a ze skupiny II. | § 15. Státní veterinární ústav v Ivanovicích na Hané, |
§ 16. Státní lázně, | |
§ 22. Štátne kúpele. |
Rozpočet ministerstva zdravotnictví byl projednáván
ve schůzi rozpočtového výboru dne
5. prosince 1946.
Podrobný referát podali zpravodajové Julius
Klimek a Rožnay. Po debatě podal ministr zdravotnictví
svůj obsáhlý výklad, v němž
jednak naznačil nejdůležitější
úkoly svého resortu a jednak zodpověděl
v debatě přednesené dotazy a připomínky.
Ve svém výkladu zvláště zdůraznil
péči ministerstva zdravotnictví o odstranění
kojenecké úmrtnosti a zlepšení podmínek
pro zvýšení populace. Vytkl též
snahu státní správy veterinární
po zvýšení živočišné
produkce v intencích dvouletého plánu.
Rozpočet kapitoly 22 i s §§ 15, 16 a 22 byl pak
schválen beze změny.
V rozpočtu této kapitoly je zahrnuta potřeba
zemí českých a Slovenska na odpočivné
a zaopatřovací platy státních civilních
zaměstnanců a pozůstalých po nich,
na zaopatřovací platy vojenských gážistů
a pozůstalých po nich a na odpočivné
a zaopatřovací platy učitelů národních
škol v zemích českých a pozůstalých
po nich.
Po referátu zpravodaje Šulíka a provedené
debatě byla tato kapitola schválena podle návrhu.
a ze skupiny II. | § 1. Tabáková režie, |
§ 2. Státní mincovna v Kremnici, | |
§ 3. Státní loterie. |
Výdaje této kapitoly jsou rozčleněny
na výdaje ústřední (pro celou republiku),
týkající se především
ministerstva financí samého a pak těch podřízených
úřadů, jichž význam a činnost
jest celostátní jako ústřední
státní pokladna a ředitelství státního
dluhu a na výdaje zemí českých a Slovenska.
Výdaje zemí českých a Slovenska jsou
pak členěny podle oborů finanční
správy. Ve výdajích Slovenska jsou to náklady
na pověřenectvo, reprodukční ústav
pověřenectva, fotogrammetrický ústav
pověřenectva, triangulační kancelář
pověřenectva a na chemicko-technickou zkušebnu
pověřenectva a ve výdajích zemí
českých a Slovenska náklady finančních
úřadů administrativních, technického
dozoru, finančních prokuratur, berních úřadů,
zemských finančních pokladen a státní
pokladny pro Slovensko, pozemkového katastru, celních
úřadů, důchodkové kontroly,
finanční stráže a chemicko-technického
ústavu finanční správy v Praze jako
úřadů výkonných.
V příjmové části jsou obsaženy
očekávané příjmy na administrativních
příjmech, veřejných dávkách
členěných na přímé daně,
daň z obratu, cla, nepřímé daně
a poplatky a na monopolech členěných na líh,
sůl, sladidla a výbušné látky.
Po referátech zpravodajů Horna a Rožnaye byla
provedena debata o celém oddílu finanční
správy, zahrnujícím také podniky Tabáková
režie, Státní mincovna v Kremnici a Státní
loterie, po níž ministr financí dr. Dolanský
a povereník pre financie dr. Josko odpověděli
na dotazy, které byly při rozpravě učiněny.
Potom byla kapitola ministerstva financí a podniky Tabáková
režie, Státní mincovna v Kremnici a Státní
loterie schváleny podle návrhu.
Po formální stránce dlužno zdůrazniti,
že převážná část
všech výdajů připadá na "ostatní
správní" výdaje a jen poměrně
malá část připadá na "vlastní
správu" a investice.
Absolutní vzrůst rozpočtu Všeobecné
pokladní správy na rok 1947 je způsoben převážně
tím, že do Všeobecné pokladní správy
převedeny byly některé výdaje z rozpočtu
mimořádného, jako likvidace náhrad
za válečné dodávky, mimořádná
dotace samosprávným svazkům a příspěvek
na investiční výdaje pro státní
podniky; z mimořádného rozpočtu byly
sem rovněž převedeny výdaje a příjmy
resultující z cenových srážek.
Další značné zvýšení
nastalo u výdajů i příjmů spojených
s vyměřováním majetkových dávek
a z řízeného hospodářství.
Zvýšeny byly, a to v prvé řadě
pro Slovensko v důsledku nově projednávané
úpravy i příděly fondům a svazkům
územní samosprávy.
U porovnání s rokem 1946 vzrostly zejména
příjmy ze salda státních podniků
a nově zařazeny příjmy z vrácených
státních záruk. Podstatného snížení
doznává v rozpočtu na rok 1947 příjem
z prodeje reversních koní.
Konečně dlužno poznamenati, že z výdajů
na státní dluh převeden byl příspěvek
na úpravu měny do tit. 5 "Měna".
Po zprávě zpravodaje Šulíka a po provedené
debatě byla kapitola 25 včetně III. skupiny
schválena beze změny.
Státní statistická služba je postavena
také v roce 1947 před nové četné
úkoly, které vyplývají z plánovitého
řízení celého našeho hospodářství
po obnovení státní samostatnosti a tudíž
z naléhavé potřeby řádné
orientace ve všech hospodářských otázkách.
Tyto četné nové úkoly mají
přirozeně svou odezvu v rozpočtu Státního
úřadu statistického na rok 1947 potud, že
je okrouhle o 20,000.000 Kčs vyšší než
v roce 1946.
Vyšší výdaje jsou odůvodněny
zejména nutností zakoupiti soubor moderních
statistických strojů o větší
výkonnosti, jimiž bude zvýšena pracovní
kapacita strojovny Státního úřadu
statistického a bude takto možno bez rozmnožení
personálu zvládnouti všechny složité
úkoly vyplývající pro statistickou
službu z dvouletého hospodářského
plánu, především zjištění
sociálního rozvrstvení majitelů vázaných
vkladů, jakožto nutný podklad pro vyměření
dávky z majetku, statistiku daně důchodové
prováděnou srážkou a řadu jiných
statistických šetření, požadovaných
vládou, ústředními úřady
hospodářskými a živnostenskými
korporacemi.
Po referátu zpravodaje Frličky byl rozpočet
kap. 26 rozpočtovým výborem beze změny
schválen.
V této kapitole jsou zahrnuty z převážné
části osobní výdaje na platy zaměstnanců
nejvyššího účetního kontrolního
úřadu v Praze a najvyššieho kontrolného
dvora v Bratislavě.
Po referátech zpravodajů inž. Reimana a dr.
Bugára, po provedené debatě a po doslovu
předsedy nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr. Friedmana a předsedy
najvyššieho kontrolného dvora dr. Thurzu byla
kapitola schválena podle návrhu. Současně
byla přijata navržená resoluce.
Rozpočet kap. 28 UNRRA obsahuje rozdělení
části výtěžků z prodeje
zboží dodaného organisací UNRRA. Výtěžků
těchto, na nichž se podílí většina
resortů, má býti použito obdobně
jako tomu bylo v r. 1946 na odčinění škod
způsobených okupací a válkou. Tím
se zároveň usnadňuje obnova našeho hospodářského
života.
Největší část výtěžků
jest věnována na sociální služby
(1.269,555.000 Kčs), čítajíc v to
podpory na stavby obydlí válkou zničených
osobám sociálně slabým. Rovněž
značná část jest věnována
na zdravotní služby, zejména na výstavbu
nemocnic a ostatních léčebných a zdravotních
ústavů. V zemědělské obnově
počítá se s rekultivací území
válkou těžce postižených a území
bývalých vojenských cvičišť,
dále s mechanisací v zemědělství,
s dodávkami dobytka atd. V obnově průmyslu
veřejných služeb se pamatuje na opravy a obnovy
komunikační sítě zejména na
východním Slovensku a na ostatních územích
těžce postižených přímými
válečnými operacemi.
Po referátu zpravodaje Fuska a po provedené debatě
byla kapitola schválena beze změny; zároveň
byla k této kapitole přijata resoluce.
Po podrobném projednání vládního
návrhu finančního zákona republiky
Československé, kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1947 a po doslovu
generálního rozpočtového zpravodaje
byl tento vládní návrh schválen ve
znění vládou předloženém.
Současně se usnesl rozpočtový výbor
doporučiti ústavodárnému Národnímu
shromáždění přijetí 13
resolucí, otištěných při této
zprávě.
1. Vláda se vyzývá, aby připravila
a sněmovně k projednání předložila
návrh zákona, jímž se novelisuje zákon
č. 63, ze dne 25. srpna 1945 o Hospodářské
radě a vládního nařízení
č. 145/1945 o složení, organisaci a působnosti
Státního úřadu plánovacího
a kterým by bylo řešeno sjednocení ústředních
orgánů plánovací služby v souhlasu
s vládním programem.
2. Vláda se vyzývá, aby použila případných
úspor v kap. 10 ministerstva školství a osvěty
na zvýšení potřeb preliminovaných
pro československou církev, pokud by se toho jevila
potřeba.
3. Ministerstvo zemědělství v rozpočtu
tit. 3, § 4, tit. 4, § 3, pol. 193 pamatuje na zemědělské
strojnictví a stavitelství a zemědělské
družstevnictví. Rozpočtový výbor
žádá, aby z této položky byla částka
20,000.000 Kčs použita na budování vodovodů
obecních, družstevních a společných
a na vybudování prádelen pro zemědělské
obce.
4. a) Ministerstvo zemědělství v rozpočtu
tit. 4, § 1, pol. 1 odůvodňuje zvýšení
výdajů na stálé a přidělené
zaměstnance přijetím 154 ženských
referentek pro otázky venkovských žen u okresních
národních výborů. Vzhledem k tomu,
že s péčí o venkovskou ženu jest
počítáno v připravovaném zákoně
Jednotného svazu českých zemědělců
a že již v přípravných výborech
Jednotného svazu českých zemědělců,
zejména při oblastních úřadovnách
referentky pro otázky venkovských žen jsou,
považujeme ženské referentky pro otázky
venkovských žen za zbytečné a navrhujeme,
aby od jejich přijetí bylo upuštěno.
Vyřešení této otázky budiž
ponecháno Jednotnému svazu českých
zemědělců a rozpočtem předpokládaný
náklad přidělen na tit. 2, § 5, pol.
191 o bytovou péči zemědělského
dělnictva a malorolníků. b) Rozpočtový
výbor žádá, aby veškeré
podpory a subvence, které jsou poskytovány zemědělcům
a zemědělským družstvům byly
poskytovány s podmínkou doporučení
příslušného sdružení Jednotného
svazu českých zemědělců, aby
také o udělení podpory bylo příslušné
sdružení Jednotného svazu českých
zemědělců vyrozuměno současně
s vyplacením podpory. Dozorem nad řádným
použitím poskytnutých podpor budiž pověřeno
ústředí a oblastní úřadovny
Jednotného svazu českých zemědělců.
5. V tit. 1. ministerstva vnitřního obchodu, v §
2, pol. 101 je preliminována výdajová položka
7,279.000 Kčs na nájemné z hotelu Astoria-Wilson,
které - podle smlouvy platné na dobu tří
let - má ministerstvo vnitřního obchodu platiti
majiteli zmíněného hotelu Rud. Sochorovi.
Příjem hotelu je odhadnut částkou
6,000.000 Kčs, jeví se tudíž schodek
1,279.000 Kčs, který však - jak lze předpokládati
i podle výsledku roku 1946 - bude převyšovati
2,000.000 Kčs. Nadto jsou v hotelu zaměstnáni
vybíráním poplatků za noclehy tři
administrativní úředníci ministerstva,
jejichž požitky dále zvyšují schodek.
Rozpočtový výbor při projednávání
rozpočtu ministerstva vnitřního obchodu se
usnáší, aby předsednictvo vlády
tuto nevýhodnou smlouvu s majitelem hotelu vypovědělo.
6. Při projednávání návrhu
státního rozpočtu zjistil rozpočtový
výbor, že položky týkající
se navzájem souvisících technických
prací a investic jsou rozptýleny ve více
kapitolách rozpočtu. Jest to zřejmě
důsledek toho, že bylo sice zřízeno
ministerstvo techniky, že však posud nebyl vymezen obor
jeho činnosti, takže na agendu, kterou by toto ministerstvo
mělo vykonávati, činí si nárok
více ústředních úřadů.
Poněvadž však úsporný výkon
technických agend vyžaduje jejich soustředění,
vyzývá se vláda, aby pečovala o urychlené
vymezení oboru činnosti nově zřízeného
ministerstva techniky vůči ostatním ústředním
úřadům.
Nelze očekávati, že by toto vymezení
kompetence se stalo ještě před schválením
finančního zákona pro rok 1947. Budou proto
finanční prostředky, jichž správa
by měla náležeti ministerstvu techniky, v roce
1947 namnoze rozptýleny ve více kapitolách
státního rozpočtu. Proto se vyzývá
vláda, aby učinila opatření, aby ministerstvo
techniky, jakmile jeho působnost vůči ostatním
ministerstvům bude vymezena, mělo k disposici všechny
rozpočtové prostředky, které se týkají
jeho úkolů, bez ohledu na to, do které kapitoly
státního rozpočtu jsou zařazeny.
7. Vláda sa vyzýva, aby v rozpočte ministerstva
dopravy § 5, pol. 2d, zabezpečila presun z iných
položiek na pokračovanie prác na rozostavaných
železniciach: Slavošovce - Chyžnian Voda, Revúca
- Tisovec, Plavecký Sv. Mikuláš - Jablonica,
Orlov - Plaveč - Podolínec, Dúbrava - Banská
Štiavnica, krytie celkovou sumou ďalších
155 mil. Kčs, tak, aby sa v týchto stavbách
mohlo s použitím miestnych zdrojov surovín
a pracovných síl hospodárne pokračovať.
8. Rozpočtový výbor se usnáší,
aby bylo vládě uloženo, požádat
předsedu nejvyššího kontrolního
účetního úřadu, aby předložil
v době co nejkratší osnovu zákona o
jednotné kontrole státního a jiného
veřejného hospodářství.
9. Vláda se vyzývá, aby v rozpočtu
kap. 28 "UNRRA" na rok 1947 provedla dodatečně
mezi příslušnými tituly (resorty) potřebná
přeskupení, směřující
k odstranění nežádoucích duplicit
a stávajících kompetenčních
nesrovnalostí a aby při tom soustředěním
položek téže povahy v jednom resortu zabezpečila
jednotnou kontrolu užití těchto položek
a vyloučila nebezpečí kumulace subvencí,
vyplývající z dosavadních kompetenčních
duplicit.
10. Rozpočtový výbor při projednávání
rozpočtu na rok 1947 zjistil, že podstatnou část
státních výdajů činí
výdaje na platy státních a veřejných
zaměstnanců. Nepřiměřená
výše osobních výdajů není
ovšem způsobena tím, že by snad platy
státních a veřejných zaměstnanců
byly příliš vysoké - naopak, tyto platy
jsou dosti nízké, přihlížíme-li
k hospodářským poměrům, nýbrž
nadměrným množstvím státních
a veřejných zaměstnanců. Vždyť
máme mnohem více těchto zaměstnanců
než v době před Mnichovem, ač počet
obyvatelstva je dnes daleko menší. Tento neúměrně
vysoký počet státních a veřejných
zaměstnanců zaviňuje, že výrobě
je odčerpávána značná část
pracovních sil, které by tam byly krajně
potřebné. Produktivně pracující
obyvatelstvo je nuceno z výnosu své práce
přispívati na přebytečné zaměstnance
ve státním aparátě. Zlepšení
platů státních a veřejných
zaměstnanců bude možné teprve tehdy,
až jejich množství bude úměrné
našim poměrům. Proto rozpočtový
výbor ukládá vládě, aby neprodleně
učinila všechna potřebná opatření
k převedení nejméně 100.000 státních
a veřejných zaměstnanců do výroby,
kde by za svůj výkon nedostávali úplatu
pocházející ze státních a veřejných
prostředků. Týká se to především
oněch veřejných zaměstnanců,
kteří jsou lépe způsobilí pro
jiné než administrativní služby. Vláda
se vyzývá, aby ústavodárnému
Národnímu shromáždění
co nejdříve předložila příslušné
návrhy zákonů.
11. Rozpočtový výbor, projednávaje
státní rozpočet na rok 1947, zjistil, že
týmž druhem agendy se mnohdy zabývá
několik ministerstev, nebo jiných ústředních
orgánů, čímž státní
pokladně vznikají zbytečné výdaje.
Hlavním důvodem tohoto neutěšeného
stavu jest skutečnost, že kompetence ministerstev
není dosud přesně vymezena. Poněvadž
zájem státu a jeho financí vyžaduje,
aby se co nejdříve přikročilo k důkladnému
zhospodárnění, zmodernisování
a tím i zlevnění státní a veřejné
správy, je nutno, aby byly odstraněny kompetenční
spory ústředními úřady, aby
byla vymezena jejich kompetence, aby byly zrušeny všechny
předpisy, zaviňující těžkopádnost
při vyřizování úředních
aktů a aby byla důsledně provedena zásada
osobní odpovědnosti referentů. Rozpočtový
výbor proto vyzývá vládu, aby neprodleně
učinila všechna potřebná opatření
k vhodné reorganisaci státní a veřejné
správy a aby zejména co nejdříve předložila
ústavodárnému Národnímu shromáždění
osnovu zákona vymezující kompetenci jednotlivých
ministerstev, takže by byla odstraněna dosavadní
dvoukolejnost i vícekolejnost ve státní a
veřejné správě.
12. Rozpočtový výbor shledal při projednávání
státního rozpočtu na rok 1947, že k
různým jednáním, jichž se účastní
zástupci úřadů, je vysílán
nadbytečně velký počet úředníků
a tím vznikají velké ztráty na pracovním
výkonu, nadměrné výlohy cestovní
i jiné výdaje veřejné správy.
Ukládá proto vládě, aby všem
ústředním i podřízeným
úřadům uložila nejpřísnější
úspornost v tomto směru a učinila opatření,
aby při všech jednáních byl každý
úřad zastupován nejmenším nezbytným
počtem osob.
13. Vládě se ukládá, aby s urychlením
předložila sněmovně návrh zákona,
jímž se novelisuje dekret presidenta republiky č.
63 Sb. v souhlase s vládním programem o účelném
sjednocení a sloučení plánovací
služby a aby do té doby, dokud novela zákona
nebude parlamentem schválena, nebyly z preliminovaného
obnosu na výdaje generálního sekretariátu
Hospodářské rady zřizovány
nové orgány v souvislosti s prováděním
dvouletého plánu a jeho kontroly, leč se
souhlasem výboru ústavodárného Národního
shromáždění pro kontrolu provádění
dvouletého plánu.
President republiky a kancelář presidenta republiky | ||||
Ústavodárné Národní shromáždění | ||||
Slovenská národná rada | 6 | 2 | ||
Předsednictvo vlády | ||||
Predsedníctvo Sboru povereníkov | ||||
Ministerstvo zahraničních věcí | 6 | |||
Ministerstvo národní obrany | 8 | |||
Ministerstvo vnitra | 7 | |||
Povereníctvo vnútra | ||||
Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem | 3 | |||
Povereníctvo pravosúdia s Najvyšším súdom | ||||
Ministerstvo pro sjednocení zákonů | 1 | |||
Nejvyšší správní soud | 1 | |||
Najvyšší správny súd | ||||
Ministerstvo školství a osvěty | 7 | 1 | ||
Povereníctvo školstva a osvety | ||||
Ministerstvo informací | 2 | |||
Povereníctvo informácií | ||||
Ministerstvo zemědělství | 6 | 2 | ||
Povereníctvo pôdohospodárstva a pozemkovej reformy | ||||
Ministerstvo výživy | 5 | |||
Povereníctvo výživy a zásobovania | ||||
Ministerstvo průmyslu | ||||
Povereníctvo priemyslu a obchodu | ||||
Ministerstvo vnitřního obchodu | 12 | 1 | ||
Ministerstvo zahraničního obchodu | ||||
Nejvyšší úřad cenový | ||||
Ministerstvo techniky | 5 | 1 | ||
Povereníctvo techniky | ||||
Ministerstvo dopravy | 1 | |||
Povereníctvo dopravy | 11 | |||
Ministerstvo pošt | ||||
Povereníctvo pôšt | ||||
Ministerstvo sociální péče | 8 | |||
Povereníctvo sociálnej starostlivosti | ||||
Ministerstvo zdravotnictví | ||||
Povereníctvo zdravotníctva | 8 | |||
Odpočivné a zaopatřovací platy | ||||
Ministerstvo financí | ||||
Povereníctvo financií | 4 | |||
Všeobecná pokladní správa | ||||
Státní úřad statistický | ||||
Nejvyšší účetní kontrolní úřad | 4 | 1 | ||
Najvyšší kontrolný dvor | 1 | |||
UNRRA | 7 | 3 | ||
Celkem | 111 | 13 |