V rozpočtu této kapitoly jest zajištěna
úhrada na potřeby ministerstva vnitra včetně
pověřenectva, Osidlovacího úřadu
a Fondu národní obnovy, na reemigraci československých
krajanů, zeměměřický úřad,
všeobecnou vnitřní správu, národní
bezpečnost, vyživovací příspěvky,
likvidaci protiletecké ochrany, odsun Němců
a obnovu Lidic a Ležáků.
Z úkolů ministerstva vnitra nutno především
zdůrazniti jeho činnost legislativní, kterou
v podstatě pokračuje v přebudování
základů našeho právního řádu,
provádění všeobecné vnitřní
správy zemskými a okresními národními
výbory, a to jak v oboru vlastní působnosti
tak i působností všech ostatních resortů,
prováděné v nižších stolicích
uvedenými národními výbory. S tím
souvisí dozor, péče o řádné
fungování a organisace této vnitřní
správy. V rámci národní bezpečnosti
připadá pak ministerstvu vnitra péče
o zajištění bezpečnosti a pořádku.
Z mimořádných nových poválečných
úkolů očekává ministerstvo
vnitra dokončení odsunu Němců a likvidace
protiletecké ochrany, pokračování
v osídlení pohraničí, k čemuž
přistupuje na Slovensku nový úkol provedení
reemigrace československých krajanů v důsledku
dohody mezi Československou republikou a Maďarskem
o výměně obyvatelstva. Další
nový úkol resortu jest pak finanční
dotace a dozor na činnost Společnosti pro obnovu
Lidic. Do rámce ministerstva vnitra ještě přechodně
spadá činnost zeměměřického
úřadu.
Po zprávě zpravodajů Janouše a dr. Kočvary,
po podrobné debatě a po výkladu ministra
vnitra a pověřence vnitra, byl vzhledem k důležitosti
jak běžných, tak nových mimořádných
poválečných úkolů, návrh
rozpočtu této kapitoly rozpočtovým
výborem schválen.
Rozpočet kap. 7 obsahuje potřebu na ministerstvo
spravedlnosti a pověřenectvo spravedlnosti, na nejvyšší
soud, na zemské (hlavní), krajské a okresní
soudy, jakož i na úřady veřejné
obžaloby a na soudní věznice a trestní
a polepšovací ústavy. Pamatováno je
též na výdaje na pracovní, pojišťovací
a rozhodčí soudy, pokud tyto výdaje zatěžují
státní pokladnu, jakož i na výdaje souvisící
s činností Národního soudu a mimořádných
lidových soudů. Počítáno je
také s výdaji na zemědělské
objekty, na nichž hospodaří justiční
správa.
Výdaje kap. 7 jsou v rozpočtu na rok 1947 proti
rozpočtu na rok 1946 vyšší o 42 mil. Kčs,
při čemž však stoupají toliko výdaje
Slovenska o 551/2 mil. Kčs, kdežto
úhrn výdajů ústředních
a výdajů zemí českých je o
131/2 mil. Kčs nižší.
Preliminované úvěry kap. 7 byly po referátu
zpravodajů dr. Neumana a dr. Vagašského a po
exposé ministra spravedlnosti a pověřence
spravedlnosti schváleny.
Ministerstvo pro sjednocení zákonů, které
není ministerstvem subvenčním a nemá
podřízené úřady, pamatuje ve
svém rozpočtu pouze na své interní
potřeby a sice v § 1 zahrnuje potřeby ministra,
v § 2 potřeby ministerstva.
Se zřetelem k úkolům, jichž splnění
má býti docíleno - sjednocení zákonů
platných v zemích českých a na Slovensku
- schválil rozpočtový výbor po referátu
zpravodaje Levkaniče kapitolu 8 jednomyslně.
Rozpočet kapitoly 9 Nejvyšší správní
soud (Najvyšší správny súd) vykazuje
potřebu na nejvyšší správní
soud v Praze a na najvyšší správny súd
v Bratislavě.
Výdaje kapitoly 9 jsou určeny k hrazení osobních
a věcných výdajů, které jsou
nezbytně nutné, aby nejvyšší správní
soudy byly udrženy v chodu a připraveny ke zdolání
zvýšené agendy, kterou nutno očekávat.
Zpravodaj rozpočtového výboru dr. Neuman
probral jednotlivé položky rozpočtu a poukázal
k tomu, že rozpočet kapitoly 9 je po rozpočtu
ministerstva unifikací nejmenším rozpočtem
a doporučil, aby navrhovaný rozpočet byl
přijat.
Po exposé druhého presidenta nejvyššího
správního soudu v Praze dr. Zeise byl rozpočet
kapitoly 9 schválen.
a ze skupiny II. | § 10. Státní statky zemědělských škol, |
§ 11. Uhřiněveský školní závod zemědělský, | |
§ 12. Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě, | |
§ 13. Žabčický školní závod zemědělský, | |
§ 14. Zemědělský školní závod vysoké školy veterinární v Brně-Nový Dvůr, | |
§ 24. Ústav pre školský a osvetový film, | |
§ 27. Štátne nakladateľstvo. |
O výdajových položkách ministerstva
školství a osvěty podala referát zpravodaj
Žáčková-Batková, o výdajových
položkách povereníctva pre školstvo a
osvetu zpravodaj dr. Falťan.
Posl. Žáčková-Batková konstatovala,
že výdaje preliminované pro rok 1947 jsou vyšší
proti rozpočtu na rok 1946 jak u výdajů osobních,
tak věcných. Vyšší výdaje
osobní jsou odůvodněny provedením
renominace, z níž vyplynulo zvýšení
individuálních platů zaměstnanců
a zřizováním nových škol, s čímž
souvisí zvýšená potřeba personálu.
Zvýšení věcných nákladů
jest odůvodněno větším počtem
škol, zejména vysokých.
V debatě bylo upozorněno zejména na to, že
učitelské a profesorské platy neodpovídají
platům zaměstnanců v obdobných kategoriích
ostatní státní správy. Bylo požadováno,
aby učitelské a profesorské platy byly vyrovnány
platům jiných veřejných zaměstnanců.
Ministr školství a osvěty prohlásil,
že této skutečnosti bude věnována
zvýšená pozornost.
Zpravodaj dr. Falťan podrobně referoval o jednotlivých
výdajových položkách povereníctva
pre školstvo a osvetu a tyto podrobně odůvodnil.
Rozpočtový výbor vyslechnuv referáty
zpravodajů, schválil beze změny rozpočet
ministerstva školství a osvěty (povereníctva
pre školstvo a osvetu) spolu s rozpočty výše
uvedených státních podniků a navrženou
resoluci.
a ze skupiny II. | § 17. Státní tiskárny a Úřední list, |
§ 18. Československá tisková kancelář, | |
§ 26. Zpravodajská agentúra Slovenska. |
Rozpočet kap. 11 ministerstva informací, projednaný
rozpočtovým výborem, zahrnuje jako v roce
1946 nejen potřeby nově zřizovaného
úřadu, ale i potřeby pro službu informační
vnitřní a zahraniční, potřeby
na kulturní styky s cizinou, na službu zpravodajskou
a publikační, rozhlasovou, filmového podnikání
a potřeby na četné akce a podniky státně
politického významu.
Podrobný referát o rozpočtu kap. 11 přednesli
zpravodajové Souček a dr. Špánik. Ministr
informací podal obsáhlou zprávu, v níž
podtrhl nevyhnutelnost výdajů jeho resortu. Naznačil
nejdůležitější úkoly svého
ministerstva a zdůraznil širokou činnost po
stránce politické, propagační, kulturní,
informační. Obšírně se zmínil
též o popularisaci dvouletého plánu.
Podrobně pojednal o hospodářství československého
filmu a rozhlasu a vyznačil plán filmové
produkce v příštích letech.
Rozpočet kap. 11 spolu s §§ 17, 18 a 26 byl pak
schválen beze změny.
a ze skupiny II. | § 8. Státní lesy a statky, |
§ 9. Státní pokusné statky výzkumných ústavů zemědělských, | |
§ 19. Štátne lesy, | |
§ 20. Štátne majetky, | |
§ 21. Štátne majetky hospodárskych škôl a výskumných ústavov poľnohospodárskych. |
V návrhu rozpočtu kap. 12 obrazí se zájem
ministerstva zemědělství a povereníctva
pôdohospodárstva a pozemkovej reformy o zdolání
nesnází, s nimiž se naše zemědělství
setkává. Největším problémem
zůstává tu nadále nedostatek pracovních
sil, který alespoň z části má
býti odstraněn zejména mechanisací
venkova a zhospodárněním zemědělských
prací; k tomu má přispěti i urychlené
scelování pozemků, zvýšení
odborné úrovně našich zemědělců
a postupné odstranění některých
důvodů, jež vedou k odchodu venkovského
lidu do měst.
Do rozpočtu jsou dále zařaděny příspěvky
k podpoření snah o dosažení výsledků
vyžadovaných dvouletým plánem, zejména
v oboru výroby živočišné a rostlinné.
Stejný cíl je sledován zemědělským
výzkumnictvím, jehož náklady jsou z
rozpočtu hrazeny. Při provádění
těchto úkolů počítá
ministerstvo zemědělství s přímou
účastí a spoluprací výkonných
zemědělců, sdružených v Jednotném
svazu českých zemědělců a na
Slovensku ve Sväzu Slovenských roľníkov
a zařazuje do rozpočtu i příspěvek
státu k podpoře těchto organisací.
V rozpočtu jsou dále obsaženy i přiměřené
částky na provádění lesní
politiky a k podpoře lesního hospodářství,
bojujícího s obdobnými nesnázemi jako
hospodářství polní.
Kromě těchto výdajů určených
pro země české a Slovensko jsou zařazeny
do rozpočtu kap. 12 výdaje a příjmy
ze zemědělského školství na Slovensku,
na provádění vodohospodářských
staveb na Slovensku a na veterinární správu
na Slovensku; v zemích českých jsou tyto
výdaje zařazeny do rozpočtů ministerstva
školství a osvěty, ministerstva techniky a
ministerstva zdravotnictví.
K rozpočtům podniku "Státní lesy
a statky" v zemích českých a podniků
"Štátne lesy" a "Štátne
majetky" na Slovensku lze říci celkem shodně
toto: v rozpočtech všech těchto podniků
projevuje se již velmi znatelně jejich vzrůst
po převzetí lesní a zemědělské
půdy ze zkonfiskovaného majetku. Statky a zejména
lesy jejich správě svěřené
byly vlivem válečného dění
značně poškozeny a vyžadují velkých
investic, s jejichž provedením se počítá
i ve dvouletém plánu a které jsou nutné
ke splnění úkolů ve dvouletém
plánu podnikům uložených.
V rozpočtech všech těchto podniků počítá
se se ziskem.
K provádění pokusů v oboru zemědělského
výzkumnictví a k vyzkoušení jejich výsledků
ve větším měřítku jest
určen podnik "Státní pokusné
statky výzkumných ústavů zemědělských",
jehož rozpočet jest zařaděn ve skupině
II. § 9. Tento podnik, z jehož výsledků
má prospěch celé naše zemědělství,
vykazuje ve svém rozpočtu rovněž zisk.
Obdobnou úlohu má na Slovensku podnik "Štátne
majetky hospodárskych škôl a výskumnych
ústavov poľnohospodárskych", jehož
rozpočet jest ve skupině II. v § 21. Také
tento podnik očekává ve svém rozpočtu
zisk.
O návrzích rozpočtů kap. 12 a shora
uvedených podniků podrobně referovali zpravodajové
dr. Falťan a Žiak. Po obšírné debatě,
v níž zástupci všech stran projevili svůj
názor na provádění zemědělské
politiky, byly návrhy rozpočtů beze změny
schváleny spolu se dvěma resolucemi.
Rozpočet ministerstva výživy na rok 1947 zahrnuje
v sobě úhradu nutných výdajů
spojených s výživou obyvatelstva, řízením
výkupu, oběhu, zpracování a spotřeby
výrobků původu rostlinného a živočišného,
nápojů včetně minerálních
vod, koření a náhražek těchto
předmětů, pokud slouží lidské
výživě, dále výdajů spojených
s řízením hospodaření krmivy
a plněním ostatních úkolů,
uložených ministerstvu výživy dekretem
č. 118/1945 Sb. V rámci této činnosti
obráží se v rozpočtu ministerstva výživy
na rok 1947 zvláštní úkoly, které
ministerstvu výživy ukládá dvouletý
plán, jako budování moderního potravinářského
průmyslu, v zemích českých i na Slovensku
výstavba mrazíren, jatek, mlékáren
a všech zařízení sloužících
v plynulé distribuci provádění opatření
směřujících zlepšení distribuce
v rámci působnosti ministerstva výživy
a j.
Po referátě zpravodajů Lindauera a Levkaniče
a po obšírném výkladu ministra výživy
byl rozpočet kapitoly 13 beze změny schválen.
Výdaje v rozpočtu kapitoly 14 Ministerstvo průmyslu
na rok 1947 činí celkem 394,595.000 Kčs,
z kteréžto částky připadá
na ministerstvo průmyslu částka 338,150.000
Kčs a na pověřenectvo průmyslu a obchodu
částka 56,445.000 Kčs.
Z uvedené celkové částky činí
vlastní správní výdaje 187,020.000
Kčs. V této částce jsou zahrnuty osobní
a věcné výdaje souvisící s
provozem ministerstva průmyslu, pověřenectva
průmyslu a obchodu, báňských úřadů
v zemích českých a na Slovensku, dále
státních geologických ústavů
v Praze a v Bratislavě, cejchovních a puncovních
úřadů v zemích českých,
patentního úřadu v Praze a úřadu
na ochranu živnostenského vlastnictví v Bratislavě
a technického musea v Košicích.
Ostatní správní výdaje činí
celkem 96,239.000 Kčs. Tyto výdaje jsou určeny
na obstarávání speciálních
resortních úkolů. Jde o právně
závazné příspěvky vyplývající
z členství Československé republiky
v mezinárodních institucích (Mezinárodní
uhelná organisace, Mezinárodní úřad
pro míry a váhy), dále o potřeby na
kontrolu řízené výroby, na zvelebování
průmyslu, na technické výzkumnictví,
na zvelebování řemesel, na podporu lidové
a umělecké výroby, na podporu výrobních
družstev (jde hlavně o zápůjčky),
na nerostný výzkum půdy a ostatní
potřeby v oboru hornictví. Na potřeby souvisící
s prováděním dvouletého hospodářského
plánu připadá z těchto výdajů
celkem částka 52,000.000 Kčs, a to na provádění
výzkumných prací celostátního
významu v rámci technického výzkumnictví
27,000.000 Kčs a na podporu soustavného vybudování
lidové a umělecké výroby v rámci
dvouletého hospodářského plánu
za současného plnění úkolů
vyplývajících z dekretu presidenta republiky
č. 110/1945 Sb. o organisaci lidové a umělecké
výroby 25,000.000 Kčs.
Investiční potřeby jsou rozpočteny
celkovou částkou 111,336.000 Kčs, a to vlastní
investice (vnitřní zařízení,
motorová vozidla, technické vybavení služeb
cejchovní a puncovní a státních geologických
ústavů) částkou 6,336.000 Kčs
a příspěvky na investice částkou
105,000.000 Kčs. Z příspěvků
na investice připadá na podporu soustavné
elektrisace venkova v zemích českých částka
80,000.000 Kčs zařazená do návrhu
ve výši stanovené osnovou zákona o finanční
podpoře elektrisace venkova, která se ústavně
projednává. Touto podporou mají býti
umožněny stavby elektrovodných zařízení
ve venkovských obcích v rámci dvouletého
hospodářského plánu. Zbytek 25,000.000
Kčs jest určen na podporu staveb rozvodných
sítí pro soustavné zásobování
plynem, a to k umožnění staveb vysokotlakých
rozvodných sítí pro dálkový
přenos plynu z výrobních středisek
a jeho rozvod do obcí a dále na stavbu zařízení
sloužících k rozvodu a dodávce plynu
v obcích podle dvouletého plánu.
Celkové příjmy kap. 14 jsou preliminovány
částkou 60,679.000 Kčs, z níž
připadá na příjmy ústřední
a zemí českých částka 52,816.000
Kčs a na Slovensko částka 7,863.000 Kčs.
Zpravodajem kap. 14, pokud jde o ministerstvo průmyslu,
byl poslanec Sajal, pokud jde o pověřenectvo průmyslu
a obchodu, poslanec Valo. Tito zpravodajové podali výklad
k jednotlivým výdajům této kapitoly
podle jejich povahy a účelu, jakož i k rozpočteným
příjmům.
Po provedené rozpravě ujal se slova ministr průmyslu,
který odpověděl na vznesené dotazy
a připomínky, a ujistil, že tyto náměty
budou předmětem úředního jednání,
při čemž uvedl, že ministerstvo průmyslu
při svých rozpočtových požadavcích
béře zřetel na finanční únosnost
státu a zdůraznil, že bdělá úspornost
se musí státi celonárodním příkazem
vůbec, aby zůstaly zachovány plody práce
našeho lidu. Hlasováním, které provedl
rozpočtový výbor, byl rozpočtový
návrh kapitoly 14 schválen.
Rozpočet ministerstva vnitřního obchodu obsahuje
v tit. 1 režii ministerstva, nájemné z hotelu
Astoria-Wilson a členský příspěvek
státu v Mezinárodní unii pro ochranu známek
v Bernu. Těmto dvěma výdajům odpovídají
příslušné položky příjmové.
V dalších třech titulech obsahuje rozpočet
kap. 15 podpůrné prostředky na zvelebování
obchodu a živností, na turistický a cestovní
ruch a konečně potřebu na kontrolu řízeného
oběhu zboží. Na dvouletý plán
je v kap. 15 zařazeno 13,200.000 Kčs.
Po podrobném referátě zpravodaje Horna byl
rozpočet schválen beze změny; zároveň
byla přijata resoluce k této kapitole.
V rozpočtu ministerstva zahraničního obchodu,
které jest ministerstvem celostátním, jsou
preliminovány výdaje nezbytně nutné
pro chod resortu a pro plnění nejnaléhavějších
úkolů našeho zahraničního obchodu.
Zvýšení rozpočtu proti roku 1946 činí
47,613.500 Kčs, resp. po odečtení povinné
úspory ve výši 11,500.000 Kčs částku
36,113.500 Kčs. Toto zvýšení jest způsobeno
postupně stoupajícími úkoly resortu,
zejména však vysláním obchodních
přidělenců k československým
zastupitelským úřadům.
Náklady na zvelebování vývozu a cizineckého
ruchu jsou odůvodněny zvýšenou potřebou
podpořiti náš vývoz a oživiti v
patřičné míře cizinecký
ruch, což obojí znamená příliv
devis, které jsou tak nutné pro naše hospodářství.
Při jednání nastínil úkoly
ministerstva zahraničního obchodu a zejména
význam zahraničního obchodu pro dvouletý
plán zpravodaj kapitoly ministerstva zahraničního
obchodu inž. dr. Štěpán Ješ. V rozpočtové
debatě byly vzneseny připomínky pokud jde
o Československou zásobovací a dopravní
společnost, utvoření slovenského oddělení
ministerstva zahraničního obchodu, exportní
a importní politiku ministerstva zahraničního
obchodu a pokud jde o účast slovenských firem
na zahraničním obchodu. Na tyto připomínky
odpověděl ministr zahraničního obchodu,
který při této příležitosti
učinil jménem svým a jménem vlády
prohlášení o některých zásadách
československé obchodní politiky.
Rozpočet ministerstva zahraničního obchodu
byl pak schválen.
V této kapitole jsou preliminovány výdaje
a příjmy nejvyššího úřadu
cenového.
Nejvyšší úřad cenový je
složkou státní správy a jeho úkolem
je stanoviti hospodářsky oprávněné
ceny. Činnost nejvyššího úřadu
cenového je úzce spjata s plánováním
celého hospodářství.
Návrh rozpočtu nejvyššího úřadu
cenového je sestaven podle hledisek přísné
úspornosti. Při jeho sestavení dbalo se toho,
aby výše výdajů v rozpočtu navrhovaných
skutečně odpovídala také potřebám
úřadu, při čemž všechny
případné výdaje, které nemohly
býti posuzovány jako nezbytně nutné,
byly vypuštěny.
Po referátu zpravodaje Cíglera a po provedené
debatě a zodpovědění dotazů
předsedou nejvyššího úřadu
cenového, byl návrh kapitoly schválen beze
změn.
V rozpočtu této kapitoly - o níž přednesli
referáty zpravodajové dr. Novák a Rožnay
- jsou zařazeny všechny výdaje potřebné
pro činnost ministerstva techniky ve všech jeho složkách.
V prvních dvou titulech jsou uvedeny úvěry
ústředí a státní technické
služby u zemských a okresních národních
výborů, stavební správy dostavby dálnice
a ředitelství pro stavbu vodních cest. Cejchovní
a puncovní služba je uvedena v této kapitole
pouze pokud se týče Slovenska. Technické
zkušebnictví a výzkumnictví obsahuje
úvěry státních ústavů
hydrologických, ústavu pro hospodárné
využití paliv a státního ústavu
meteorologického na Slovensku.
Další tituly obsahují úvěry pro
udržování a výstavbu státních
silnic a mostů a dálnice, příspěvky
na obnovu, rekonstrukci a stavby nestátních silnic
a mostů na nestátních silnicích a
zabezpečení tělesa dálnice, pro vodohospodářské
stavby, pro krajinné plánování, plánování
výstavby obcí a stavební obnovu. Dále
jest v rozpočtu pamatováno na správu a udržování
státních budov, na stavby budov a koupě nemovitostí
pro potřebu civilní státní správy
a konečně na elektrisaci státu, tuto pokud
se týče Slovenska.
Činnost ministerstva techniky v roce 1947 jest z největší
části zacílena na provedení dvouletého
budovatelského plánu.
Rozpočtový výbor po provedené debatě
a po výkladu ministra techniky preliminované úvěry
kapitoly 18 schválil; zároveň přijal
resoluci k této kapitole.
a ze skupiny II. | § 5. Československé státní dráhy a |
§ 6. Československé aerolinie. |
Rozpočet kap. 19 na rok 1947 sestává z tit.
1. Ministerstvo dopravy, který obsahuje potřebu
pro správu železniční a automobilovou,
leteckou a plavební, dále z tit. 2. Letectví
a z tit. 3. Plavba. Jednotlivé tituly se člení
na paragrafy, ve kterých je zajištěna potřeba
na výdaje správní, ostatní správní
a investiční (odděleně pro země
české a Slovensko). Potřeba na výdaje
investiční, ve kterých jest počítáno
podstatnou částkou na uskutečnění
dvouletého budovatelského plánu, jest výrazně
vyjádřena v letectví a plavbě. V letectví
se týkají investice hlavně staveb na letištích,
zabezpečovacího a technického zařízení
letišť a nákupu letadel, a to jak pro účely
letectví státního, tak i v menší
míře letectví sportovního; v meteorologické
službě jest určena rozpočtená
potřeba pro vybavení meteorologických stanic.
V plavebnictví jest určena potřeba na investice
hlavně pro výstroj vnitrozemských přístavů.
Vlastní příjmy vyplývající
z výkonu jednotlivých služeb jsou rozpočteny
ve stejně označených titulech a jsou významnější
toliko v plavebnictví z provozu vnitrozemských přístavů.
Příjmy železniční a automobilové
správy zahrnují úhradu, kterou podnik Československé
státní dráhy poskytuje ministerstvu dopravy
za jeho správní výkony ve smyslu ustanovení
§ 17 finančního zákona na rok 1947.
Rozpočet podniku Československé státní
dráhy na rok 1947 skládá se ze 2 hlavních
částí, a to z rozpočtu provozního
a z rozpočtu investičního. Každá
z těchto částí dělí
se na 3 skupiny, vyjadřující jednotlivé
obory dopravy. Jsou to: železnice včetně výrobních
odvětví, lanové dráhy, silniční
motorová doprava včetně výrobních
odvětví. V rozpočtu provozním projevují
se plnou měrou důsledky dvouletého budovatelského
plánu, a to jak v rozpočtených nákladech,
tak i v rozpočtených těžbách.
V rozpočtených nákladech byla vyjádřena
připravovaná restrikce zaměstnanců
o 25.000, kteří mají býti uvolněni
v rámci dvouletého budovatelského plánu
pro jiné pracovní obory, v těžbách
je počítáno, že jeho prováděním
oživne hospodářský život státu,
což nezůstane bez vlivu na vývoj železniční
a silniční přepravy. V silniční
přepravě počítá se mimo to
s dalším přírůstkem její
intensity zaváděním nových spojů
i do zahraničí. Rozpočtené těžby
byly proti roku 1946 podstatně zvýšeny tak,
že i když do rozpočtu byly zařazeny nové,
příp. zvýšené náklady
na provedení různých personálních
úprav (vl. nař. č. 146/ 46, jímž
se novelisuje vl. nař. č. 15/27 o úpravě
platových a některých služebních
poměrů zaměstnanců ČSD, vládní
usnesení ze dne 7. června 1946 o zvláštních
služebních přídavcích zaměstnanců
ČSD a pod.), dále na definitivní úpravu
cen materiálu, zejména uhlí, v jehož
ceně jest započtena nově provedená
uhelná dávka a na zvýšenou spotřebu
materiálu vůbec se zřením k předvídanému
vyššímu provoznímu výkonu a rozsahu
pracovního programu, jest rozpočtená ztráta
nicméně nižší než pro rok
1946.
Investiční rozpočet podniku ČSD vyjadřuje
rozsah potřeby na provedení dvouletého budovatelského
plánu, neboť náklady mimo budovatelský
plán jsou v poměru k celkovým rozpočteným
investičním nákladům nepatrné.
Rozpočet Československé aerolinie zahrnuje
v sobě potřebu pro správní a výkonnou
službu a potřebu na investice. Předvídá
se v něm rozšíření sítě
tratí v Evropě a jejich prodloužení
přes Bělehrad a Athény do Kahýry,
přes Curich a Marseille do Alžíru a přes
Bělehrad, Sofii a Cařihrad do Ankary. Uskutečnění
tohoto programu předpokládá rozmnožení
letadel, s nímž je počítáno v
investičním rozpočtu v rámci dvouletého
budovatelského plánu.
Po zprávě zpravodajů dr. Bugára a
Valo, po podrobné debatě a po výkladu ministra
dopravy dr. Pietora byl rozpočet kapitoly 19 i s §§
5 a 6 ze skupiny II. schválen. Zároveň byla
přijata ke kapitole 19 resoluce.
a ze skupiny ll. | § 4. Československá pošta a |
§ 7. Poštovní spořitelna. |
Rozpočtové návrhy ministerstva pošt
obsahují jednak návrh rozpočtu ministerstva
pošt (Povereníctva pôšt), jednak návrhy
rozpočtů státních podniků Československá
pošta a Poštovní spořitelna.
Rozpočet ministerstva pošt (Povereníctva pôšt)
počítá na rok 1946 s úhrnným
výdajem 48,422.000 Kčs, jehož úhrada
je zajištěna z prostředků podniku Československá
pošta.
Celkové hrubé provozovací těžby
podniku Československá pošta jsou rozpočteny
částkou 4.150,520.000 Kčs, celkové
hrubé provozovací náklady pak částkou
4.324,346.000 Kčs. Počítá se tudíž
na rok 1946 se ztrátou 173,826.000 Kčs.
Rozpočet podniku Poštovní spořitelna
vykazuje těžby 221,580.000 Kčs a náklady
219,588.000 Kčs, končí tudíž
ziskem v částce 1,992.000 Kčs.
Podnik Československá pošta obstarává
celostátní službu poštovní, telegrafní,
telefonní, jakož i vysílání rozhlasu.
Stojí před vážnými úkoly
reorganisačními, jimiž se má přispěti
k zhospodárnění služby pro širokou
veřejnost. Splnění úkolů, jež
připadají poště z dvouletého
budovatelského plánu vlády, je jedním
z předpokladů, jež podmiňují
návrat k tradiční rozpočtové
rovnováze podniku Československá pošta.
Podnik Poštovní spořitelna plní vedle
své normální práce pro naše hospodářství
stále ještě mimořádné
úkoly, souvisící s prováděním
měnové reformy. V přítomné
a nejblíže příští době
je to zejména placení majetkových dávek,
které je u ní soustředěno jak co do
platů z vázaných nebo volných prostředků,
tak i co do placení cennými papíry.
Po referátech zpravodajů Vičánka a
Vyškovského a po provedené debatě a
výkladu ministra pošt, byly řečené
rozpočty schváleny rozpočtovým výborem
beze změny.
Rozpočet ministerstva sociální péče
a povereníctva sociálnej starostlivosti byl po podrobném
referátě zpravodajů Vítka a Valo projednán
ve schůzi rozpočtového výboru dne
3. prosince 1946. Výklad k němu podal též
ministr sociální péče a poverenec
pre sociálnu starostlivosť.
Bylo konstatováno, že kapitola 21 v rámci celkového
státního rozpočtu je jednou z největších
výdajových kapitol a že svou výší
řadí se bezprostředně za ministerstvo
národní obrany. Zvýšení rozpočtu
kap. 21 na rok 1947 oproti roku 1946 činí přibližně
11/2násobek celého prelimináře
na rok 1946. Bez důkladného přezkoumání
rozpočtu mohl by snad vzniknout dojem, že jde o neodůvodněný
vzrůst výdajů v oboru sociální
péče. Nahlédneme-li však blíže
do podrobností rozpočtu kapitoly, zjistíme,
že zvýšení tkví v podstatě
v plněních, která byla ministerstvu sociální
péče uložena souborem sociálních
zákonů z prosince roku 1945 a zákonem o zaopatření
vojenských a válečných poškozenců
a obětí války a fašistické persekuce
z roku 1946.
Poměrně značná část
výdajů připadá na krytí nákladů
vznikajících řízením a ochranou
práce a prováděním mzdové politiky.
Úkoly tohoto sektoru činnosti ministerstva sociální
péče mají dnes při provádění
dvouletky mimořádný význam.
Zvláštními úvěry je pamatováno
na bytové stavebnictví v souvislosti s plánovanou
výstavbou bytů v rámci dvouletého
hospodářského plánu, na reemigraci
našich zahraničních krajanů z ciziny
a všeobecnou sociální péči incl.
péče o rekreaci dětí, dorostu a dospělých.
Po referátu zpravodajů a debatě byl rozpočet
kap. 21 schválen podle vládního návrhu.