Pátek 16. dubna 1948

Místopředseda dr Chytil: Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 9 hlav, 3 oddíly hlavy prvé, 58 paragrafů, přílohu k § 1, nadpisy hlav, nadpisy oddílů hlavy prvé, nadpisy paragrafů, nadpis zákona a úvodní formuli.

Poněvadž byl podán pozměňovací návrh posl. dr Johna, Komzaly, dr Kokeše, dr Nováka, dr Buriana, dr Štefánika a druhů, minim dát hlasovati takto:

Nejprve o §§ 1 až 18 podle zprávy výborové, o § 19 v úpravě návrhu posl. dr Johna, Komzaly, dr Kokeše, dr Nováka, dr Buriana, dr Štefánika a druhů; nebude-li přijata, o § 19 podle zprávy výborové; o §§ 20 až 58 podle zprávy výborové; poté o příloze k § 1, nadpisech hlav, nadpisech oddílů hlavy prvé, o nadpisech paragrafů, nadpisu zákona a úvodní formuli podle zprávy výborové.

Jsou námitky proti přednesenému pořadu hlasování? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Kdo souhlasí s §§ 1 až 18 osnovy podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Paragrafy 1 až 18 jsou přijaty ve znění zprávy výborové.

Kdo souhlasí s § 19 v úpravě návrhu posl. dr Johna, Komzaly, dr Kokeše, dr Nováka, dr Buriana, dr Štefánika a druhů, kterou doporučil pan zpravodaj, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. § 19 byl přijat v úpravě návrhu posl. dr Johna, Komzaly, dr Kokeše, dr Nováka, dr Buriana, dr Štefánika a druhů.

Kdo souhlasí s §§ 20 až 58 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Paragrafy 20 až 58 jsou přijaty podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s přílohou k § 1, s nadpisy hlav, nadpisy oddílů hlavy prvé, s nadpisy paragrafů, s nadpisem zákona a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona až na § 19 podle zprávy výborové.

Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání třetího odstavce pořadu, jímž je

3. Zpráva výborů dopravně-technického a právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 915) o úpravě působnosti ve věcech veřejného vyměřování a mapování (zeměměřický zákon) - (tisk 1162).

Zpravodajem za výbor dopravně-technický je posl. Juha. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Juha: Paní a pánové!

Vládní návrh zákona o úpravě působnosti ve věcech vyměřování a mapování - zeměměřický zákon - který je vám dnes předložen ke schválení, je jedním z prvních zákonů, který měni zastaralé předpisy a vývojem překonané zákony a nahrazuje je nikoli jen improvisovanou normou, nýbrž zákonem odpovídajícím dnešním potřebám.

Umění stanoviti vzájemnou polohu bodů na povrchu zemském a je zobraziti je tak staré jako kultura lidstva sama. Vyvíjelo se postupně, až dospělo takové dokonalosti, že po stránce vědecké dovede přesně stanoviti tvar i rozměry zeměkoule - po stránce technicko-hospodářské dovede opatřiti spolehlivý polohopisný i výškopisný podklad mapový a plánový pro jakékoli technické dílo. Jakmile se stala půda předmětem dávek či daní pro vrchnost nebo stát, bylo nutno opatřiti mapy, zobrazující velikost i tvar obhospodařovaných pozemků. První mapy byly vyhotoveny v Milánsku odbornými geometry podle císařského patentu ze dne 7. záři 1718 a sloužily k spravedlivému rozvržení daně pozemkové. Vojenské mapy vznikaly rokem 1764 a byly ukončeny r. 1777. Toto mapové dílo bylo označeno názvem "Josefinské mapování" a bylo to první rakouské vojenské mapováni vůbec. Napoleonské války vyvolaly potřebu nových map, vhodných pro válečné plánování a tažení, a proto Napoleon zřídil v Miláně v roce 1800 první vojenský zeměpisný ústav na světě.

Technická výstavba si vynutila, aby vedle zobrazení velikosti i tvaru té či oné části země měly mapy také výškopisný podklad, a k tomu došlo na celém území Rakousko-Uherska v letech 1876-1896. Za základ byla vzata střední průměrná hladina Adriatického moře z ročního pozorování na vodočtu v Molo Sartorio u Terstu. Od ní byla rozvinuta výšková síť a vybudována celá řada základních výškových bodů, z nichž jeden je na území jižních Čech u Lišova. Od tohoto bodu jsou odvozena všechna výšková měřeni v celé Československé republice. Toto nové údobí veřejného mapování si vyžádalo geometrů speciálně školených na vysokých školách technických. A tak roku 1896 byly na vysokých školách technických zřízeny dvouleté učebné běhy pro zeměměřiče, ukončené odbornou státní zkouškou.

Celý vývoj mapovacích prací byl vždy ovlivněn 1. potřebami fisku, 2. obranou státu, 3. technickou výstavbou. Tito činitelé nevyhnutelně způsobili rozpory v celé organisaci této služby. Zeměměřické práce byly roztříštěny v mnoha resortech státní a veřejné správy, po případě v soukromopodnikatelských rukách. V důsledku toho se mnohé, naprosto stejné práce konaly v několika resortech nehospodárně. Bylo to zbytečné plýtvání veřejnými i soukromými prostředky, a stejně i odbornými silami.

Výsledky zeměměřických prací úředně autorisovaných civilních geometrů a techniků zapadly bez dalšího využití ve sbírkách listin, aniž jich mohlo být i jinak hospodárně využito. Organisace veřejné vyměřovací a mapovací služby v Československé republice byla v roce 1918 převzata z monarchie rakouskouherské, kde zeměměřické práce prováděl kdekterý resort.

Odborné kruhy se bránily. Usilovaly již od roku 1919 o soustředění zeměměřické služby, která je podkladem všech technických prací, v jediném resortu. Tyto snahy vyzněly však naprázdno. Po osvobození v květnu 1945 pochopili zeměměřičtí inženýři, že jednou ze složek budovatelské práce jsou také zeměměřické práce, vykonávané soustavně, plánovitě, jednotné, s využitím všech nejnovějších poznatků a pracovních method. A dnes se jejich snažení mění ve skutek. Zeměměřická služba se organicky slučuje v jediném resortu, kde se bude celá práce řídit, zhodnocovat výsledky a dávat k dalšímu použití druhým resortům a regulovat potřeba veřejného vyměřování a mapování.

Výbor dopravně-technický projednal ve svých schůzích, konaných dne 8. a 14. dubna 1948, vládní návrh zákona o úpravě působnosti ve věcech veřejného vyměřování a mapování a provedl některé změny a doplňky tak, jak je to vytištěno ve zprávě výboru dopravně-technického, projevil také jednomyslně souhlas se změnami, které provedl výbor právní, a doporučuje slavnému Ústavodárnému Národnímu shromáždění takto upravený zákon ke schváleni.

Místopředseda dr Chytil: Zpravodajem za výbor právní je za posl. dr Hobzu posl. Parez. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Parez: Pane místopředsedo, slavná sněmovno!

Za onemocnělého zpravodaje právního výboru posl. dr Hobzu připojuji se k vývodům zpravodaje za výbor dopravně-technický posl. Juhy a též jménem právního výboru doporučuji, aby slavná sněmovna přijala projednávaný vládni návrh zákona ve znění usneseném shodně ve výboru dopravné-technickém i právním.

Místopředseda dr Chytil: Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá. Přistoupíme k hlasování.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Juha: Nejsou.

Zpravodaj posl. Parez: Nikoli.

Místopředseda dr Chytil: Osnova má 12 paragrafů, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 12 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.

Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání čtvrtého odstavce pořadu, jimž je

4. Zpráva výboru imunitného o žiadosti Okr. súdu odd. III v Novom Bydžove o súhlas s trest. pokračovaním proti posl. Dečimu. (Priestupok urážky na ctí podľa zákona čís. 108/1933 Sb.) - (tlač 1154).

Zpravodajem je za posl. dr Vagašského posl. Rožnay. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Rožnay: Panie a pánovia!

Okresný súd v Novom Bydžove požiadal podaním zo dňa 4. marca 1948 o súhlas k trestnému pokračovaniu proti posl. Bohuslavovi Dečimu pre urážku na cti podľa zákona čís. 108/1933 Sb.

Imunitný výbor jednal o tejto záležitosti a usniesol sa doporučiť Ústavodarnému Národnému shromaždeniu, aby posl. Deči na trestné pokračovanie vydaný nebol, keďže verejný záujem na prejednaní tohto prípadu neprevyšuje záujmy nerušeného výkonu poslaneckého mandátu posl. B. Dečiho.

Místopředseda dr Chytil: Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Přistoupíme k hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby Ústavodárné Národní shromáždění nedalo souhlas k trestnímu pokračování proti posl. Dečimu.

Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Ústavodárné Národní shromážděni usneslo se nedati souhlas k trestnímu pokračování proti poslanci B. Dečimu.

Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání pátého odstavce pořadu, jímž je

5. Zpráva výboru imunitního o žádosti kraj. soudu odd. VII v Táboře za souhlas s trest. stíháním posl. Hynka. (Přečin podle § 18, č. 1 a 3 zák. č. 50/1923 Sb.) - (tisk 1155).

Zpravodajem je posl. Mestek, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Mestek: Krajský soud v Táboře, odd. VII, požádal podáním ze dne 21. března 1948, čís. Nt VII 58/48-3, za souhlas s trest. stíháním posl. Frant. Hynka pro přečin podle § 18, č. 1 a 3 zákona číslo 50/1923 Sb. Imunitní výbor pojednal o této věci a usnesl se doporučit Ústavodárnému Národnímu shromáždění, aby posl. Hynek vydán nebyl, poněvadž veřejný zájem na projednání tohoto případu nepřevyšuje zájmu nerušeného výkonu poslaneckého mandátu posl. Hynka.

Místopředseda dr Chytil: Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Přistoupíme k hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby Ústavodárné Národní shromáždění nedalo souhlas k trestnímu stíhání posl. Hynka.

Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Ústavodárné Národní shromáždění usneslo se nedáti souhlas k trestnímu stíhání posl. Hynka.

Tím je vyřízen 5. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání šestého odstavce pořadu, jímž je

6. Zpráva výboru imunitního o žádosti kraj. soudu trestního, odd. XXIX v Praze za souhlas, s trest. stíháním posl. Zvěřiny. (Přečin podle § 18, c. 2, 3 zák. č. 50/1923 Sb.) - (tisk 1156).

Zpravodajem. Je posl. Doležel, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Doležel: Slavná sněmovno, paní a pánové!

Krajský soud trestní v Praze, odd. XXIX, požádal podáním ze dne 25. března 1948, č. Nt XXIX 66/48, za souhlas s trestním stíháním poslance Františka Zvěřiny pro přečin podle § 18, c. 2, 3 zák. č. 50/1923 Sb.

Imunitní výbor projednal tuto věc ve schůzi dne 13. dubna 1948 a usnesl se, aby Ústavodárnému Národnímu shromáždění bylo doporučeno vydati posl. F. Zvěřinu pro přečin podle § 18, č. 2, 3 zák. č. 50/1923 Sb., neboť veřejný zájem na projednání této trestní věci převyšuje veřejný zájem na vykonávání mandátu posl. Zvěřiny.

Místopředseda dr Chytil: Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Přistoupíme k hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby Ústavodárné Národní shromáždění dalo souhlas k trestnímu stíhání posl. Zvěřiny.

Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Ústavodárné Národní shromáždění usneslo se dáti souhlas k trestnímu stíhání posl. Zvěřiny.

Tím je vyřízen 6. odstavec pořadu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP