(1) Osoby, jimž se dostává zaopatřovacích
požitků podle
1) tohoto zákona s výjimkou osob uvedených v § 7, odst. 1, písm. b) a c) a v § 9,
2) zákona č. 76/1922 Sb., ve znění zákonů jej měnících a doplňujících, jestliže porucha zdraví nebo smrt živitele nastala za okolností uvedených v § 3, a
3) zákona č. 83/1922 Sb., ve znění
zákonů jej měnících a doplňujících,
mají za podmínek, jinak stejných a předepsaných
pro všechny uchazeče, bez újmy přednostních
práv účastníků národního
odboje, přednost zejména:
a) při propůjčování velkoprodeje i maloprodeje tabáku a tabákových výrobků,
b) při udělování oprávnění k živnostem,
c) při přidělování nebo rozdělování zemědělského majetku, přidělování živnostenských podniků a jiného než zemědělského nemovitého majetku,
d) při propůjčování míst ve veřejných službách, v podnicích filmových a při zaměstnávání v soukromých podnicích, zejména jde-li o místa, na kterých se mohou invalidé stejně dobře uplatniti jako osoby zdravé,
e) při přijímání poškozenců
a jejich dětí do škol.
(2) Pokud jsou zvláštními předpisy upravena
přednostní práva, lze uplatňovati
přednostní práva podle odstavce 1 jen v rámci
těchto zvláštních předpisů.
(1) Invalidé z okruhů osob uvedených v §
84, odst. 1, kteří nemohou vykonávati své
zaměstnání v důsledku svého
poškození, nebo váleční a vojenští
invalidé, kteří nemohli se svému zaměstnání
v důsledku nastoupení vojenské služby
doučiti, po př. nabýti prakse, mohou býti,
pokud toho jejich schopnosti dovolují, přeškoleni
nebo doučeni v kursech. Vládním nařízením
budou upraveny podrobnosti přeškolení nebo
doučení v kursech a bude stanoveno, zda vůbec
a za jakých podmínek úspěšné
absolvování kursu nahradí výcvik a
praktické zaměstnání, předepsané
jako podmínka pro samostatný výkon živnosti
živnostenským řádem a zákony
a předpisy jej doplňujícími.
(2) Ministerstvo průmyslu nebo ministerstvo vnitřního
obchodu může prominouti invalidům z okruhů
osob, uvedených v § 84, odst. 1, podmínky předepsané
pro nástup živností, nejde-li o živnosti
uvedené v § 9, odst. 4 zákona ze dne 15. května
1946, č. 136 Sb., o umísťování
a jiném zaopatření účastníků
národního boje za osvobození.
Ustanoveními §§ 84 a 85 nejsou dotčeny
zvláštní předpisy, jimiž se poskytují
výhody, úlevy a přednostní práva
účastníkům národního
odboje.
(1) Podnikatelé nebo pořadatelé divadel,
filmových představení, koncertů, přednášek,
sportovních a artistických podniků (variété,
kabaretů, cirkusových představení
atd.), tanečních představení a výstav
kulturního rázu jsou povinni poskytnouti těžkým
invalidům z okruhů osob uvedených v §
84, kteří mají úřední
průkazku, slevu vstupného ve výši 50%
normálního vstupného. Omezovati snížení
vstupného na určité dny nebo určitá
představení není přípustno.
Sleva neplatí pro první provedení, ani pro
zvláštní slavnostní představení.
(2) Sleva platí jen pro cenu jednotlivých vstupenek
u pokladny podniku.
(3) Těžkými invalidy (odstavec 1) jsou invalidé,
jejichž snížení výdělečné
schopnosti, způsobené vadou, pro kterou byli uznáni
invalidy, činí nejméně 45%.
(1) Sleva vstupného (§ 87) se poskytuje jen na předložení
úřední průkazky (§ 95, odst.
1).
(2) Potřebuje-li oprávněný podle úředního
lékařského zjištění stálého
doprovodu, obdrží i průvodce slevu vstupného.
Nutnost stálého doprovodu musí býti
v tomto případě zvláště
v průkazce osvědčena.
Zneužití výhod podle §§ 87 a 88 má
za následek odnětí nebo omezení průkazky
(§ 95) bez újmy trestního stihání.
(1) Podniky pro veřejnou dopravu jsou povinny dopravovati
invalidy z okruhů osob uvedených v § 84, jejichž
výdělečná schopnost jest snížena
nejméně o 65 % a kteří požívají
pro tuto invaliditu zaopatření, na úřední
průkazku zdarma:
a) při dopravě na drobných drahách a
b) při místní autobusové dopravě
v obci.
(2) Ministr dopravy může jednotlivé trati z
této povinnosti vyjmouti.
Bezplatná doprava podle § 90 platí u invalidů,
jimž je třeba stálého doprovodu, také
pro průvodce nebo psa-vůdce.
Podniky (§ 90), které nemají průměrně
více než deset zaměstnanců, jsou osvobozeny
od povinnosti bezplatné dopravy. V pochybnostech rozhoduje
o tom ministr dopravy.
(1) Invalidé z okruhů osob uvedených v §
84, kteří pro poškození zdraví,
pro něž požívají zaopatření,
nutně potřebují při dopravě
na železnicích místa k sedění,
a všichni invalidé uvedení v § 90 mohou
na státních i soukromých železnicích
Československé republiky použíti druhé
třídy vozové s jízdenkou třetí
třídy.
(2) Těmto invalidům jest ve všech dopravních
prostředcích přiděliti místo
k sedění.
(3) Slepcům z okruhů osob uvedených v §
84 poskytují železnice v Československé
republice 50% slevu jízdného ve 3. třídě
osobního vlaku a volnou jízdu pro průvodce,
je-li prokázáno, že slepec potřebuje
stálého doprovodu. Sleva se nesposkytuje slepcům,
kteří provozují obchod nebo živnost.
Invalidům z okruhů osob uvedených v §
84, se vydává, je-li to odůvodněno
jejich poškozením, průkazka, která je
opravňuje k tomu, aby při vyřizování
svých osobních věcí měli před
úřady při osobním jednání
přednost. Tato průkazka platí i před
soudy, pokud to dovolí povaha úřední
věci.
(1) K dosažení výhod podle §§ 87
až 94 zavádí se jednotná úřední
průkazka (průkazka na výhody pro invalidy).
(2) Ministr ochrany práce a sociální péče
se zmocňuje, aby určil vzor této průkazky.
Průkazku vydává na žádost úřad
poukazující zaopatřovací požitky.
(3) Průkazy o těžké invaliditě
vydané podle dosavadních předpisů
pozbývají platnosti koncem roku 1946.
(1) Všichni zaměstnavatelé jsou povinni přijímati
do zaměstnání na pracovních místech
těžké invalidy (§ 87, odst. 3) z okruhů
osob uvedených v § 84 za stejných podmínek
platných pro ostatní zaměstnance téže
kategorie a za podmínek stanovených v tomto zákonu,
pokud tato místa nejsou obsazena vlastními invalidy
dotyčných závodů. Těžcí
invalidé z okruhů účastníků
národního odboje mají přednost před
ostatními těžkými invalidy.
(2) Není-li uchazečů z okruhů osob
uvedených v odstavci 1, jsou závody tam uvedené
povinny zaměstnávati stejným způsobem
jiné invalidní osoby, u nichž snížení
výdělečné schopnosti činí
podle nálezu lékaře okresního úřadu
ochrany práce nejméně 45%.
(3) O výhody podle odstavců 1 a 2 hlásí
se uchazeči u okresního úřadu ochrany
práce, příslušného podle jejich
bydliště, pokud jde o zaměstnání
v soukromých závodech a národních
podnicích, jinak u příslušného
ústředního úřadu.
Těžcí invalidé, u nichž snížení
výdělečné schopnosti bude později
stanoveno méně než 45%, nebo u nichž snížení
výdělečné schopnosti již vůbec
nebude uznáno, požívají ochrany podle
části X. tohoto zákona ještě
po dobu jednoho roku od právní moci nového
rozhodnutí, jímž bylo jejich snížení
výdělečné schopnosti stanoveno nižším
stupněm.
Osoby uvedené v § 96 se mohou domáhati výhod
podle tohoto zákona jen, pokud jinak mají jak potřebnou
tak i předepsanou odbornou způsobilost k výkonu
příslušného druhu práce. §
99.
(1) Pracovní místa podle tohoto zákona jsou
ta, na nichž jsou zaměstnávány osoby
za mzdu nebo za plat. Za takové osoby se nepokládají
mladiství až do 16 let věku, učňové,
volontéři, praktikanti a zaměstnanci podobného
druhu.
(2) Pracovní místa jsou také místa
zaměstnanců ve veřejných službách,
Zvláštní předpisy o obsazování
těchto míst, zejména o předběžném
vzdělání, pořadí a čekací
době čekatelů a o povyšování,
překládání a propouštění
zůstávají tímto zákonem nedotčeny.
(3) Za pracovní místa se pokládají
také místa domáckých dělníků,
faktorů a domáckých živnostníků,
kteří pracují převážně
pro týž závod buď sami, nebo se svými
rodinnými příslušníky nebo nejvýše
s dvěma cizími pomocnými silami.
(4) Za pracovní místa se nepokládají
místa, na nichž jsou zaměstnáváni
a) zákonní zástupci právnických osob nebo korporací veřejného a soukromého práva,
b) osoby, které nekonají práci ani pro výdělek,
ani za účelem výcviku.
(5) Má-li jeden podnikatel více závodů,
sčítají se pro výpočet podle
§ 100 pracovní místa v těchto závodech,
jako by šlo o závod jeden, avšak jen tehdy, souvisí-li
tyto závody místně a jsou-li téhož
druhu, nebo doplňují-li se.
(6) Ustanovení, která se týkají soukromých
závodů, platí i pro národní
podniky.
(1) Počet těžkých invalidů, kteří
musí býti v závodu zaměstnáni,
se řídí počtem započitatelných
pracovních míst (§ 99) v závodu. Závod
jest povinen zaměstnati na prvních 20 pracovních
míst (§ 99) aspoň jednoho a na každých
dalších třicet pracovních míst
nejméně jednoho dalšího těžkého
invalidu (§ 96).
(2) Invalida se snížením výdělečné
schopnosti aspoň 70% započítává
se závodu do počtu osob, které má
podle odstavce 1 zaměstnati, za dva těžké
invalidy.
(3) V závodech, v nichž aspoň polovina pracovních
míst (§ 99) je obsazena ženskými silami,
mohou býti započítány až do poloviny
počtu osob, které mají býti povinně
zaměstnány podle odstavce 1, vdovy po mužích,
kteří přišli o život jako účastníci
národního odboje nebo vojáci nebo oběti
války.
Ministerstvo ochrany práce a sociální péče
může v dohodě s ministerstvem průmyslu,
pokud jde o průmysl potravinářský
v dohodě s ministerstvem výživy, po slyšení
ústředí odborových organisací
snížiti rozsah povinnosti podle §§ 96 a
násl. buď všeobecně, nebo pro určité
skupiny povolání nebo závodů, zejména
u sezonních závodů nebo takových,
v nichž počet zaměstnanců je značně
proměnlivý, - u úřadů, jakož
i u závodů, patřících právnickým
osobám veřejného práva v dohodě
s ministerstvy financí, vnitra a dalšími zúčastněnými
ministerstvy - zejména může ze zvláštních
důvodů ustanoviti buď všeobecně,
nebo v jednotlivých případech, že nemají
býti započítávána nebo že
mají býti jen částečně
započítávána pracovní místa
obsazená přechodně, jakož i jednotlivé
druhy míst domáckých dělníků,
faktorů i domáckých živnostníků.
Zemské úřady ochrany práce mohou zprostiti
jednotlivé soukromé závody buď úplně
nebo z části povinnosti podle §§ 96 a
násl., je-li to žádoucí podle zvláštní
povahy případu. Zproštění může
býti vázáno na podmínky sloužící
ochraně osob, na něž se vztahuje tento zákon.
§ 103.
(1) Soukromému zaměstnavateli může příslušný
okresní úřad ochrany práce po slyšení
závodního zastupitelstva zaměstnanců
naříditi, aby až do splnění své
povinnosti podle § 96 vyhradil těžkým
invalidům pracovní místa určitého
druhu nebo jednotlivě určená pracovní
místa, která se zejména hodí pro těžké
invalidy.
(2) Pro úřady, jakož i pro závody, patřící
právnickým osobám veřejného
práva může stejné opatření
učiniti na žádost ministerstva ochrany práce
a sociální péče příslušné
ministerstvo.
(1) Soukromému zaměstnavateli, který nesplnil
svou povinnost podle § 96 do 3 měsíců
od vyhlášení tohoto zákona, po př.
do jednoho měsíce ode dne, kdy počet těžkých
invalidů v závodu zaměstnaných klesl
pod výměru uvedenou v § 100 tohoto zákona,
může býti stanovena příslušným
okresním úřadem ochrany práce přiměřená
lhůta - nejméně 14 denní - k dodatečnému
splnění s upozorněním, že po
bezvýsledném uplynutí lhůty bude mu
do závodu nuceně přidělen těžký
invalida k zaměstnání.
(2) Nesplní-li soukromý zaměstnavatel ve
lhůtě stanovené podle odstavce 1 svou povinnost
podle § 96, bude mu přidělen do závodu
těžký invalida s určením doby,
od kdy ho musí zaměstnati. Pravoplatné opatření
úřadu má účinnost pracovní
smlouvy ujednané v dohodě s příslušnými
orgány závodních zastupitelstev zaměstnanců
mezi zaměstnavatelem a těžkým invalidou.
Pokud obsah smlouvy není určen závodním,
služebním či tarifním řádem
nebo vyhláškou ministra ochrany práce a sociální
péče, stanoví jej úřad, který
vydal výměr o přidělení podle
platných předpisů o pracovním právu.
(1) Uvolní-li se v soukromém závodu pracovní
místo, které je obsazeno těžkým
invalidou nebo které má podle § 103 zůstati
vyhrazeno pro těžkého invalidu, má to
závod bez průtahu oznámiti příslušnému
okresnímu úřadu ochrany práce. (2)
Uvolněná pracovní místa smějí
býti teprve tehdy obsazena, jestliže příslušný
okresní úřad ochrany práce nejmenoval
soukromému zaměstnavateli do sedmi dnů po
tom, co došlo oznámení závodu, vhodného
invalidu, ledaže obsazení místa nemůže
býti odloženo beze škody pro podnik. V takovém
případě může zaměstnavatel
místo obsaditi jen prozatímně do rozhodnutí
příslušného úřadu, po
př. do uplynutí sedmidenní lhůty.
(1) Soukromý zaměstnavatel je povinen úřadům
ochrany práce oznámiti údaje, jichž
je třeba k provádění tohoto zákona,
a dáti možnost je přezkoumati.
(2) Při zaměstnávání těžkých
invalidů má zaměstnavatel přihlédnouti
k jejich zdravotnímu stavu a usnadniti podle možnosti
vhodnými provozními zařízeními
jejich trvalé zaměstnání.
(1) Úřad, který je příslušný
rozhodovati o zaopatřovacích požitcích
těžkého invalidy z okruhů osob uvedených
v § 84, může na návrh okresního
úřadu ochrany práce odejmouti tomuto těžkému
invalidovi na čas výhody poskytnuté ustanoveními
o povinném přijímání do zaměstnání,
jestliže těžký invalida odmítne
nebo opustí bez závažného důvodu
pracovní místo nebo vlastní vinou ztíží
své umístění. Dobu odnětí
jest v rozhodnutí stanoviti. Invalida má býti
dříve slyšen.
(2) O odnětí výhod podle odstavce 1 osobám
uvedeným v § 96, odst. 2 rozhoduje příslušný
okresní úřad ochrany práce.
(1) Příslušnými úřady,
pokud není výslovně jinak stanoveno, jsou
ve věcech upravených v §§ 96 až 107
okresní úřady ochrany práce.
(2) Místně příslušný je
okresní úřad ochrany práce, v jehož
obvodu má invalida své trvalé bydliště.
Je-li závod, v němž je invalida zaměstnán
nebo má býti zaměstnán, v obvodu jiného
okresního úřadu ochrany práce, rozhodne
ve věci tento úřad, vyžádaje
si posudek úřadu, který je příslušný
podle invalidova bydliště.
(3) Ministerstvo ochrany práce a sociální
péče dozírá na to, aby povinnosti
podle §§ 96 a násl. byly plněny. U úřadů,
jakož i u závodů patřících
právnickým osobám veřejného
práva dohlíží na plnění
těchto povinností příslušný
ústřední úřad v dohodě
s ministerstvem ochrany práce a sociální
péče.
(4) Ustanovení §§ 96 a 106 jest prováděti
tak, aby těžcí invalidé byli co největší
měrou zachováni svému vyučenému
nebo dřívějšímu povolání
a aby se zabránilo nepoměrně silnému
zatížení jednotlivých skupin povolání
nebo jednotlivých podnikatelů.
Na Slovensku vykonávají ministři působnost
danou jim tímto zákonem v dohodě s příslušnými
pověřenci.
(1) Veškery úřady a obce jsou povinny spolupůsobiti
při provádění tohoto zákona.
(2) Každý je povinen úřadům,
pověřeným prováděti tento zákon,
podávati potřebné zprávy.
(3) Výsledků šetření o hospodářských
a osobních poměrech poškozenců smí
býti použito jen k účelům provádění
tohoto zákona
(1) Kdo poruší povinnosti uložené v §
110, odst. 1 a 2 bude bez újmy soudního stihání
potrestán okresním národním výborem
pokutou do výše 3000 Kčs, v případě
nedobytnosti náhradním trestem vězení
až do 8 dnů.
(2) Soukromé zaměstnavatele nebo jejich zástupce,
kteří jednají proti předpisům
§§ 96 až 106 tohoto zákona, trestají
okresní národní výbory pokutou do
50.000 Kčs nebo vězením do šesti měsíců.
Byla-li uložena pokuta, jest pro případ její
nedobytnosti zároveň stanoviti náhradní
trest vězení podle míry zavinění
až do šesti měsíců. Tyto tresty
mohou býti uloženy také zároveň,
při čemž trest na svobodě spolu s náhradním
trestem za nedobytnou pokutu nesmí přesahovati šest
měsíců.
Požívání zaopatření podle
tohoto zákona nemá následků spojených
s chudinským zaopatřením.
Právní listiny a jiné písemnosti,
jichž je třeba k uplatňování
nároků podle tohoto zákona nebo k jeho provádění,
jsou osvobozeny od kolků a poplatků, pokud slouží
výhradně tomuto účelu.
Zaopatřovací požitky, vyplácené
podle tohoto zákona, jsou osvobozeny od daně důchodové
a daně ze mzdy.
Úprava požitků přiznaných podle
předpisů dosud platných bude provedena z
moci úřední.
(1) Ode dne, kdy tento zákon nabude účinnosti,
nemá poškozenec nároku ani na vyživovací
příspěvky, ani na jiné platy, které
byly poskytovány z důvodu skutečností,
tvořících podklad pro přiznání
zaopatřovacích požitků podle tohoto
zákona.
(2) Přiznané vyživovací příspěvky,
jakož i platy uvedené v odstavci 1 se vyplácejí
však jako záloha na zaopatřovací požitky
podle tohoto zákona až do rozhodnutí o zaopatřovacích
požitcích, nejdéle však jeden rok po propuštění
invalidy z činné vojenské služby a u
pozůstalých jeden rok od smrti nebo nezvěstnosti
osoby, od níž je odvozován nárok na
zaopatření; v obou případech však
počíná tato lhůta nejdříve
dnem, kdy tento zákon nabývá účinnosti.
Takto vyplacené částky se zúčtují
za stejnou dobu na přiznané zaopatřovací
požitky. Přeplatky se nevymáhají.
(3) Zvýšení důchodu invalidů,
kteří utrpěli poškození za okolností
uvedených v § 2, odst. 1, písm. a) až
c), jakož i pozůstalých po osobách,
které zemřely za týchž okolností,
bude provedeno s účinností od 1. ledna 1946,
(1) Všechny právní předpisy, které
odporují ustanovením tohoto zákona, nebo
se jím nahrazují, se zrušují, zejména:
zákon z 8. dubna 1919, č. 199 Sb., o organisaci
péče o válečné poškozence,
vládní nařízení ze dne 17.
října 1919, č. 561 Sb., o organisaci péče
o válečné poškozence, vládní
nařízení ze dne 15. července 1920,
č. 436 Sb., o kapitalisaci důchodu invalidního
na základě zákona o požitcích
válečných poškozenců, vládní
nařízení z 8. června 1922, č.
181 Sb., o lékařských prohlídkách
válečných poškozenců, vládní
nařízení ze dne 7. prosince 1922, č.
363 Sb., jímž se provádí zákon
ze dne 25. ledna 1922, č. 39 Sb., vládní
nařízení ze dne 3. června 1932, č.
87 Sb., o požitcích válečných
poškozenců, vládní nařízení
ze dne 3. června 1936, č. 192 Sb., jímž
se mění a doplňují vládní
nařízení č. 181/1922 Sb. a vládní
nařízení č. 363/1922 Sb.
(2) Zrušuje se použivatelnost vládního
nařízení ze dne 8. září
1943, č. 247 Sb., o zaopatření válečných
poškozenců, vládního nařízení
ze dne 23. října 1941, č. 432 Sb., o vstupném
pro těžké válečné poškozence
do kulturních podniků, ve znění vládního
nařízení ze dne 1. února 1943, č.
49 Sb., použivatelnost vládního nařízení
ze dne 18. května 1944, č. 121 Sb., o výhodách
pro válečné invalidy ve veřejné
osobní dopravě, o přednostním odbavování
vojenských invalidů před úřady,
jakož i o zavedení průkazu pro těžké
válečné poškozence, a použivatelnost
čl. 1. nařízení ministra hospodářství
a práce ze dne 26. září 1944, č.
222 Sb., o zjednodušení vojenského zaopatření.
(3) Zrušuje se použivatelnost právních
předpisů německého státu o
zaopatření a péči o oběti války,
jejichž platnost byla v době nesvobody rozšířena
na zemi Českou a zemi Moravskoslezskou nebo některou
část těchto zemí.
(4) Dále se zrušují ustanovení §§
127 až 181, § 182, odst. 1, § 183, § 184,
odst. 1 až 3, § 187 a § 188, odst. 3 zákona
č, 80/1943 Sl. z. a ustanovení §§ 28 až
40 zákona ze dne 25. listopadu 1943, č. 160 Sl.
z., o opatřeních po nepřátelských
bojových činech a náhradě škod
těmito činy způsobených a o doplnění
právních předpisů o civilní
protiletecké ochraně,
Vláda se zmocňuje, aby úhradu vyšších
výdajů spojených s prováděním
tohoto zákona v roce 1946, pokud nebudou uhrazeny v rozpočtu
ministerstva ochrany práce a sociální péče,
zajistila v rámci celkového státního
rozpočtu na rok 1946.
Tento zákon nabývá účinnosti
1. ledna 1946. Provede jej ministr ochrany práce a sociální.
péče v dohodě se zúčastněnými
členy vlády.
Tato osnova, pokud poskytuje odškodnění obětem
I. světové války, nahrazuje dosavadní
vládní nařízení č. 247/1943
Sb. o zaopatření válečných
poškozenců a částečně
slovenské zákony č. 80/1943 Sl. z. a č.
160/1943 Sl. z. Tyto předpisy mají svůj základ
v zákonu č. 142/1920 Sb. ve znění
zákona č. 39/1922 Sb. a zákona č.
67/1936 Sb., jakož i v zákonu č. 41/1922 Sb.,
jejichž zásady byly převzaty bez podstatných
změn do vládního nařízení
č. 247/1943 Sb. a zákona č. 80/1943 Sl. z.
Není ani nyní důvodu k podstatnějším
změnám, které by se dotýkaly podmínek
nároku na zaopatření nebo řízení.
Úpravy provedené v době nesvobody způsobily,
že předpisy platné pro země české
odchylovaly se v některých směrech, zejména
pokud jde o sazby důchodové, od předpisů
platných na Slovensku.
Osnova sjednocuje tyto předpisy se zřetelem k tomu,
že věci souvisící s obranou státu
mají býti jednotně upraveny, a pak se zřetelem
k tomu, že čeští a slovenští
váleční poškozenci, sdružení
v jednotné organisaci "Družině československých
válečných poškozenců", projevili
přání, aby zaopatření válečných
poškozenců v zemích českých i
na Slovensku bylo jednotné. Osnova dále řeší
odškodnění obětí II. světové
války a fašistické persekuce. Vyhovuje se tím
námětům a přáním vzneseným
jednak válečnými poškozenci ze zemí
českých i ze Slovenska, jednak jednotlivými
ministerstvy a povereníctvem sociálnej starostlivosti
u příležitosti meziministerského řízení
o osnově dekretu presidenta republiky o zaopatření
válečných a vojenských poškozenců
a o zaměstnání válečných,
vojenských a jiných invalidů, na jejíž
místo nastupuje tato rozšířená
osnova. Osnova má tedy po této stránce nahraditi
usnesení vlády ze dne 17. července 1945,
jímž byl ministr ochrany práce a sociální
péče zmocněn, aby poskytoval obětem
druhé světové války a fašistické
persekuce zatímní zaopatření.
Proti dosavadním zásadám, podle nichž
byla upravena péče o válečné
poškozence z I. světové války, buduje
osnova péči na zásadě náhrady
škody vzniklé poškozením zdraví
nebo těla nebo ztrátou živitele. Dosavadní
předpisy o péči o válečné
poškozence z I. světové války spočívaly
na zásadě, že tato péče jest
pouhým opatřením v rámci sociální
péče. Nárok na zaopatření byl
sice dosavadními předpisy stanoven, nebyl však
nikde odůvodněn a také nebylo měřítka
pro rozsah zaopatření. Při řešení
otázky zaopatření obětí II.
světové války a persekuce však se ukázalo
toto stanovisko zcela neudržitelným, poněvadž
nebylo možno neuznati, že zde jde o otázku spadající
do rámce náhrady válečných
škod. Toto stanovisko mělo pak svůj reflex
i na zaopatření obětí první
světové války.
Podle osnovy zákona se tedy poskytuje obětem války
a persekuce zaopatření jako odškodnění
ve formě zaopatřovacích požitků,
péče léčebné a prothesové.
Vedle tohoto odškodnění, na něž
je právní nárok, se poskytují obětem
světové války a persekuce péče
podpůrná a určité výhody, jakož
i přednostní práva. Tato opatření
patří již svou povahou do péče
sociální.
Při stanovení výše odškodnění,
t. j. při stanovení zaopatřovacích
požitků, které jsou podstatou odškodnění,
přihlíží se k sociálním
poměrům poškozeného, poněvadž
poškození zdraví stejného druhu u dvou
osob se při různých sociálních
poměrech těchto osob neprojevuje stejně.
U pozůstalých jest toto odstupňování
vyjádřeno tím, že vdově i sirotkům
se přiznávají požitky zvláštní,
nikoliv jen vdově důchod s vychovávacími
příspěvky.
Tato zásada, že zaopatření se poskytuje
jako náhrada škody, jest do určité míry
doplněna ethickým stanoviskem k příčině
škody. Z tohoto ethického stanoviska jest nutno rozlišovati
mezi škodou, způsobenou válečnými
událostmi, která mohla postihnouti každého
občana, a škodou, která postihla jen některého
občana pro jeho činnost proti okupantům,
nebo ze zvláštních důvodů fašistického
útisku. Bylo by zajisté nespravedlivé, kdyby
tento moment při hodnocení škody byl nepovšimnut,
a tato skutečnost nepotřebuje dalšího
odůvodnění. Proto se vyměřuje
náhrada škody jednak účastníkům
národního odboje, jednak obětem útisku,
zvláště pak pozůstalým po obětech
koncentračních táborů, po umučených
a popravených v částkách vyšších
než těm, kteří byli poškozeni válečnými
událostmi. Z tohoto hlediska dělí se okruh
osob, na něž se zákon vztahuje, na 3 základní
skupiny. Jak dále je ještě uvedeno, patří
do skupiny první váleční poškozenci
z I. světové války, z mírové
služby v čs, armádě do 20. května
1938, poškozenci t. zv. vládního vojska, t.
zv. slovenského vojska, osoby poškozené činy
okupantů a bojovými událostmi nebo v souvislosti
s bojovými událostmi II. světové války.
Tito poškozenci dostávají základní
zaopatření bez dalších přídavků.