Kapitola 22. Ministerstvo zdravotnictví.

(Povereníctvo zdravotníctva)

a ze skupiny II.§ 15. Státní veterinární ústav v Ivanovicích na Hané,
§ 16. Státní lázně,
§ 22. Štátne kúpele.

Rozpočet ministerstva zdravotnictví byl projednáván ve schůzi rozpočtového výboru dne 5. prosince 1946.

Podrobný referát podali zpravodajové Julius Klimek a Rožnay. Po debatě podal ministr zdravotnictví svůj obsáhlý výklad, v němž jednak naznačil nejdůležitější úkoly svého resortu a jednak zodpověděl v debatě přednesené dotazy a připomínky.

Ve svém výkladu zvláště zdůraznil péči ministerstva zdravotnictví o odstranění kojenecké úmrtnosti a zlepšení podmínek pro zvýšení populace. Vytkl též snahu státní správy veterinární po zvýšení živočišné produkce v intencích dvouletého plánu.

Rozpočet kapitoly 22 i s §§ 15, 16 a 22 byl pak schválen beze změny.

Kapitola 23. Odpočivné a zaopatřovací platy.

V rozpočtu této kapitoly je zahrnuta potřeba zemí českých a Slovenska na odpočivné a zaopatřovací platy státních civilních zaměstnanců a pozůstalých po nich, na zaopatřovací platy vojenských gážistů a pozůstalých po nich a na odpočivné a zaopatřovací platy učitelů národních škol v zemích českých a pozůstalých po nich.

Po referátu zpravodaje Šulíka a provedené debatě byla tato kapitola schválena podle návrhu.

Kapitola 24. Ministerstvo financí.

(Povereníctvo financií)

a ze skupiny II.§ 1. Tabáková režie,
§ 2. Státní mincovna v Kremnici,
§ 3. Státní loterie.

Výdaje této kapitoly jsou rozčleněny na výdaje ústřední (pro celou republiku), týkající se především ministerstva financí samého a pak těch podřízených úřadů, jichž význam a činnost jest celostátní jako ústřední státní pokladna a ředitelství státního dluhu a na výdaje zemí českých a Slovenska. Výdaje zemí českých a Slovenska jsou pak členěny podle oborů finanční správy. Ve výdajích Slovenska jsou to náklady na pověřenectvo, reprodukční ústav pověřenectva, fotogrammetrický ústav pověřenectva, triangulační kancelář pověřenectva a na chemicko-technickou zkušebnu pověřenectva a ve výdajích zemí českých a Slovenska náklady finančních úřadů administrativních, technického dozoru, finančních prokuratur, berních úřadů, zemských finančních pokladen a státní pokladny pro Slovensko, pozemkového katastru, celních úřadů, důchodkové kontroly, finanční stráže a chemicko-technického ústavu finanční správy v Praze jako úřadů výkonných.

V příjmové části jsou obsaženy očekávané příjmy na administrativních příjmech, veřejných dávkách členěných na přímé daně, daň z obratu, cla, nepřímé daně a poplatky a na monopolech členěných na líh, sůl, sladidla a výbušné látky.

Po referátech zpravodajů Horna a Rožnaye byla provedena debata o celém oddílu finanční správy, zahrnujícím také podniky Tabáková režie, Státní mincovna v Kremnici a Státní loterie, po níž ministr financí dr. Dolanský a povereník pre financie dr. Josko odpověděli na dotazy, které byly při rozpravě učiněny. Potom byla kapitola ministerstva financí a podniky Tabáková režie, Státní mincovna v Kremnici a Státní loterie schváleny podle návrhu.

Kapitola 25. Všeobecná pokladní správa

a skupina III. Správa státního dluhu.

Po formální stránce dlužno zdůrazniti, že převážná část všech výdajů připadá na "ostatní správní" výdaje a jen poměrně malá část připadá na "vlastní správu" a investice.

Absolutní vzrůst rozpočtu Všeobecné pokladní správy na rok 1947 je způsoben převážně tím, že do Všeobecné pokladní správy převedeny byly některé výdaje z rozpočtu mimořádného, jako likvidace náhrad za válečné dodávky, mimořádná dotace samosprávným svazkům a příspěvek na investiční výdaje pro státní podniky; z mimořádného rozpočtu byly sem rovněž převedeny výdaje a příjmy resultující z cenových srážek. Další značné zvýšení nastalo u výdajů i příjmů spojených s vyměřováním majetkových dávek a z řízeného hospodářství. Zvýšeny byly, a to v prvé řadě pro Slovensko v důsledku nově projednávané úpravy i příděly fondům a svazkům územní samosprávy.

U porovnání s rokem 1946 vzrostly zejména příjmy ze salda státních podniků a nově zařazeny příjmy z vrácených státních záruk. Podstatného snížení doznává v rozpočtu na rok 1947 příjem z prodeje reversních koní.

Konečně dlužno poznamenati, že z výdajů na státní dluh převeden byl příspěvek na úpravu měny do tit. 5 "Měna".

Po zprávě zpravodaje Šulíka a po provedené debatě byla kapitola 25 včetně III. skupiny schválena beze změny.

Kapitola 26. Státní úřad statistický.

Státní statistická služba je postavena také v roce 1947 před nové četné úkoly, které vyplývají z plánovitého řízení celého našeho hospodářství po obnovení státní samostatnosti a tudíž z naléhavé potřeby řádné orientace ve všech hospodářských otázkách. Tyto četné nové úkoly mají přirozeně svou odezvu v rozpočtu Státního úřadu statistického na rok 1947 potud, že je okrouhle o 20,000.000 Kčs vyšší než v roce 1946.

Vyšší výdaje jsou odůvodněny zejména nutností zakoupiti soubor moderních statistických strojů o větší výkonnosti, jimiž bude zvýšena pracovní kapacita strojovny Státního úřadu statistického a bude takto možno bez rozmnožení personálu zvládnouti všechny složité úkoly vyplývající pro statistickou službu z dvouletého hospodářského plánu, především zjištění sociálního rozvrstvení majitelů vázaných vkladů, jakožto nutný podklad pro vyměření dávky z majetku, statistiku daně důchodové prováděnou srážkou a řadu jiných statistických šetření, požadovaných vládou, ústředními úřady hospodářskými a živnostenskými korporacemi.

Po referátu zpravodaje Frličky byl rozpočet kap. 26 rozpočtovým výborem beze změny schválen.

Kapitola 27. Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

(Najvyšší kontrolný dvor.)

V této kapitole jsou zahrnuty z převážné části osobní výdaje na platy zaměstnanců nejvyššího účetního kontrolního úřadu v Praze a najvyššieho kontrolného dvora v Bratislavě.

Po referátech zpravodajů inž. Reimana a dr. Bugára, po provedené debatě a po doslovu předsedy nejvyššího účetního kontrolního úřadu dr. Friedmana a předsedy najvyššieho kontrolného dvora dr. Thurzu byla kapitola schválena podle návrhu. Současně byla přijata navržená resoluce.

Kapitola 28. UNRRA.

Rozpočet kap. 28 UNRRA obsahuje rozdělení části výtěžků z prodeje zboží dodaného organisací UNRRA. Výtěžků těchto, na nichž se podílí většina resortů, má býti použito obdobně jako tomu bylo v r. 1946 na odčinění škod způsobených okupací a válkou. Tím se zároveň usnadňuje obnova našeho hospodářského života.

Největší část výtěžků jest věnována na sociální služby (1.269,555.000 Kčs), čítajíc v to podpory na stavby obydlí válkou zničených osobám sociálně slabým. Rovněž značná část jest věnována na zdravotní služby, zejména na výstavbu nemocnic a ostatních léčebných a zdravotních ústavů. V zemědělské obnově počítá se s rekultivací území válkou těžce postižených a území bývalých vojenských cvičišť, dále s mechanisací v zemědělství, s dodávkami dobytka atd. V obnově průmyslu veřejných služeb se pamatuje na opravy a obnovy komunikační sítě zejména na východním Slovensku a na ostatních územích těžce postižených přímými válečnými operacemi.

Po referátu zpravodaje Fuska a po provedené debatě byla kapitola schválena beze změny; zároveň byla k této kapitole přijata resoluce.

Závěrečné jednání a usnesení.

Po podrobném projednání vládního návrhu finančního zákona republiky Československé, kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1947 a po doslovu generálního rozpočtového zpravodaje byl tento vládní návrh schválen ve znění vládou předloženém. Současně se usnesl rozpočtový výbor doporučiti ústavodárnému Národnímu shromáždění přijetí 13 resolucí, otištěných při této zprávě.

Resoluce.

1. Vláda se vyzývá, aby připravila a sněmovně k projednání předložila návrh zákona, jímž se novelisuje zákon č. 63, ze dne 25. srpna 1945 o Hospodářské radě a vládního nařízení č. 145/1945 o složení, organisaci a působnosti Státního úřadu plánovacího a kterým by bylo řešeno sjednocení ústředních orgánů plánovací služby v souhlasu s vládním programem.

2. Vláda se vyzývá, aby použila případných úspor v kap. 10 ministerstva školství a osvěty na zvýšení potřeb preliminovaných pro československou církev, pokud by se toho jevila potřeba.

3. Ministerstvo zemědělství v rozpočtu tit. 3, § 4, tit. 4, § 3, pol. 193 pamatuje na zemědělské strojnictví a stavitelství a zemědělské družstevnictví. Rozpočtový výbor žádá, aby z této položky byla částka 20,000.000 Kčs použita na budování vodovodů obecních, družstevních a společných a na vybudování prádelen pro zemědělské obce.

4. a) Ministerstvo zemědělství v rozpočtu tit. 4, § 1, pol. 1 odůvodňuje zvýšení výdajů na stálé a přidělené zaměstnance přijetím 154 ženských referentek pro otázky venkovských žen u okresních národních výborů. Vzhledem k tomu, že s péčí o venkovskou ženu jest počítáno v připravovaném zákoně Jednotného svazu českých zemědělců a že již v přípravných výborech Jednotného svazu českých zemědělců, zejména při oblastních úřadovnách referentky pro otázky venkovských žen jsou, považujeme ženské referentky pro otázky venkovských žen za zbytečné a navrhujeme, aby od jejich přijetí bylo upuštěno. Vyřešení této otázky budiž ponecháno Jednotnému svazu českých zemědělců a rozpočtem předpokládaný náklad přidělen na tit. 2, § 5, pol. 191 o bytovou péči zemědělského dělnictva a malorolníků. b) Rozpočtový výbor žádá, aby veškeré podpory a subvence, které jsou poskytovány zemědělcům a zemědělským družstvům byly poskytovány s podmínkou doporučení příslušného sdružení Jednotného svazu českých zemědělců, aby také o udělení podpory bylo příslušné sdružení Jednotného svazu českých zemědělců vyrozuměno současně s vyplacením podpory. Dozorem nad řádným použitím poskytnutých podpor budiž pověřeno ústředí a oblastní úřadovny Jednotného svazu českých zemědělců.

5. V tit. 1. ministerstva vnitřního obchodu, v § 2, pol. 101 je preliminována výdajová položka 7,279.000 Kčs na nájemné z hotelu Astoria-Wilson, které - podle smlouvy platné na dobu tří let - má ministerstvo vnitřního obchodu platiti majiteli zmíněného hotelu Rud. Sochorovi. Příjem hotelu je odhadnut částkou 6,000.000 Kčs, jeví se tudíž schodek 1,279.000 Kčs, který však - jak lze předpokládati i podle výsledku roku 1946 - bude převyšovati 2,000.000 Kčs. Nadto jsou v hotelu zaměstnáni vybíráním poplatků za noclehy tři administrativní úředníci ministerstva, jejichž požitky dále zvyšují schodek. Rozpočtový výbor při projednávání rozpočtu ministerstva vnitřního obchodu se usnáší, aby předsednictvo vlády tuto nevýhodnou smlouvu s majitelem hotelu vypovědělo.

6. Při projednávání návrhu státního rozpočtu zjistil rozpočtový výbor, že položky týkající se navzájem souvisících technických prací a investic jsou rozptýleny ve více kapitolách rozpočtu. Jest to zřejmě důsledek toho, že bylo sice zřízeno ministerstvo techniky, že však posud nebyl vymezen obor jeho činnosti, takže na agendu, kterou by toto ministerstvo mělo vykonávati, činí si nárok více ústředních úřadů. Poněvadž však úsporný výkon technických agend vyžaduje jejich soustředění, vyzývá se vláda, aby pečovala o urychlené vymezení oboru činnosti nově zřízeného ministerstva techniky vůči ostatním ústředním úřadům.

Nelze očekávati, že by toto vymezení kompetence se stalo ještě před schválením finančního zákona pro rok 1947. Budou proto finanční prostředky, jichž správa by měla náležeti ministerstvu techniky, v roce 1947 namnoze rozptýleny ve více kapitolách státního rozpočtu. Proto se vyzývá vláda, aby učinila opatření, aby ministerstvo techniky, jakmile jeho působnost vůči ostatním ministerstvům bude vymezena, mělo k disposici všechny rozpočtové prostředky, které se týkají jeho úkolů, bez ohledu na to, do které kapitoly státního rozpočtu jsou zařazeny.

7. Vláda sa vyzýva, aby v rozpočte ministerstva dopravy § 5, pol. 2d, zabezpečila presun z iných položiek na pokračovanie prác na rozostavaných železniciach: Slavošovce - Chyžnian Voda, Revúca - Tisovec, Plavecký Sv. Mikuláš - Jablonica, Orlov - Plaveč - Podolínec, Dúbrava - Banská Štiavnica, krytie celkovou sumou ďalších 155 mil. Kčs, tak, aby sa v týchto stavbách mohlo s použitím miestnych zdrojov surovín a pracovných síl hospodárne pokračovať.

8. Rozpočtový výbor se usnáší, aby bylo vládě uloženo, požádat předsedu nejvyššího kontrolního účetního úřadu, aby předložil v době co nejkratší osnovu zákona o jednotné kontrole státního a jiného veřejného hospodářství.

9. Vláda se vyzývá, aby v rozpočtu kap. 28 "UNRRA" na rok 1947 provedla dodatečně mezi příslušnými tituly (resorty) potřebná přeskupení, směřující k odstranění nežádoucích duplicit a stávajících kompetenčních nesrovnalostí a aby při tom soustředěním položek téže povahy v jednom resortu zabezpečila jednotnou kontrolu užití těchto položek a vyloučila nebezpečí kumulace subvencí, vyplývající z dosavadních kompetenčních duplicit.

10. Rozpočtový výbor při projednávání rozpočtu na rok 1947 zjistil, že podstatnou část státních výdajů činí výdaje na platy státních a veřejných zaměstnanců. Nepřiměřená výše osobních výdajů není ovšem způsobena tím, že by snad platy státních a veřejných zaměstnanců byly příliš vysoké - naopak, tyto platy jsou dosti nízké, přihlížíme-li k hospodářským poměrům, nýbrž nadměrným množstvím státních a veřejných zaměstnanců. Vždyť máme mnohem více těchto zaměstnanců než v době před Mnichovem, ač počet obyvatelstva je dnes daleko menší. Tento neúměrně vysoký počet státních a veřejných zaměstnanců zaviňuje, že výrobě je odčerpávána značná část pracovních sil, které by tam byly krajně potřebné. Produktivně pracující obyvatelstvo je nuceno z výnosu své práce přispívati na přebytečné zaměstnance ve státním aparátě. Zlepšení platů státních a veřejných zaměstnanců bude možné teprve tehdy, až jejich množství bude úměrné našim poměrům. Proto rozpočtový výbor ukládá vládě, aby neprodleně učinila všechna potřebná opatření k převedení nejméně 100.000 státních a veřejných zaměstnanců do výroby, kde by za svůj výkon nedostávali úplatu pocházející ze státních a veřejných prostředků. Týká se to především oněch veřejných zaměstnanců, kteří jsou lépe způsobilí pro jiné než administrativní služby. Vláda se vyzývá, aby ústavodárnému Národnímu shromáždění co nejdříve předložila příslušné návrhy zákonů.

11. Rozpočtový výbor, projednávaje státní rozpočet na rok 1947, zjistil, že týmž druhem agendy se mnohdy zabývá několik ministerstev, nebo jiných ústředních orgánů, čímž státní pokladně vznikají zbytečné výdaje. Hlavním důvodem tohoto neutěšeného stavu jest skutečnost, že kompetence ministerstev není dosud přesně vymezena. Poněvadž zájem státu a jeho financí vyžaduje, aby se co nejdříve přikročilo k důkladnému zhospodárnění, zmodernisování a tím i zlevnění státní a veřejné správy, je nutno, aby byly odstraněny kompetenční spory ústředními úřady, aby byla vymezena jejich kompetence, aby byly zrušeny všechny předpisy, zaviňující těžkopádnost při vyřizování úředních aktů a aby byla důsledně provedena zásada osobní odpovědnosti referentů. Rozpočtový výbor proto vyzývá vládu, aby neprodleně učinila všechna potřebná opatření k vhodné reorganisaci státní a veřejné správy a aby zejména co nejdříve předložila ústavodárnému Národnímu shromáždění osnovu zákona vymezující kompetenci jednotlivých ministerstev, takže by byla odstraněna dosavadní dvoukolejnost i vícekolejnost ve státní a veřejné správě.

12. Rozpočtový výbor shledal při projednávání státního rozpočtu na rok 1947, že k různým jednáním, jichž se účastní zástupci úřadů, je vysílán nadbytečně velký počet úředníků a tím vznikají velké ztráty na pracovním výkonu, nadměrné výlohy cestovní i jiné výdaje veřejné správy. Ukládá proto vládě, aby všem ústředním i podřízeným úřadům uložila nejpřísnější úspornost v tomto směru a učinila opatření, aby při všech jednáních byl každý úřad zastupován nejmenším nezbytným počtem osob.

13. Vládě se ukládá, aby s urychlením předložila sněmovně návrh zákona, jímž se novelisuje dekret presidenta republiky č. 63 Sb. v souhlase s vládním programem o účelném sjednocení a sloučení plánovací služby a aby do té doby, dokud novela zákona nebude parlamentem schválena, nebyly z preliminovaného obnosu na výdaje generálního sekretariátu Hospodářské rady zřizovány nové orgány v souvislosti s prováděním dvouletého plánu a jeho kontroly, leč se souhlasem výboru ústavodárného Národního shromáždění pro kontrolu provádění dvouletého plánu.

Přehled schůzí výboru.

Schůze
Číslo
den, měsíc a rok
zahájena
skončena
trvala
hodin
minut
hodin
minut
hodin
minut
 1
27.
listopadu
1946
 9
25
12
50
 3
25
 2
27.
"
"
14
15
15
20
 1
05
 3
28.
"
"
 9
10
14
30
 5
20
 4
28.
"
"
15
-
18
15
 3
15
 5
29.
"
"
 9
-
17
-
 8
-
 6
 3.
prosince
"
9
-
14
-
 5
-
 7
 3.
"
"
15
-
20
-
 5
-
do 5./12.46
 8
 4.
"
"
9
-
 7
15
22
15
 9
 5.
"
"
9
-
21
10
12
10
10
 6.
"
"
9
-
18
-
 9
-
11
 6.
"
"
18
15
18
45
-
30
Bylo tudíž 11 schůzí, které trvaly
75
-


Přehled jednání rozpočtového výboru o státním rozpočtu 1947.

Kapitola
Řečníků
Podáno
čís.
název
pozměň. návrhů
resolucí
1
President republiky a kancelář presidenta republiky
2
Ústavodárné Národní shromáždění
2a
Slovenská národná rada 62
3
Předsednictvo vlády
3a
Predsedníctvo Sboru povereníkov
4
Ministerstvo zahraničních věcí 6
5
Ministerstvo národní obrany 8
6
Ministerstvo vnitra 7
Povereníctvo vnútra
7
Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem 3
Povereníctvo pravosúdia s Najvyšším súdom
8
Ministerstvo pro sjednocení zákonů 1
9
Nejvyšší správní soud 1
Najvyšší správny súd
10
Ministerstvo školství a osvěty 71
Povereníctvo školstva a osvety
11
Ministerstvo informací 2
Povereníctvo informácií
12
Ministerstvo zemědělství 62
Povereníctvo pôdohospodárstva a pozemkovej reformy
13
Ministerstvo výživy 5
Povereníctvo výživy a zásobovania
14
Ministerstvo průmyslu
Povereníctvo priemyslu a obchodu
15
Ministerstvo vnitřního obchodu 121
16
Ministerstvo zahraničního obchodu
17
Nejvyšší úřad cenový
18
Ministerstvo techniky 51
Povereníctvo techniky
19
Ministerstvo dopravy 1
Povereníctvo dopravy 11
20
Ministerstvo pošt
Povereníctvo pôšt
21
Ministerstvo sociální péče 8
Povereníctvo sociálnej starostlivosti
22
Ministerstvo zdravotnictví
Povereníctvo zdravotníctva 8
23
Odpočivné a zaopatřovací platy
24
Ministerstvo financí
Povereníctvo financií 4
25
Všeobecná pokladní správa
26
Státní úřad statistický
27
Nejvyšší účetní kontrolní úřad 41
Najvyšší kontrolný dvor 1
28
UNRRA 73
Celkem111 13



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP