseda: Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 2 články, nadpis a úvodní
formuli. Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 2 články, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výborů právního
a soc.-zdravotnického k vládnímu návrhu
zákona (tisk 1114), kterým se mění
a doplňuje zákon ze dne 28. června 1929,
č. 114 Sb., o výkonu lékařské
praxe (tisk 1138).
Zpravodajem za výbor právní je posl. dr Erban.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Erban: Paní a pánové,
slavná sněmovno!
Právní výbor projednal předložený
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon ze dne 28.
června 1929, č. 114 Sb., o výkonu lékařské
praxe. Právní výbor prodiskutoval tento vládní
návrh a zjistil, že je to osnova takového opatření,
které je nezbytné na dobu, nežli bude zdravotní
a lékařská péče definitivně
zorganisována na základně, kterou dá
nové národní pojištění
nemocenské. Proto uvítal výbor v diskusi,
kterou o věci absolvoval, zejména, že podle
předloženého návrhu může
býti zahájena plánovitá distribuce
lékařských sil a že může
býti přikročeno vážně
k zvýšení kvalifikace lékařů,
zavedení povinného lékařského
výcviku v trvání dvou let po absolvování
studií a zkoušek.
Zdůrazňuji tedy jako zpravodaj právního
výboru k této osnově především
tyto dvě stránky positivní, dále pak,
že tím přechází léčebná
péče na kolej veřejnoprávní,
že tím se staví již základna budoucího
národního pojištění nemocenského,
na něž se takto orientujeme, a že tím
je dána možnost založiti léčebnou
lékařskou péči tak, aby zdraví
národa bylo chráněno nejen dodatečnými
zákroky v případě onemocnění
a ohrožení zdraví, ale aby byl léčen
i zdravý člověk, t. j. aby byl chráněn
lékařským zákrokem preventivním.
Zdraví národa jako jeden z vrcholných postulátů
socialismu a socialistického budování dočkává
se tímto zákonem další ochrany a dalšího
podepření. Právní výbor doporučuje,
aby vládní návrh byl přijat se změnou
textu v čl. I, písm. c), kde se škrtá
nadbytečné slovo "předepsaný"
za slovem "vykonal", a dále se změnami,
které navrhuje pozměňovací návrh
pp. posl. dr Bláhy a druhů, k němuž
jsem se připojil. Tento návrh byl podán dodatečně
po jednání právního výboru
na základě doporučení právního
výboru, zejména pokud se týče rozšíření
doby, po kterou má trvat lékařský
výcvik, ze dvou na tři roky.
Předseda: Zpravodajem za výbor soc.-zdravotnický
je p. posl. dr Bláha. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Bláha: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon ze dne 28.
června 1929, čís. 114 Sb., o výkonu
lékařské praxe, je dalším krůčkem
k novému pojímání úkolů
dnešního lékaře a zdravotnických
otázek vůbec. Všichni se dobře pamatujeme
ještě z nedávné doby, že lékařství
znamenalo svobodné povolání, nezávislé
na všechny strany, bez jakýchkoliv služebních
nebo jiných příkazů, kdy pro každého
lékaře bylo rozhodující pouze to,
co mu diktovala lékařská věda, pokud
ji ovládal, a jeho lidské svědomí.
Bylo také mnoho lékařů, kteří
právě z tohoto důvodu naprosté svobody
a neomezeně volného rozhodování si
zvolili lékařství za své povolání.
Naproti tomu víme, že i v této době
- jak to zejména pamatujeme my, kteří jsme
z lékařských rodin - vždycky lékař
znamenal důležitého sociálního
činitele v lidské společnosti. Každý
dobrý lékař předpokládal člověka
lidumilně založeného, který z dobré
vůle sloužil každému, kdo pomoci potřeboval.
A tak víme, že příslušníci
tohoto povolání, pokud je vykonávali svědomitě
a poctivě, byli vlastně otroky nejrůznějších
zájmů a cílů jednotlivců i
skupin v případech potřebných, nepotřebných
a často i zlovolných. To bylo v době, kdy
se zdraví podle zásad individualistického
liberalismu považovalo za soukromou, ba intimní záležitost
každého jedince, kdy společnosti nezáleželo
na tom, jaký je zdravotní stav druhého, neměla-li
na něm přímý osobní zájem
nebo zisk, a také jedině podle hmotných prostředků
měl každý na toto zdraví právo.
Tak jako všechny hospodářské, sociální
a jiné lidské ohledy platily jenom pro ty, kteří
na to měli, mohli si jenom majetní dovolit stonat
a hlavně své zdraví opatrovat a po případě
opravovat.
Teprve nový socialistický a demokratický
řád se počal dívat na zdraví
po všech stránkách s jediného hlediska.
Začal v něm vidět nezbytný předpoklad
životní úrovně, blahobytu, pracovní
schopnosti a radosti ze života každého jednotlivce
a zájem celku, protože jenom zdravý člověk
je plně výkonný a užitečný,
kdežto každý nemocný, chorý a invalidní
znamená ztrátu, protože na něho a za
něho jiný doplácí a musí pracovat.
Od té chvíle se začala veřejnost a
lidská společnost zajímat o otázky
zdraví všech, čili nastala i v tomto směru
nová sociální politika. Byla vedena vývojově
a etapovitě, jak jsme to viděli za posledních
50 let postupně ve vývoji sociálního
a nemocenského pojištění, a v těchto
dnech docházíme po této stránce k
cíli a k vyvrcholení v národním pojištění.
Stejně je tomu po stránce veřejného
zdravotnictví, ústavnictví, léčebné
péče a zdravotní policie. Všichni přišli
k názoru, že chorobnost a nemocnost je stejně
důležitým nepřítelem a nebezpečím
jako každý jiný nepřítel mravní
i fysický pro celý národ, pro stát
a lidskou společnost.
Proto jsme se také přestali dívat na lékaře
jako na soukromou osobu, jejíž lidský poměr
a vztah k nemocnému by se vytvářel na individuálním
a finančním podkladě každého
jednotlivce. Z lékařů se stali vojáci
a bojovníci obranné fronty této důležité
otázky národa a služebníci zdravotní
politiky. A dnes, kdy přikročujeme ke znárodnění
a zestátnění všech důležitých
složek našeho národního života, kdy
dáváme do našich základních ústavních
zákonů potvrzení, že každý
člověk má právo na ochranu svého
zdraví, musíme každému zajistit lékařskou
pomoc a ochranu, aby byl co možná nejvíce uchráněn
nebezpečí choroby a aby v případě
nemoci co nejrychleji dosáhl pomoci v největší
míře. To je otázka, která od základu
mění podklad lékařského povolání.
Jednotné státní a sociální
plánování nemůže proto ponechávat
každému lékaři, aby se svobodně
rozhodoval o léčení a o svých schopnostech
k tomu, nýbrž chce mít záruku a kontrolu,
že ti, jimž je svěřen do rukou bez jakýchkoliv
opravných možností a prostředků
nejdůležitější majetek každého
člověka, to jest jeho život a zdraví
jsou k tomu po stránce odborné a vědecké
schopni, aby nezáleželo na volném uvážení
jednotlivců, kde a jak se chtějí do této
práce podle svých osobních názorů
a zájmů zapojiti, a aby nedocházelo k takovým
anomáliím, jako na př., že bychom v
Praze a v jiných velkých městech měli
jednoho lékaře na 400 i méně lidí
a naopak jinde nejen celé obvody, nýbrž i okresy
a kraje, zejména v pohraničí, bez jakékoliv
dosažitelné lékařské pomoci.
Stát musí mít v tomto zejména dnes
těžkém boji o národní zdraví
stejnou akční možnost a volnost disponovat
svými vojáky a důstojníky jako každá
operační armáda ve válečném
poli.