Čtvrtek 6. května 1948

Pristúpime k prejednávaniu štvrtého odstavca poriadku, ktorým je

4. Zpráva výborov zemedelského, zásobovacieho a osídlovacieho, právneho a rozpočtového o vládnom návrhu zákona (tlač 1210), ktorým sa mení a doplňuje zákon zo dňa 1. apríla 1947, č. 55 Sb., o pomoci roľníkom pri uskutočňovaní zemedelského výrobného plánu (tlač 1224).

Zpravodajcom za výbor zemedelský, zásobovací a osidlovací je posl. Mikuláš. Dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. Mikuláš: Slavná sněmovno!

Vládní návrh zákona tisk č. 1210 mění a doplňuje některá ustanovení zákona ze dne 1. dubna 1947, č. 55 Sb. o pomoci rolníkům při uskutečňování zemědělského plánu. Účelem zákona č. 55/47 Sb. bylo umožnit splnění dvouletého plánu v zemědělství. Obsahoval určitá ustanovení, pomocí jichž by mohly být zmobilisovány a využity všechny prostředky především k tomu, aby nikde nezůstala půda ležet ladem. Při praktickém provádění zákona se projevily četné nedostatky a tak jeho novelisace se stala nezbytností. Platí to zejména o Slovensku, kde nedostatečná ustanovení zákona měla za následek nevčasné obdělání půdy, při čemž namnoze půda zůstala ležet ladem. Na základě tohoto stavu věcí vydal na Slovensku pověřenec pro zemědělství a pozemkovou reformu vyhlášku č. 53/47 Sb. Slovenské národní rady, která v podstatě obsahuje ustanovení § 11a projednávané osnovy. (Předsednictví se ujal předseda David.)

Pokud se týče českých zemí, dostává se doplněním § 9, odst. 2 okresním národním výborům takové opory při plnění tohoto zákona, aby sledovaný účel mohl být prakticky dosažen.

Dále je třeba podotknout, že původní zákon č. 55/47 měl časové omezení působnosti na dobu dvouletky. Projednávaná osnova zákona upouští od časového omezení z toho důvodu, že i po dvouletce bude u nás následovat další plánované hospodářství.

Z uvedených důvodů je patrno, že vládní návrh zákona se jeví jako nutné opatření pro uskutečňování zemědělského výrobního plánu.

Jménem výborů zemědělského, zásobovacího a osidlovacího doporučuji slavné sněmovně tento vládní návrh zákona ke schválení.

Předseda: Zpravodajem za výbor právní je posl. Štěpán. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Štěpán: Slavná sněmovno!

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ze dne 1. dubna 1947, č. 55 Sb., o pomoci rolníkům při uskutečňování zemědělského výrobního plánu, byl projednán a přijat právním výborem Ústavodárného Národního shromáždění ve schůzi, konané dne 3. t. m.

Jde celkem o dvě změny v uvedeném zákoně (článek I, č. 1 a č. 3 vládního návrhu) a o doplnění ustanovením § 11a, které se vkládá za nynější § 11 zák. (čl. I, č. 2 vládního návrhu).

Pokud se týká změn zákona č. 55/1947 Sb., jde v prvé řadě o doplnění nynějšího znění § 9, které se označuje jako odst. 1, novým odst. 2, který má umožnit, aby zemědělská zařízení, t. j. stroje a pod., mohla býti pro potřebu v určité obci zapůjčena určitému zemědělci v jiné obci téhož okresu. Až dosud takové opatření nemohlo být učiněno, poněvadž při nynějším znění § 9 zákona č. 55/1947 Sb. bylo možno opatřiti zemědělskou výpomoc toliko v rámci téže obce, kterážto skutečnost byla v praxi všeobecně pociťována jako nedostatek novelovaného zákona. Podle vládního návrhu bude nyní možno, aby okresní národní výbor, který má přehled o výrobních prostředcích v jednotlivých obcích svého obvodu, určil na žádost místního národního výboru obce, v kterých nemohou býti zemědělské práce zvládnuty místními prostředky, a v které jiné obci jeho obvodu možno najíti možnost výpomocí. Určí takovou obec a její místní národní výbor vydá pak rozhodnutí o zapůjčení stroje a pod. určitému zemědělci v obci druhé. Dosavadní znění zákona č. 55/47 Sb., zejména ustanovení § 10, zaručuje, že bude poskytnuta náhrada podle platných cenových předpisů a to i v tom případě, že by došlo k poškození zapůjčeného stroje.

Druhá navržená změna se týká časového omezení platnosti zákona č. 55/1947 Sb., která byla stanovena do 31. prosince 1948, tedy na dobu dvouletého výrobního plánu. Plánované hospodářství vyžaduje také plánování výrobních prostředků, kterých stále ještě není plný dostatek. Je proto třeba podržeti platnost zákona č. 55/1947 Sb. i pro budoucnost až do té doby, kdy bude možno provésti zcela plánovanou mechanisaci zemědělské práce. Je proto nutno časové omezení platnosti zákona č. 55/1947 Sb. ze zákona vypustiti a v § 17 škrtnouti slova "a platí do 31. prosince 1948".

Při doplnění zákona č. 55/1947 Sb. novým ustanovením § 11a jde o ustanovení časově omezené do 31. prosince 1950, které má vyřešiti zvláštní situaci v okresech na jižním Slovensku, z nichž jest obyvatelstvo určeno k vysídlení do Maďarska. V dotčených obcích není namnoze ještě možnosti ustanoviti místní národní výbory z obyvatel, kteří by měli plný zájem na přesném provádění zákona a plnění výrobního plánu. Totéž platí pokud jde o ustavení místních sdružení Jednotného svazu slovenských zemědělců, do něhož podle zákona č. 145/1947 Sb. mají přístup pouze zemědělci slovanské národnosti. Zákon č. 55/1947 Sb. může býti prováděn vzhledem k svému positivnímu předpisu jenom v součinnosti s místními sdruženími jednotných svazů zemědělců. Z uvedených důvodů vydal pověřenec pro zemědělství a pozemkovou reformu se souhlasem předsednictva Slovenské národní rady vyhlášku č. 53/1947 Sb., jejíž účinnost byla prodloužena pro hospodářský rok 1947-1948 další vyhláškou č. 68/1947 Sb. n. Slovenské národní rady.

Toto slovenské nouzové opatření, které věcně bylo zcela odůvodněno, se však týká splnění výrobního plánu, tedy otázky celostátní, a je proto na místě a nutno nahraditi je normou celostátní povahy, jak činí vládní návrh novým ustanovením § 11a, které přejímá vcelku obsah uvedených vyhlášek pověřence pro zemědělství a pozemkovou reformu. Jde tu o přenesení rozhodovací pravomoci, která podle nynějšího znění zákona č. 55/1947 Sb. náleží s výjimkou jediného ustanovení § 10 místním národním výborům, na okresní národní výbory a jejich odborné orgány (státní agronomy), které mají nyní dostati pravomoc nařizovati zemědělcům v dotčených obcích pracovní povinnost pokud jde o obdělávání jejich pozemků a stanoviti též podrobný postup prací a dobu jejich provedení. Účinnost opatření okresních národních výborů mají zajistiti přímou kontrolou zvláštní zmocněnci, které ustanovuje okresní národní výbor. Tito zmocněnci jsou dočasnými veřejnými orgány, kterým přísluší odměna, jejíž výši stanoví pověřenec zemědělství a pozemkové reformy v dohodě se zúčastněnými pověřenci. Příslušné náklady hradí dotčení zemědělci podle plošné výměry půdy, o jejíž obdělání jde. Bližší předpisy o této úhradě vydává a vyhlašuje v Úředním věstníku pověřenec zemědělství a pozemkové reformy v dohodě se zúčastněnými pověřenci.

Uvedenými dvěma změnami a jedním doplňkem nynějšího znění zákona č. 55/1947 Sb. bude po právní stránce zajištěna možnost úplného obdělání zemědělské půdy v Československé republice a budou tedy dány i všechny právní předpoklady pro splnění výrobního plánu. (Potlesk.)

Předseda: Zpravodajem za výbor rozpočtový je posl. Pešák. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Pešák: Pane předsedo, paní a pánové!

Vládním návrhem zákona tisk 1210 se doplňuje zákon ze dne 1. dubna 1947, č. 55 Sb., o pomoci rolníkům při uskutečňování zemědělského výrobního plánu.

Při provádění zvláštní akce ke zdolání podzimní orby a osevu v zemědělství v r. 1947 ukázala se ustanovení zákona č. 55/1947 Sb. velmi užitečnými a naprosto nezbytnými. Pomocí zákona č. 55/1947 podařilo se nejen zdolati všechny podzimní práce, ale zvládnouti následky katastrofálního sucha i přípravou půdy pro jarní osev na r. 1948.

Ukázalo se však, že § 9 zákona č. 55/1947 nedostačuje, zvláště pokud jde o přesun, zejména orebních strojů, t. j. hlavně traktorů, secích strojů, větších mlátiček k výmlatu z obce do obce. Okresní národní výbory sice nařizovaly přesuny podle potřeby, ale neměly k tomu zákonitého podkladu. Proto § 9 je nutno doplniti odstavcem č. 2, jak jest v osnově navrženo, aby okresní národní výbory dostaly zákonitou pravomoc v rozhodování. V osnově zákona tisk 1210 se navrhuje, aby se do zákona č. 55/1947 za § 11 vložil nový paragraf, označený § 11a).

§ 11 zákona č. 55/1947 pouze určuje, že se může použíti stodoly a jiných nemovitostí v obci k úschově sklizně, jestliže se jich používá k jinému účelu než původnímu a jsou-li nutné ke splnění výrobního plánu v obci. § 11a) je doplňkem k zákonu č. 55/1947. Praxe ukázala, že v některých okresech na jihu Slovenska, v nichž jde o výměnu maďarského obyvatelstva, ustanovení zákona č. 55/1947 naprosto nestačí. Maďarské obyvatelstvo, jež má býti přestěhováno, nemá zájem o obdělání půdy, nechává ji úplně ležeti ladem nebo ji v krajním případě obdělává takovým způsobem, že to není možno nazvati řádným hospodařením. Situace je tím svízelnější, že jde o obce, kde jako správní orgány fungují i osoby, určené k přesídlení, takže v těchto obcích není předpokladu řádného hospodaření. V těchto obcích nemohlo ani dojíti k ustavení Jednotného svazu slovenských zemědělců, s jehož součinností zákon č. 55/1947 počítá. Proto vydal na Slovensku pověřenec zemědělství a pozemkové reformy vyhlášku č. 53/1947 Sb. nař. Slovenské národní rady, jež obsahuje vcelku ustanovení shodné s navrhovaným zákonem v § 11a.

Zmíněná vyhláška č. 53/1947 Sb., vydaná pověřencem zemědělství a pozemkové reformy na Slovensku, obsahuje, pokud jde o úhradové opatření, obdobná ustanovení, jako jest ustanovení v § 11a, odst. 5 zákona č. 55/1947. Lze proto uvésti, že provádění ustanovení § 11a nebude znamenati zvýšení náhrady ze státní pokladny.

Účinnost zákona č. 55/1947 Sb. je omezena na dobu zemědělské dvouletky, a to do 31. prosince 1948, jak je uvedeno v osnově v § 17. Jelikož je dnes jasno, že po dvouletém hospodářském plánu bude následovati další plánované hospodaření, je třeba v ustanovení § 17 zákona č. 55/1947 Sb. vypustiti časové omezení jeho platnosti.

Rozpočtový výbor projednal tento vládní návrh zákona ve své schůzi dne 3. května 1948. Jako zpravodaj doporučuji slavnému Ústavodárnému Národnímu shromáždění přijetí této osnovy. (Potlesk.)

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Mikuláš: Nejsou.

Zpravodaj posl. Štěpán: Není jich.

Zpravodaj posl. Pešák: Nejsou.

Předseda: Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 2 články, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 2 články, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.

Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání pátého odstavce pořadu, jímž je

5. Společná zpráva výborů soc.-zdravotnického, právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 1211) o splacení zápůjček zaručených státem podle některých zákonů o stavebním ruchu a o změně zákona o náhradě podle zákonů o stavebním ruchu (tisk 1223).

Zpravodajem za výbor soc.-zdravotnický je posl. Kapoun. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Kapoun: Pane předsedo, paní a pánové!

Vládní návrh zákona tisk č. 1211 o splacení zápůjček zaručených státem podle některých zákonů o stavebním ruchu, sjednocuje a doplňuje všechny zákony a nařízení z doby první republiky a národní nesvobody. V době národní nesvobody byla zásahem okupantů provedena úprava státních podpor na způsob státní záruky či státních zápůjček podle zákona o stavebním ruchu z r. 1919 až 1924 a slovenských zákonů z r. 1941 až 1945. V důsledku těchto opatření se vyvíjela výplata podpor úplně odlišně.

Jiné byly platební a umořovací podmínky v zemích českých, jiné v pohraničí, připojeném po Mnichově k Německu a Maďarsku a jiné na Slovensku. Tímto opatřením okupantů vznikly dlužné jistiny neumořených zápůjček, podle zákona o stavebním ruchu z let 1919 až 1924 a zajištěných na domech, a to:

ve vnitřní oblasti zemí českých byl stav k 31. prosinci 1946 87.047,46 Kčs, v pohraničním území českých zemí k 30. září 1938 304,028.638,78 Kčs, ve vnitřní oblasti Slovenska k 30. dubnu 1947 92,873.486,46 Kčs, v pohraničním území Slovenska k 30. dubnu 1947 46,309.763,66 Kčs. Podle zákona č. 75 z r. 1941 Sl. z. byl stav k 30. dubnu 1947 156,168.515,52 Kčs a podle nařízení č. 128 z r. 1945 Sb. n. SNR byl stav k 30. dubnu 1947 430.412,78 Kčs. Celková částka činí 599,897.864,66 Kčs.

Stát je podle zákona o stavebním ruchu z let 1919 až 1924 podle § 5 zavázán platiti ze zaručených zápůjček úrok, úmor a jiné vedlejší platy. Tento závazek se vztahuje pochopitelně i na dobu nesvobody. Jestliže byli tedy vlastníci domů v pohraničním území českých zemí nebo v pohraničním území Slovenska, jakož i ve vnitřní jeho oblasti nuceni po 30. září 1938 sami úrokovat a umořovat tyto zápůjčky buď proto, že Německo nebo Maďarsko nepřevzalo naše státní závazky, nebo proto, že na Slovensku je k tomu nutila zvláštní norma, je zajisté spravedlivé, přiznává-li jim osnova nárok, aby tyto svoje pohledávky kompensovali pohledávkami, které má za nimi stát z titulu podpory. Pokud by snad jejich nárok byl vyšší, může jim podle § 5, odst. 1 býti nahrazen rozdíl hotově.

Zde osnova rozlišuje. Vyplývá-li rozdíl z platů, učiněných po osvobození, nahradí se vyšší částky vždy, jinak jen v případech hodných zvláštního zřetele a toliko podle rozhodnutí ministerstev sociální péče a financí.

Vládní návrh tisk 1211 stanoví náhradu a vyrovnání těchto rozdílů. Současně stanoví jednotný způsob záruk, jejich výši, jejich umořování a splácení stejným způsobem pro celé území Československé republiky. Ministr financí se zmocňuje vydati na úhradu vydání vzniklého z tohoto zákona 3 % státní dluhopisy, znějící na jméno, a stanoviti bližší podmínky jejich vydání, jakož i podmínky, za jakých bude možno je převádět.

Dále stanoví zákon jednotné, a to podstatné snížení úrokové sazby, stejné pro celé území Československé republiky, na 3 %.

Zákon nabude platnosti dnem vyhlášení a provede jej ministerstvo sociální péče se zúčastněnými ministry.

Soc.-zdravotnický výbor projednal podrobně návrh zákona ve schůzi dne 3. května 1948 a po některých malých tiskových a stylistických opravách se jednomyslně usnesl doporučit návrh zákona tisk 1211 slavnému Ústavodárnému Národnímu shromáždění ke schválení. (Potlesk.)



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP