Středa 7. dubna 1948

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových? Zpravodaj posl.

Vodička: Nejsou.

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 2 paragrafy, nadpis a úvodní formuli. Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 2 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.

Zbývá ještě hlasovati o resoluci otištěné ve zprávě výborové.

Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Resoluce se přijímá.

Tím je vyřízen 5. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání šestého odstavce pořadu, jímž je.

6. Zpráva výborů právního a rozpočtového k návrhu poslanců dr Bartušky, dr Jelínka, dr Haima, dr Báťka, dr Hobzy, dr Štefánika a druhů (tisk 1117) na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ze dne 16. května 1946, č. 128 sb., o neplatnosti některých majetkově-právních jednání z doby nesvobody a o nárocích z této neplatnosti a z jiných zásahů do majetku vzcházejících (tisk 1126).

Zpravodajem za výbor právní je posl. dr Kokeš. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Kokeš: Slavné ústavodárné Národní shromáždění, paní a pánové!

Zákon ze dne 16. května 1946, č. 12S Sb., o neplatnosti některých majetkově právních jednání z doby nesvobody a o nárocích z této neplatnosti a z jiných zásahů do majetku vcházejících navazoval na dekret presidenta republiky č. 5/1945-Sb. a úmyslem i cílem zákonodárce bylo, aby podle košického vládního programu v duchu lidově demokratickém bylo upraveno a dořešeno restituční řízení k odčinění škod způsobených za okupace. Zkušenosti, kterých jsme nabyli s tímto restitučním zákonem od doby jeho platnosti, nám dokázaly, že v tomto zákoně byly některé mezery a ustanovení, která znemožňovala v duchu lidově demokratickém naplniti přání našeho lidu a splniti závazky, přijaté košickým vládním programem. Někdy dokonce mylným výkladem nejasných ustanovení tohoto zákona soudní rozhodnutí způsobila, že lid se postavil ostře proti rozhodnutí soudu, jak tomu např. bylo ve varnsdorfské stávce. Pomocí tohoto zákona chtěli totiž a všemi prostředky se snažili bývalí továrníci a nepřátelé lidové demokracie o to, zmocnit se opět továren a velkostatků a tím znemožniti uskutečnění slibů, daných v košickém vládním programu. Na druhé straně na Slovensku hrozilo nebezpečí, že slovenští zemědělci, kteří od tak zv. Slovenského státu dostali půdu, odebranou fašistickým režimem židům a věrným Čechoslovákům, budou musit půdu vrátit dřívějším majitelům, i když tito na ní nepracují. Tím rovněž by byly porušeny požadavky košického vládního programu a požadavky prosazované naším zemědělským lidem, aby půda patřila těm, kdož na ní pracují.

Prováděním zákona č. 128 v původním jeho znění vznikaly našemu hospodářství a výstavbě republiky škody velkého rozsahu. Kromě toho neustálá nejistota, co se má státi s majetkem, ke kterému mohou být uplatněny restituční nároky, volala po novelisaci tohoto zákona. O tuto novelisaci jednaly strany Národní fronty již. loňského roku a pro odpor reakčních živlů v některých stranách Národní fronty k této novelisaci nedošlo. Teprve nyní, po vyjasnění vnitropolitických poměrů, je tato otázka řešena ku prospěchu republiky, našeho průmyslu i zemědělství.

Iniciativní návrh posl. dr Bartušky, dr Jelínka, dr Haina, dr Baťka, dr Hobzy, dr Štefánika, představující návrh Národní fronty, vyplynul z potřeb, o nichž jsem shora mluvil. Právní výbor, který projednal tento iniciativní návrh ve své schůzi dne 31. března 1948, provedl jen nepatrné změny, v podstatě stylistické. Poukazují proto na důvodovou zprávu tisk 1126 a k jednotlivým ustanovením iniciativního návrhu dovoluji si uvésti ještě toto:

Vsunutí nové věty v článku 1, bod 1, má zabrániti zbytečným restitučním řízením a tím i nákladům s nimi spojeným v těch případech, kde restituent je neznámého pobytu a kdy není ani jisto, zda je živ. Opatrovník nezvěstného nemůže napříště restituční nárok uplatnit. Totéž platí v zemích České a Moravskoslezské i tehdy, uplatňuje-li se nárok jménem pozůstalosti dědicem neznámého pobytu. Další význam tohoto ustanovení tkví v tom, že zabraňuje, aby restituční majetek nepřišel na jiné účely, než na ty, kterým má připadnout podle úpravy vyhlášené v § 16, odst. 1 zák. č. 128 z r. 1946 Sb.

Poněvadž se v praxi ukázalo, že 3měsíční lhůta, stanovená k projednání žádosti o vydání prohlášení, že by byly ohroženy důležité veřejné zájmy vrácením věci, je příliš krátká, a ježto je vycházet z názoru, že uplatnění veřejných zájmů nelze dost dobře prekludovati, bylo uznáno za vhodnější ustanovení to vypustit, jak to obsahuje článek I, bod 2. Při tom se ovšem vychází z přesvědčení, že i bez této lhůty budou dbát příslušné úřady o to, aby se o žádosti rozhodlo co nejdříve.

Ustanovení článku I, bod 3, odpovídá pak zásadám o úpravě pozemkového vlastnictví, aby půda, kterou drobní zemědělci získali, zůstala jim zachována, jestliže je při nabytí nevedly žádné fašistické nebo rasistické pohnutky a není-li ten, kdo nárok uplatňuje, sám výkonným zemědělcem, který by na vrácené půdě hospodařil. Nárok na peněžitou náhradu za nevrácenou věc zůstává nedotčen.

Aby Fond národní obnovy mohl splniti uložený úkol, t. j. zjištění a zajištění veškerého majetku podléhajícího konfiskaci, musí míti možnost seznati také protinároky osob státně nespolehlivých, které mají proti restituentům, a z toho důvodu byl vložen bod 5. v čl. I. Doplnění § 11, odst. 1 zák. č. 128 z roku 1946 Sb. mu to usnadňuje i tam, kde majetek, jehož vrácení se žádá, není ve správě Fondu národní obnovy, ani pod jeho dozorem.

Druhá skupina opatření, jež provádí tento zákon, byla vyvolána nutností zajistit a zdárně dokončit úkoly spojené s osídlením, znárodněním a úpravou pozemkového vlastnictví. Jde o opatření, která sice mají vztah k restitučnímu zákonu, ale jinak upravují otázky samostatné. Byla proto pojata do zvláštních článků. Článek II umožňuje, aby u průmyslových a živnostenských podniků a u zemědělského majetku bylo co nejdříve jisto, bude-li v restitučním řízení požadováno jejich vrácení, nebo jen peněžitá náhrada. Závisí na tom konečná úprava vlastnictví k těmto druhům majetku a vyžaduje toho jistota hospodářských poměrů. Lhůta 3 měsíců, po které již nebude lze požadovat u tohoto majetku vrácení věcí, není krátká, uvážíme-li hospodářský účel, který je sledován a skutečnost, že od účinnosti zákona č. 128/1946 Sb. uplynuly již téměř 2 roky. Možnost naložiti s takovým majetkem po uplynutí lhůty podle předpisů o rozdělení konfiskovaného majetku je jen samozřejmým důsledkem vyslovené myšlenky. Oprávněným osobám zůstává ovšem zachován až do konce promlčecí lhůty, stanovené § 8 restitučního zákona, nárok na peněžitou náhradu.

Článek III se týká majetku, kterého někdo nabyl podle předpisů o rozdělení konfiskovaného majetku. Napříště nebude možno uplatňovati restituční nárok proti osobám, které takový majetek získaly podle předpisů o rozdělování konfiskovaného majetku, i když by jinak vůči nim byly splněny podmínky § 4, odst. 2, zákona č. 128 z r. 1946 Sb., nýbrž místo nich jen proti příslušnému Fondu národní obnovy. Fond národní obnovy nastupuje ovšem jen místo osob, které takto majetků nabyly a nikoliv i na místo jejich předchůdců, proti nimž trvají i nadále nároky restituentovy beze změny. Fond národní obnovy nebude ovšem míti možnost věc vrátit, ježto není v jeho rukou, a oprávněná osoba může proto požadovat jen náhradu. O způsobu této náhrady pojednávají pak ustanovení finanční, o kterých se ještě zmíním. Je pochopitelné, že by nebylo spravedlivé, aby restituent obdržel za nevrácenou věc více, než na co by měl nárok, kdyby majetek, o který jde, nebyl v době nesvobody vůbec odňat. Zákon proto přímo vyslovuje, že obecná cena za nevrácenou věc odpovídá tomu, co by oprávněná osoba obdržela, kdyby byl majetek v jejich rukou podroben obecným úpravám jiným, ať již jde o úpravu vlastnictví k půdě, anebo o znárodnění, o kterém pak pojednává článek IV. Jde ovšem nejen o případy, které dosud nebyly uplatněny, nýbrž i o ty, ve kterých je soudní řízení v běhu a nebylo o nich pravomocně rozhodnuto. Soud i z moci úřední bude přihlížet k těmto skutečnostem a to i v řízení opravném, jak na to pamatuje čl. VI.

Článek IV se týká majetku, kterého bylo nebo bude do pravomocného rozhodnutí o nároku buď nabyto podle předpisů o znárodnění anebo který byl nebo bude začleněn do majetkových podstat národních podniků z jiných než znárodněných podstat. U prvé majetkové skupiny je jistě správné, aby oprávněná osoba byla stejně posuzována, jako kdyby jí byl majetek vrácen již v době znárodnění; proto se soud omezí jen na určení, zda nárok oprávněné osoby je po právu, a o náhradě za nevrácený majetek a o její výši bude pak rozhodováno v řízení podle předpisů o náhradě za znárodněný majetek, ve kterém bude míti restituent postavení strany. Druhá skupina je obdobou případů upravených v čl. III s tím rozdílem, že pasivní subjekt v restitučním řízení zůstává nezměněn - nevstupuje na jeho místo Fond národní obnovy - a jen povinnost k náhradě stíhá fond znárodněného hospodářství.

Jak v případech upravených článkem III, tak i v případech článku IV je rozhodnutí o tom, jde-li o majetek tam uvedený, vyhrazeno příslušnému ministerstvu. Pro vydání tohoto rozhodnutí nebyla v zákoně určena lhůta, ježto se předpokládá, že v zájmu urychleného projednání restitučního řízení budou rozhodnutí vydávána bezodkladně.

Finanční opatření, která si vyžádala ustanovení tohoto zákona, obsahují článek III, odst. 3, čl. IV, odst. 2 na konci, čl. V a čl. VII. V zásadě se poskytne náhrada za nevrácenou věc a případné vedlejší nároky podle ustanovení § 6 zákona č. 128 z r. 1946 Sb. v cenných papírech.

Pokud pak jde o případy již pravomocně rozhodnuté, nutno je posuzovat podle jiných zákonných ustanovení; u pozemků určených zemědělské výrobě hlavně na Slovensku podle zákonů o trvalé úpravě vlastnického práva k půdě, zákona o pozemkové reformě, revisi první pozemkové reformy, u průmyslových podniků pak podle dekretu o znárodnění, ev. dalších již připravovaných zákonů o dalším znárodnění.

Paní a pánové, jménem právního výboru doporučuji plenu ústavodárného Národního shromáždění, aby osnovu zákona přijalo ve znění, jak ji odhlasoval jednomyslně právní výbor. (Souhlas.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Zpravodajem za výbor rozpočtový je pan posl. Žiak. Dávám mu slovo.

Zpravodajca posl. Žiak: Slávne ústavodarné Národné shromaždenie!

Od vydania zákona č. 128 z r. 1946 Sb. o neplatnosti niektorých majetko-právnych jednaní z doby neslobody a o nárokoch z tejto neplatnosti a z iných zásahov do majetku pochádzajúcich, uplynuly dva roky. Skúsenosti nadobudnuté pri prevádzaní tohto zákona žiadajú si jeho novelizáciu.

Podnet na novelizáciu vyšiel zo zemedelského výboru, ktorý 1. VII. 1947 na návrh posl. dr Falťana prijal rezolúciu, v ktorej žiada vládu Československej republiky, aby uložila ministrovi spravodlivosti urýchlene vybaviť žiadosti českých a slovenských roľníkov a drobných prídelcov pôdy, ktorí v smysle zákona 128/1946 žiadajú priznanie verejného záujmu. V podstate išlo o to, že žiadosti malých a stredných roľníkov s výmerou pôdy do 15 ha o ponechanie pridelenej pôdy z majetkov rasove prenasledovaných majú byť vybavené ako žiadosti s preukázaným verejným záujmom, keď žiadatelia sú výkonní roľníci, neexponovali sa za fašizmus, nacizmus a ich organizácie a ničím sa neprevinili proti záujmom národa a Československej republiky.

Medzitým sa ukázalo, že problémy súvisiace s novelizáciou reštitučného zákona presahujú rámec slovenskej úpravy, ktorá sledovala novelizáciu s hľadiska záujmu drobných slovenských roľníkov, a že je potrebná taká novelizácia, ktorá shrnuje skúsenosti v celoštátnom merítku, a to nielen v poľnohospodárstve, ale aj v priemyselnom a inom hospodárskom sektore. Z popudu rozličných záujmových složiek, a to z Osídľovacieho úradu, Fondu národnej obnovy, Ministerstva spravodlivosti, Jednotného sväzu slovenských a českých roľníkov, konalo sa niekoľko porád, ktoré po dôkladnej diskusii dospely k takému zneniu novelizácie, ako ho vyjadril návrh poslancov dr Bartušku, dr Jelínka, dr Haima a spoločníkov.

O návrhu rokoval výbor právny a rozpočtový.

Novelizáciou zákona č. 128/1946 sleduje sa skutočný hospodársky záujem v našom štáte a nijako sa nemieni robiť krivda tým, ktorí boli prenasledovaní za fašizmu a nacizmu. Novými zákonmi, ktoré vyniesol tento slávny sbor, bolo riešené jednak vlastníctvo k pôde, revízia pozemkovej reformy, jednak urýchlené prídely Fondom národnej obnovy i znárodňovanie podnikov, ktoré pod znárodnenie spadajú. Novelizáciou sa docieli súlad medzi spomenutými novými zákonmi a odčinením krívd spáchaných fašizmom a nacizmom. V zásade pôjde o to, že reštitúcia majetkov nebude sa diať natoľko formou vrátenia majetkov in natura ako skôr formou náhrady peňažitej, alebo v iných cenných hodnotách podľa obecnej ceny.

Rozpočtový výbor osnovu zákona prerokoval a prijal v takom znení, ako sa na ňom usniesol právny výbor. Len v dôvodovej zpráve k článku IV navrhol výbor znenie poslednej vety: "Náhrada je zpravidla poskytována v dluhopisech, podle obdoby ustanovení čl. III s rozdílem, že jde o dluhopisy Fondu znárodněného hospodářství."

Prosím, aby toto bolo prijaté.

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná (zvoní):

Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Kokeš: Nejsou.

Zpravodajca posl. Žiak: Nie sú.

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 9 článků, nadpis a úvodní formuli. Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona to jest s jejími 9 články, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.

Tím je vyřízen 6. odstavec pořadu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP