Naproti tomu je zcela pochopitelné, že soukromá
lékařská praxe postupně vchází
do minulosti. Stále rozšiřující
se a výhodnější podmínky nemocenského
pojištění a jiných složek zdravotní
péče, jako ústavy, poradny a léčebná
péče včetně lázní, zaujímaly
stále větší okruh pojištěnců
a interesentů z dosavadních soukromých pacientů,
a národní pojištění - můžeme
říci bez nadsázky - tuto soukromou praxi
zrestringuje na minimum. Musí se proto také v tomto
směru pokračovat v distribuci lékařů
a v plánování jejich práce. Musíme
se snažit, aby především za dnešního
nedostatku lékařského dorostu, stejně
jako ostatního zdravotnického personálu,
byla co možná nejúčelněji a rovnoměrně
rozdělena lékařská služba, aby
bylo lékařů využito spíše
pro těch 95% pojištěnců, než pro
těch 5 %, kteří zůstanou nepojištěni
a soukromými pacienty, aby spolupráce lékařů
s národním pojištěním a veřejným
zdravotnictvím v ústavech, poradnách i úřadech
byla podmínkou soukromé lékařské
praxe.
Jsme si vědomi, že šestileté přerušení
lékařského studia i vědeckého
bádání a pokroku v porovnání
s mezinárodní vědou, jejím pokrokem
a výzkumy má nepříznivý vliv
na úroveň dnešního lékařského
dorostu. Bylo sice samozřejmé, že žádný
lékař, ačkoliv po formální
stránce mu lékařský diplom dával
k tomu právo, nebyl tak nesvědomitý, aby
se s tím, co načerpal po stránce theoretické
za dobu studia ke zkouškám, vrhl do lékařské
praxe. Víme, že ve své svědomitosti
a odpovědnosti lékaři nejenom odborní,
ale i praktičtí studovali dál a praktikovali
jako subalterní lékaři v nemocnicích
a ústavech do nedávna úplně zadarmo
a tak se naučili za vedení odborných primářů
a ordinářů prakticky provádět
to, co znali ze studia po stránce theoretické. Avšak
cílevědomé plánování
nemůže počítat s touto dobrovolnou svědomitostí
a odpovědností, nýbrž požaduje
určité a pevné záruky, t. j. ve stanovené
době lékařského výcviku v nemocnicích,
do něhož se započítává
určitým dílem i zdravotnická služba
v armádě. Vždyť tím si zároveň
zajišťujeme dostatečný počet lékařů
jako asistentů a sekundářů pro naše
nemocnice, kde máme - stejně zoufalý nedostatek
pracovních sil jako ve veřejné lékařské
praxi.
Veřejnost i stát musí si ovšem být
vědomi, že zatím co dříve byla
považována soukromá praxe za hlavní
součást lékařovy existence a života,
za jedinou odměnu za dlouholetá nákladná
studia, vědeckou a odbornou přípravu a za
jednu z nejnebezpečnějších služeb
veřejnosti a lidstvu, dnes tato praxe mizí; že
je třeba, aby stejně svědomitá práce,
chuť ke studiu, k neustálému zdokonalování
a sledování pokroku lékařské
vědy byla stejně odměňována,
pravě tak jako risiko tohoto povolání i fysická
námaha a často neomezená doba pracovní
- ve dne v noci, ve všední den a ve svátek,
zejména na venkově, bez ohledu na nejskrovnější
míru požadavků soukromého lidského
života. Je jistě velmi málo analogických
povolání a případů v naší
společnosti, a není snad povolání,
které by bylo po této stránce tak málo
chápáno. Veřejnost vždy viděla
jenom těch několik málo lékařů
opravdu bohatých s velkou oblibou a soukromou praxí,
kteří teď všichni zmizí, a neviděla
tu největší armádu oddaných pracovníků,
průkopníků sociálního a socialistického
pojímání medicíny a zdraví.
I zde je třeba splatit určitý dluh. (Předsednictví
převzala místopředsedkyně Hodinová
- Spurná.)
Z uvedených důvodů si dovoluji slavnému
ústavodárnému Národnímu shromáždění
předložit jménem soc.-zdravotnického
výboru určité doplňky které
v duchu těchto připomínek byly jednomyslně
usneseny, ale nemohly být z technických důvodů
vloženy do výborové zprávy, protože
osnovu už před tím projednal výbor právní.
Jsem přesvědčen, že tato prozatímní
úprava, nutně doplňující dnešní
stav a nazírání na sociální
a zdravotnickou politiku, je pouze krátkým provisoriem.
Věřím, že ministerstvo zdravotnictví
v nynějším plném pochopení těchto
pro národ důležitých - a možno
říci existenčních - otázek
socialisačního vývoje přijde, v souhlase
s politikou ministerstva sociální péče
a ministerstva vyučování po stránce
výchovné a vědecké, v rámci
jednotné přestavby naší zdravotnické
politiky s definitivním zařazením lékařů
a lékařské práce - stejně jako
ostatních jejich spolubojovníků - na místo,
které jim patří a kde je národ, stát
a lidská společnost potřebují. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
K projevu se přihlásil pan ministr zdravotnictví
PIojhar. Prosím pana ministra, aby se ujal slova.
Ministr zdravotnictví Plojhar: Slavná sněmovno!
Jsme si plně vědomi, že předložená
osnova je pouze novelisací zákona o lékařské
praxi, že je to pouze momentální východisko
z nouze a jenom pomůcka pro přechodnou dobu. Nutno
si uvědomit velký nedostatek lékařů,
zaviněný jednak v době okupace uzavřením
našich vysokých škol, jednak vzniklý odsunem
Němců a přesunem našeho obyvatelstva.
Správně bylo poukázáno na to, že
distribuce našich lékařů je naprosto
nesprávná a nedostatečná. Zatím
co ve velkoměstech je nadbytek lékařů,
zatím co ve vnitřní Praze připadá
často ani ne na 400 obyvatel jeden lékař,
na periferii Prahy a ve vnitrozemí připadá
jeden lékař na 1000 obyvatel a v pohraničí,
v zanedbaných krajích a na venkově často
na 5000 až 6000 obyvatel. A proto předložená
novela zamýšlí především
provést spravedlivou distribuci lékařů
po celé naší vlasti, umožnit, aby lékař
sloužil lidu a národu bez ohledu na to, zda-li jde
o lid měst nebo venkova. Lékař v naší
nové obrozené vlasti musí být služebníkem
zdraví všeho pracujícího lidu bez rozdílu.
(Potlesk.) Všechno naše obyvatelstvo musí
mít plné vědomí, že ministerstvo
zdravotnictví, lékařský stav a celé
naše zdravotnictví chce spravedlivě a účinně
sloužit veškerému našemu lidu. To je naším
úkolem a v tomto směru budeme tvrdí a neústupní.
Zájem jednotlivce musí ustoupit zájmům
celku a národa. (Potlesk.)
Druhým úkolem této novely je prohloubení
theoretického a praktického vzdělání
našich lékařů. Lékaři-idealisté,
lékaři-humanisté, lékaři, kteří
správně chápou své poslání
a zaměstnání - a to je valná většina
našich lékařů - volají po prohloubení
svého praktického a theoretického vzdělání.
A proto žádáme v plné dohodě
a shodě, aby tato praktická průprava byla
umožněna. Proto k tomuto úkolu především
také tato novelisace lékařského zákona
přihlíží.
Prosím, aby slavná sněmovna vzala v úvahu,
že tato novela k zákonu je pouze přechodným
prostředkem, že po uzákonění
jednoho z největších zákonů v
dějinách lidstva a naší vlasti - národního
pojištění plně - včleníme
i lékařskou službu zdraví národa
do tohoto národního pojištění.
Jsem přesvědčen, že u valné většiny
našich lékařů a zdravotnického
personálu najdeme pro tento úkol plné porozumění.
A proto připravíme velký zákon o lékařské
praxi, který sice do značné míry pozmění
celý dosavadní názor v tomto směru,
ale který bude přijat s povděkem vším
obyvatelstvem naší drahé vlasti.
Chceme se především postarat o to, aby lidu
a jeho zdraví sloužil Iékař patřičně
theoreticky a prakticky vzdělaný, a na druhé
straně se chceme postarat, aby tento lékař
i jeho manželka a děti, jeho rodina, si byli vědomi,
že národ a stát oceňuje jeho velkou
službu zdraví našeho národa. Padnou hranice
mezi lékařem ve velkoměstě, který
někdy viděl právě ve své praxi
zdroj bohatství, soukromokapitalistickou možnost obohacovat
se, a mezi lékařem idealistou, který se na
venkově a v pohraničí věnoval zdraví
nejpotřebnějších a za to zdravím
na to doplácela jeho žena a děti. (Potlesk.)
Tyto hranice padnou. Vytvoříme zdravou sociální
základnu pro lékaře a jeho rodinu a dáme
lidu lékaře, který - zbaven těchto
sociálních starostí - se bude moci plně
věnovat zdraví našeho lidu. Vybudujeme řád
prevenční mediciny a potom léčebné
mediciny, a jsem pevně přesvědčen,
že velkorysé a hluboké změny a reformy,
jichž je tato novelisace skrovným počátkem,
budou veškerým naším pracujícím
lidem přijaty s povděkem a porozuměním.
(Hlučný potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
právní, posl. dr Erbanovi.
Zpravodaj posl. dr Erban: Vzdávám se slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
soc.-zdravotnický, posl. dr Bláhovi.
Zpravodaj posl. dr Bláha: Jménem soc.-zdravotnického
výboru předkládám slavnému
ústavodárnému Národnímu shromáždění
tyto změny v předložené osnově:
V § 7 odst. 2 místo "trvá dva roky"
"trvá tři roky".
Odstavec 6 téhož paragrafu se škrtá.
V § 8, odst. 4 v osmé řádce se vkládá
za závorku věta: "Povolení nelze udělit
ani tehdy, není-li žadatel ochoten nebo nemůže-li
v dotčeném působišti převzíti
přiměřený pracovní závazek
vůči veřejné zdravotní správě
nebo národnímu pojištění nebo
jiný závazek, jehož plnění je
v důležitém veřejném zdravotním
zájmu". Toto ustanovení se nevztahuje na žadatele
uvedené v odst. 7, písm. d).
V odst. 6 v řádce páté a slova "§
1 až 7" se vkládá: "nebo že
tu nastaly okolnosti, pro které by muselo býti odepřeno
povolení podle odst. 1"
V odst. 8 v 1. řádce se za slova "je lékař
povinen" vkládá slůvko "předem".
Konečně v § 8, odst. 2 navrhují doplniti
vypadlé slůvko "a".
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 3 články, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž byl podán pozměňovací
návrh posl. dr Bláhy, dr Bureše, Zupky,
Polomského, dr Hobzy, BaIáže a druhů,
přednesený zpravodajem výboru soc.-zdravotnického,
míním dáti hlasovati takto:
nejprve o osnově zákona v úpravě právě
uvedeného návrhu; nebude-li přijata, o osnově
zákona podle zprávy výborové.
Jsou námitky proti přednesenému způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Není jich.
Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedla.
Kdo souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími
3 články, nadpisem a úvodní formulí
v úpravě návrhu posl. dr Bláhy,
dr Bureše, Zupky, Polomského, dr Hobzy, Baláže
a druhů s opravou navrženou zpravodajem, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona v úpravě výše
zmíněného návrhu, s opravou p. zpravodaje.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
pátého odstavce pořadu, jímž
je
5. Zpráva výboru branného a bezpečnostního
o vládním návrhu zákona (tisk 1099),
jímž se na přechodnou dobu vylučuje
přeložení do zálohy (propuštění
ze svazku československé branné moci) některých
kategorií důstojníků z povolání
(tisk 1119).
Zpravodajem je p. posl. Vodička. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Vodička: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Právě projednávaný vládní
návrh zákona, jímž se na přechodnou
dobu vylučuje přeložení do zálohy
některých kategorií důstojníků
z povolání, je mimořádné opatření,
které je vynuceno nedostatkem důstojníků,
zejména speciálních služeb. Tento nedostatek
byl zaviněn jednak rozpuštěním čs.
armády za okupace a dále ztrátou 7 let při
výcviku, výchově a budování
velitelských kádrů a kromě toho, bohužel,
i nepružností vojenské správy, která
se po našem osvobození nedovedla okamžitě
přizpůsobit dané situaci a udělat
takové opatření, aby byl tento nedostatek
co nejdříve napraven.
Zkoumáme-li příčiny, proč zejména
důstojnické kádry specialistů středních
let opouštěly a opouštějí vojenskou
službu, tedy vidíme, že proto, že v civilních
službách a ve svobodných povoláních
jsou daleko lépe existenčně zabezpečeni
a mají daleko výhodnější postavení
než ve službě vojenské.
Podle důvodové zprávy je nedostatek důstojníků
zejména u zdravotnictva, lékárníků,
veterinářů, inženýrů,
ženistů, spojařů a u zbrojní
služby všech zbraní včetně letectva.
Jest však třeba zdůrazniti, že potřeba
velitelských kádrů je ještě vyšší,
než tomu bylo v prvé republice. Průběh
poslední světové války a získané
válečné zkušenosti ukazují, že
úkoly a povinnosti armády budou daleko vyšší
než v obou válkách předešlých.
Proto je zapotřebí opatřit armádu
velitelským sborem tak, aby budování naší
armády bylo zajištěno, aby armáda mohla
zcela splnit všechny úkoly k zajištění
vnější bezpečnosti státu a býti
rovnocenným činitelem po boku našich slavných
spojenců.
Doplňovat velitelské kádry čs. armády
normálním způsobem bude lze až v roce
1953, protože zavřením českých
středních a vysokých škol za okupace
byl značně snížen stav středoškolské
a vysokoškolské inteligence, který by mohl
v armádě zaujmouti ihned zvláštní,
speciální velitelská místa. Kromě
toho všechny závazky, které vyplývaly
z poskytnutých vojenských stipendií na studium
jednotlivců, končily ve velké většině
v letech 1945-1947.
Vycházeje tedy z těchto potřeb pojednal branný
a bezpečnostní výbor o návrhu tohoto
zákona, který je určen vlastně jenom
na přechodnou dobu, a usnesl se doporučiti jej sněmovně
k přijetí.
Ovšem, zde je třeba se obrátiti na všechny
důstojníky, které toto opatření
postihne, a apelovat na ně v tom smyslu, že splnit
tento zákon, který na ně klade nové
povinnosti, je jejich vlasteneckou povinností, protože
potřebujeme skutečně zajistit brannou pohotovost
armády tím, že si vychováme a vyškolíme
mladé velitelské kádry. Všichni občané
v naší republice a zejména tito důstojníci
a velitelé musejí pochopit, že naše armáda
musí býti připravena. Váleční
provokatéři neustále zneklidňují
svět a neustále se snaží organisovat
zejména proti Sovětskému svazu a jeho spojencům
válečný blok. Tedy i když my ve válku
nevěříme, musíme býti připraveni,
aby naše armáda byla tak silná, aby ochránila
mír a zejména brannou bezpečnost státu,
aby plnila své spojenecké závazky. Americký
imperialismus, který vede v táboře války
a neustále válku provokuje, musí nakonec
uvidět, že zde proti němu stojí v táboře
míru všechny státy vedené Sovětským
svazem a tak připravené, že v každém
případě mír proti každému
ve světě uhájí. Věříme,
že všichni vojáci, vojínem počínaje
a nejvyšším velitelem konče, svůj
úkol v armádě splní tak, jako jej
splnili v únoru. Děkujeme armádě,
že v únorových událostech, kdy československá
reakce v žoldu reakce zahraniční se snažila
zničit vnitřní pořádek v republice
a odvésti Československou republiku z tábora
míru do tábora války, stála s lidem
za zákonem a za demokracií a lidovládou v
Československé republice.
Postaráme se, aby armáda dostala všechno, co
potřebuje. Na naší armádě se
nebude a nesmí šetřit. Postaráme se
o existenční zajištění velitelského
kádru a umožníme mu, aby se mohl plně
věnovat svému povolání. Postaráme
se, aby armáda byla zabezpečena a aby mohla po boku
spojeneckých armád plniti všechny na ni vložené
povinnosti.
Je zapotřebí, aby naše armáda byla připravena
natolik, aby nebezpečí, které vinou Ameriky
nám hrozí z Německa, bylo vždy zažehnáno,
aby naše armáda v žádném případě
nedávala důvodu k pochybnosti o tom, že naše
hranice budou uhájeny a tím i mír. Nechceme
jíti a nepůjdeme nikdy s válečnými
štváči do fronty války vedené
Amerikou proti Sovětskému svazu. Proto naše
armáda musí být dobrá, silná
a zabezpečená i dobře vybavená, vystrojená
a vycvičená. Proto se také postaráme,
aby veškeré vojenské služby vojáků,
kteří slouží z povolání,
byly zhodnoceny. Postaráme se, aby naše armáda
byla vybudována tak, aby v příštích
dobách, kdy eventuálně by naše země
byly napadeny, byly armádou hrdinských obránců
svobody a aby mohla plniti všechny spojenecké závazky,
aby naše armáda byla spolehlivým ochráncem
pokroku, demokracie, civilisace a světového míru.
Proto, aby armáda byla takto zajištěna, přijal
branný a bezpečnostní výbor jednomyslně
návrh tohoto zákona. Jménem tohoto výboru
doporučuji slavnému Národnímu shromáždění
přijetí této osnovy zákona spoIu s
resolucí, ve které žádáme vládu,
aby otázka postižených důstojníků,
kteří budou z vojenských služeb propuštěni,
byla řešena tak, aby jejich vojenská služba
byla postavena na roveň službě civilní.
(Souhlas.)